Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken sub ska jag köpa?

180 svar till detta ämne subwoofer SVS
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 28 februari 2021 - 18:12

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Det gör den eftersom den har DSP :)

En sluten kan gå djupare än en portad med DSP om än med mindre dB.

 

Det här med DSP. ÄR det något att ha eller klarar man sig utan en sådan? Det låter ju bra när man läser om dem och ser bra ut på papper, men i verkligheten då?

Har kollat på DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema som verkar ligga rätt till i pris.



#102

Postad 28 februari 2021 - 19:09

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Det här med DSP. ÄR det något att ha eller klarar man sig utan en sådan? Det låter ju bra när man läser om dem och ser bra ut på papper, men i verkligheten då?
Har kollat på DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema som verkar ligga rätt till i pris.


Oftast är dom värda vad dom kostar.
DSPeaker är helt ok då den är enkel att använda men tex en minidsp är bättre men den är krångligare att hålla på med om man inte riktigt vet vad man gör.

#103

Postad 28 februari 2021 - 19:21

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Oftast är dom värda vad dom kostar.
DSPeaker är helt ok då den är enkel att använda men tex en minidsp är bättre men den är krångligare att hålla på med om man inte riktigt vet vad man gör.

 

Tackar för infon :)

Så jag antar att det även finns subbar med inbyggd DSP? Vad finns det att välja mellan här, eller är det enklare att bara köpa en fristående DSP?



#104

Postad 28 februari 2021 - 19:30

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1
Ja det finns snubbar med inbyggd DSP men om alla är lika bra vet jag inte då vissa har fasta kurvor man kan välja mellan och det är ju inte säkert att dom fungerar bra i ditt rum.
Dom fristående använder ju oftast en mic och mäter ditt rum så dom gör nog ett bättre jobb.

#105

Postad 28 februari 2021 - 20:01

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 1

Min innbyggda DSP i min 20k subb är helt waist of money. Den sänker bara hela kurvan och ger en totalt sämre output, den står helt avslått hela tiden. Jag ville absolut se helt bort ifrån automatiska DSPs och bara räkna in en antimode i prisen du måste ut med.

 

Det finns dock subbar som har DSP och EQ där du kan justera olika band (t.ex Arendals nyaste med liten display för detta), det blir inte lika bra som en antimode eller Minidsp men det är iaf teoretiskt användbart.


Redigerat av Demon Slayer, 28 februari 2021 - 20:02.


#106

Postad 07 mars 2021 - 17:30

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Lånar den här träden eftersom rubriken ändå är ”Vilken sub ska jag köpa?”.
Hade tänkt köpa REL HT1205 men bestämt mig för en portad sub då användningen är 99,5% film och tv. Vad tror vi om nya SVS PB1000 Pro?
App styrningen känns ju lockande, förenklar ju intrimningen väsentligt. Vad tror ni om denna vs XTZ 12.17 Edge?
PB1000 Pro jag väl inte landat i Sverige ännu men kollat lite tester på youtube och där verkar den imponera.

#107

Postad 07 mars 2021 - 17:38

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Tror att pb1000 PRO blir svårslagen för priset den kostar.

#108

Postad 07 mars 2021 - 17:57

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

SVS PB-1000 PRO kommer till Hembiobutiken i början av April. Länk



#109

Postad 07 mars 2021 - 18:10

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Ja, ihop med app och bra med inställningsmöjligheter till det priset blir den nog svårslagen. XTZ har personligen lite högre WAF då den är decimetern grundare på djupet, passar bättre ihop med våran väggmonterade tv bänk som är 42cm djup. PB1000 mäter 51cm på djupet. Lite surt oxå att vänta en månad till, har sålt mina gamla småbasar och behöver en ny nu! 😆

#110

Postad 07 mars 2021 - 21:15

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Ja, ihop med app och bra med inställningsmöjligheter till det priset blir den nog svårslagen. XTZ har personligen lite högre WAF då den är decimetern grundare på djupet, passar bättre ihop med våran väggmonterade tv bänk som är 42cm djup. PB1000 mäter 51cm på djupet. Lite surt oxå att vänta en månad till, har sålt mina gamla småbasar och behöver en ny nu!

