Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

774 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 26 10 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Stativhögtalare & surroundhögtalare) 0 0 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Stativhögtalare & surroundhögtalare) 23 10 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Stativhögtalare & surroundhögtalare) 2 10 (1) Inga priser

Postad 17 februari 2019 - 10:16

Ageve
  • Ageve
  • Mega-Guru

• 9 748 inlägg
  • 0

För att tillföra lite mer seriös info, så vill jag minnas att John Legend använde denna Silk050 XLR-kabel till sin mikrofon vid inspelningen av Legendary Christmas. Det är därför det är så bra ljud på den skivan.

Leona Lewis använde den på Winter Wonderland med. Tycker att det är en väldigt ren och fin klang på rösten, utan dist:

;)

Redigerat av Ageve, 17 februari 2019 - 10:39.

Postad 17 februari 2019 - 10:49

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1 010 inlägg
  • 0

Har följ denna tråd i syfte att hitta ljudintryck från deras kabel Silk 050 xlr, är det någon som testat och jmf med andra märken?

OBS

Jag är inte intresserad av:

Hur den mäter.

Hur den ser ut.

Hur prisvärd den är.

Osv osv....

Bara lyssningsintryck tack!

Mvh Rolf 

Trots Silk-kablarnas magiska prestanda så är de ofta ute till försäljning, Skulle rekommendera att köpa testa själv och sälja igen utan att riskera att tappa särskilt mycket värde.

https://hifitorget.s...intel_67778.htm

https://www.blocket....a=11&w=2&last=1

Märkligt är det med oskärmade signalkablar....

Postad 17 februari 2019 - 10:59

Takeo
  • Takeo
  • Mästare

• 3 490 inlägg
  • 0

Trots Silk-kablarnas magiska prestanda så är de ofta ute till försäljning, Skulle rekommendera att köpa testa själv och sälja igen utan att riskera att tappa särskilt mycket värde.

https://hifitorget.s...intel_67778.htm

https://www.blocket....a=11&w=2&last=1

Märkligt är det med oskärmade signalkablar....

Den där Blocket-annonsen går ju till en av trådens största IS-anhängare...

Postad 17 februari 2019 - 11:08

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att dem låter ingenting
Jag skulle tro att dem låter ingenting

Postad 17 februari 2019 - 11:11

Ageve
  • Ageve
  • Mega-Guru

• 9 748 inlägg
  • 0

Den där kabeln i annonsen, har den 0,5mm högtalarkabel som ledare, utan skärm, till XLR?  :blink:

Postad 17 februari 2019 - 11:20

Takeo
  • Takeo
  • Mästare

• 3 490 inlägg
  • 0

Takeo.

Tack för din support.
Ser i siten du länkade att tidningen Audio gjort någon test, hittar inte tidningen på nätet, någon som vet?

Jag vet inte vad för support du ansåg dig få av mitt inlägg, mer än att totalt såga all text från länken:

SilK Interconnect 050
Superkabel från Sverige. Två silikonisolerade ledare och en flätad skärm, inhöljt i low loss silikongummi.
Nu levereras den med den nya KLE RCA-kontakten!

SilK Interconnect 050
SilK Interconnect 050 SilK Interconnect 050
• MYCKET bra ljudförmedlare - åker ikapp storheter för flera gånger pengarna.

• Används både internt och externt av bl a Dynamic Precision och Intelligent Sound

• Kan specialtillverkas i valfri längd

• Termineras med ditt val av RCA eller XLR.

• Stor testvinnare i tidningen Audio... -alla tidningens recensenter bytte ut alla sina signalkablar i de egna anläggningarna efter testen!

• Pris på löpmeter 600:-/enkelmeter.

2990 kr/par

Vår kommentar

En mycket bra kabel som tål att jämföras mot betydligt dyrare doningar.
jag använder den själv.

Testat av Jonas Carlsson

* Testa googla low-loss silicon.
* Är det kvantitativa eller kvalitativa storheter som kabeln lyckas åka ikapp?
* Som sagt, vilken tidning är det man NÄSTAN hänvisar till? Samtliga recensenter bytte ju ut sina kablar till Silk...
* ”Köp en, jag har en själv” är ju verkligen världens bästa säljargument :D

Postad 17 februari 2019 - 13:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Veteran

• 2 465 inlägg
  • 0

Den där kabeln i annonsen, har den 0,5mm högtalarkabel som ledare, utan skärm, till XLR?  :blink:

Ja vi har haft det uppe i tråden tidigare.

Och håll i dig nu för det blir ännu dummare. Den används även som strömmatning  :blink: https://www.minhembi...10#entry4493247

Postad 17 februari 2019 - 14:59

Ageve
  • Ageve
  • Mega-Guru

• 9 748 inlägg
  • 0

Ja vi har haft det uppe i tråden tidigare.

Och håll i dig nu för det blir ännu dummare. Den används även som strömmatning  :blink: https://www.minhembi...10#entry4493247

Ja, kommer ihåg den. Det positiva var väl att det inte var en officiell lösning, dvs bara en person riskerar att huset brinner upp.  ;)

Trodde annars bara att högtalarkabeln användes till RCA, där den såklart inte bör användas heller, men men.

