Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1

Postad 14 november 2020 - 18:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Skapar denna tråden då jag ej hittat de jag vill veta.

läste en artikel igår sent, minns tyvärr inte var, men där sa de att viruset är bara aktivt i några timmar, sedan samtidigt läser man att de kan överleva i dagar på "fel" yta, är överleva och aktivt 2 olika saker?

 

Sen en annan sak jag absolut inte förstår, visst de säger att corona ej någon fara spridas genom mat, så man kan lätt bli bjuden på en middag hos en vän och koppla av, men de jag inte förstår, om man lagar man (så är det för mig), jag pratar samtidigt och jag märker att de kommer små salivpartiklar vid vissa ord och meningar, kanske kan hosta till, man kan ju nysa också, men om vi bara håller oss till att enbart prata, OK en liten salivdroppe hamnar på salladen, man bjuder, de måste väl ändå smitta typ lika bra som jag hade lagt samma salivdroppe rakt i munnen på fel person ??? eller har jag missat nåt.

 

 



#2

Postad 14 november 2020 - 18:53

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 4
Vill bara säga att jag tycker att detta forum INTE är lämpat för detta!!

Corona info bör/(skall) ges från 1:a källa och inte genom ”förståsipåare” eller liknande.

Detta ÄR ett så viktigt ämne så att tro att ”hemmabinördar” skall kunna ge en rättvis information om detta är att be om halvsanningar och ryktesinformation!

Jag ser själv när jag läser mitt inlägg att det är tufft ja kanske lite dumt skrivet men jag menar verkligen att så viktig info skall bedrivas på rätt kanal. Däremot kan man ge en länk till forum där det finns expert och läkarkompetens .

#3

Postad 14 november 2020 - 18:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Tar fram popcornen samt boxhandskarna igen, nu kör vi!!

:D

Redigerat av Unregistereda299ec85, 14 november 2020 - 18:57.


#4

Postad 14 november 2020 - 19:21

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Det finns inga uppgifter om att personer har smittats via sedlar eller mynt eller via paket och postförsändelser. Det finns heller inga uppgifter om att personer har smittats genom att ha ätit mat eller druckit vatten.
https://www.folkhals...t-sedlar-paket/

Det finns i dag inget som tyder på att man blir sjuk om man äter mat som det finns coronavirus på. Coronavirus smittar främst via mikroskopiska droppar i luften som kommer ner i luftvägarna – inte via mag-tarmkanalen.
https://www.livsmede...en_som_serveras



#5

Postad 14 november 2020 - 20:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Det finns inga uppgifter om att personer har smittats via sedlar eller mynt eller via paket och postförsändelser. Det finns heller inga uppgifter om att personer har smittats genom att ha ätit mat eller druckit vatten.
https://www.folkhals...t-sedlar-paket/

Det finns i dag inget som tyder på att man blir sjuk om man äter mat som det finns coronavirus på. Coronavirus smittar främst via mikroskopiska droppar i luften som kommer ner i luftvägarna – inte via mag-tarmkanalen.
https://www.livsmede...en_som_serveras

bra info, den första kan jag acceptera,,,,,men då kan man ju undra, om de med maten varför tvätta händerna när man varit ute, och innan maten ?? de är ju så noga med att man ej pillar med fingrar i munnen , då fattar jag inte faktiskt, om de ej smittar via mat borde de ju inte smitta om man stoppar fingrar i munnen...



#6

Postad 14 november 2020 - 20:53

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Risken är ju om viruset fastnar i slemhinnorna och kommer i kontakt med cellerna där. Om man stoppar fingrar i munnen så kan det nog ansamlas virus i saliven, medan man sväljer bort det ganska snabbt om man får i sig det via mat. Sedan kan ju virus i varm mat ha fallit sönder av värmen.