 

- Du vet den som väntar på något gott väntar alltid för länge, men jag föreslår att du väntar det gör jag ;) Jag har förberett platsen 60cm djup så att min fru kommer inte att märka att jag har bytt hoppas jag ;) har missat vad WAF är så jag googlade till Wife Acceptance Factor = "Fru Accepterande Faktor" intressant värde klar viktigt

 

Ja! klar fördel med bra DSP och att man kan göra den trådlös inte helt fel i framtiden

 

PS: du kommer att tacka mig om du väntar ;) 



#111

Postad 07 mars 2021 - 21:23

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

- Du vet den som väntar på något gott väntar alltid för länge, men jag föreslår att du väntar det gör jag ;) Jag har förberett platsen 60cm djup så att min fru kommer inte att märka att jag har bytt hoppas jag ;) har missat vad WAF är så jag googlade till Wife Acceptance Factor = "Fru Accepterande Faktor" intressant värde klar viktigt

Ja! klar fördel med bra DSP och att man kan göra den trådlös inte helt fel i framtiden

PS: du kommer att tacka mig om du väntar ;)

Har du övergett System One?

Edit: Inte menat att provocera, bara nyfiken vad som fick dig att ändra dig.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 mars 2021 - 21:41.


#112

Postad 07 mars 2021 - 23:09

oakface
  • oakface
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Svs sB1000 pro i vitt har nog hög waf faktor ;)

#113

Postad 07 mars 2021 - 23:43

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Ja, ihop med app och bra med inställningsmöjligheter till det priset blir den nog svårslagen. XTZ har personligen lite högre WAF då den är decimetern grundare på djupet, passar bättre ihop med våran väggmonterade tv bänk som är 42cm djup. PB1000 mäter 51cm på djupet. Lite surt oxå att vänta en månad till, har sålt mina gamla småbasar och behöver en ny nu!

 

Två stycken XTZ Spirit SUB 12 på Buy n Try, bara 40CM djup.

Funderade på en själv men blev två beg XTZ 8.17 istället. 

Tänk på att returfrakten går på en del om du vill ha något annat. 


Redigerat av TijY, 07 mars 2021 - 23:43.


#114

Postad 08 mars 2021 - 13:56

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Har du övergett System One?

Edit: Inte menat att provocera, bara nyfiken vad som fick dig att ändra dig.

 

Nej, det har jag klart inte!

 

Fast System One var mer ett köp för att ha något tills jag har bestämt vad som passar mig bäst! Men System One är klart en bra subwoofer men varför inte testa om den nya SVS PB 1000 PRO i början av April när den kan levereras. Får nu se/höra/känna vilken som passar mitt rum bäst System One w120b eller SVS PB 1000 PRO. För Jag är inte som många andra som på bild/papper kan avgöra hur en subwoofer låter/känns så jag måste testa den i rätt miljö, då först vet jag vad som passar mig bäst med minna front högtalare! Min erfarenhet av subwoofer är att dom bör spela i hopp med fronthögtalarna och rummet, klart viktigt i min värld!


Svs sB1000 pro i vitt har nog hög waf faktor ;)

 

Aj! det funkar inte hos mig då ser hon klart att något har förnedras för jag har nu en svart låda och står det sen en vit så lär det märkas att något har hänt. :) 



#115

Postad 08 mars 2021 - 15:52

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag hade ”lovat” sambon att köpa en hyfsat liten men ändå kapabel bas, hade som sagt bestämt mig för en REL HT1205. Men fick henne att gå med på något lite större då jag kände att en portad bas passar mitt användande så mycket bättre, om man inte ska lägga +10K på en bas. Vi har precis flyttat och bytt ut det mesta av möblemanget och lyckligtvis är inte modet längre att allt ska vara vitt, så även sambon vill att basen ska vara svart, så det är inget problem med PB1000 Pro.

Har kikat på XTZ Spirit12 oxå, säkert prisvärd, men om det är djupet på lådan på ”bara” 40cm man är ute efter så funkar 12.17 Edge lika bra då den oxå bara är 40cm djup.

#116

Postad 08 mars 2021 - 16:03

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jag hade ”lovat” sambon att köpa en hyfsat liten men ändå kapabel bas, hade som sagt bestämt mig för en REL HT1205. Men fick henne att gå med på något lite större då jag kände att en portad bas passar mitt användande så mycket bättre, om man inte ska lägga +10K på en bas. Vi har precis flyttat och bytt ut det mesta av möblemanget och lyckligtvis är inte modet längre att allt ska vara vitt, så även sambon vill att basen ska vara svart, så det är inget problem med PB1000 Pro.

Har kikat på XTZ Spirit12 oxå, säkert prisvärd, men om det är djupet på lådan på ”bara” 40cm man är ute efter så funkar 12.17 Edge lika bra då den oxå bara är 40cm djup.

