Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken sub ska jag köpa?

180 svar till detta ämne subwoofer SVS
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 april 2019 - 18:09

Unregistered07e42819
  • Unregistered07e42819
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Hej!

 

Vill börja med att säga att jag inte är så duktig på det här, därför jag vänder mig till er.

 

Subwoofern jag har nu är någon gammal från netonnet. Den har ett slutsteg på 150W och under 40Hz kommer det bara lite brus. Med andra ord är det hög tid att jag byter upp mig. Jag har ett 5.0 system från Q Acoustics med 3050i som frontar, dom andra högtalarna är från samma 3000i-serie.

 

Mitt rum är 5x4x2,5m, TVn står på ena långsidan och soffan på andra. Inte super att ha soffan mot väggen rent ljudmässigt, men det måste vara så. Det är inte bara ett hemmabiorum utan ett helt vanligt vardagsrum. Det finns också en dubbeldörr (utan dörrar) ut till en hall, så inget slutet rum.

 

Jag har läst massor om olika alternativ från SVS. Som jag ser det är 2000 och 3000-serierna av intresse. Användningsområdet skulle jag säga är 90% film och ps4. Som jag förstår det så är det en portad låda som är bäst i det läget?

 

Men portad skrämmer mig lite. Dels för att jag har ett ganska litet rum, men också hög output under 30hz. Det är något jag vill ha, men inte mina grannar :)

 

2000-serien skulle nog räcka för mitt rum. Men jag köper inte subwoofer allt för ofta. 3000 är lite nyare, app-styrning känns väldigt intressant, sen kanske lite mer framtidssäkert?

 

Jag kan nästan köpa 2 sb-2000 för samma pris som en sb-3000. Jag har läst att 2 alltid är bättre än en. Har en yamaha rx-v781, kan koppla in 2 woofers, men dom har samma inställningar i själva AV'n. Så det går inte att ha olika avstånd eller nivåer. Men jag kan flytta runt en sub ganska fritt i rummet. Med lite hjälp av room EQ wizard kanske jag kan få bra bas i soffan även med en sub.

 

Tänkte även köpa till SVS egna "super" gummifötter.

 

Är SB ok för en filmälskare i lägenhet? Hur bra är 3000-serien på lägre volymer?

 

Men jag är öppen för andra märken. Snubblade lite över XTZ här på forumet. Cinema 1x12 eller 12.17 ser bra ut i text. Kanske inte går lika djupt som SVS. Men för priset kanske man kan leva med det?

 

Ber om ursäkt för väggen av text :)

Kan ni hjälpa mig?


Redigerat av Unregistered07e42819, 14 april 2019 - 20:50.


#2

Postad 17 april 2019 - 12:36

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Eftersom du citat "inte är så duktig på detta" kan jag bara ge dig ett ödmjukt råd i att kolla in XTZ 12.17 (edge).

Där får du flexibilitet i att testa portat och slutet, lite olika EQ möjligheter. Då har du möjlighet att testa dig fram, vilket är väldigt viktigt om man inte vet själv vad man gillar :-).

Den är också väl jämförbar med subbar som SB / PB 2000 vad gäller output och kvalité på sådan. 

 

Jag äger ingen själv, men jag har hört den, och den låter dessutom bra.

 

Två är inte nödvändigtvis så mycket bättre än en, så länge du har möjlighet och kunskapen att ställa in och placera den rätt. Börja i alla fall inte med två, utan köp då en till senare vid behov.

 

Hoppas det var till någon hjälp i alla fall.

 

/D



#3

Postad 17 april 2019 - 16:36

Unregistered893a872f
  • Unregistered893a872f
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Tror arendal är snäppet vassare. Men xtz 12:17 edge nästan lika bra, för nästan halva priset.

#4

Postad 17 april 2019 - 16:58

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Connoseaur! Du skriver 2 meningar, den första innehåller ”tror” den andra ”nästan” skall vi läsa detta seriöst eller trollar du?! Har du lyssnat på dessa eller har du källfakta på bad du skriver!
Glad Påsk i alla fall ;-)

#5

Postad 17 april 2019 - 18:28

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Tror arendal är snäppet vassare. Men xtz 12:17 edge nästan lika bra, för nästan halva priset.

 

Jag TROR NÄSTAN inte att man skall uttala sig om saker man inte har koll på.

