Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur klipper era subbar?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 november 2021 - 22:09

JWahlman
  • JWahlman
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej.

Jag är på det klara hur man ska koppla in subben osv genom att ställa frekvensen på förstärkaren och koppla via lfe på basen mm. Men nu dummar sig min förstärkare då den har låst sig i ett visst läge och skiter i frekvens delningen så jag tänkte att jag skulle ställa frekvensen på subben vi den vanliga left/right ingången tills problemet är löst. Men då är min fråga till er, hur klipper er sub när ni ställer in den vid en viss frekvens?
Jag kör en Dynavoice Thunder t-12 och den är ställbar vid 35-150hz. Men ställer jag den på det lägsta d.v.s. 35hz så spelar den ändå allt upp till 150hz, dock kanske med något lägre volym efter typ 50hz. Det gör ingen jätte stor skillnad hur jag jag ställer in frekvensbandet på subben förutom att den spelar med något lägre volym en bit efter det jag ställt in den på. Är detta normalt?
Klipper era allt ljud efter vald frekvens? Klipper era efter att ha fadat av lite efter vald frekvens? Ni förstår nog vad jag är ute efter. Min erfarenhet innan från andra subbar (vad jag minns tror jag) är att dom klipper bort mer eller mindre allt ovanför det man ställt dem på, men då hjärnan går på högvarv om det var så tänkte jag se vad ni säger.

Mvh

#2

Postad 30 november 2021 - 22:56

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Jag skulle nog säga att det vanligaste är att ett delningsfilter inte klipper allt över (eller under) delningsfrekvensen. Ett delningsfilter dämpar normalt bara signalen, över eller under delningsfrekvensen, hur mycket brukar kallas för filtrets branthet.

 

Ett filters branthet anges i hur många decibel det dämpar per oktav (dB/oktav). På en oktav dubbleras, eller halveras, frekvensen.

 

Jag hittade ingen manual på just din sub, men här är en annan Dynavoice: https://www.dynavoic.../990CSB-V12.pdf

 

På sidan 10 i den kan man läsa: Crossover Slope: 12dB / octave

 

Det innebär att om du har ställt in delningen på 35 Hz så dämpas signalen med 12 dB vid 70 Hz, 24 dB vid 140 Hz o.s.v. (fast så mycket högre är inte så intressant för subben).

 

Nu vet vi inte om det är samma för din, men du kanske har en manual till den?

 

12 dB/oktav är rätt lite för en sub, det är inte ovanligt med 18 eller 24 dB/oktav.

 

Så det är inget konstigt med att den spelar över delningsfrekvensen, men det beror på filtrets konstruktion hur starkt.

 

I ett rum kan det dock låta helt annorlunda. Om du har ett rum som ger upphov till en förstärkning på 10 dB vid 70 Hz så "äter det upp" i princip hela den dämpning filtret i exemplet ovan.

 

Det du ställer in i subben är elektrisk delning, med rummets påverkan talar vi om akustisk delning. Vill man uppnå ett bra resultat krävs det därför mätningar i rummet och att man sedan kompenserar för brister genom att förändra rummets akustik och/eller använder en equalizer samt väljer en lämplig elektrisk delningsfrekvens.

 

 

 



#3

Postad 01 december 2021 - 18:48

JWahlman
  • JWahlman
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tack, det var riktigt bra svarat och nyttig information, den tackar jag för!
Kan ju vara som så att rummet spelar mig ett litet spratt också som sagt, detta rummet är helt hopplöst. Det blev ju heller inte bättre när frugan ville ha soffan i mitten av rummet, där är det kaos ljudmässigt.

Tyvärr hittade jag ingen manual heller plus att det var inget som man fick med, konstigt.

Men då har jag lite mer kött på benen. Men bör 12db låta nämnvärt stor skillnad om jag står precis framför den? Oavsett om jag är precis intill eller på andra sidan rummet så är det ytterst lite skillnad.

#4

Postad 01 december 2021 - 19:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

I den manualen som länkas så står det att crossover inte funkar om du kopplar LFE, kanske se i manualen till just din subb om det är något du måste gör. Jag t.ex måste flippa en spak på min för att det ska funka.


Redigerat av Demon Slayer, 01 december 2021 - 19:21.


#5

Postad 01 december 2021 - 20:06

JWahlman
  • JWahlman
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Det stämmer, LFE kopplar förbi det interna filtret så signalen går ”obehandlat” fram, vilket är att rekommendera men då måste man dela i förstärkaren istället. Jag kopplade via den andra ingången där det ska gå att använda crossover filtret på subben. Sitter ingen spak för att skifta samt att man hör skillnad på LFE och den andra ingången.

#6

Postad 01 december 2021 - 20:25

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

  • 1 499 inlägg
  • 0

Decibelskalan är logaritmisk och en skillnad på 10 dB ska upplevas som dubbelt/hälften så starkt. Jag tror dock att det är väldigt svårt att stå och försöka höra hur vad man upplever som olika starkt vid olika frekvenser, och så är det då det där med rummets påverkan.
 
Har du inte möjlighet att mäta så tror jag det är bättre att laborera med olika delningsfrekvenser, volymkontroll på subben och om möjligt dess placering i rummet. Angående det sista så skrev jag några tips i en annan tråd en gång.
 

  • Placera subben i lyssningspositionen (i soffan/fåtöljen).
  • Spela något med mycket bas.
  • Gå runt i rummet tills du hittar den plats där basen är starkast.
  • Placera subben på denna plats.
  • Justera in rätt nivå på subben.
  • Lyssna och njut!  :)


#7

Postad 01 december 2021 - 20:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Låt en kompis/flickvän sakta vrida crossover så sitter du i lyssningsposition och hör efter. Det är som sagt svårt att höra just vid subben.



#8

Postad 18 december 2021 - 18:37

JWahlman
  • JWahlman
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej igen, ville bara återkoppla hur det har gått och tacka för era svar.

Har experimenterat lite till och kan inget annat säga än att jag är tok nöjd med subben!

Placerade om den och upplevde en stor förbättring. Fick även rätt på förstärkaren så jag kan dela frekvensen via den.

Men wow, vilken sub, blev ett rent nöje att kolla film och serier nu samt att musiken fick sig ett rejält lyft, utan att subben tog över.

 

Så tack för er hjälp  :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.