Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2338 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#751

Postad 17 februari 2019 - 10:49

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Har följ denna tråd i syfte att hitta ljudintryck från deras kabel Silk 050 xlr, är det någon som testat och jmf med andra märken?

 

OBS

Jag är inte intresserad av:

Hur den mäter.

Hur den ser ut.

Hur prisvärd den är.

Osv osv....

 

Bara lyssningsintryck tack!

 

Mvh Rolf 

 

Trots Silk-kablarnas magiska prestanda så är de ofta ute till försäljning, Skulle rekommendera att köpa testa själv och sälja igen utan att riskera att tappa särskilt mycket värde.

 

https://hifitorget.s...intel_67778.htm

 

https://www.blocket....a=11&w=2&last=1

 

Märkligt är det med oskärmade signalkablar....



#752

Postad 17 februari 2019 - 10:59

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Trots Silk-kablarnas magiska prestanda så är de ofta ute till försäljning, Skulle rekommendera att köpa testa själv och sälja igen utan att riskera att tappa särskilt mycket värde.
 
https://hifitorget.s...intel_67778.htm
 
https://www.blocket....a=11&w=2&last=1
 
Märkligt är det med oskärmade signalkablar....

Den där Blocket-annonsen går ju till en av trådens största IS-anhängare...

#753

Postad 17 februari 2019 - 11:08

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att dem låter ingenting
Jag skulle tro att dem låter ingenting

#754

Postad 17 februari 2019 - 11:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Den där kabeln i annonsen, har den 0,5mm högtalarkabel som ledare, utan skärm, till XLR?  :blink:



#755

Postad 17 februari 2019 - 11:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Takeo.
 
Tack för din support.
Ser i siten du länkade att tidningen Audio gjort någon test, hittar inte tidningen på nätet, någon som vet?

Jag vet inte vad för support du ansåg dig få av mitt inlägg, mer än att totalt såga all text från länken:

SilK Interconnect 050
Superkabel från Sverige. Två silikonisolerade ledare och en flätad skärm, inhöljt i low loss silikongummi.
Nu levereras den med den nya KLE RCA-kontakten!

SilK Interconnect 050
SilK Interconnect 050 SilK Interconnect 050
• MYCKET bra ljudförmedlare - åker ikapp storheter för flera gånger pengarna.

• Används både internt och externt av bl a Dynamic Precision och Intelligent Sound

• Kan specialtillverkas i valfri längd

• Termineras med ditt val av RCA eller XLR.


• Stor testvinnare i tidningen Audio... -alla tidningens recensenter bytte ut alla sina signalkablar i de egna anläggningarna efter testen!

• Pris på löpmeter 600:-/enkelmeter.

2990 kr/par

Vår kommentar

En mycket bra kabel som tål att jämföras mot betydligt dyrare doningar.
jag använder den själv.

Testat av Jonas Carlsson

* Testa googla low-loss silicon.
* Är det kvantitativa eller kvalitativa storheter som kabeln lyckas åka ikapp?
* Som sagt, vilken tidning är det man NÄSTAN hänvisar till? Samtliga recensenter bytte ju ut sina kablar till Silk...
* ”Köp en, jag har en själv” är ju verkligen världens bästa säljargument :D

#756

Postad 17 februari 2019 - 13:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Den där kabeln i annonsen, har den 0,5mm högtalarkabel som ledare, utan skärm, till XLR?  :blink:

 

Ja vi har haft det uppe i tråden tidigare.

 

Och håll i dig nu för det blir ännu dummare. Den används även som strömmatning  :blink: https://www.minhembi...10#entry4493247



#757

Postad 17 februari 2019 - 14:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Ja vi har haft det uppe i tråden tidigare.

 

Och håll i dig nu för det blir ännu dummare. Den används även som strömmatning  :blink: https://www.minhembi...10#entry4493247

 

Ja, kommer ihåg den. Det positiva var väl att det inte var en officiell lösning, dvs bara en person riskerar att huset brinner upp.  ;)

 

Trodde annars bara att högtalarkabeln användes till RCA, där den såklart inte bör användas heller, men men.


Redigerat av Ageve, 17 februari 2019 - 15:01.


#758

Postad 17 februari 2019 - 15:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Nej oskärmad kabel till lågnivå är ju en urusel idé men det riskerar i.a.f. inte att sätta eld på något eller strömsätta användaren.



#759

Postad 17 februari 2019 - 17:30

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

För att tillföra lite mer seriös info, så vill jag minnas att John Legend använde denna Silk050 XLR-kabel till sin mikrofon vid inspelningen av Legendary Christmas. Det är därför det är så bra ljud på den skivan.