Du har med största sannolikhet aldig hört arendal, och ännu mindre i samma rum med samma förutsättningar som 12.17. Så då skall du inte komma med dumma påståenden. Du bör inte ge råd till andra



#6

Postad 17 april 2019 - 23:08

Unregistered893a872f
  • Unregistered893a872f
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Nej, jag har inte hört arendal. Dedikerade en månad till att läsa diverse tester, reviews och forumtrådar (även avsforum), men Lyssna och bedöm själv är bästa alternativ, men det är det inte alla som kan. Jag kunde inte det exempelvist.

https://www.ljudochb...oofer-stortest/

https://www.ljudochb...bwoofer-2/?hw=1

"The Norwegian Hi-Fi Magazine (Lyd & Bilde) did a test with the new SVS SB-16 and the Sub2 from Arendal and the AS outperformed the SVS in dynamics and speed."

Redigerat av Unregistered893a872f, 18 april 2019 - 09:06.


#7

Postad 18 april 2019 - 09:27

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag TROR NÄSTAN inte att man skall uttala sig om saker man inte har koll på.

Du har med största sannolikhet aldig hört arendal, och ännu mindre i samma rum med samma förutsättningar som 12.17. Så då skall du inte komma med dumma påståenden. Du bör inte ge råd till andra

Hade inte blivit många råd i trådarna om allt ska jämföras i samma rum innan man får skriva något. Men jag förstår din poäng.

 

Jag ser ingen jättepoäng med att provlyssna subwoofers eftersom rummet spelar in så mkt. Lite som att leta tv genom att titta på hur de ser ut i butik. Ta en med bra renommé och som har vettig konstruktion. Jag hade lätt köpt både SB2000 och motsvarande Arendal olyssnat eftersom alla ägare verkar nöjda och tillverkarna verkar kunna sin skit. Resten är hur du lyckas med integrationen hemma hos dig.



#8

Postad 18 april 2019 - 09:48

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nog bättre att köpa en sub man själv tror på och läsa lite på nätet, bilda en  egen uppfattning.

Att fråga på ett forum som här, speciellt när frågan är: vilken ska jag köpa/vilken är bäst, för svaren man får skiljer sig lika mycket som man hade singlat slant :)

 

Inget illa ment på något sätt, jag har själv lagt mig i ofta innan att ge råd och tips, och komma lite i tumult med andra.

 

Vilken som är bäst beror så mycket på, men eftersom TS ville mest kolla film o spel. så om pengar ej är de som betyder mest, så hade jag köpt en SVS portad, PB2000 eller PB3000, de spelar högt, djupt och är riktiga filmsubbar... svåra att slå.

 

Mer säger jag inte, hade musik varit lika viktig, så är det en annan sak..



#9

Postad 18 april 2019 - 10:02

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter två små subwoofers (max 42cm höga) främst för bra tryck vid musiklyssning minst 10”. Har tittat på SVS SB-1000/2000 och B&W ASW10/XP är det rätt eller ska jag tittat på något annat?

Bygga själv är inget alternativ.

Redigerat av Prism, 18 april 2019 - 10:04.


#10

Postad 18 april 2019 - 10:53

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Angående Arendal vs SVS så gräver svs i motsvarande form lite djupare ("filmsub") och Arendal upplevs att ha mer snärt och definition men går inte lika djupt ("musiksubb").

 

Arendal sub2 har jag sett som djupast gå ned til 16hz för den rullar av och utan nämnvärd distortion, troligtvis får man inte den så djupt heller i ett vanligt rum, allt under 20hz får ses som bonus.

 

Det finns flera som bytt från SVS til Arendal och är nöjda med tradeoffen då de upplever mera korrekt bas och en ny typ av spelglädje och det finns dom som inte kan gå bort från det avgrundet som SVS ger. Inte lätt att veta utan att ha hört men det ser ut som att man inte kan gå tokfel med någon av dem.


2stk Arendal sub 1 kanske kan passa dig?



#11

Postad 18 april 2019 - 11:55

Unregistered893a872f
  • Unregistered893a872f
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Korrekt bas tror jag majoriteten föredrar. Arendal får dessutom extremt mycket credd på avsforum om ni chekkar där. "Domedagsmaskin" och "jordbävning på låda" är utmärkelser man återkommande hör. Men most bang for the buck är tveklöst 12:17 Gla påsk på alla! :)

Redigerat av Unregistered893a872f, 18 april 2019 - 12:14.


#12

Postad 18 april 2019 - 15:15

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Tack för tipset!

#13

Postad 18 april 2019 - 17:09

Unregistered07e42819
  • Unregistered07e42819
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Oj förlåt! Tråden tog så dålig fart i början så jag flyttade till avforums. Tack för all hjälp!