#7

Postad 14 november 2020 - 21:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

bra info, den första kan jag acceptera,,,,,men då kan man ju undra, om de med maten varför tvätta händerna när man varit ute, och innan maten ?? de är ju så noga med att man ej pillar med fingrar i munnen , då fattar jag inte faktiskt, om de ej smittar via mat borde de ju inte smitta om man stoppar fingrar i munnen...

Vill du chansa?



#8

Postad 15 november 2020 - 07:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 1
Vi har haft en coronatråd, den spårade ur rätt så kraftigt.

Vi kan göra en reboot, men den kommer att övervakas utöver det normala.

Redigerat av frollic, 15 november 2020 - 07:27.


#9

Postad 15 november 2020 - 08:13

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nää vi kommer inte att spåra ur, frågan nu är ju varför en droppe i maten man äter inte är nån fara vs en droppe i munnen via annat sätt är farligt (typ som sätta fingret i munnen). 

 

Den andra biten är ju ganska klar att om man andas in när någon precis har nyst är ju ganska säker för smitta.



#10

Postad 15 november 2020 - 08:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Risken är ju om viruset fastnar i slemhinnorna och kommer i kontakt med cellerna där. Om man stoppar fingrar i munnen så kan det nog ansamlas virus i saliven, medan man sväljer bort det ganska snabbt om man får i sig det via mat. Sedan kan ju virus i varm mat ha fallit sönder av värmen.

jo värmen förklarar ju en del, sen har du kanske en poäng där att stoppar man fingret i munnen kanske viruset är kvar i munnen en ganska mycket längre tid vs om man äter då den sväljs snabbt ner i magen.



#11

Postad 15 november 2020 - 09:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

bra info, den första kan jag acceptera,,,,,men då kan man ju undra, om de med maten varför tvätta händerna när man varit ute, och innan maten ?? de är ju så noga med att man ej pillar med fingrar i munnen , då fattar jag inte faktiskt, om de ej smittar via mat borde de ju inte smitta om man stoppar fingrar i munnen...

Har du tänkt på vad nära fingrarna är näsan när man äter, t.ex. när du äter en hamburgare? 



#12

Postad 15 november 2020 - 11:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det där med händer/fingrar och smittan kan ju samtidigt kanske påverkas av övriga bakterier och fetter man normalt har på huden?
Kanske fungerar som någon sorts aktivator?

Nu tänker jag bara högt och har ingen som helst aning eller belägg för det, gissar bara lika mycket som övriga här.

Men är det ett stort problem att inte kunna stoppa fingrarna i munnen?

Själv stoppar jag verktyg och ficklampa i munnen varje dag :D
Håller de i munnen när jag fipplar med något på jobben...
Kanske inte det bästa, vare sig för tänderna eller iom rådande situation...

Redigerat av Unregistereda299ec85, 15 november 2020 - 11:16.


#13

Postad 16 november 2020 - 11:25

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Jag antar att om man får virus på fingrarna, och tar sig i ansiktet så att det överförs dit, så är risken stor att man drar ner det i lungorna när man tar ett andetag.



#14

Postad 16 november 2020 - 12:15

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Det är också en risk att man för in viruset genom att gnugga eller peta sig i ögonen, eftersom det då går en genväg.

#15

Postad 16 november 2020 - 13:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Nytt vaccin på gång. Ser lovande ut.

https://www.expresse...cent-effektivt/



#16

Postad 16 november 2020 - 15:04

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Från 50 till 300 till...8 pers. Nu stramas det åt så mycket som vi kan enligt lag i Sverige. Lockdown nästa? 



#17

Postad 16 november 2020 - 15:27

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Ja lockdown känns inte direkt omöjligt. Kanske lika bra om det verkställs runt julen så att man slipper all j*vla hets och skit som uppstår under den högtiden. :)



#18

Postad 16 november 2020 - 15:29

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Från 50 till 300 till...8 pers. Nu stramas det åt så mycket som vi kan enligt lag i Sverige. Lockdown nästa?


