Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Contour 3.4 vs. ConfidenceC2 eller C4???

79 svar till detta ämne Contour+Confidence
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 december 2015 - 10:45

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Nån som har jämnfört eller bytt upp sig?

Nyfiken på tankar och upplevelser?

Är mycket nöjd med mina Contour 3,4 men älskar att spela högt.

Bor i hus o vill kunna kräma på utan att tänka på att högtalarna kanske ligger på gränsen av vad dom tål.

Varit mycket försiktig med detta hittils för att inte paja grejorna.

Men det känns som att det är dags för nästa nivå.

Innan någon får en ide om att jag skall byta märke så säger jag bara som det är:

Jag älskar Dynaudio ljudet.

Kan bara beskrivas med ett ord.

 

Neutralt.

Byter ej märke.

Har hört många märken o ingen har varit direkt bättre( men många har varit nära eller likvärdiga)

 

Så? Nån som har erfarenhet om denna uppgradering??

 



#2

Postad 18 december 2015 - 11:02

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Har bara snabbt lyssnat på C2 och äger S3.4. Men jag tror du blir besviken om du tror att C2 kan kräma på betydligt mer än S3.4, för det kan de inte.

 

Vad kör du för förstärkare på S3.4 i dagsläget som gör att du tycker att det inte räcker till? 



#3

Postad 18 december 2015 - 11:06

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Den som jag har lyssnat på av dessa är senaste 3.4LE. Den var i klass med mina förra Sonus Faber Cremona M fast till en billigare peng. Mina Cremona M låg visserligen på 79k då 2011 men dessa S3.4 skulle jag nog vilja säga lät bättre på ett sätt när det gäller den sammetslena diskanten. Otroligt ljud. Det bästa som jag lyssnat på alla kategorier senaste 4 åren förutom mina Sonus Faber Guarneri M samt mina förra Audio Physic Scorpio 2. 

 

Jag skulle nog ändå vilja säga att har du råd med C4 så kör för fasiken på dom. Varför ens fundera över S3.4LE egentligen även om just dom just nu är mina favoriter. C4 är också en gammal dröm. Det skulle väl vara Summit X då eller Magico som är i närheten kan tänkas :)



#4

Postad 18 december 2015 - 11:14

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Slänger in en bild på C4. Fasen vad läckra  :wub:

 

Bilden är lånad.

 

Confidence_Signature_c4_audioshow_ex1.jp


Är bare å köp!!! ;)



#5

Postad 18 december 2015 - 11:24

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Har bara snabbt lyssnat på C2 och äger S3.4. Men jag tror du blir besviken om du tror att C2 kan kräma på betydligt mer än S3.4, för det kan de inte.

 

Vad kör du för förstärkare på S3.4 i dagsläget som gör att du tycker att det inte räcker till? 

Kör Primare A 32.

Dom räcker ljudmässigt men som sagt, vill komma upp lite i volym.

Älskar att spela högt+ att det vore dags att öka en nivå.

Dags för nästa upplevelse. :D



#6

Postad 18 december 2015 - 11:27

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Slänger in en bild på C4. Fasen vad läckra  :wub:

 

Bilden är lånad.

 

Confidence_Signature_c4_audioshow_ex1.jp


Är bare å köp!!! ;)

Synd!!

Hade kommit mo lyssnat annars :)



#7

Postad 18 december 2015 - 11:31

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Har bara snabbt lyssnat på C2 och äger S3.4. Men jag tror du blir besviken om du tror att C2 kan kräma på betydligt mer än S3.4, för det kan de inte.

 

Vad kör du för förstärkare på S3.4 i dagsläget som gör att du tycker att det inte räcker till? 

Misstänkte nästan det att C2 kanske är likvärdigt med 3.4.

Därför spanade jag även in C4 :D

Nåja... Det svider bara en gång.... :lol:



#8

Postad 18 december 2015 - 11:38

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Misstänkte nästan det att C2 kanske är likvärdigt med 3.4.

Därför spanade jag även in C4 :D

Nåja... Det svider bara en gång.... :lol:

98% av gemeneman kan aldrig lägga så mycket pengar på en högtalare, eller på något annat här i världen som är leksaker.

 

så du gör det inte för dig själv bara, du gör det för oss andra här på forumet som ligger och suktar efter en sådana där sak.

 

Du gör det för att vi skall få se på bilder och drömma.