 

Jag har fått en rätt bra deal på 2st 12.17 edge. Mest bang for the buck som många har sagt. Går kanske inte lika djupt som SVS, eller lika fina som arendal. Men jag tror och hoppas att jag blir nöjd med XTZ. Jag gillar möjligheten att öppna och stänga portar. Det går på en PB-3000 med. Men den är ganska mycket större och dyrare. Man får kanske vad man betalar för, XTZ användarna va överlag väldigt nöjda över hur 12.17 presterade. Sen sa nästan alla på det andra forumet att 2st subbar alltid är bättre. Men jag kanske blev lurad. I värsta fall får jag lägga ut den ena lite billigt på blocket :)

 

Jag har läst på mycket om SVS, XTZ och Arendal. Det är mycket jobb att testa alla här hemma. Därför frågade jag runt på olika forum vad användarna tycker. Man ska nog inte köpa allt som sägs rakt av, vi har olika smak. Men att lyssna på vad andra tycker och tänker är bra, ibland.


Redigerat av Unregistered07e42819, 18 april 2019 - 18:05.


#14

Postad 24 november 2019 - 21:57

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Vad blev det för val och hur låter det? :)
Vad blev det för val och hur låter det? :)

#15

Postad 24 november 2019 - 22:33

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Kan bara lägga till att Arendal kommit med en ny mindre subb, eller 2stk faktisk varav ena har innebygd dsp. Ser nästan ut som den ena spelar lika djupt som en sub2 för halva pengarna och mycket mindre storlek men inte till lika hög output. Väldigt intressant.

Det är en helt ny serie med lite rimligare högtalare och det finns nu också en Atmos/height som jag har sjukt lust på men dom har än så länge bara priser på subborna www.lsound.no

Redigerat av Demon Slayer, 24 november 2019 - 22:34.


#16

Postad 25 november 2019 - 18:16

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Tror arendal är snäppet vassare. Men xtz 12:17 edge nästan lika bra, för nästan halva priset.


Redigerat av philippg, 25 november 2019 - 18:16.


#17

Postad 09 december 2019 - 14:45

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Har typ samma dilemma. Känns helt omöjligt att välja sub. Tycker SVS portade alternativ blir alldeles för stora i ett vanligt vardagsrum men samtidigt saknar de slutna lådorna det där riktiga djupet för film. Så det känns inte som att det går att få till hur man än gör. :/

#18

Postad 11 december 2019 - 08:08

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Har typ samma dilemma. Känns helt omöjligt att välja sub. Tycker SVS portade alternativ blir alldeles för stora i ett vanligt vardagsrum men samtidigt saknar de slutna lådorna det där riktiga djupet för film. Så det känns inte som att det går att få till hur man än gör. :/


XTZ portade bygger ju mer på höjden och har mindre footprint jämfört med SVS portade modeller.
Har själv en sluten SVS SB12-NSD. Bra pris på den nu om du vill ha en kompakt 12", eller två =)

#19

Postad 11 december 2019 - 10:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Kolla storleken på Arendals nya sub1. Ganska fina.

#20

Postad 11 december 2019 - 11:04

Danne_485
  • Danne_485
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

XTZ portade bygger ju mer på höjden och har mindre footprint jämfört med SVS portade modeller.
Har själv en sluten SVS SB12-NSD. Bra pris på den nu om du vill ha en kompakt 12", eller två =)


Ja precis. Såg att den fått hyfsade omdömen. Dock har jag mer varit inne på två stycken SB-2000 i sådana fall eftersom dem finns i vit finish samt verkar vara snäppet vassare.

Kundtjänsten på SVS tyckte att jag skulle köra deras PC-2000 istället då jag kör ungefär 50/50 musik och film. Den hade ungefär samma fotavtryck som SB-3000 som jag också kollat på samt att portat skulle vara exremt överlägset vid filmtittande. Väldigt osäker dock om jag vill ha en "soptunna" ståendes i vardagsrummet och dessutom verkar en portad sub vara känsligare om man har halvtaskig rumsakustik (betongväggar osv).

Och till råga på allt så släpptes ju precis pro-versionen av 2000-serien som rörde till det ännu mer i grytan. 🙄

Hur nöjd är du med din sub? Kollar du mycket film?

#21

Postad 12 december 2019 - 18:40

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Ja precis. Såg att den fått hyfsade omdömen. Dock har jag mer varit inne på två stycken SB-2000 i sådana fall eftersom dem finns i vit finish samt verkar vara snäppet vassare.