 

Leona Lewis använde den på Winter Wonderland med. Tycker att det är en väldigt ren och fin klang på rösten, utan dist:

 

https://www.youtube.com/watch?v=maxBYgv92mE

 

;)

 

Vaffan, nu måste jag ju övertyga kollegorna på jobbet att byta från Belden! iofs är det mesta digitalt via MADI/HD-SDI hela vägen, men från mixerborden till monitorerna kanske det går att klämma in. Fast det gör kanske mer skillnad med Studer-borden än med Yamaha? :huh:



#760

Postad 18 februari 2019 - 19:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 2

Hmm, vad är Dynamic Precision för företag egentligen? De använder ju kabeln både internt och externt i alla fall.

 

Dynamic Precision var en norsk tillverkare av elektronik för såväl hemmabruk som för PA från mitten på åttiotalet och cirka 25 år framåt. Företaget var mer eller mindre synonymt med grundaren Leif Ernstsen, som utvecklade och tillverkade produkter. Jag förmodar att han hade viss hjälp med tillverkningen. Minns att tidningen HiFi & Musik gjorde ett reportage hemma hos Leif Ernstsen en gång och då hade han huset fullt av komponenter. :)

 

Dynamic Precision är nog mest känt för försteg och slutsteg, men man gjorde även en del grammofonförsteg, D/A-omvandlare, delningsfilter och nätfilter. En lite ovanlig sak var väl att Ernstsen hade förkärlek för passiva försteg. Slutstegen var i princip alltid rätt stora och kraftfulla, oftast uteffekt på flera hundra watt. Samtliga produkter var även rätt dyra, så man skulle väl kunna säga att de var som ett norskt svar på amerikanska Krell.

 

Eftersom det var ett litet företag så var det inte så enorm spridning på produkterna, och om man tittar på hur många olika slutsteg som gjordes så var det nog inte så många i varje serie. Dynamic Precision förekom dock ibland i hifitidningarnas tester och brukade få väldigt bra omdöme.

 

Jag vet inte hur stor spridningen i Sverige var, men i Karlstad fanns det en som sålde. Jag har själv ett PA 4000H som jag köpte begagnat 2002, förmedlat av butiken Stereo i Karlstad. Det är MOSFET-steg på 2x400 W från 1992 och det funkar fint än. När jag köpte det hade jag Mirage M-5 och till dem var det "overkill". Året efter bytte jag till Mirage M-1si och de behöver effekt, rekommenderat är 150-500 W. DP-steget drev dem på ett väldigt bra sätt. I specen till mina nuvarande högtalare så står det max 250 W, så jag får spela med förstånd... Dessutom så delar jag dem vid 80 Hz, men det är alltid bra att ha lite effekt i reserv! :)

 

När det blev dags för Leif Ernstsen att dra sig tillbaka så köpte likaledes norska Electrocompaniet upp Dynamic Precision. DP hade ganska nyligen innan detta presenterat nya försteg och slutsteg som fått väldigt fina recensioner och dessa skulle nu säljas som Electrocompaniets toppmodeller, kallade DP-Line. Tittar man på Electrocompaniets webbplats nu så syns de inte till, så det kanske inte blev så mycket med det. Det var produkter för flera hundra tusen kronor.

 

Leif Ernstsen lär även ha utvecklat signalkablar från Silk och jag tror det även gäller högtalarkablar från Silspeak. Som nämnts tidigare så lär han även använt dessa internt i apparater, men jag vet inte om det gäller så gamla som min. Vad jag förstått handlar det om de äldre skärmade kablarna som man kan se här: http://www.dpguiden....st_SLIKmkII.pdf

 

Det finns förstås ingen officiell webbplats för Dynamic Precision, men här finns en med en bra översikt över alla tillverkade produkter: http://www.dpguiden.no

Fliken Arkiv innehåller länkar till en del intervjuer etc, samt en massa bilder om man skrollar ner lite. Längst ned på flikarna Pre och Power så kan man se de produkter som ska vara DP-Line, men de hittar jag som sagt inte på Electrocompaniets sida nu: https://www.electrocompaniet.no

 

Till sist så finns det även en lång forumtråd om Dynamic Precision här: https://www.hifisent...menigheten.html

 

Avslutar med en bild på mitt fina Dynamic Precision PA 4000H, men ett litet Anthem MCA 3 ovanpå. :)

Bifogad fil  DSC07063.jpg   163,58K   0 Antal nerladdningar

 

Edit: Stavfel


Redigerat av Erik_N, 18 februari 2019 - 19:34.