Rörelsefriheten är iaf grundlagsskyddad vilket försvårar (som tur är) möjligheten att begränsa människors rörlighet. Frukost hos lokala bageriet, lunch hos stammishaket och nu blir det kaffe hos favoritkafét, stöd det lokala näringslivet när det betyder som mest.

#19

Postad 16 november 2020 - 15:34

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 4

Stäng tråden nu innan det spårar fullständigt.



#20

Postad 17 november 2020 - 08:18

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Nu späs munskyddsdiskussionerna på igen med ett uttalande från WHO med uppmaning att använda det. 
Men jag har hela tiden undrat en sak - hur stor skulle smittan varit ute i europeiska länder utan munskydd? Omöjligt att svara på, men siffrorna ökar ju lika mycket, om inte mer, i länder där man använder munskydd? Eller vad är det jag missar, varför är det sådan hysteri kring munskydd? 



#21

Postad 17 november 2020 - 08:26

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Munskyddet har väl varit ett krav från WHO sedan i våras men FHM har ignorerat det eller ansett att det inte gör någon nytta, det gör iofs kanske mindre nytta på sommaren.

Det spelar dock ingen roll om 1 person har munskydd och 10 personer inte har det.

 

Är det något jag har skräck för just nu är det att trycka på bankterminaler på affären, lär ju vara hundratals före som tryckt där och det verkar inte heller som butikerna rengör apparaten ?
 



#22

Postad 17 november 2020 - 09:06

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Nu späs munskyddsdiskussionerna på igen med ett uttalande från WHO med uppmaning att använda det. 
Men jag har hela tiden undrat en sak - hur stor skulle smittan varit ute i europeiska länder utan munskydd? Omöjligt att svara på, men siffrorna ökar ju lika mycket, om inte mer, i länder där man använder munskydd? Eller vad är det jag missar, varför är det sådan hysteri kring munskydd? 

 

När jag pratat med vänner som bor i t.ex. Spanien så är det visserligen krav men folk missbrukar det. T.ex. tar de av för att pussa varandra på kinderna osv.  Jag vet dock inte hur utbrett det är och det är ju bara anekdotisk bevisföring. Men det skulle kunna vara en förklaring.

 

Angående munskydd så tycker jag en viktig poäng missas. Jag har provat att ha på munskydd flera gånger och den stora skillnaden är att de flesta håller avstånd när jag har munskydd men när jag inte har det så håller nästan ingen avstånd. Blev nästan chockad över hur folk betedde sig första gången jag hade munskydd. Stod jag och plockade i en smal gång så stannade folk och väntade tills jag var klar. I mjölkdisken bildades kö och det var inga 1-2 meter utan folk höll i alla fall 5 meter. Numera kör vi 100% e-handel så enda gången vi går in någonstans är när vi inte kan få sakerna hemkört. Men då hämtar vi på udda tider när det inte är folk där. Hur som helst tycker jag ni ska prova om ni absolut måste ut bland folk. 



#23

Postad 17 november 2020 - 09:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Munskyddet har väl varit ett krav från WHO sedan i våras men FHM har ignorerat det eller ansett att det inte gör någon nytta, det gör iofs kanske mindre nytta på sommaren.

Det spelar dock ingen roll om 1 person har munskydd och 10 personer inte har det.

 

Är det något jag har skräck för just nu är det att trycka på bankterminaler på affären, lär ju vara hundratals före som tryckt där och det verkar inte heller som butikerna rengör apparaten ?
 

 

rent generellt tycker jag matbutikerna gör alldeles för lite för att minimera riskerna. Dom verkar inte bry sig.

dåligt med handsprit. Folk  står som packade sillar i gångarna och pratar med varann utan att personalen bryr sig.  väntkön till förbutikerna är ofta trånga.

ingen handsprit vid kassorna.

 

finns mycket som butikerna skulle kunna göra mycket bättre.

 

Bankterminalerna är värsta bakteriemagneten. avskyr dom och har alltid gjort.  använder blipp när det går men man måste ofta godkänna beloppet ändå genom att trycka på knapparna. 