Kundtjänsten på SVS tyckte att jag skulle köra deras PC-2000 istället då jag kör ungefär 50/50 musik och film. Den hade ungefär samma fotavtryck som SB-3000 som jag också kollat på samt att portat skulle vara exremt överlägset vid filmtittande. Väldigt osäker dock om jag vill ha en "soptunna" ståendes i vardagsrummet och dessutom verkar en portad sub vara känsligare om man har halvtaskig rumsakustik (betongväggar osv).

Och till råga på allt så släpptes ju precis pro-versionen av 2000-serien som rörde till det ännu mer i grytan. 🙄

Hur nöjd är du med din sub? Kollar du mycket film?


Jättenöjd och har haft min SB12-NSD i några år nu. Har en DSpeaker också men SVS:en spelar bra även utan. Dock har subben fått lite mindre betydelse sen jag skaffade bass-shakers i soffan, billigt och rekommenderas starkt. Ser film 1-2ggr i veckan och en del serier.

#22

Postad 03 september 2020 - 03:47

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Ställer samma fråga som ovan
Skall man köpa en xtz 12.17 edge eller Svs sb 2000 pro?
Enbart till film?

#23

Postad 03 september 2020 - 06:52

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

SVS SB-2000 Pro helt klart, den är riktigt bra. Vann även EISA AWARDS nyligen.



#24

Postad 03 september 2020 - 07:54

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Ställer samma fråga som ovan
Skall man köpa en xtz 12.17 edge eller Svs sb 2000 pro?
Enbart till film?

Jag böt nyss ut två stycken XTZ 12.17 Edge mot 2st Svs SB-4000.
Mina intryck är att de inte gjorde bort sig speciellt mycket mot dem men att mina nya SB-4000 är bättre utan tvekan.

Så din fråga med SB-2000 mot 12.17 edge...tror personligen mer på XTZ i det fallet.
Sedan har Svs mer inställningsmöjligheter än XtZ och det är en fördel för SVS.
Jag ser inte det som självklart val, det är svårt :).

Redigerat av nimman, 03 september 2020 - 08:05.


#25

Postad 03 september 2020 - 10:23

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
XTZ borde ha mer output eftersom den är portad

#26

Postad 30 september 2020 - 02:10

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

XTZ borde ha mer output eftersom den är portad



#27

Postad 30 september 2020 - 02:14

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Enligt hembiobutiken så går svs sb 2000 pro djupare än xtz 12.17 edge, men avsevärt dyrare, använder den bara till film,
Har en xtz10.17 edge sedan tidigare
Så frågan jag ställer mig, vilken av dessa sja jag köpa?

#28

Postad 30 september 2020 - 04:40

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Pengar är inte det största problemet, prisskillnaden är inte jättestor,
Men vill ha den bästa subben i prisklassen för film

Redigerat av Frodo Bagger, 30 september 2020 - 04:45.


#29

Postad 30 september 2020 - 08:19

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Pengar är inte det största problemet, prisskillnaden är inte jättestor,
Men vill ha den bästa subben i prisklassen för film

Jag köpte en svs sb2000 pro förra veckan och jag kan rekomendera den! Gick från en KEF e305 sub till denna så hoppet var ganska enormt både i pris och ljud kan man säga. svs appen är grymt skönt att ha för att ställa in suben perfekt. Om det värt 2k mellan pro versionen och vanliga vet jag inte..men jag är tvärnöjd!


Har typ samma dilemma. Känns helt omöjligt att välja sub. Tycker SVS portade alternativ blir alldeles för stora i ett vanligt vardagsrum men samtidigt saknar de slutna lådorna det där riktiga djupet för film. Så det känns inte som att det går att få till hur man än gör. :/

19 hz på svs 2000 pro är väldigt nice :)



#30

Postad 30 september 2020 - 08:28

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Jo men 17hz (SVS) mot 18hz (XTZ) är ingen stor skillnad och XTZ:n kan garanterat spela 18hz med högre dB än SVS:n kan, sen om inte priset är något stort problem så kan du ju lägga 14k på 2st XTZ och spela skjortan av 1 st SVS för 11k.
Ljudmässigt så tror jag dock att SVS låter trevligare än XTZ.

#31

Postad 30 september 2020 - 09:13

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Jo men 17hz (SVS) mot 18hz (XTZ) är ingen stor skillnad och XTZ:n kan garanterat spela 18hz med högre dB än SVS:n kan, sen om inte priset är något stort problem så kan du ju lägga 14k på 2st XTZ och spela skjortan av 1 st SVS för 11k.
Ljudmässigt så tror jag dock att SVS låter trevligare än XTZ.