 

Ja men du får inte två stycken för nästan samma pris 7k vs 8k ;)

 

Monoprice 12" eller Emotiva annars, finns väl inte så många kvar att välja på ? 


Redigerat av TijY, 08 mars 2021 - 16:05.


#117

Postad 08 mars 2021 - 16:22

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Två stycken XTZ Spirit SUB 12 på Buy n Try, bara 40CM djup.
Funderade på en själv men blev två beg XTZ 8.17 istället.
Tänk på att returfrakten går på en del om du vill ha något annat.

2 vita som var till salu i Skåne? Intryck? Funderar själv på att ta den vägen men kanske 4 st istället

/Kribban

Redigerat av kribban, 08 mars 2021 - 16:22.


#118

Postad 08 mars 2021 - 16:43

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

2 vita som var till salu i Skåne? Intryck? Funderar själv på att ta den vägen men kanske 4 st istället

/Kribban

 

Två svarta Jönköping. De är väldigt små inte mycket under 30hz.

Inte helt injusterat ännu. Krångligt med tvåkanal utan DSP/filter/tidsjustering ;)

Väntar på dB-mätare och mätmic. Kör dem slutna med lägsta delningsfrekvensen just nu. 
Till Film tillför dem tillräckligt för mig, bara få dem att lira bra till musik också. 

 

Satsa på 2 eller fler Spirit12 tror jag på. Beror förstås på rummet och vilka högtalare du har dok. 


Redigerat av TijY, 08 mars 2021 - 16:48.


#119

Postad 08 mars 2021 - 18:24

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

Ja men du får inte två stycken för nästan samma pris 7k vs 8k ;)

Monoprice 12" eller Emotiva annars, finns väl inte så många kvar att välja på ?


Jag förstår din tanke, två basar är absolut bra, jag hade två XTZ 8.17 i lägenheten. Men nu efter flytt till hus så vill jag ha en större och bättre sub. Men den kan såklart kompletteras med en till i framtiden, om behovet finns och man får med sambon på det tåget.

#120

Postad 14 mars 2021 - 17:01

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Blev ialla fall att beställa en XTZ Spirit 12. 😄
12.17 Edge i mattsvart hade leveransdatum i mitten på Maj och så länge vill jag inte vara utan sub. Så nu testar jag Spirit 12 och får se om den räcker till, annars blir det antingen att utnyttja buy & try eller komplettera med en till. 🙂

#121

Postad 16 mars 2021 - 19:48

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Blev ialla fall att beställa en XTZ Spirit 12.
12.17 Edge i mattsvart hade leveransdatum i mitten på Maj och så länge vill jag inte vara utan sub. Så nu testar jag Spirit 12 och får se om den räcker till, annars blir det antingen att utnyttja buy & try eller komplettera med en till.

 

Kul testa och känn om trycket räcker skriv en rad och berätta

 

Om du inte blir nöjd föreslår jag att du testa nya "SVS PB-1000 Pro" som kommer om typ 3 veckor. 17 - 270 Hz +/- 3 mot "XTZ Spirit 12" 25 - 160 Hz (+/- 3dB) 



#122

Postad 17 mars 2021 - 01:51

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Kul testa och känn om trycket räcker skriv en rad och berätta

 

Om du inte blir nöjd föreslår jag att du testa nya "SVS PB-1000 Pro" som kommer om typ 3 veckor. 17 - 270 Hz +/- 3 mot "XTZ Spirit 12" 25 - 160 Hz (+/- 3dB) 

 

Frågan är vart -3dB (och -6dB) hamnar med två slutna Spirit 12.

För då snackar vi samma kostnad.  

 

Visst man kanske tappar lite SPL till film. Men är väl inte direkt där Spirit 12 skiner med sina 200W heller. 

Men men man får tillbaka 3-6dB med dubbla subbar ? 

 

 

spirit-sub-12_5221378_Image2.png


Redigerat av TijY, 17 mars 2021 - 02:06.


#123

Postad 17 mars 2021 - 05:55

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Sedan så finns chansen att du får en jämnare bas i rummet eftersom du kör 2st istället för 1st. Personligen så tycker jag att 1st sub är sämre än 0st. 2st är minimum, helst 4st.

#124

Postad 17 mars 2021 - 07:52

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Sedan så finns chansen att du får en jämnare bas i rummet eftersom du kör 2st istället för 1st. Personligen så tycker jag att 1st sub är sämre än 0st. 2st är minimum, helst 4st.