#9

Postad 18 december 2015 - 11:40

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 2

C4 bör kunna spela lite högre men det är nog ingen jätteskillnad men försök att få till en demo.

Vill du kunna spela högre och starkare så rek jag isdf köra delat system med subbar.

Iom att du ens funderar på ett par C4 så har du ju kanske budget att köra dina 3.4 med dubbla Velodyne DD-12/15/18 som ett exempel.

 

Rätt kalibrerat så kommer det att spela betydligt högre/starkare än C4


Redigerat av robert293, 18 december 2015 - 11:43.


#10

Postad 18 december 2015 - 11:40

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Säger detsamma kommer inte kunna spela högre med C2:orna har hört dem och äger s5.4 just nu.. Gå på C4 istället kommer jag att göra iaf den dagen det är dags för högtalarbyte.

Redigerat av floyd123, 18 december 2015 - 11:42.


#11

Postad 18 december 2015 - 11:43

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Ok.

Nästa fråga.

Nån skillnaden mellan C2 o C4?

Förutom att C4 tål mer effekt?

Nån som har erfarenhet???



#12

Postad 18 december 2015 - 12:00

Ölpimplaren
  • Ölpimplaren
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

98% av gemeneman kan aldrig lägga så mycket pengar på en högtalare, eller på något annat här i världen som är leksaker.

 

så du gör det inte för dig själv bara, du gör det för oss andra här på forumet som ligger och suktar efter en sådana där sak.

 

Du gör det för att vi skall få se på bilder och drömma.

Om jag jobbar i 30 år och köper mig ett par högtalare för 200000 o samtidigt  ger bort 100000 kr via alla möjliga

instanser.

Är det ett problem??

Vakna innan du yttrar dig.

Threshold- March of progress

En av världens bästa skivor!!!!!!!!!!!

Bra ljud, Grymma musiker + att musiken är underbar :wub: :wub: :wub:ad vet du om mig?



#13

Postad 18 december 2015 - 13:04

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Kör Primare A 32.

Dom räcker ljudmässigt men som sagt, vill komma upp lite i volym.

Älskar att spela högt+ att det vore dags att öka en nivå.

Dags för nästa upplevelse. :D

 

Edit: läste fel, om Primare A32 inte räcker till då kanske det är dags att se sig om efter nya högtalare eller ställa fram feta subbar, kanske 4 stycken på lämpligt ställe och peta dit ett riktigt bra delningsfilter.

 

Har du fixat akustik i form av förstareflexer och sett över basresonanser?


Redigerat av XavierJH, 18 december 2015 - 13:08.


#14

Postad 18 december 2015 - 14:10

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Förstår inte vad subbar har med detta att göra...Hur som helst! Köp C4..Det hade jag gjort om det hade varit jag  ;)



#15

Postad 18 december 2015 - 14:29

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Om jag jobbar i 30 år och köper mig ett par högtalare för 200000 o samtidigt  ger bort 100000 kr via alla möjliga

instanser.

Är det ett problem??

Vakna innan du yttrar dig.

det var inte negativt jag menade! tvärt om!

Jag menade att go for it if you can, jag blir ju glad av att bara se bilder på dessa högtalare i hem som förtjänar dem!



#16

Postad 18 december 2015 - 14:32

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Om jag jobbar i 30 år och köper mig ett par högtalare för 200000 o samtidigt  ger bort 100000 kr via alla möjliga

instanser.

Är det ett problem??

Vakna innan du yttrar dig.

Var verkligen inte meningen att få dig att känna dig dålig eller bli irriterad.

Jag stöttar dig snarare i ditt köp och vill verkligen att du skall köpa det du tror att du kommer förmodligen kommer älska.



#17

Postad 18 december 2015 - 14:35

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Glöm inte elektroniken. Ska du köpa C4 så ska det vara elektronik som klarar högtalare av den kalibern också, även om jag låter det vara något osagt iom att jag själv har testat en del olika elektronik genom åren till min hifi som även har varit av det billigare slaget :)



#18

Postad 18 december 2015 - 14:36

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Glöm inte elektroniken. Ska du köpa C4 så ska det vara elektronik som klarar högtalare av den kalibern också, även om jag låter det vara något osagt iom att jag själv har testat en del olika elektronik genom åren till min hifi som även har varit av det billigare slaget :)

han ser iofs ut att ha en ganska gedigen primare rigg.