Redigerat av Ageve, 17 februari 2019 - 15:01.

Postad 17 februari 2019 - 15:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Veteran

• 2 465 inlägg
  • 0

Nej oskärmad kabel till lågnivå är ju en urusel idé men det riskerar i.a.f. inte att sätta eld på något eller strömsätta användaren.

Postad 17 februari 2019 - 17:30

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

För att tillföra lite mer seriös info, så vill jag minnas att John Legend använde denna Silk050 XLR-kabel till sin mikrofon vid inspelningen av Legendary Christmas. Det är därför det är så bra ljud på den skivan.

Leona Lewis använde den på Winter Wonderland med. Tycker att det är en väldigt ren och fin klang på rösten, utan dist:

;)

Vaffan, nu måste jag ju övertyga kollegorna på jobbet att byta från Belden! iofs är det mesta digitalt via MADI/HD-SDI hela vägen, men från mixerborden till monitorerna kanske det går att klämma in. Fast det gör kanske mer skillnad med Studer-borden än med Yamaha? :huh:

Postad 18 februari 2019 - 19:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 2

Hmm, vad är Dynamic Precision för företag egentligen? De använder ju kabeln både internt och externt i alla fall.

Dynamic Precision var en norsk tillverkare av elektronik för såväl hemmabruk som för PA från mitten på åttiotalet och cirka 25 år framåt. Företaget var mer eller mindre synonymt med grundaren Leif Ernstsen, som utvecklade och tillverkade produkter. Jag förmodar att han hade viss hjälp med tillverkningen. Minns att tidningen HiFi & Musik gjorde ett reportage hemma hos Leif Ernstsen en gång och då hade han huset fullt av komponenter. :)

Dynamic Precision är nog mest känt för försteg och slutsteg, men man gjorde även en del grammofonförsteg, D/A-omvandlare, delningsfilter och nätfilter. En lite ovanlig sak var väl att Ernstsen hade förkärlek för passiva försteg. Slutstegen var i princip alltid rätt stora och kraftfulla, oftast uteffekt på flera hundra watt. Samtliga produkter var även rätt dyra, så man skulle väl kunna säga att de var som ett norskt svar på amerikanska Krell.

Eftersom det var ett litet företag så var det inte så enorm spridning på produkterna, och om man tittar på hur många olika slutsteg som gjordes så var det nog inte så många i varje serie. Dynamic Precision förekom dock ibland i hifitidningarnas tester och brukade få väldigt bra omdöme.

Jag vet inte hur stor spridningen i Sverige var, men i Karlstad fanns det en som sålde. Jag har själv ett PA 4000H som jag köpte begagnat 2002, förmedlat av butiken Stereo i Karlstad. Det är MOSFET-steg på 2x400 W från 1992 och det funkar fint än. När jag köpte det hade jag Mirage M-5 och till dem var det "overkill". Året efter bytte jag till Mirage M-1si och de behöver effekt, rekommenderat är 150-500 W. DP-steget drev dem på ett väldigt bra sätt. I specen till mina nuvarande högtalare så står det max 250 W, så jag får spela med förstånd... Dessutom så delar jag dem vid 80 Hz, men det är alltid bra att ha lite effekt i reserv! :)

När det blev dags för Leif Ernstsen att dra sig tillbaka så köpte likaledes norska Electrocompaniet upp Dynamic Precision. DP hade ganska nyligen innan detta presenterat nya försteg och slutsteg som fått väldigt fina recensioner och dessa skulle nu säljas som Electrocompaniets toppmodeller, kallade DP-Line. Tittar man på Electrocompaniets webbplats nu så syns de inte till, så det kanske inte blev så mycket med det. Det var produkter för flera hundra tusen kronor.

Leif Ernstsen lär även ha utvecklat signalkablar från Silk och jag tror det även gäller högtalarkablar från Silspeak. Som nämnts tidigare så lär han även använt dessa internt i apparater, men jag vet inte om det gäller så gamla som min. Vad jag förstått handlar det om de äldre skärmade kablarna som man kan se här: http://www.dpguiden....st_SLIKmkII.pdf

Det finns förstås ingen officiell webbplats för Dynamic Precision, men här finns en med en bra översikt över alla tillverkade produkter: http://www.dpguiden.no

Fliken Arkiv innehåller länkar till en del intervjuer etc, samt en massa bilder om man skrollar ner lite. Längst ned på flikarna Pre och Power så kan man se de produkter som ska vara DP-Line, men de hittar jag som sagt inte på Electrocompaniets sida nu: https://www.electrocompaniet.no

Till sist så finns det även en lång forumtråd om Dynamic Precision här: https://www.hifisent...menigheten.html

Avslutar med en bild på mitt fina Dynamic Precision PA 4000H, men ett litet Anthem MCA 3 ovanpå. :)

Bifogad fil  DSC07063.jpg   163,58K   0 Antal nerladdningar

Edit: Stavfel

Redigerat av Erik_N, 18 februari 2019 - 19:34.