Det var just ljudet jag gillade när jag var på demovisning av subbar. Jag mins inte vilka de andra märkena var men svs tyckte jag passade mig mest ljudmässigt. Både till musik och film.

Jag bor i lägenhet så att välja en portad sub var uteslutet om jag planerat att få bo kvar ;D

Men som sagt, mycket trevligt, tight och kontrollerad bas för både film och musik.

En sak jag lärde mig direkt var att man ALLTID skall ställa alla värden på suben som det är tänkt (fabriksinställning) sen köra hembioförstärkarens egna rumskorrigering , därefter fininställa SUBen efter ens smak.

Jag blev nästan besviken när jag bara bytte sub rätt av utan att inte göra som man skall. Efter rumskorrigeringar osv var det verkligen en extrem skillnad.

En ren njutning att lyssna på.

Öppningsscenen på Lord of The Rings är brutal! Man hör ljud man inte märkt innan :D



#32

Postad 05 oktober 2020 - 07:58

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 1

Jag köpte en svs sb2000 pro förra veckan och jag kan rekomendera den! Gick från en KEF e305 sub till denna så hoppet var ganska enormt både i pris och ljud kan man säga. svs appen är grymt skönt att ha för att ställa in suben perfekt. Om det värt 2k mellan pro versionen och vanliga vet jag inte..men jag är tvärnöjd!


19 hz på svs 2000 pro är väldigt nice :)

 

Hej. Jag gjorde exakt samma resa nyligen. Hade den äldre kef 3005 subben. Var väldigt nöjd med den. 

Men svs sb 200 pro är en HELT annat visa. s*tan vilket bioljud det blev. Mina små kef ägg spelar sjukt bra i kombination, riktigt bra diskant kör 120 på crossover. Nu låter en snyting äntligen som på bio.  :wub:  :wub:

Var lite skeptisk till appen i början, måste starta appen och kolla att nivån är rätt inställd inför varje film. Sänker den nämligen när jag spisar musik. Med det sagt är ju det oxå en fet fördel. Skulle inte gå fram och ratta på den på samma sätt utan appen. 

 

Mina 2cent.

 

EDIT. Har varit intresserad av hembio i 20 år, kan inte fatta att jag har snålat på subbar i alla år. Viktigaste högtalaren i systemet enligt mig.

 

/Niklas


Redigerat av evil_nike, 05 oktober 2020 - 08:01.


#33

Postad 06 oktober 2020 - 21:04

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Hej. Jag gjorde exakt samma resa nyligen. Hade den äldre kef 3005 subben. Var väldigt nöjd med den.
Men svs sb 200 pro är en HELT annat visa. s*tan vilket bioljud det blev. Mina små kef ägg spelar sjukt bra i kombination, riktigt bra diskant kör 120 på crossover. Nu låter en snyting äntligen som på bio. :wub: :wub:
Var lite skeptisk till appen i början, måste starta appen och kolla att nivån är rätt inställd inför varje film. Sänker den nämligen när jag spisar musik. Med det sagt är ju det oxå en fet fördel. Skulle inte gå fram och ratta på den på samma sätt utan appen.

Mina 2cent.

EDIT. Har varit intresserad av hembio i 20 år, kan inte fatta att jag har snålat på subbar i alla år. Viktigaste högtalaren i systemet enligt mig.

/Niklas


Har en xtz 1017 edge, tänkte köpa antingen en svs sb 2000 pro alternativ svs sb 3000
Eller en xtz 12.17 edge och köra den ihop med min 10:a
Detta är sannerligen inte lätt ,

Hej. Jag gjorde exakt samma resa nyligen. Hade den äldre kef 3005 subben. Var väldigt nöjd med den.
Men svs sb 200 pro är en HELT annat visa. s*tan vilket bioljud det blev. Mina små kef ägg spelar sjukt bra i kombination, riktigt bra diskant kör 120 på crossover. Nu låter en snyting äntligen som på bio. :wub: :wub:
Var lite skeptisk till appen i början, måste starta appen och kolla att nivån är rätt inställd inför varje film. Sänker den nämligen när jag spisar musik. Med det sagt är ju det oxå en fet fördel. Skulle inte gå fram och ratta på den på samma sätt utan appen.

Mina 2cent.

EDIT. Har varit intresserad av hembio i 20 år, kan inte fatta att jag har snålat på subbar i alla år. Viktigaste högtalaren i systemet enligt mig.