#19

Postad 18 december 2015 - 14:41

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Möjligt att den räcker. Om det hade varit jag hade jag kört på en Bladelius Ymer i detta fallet som steg men det är mer jag det :)



#20

Postad 18 december 2015 - 14:46

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Möjligt att den räcker. Om det hade varit jag hade jag kört på en Bladelius Ymer i detta fallet som steg men det är mer jag det :)

Ja jag har aldrig ägt primare så jag vet inte, men bladelius har jag ju själv och gillar det mycket.

 

Men det är lite OT tänker jag så nu slutar vi diskutera det.



#21

Postad 18 december 2015 - 14:47

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Hade själv en I32 och den klippte signalen på alla mina högtalare på hög volym som det inte gjorde när jag körde klass A/B med Krell eller Bladelius men då har I32 Primares senaste teknik vad den nu heter. Har även upplevt det med min I22 när jag har spelat högt vilket jag inte gjorde med min I30 eller I21 som var generationen innan. Så det är varför jag hellre skulle satsa på Bladelius framför Primares senaste generation  :)


Redigerat av Unregistered2294, 18 december 2015 - 14:50.


#22

Postad 18 december 2015 - 15:08

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Kan ju vara Primare steget som inte orkar med när det blir allt för högt även fast A32 är stor och stark eller att det inte händer så mycket mer i volymen till en viss nivå eller att nämnda högtalare inte är gjorda för att spela lika hög ljudnivå i paritet motsvarande ett stridsflygplan. Sedan att du gillar dynaudio det är Fine för mig dock att säga dynaudio är bäst är lite som att svära i kyrkan. Om du är ute efter ny elektronik kanske du skall spana in till exempel Mark Levinson, T+A HV serien, Burmester, McIntosh, Krell, Audio Research, Elecrocompaniet, Hegel H/P 30, MBL eller Luxman

Redigerat av Buddaz12, 18 december 2015 - 15:11.


#23

Postad 18 december 2015 - 15:14

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Det var mer jag som snöade in på elektronikspåret så nu återvänder vi till ämnet innan det blir alltför OT tycker jag :)

 

On Topic igen! :)

 

Edit: Såg nu att TS ändå kunde tänka sig ny elektronik så då är det väl ganska lugnt då ändå att diskutera elektronik :)


Redigerat av Unregistered2294, 18 december 2015 - 15:17.


#24

Postad 18 december 2015 - 16:23

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Vet TS med säkerhet att det är högtalaren som är den begränsande faktorn?

#25

Postad 18 december 2015 - 19:35

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Vet TS med säkerhet att det är högtalaren som är den begränsande faktorn?

Nej. TS vet bara att han vill ha C2 eller C4. Jag föreslår C4 då han kommer att ångra sig i annat fall men det är mer min egen teori. Det som jag har kommit fram till är att alltid välja det exklusivaste som man har råd med. Då brukar man bli mest nöjd om man ser till det stora hela både ljusmässigt och visuellt. Allt annat är en kompromiss även i den prisklassen. 



#26

Postad 18 december 2015 - 19:39

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Särskilt i den prisklassen skall sägas.


Redigerat av Unregistered2294, 18 december 2015 - 19:42.


#27

Postad 18 december 2015 - 20:16

Lyckert
  • Lyckert
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Skillnaden i ljudbild mellan Contour och Confidence är väldigt stor. Har ägt förstnämda och äger numera den sistnämda. Confidence spelar med betydligt mer detaljer och annan ljudbild (alltid svårt att beskriva).  Skivor som jag hade spelat 100-tals gånger och jag trodde hur de skulle låta, fick en helt annat ljud med Confidence.

 

Men om du ska spela högt så krävs kraft till dessa. Körde med en Bladelius Thor innan, lät jättebra och kunde dra på utan att det lät allt för ansträngt. Bytte till Hegel H4SE och Bladelius Idun, Skillnad? Så in i H...... Helt annat ljud, basen gick betydligt djupare, detaljer, stereoperspektiv ja allt blev bättre.

 

Så jag tror framförallt att du kommer uppleva ett helt annat ljud med Confidence. Ju mer kraft dom får, desto bättre låter dom(vid höga volymer). Kör på C4órna så slipper du ångra dig. Även om C2órna är fantastiska!