#761

Postad 19 februari 2019 - 05:29

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

@ Erik,

 

tackar för info. Det var inte länge sedan jag rasslade genom ett gammalt test i H&M på just Dynamic Precision. Bra och härlig information. Gällande Mirage M1(effektslukarmonster) så har jag beställt nya kantringar för lagning av mellanregistret. Har ett par stående för kärleksbehandling.  :)



#762

Postad 19 februari 2019 - 19:39

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Bifogad fil  offtopic2.gif   1,12K   0 Antal nerladdningar

Roligt att du tyckte det var läsvärt. Jag är ingen expert på DP, men har läst lite genom åren. Har man lite koll på äldre grejer så kan man göra en del fynd bland slutsteg ibland. Är de av bra kvalitet så blir de inte så mycket sämre, och det kommer inte så mycket nya påhitt som i ett surroundförsteg eller en projektor.

 

Även bland äldre högtalare finns en del fynd, men tror jag du har full koll på! Nu är det länge sen jag lyssnade på RC-L, men jag minns dem som väldigt bra högtalare.

 

Jag visste inte att du även har ett par M-1. Låter någorlunda enkelt om du bara behöver kantringar till mellanregister. Ett inte helt ovanligt problem är tydligen att oljan läcker ut ur diskanterna och då funkar inte kylningen, vilket gör att de blir överhettade. Nya element ska vara svåra att få tag på.

 

I mina M-1si var det baselementen som gick sönder och de var "omöjliga" att få tag på nya. Jag la ner det och bytte till Revel. Om någon undrar vad som hände med mina Mirage så kan man läsa om det här: http://www.component...showtopic=16170 Jag vet inte om de är igång än.



#763

Postad 15 april 2019 - 17:54

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har läst denna tråd från A till Ö. Önskar att jag hade gjort några veckor tidigare bara...

#764

Postad 15 april 2019 - 18:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Intressant. Du känner inte för att vidareutveckla lite?



#765

Postad 15 april 2019 - 18:15

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

han är glad för att insett att IS inte är så bra som han trodde, tror jag. Om man kollar hans profil/händelser



#766

Postad 15 april 2019 - 18:33

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Med tanke på annonsen som ligger ute så önskar han väl snarare att han inte hade köpt.

#767

Postad 15 april 2019 - 18:35

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

han är glad för att insett att IS inte är så bra som han trodde, tror jag. Om man kollar hans profil/händelser

 

Annonsen ser jag men vad är det i hans profil/händelser man ska kolla menar du?



#768

Postad 15 april 2019 - 18:38

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Med tanke på annonsen som ligger ute så önskar han väl snarare att han inte hade köpt.

var så jag menade, ville inte nämna att han säljer pga av att han insett att IS kablar kanske ej så bra/bluff, då får han kanske svårare att sälja..... därför skrev jag lite försiktigt "kolla hans profil/händelser"    :blush:



#769

Postad 15 april 2019 - 19:38

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Skulle inte räkna med någon större framgång att sälja via en annons här på köp & sälj.

 

Annars använder man samma icke-skärmade kabel till en icke-balanserad signalkabel, makalöst.

 

https://hifitorget.s...ablar_72162.htm

 

Kanske inte en kabel från IS men Silk050s som passar till allt:)


Redigerat av Brinke, 15 april 2019 - 20:48.


#770

Postad 15 april 2019 - 19:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Apropå bra burkar på blocket. Här är en av de absolut bästa oavsett pris. Vilka minnen...

https://mobil.blocke...psilon/83656940

Redigerat av PML73, 15 april 2019 - 19:45.


#771

Postad 16 april 2019 - 12:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

var så jag menade, ville inte nämna att han säljer pga av att han insett att IS kablar kanske ej så bra/bluff, då får han kanske svårare att sälja..... därför skrev jag lite försiktigt "kolla hans profil/händelser"    :blush:

Kontakterna kan han sälja. Dom är ju värda nånting. Kabeln är bara vanlig kopplingskabel.



#772

Postad 17 april 2019 - 19:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag har två DP PA 402 som jag kör bryggade till mina frontar.

Har haft dom i ett gäng år. Dom är byggda som tanks, och spottar ut groteska mängder effekt, med siffror som riktigt fina hifi-steg.

Riktigt nöjd med dom. :)

 

Just nu är dom på service. Dom åkte med av bara farten när jag skulle lämna in annat.