#24

Postad 17 november 2020 - 09:41

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

I Stockholm tycker jag ändå att många butiker har gjort ett helt ok jobb att minska kontakt mellan personal och kunder, samt vara tydliga med restriktioner och hänvisningar. Huruvida folk sedan följer dem är var och ens ansvar.

 

Däremot var det flertalet butiker och restauranger som skötte sig tämligen dåligt i höstas av min erfarenhet. McDonalds' vid Medborgarplatsen var rena skräckscenariot kring påsken. Maken till så vidrig miljö (i Sverige åtminstone) får man nog leta efter. Senast igår var jag på Donken vid Karlaplan och de var väldigt aktiva med städningen vad jag kunde se.



#25

Postad 17 november 2020 - 09:54

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 2
Det är inte personalens uppgift att agera ordningsvakter, så länge inte antalet samtidiga besökare i butikerna är reglerat med stöd i lagen. Jag tycker de flesta butiker har gjort mer än vad som rimligen kan förväntas av dom, erbjuder avhämtning, håller med handsprit, anpassar antalet öppna kassor, markeringar i golv, plexiskydd. Mentaliteten hos folk är dock att alla andra förväntas göra allt.

Hur svårt är det att ha med handsprit själv tex.?

Läskiga kortterminaler, ha handskar eller använd Google/Samsung/Apple Pay

Om köer till förbutiken är kopplat till hämtning av paket så finns det ju idag ett stort antal leveransmöjligheter att välja på, möjligt att det finns ett fåtal handlare som har begränsat valmöjligheterna men den stora massan erbjuder flera alternativ och inbyggt i tex. Klarna Checkout.

Redigerat av lobo, 17 november 2020 - 10:10.


#26

Postad 17 november 2020 - 11:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

I Stockholm tycker jag ändå att många butiker har gjort ett helt ok jobb att minska kontakt mellan personal och kunder, samt vara tydliga med restriktioner och hänvisningar. Huruvida folk sedan följer dem är var och ens ansvar.

 

Däremot var det flertalet butiker och restauranger som skötte sig tämligen dåligt i höstas av min erfarenhet. McDonalds' vid Medborgarplatsen var rena skräckscenariot kring påsken. Maken till så vidrig miljö (i Sverige åtminstone) får man nog leta efter. Senast igår var jag på Donken vid Karlaplan och de var väldigt aktiva med städningen vad jag kunde se.

 

ja det beror säkert på vart man bor. många sköter sig säkert bra. Men i många butiker tycker jag det kan göras mer.



#27

Postad 17 november 2020 - 11:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är inte personalens uppgift att agera ordningsvakter, så länge inte antalet samtidiga besökare i butikerna är reglerat med stöd i lagen. Jag tycker de flesta butiker har gjort mer än vad som rimligen kan förväntas av dom, erbjuder avhämtning, håller med handsprit, anpassar antalet öppna kassor, markeringar i golv, plexiskydd. Mentaliteten hos folk är dock att alla andra förväntas göra allt.

Hur svårt är det att ha med handsprit själv tex.?

Läskiga kortterminaler, ha handskar eller använd Google/Samsung/Apple Pay

Om köer till förbutiken är kopplat till hämtning av paket så finns det ju idag ett stort antal leveransmöjligheter att välja på, möjligt att det finns ett fåtal handlare som har begränsat valmöjligheterna men den stora massan erbjuder flera alternativ och inbyggt i tex. Klarna Checkout.

 

jag tycker absolut Butikerna har ett stort ansvar. Angående ordningsvakter så är det faktiskt så att många butiker har både riktiga ordningsvakter samt personal som går omkring och ser till så folk sköter sig. Det tycker jag är bra.

Dessa vakter finns dock inte i någon butik som jag handlar i.