Det går inte att säga att 4st är bättre än 2st, det skiljer från rum till rum, i mitt rum tex så funkar det inte att ha mer än 2 subbar då det både mäter bättre och låter finare med 2st än om jag använder flera

#125

Postad 17 mars 2021 - 07:52

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Sedan så finns chansen att du får en jämnare bas i rummet eftersom du kör 2st istället för 1st. Personligen så tycker jag att 1st sub är sämre än 0st. 2st är minimum, helst 4st.


Inte helt off topic men....4st mmmmmm mums!.

Vad jag har läst är om du stackar 2st subbar så ökar du spl/output.
Placerar du ut dem (på bra platser) i rummet får du en bättre bas respons igenom rummet.

#126

Postad 17 mars 2021 - 17:24

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

Kul testa och känn om trycket räcker skriv en rad och berätta

Om du inte blir nöjd föreslår jag att du testa nya "SVS PB-1000 Pro" som kommer om typ 3 veckor. 17 - 270 Hz +/- 3 mot "XTZ Spirit 12" 25 - 160 Hz (+/- 3dB)

Var inne på PB1000Pro men valde bort den pga av storleken, den är så djup, även om den är liten för att vara en portad SVS sub. 😆
Nej om Spirit 12 inte räcker till så blir det antingen en till eller byta till 12.17 Edge. Får hem den imorgon så blir spännande att höra hur den spelar. 🙂

Redigerat av mattiask, 17 mars 2021 - 17:24.


#127

Postad 23 mars 2021 - 19:29

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Var inne på PB1000Pro men valde bort den pga av storleken, den är så djup, även om den är liten för att vara en portad SVS sub.
Nej om Spirit 12 inte räcker till så blir det antingen en till eller byta till 12.17 Edge. Får hem den imorgon så blir spännande att höra hur den spelar.

 

Väldigt spänd på vad du kommer tycka om Spirit 12! Jag har lyssnat på den en del, dock aldrig hemma. Mina intryck av den är att den låter jättebra, cleant och lagom tryck som passar bra till en musik-sub. Den verkar dock rulla av rätt ordentligt vid 30hz och nedåt för den saknade i stort sett allt av de "goa" man kan förvänta sig av en sub lämpad för film. Dels om man jämför med mina subbar PB-1000 (nu sålda) , och det blev rät slående när man växlade mellan Spirit 12 och Cinema 1x12.
Som sagt lite spänd på dina intryck :-).

 

Jag står nu i valet om jag skall gå på två REL 1205 , eller PB1000 pro . Väldigt svårt val just nu. Skall man välja den snabbare, rappare, REL 
ELLER
Skall man fortsätta på SVS spåret, med sin lite "tyngre" ljudkarraktär och något med upplevd "tyngd" i slamen ...... :-). I stort sett samma pris.

 

Jag körde med en Magnat Cinema Ultra 300-THX och den slog något sinnessjukt hårt , och jag kanske saknar den känslan från en sluten subb...

 

Ju mer man funderar, desto snurrigare blir man :-).



#128

Postad 24 mars 2021 - 10:22

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag har inte testat den speciellt utförligt ännu. Testat två olika placeringar, ställt in den i det läge som ska ge djupast bas och rakast kurva. Sen bara låtit den rulla till lite underhållningsprogram och annan tv med familjen. I helg kan det förhoppningsvis bli någon film och lite mer testande.
Men spontana intrycket är att det är väldigt bra sub för ynka 4000:-. Har egentligen inget att klaga på än så länge. Såg ett avsnitt Drive to Survive på Netflix igår och det var en del musik med rätt tung bas och det tyckte jag den fixade enkelt och det kändes som att den ändå grävde rätt djupt. Nu ska ju sägas att jag kommer från att ha kört med två små XTZ 8.17 dom senaste åren. Men å andra sidan saknar jag absolut ingen precision eller ”snabbhet” från dom små åttorna heller. Har lite problem nu med att jag tycker jag kan lokalisera den lite för enkelt. Men ska labba lite mer med placering och inställningar så går det nog att få till lite bättre.

