Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är Tele2s säljare bedragare?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 oktober 2022 - 13:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Råkade ut för en dörrsäljare från Tele2 härom kvällen. Googlade lite efteråt och hittade liknande historier direkt, så det handlar inte bara om en okunnig säljare.

 

Ungefär så här gick diskussionen:

 

- Hej, jag vill informera om att det är ändringar på gång i ert fibernät. Vi på Tele2 har köpt nätet och har ett bra erbjudande till dig.

 

Vad menar du med köpt nätet? Jag har Telia öppen fiber.

 

- Ja, vi har köpt nätet i området, och tar över driften.

 

Det tror jag inte på. 

 

- Jo, så är det. Du som kund äger inget mer än din fiberbox. Vi har tagit över nätet.

 

Det vill jag kolla upp. Det låter mycket märkligt.

 

- Gör du det, men om du behåller din gamla fiberbox så kommer du att påverkas negativt som kund.

 

Vad menar du?

 

- Ja, du kommer att få en sämre tjänst, med högre pris.

 

Varför det?

 

- Därför att vi har tagit över nätet.

 

Säljaren fortsatte att vara påstridig, som om han/hon kom från en myndighet eller liknande, men jag avslutade diskussionen.

 

 

Ringde till Telia-supporten dagen efter och frågade om det stämmer att Tele2 har köpt deras fibernät i kommunen, och det var naturligtvis en ren lögn.

 

Tvärtom har Telia tagit över driften av kommunens fibernät, utöver sitt egna fibernät.

 

Kollade sen vidare vad Tele2 egentligen sysslar med, och det visade sig att de försöker övertyga folk att låta Tele2 ta över deras fiberanslutning (koppla om det). Följden blir att man inte längre har öppen fiber, och är låst till Tele2.

 

Jag antar att det är så här företag som Tele2 får kunder, genom lögner.

 

Vad har ni för erfarenhet av deras säljare? Brukar de köra med samma snack?



#2

Postad 07 oktober 2022 - 13:47

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Kollade sen vidare vad Tele2 egentligen sysslar med, och det visade sig att de försöker övertyga folk att låta Tele2 ta över deras fiberanslutning (koppla om det). Följden blir att man inte längre har öppen fiber, och är låst till Tele2.

Lite OT,

 

men Bahnbof erbjuder samma flytt i Telias (öppen fiber) nät, dock är iaf deras erbjudande för accessen betydlgt vassare än Telias.

 

1/1gbit för 420/mån, finns ingen lägre hastighet. Resten av tjänsterna de erbjuder, kan jag inte uttala mig om.

 

Naturligtvis kan man byta tillbaka till Telia, om man vill.

 

Brukar som oftast klippa av dörrsäljarna, genom att hävda att jag precis bundit om mitt avtal på 2 år, då är

det inte lika intressant att fortsätta svamla.


Redigerat av frollic, 07 oktober 2022 - 13:50.


#3

Postad 07 oktober 2022 - 14:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Brukar som oftast klippa av dörrsäljarna, genom att hävda att jag precis bundit om mitt avtal på 2 år, då är

det inte lika intressant att fortsätta svamla.

 

Japp, det är väl därför säljarna har den öppningsrepliken. Vi har tagit över ert nät.  :rolleyes:

 

Angående omkoppling så kostar det tydligen 1800kr att bli av med Tele2 (efter 2 års bindningstid dessutom).


Redigerat av Ageve, 07 oktober 2022 - 14:09.


#4

Postad 07 oktober 2022 - 15:13

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 1

Fick höra av en polare att hans mamma fått liknande information av Allentes dörrknackare. nu sitter hon där i 24mån  :ph34r:



#5

Postad 07 oktober 2022 - 17:30

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Brukar som oftast klippa av dörrsäljarna, genom att hävda att jag precis bundit om mitt avtal på 2 år, då är
det inte lika intressant att fortsätta svamla.


Heh, jag brukar be dem återkomma per telefon och ger ifrån mig fel nummer. Har alltid funkat. :)

#6

Postad 08 oktober 2022 - 01:08

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Men va f-n? Det där är nog olagligt på riktigt.

#7

Postad 08 oktober 2022 - 05:49

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Ska vara helt ärlig och säga att det har bara hänt en gång. Hade en väldigt motstridig och jobbig dörrförsäljare som jag inte blev av med samtidigt som jag var alldeles för seg för att tänka klart. Han bad mig om mitt nummer för att ringa och jag började rabbla upp mitt egna på autopilot. Kom på mig till sist och ändrade sista siffran. Jag ville bara bli av med honom.

Medveten handling och jävligt dumt vid närmre eftertanke, det kan jag hålla med om. Har dock kollat upp numret och det har ingen abonnent åtminstone. Jag får ställa mig i skamvrån ändå.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 08 oktober 2022 - 06:06.