Postad 19 februari 2019 - 05:29

PML73
  • PML73
  • Mästare

• 3 145 inlägg
  • 0

@ Erik,

tackar för info. Det var inte länge sedan jag rasslade genom ett gammalt test i H&M på just Dynamic Precision. Bra och härlig information. Gällande Mirage M1(effektslukarmonster) så har jag beställt nya kantringar för lagning av mellanregistret. Har ett par stående för kärleksbehandling.  :)

Postad 19 februari 2019 - 19:39

Erik_N
  • Erik_N
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Bifogad fil  offtopic2.gif   1,12K   0 Antal nerladdningar

Roligt att du tyckte det var läsvärt. Jag är ingen expert på DP, men har läst lite genom åren. Har man lite koll på äldre grejer så kan man göra en del fynd bland slutsteg ibland. Är de av bra kvalitet så blir de inte så mycket sämre, och det kommer inte så mycket nya påhitt som i ett surroundförsteg eller en projektor.

Även bland äldre högtalare finns en del fynd, men tror jag du har full koll på! Nu är det länge sen jag lyssnade på RC-L, men jag minns dem som väldigt bra högtalare.

Jag visste inte att du även har ett par M-1. Låter någorlunda enkelt om du bara behöver kantringar till mellanregister. Ett inte helt ovanligt problem är tydligen att oljan läcker ut ur diskanterna och då funkar inte kylningen, vilket gör att de blir överhettade. Nya element ska vara svåra att få tag på.

I mina M-1si var det baselementen som gick sönder och de var "omöjliga" att få tag på nya. Jag la ner det och bytte till Revel. Om någon undrar vad som hände med mina Mirage så kan man läsa om det här: http://www.component...showtopic=16170 Jag vet inte om de är igång än.

Postad 15 april 2019 - 17:54

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har läst denna tråd från A till Ö. Önskar att jag hade gjort några veckor tidigare bara...

Postad 15 april 2019 - 18:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Veteran

• 2 465 inlägg
  • 0

Intressant. Du känner inte för att vidareutveckla lite?

Postad 15 april 2019 - 18:15

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 2 938 inlägg
  • 0

han är glad för att insett att IS inte är så bra som han trodde, tror jag. Om man kollar hans profil/händelser

Postad 15 april 2019 - 18:33

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 538 inlägg
  • 0
Med tanke på annonsen som ligger ute så önskar han väl snarare att han inte hade köpt.

Postad 15 april 2019 - 18:35

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Veteran

• 2 465 inlägg
  • 0

han är glad för att insett att IS inte är så bra som han trodde, tror jag. Om man kollar hans profil/händelser

Annonsen ser jag men vad är det i hans profil/händelser man ska kolla menar du?

Postad 15 april 2019 - 18:38

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 2 938 inlägg
  • 0

Med tanke på annonsen som ligger ute så önskar han väl snarare att han inte hade köpt.

var så jag menade, ville inte nämna att han säljer pga av att han insett att IS kablar kanske ej så bra/bluff, då får han kanske svårare att sälja..... därför skrev jag lite försiktigt "kolla hans profil/händelser"    :blush:

Postad 15 april 2019 - 19:38

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1 010 inlägg
  • 0

Skulle inte räkna med någon större framgång att sälja via en annons här på köp & sälj.

Annars använder man samma icke-skärmade kabel till en icke-balanserad signalkabel, makalöst.

https://hifitorget.s...ablar_72162.htm

Kanske inte en kabel från IS men Silk050s som passar till allt:)

Redigerat av Brinke, 15 april 2019 - 20:48.

Postad 15 april 2019 - 19:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

• 3 145 inlägg
  • 0
Apropå bra burkar på blocket. Här är en av de absolut bästa oavsett pris. Vilka minnen...

https://mobil.blocke...psilon/83656940

Redigerat av PML73, 15 april 2019 - 19:45.

Postad 16 april 2019 - 12:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 682 inlägg
  • 0

var så jag menade, ville inte nämna att han säljer pga av att han insett att IS kablar kanske ej så bra/bluff, då får han kanske svårare att sälja..... därför skrev jag lite försiktigt "kolla hans profil/händelser"    :blush:

Kontakterna kan han sälja. Dom är ju värda nånting. Kabeln är bara vanlig kopplingskabel.

Postad 17 april 2019 - 19:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 505 inlägg
  • 0

Jag har två DP PA 402 som jag kör bryggade till mina frontar.

Har haft dom i ett gäng år. Dom är byggda som tanks, och spottar ut groteska mängder effekt, med siffror som riktigt fina hifi-steg.

Riktigt nöjd med dom. :)

Just nu är dom på service. Dom åkte med av bara farten när jag skulle lämna in annat.

Ska bli kul att se vad gubben byter i dom. Om han byter nåt.

Det är ju trots allt nästan 15 år gamla steg.

Postad 17 april 2019 - 19:18

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

Är det inte ordentligt off-topic att prata om seriösa produkter i den här tråden? :P

Postad 17 april 2019 - 22:01

Daniel18
  • Daniel18
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Intressant. Du känner inte för att vidareutveckla lite?

Det ska jag absolut göra då jag har lite intressant info i ämnet jag vill dela med mig av. Återkommer inom ett par dagar :)

Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.