#129

Postad 24 mars 2021 - 11:04

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Jag har inte testat den speciellt utförligt ännu. Testat två olika placeringar, ställt in den i det läge som ska ge djupast bas och rakast kurva. Sen bara låtit den rulla till lite underhållningsprogram och annan tv med familjen. I helg kan det förhoppningsvis bli någon film och lite mer testande.
Men spontana intrycket är att det är väldigt bra sub för ynka 4000:-. Har egentligen inget att klaga på än så länge. Såg ett avsnitt Drive to Survive på Netflix igår och det var en del musik med rätt tung bas och det tyckte jag den fixade enkelt och det kändes som att den ändå grävde rätt djupt. Nu ska ju sägas att jag kommer från att ha kört med två små XTZ 8.17 dom senaste åren. Men å andra sidan saknar jag absolut ingen precision eller ”snabbhet” från dom små åttorna heller. Har lite problem nu med att jag tycker jag kan lokalisera den lite för enkelt. Men ska labba lite mer med placering och inställningar så går det nog att få till lite bättre.

 

Jaha, då kommer du egentligen från subbar som inte spelar djupt med tryck och ev. går till en liknande upplevelse. Då är det ju iofs svårt att veta vad man saknar :-).

Men håller med dig om att Spirit12 är en sub som låter mycket bra för pengarna om man bortser från avsaknaden av "tryck" i nedre regionerna.



#130

Postad 24 mars 2021 - 11:53

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

Jaha, då kommer du egentligen från subbar som inte spelar djupt med tryck och ev. går till en liknande upplevelse. Då är det ju iofs svårt att veta vad man saknar :-).
Men håller med dig om att Spirit12 är en sub som låter mycket bra för pengarna om man bortser från avsaknaden av "tryck" i nedre regionerna.

Så är det absolut, men jag har tidigare både ägt och lyssnat till betydligt bättre grejer än så, så det är inte min enda referens. Men helt korrekt det som jag kommer ifrån nu. Men som sagt, behöver testa mer innan jag säger för mycket.

#131

Postad 24 mars 2021 - 16:41

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Så är det absolut, men jag har tidigare både ägt och lyssnat till betydligt bättre grejer än så, så det är inte min enda referens. Men helt korrekt det som jag kommer ifrån nu. Men som sagt, behöver testa mer innan jag säger för mycket.

 

 

kör hårt :-) .. Och kanske skicka på något med lite bra material med LFE i sig ... inte NETFLIX 



#132

Postad 27 april 2021 - 01:06

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Har en PB-2000 Pro på väg. :D



#133

Postad 03 maj 2021 - 18:40

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Jäklar vilket basljud i PB-2000 Pro. :D Som att vara på bio.



#134

Postad 03 maj 2021 - 21:02

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Jäklar vilket basljud i PB-2000 Pro. :D Som att vara på bio.


De duger :)

#135

Postad 04 maj 2021 - 04:14

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

De duger :)

 

Grymt stabil subb. Räcker för boende i lägenhet. :D



#136

Postad 22 juni 2021 - 08:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu har jag varit sen på bollen; verkar som Velodyne lagt ned sin verksamhet :( 

 

Nu funkar min Velodyne 1000i galant fortfarande, men den är sedan 2009. 



#137

Postad 22 juni 2021 - 10:56

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Nu har jag varit sen på bollen; verkar som Velodyne lagt ned sin verksamhet :(

Nu funkar min Velodyne 1000i galant fortfarande, men den är sedan 2009.



De har ju precis släppt en ny serie som verkar riktigt fin :)

https://www.hifiexpe...ne-deep-blue-15

Exempel

#138

Postad 22 juni 2021 - 14:28

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

De har ju precis släppt en ny serie som verkar riktigt fin :)https://www.hifiexpe...ne-deep-blue-15
Exempel

Test här, med beskrivning av hur varumärket Velodyne ska väckas till liv igen.

https://www.stereone...ubwoofer-review

#139

Postad 22 juni 2021 - 15:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det kliar i fingrarna på en SVS SB3000 men inte försvarbart i en lgh på 60 kvadrat. Jag skulle få en ny frisyr när den dundrade loss, grannarna med :)



#140

Postad 22 juni 2021 - 18:31

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Jag skulle få en ny frisyr när den dundrade loss, grannarna med :)


Nej det skulle du inte få.

#141

Postad 23 juni 2021 - 22:26

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Det kliar i fingrarna på en SVS SB3000 men inte försvarbart i en lgh på 60 kvadrat. Jag skulle få en ny frisyr när den dundrade loss, grannarna med :)


Arendal 1723 1s betydligt bättre på alla plan. :)

#142

Postad 24 juni 2021 - 07:19

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Jag lägger väl in en liten notis.

Egentligen kan världens bästa subwoofer låta dåligt om man intergrerar den dåligt.