 

Helt rätt dock att alla ska ta sitt ansvar. Det är dock väldigt många som inte gör det utan står i klungor och pratar, gärna vid ingången och då är det inte lätt att ta ansvar och hålla avstånd.  Då hade det varit ypperligt med just en ordningsvakt.

 

min bank har tyvärr inte samsung pay på sina betalkort. annars hade jag skaffat det med en gång. 



#28

Postad 25 november 2020 - 14:58

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Munskyddet har väl varit ett krav från WHO sedan i våras 

 

ähummm nej det är väl inte sant. WHO säger munskydd om man inte kan hålla avstånd och det är precis det FHM har påpekat hela tiden. Det finns dock inget förbud mot munskydd så tror man att det hjälper så använd det då, det finns inget som hindrar er



#29

Postad 25 november 2020 - 16:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

ähummm nej det är väl inte sant. WHO säger munskydd om man inte kan hålla avstånd och det är precis det FHM har påpekat hela tiden. Det finns dock inget förbud mot munskydd så tror man att det hjälper så använd det då, det finns inget som hindrar er

FHM har inte rekommenderat munskydd förrän väldigt nyligen, och då via Tegnell och då enbart på jobbet i vissa situationer.



#30

Postad 25 november 2020 - 16:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

I Oslo har dom sedan förra veckan gått ut med att alla bör ha munnskydd i butiker. Gick til matbutiken och varenda en hade munnskydd, jag såg ingen som inte hade så här har folk hoppat på rekomendationerna med en gång. Det är andra tilltag också då, som färre antall vid samlingar, simmbassänger stängda osv..men dom har lite olika krav i olika län ("röda" eller "gula" områden som dom kallar det).



#31

Postad 29 november 2020 - 13:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Kommer ni att vaccinera er när det blir möjligt?



#32

Postad 29 november 2020 - 16:17

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Kommer ni att vaccinera er när det blir möjligt?

Ja, om det rekommenderas av FHM och myndigheter, och när det är tilgjengelig.

Jag litar på vetenskapen, och eventuella små promill biverkningar är nog bättre än Covid-19.

Dom som inte vaksinerer sej gynnas nog ochså av vaksine, pga att smittspridningen minskas i samhället.

#33

Postad 29 november 2020 - 16:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Kommer ni att vaccinera er när det blir möjligt?

Tveksamt med tanke på hur ”framstressade” vaccinen är. Det skulle isf vara efter ett par månader och eventuella biverkningar har påvisats.

Edit: Varför skriver du inte hur du själv ställer dig till det?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 29 november 2020 - 16:20.


#34

Postad 29 november 2020 - 16:46

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Jag kommer inte att göra det

#35

Postad 29 november 2020 - 18:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Vid det laget som min åldersgrupp kommer att få tillgång till vaccin borde vi veta ganska mycket om i alla fall kortsiktiga biverkningar. Jag planerar att vaccinera mig om det inte visar sig vara några extrema biverkningar. Det finns inte något annat val i det här läget.



#36

Postad 29 november 2020 - 18:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Tveksamt med tanke på hur ”framstressade” vaccinen är. Det skulle isf vara efter ett par månader och eventuella biverkningar har påvisats.

Edit: Varför skriver du inte hur du själv ställer dig till det?

Jag ska vaccinera mig



#37

Postad 29 november 2020 - 18:50

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Tveksamt med tanke på hur ”framstressade” vaccinen är. Det skulle isf vara efter ett par månader och eventuella biverkningar har påvisats.

Det har gått rekordsnabbt och det är väl varken konstigt eller någon nackdel. Men din kommentar antyder väl att det skulle ha "fuskats" med säkerheten, eller missförstår jag dig? Dessa är sannolikt också de mest kontrollerade vaccinprojekten någonsin.

 

Ett skäl till att det gått snabbare är ju att man normalt gör saker i serie och inte parallellt. Det har sparat mycket tid men man tar en stor ekonomisk risk. Därför gick ju bland annat EU och USA in med pengar.