/Niklas



#34

Postad 07 oktober 2020 - 10:45

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Har en xtz 1017 edge, tänkte köpa antingen en svs sb 2000 pro alternativ svs sb 3000
Eller en xtz 12.17 edge och köra den ihop med min 10:a
Detta är sannerligen inte lätt ,

 

Av vad jag fick fram i mina undersökningar, så skulle sb 3000 vara ett monster. Köpte på avbetalning, och om den hade fått plats hos mig, hade jag nog köpt den. Men den är ju lika stor som en halva soffan. Har du plats, kör sb 3000.



#35

Postad 07 oktober 2020 - 11:42

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Hej
Jag tror du menar pb 3000 ,
Den jag tänkte köpa är en sb 3000
En sluten sub, men ändå fått fina reventioner

#36

Postad 07 oktober 2020 - 12:21

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Av vad jag fick fram i mina undersökningar, så skulle sb 3000 vara ett monster. Köpte på avbetalning, och om den hade fått plats hos mig, hade jag nog köpt den. Men den är ju lika stor som en halva soffan. Har du plats, kör sb 3000.

SB3000 har måtten 397 x 385 x 451. 



#37

Postad 08 oktober 2020 - 05:33

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Det lutar åt en svs sb 3000, skall provlyssna på en nösta vecka?
Kan man blanda en sluten och portad subb ?
Har en xtz 10.17 edge sedan tidigare , men det kanske inte låter något vidare

#38

Postad 08 oktober 2020 - 07:31

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Det lutar åt en svs sb 3000, skall provlyssna på en nösta vecka?
Kan man blanda en sluten och portad subb ?
Har en xtz 10.17 edge sedan tidigare , men det kanske inte låter något vidare

 

 

Hej
Jag tror du menar pb 3000 ,
Den jag tänkte köpa är en sb 3000
En sluten sub, men ändå fått fina reventioner

 

Helt rätt. Blandar alltid ihop dom.



#39

Postad 20 oktober 2020 - 17:45

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Hej vänner! ta det här med en nypa salt men svaret på frågan kan vara 2st "System One W120", men är det någon som har testat "System One W120"? Dom är så "billiga" 2500:- så jag funderar på att köpa två stycken det ska vara bättre med två än med en sub. eller? testar en först imorgon!

Text nedan är hämtad från: https://www.brl.se/s...ofer-svart.html
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
System One W120 är en extremt prisvärd och kraftfull aktiv subwoofer, med en byggkvalitet som får konkurrenterna att darra. Med ett nyutvecklat slutsteg, en förbättrad basport-teknik och ett 12" element med enastående prestanda, så har den här baslådan en återgivning som lämpar sig lika bra för musik som till film. Slutsteget lämnar 150 Watt kontinuerligt vilket ger en extremt god kontroll. Man har valt klass A/B-tekniken för att den låter bäst i klassen. Med både låg- och högnivå-ingångar kan basen kopplas med alla förstärkare - stereo som hemmabio!

Aktiv subwoofer bestyckad med ett långslagigt 12" element med RPC-kon (Reinforced Paper Cone)

  • Kraftfullt Klass A/B-slutsteg på 150 Watt RMS, 300 Watt peak
  • Variabel delning mellan 35 till 150 Hz
  • Bakåtriktad HC (Horn Curved) slot-port ger lägre distorsion och bättre luftflöde
  • Auto on/off-funktion
  • Har både lågnivå och högnivå-ingång
  • Spelar linjärt ner till 30 Hz - räkna med att få rätt muller till filmeffekterna
  • Exemplarisk byggkvalitet med en vikt på hela 22.6 kg
  • Tyggaller med gummi/metall infästning
  • Stabila gummifötter
  • Designad och helt utvecklad i Sverige!

----------------------------------------------------------------------------------
System One W120 som kom för några månader sen nyttjar ett påkostat och effektivt filter som inte släpper genom någon "mellan bas" alls, en vanligt förekommande kompromiss hos konkurrerande basar  ;)

ska testa en imorgon så vi får se om jag blir nöjd med en eller om det blir två stycken


Redigerat av frollic, 04 mars 2021 - 13:12.


#40

Postad 20 oktober 2020 - 18:03

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Svarade på fel sak....

Redigerat av Anton, 20 oktober 2020 - 18:04.


#41

Postad 20 oktober 2020 - 18:38

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 2

Svarade på fel sak....


Det blev en svs sb 3000,
Jäklar vilket tryck det i den , kostar en del men värt pengarna ,
Rekommenderas starkt

#42

Postad 20 oktober 2020 - 21:32

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 2

Hej vänner! ta det här med en nypa salt men svaret på frågan kan vara 2st "System One W120", men är det någon som har testat "System One W120"? Dom är så "billiga" 2500:- så jag funderar på att köpa två stycken det ska vara bättre med två än med en sub. eller? testar en först imorgon!