 

Dvs Arendels värsting i all ära men man kommer sjukligt långt med en SB3000 med rätt placering, x-over etc....och bra bas är inte mycket bas, bra bas är kontrollerad, intergrerad bas imo :)

Jag förspråkar en bra intergrering hos en subwoofer helt enkelt, det gör skillnad.

 

Så Glidtassen köp en SVS SB-3000 och gör du rätt behöver kanske inte grannarna klaga så mycket :) (jag förstår varför en SB-3000 är populär, sjuuuuuukligt små grejjer tycker jag)



#143

Postad 24 juni 2021 - 13:28

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Dvs Arendels värsting i all ära men man kommer sjukligt långt med en SB3000 med rätt placering

Philippg lyfte upp den enklaste subben i 1723-serien med liknande pris som SB3000. :)



#144

Postad 24 juni 2021 - 13:37

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

kör hårt :-) .. Och kanske skicka på något med lite bra material med LFE i sig ... inte NETFLIX 

 

Vad är det för fel med bassen på Netflix? 



#145

Postad 24 juni 2021 - 13:49

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

Philippg lyfte upp den enklaste subben i 1723-serien med liknande pris som SB3000. :)

 

Japp det förstod jag, misstolka mig inte. Det var inget dåligt tips.

Jag bara ville poängtera att man inte får glömma av implementeringen av en subwoofer, XTZ Edge 12.17 kan låta ordentligt bra rätt implementerad :)

 

Så jag menade inte att förminska Philipbg inlägg, isåfall ber jag om ursäkt.



#146

Postad 24 juni 2021 - 14:49

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

i min rigg har jag SVS SP-1000Pro på -10db i appen och det är fult tillräckligt för mig i 40kvm rum. nästan rak kurva vid mätning i RAW med minidsp umik-2. (se mätning nedan)

 

-Jag anser att rummet är klart viktigaste sen placering av sub och sist vilka front högtalare som spelar med subben. Om man har typ 2st 15tums basar i fronten behöver man inte så kraftig sub. Vilken nivå har ni på eran rigg? Har ni mer bas än mellan och diskant? jag blev tvungen att dämpa med 10db ibland behöver jag dämpa subben med 21db.

 

3db=x2

6db=x4

12db=x8

15db=x16

18db=x32

 

för 3db är en fördubbling och jag har för mig att det är 6db man kan höra en ljudskillnad.

 

Jag lyssnar mäst på trans, techno, House och ibland på Yello och det funkar SVS PB-1000Pro

Bifogad fil(er)



#147

Postad 24 juni 2021 - 16:29

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

i min rigg har jag SVS SP-1000Pro på -10db i appen och det är fult tillräckligt för mig i 40kvm rum. nästan rak kurva vid mätning i RAW med minidsp umik-2. (se mätning nedan)

-Jag anser att rummet är klart viktigaste sen placering av sub och sist vilka front högtalare som spelar med subben. Om man har typ 2st 15tums basar i fronten behöver man inte så kraftig sub. Vilken nivå har ni på eran rigg? Har ni mer bas än mellan och diskant? jag blev tvungen att dämpa med 10db ibland behöver jag dämpa subben med 21db.

3db=x2
6db=x4
12db=x8
15db=x16
18db=x32

för 3db är en fördubbling och jag har för mig att det är 6db man kan höra en ljudskillnad.

Jag lyssnar mäst på trans, techno, House och ibland på Yello och det funkar SVS PB-1000Pro


Ställ om skalan mellan 15/20hz-250hz när du mäter din subwoofer, om du stryper vid 42hz med din sub är bara dumt kan jag tycka då den klarar ner till 20hz utan bekymmer

#148

Postad 24 juni 2021 - 17:48

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

okej om det nu är så viktigt! 1/6 Smoohting

Bifogad fil(er)



#149

Postad 24 juni 2021 - 18:11

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
För mig är det inte viktigt, men du har ju köpt en bra subwoofer så då ska du ju se till att försöka justera och använda hela dess kapacitet tycker jag :)

#150

Postad 24 juni 2021 - 19:03

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0

För mig är det inte viktigt, men du har ju köpt en bra subwoofer så då ska du ju se till att försöka justera och använda hela dess kapacitet tycker jag :)


Precis detta jag menar :). Implementeringen av en subwoofer är nästan 75% av prestanda än att den kan prestera bra enligt specifikationerna....typ....om ni förstår




Även taggad med subwoofer, SVS

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.