 

Man kan ju fundera över hur världen kommer att se ut om två år om vaccinen inte fungerar. 


Redigerat av Mr_Tom, 29 november 2020 - 18:52.


#38

Postad 29 november 2020 - 19:37

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
1,5-2 miljoner människor dör årligen i Tuberkulos, endast ett par procent har tillgång till bra behandling. Läkemedelsbolag och regeringar skulle lätt kunna göra något men då sjukdomen i huvudsak drabbar ”fel människor” så är det inte speciellt intressant....

Det dör 15-17000 barn DAGLIGEN varav många hade kunna räddas om människor i väst hade tyckt det var värt det....

Cirkus 25000 människor för varje dag av hunger, borde väl vara en enkel sak att hindra eller?

1,2-1,5 miljoner människor dör årligen pga. av att de inte har tillgång till rent vatten.

Skaffa lite perspektiv på saker och ting....

#39

Postad 29 november 2020 - 19:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Skaffa lite perspektiv på saker och ting....

 

https://www.independ...s-a8210331.html

 

With more than 50% declines in child mortality over the past 25 years, Gates estimates that some 122 million kids' lives were saved during that time.

 

1,2-1,5 miljoner människor dör årligen pga. av att de inte har tillgång till rent vatten.

 

Lika många som har dött av Covid-19 då, på mindre än ett år. Båda är illa såklart, så jag förstår inte vad du menar med att "skaffa perspektiv".


Redigerat av Ageve, 29 november 2020 - 20:09.


#40

Postad 29 november 2020 - 20:32

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1
Kort, det finns ett större intresse av att göra något när det drabbar de rikare delarna av världen.

Hade kunnat utrota hungern tex. men är inte speciellt intressant.

#41

Postad 29 november 2020 - 21:47

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Skaffa lite perspektiv på saker och ting....

Kan du komma på något enskilt fenomen som påverkat världen lika mycket som denna pandeni?

 

Perspektiv handlar för mig om att se en helhet. Du nämner saker som är tragiska. Men jämförelsen, påverkan på många människor, då är det något annat. När man stänger ner länder för att stoppa en smitta, då är det extraordinärt. Det är en del av mitt perspektiv  :) .


Redigerat av Mr_Tom, 29 november 2020 - 21:48.


#42

Postad 29 november 2020 - 23:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Kort, det finns ett större intresse av att göra något när det drabbar de rikare delarna av världen.

Hade kunnat utrota hungern tex. men är inte speciellt intressant.


Jag länkade iofs till något som visade motsatsen.

Korruption är ofta en av anledningarna till att pengar går till annat än att hjälpa befolkningen i fattiga länder. Hjälporganisationerna får hitta vägar runt det, i den mån det går.

Men det är ju ett sidospår. Du försöker bagatellisera Covid-19 bara för att det finns andra problem i världen.

Edit: stavfel.

Redigerat av Ageve, 30 november 2020 - 11:47.


#43

Postad 29 november 2020 - 23:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det har gått rekordsnabbt och det är väl varken konstigt eller någon nackdel. Men din kommentar antyder väl att det skulle ha "fuskats" med säkerheten, eller missförstår jag dig? Dessa är sannolikt också de mest kontrollerade vaccinprojekten någonsin.
 
Ett skäl till att det gått snabbare är ju att man normalt gör saker i serie och inte parallellt. Det har sparat mycket tid men man tar en stor ekonomisk risk. Därför gick ju bland annat EU och USA in med pengar.
 
Man kan ju fundera över hur världen kommer att se ut om två år om vaccinen inte fungerar.

Menar bara att jag är försiktigt positiv till att så pass många studier visar 90-95% effektivitet på så kort tid, det är högst ovanligt.
Så jag kommer helt klart inte tälta utanför vaccinationsstationen i hopp om att vara först...