Ska bli kul att se vad gubben byter i dom. Om han byter nåt.

Det är ju trots allt nästan 15 år gamla steg.



#773

Postad 17 april 2019 - 19:18

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 1

Är det inte ordentligt off-topic att prata om seriösa produkter i den här tråden? :P



#774

Postad 17 april 2019 - 22:01

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Intressant. Du känner inte för att vidareutveckla lite?

 

 Det ska jag absolut göra då jag har lite intressant info i ämnet jag vill dela med mig av. Återkommer inom ett par dagar :)



#775

Postad 28 april 2019 - 20:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Nå, hur går det? Jag gissar att det är fler än jag som väntar.



#776

Postad 28 april 2019 - 23:28

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Är ganska ny inom HiFi och har nyligen investerat i min första "riktiga" anläggning, ett par begagnade B&W CM8 golvare som drivs av en Atoll IN200.

Var lite sugen på att se vad att par lite "bättre" dyrare högtalarkablar skulle göra för min anläggning. Är som sagt ganska novis på området och hade läst allt från att folk upplever väldiga skillnader mellan kablar till andra som säger att det är rena ormoljan. Trodde väl själv att sanningen låg nånstans mittemellan. Letade runt på blocket och hittade ett par Silk 050s (ja dom kablarna som diskuterats flitigt här) som jag köpte efter att ha läst lite rekommendationer och säljtext.

 

Hämtade upp dem hos en kille i Järfälla (som jag senare efter ha läst denna tråd förstod är trådstartaren). Han var trevlig och jag förstod snabbt att han hade ett stort HiFi intresse. Han kom även snabbt in på IS som han pratade sig varm om, samt visade och spelade sina enormt stora högtalare där han hade byggt lådorna själv. Lådorna var extremt snygga och välbyggda med hög finish. Ljudet vill jag inte bedöma då jag inte anser mig kunnig nog att uttala mig om det.

 

När jag provade högtalarkablarna hemma så tyckte jag först att det blev en helt annat ljudbild, antagligen placebo, för vid ett par till tester så tyckte jag igen att skillnaden var mindre, dock hörbar. I min anläggning upplevde jag diskanten aningen mjukare och basen mer påtaglig. Hur som helst så var inte skillnaden för min del så stor att den motiverade pengar jag hade lagt ut. Efter att ha läst på en hel del efter detta inköp så har jag kommit fram till att jag antagligen inte behöver så dyra kablar. Jag är som sagt novis i ämnet men har lärt mig lite nu den dyra vägen. Hade jag läst denna tråd innan så hade jag antagligen avstått köpet från början.



#777

Postad 29 april 2019 - 08:50

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Är ganska ny inom HiFi och har nyligen investerat i min första "riktiga" anläggning, ett par begagnade B&W CM8 golvare som drivs av en Atoll IN200.

Var lite sugen på att se vad att par lite "bättre" dyrare högtalarkablar skulle göra för min anläggning. Är som sagt ganska novis på området och hade läst allt från att folk upplever väldiga skillnader mellan kablar till andra som säger att det är rena ormoljan. Trodde väl själv att sanningen låg nånstans mittemellan. Letade runt på blocket och hittade ett par Silk 050s (ja dom kablarna som diskuterats flitigt här) som jag köpte efter att ha läst lite rekommendationer och säljtext.

 

Hämtade upp dem hos en kille i Järfälla (som jag senare efter ha läst denna tråd förstod är trådstartaren). Han var trevlig och jag förstod snabbt att han hade ett stort HiFi intresse. Han kom även snabbt in på IS som han pratade sig varm om, samt visade och spelade sina enormt stora högtalare där han hade byggt lådorna själv. Lådorna var extremt snygga och välbyggda med hög finish. Ljudet vill jag inte bedöma då jag inte anser mig kunnig nog att uttala mig om det.

 

När jag provade högtalarkablarna hemma så tyckte jag först att det blev en helt annat ljudbild, antagligen placebo, för vid ett par till tester så tyckte jag igen att skillnaden var mindre, dock hörbar. I min anläggning upplevde jag diskanten aningen mjukare och basen mer påtaglig. Hur som helst så var inte skillnaden för min del så stor att den motiverade pengar jag hade lagt ut. Efter att ha läst på en hel del efter detta inköp så har jag kommit fram till att jag antagligen inte behöver så dyra kablar. Jag är som sagt novis i ämnet men har lärt mig lite nu den dyra vägen. Hade jag läst denna tråd innan så hade jag antagligen avstått köpet från början.