#28

Postad 18 december 2015 - 20:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Jag har hört dessa. Mitt förslag är att du har kvar dina nuvarande högtalare och lägger pengarna på fyra riktigt feta subbor. Du kommer avlasta dina nuvarande högtalare väldigt mycket och du kommer kunna kräma på mycket mer. Du kommer även avlasta förstärkarna så där vinner du också headroom.

Avråder från endast två subbor om du inte är kunnig med en mätminrofon osv. Det kan vara lurigt att få till ett bra hifi-ljud. Men med fyra JL audio eller velodyne så blir det riktigt fast och fin bas som integrerar bra. Minimum fyra BRA 10":are men helst 12" eller större.


Om inte detta låter attraktivt tycker jag du skall köra på C4. Tyckte själv att C2 gav upp lite för snabbt. Men även C4 tycker jag saknar lite i basen så därför säger jag basar i första hand. Om du gillar att spela på hög volym med bibehållen kvalitet lovar jag dig att du ändå hamnar på ett delat system till slut. Fyra basar kommer ta dig till nästa nivå utan tvekan.

Redigerat av philipbtz, 18 december 2015 - 20:52.


#29

Postad 18 december 2015 - 21:19

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Intressant med subtips men vem f_n vill ha tips på subbar när det gäller högtalare av den här kalibern....Subbar...då är man lite ute och cyklar.....men.. men jag ska inte säga något mer...innan det spårar ur totalt.... :ph34r:  



#30

Postad 18 december 2015 - 21:24

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Hans mål var att kunna spela mycket högre volym än idagsläget. Tycker du C2 kan spela mycket högre än 3.4? Och som sagt jag sa ju att jag tyckte att C4 är nästa steg att ta om subbar inte var intressant.

#31

Postad 18 december 2015 - 22:57

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 2

Intressant med subtips men vem f_n vill ha tips på subbar när det gäller högtalare av den här kalibern....Subbar...då är man lite ute och cyklar.....men.. men jag ska inte säga något mer...innan det spårar ur totalt.... :ph34r:  

Nämn en enda golvare som kan spela bas som tex Velodyne DD-18+ oavsett prislapp? The sonus faber vore det isdf.

Alltså det handlar om att avlasta frontarna med små element att enbart spela de register där de inte bottnar/distar när det blir lite tufft i frekvenserna på högre volymer.

Problemet är snarare att hitta subbar som spelar snyggt men det finns många som gör just detta men det finns väldigt många som tror att man får bra ljud genom *"plugg and play" som är trendigt idag helt utan tanke på rum och påverkan.

Lägger man lite jobb på att köra delat så är det helt överlägset på alla fronter.

 

Ska man spela högt som TS efterlyser så tror jag att man spenderar 200k betydligt bättre att köra just subbar och delar av dom han har nu iom att han är nöjd med ljudet över där subbarna isdf kommer in.

Spl mässigt kommer hans 3,4 delade och dubbla tex: DD-15/18 totalt pulverisera C4 samtidigt som det korrekt kalibrerat: spela lika snyggt (i basen då)


Redigerat av robert293, 19 december 2015 - 10:40.


#32

Postad 18 december 2015 - 22:59

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Tycker även det låter lite som om du inte tycker subbar hör hemma med riktigt fina högtalare Hi-Fi_Perra. Det är lite lustigt att du reagerar så starkt. Jag håller med om att om man bara slänger en sub i hörnet blir det INTE Hi-Fi. Med tanke på TS funderingar så förstår jag att han vill ha något i hög klass och primärt vill kunna spela på högre volym. Han sa ju att han var nöjd med ljudet i övrigt. Det är ju inte som att han sitter med skithögtalare i dagsläget.

Det är därför jag rekommenderade att han köper fyra stycken subbar direkt eller struntar i det och går på C4 annars är det svårt att få det där tighta ljudet jag tror TS är ute efter. Med en subb är det i princip omöjligt att få det bra, med två kan det gå men det är svårt. Med fyra behöver man för det mesta inte oroa sig om varken basdämpning eller bygga om rummet för mycket.

För att kunna spela högt utan att ljudet hårdnar så är det i MIN erfarenhet mest prisvärt att dela systemet.