#8

Postad 08 oktober 2022 - 05:53

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Ageve,

 

ja det där låter fint du... Vi hade Open Infra på besök i vår brf. Och de ville för en standardsumma ordna med fiber till varje hushåll. Det märklige i kråksången var inte bara att de äger fibern som lagts på vår mark, utan att vi i brf skulle skriva på kontrakt att inten annan skulle få chans att gräva fiber på 25år. Det blev ett runganden NEJ. Från vår sida. Lite smålustig stil a la Al Capone.  :lol:

 

https://www.mynewsde...ljbolag-3021204

 

https://www.konsumen...ren-open-infra/


Redigerat av PML73, 08 oktober 2022 - 05:55.


#9

Postad 08 oktober 2022 - 07:25

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Japp, det är väl därför säljarna har den öppningsrepliken. Vi har tagit över ert nät. :rolleyes:

Fast ditt avtal löper ändå i två år, spelar ingen roll vad som händer med priserna i övrigt.
Kan ju naturligtvis ha både positiva och negativa konsekvenser, för dig som konsument.

Redigerat av frollic, 08 oktober 2022 - 07:27.


#10

Postad 08 oktober 2022 - 07:44

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Han hade nog ganska lite med Tele2 att göra. Jobbar troligtvis för ett företag som för tillfället säljer Tele2s tjänster.

 

De hittar på sina egna pitchar som de tror fungerar. Det brukar inte vara 100% lögn som det verkar vara i det här fallet. De säljare som har knackat på här har nästan alla sagt något i stil med att:

 

"Det har skett ändringar i din fibertjänst" " och "Vi är här för att informera om ändringar i de tjänster du idag redan har, inte sälja nya"

Alla säljare vrider lite på fakta till sin egen fördel, men det är anmärkningsvärt med rena lögner. 

 



#11

Postad 08 oktober 2022 - 07:51

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Jag hade dem knackades på hos mig.
Då Telia öppen fiber inte är öppen, så tycker jag de är skojare med namnet, men det är en annan historia.

Men hur som helst jag nappade på tele2 i 24 månader.
Fick ned månadskostnaden och snabbare internet, för mig är det win-win.

Ringde sedan efteråt min lokalare internet leverantör som jag haft, kollade om jag kunde hoppa tillbaka till dem efter 24 månader och det var inga problem.

Dock fick jag tjata till mig snabbare uppkoppling men det var värt :)

#12

Postad 08 oktober 2022 - 09:08

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Det hände här också en gång, trots att Tele2 redan äger både fibernätet till fastigheten (genom dotterbolaget ITUX) och ansvarar för leverans till kabelnätet.

De ville förstås sälja bredband, men det har vi redan... genom just Tele2.

#13

Postad 08 oktober 2022 - 10:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Fast ditt avtal löper ändå i två år, spelar ingen roll vad som händer med priserna i övrigt.
Kan ju naturligtvis ha både positiva och negativa konsekvenser, för dig som konsument.

 

Ja, att de säljer sin tjänst är en sak, men att komma med direkta lögner och dessutom vara påstridig när man ifrågasätter det, är det värsta jag har varit med om iaf, när det gäller försäljare.

 

Han hade nog ganska lite med Tele2 att göra. Jobbar troligtvis för ett företag som för tillfället säljer Tele2s tjänster.

 

Trodde också det, men en snabb googling visade att Tele2 har kört med samma taktik / sales pitch i minst ett år.



#14

Postad 08 oktober 2022 - 10:53

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag brukar undvika att kalla någon "bedragare" eftersom det är en ganska laddad term. Med i detta fallet verkar det vara en bra beskrivning. Förvånar mig lite att ett så etablerat företag agerar på det sättet. Det känns klantigt och onödigt och jag hoppas någon anmäler det för det borde rimligen vara olagligt.



#15

Postad 08 oktober 2022 - 21:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Japp, här är ett exempel från förra året:

https://www.byggahus...metoder.430045/

 

Problemet med deras försäljning är att dem använder uttryck som:

"Det sker en förändring i din fiberleverans", "Tele2 har tagit över din fiberanslutning från Telia" och annat ordbajsande som är meningen att tolkas som att deras besök är legitimt och något man måste ha information om osv.
Men så är det givetvis inte.



#16

Postad 11 oktober 2022 - 11:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Visserligen inte fiber, men för ett gäng med år sedan fick Fassan (gammal gubbe) besök av säljare från Tele 2

Han hade tele 2 sedan innan på mobil o adsl, och blev pålurad ett abonemang som skulle ersätta markbunden tlf och adsl (snabb) skulle ersättas med urusel mobil koppling med max gräns på nedladdningen.