 

Äsch, det hör väll till att man provar i början :-)! Nu är du en erfarenhet rikare och kan förlita dig på dina egna upplevelser. Det finns skillnader, men enligt mina egna erfarenheter finns det inte någon magi som bor i kablar, och det är inte heller deras jobb. En bra kabel skall inte märkas, den skall inte påverka eller förändra något alls. Därav, jämför man bra kablar så blir ju skillnaderna av naturliga skäl inte så stora :-). Själv tycker jag supra/jenving har prisvärd kvalité / prestanda. Men de finns säkert de som tycker annorlunda. 

Lycka till framöver.



#778

Postad 29 april 2019 - 09:38

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Är ganska ny inom HiFi och har nyligen investerat i min första "riktiga" anläggning, ett par begagnade B&W CM8 golvare som drivs av en Atoll IN200.

Var lite sugen på att se vad att par lite "bättre" dyrare högtalarkablar skulle göra för min anläggning. Är som sagt ganska novis på området och hade läst allt från att folk upplever väldiga skillnader mellan kablar till andra som säger att det är rena ormoljan. Trodde väl själv att sanningen låg nånstans mittemellan. Letade runt på blocket och hittade ett par Silk 050s (ja dom kablarna som diskuterats flitigt här) som jag köpte efter att ha läst lite rekommendationer och säljtext.

 

Hämtade upp dem hos en kille i Järfälla (som jag senare efter ha läst denna tråd förstod är trådstartaren). Han var trevlig och jag förstod snabbt att han hade ett stort HiFi intresse. Han kom även snabbt in på IS som han pratade sig varm om, samt visade och spelade sina enormt stora högtalare där han hade byggt lådorna själv. Lådorna var extremt snygga och välbyggda med hög finish. Ljudet vill jag inte bedöma då jag inte anser mig kunnig nog att uttala mig om det.

 

När jag provade högtalarkablarna hemma så tyckte jag först att det blev en helt annat ljudbild, antagligen placebo, för vid ett par till tester så tyckte jag igen att skillnaden var mindre, dock hörbar. I min anläggning upplevde jag diskanten aningen mjukare och basen mer påtaglig. Hur som helst så var inte skillnaden för min del så stor att den motiverade pengar jag hade lagt ut. Efter att ha läst på en hel del efter detta inköp så har jag kommit fram till att jag antagligen inte behöver så dyra kablar. Jag är som sagt novis i ämnet men har lärt mig lite nu den dyra vägen. Hade jag läst denna tråd innan så hade jag antagligen avstått köpet från början.

 

Lite av trådens antiklimax det här. Jag förväntade mig ju något i en helt annan liga ;)

 

Hur som helst, så har vi i denna tråden kommit fram till att Silk 50 faktiskt kan göra skillnad på ljudet. Till det sämre förstås. Den är så tunn att den tillför en onödigt hög resistans mellan högtalare och förstärkare. Detta kan ihop med en högtalare som har en svår impedanskurva (stora förändringar av resistans vid olika frekvenser) ge annorlunda frekvenskurva.

 

Men det är inget man ska eftersträva även om det av slumpen skulle bli en fördelaktigare kurva. Om man behöver påverka den gör man det med en EQ på ett kontrollerat sätt.

 

Att de är dyra råder det ju inget tvivel om men det är enbart för att de är en enda stor bluff. Jag skulle kunna gå så långt att jag kallar det bedrägeri. Skönt för dig att du fick dem sålda, tyvärr på bekostnad av någon annan stackare antar jag, för IS-anhängaren tog väl inte tillbaka dem?



#779

Postad 30 april 2019 - 09:39

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har följt denna tråd ett tag. Tycker is verkar vara ett väldigt märkligt företag🤔.
Angående kablar så har jag inte märkt någon värst skillnad. Har haft 2 olika typer av kablar. Köpte en på euronics där jag bor som kostar cirka 20 kr metern. Och har köpt en argon kabel på hifiklubben för set var det dom rekommenderade. Nu efter den gammla kabeln var defekt. Och denna kabel kostar 91 kr/m hör knappt ingen skillnad. Skulle aldrig betala flera tusen för en högtalarkabel på tanke på hur lite det gör. Är det inte bättre att lägga pengarna på vettig dac isället. Eller kostar det vansinnigt mycket pengar.

#780

Postad 30 april 2019 - 09:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att lägga pengarna på vettig dac isället. Eller kostar det vansinnigt mycket pengar.