Men visst det beror på vad man är ute efter och vilken musik man lyssnar på. Både C2 och C4 är riktigt bra högtalare och är antagligen det bästa valet för finsmakaren som inte har stora krav på bas under 30Hz. Vill man kunna spela upp musik som har djupbas och man vill ha torr snärtig bas som skakar soffan när man höjer volymen så är det delat som gäller. Alla har olika mål och krav men jag ville ändå ge ett annat alternativ än bara säga köp C4.

Redigerat av philipbtz, 18 december 2015 - 23:02.


#33

Postad 18 december 2015 - 23:08

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Tror jag o philipbtz är inne på samma sak typ samtidigt  :D

Dock räcker 2st kompetenta subbar enl mig men givetvis blir det bättre ur akustisk synpunkt med 4st.


Redigerat av robert293, 18 december 2015 - 23:08.


#34

Postad 18 december 2015 - 23:25

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Haha ja jag såg det :) jag kör själv med två riktigt bra portade 12" basar idagsläget men det tog fan två månader att integrera dom i mitt rum med kalibrerad mikrofon. Tror det hade gått betydligt snabbare med fyra. Det hade nog funka i princip direkt misstänker jag. Fyra står på önskelistan. Så ja det går med två men det är inte bara att ställa dit dom ;)

2-4 DD-18+ hade smiskat på jävligt duktigt :D

#35

Postad 18 december 2015 - 23:44

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Haha ja jag såg det :) jag kör själv med två riktigt bra portade 12" basar idagsläget men det tog fan två månader att integrera dom i mitt rum med kalibrerad mikrofon. Tror det hade gått betydligt snabbare med fyra. Det hade nog funka i princip direkt misstänker jag. Fyra står på önskelistan. Så ja det går med två men det är inte bara att ställa dit dom ;)

2-4 DD-18+ hade smiskat på jävligt duktigt :D

Och viktigast av allt: De låter väldigt snyggt o hänger helt utan problem med i basen oavsett nivå på högtalare.

Redigerat av robert293, 19 december 2015 - 10:23.


#36

Postad 19 december 2015 - 11:26

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jo jo, men det var ju inte sub han frågade efter...Tycker bara det är lite märkligt att man blandar in sub snack så fort det ska handlas högtalare där det knappast behövs någon sub, men, men, för den som inte vill ha hörseln kvar när den är 80 så kan ju 4st DD-18 vara ett alternativ men själv avstår jag nog men det är ju mitt val isf. Tror ifs inte TS för allt i världen skulle välja några mindre snygga subbar istället för ett par C4 hur bra dom än skulle låta men det är mer vad jag tror  :rolleyes:



#37

Postad 19 december 2015 - 11:53

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

 för den som inte vill ha hörseln kvar när den är 80 så kan ju 4st DD-18 vara ett alternativ men själv avstår jag nog men det är ju mitt val isf.

Varför skulle man tappa hörseln av fyra DD-18? Bas är ju långt ifrån lika skadligt för hörseln som mellanregistret och diskanten är.
Det enda fyra DD-18 gör, är ju att högtalaren kan avlastas och spela högre.

Spelar du så högt att du tappat hörseln av fyra DD-18, då var den troligen redan skadad låååångt innan pga ljudnivån från övriga registrer.
 



#38

Postad 19 december 2015 - 11:59

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Varför skulle man tappa hörseln av fyra DD-18? Bas är ju långt ifrån lika skadligt för hörseln som mellanregistret och diskanten är.
Det enda fyra DD-18 gör, är ju att högtalaren kan avlastas och spela högre.

Spelar du så högt att du tappat hörseln av fyra DD-18, då var den troligen redan skadad låååångt innan pga ljudnivån från övriga registrer.
 

Du kanske inte gör det men det har ju ingenting med mig att göra iom att du inte är jag.


God Jul.



#39

Postad 19 december 2015 - 12:00

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Haha, du är lustig du. :D

Redigerat av Jonas__W, 19 december 2015 - 12:00.


#40

Postad 19 december 2015 - 12:09

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Nån som har jämnfört eller bytt upp sig?

Nyfiken på tankar och upplevelser?

Är mycket nöjd med mina Contour 3,4 men älskar att spela högt.

Bor i hus o vill kunna kräma på utan att tänka på att högtalarna kanske ligger på gränsen av vad dom tål.

Varit mycket försiktig med detta hittils för att inte paja grejorna.

Men det känns som att det är dags för nästa nivå.

Innan någon får en ide om att jag skall byta märke så säger jag bara som det är:

Jag älskar Dynaudio ljudet.