Av en händelse visade han stolt upp sitt kap, det tog ett par timmar i tlf att reda ut det men det löste sig till sist - paketet åkte i retur.
Och dom fick höra tydligt vad jag tyckte om deras stil att snacka bort äldre som har noll koll på tekniken.

Min egen erfarenhet med dörrförförsäljare sträcker sig till Jehovs o Pingstkyrkan, det var ganska kul :)


Redigerat av johan b-lund, 11 oktober 2022 - 11:18.


#17

Postad 11 oktober 2022 - 12:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Visserligen inte fiber, men för ett gäng med år sedan fick Fassan (gammal gubbe) besök av säljare från Tele 2
Han hade tele 2 sedan innan på mobil o adsl, och blev pålurad ett abonemang som skulle ersätta markbunden tlf och adsl (snabb) skulle ersättas med urusel mobil koppling med max gräns på nedladdningen.

 

Har i andrahand fått höra om hur säljarna ljuger om mobila abonnemang (på jobb), men jag vet inte om det var Tele2.

 

Säljsnacket går iaf så här.

 

- Många valde ju att hoppa på fibertåget, men nu kommer 5G som är ännu bättre. Fiber är redan gammalt.

 

De verkar ha svårt att förstå att 5G-master kommunicerar med internet via, just det, fiber. 

 

Sen säljer de ett abonnemang och levererar 4G-router. Någon 5G-mast finns inte i närheten ens. Hastigheten på dessa ställen, med dessa routers har blivit allt från 5-30 Mbit/s. Helt fantastiskt.

 

Min egen erfarenhet med dörrförförsäljare sträcker sig till Jehovs o Pingstkyrkan, det var ganska kul :)


En annan typ av abonnemang där dock. Livstids bindningstid, och den ena tar 10% av lönen, den andra tigger om "frivilliga" bidrag. ;)


Redigerat av Ageve, 11 oktober 2022 - 13:52.


#18

Postad 11 oktober 2022 - 12:55

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 1

 

- Många valde ju att hoppa på fibertåget, men nu kommer 5G som är ännu bättre. Fiber är redan gammalt.

 

 

Fick exakt den meningen av svärfar för några månader sedan. Då hade "eliten" i Telenors säljkår varit runt i deras kvartér.

 

Svärfar undrade om jag verkligen var säker på att fibern jag förespråkat för honom i flera års tid var rätt val nu.  :ph34r:



#19

Postad 11 oktober 2022 - 14:30

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Apropå detta kanske bra att förbereda sig. Vad tror ni vi 40plussare kommer luras på för abonnemang om 30 år?

#20

Postad 14 oktober 2022 - 19:28

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Fick ett samtal idag från någon som påstod sig jobba för Telia, lät precis som det som skrivits här i tråden. Vet beredd eftersom telefonen redan flaggat minnet din möjligt spam, så sa något om polisanmälan för bedrägeri och la på luren.

#21

Postad 14 oktober 2022 - 20:48

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Han hade nog ganska lite med Tele2 att göra. Jobbar troligtvis för ett företag som för tillfället säljer Tele2s tjänster.


Håller nog inte med där, inom byggnads där jag jobbar så är man i alla fall ansvarig för sina underentreprenörer om något skulle skita sig.

Om man tecknar ett av dessa abonnemang tror du tele2 skulle gå med på att stryka det direkt utan krångel? Tror inte jag i alla fall…

#22

Postad 14 oktober 2022 - 21:55

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Håller nog inte med där, inom byggnads där jag jobbar så är man i alla fall ansvarig för sina underentreprenörer om något skulle skita sig.

Om man tecknar ett av dessa abonnemang tror du tele2 skulle gå med på att stryka det direkt utan krångel? Tror inte jag i alla fall…

 

Skön tanke, jag är också inom Byggnads, och erfarenhet säger mig att ansvar försvinner så fort det handlar om organisationsdelar med tjänstemän. Speciellt när något skiter sig. Och när något går bra, firar man tjänstemannen före själva knegaren. skratt. Märklig värld vi lever i.  :lol:  B)



#23

Postad 14 oktober 2022 - 23:00

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Fick höra av en polare att hans mamma fått liknande information av Allentes dörrknackare. nu sitter hon där i 24mån :ph34r:


Hade en jävel från dem som stod i 15mim och babbla (jag sa nej efter 30sek) vägrade ge sig, och jag ville avsluta utan att höja rösten... men iaf tydligen hade tjejen på hörnet bett dom fara och flyga åt hvete, då hon i våran FB-grupp spytt galla och frågat vad det var för idioter.

Men verisure, sector alarm är lika jobbiga, dom kör repeat på sina säljknep med ljug (flera på gatan har tackat ja) sånt j*vla BS



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.