 

Eftersom du inte har svarat i den andra tråden, är det svårt att veta hur du har kopplat allt nu, och vad du behöver. Använder du Sonos inbyggda DAC, så kommer du inte att märka någon stor skillnad med en dyrare variant. Använder du däremot TVns inbyggda "kalleanka" DAC till 3,5mm hörlursutgången, så är det helt klart läge att uppgradera.

 

Tycker is verkar vara ett väldigt märkligt företag

 

Tycker de är rätt roliga. Lite hifi-humor är aldrig fel. Synd om de som går "all in" med deras prylar dock, pga bristande kunskap/erfarenhet.


Redigerat av Ageve, 30 april 2019 - 09:58.


#781

Postad 30 april 2019 - 12:50

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Eftersom du inte har svarat i den andra tråden, är det svårt att veta hur du har kopplat allt nu, och vad du behöver. Använder du Sonos inbyggda DAC, så kommer du inte att märka någon stor skillnad med en dyrare variant. Använder du däremot TVns inbyggda "kalleanka" DAC till 3,5mm hörlursutgången, så är det helt klart läge att uppgradera.


Tycker de är rätt roliga. Lite hifi-humor är aldrig fel. Synd om de som går "all in" med deras prylar dock, pga bristande kunskap/erfarenhet.

Ja ursäkta mig för det. Jag använde analog out på min sonos connect till förstärkaren. Där är även en optisk ingång och coax out. Vill ju ha kopplat sonos connect till förstärkaren för att kunna spela musik trådlöst till paddan och min iPhone. Till tvn har jag inte sonos, där är det röd och vit RCA kabel som går till standard 3,5 mm kontakt. Någon optisk ingång har jag inte på förstärkaren så där skiter det sig. Får väl kolla på klubben när jag åker dit och hämtar mina 2 nya mellanregister som jag beställt, lång väntetid cirka 2 veckor.

Redigerat av Andreas3200, 30 april 2019 - 15:09.


#782

Postad 02 maj 2019 - 19:45

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Är ganska ny inom HiFi och har nyligen investerat i min första "riktiga" anläggning, ett par begagnade B&W CM8 golvare som drivs av en Atoll IN200.

Var lite sugen på att se vad att par lite "bättre" dyrare högtalarkablar skulle göra för min anläggning. Är som sagt ganska novis på området och hade läst allt från att folk upplever väldiga skillnader mellan kablar till andra som säger att det är rena ormoljan. Trodde väl själv att sanningen låg nånstans mittemellan. Letade runt på blocket och hittade ett par Silk 050s (ja dom kablarna som diskuterats flitigt här) som jag köpte efter att ha läst lite rekommendationer och säljtext.

 

Hämtade upp dem hos en kille i Järfälla (som jag senare efter ha läst denna tråd förstod är trådstartaren). Han var trevlig och jag förstod snabbt att han hade ett stort HiFi intresse. Han kom även snabbt in på IS som han pratade sig varm om, samt visade och spelade sina enormt stora högtalare där han hade byggt lådorna själv. Lådorna var extremt snygga och välbyggda med hög finish. Ljudet vill jag inte bedöma då jag inte anser mig kunnig nog att uttala mig om det.

 

När jag provade högtalarkablarna hemma så tyckte jag först att det blev en helt annat ljudbild, antagligen placebo, för vid ett par till tester så tyckte jag igen att skillnaden var mindre, dock hörbar. I min anläggning upplevde jag diskanten aningen mjukare och basen mer påtaglig. Hur som helst så var inte skillnaden för min del så stor att den motiverade pengar jag hade lagt ut. Efter att ha läst på en hel del efter detta inköp så har jag kommit fram till att jag antagligen inte behöver så dyra kablar. Jag är som sagt novis i ämnet men har lärt mig lite nu den dyra vägen. Hade jag läst denna tråd innan så hade jag antagligen avstått köpet från början.

 

Silk 050s, 0,5 mm2 är inte bra som högtalarkabel, och enormt översprissatt, IS tycker att den är bra som signalkabel men det är den inte heller då den är oskärmad. Säljaren/trådskaparen använder den för strarkström, direkt livsfarligt/olagligt. Inte direkt någon trovärdig källa när det gäller kablar.


Redigerat av Brinke, 02 maj 2019 - 19:45.


#783

Postad 02 maj 2019 - 20:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Till tvn har jag inte sonos, där är det röd och vit RCA kabel som går till standard 3,5 mm kontakt. Någon optisk ingång har jag inte på förstärkaren så där skiter det sig.