Kan bara beskrivas med ett ord.

 

Neutralt.

Byter ej märke.

Har hört många märken o ingen har varit direkt bättre( men många har varit nära eller likvärdiga)

 

Så? Nån som har erfarenhet om denna uppgradering??

 

Hej Ölpimplaren!:)

 

Jag kan läsa och vet att du skrev att du inte vill byta märke för att dynaudio låter neutralt osv.

 

MEN om du bara skulle kunna göra ett undantag så kan jag rekommendera att lyssna på Revel F208 eller Revels Ultima2 serie det är galet bra högtalare båda serierna.

 

Ha det bra.

 

//Micke



#41

Postad 19 december 2015 - 12:31

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Jag kan bara instämma med föregående skribent. Kan du tänka dig att lägga runt 200 kkr på ett par högtalare så borde du även lyssna på Revel Ultima2 Salon2. Jag har själv Performa3 F208 och är väldigt nöjd med dem.

 

Sen instämmer jag även med dem som förespråkar sub även till stora golvhögtalare. F208 kan spela bas väldigt bra, men det är ändå inte i närheten ihop med en bra sub. Till musik beror det mycket på vad man lyssnar på för sorts musik, men oftast tillför den eller de extra oktaverna en hel del. Till film går det inte att jämföra, där ger en rejäl sub en helt annan upplevelse.

 

Jag skriver en sub därför att jag bara har en. Det är dock en IB med 2x18" och det ger både tillräckligt tryck och bra spridning i rummet, vi har mätt upp tämligen lika resultat på samtliga platser i soffan; men det är möjligt att det kan bli ännu bättre med flera.

 

Sen upplever jag inte heller att jag spelar med större ljudtryck bara för att jag har möjlighet att spela lägre frekvenser. Jag upplever det snarare tvärtom, tack vare förmågan att spela lågbas så får jag en bra upplevelse utan att spela så starkt. Ska man se till helheten så tycker jag därför att det är ytterst relevant att ta med subbar i diskussionen om högtalare.



#42

Postad 19 december 2015 - 14:32

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Som "Sladd" sa: Behöver man sub till så har man förmodligen valt för små högtalare :D Nu går det ju inte att få så mycket större högtalare än C4 så det får väl TS avgöra själv sen då om det behövs även om han försvann från diskussionen för länge sedan  :)



#43

Postad 19 december 2015 - 16:17

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Som "Sladd" sa: Behöver man sub till så har man förmodligen valt för små högtalare :D Nu går det ju inte att få så mycket större högtalare än C4 så det får väl TS avgöra själv sen då om det behövs även om han försvann från diskussionen för länge sedan  :)

Är själv fostrad i den skolan att en bra front inte skall behöva basstöd men håller inte alls med om detta längre.

T.o.m riktigt stora frontar kan dra nytta av detta. Att stora högtalare är bannlysta i många hem idag gör att det nästan är ett måste med sub för att få ett fullskaligt ljud. Finns också väldigt många kompetenta subbar idag som lätt kan trimmas in att låta bra ihop med frontarna. Detta även om man kör en ren stereorigg som saknar kalibreringsfunktioner LFE-utgångar och annat. Kontentan: det är förlegat att se subwoofers som endast tillbehör i en hemmabio.

Sladd må ursäkta eller inte "I don't care". 


Redigerat av Blåtand, 19 december 2015 - 16:20.


#44

Postad 19 december 2015 - 21:33

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Är själv fostrad i den skolan att en bra front inte skall behöva basstöd men håller inte alls med om detta längre.

T.o.m riktigt stora frontar kan dra nytta av detta. Att stora högtalare är bannlysta i många hem idag gör att det nästan är ett måste med sub för att få ett fullskaligt ljud. Finns också väldigt många kompetenta subbar idag som lätt kan trimmas in att låta bra ihop med frontarna. Detta även om man kör en ren stereorigg som saknar kalibreringsfunktioner LFE-utgångar och annat. Kontentan: det är förlegat att se subwoofers som endast tillbehör i en hemmabio.

Sladd må ursäkta eller inte "I don't care". 