Text nedan är hämtad från: https://www.brl.se/s...ofer-svart.html
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
System One W120 är en extremt prisvärd och kraftfull aktiv subwoofer, med en byggkvalitet som får konkurrenterna att darra. Med ett nyutvecklat slutsteg, en förbättrad basport-teknik och ett 12" element med enastående prestanda, så har den här baslådan en återgivning som lämpar sig lika bra för musik som till film. Slutsteget lämnar 150 Watt kontinuerligt vilket ger en extremt god kontroll. Man har valt klass A/B-tekniken för att den låter bäst i klassen. Med både låg- och högnivå-ingångar kan basen kopplas med alla förstärkare - stereo som hemmabio!

Aktiv subwoofer bestyckad med ett långslagigt 12" element med RPC-kon (Reinforced Paper Cone)

  • Kraftfullt Klass A/B-slutsteg på 150 Watt RMS, 300 Watt peak
  • Variabel delning mellan 35 till 150 Hz
  • Bakåtriktad HC (Horn Curved) slot-port ger lägre distorsion och bättre luftflöde
  • Auto on/off-funktion
  • Har både lågnivå och högnivå-ingång
  • Spelar linjärt ner till 30 Hz - räkna med att få rätt muller till filmeffekterna
  • Exemplarisk byggkvalitet med en vikt på hela 22.6 kg
  • Tyggaller med gummi/metall infästning
  • Stabila gummifötter
  • Designad och helt utvecklad i Sverige!
----------------------------------------------------------------------------------
System One W120 som kom för några månader sen nyttjar ett påkostat och effektivt filter som inte släpper genom någon "mellan bas" alls, en vanligt förekommande kompromiss hos konkurrerande basar ;)

- ska testa en imorgon så vi får se om jag blir nöjd med en eller om det blir två stycken

Bättre du spar dina pengar, dom där är helt värdelösa.

#43

Postad 21 oktober 2020 - 09:34

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
En kompis hade 2st och dom lät inte bra, kunde inte spela varken hög volym eller låga hz, ena basen gick sönder efter ca 3 månader och då kastade han ut båda och köpte ett annat bättre märke istället.

Du verkar ju inställd på dom så köp dom du och sitt missnöjd sen...
Jag hade dock hellre köpt en bas av ett bättre för runt 5000:-, tex XTZ Spirit Sub 12 eller kolla vad som finns begagnat på blocket.

#44

Postad 21 oktober 2020 - 10:05

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Konstigt för W120 kom i september i år (2020) och då kan det inte vara dom som gick sönder efter 3 månader.
- Jag tror du har lyssnat på W12 och det är stor skillnad. W12 har två framåt hål - W120 har en springa bak. Det är olika membran W12 har mitt inåt - W120 har som XTZ Spirit Sub 12
och sen har W120 fått ett Nytt slutsteg

Sen tror jag att det är mer än högtalaren som gör ljudet! om jag kör dom i mitt 6 kvm rum tror jag dom räcker men skulle jag ha ett rum på 60 kvm skulle det vara klart för klent. Sen bör subben spela med resten av högtalarna. För i min värld har rummet stor betydelse i hur en subb jobbar, fast jag har bara haft typ 17 olika subbar i mitt liv och min senaste gick sönder och går inte o laga. Ska ha W120 tills jag hittar något nu i slutet av November ;) man kan ju inte vara utan en subb när man tittar på bra filmer.

Redigerat av frollic, 04 mars 2021 - 13:13.


#45

Postad 21 oktober 2020 - 10:18

anttoon
  • anttoon
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Jag hade en w12 förut och nog duger dom, om man inte vill ha så mycket under 30hz. Den nyare borde ju inte vara sämre.

#46

Postad 21 oktober 2020 - 10:36

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Bara en enkel sub gör mycket för film,
Går alltid att uppgradera när man har råd

#47

Postad 21 oktober 2020 - 15:30

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Konstigt för W120 kom i september i år (2020) och då kan det inte vara dom som gick sönder efter 3 månader.
- Jag tror du har lyssnat på W12 och det är stor skillnad. W12 har två framåt hål - W120 har en springa bak. Det är olika membran W12 har mitt inåt - W120 har som XTZ Spirit Sub 12
och sen har W120 fått ett Nytt slutsteg

Sen tror jag att det är mer än högtalaren som gör ljudet! om jag kör dom i mitt 6 kvm rum tror jag dom räcker men skulle jag ha ett rum på 60 kvm skulle det vara klart för klent. Sen bör subben spela med resten av högtalarna. För i min värld har rummet stor betydelse i hur en subb jobbar, fast jag har bara haft typ 17 olika subbar i mitt liv och min senaste gick sönder och går inte o laga. Ska ha W120 tills jag hittar något nu i slutet av November ;) man kan ju inte vara utan en subb när man tittar på bra filmer.