 

 

Den enklaste lösningen är en DAC med optisk in (om TVn har optisk ut då). Ställ TVn på 2-kanal/PCM så funkar det.



#784

Postad 03 maj 2019 - 02:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Silk 050s, 0,5 mm2 är inte bra som högtalarkabel, och enormt översprissatt, IS tycker att den är bra som signalkabel men det är den inte heller då den är oskärmad. Säljaren/trådskaparen använder den för strarkström, direkt livsfarligt/olagligt. Inte direkt någon trovärdig källa när det gäller kablar.

 

Lite märkligt att de gjorde en ny sämre kabel. Gamla Silk 050 var en rätt rejäl skärmad kabel. Jag har själv ett par som jag köpte begagnade för länge sen. Hittade en bild på dem från annonsen när jag köpte, så det är mina på bilden.

 

Bifogad fil  silk_xlr.jpeg   420,12K   6 Antal nerladdningar

 

De har inte krånglat en enda gång än! :)



#785

Postad 03 maj 2019 - 05:09

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Den enklaste lösningen är en DAC med optisk in (om TVn har optisk ut då). Ställ TVn på 2-kanal/PCM så funkar det.


Ska prova det. Är det någon möjlighet att använda den digitala ingångarna på sonos connect till förstärkaren. Tex coax out. Eller krävs det separat dac. Känns viktigt man får ut så bra som möjlighet här med. För det är just här musiken spelas. Via tvn är det endast film/tvserier eller spel för det mesta

#786

Postad 03 maj 2019 - 06:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Ska prova det. Är det någon möjlighet att använda den digitala ingångarna på sonos connect till förstärkaren. Tex coax out. Eller krävs det separat dac. Känns viktigt man får ut så bra som möjlighet här med. För det är just här musiken spelas. Via tvn är det endast film/tvserier eller spel för det mesta

Har du inte hamnat i fel tråd tror du?



#787

Postad 03 maj 2019 - 07:45

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Har du inte hamnat i fel tråd tror du?

Nja blev lite off topic. Men tänkte nu hålla mig till ämnet
Har varit inne och läst lite på is hemsida bara för skoj skull. Att dom säger att 80 % av kvalitén ligger i delningsfiltert har jag lite svårt att tro på. Med deras logik så kan man göra om delningsfiltert i ett par proson högtalare för 2000 kr så de låter bättre än golvare i klassen 15-20 k från diverse märken. Det har jag väldigt svårt att tro på. Kan se att ett delningfilter gör skillnad. Men inte hela högtalaren. Diskant, mellanregister samt de olika baselementen gör en skillnad också. Och dom snackar precis som det knappt spelar någon roll

#788

Postad 03 maj 2019 - 11:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Delningsfilter gör massor för slutljudet. Gäller att hålla schack på fasförskjutningar vid delning och dämpning. Men att som ovanstående nämnda tillverkare hävda högt och leverera lägre torde inte få sådan plats de ändå får via oss här på forumet.

#789

Postad 03 maj 2019 - 13:58

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Lite märkligt att de gjorde en ny sämre kabel. Gamla Silk 050 var en rätt rejäl skärmad kabel. Jag har själv ett par som jag köpte begagnade för länge sen. Hittade en bild på dem från annonsen när jag köpte, så det är mina på bilden.

 

attachicon.gifsilk_xlr.jpeg

 

De har inte krånglat en enda gång än! :)

 

Det där är Silk Interconnect 050 och säljs fortfarande. Den har om jag fattat det rätt 2st ledare med silikonisolering + skärm. Dock samma ledare som i Silk 050s som är IS högtalarkabel.



#790

Postad 09 maj 2019 - 21:30

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 1

Nu visar sig Silk 050S vara ideal även för USB. Oskärmad såklart... :D 

 

https://hifitorget.s...kabel_73601.htm



#791

Postad 09 maj 2019 - 21:34

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Nu visar sig Silk 050S vara ideal även för USB. Oskärmad såklart... :D

 

https://hifitorget.s...kabel_73601.htm

 

Bara 600 kronor? :huh:



#792

Postad 09 maj 2019 - 22:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Nu visar sig Silk 050S vara ideal även för USB. Oskärmad såklart... :D

 

https://hifitorget.s...kabel_73601.htm

 

Jag har designat ett par produkter som använder USB som interface mot externa enheter och har lärt mig den hårda vägen att ALLA avvikelser från specifikationen innebär en risk att kommunikationen inte fungerar alls. Bl.a. ska impedansen vara 90ohm i hela signalvägen och det har jag svårt att tro att den som flätat ihop den där har verifierat.