#44

Postad 30 november 2020 - 11:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Vet inte vad jag ska säga. Man blir helt matt

 

"Ungdomarna har sökt upp personer med konstaterad covid-19 för att själva bli smittade. Därefter planerade man att sprida vidare smittan till andra gymnasieungdomar, rapporterar SVT Jämtland"

 

https://www.gp.se/ny...uset-1.37845923

 

Edit: Verkar som det inte är sant, bara ett rykte enligt Expressen.

https://www.expresse...-coronaviruset/


Redigerat av Buddypresley, 30 november 2020 - 14:48.


#45

Postad 30 november 2020 - 18:33

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Menar bara att jag är försiktigt positiv till att så pass många studier visar 90-95% effektivitet på så kort tid, det är högst ovanligt.
Så jag kommer helt klart inte tälta utanför vaccinationsstationen i hopp om att vara först...

Det är mycket som är ovanligt just nu. Det var ju en vaccinprofessor som uttalade sig när det första resultaten kom. Det är väldigt ovanligt att en tidig studie får sådan uppmärksamhet.

 

Vaccin är nog tyvärr enda sättet att stoppa detta. Det är nog bara att acceptera och förutsatt att det godkänns så tycker jag att man får ta det. Jag tillhör ingen direkt prioriterad grupp eller riskgrupp så det tar nog en tag innan jag får möjligheten :) .

 

 

Vet inte vad jag ska säga. Man blir helt matt

 

"Ungdomarna har sökt upp personer med konstaterad covid-19 för att själva bli smittade. Därefter planerade man att sprida vidare smittan till andra gymnasieungdomar, rapporterar SVT Jämtland"

 

https://www.gp.se/ny...uset-1.37845923

 

Edit: Verkar som det inte är sant, bara ett rykte enligt Expressen.

https://www.expresse...-coronaviruset/

Man får väl hoppas att det är ett rykte. Men med tanke på hur en del individer resonerar så blir jag inte längre förvånade. En trend, eller kanske också ett rykte, var att en del "festtestade" sig. För sedan kan man festa som vanligt. Det känns ju som något att prioritera framför att testa dom son kan vara sjuka.



#46

Postad 01 december 2020 - 06:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Som vanligt besitter alarmister noll impulskontroll. Allt som kan läsas på nätet, är inte sant... Dooh!

 

Här lite adekvat, samlad och relevant information  :)

 

https://www.folkhals...brott/covid-19/



#47

Postad 01 december 2020 - 09:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 1

Som vanligt besitter alarmister noll impulskontroll. Allt som kan läsas på nätet, är inte sant... Dooh!

 

Här lite adekvat, samlad och relevant information  :)

 

https://www.folkhals...brott/covid-19/

Du har rätt. Det man läser på SVT skall tas med en nypa salt



#48

Postad 01 december 2020 - 10:12

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 1

FHM skriver att man ska hålla avstånd. Hur långt avstånd ska man hålla? Armlängd (hur långt nu det är), 1 meter, 2 meter, 3 meter eller...

 

Är detta på riktigt en svår sak? Man håller så långt avstånd som möjligt i den givna situationen. Kan man hålla 5 meter så gör man det, går det endast att hålla 1 meter ja men då gör man det. Sen ska man ju undvika att trängas, ja då undviker man det i den utsträckning det är möjligt.


Redigerat av stabbe, 01 december 2020 - 10:13.


#49

Postad 01 december 2020 - 10:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Är detta på riktigt en svår sak? Man håller så långt avstånd som möjligt i den givna situationen. Kan man hålla 5 meter så gör man det, går det endast att hålla 1 meter ja men då gör man det. Sen ska man ju undvika att trängas, ja då undviker man det i den utsträckning det är möjligt.

30 cm är också ett avstånd.



#50

Postad 01 december 2020 - 10:21

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Bifogad fil  hall-avstand-andra-manniskor.pdf   254,92K   5 Antal nerladdningar

 

https://www.folkhals...a-manniskor.pdf


Redigerat av Dr. Zaius, 01 december 2020 - 10:23.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.