Då var det nog dom äldre jag lyssnat på.

Men det är ju inte så att jag säger att dom är skit för att j*vlas med dig, ny eller gammal modell så är system one skit och inget jag skulle rekommendera någon att köpa men du gör som du vill med dina pengar.

#48

Postad 21 oktober 2020 - 15:44

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Jag har två Klipsch SW112 som funderar avyttra för 6K. Bara två år gamla som spelar åttor runt W120. PM a mig om intresse.

#49

Postad 21 oktober 2020 - 20:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Mr_x

Bara att läsa beskrivningen kan man direkt konstatera att det är rent skräp. Texten verkar skriven av, och vända sig till, fjortonåringar som tror att balla ord säljer.
Priset återspeglar även det vad jag just skrev.

Man behöver inte lyssna på allt för att sålla ut det sämsta. Men kan man inte ta åt sig av det så är det ingen ide.

Blir du nöjd med ditt köp är ju allt bra, men det talar isf om var dina krav ligger.

I all välmening.

Edit: Skrev om lite ordföljd samt klistrade in nedan citat.

Hej vänner! ta det här med en nypa salt men svaret på frågan kan vara 2st "System One W120", men är det någon som har testat "System One W120"? Dom är så "billiga" 2500:- så jag funderar på att köpa två stycken det ska vara bättre med två än med en sub. eller? testar en först imorgon!
 
Text nedan är hämtad från: https://www.brl.se/s...ofer-svart.html
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
System One W120 är en extremt prisvärd och kraftfull aktiv subwoofer, med en byggkvalitet som får konkurrenterna att darra. Med ett nyutvecklat slutsteg, en förbättrad basport-teknik och ett 12" element med enastående prestanda, så har den här baslådan en återgivning som lämpar sig lika bra för musik som till film. Slutsteget lämnar 150 Watt kontinuerligt vilket ger en extremt god kontroll. Man har valt klass A/B-tekniken för att den låter bäst i klassen. Med både låg- och högnivå-ingångar kan basen kopplas med alla förstärkare - stereo som hemmabio!
 
Aktiv subwoofer bestyckad med ett långslagigt 12" element med RPC-kon (Reinforced Paper Cone)

  • Kraftfullt Klass A/B-slutsteg på 150 Watt RMS, 300 Watt peak
  • Variabel delning mellan 35 till 150 Hz
  • Bakåtriktad HC (Horn Curved) slot-port ger lägre distorsion och bättre luftflöde
  • Auto on/off-funktion
  • Har både lågnivå och högnivå-ingång
  • Spelar linjärt ner till 30 Hz - räkna med att få rätt muller till filmeffekterna
  • Exemplarisk byggkvalitet med en vikt på hela 22.6 kg
  • Tyggaller med gummi/metall infästning
  • Stabila gummifötter
  • Designad och helt utvecklad i Sverige!
----------------------------------------------------------------------------------
System One W120 som kom för några månader sen nyttjar ett påkostat och effektivt filter som inte släpper genom någon "mellan bas" alls, en vanligt förekommande kompromiss hos konkurrerande basar ;) [/size]
 

Redigerat av Unregistereda299ec85, 21 oktober 2020 - 21:17.


#50

Postad 22 oktober 2020 - 12:32

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Jag har nu testa "One W120B" som är en bra sub och Om du inte har någon sub än borde du fundera på "One W120B" som kom för några månader sen. Har inte sett några tester än på "One W120B" men jag rekommenderar till den som bor i villa, eller grannar som inte är hemma ;) till sist Takeo jag har testat "One W120B" har du det Takeo? ... och Takeo jag ogillar klart när någon yttra sig utan att ha testa eller lyssnat på "One W120B". Min "Audio Pro Sub Ace-Bass 3" (kostade 10 000:- 10år) dog och "One W120B" (2500:- 2 månader) är klart bättre sub

Sen är "One W12" inte "One W120B" som är en helt annan sub från System One

Fantastiskt Takeo att text är viktigare än att lyssna/känna/testa på verkligheten skrämmande.

Är det fler här som hellre läser och bedömer än att testar och lyssnar på verkligheten?

Redigerat av frollic, 04 mars 2021 - 13:15.





Även taggad med subwoofer, SVS

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.