 

Men det är i.a.f. inte IS själva som hävdar att det är en bra USB-kabel. Det verkar dock symptomatiskt för deras kunder att hitta på sånt här (själva). Kan de möjligtvis få lite uppmuntran från padre Petter?



#793

Postad 13 augusti 2019 - 21:08

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
OMG. Glädjen när en annons på blocket får mig att googla på märket, leda mig hit för första gången på några år och se att denna tråd levt vidare gör mig glad.

#794

Postad 18 september 2019 - 17:56

Unregistered90501ed3
  • Unregistered90501ed3
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
En del av deras högtalare har Silk 050s som internkablage. Med Silk 050s som högtalarkabel låter högtalarna bra. Med andra högtalarkablar kan det låta helt åt skogen. Då hävdar IS sin förträfflighet och slår ner på andra märken. Testar man däremot Silk 050s med annan utrustning låter de medelmåttigt. Detta är ju för bövelen rent bondfångeri och att förvilla konsumenter. När det upptäcktes var vi några som diskuterade detta och undrar om något liknande finns i branschen. Känns som om man är grundlurad och att IS agerar precis som om det regnar. Bara för att kunna tjäna några kronor extra på okunniga kunder.

Redigerat av Unregistered90501ed3, 18 september 2019 - 17:59.


#795

Postad 18 september 2019 - 18:55

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1

Bara för att kunna tjäna några kronor extra på okunniga kunder.


Det är hela deras affärsidé, att lura folk som inte vet bättre.

#796

Postad 18 september 2019 - 20:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

En del av deras högtalare har Silk 050s som internkablage. Med Silk 050s som högtalarkabel låter högtalarna bra. Med andra högtalarkablar kan det låta helt åt skogen.

 

Nej, rätt ska vara rätt. Silk 50 har inga magiska egenskaper och är en helt ordinär kabel (om än rätt tunn för att vara högtalarkabel). Om den används för internt eller inte kommer inte att ge någon symbios med en extern dito.

 

 

När det upptäcktes var vi några som diskuterade detta och undrar om något liknande finns i branschen.

 

Skriv gärna mer om vad som hände när detta "upptäcktes". Det har inte med silk eller inte internt i högtalaren att göra, men jag tror inte heller att IS/Petter står över att göra andra bedrägliga saker för att sälja sina produkter. Om det du säger stämmer så har jag ju minst en misstanke om vad de kan ha gjort.



#797

Postad 18 september 2019 - 21:34

Unregistered90501ed3
  • Unregistered90501ed3
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
En bekant frågade IS om man borde ha deras högtalarkablar till IS-högtalare och svaret blev "självklart". Det var efter demo där andra kablar lät klart sämre. Eftersom jag själv haft Silk 050s och vet att de inte är speciellt bra blev jag misstänksam. Det hela blev så uppenbart då IS slog ner på andra kabelmärken och även högtalare utan att någonsin hört dem. Har aldrig upplevt någon i branschen agera på detta vis och då har jag varit kund sedan 70-talet.

#798

Postad 18 september 2019 - 21:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Nu blev du plötsligt tråkig. Det låter som om du tycker att kablar är någonting som man bör lyssna sig till rätt sort av? I så fall kunde jag inte bry mig mindre, du är lurad vilket "dyrmärke" du än väljer.

 

Kabel är kabel och är de inte direkt felaktiga så påverkar de inte ljudet alls.



#799

Postad 18 september 2019 - 21:54

Unregistered90501ed3
  • Unregistered90501ed3
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tja det kan man bjuda på. Bara du själv förstår hur stereotyp du låter. Fokusera på ämnet istället. Har du någon info om detta jäkligt konstiga beteende så hosta upp det. Vet du inget så gör nåt bättre typ i köket.

#800

Postad 18 september 2019 - 22:35

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Tja det kan man bjuda på. Bara du själv förstår hur stereotyp du låter.

 

Det är det fel forum för, jag siktade på att låta multityp ;)

 

 

Har du någon info om detta jäkligt konstiga beteende så hosta upp det.

 

Vilket konstiga beteende? Att en bondfångare försökte lura lättlurade typer att hans ormolja var bättre än annan ormolja? Det har jag ingen övrig info om, jag hade ju hoppats att du hade det.

 

 

Vet du inget så gör nåt bättre typ i köket.

 

Köket? Rummet där frun/flickvännen står och lyssnar på hur stor skillnad kablar gör i stereosystemet?  :D






Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.