Ok. Tack för infon. Men enligt det lilla jag hört i subväg genom åren. Var nån DD för ett tag sedan så måste jag ändå säga att det är olika för olika människor vad man klarar och inte. Vissa tål inte vasst eller hårt ljud och jag själv tål inte mellanbas och djupbas så inte sagt att det måste vara samma för alla, men, men, givetvis får man gilla bas! Bara började undra lite varför det skulle behövas till dessa bjässar till högtalare när man själv får extrem bas så det hörs två våningar ner och en kilometer bort med stängda fönster med ett par 6 tummare med stabila stativ. Visserligen högtalare i prisklassen C2 men ändå...



#45

Postad 20 december 2015 - 00:49

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Naturligtvis skall man inte skaffa sub om man inte gillar bas. Det jag försökte säga var att de numera är rumsrent att prata om subwoofers i hifi sammanhang. Så var det inte på 80, 90 och början 2000- talet. Att säga att den som inte får all bas de behöver från sina frontar har köpt för små högtalare låter som de kommer från någon som inte stuckit ut huvudet ur garderoben sedan milleniumskiftet. Att man kopplar in en bas till en musikanläggning behöver inte betyda att man skall ha någon onaturlig slugger bas. Man vill bara åstadkomma en hyfsat linjär frekvensgång ytterligare en eller några oktaver ner under vad t.ex. en stativare klarar av.    



#46

Postad 20 december 2015 - 13:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Bara började undra lite varför det skulle behövas till dessa bjässar till högtalare när man själv får extrem bas så det hörs två våningar ner och en kilometer bort med stängda fönster med ett par 6 tummare med stabila stativ. Visserligen högtalare i prisklassen C2 men ändå...

 

Wow, inte dåligt! :D


Redigerat av genstruktur, 20 december 2015 - 13:04.


#47

Postad 20 december 2015 - 15:18

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Många av de riktigt stora märkena bygger sina högtalare som sub och stativare ihop. Visserligen kanske ännu mer anpassat till varandra eftersom de vet de egenskaper som stativaren har. Jag tänker på Ino Audio, Wilson audio, Focal, Meridian, Dynaudio, Waferdale, Von sweikert, Vienna auqustic mm.

 

Vad man vinner är mindre lådresonanser för lådan där diskant och mellanregister sitter samt en mer specialanpassad låda för mindre mellanregisterelement. Sedan har man en specialanpassad låda för basen som inte är lika känslig för dessa resonanser.

 

Köper man frontar och baslådor från olika tillverkare kan det vara svårt att integrera allt så det spelar tillsammans eftersom olika tillverkare har olika ljudideal eller olika mål (Mullerbas till filmmaterial eller tight bas med musikmaterial) med frontar och subbor. Vissa subbasar har ju inställningar med olika lägen t.ex. film, normal och musik.

Så man får ha klart för sig vilket ljudideal som passar mellan olika märken eller den egna smaken (film eller musik).

Själv gillar jag REL till musik men det finns säkert andra subwoofers som är lika bra. Tycker REL T9 och Dynaudio Focus 160 passar riktigt bra med samma baskaraktär.

 

Dynaudio C2, C4 och Evidence har jag hört vid ett flertal tillfällen och de presterar ett ljud som de andra tillverkarna har svårt att matcha vad gäller microdynamik och dynamik. Ljudet blir mycket naturligt dynamiskt och all information i musikspåret kommer fram med stor tydlighet. Kanske är det de dubbla diskanterna i mitten som ger denna tydlighet.

Jämfört med Dynaudio Contour 3.4 som jag också har hört så är det som att komma ännu längre vad gäller tydlighet, renhet och dynamik med C2, C4.

 

Så ljudet blir mycket renare men rent ljudtrycksmässigt är ju Dynaudio Evidence överlägsen med sina subbor både under och över. Samt med total integrering med övriga element.



#48

Postad 20 december 2015 - 15:42

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Några exempel :

 

Contour 3.4

 

https://www.youtube....h?v=SBe-fysti1A

 

C2

 

https://www.youtube....h?v=S5CpnXewkN0

 

C4

 

https://www.youtube....h?v=WFVnmRIRwGk

 

Evidence

 

https://www.youtube....h?v=aG5_JDGGOEU


Redigerat av Ljudligt, 20 december 2015 - 15:43.


#49

Postad 20 december 2015 - 15:46

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Eller så här:

 

https://www.youtube.com/watch?v=SBe-fysti1A

 

https://www.youtube.com/watch?v=S5CpnXewkN0


Redigerat av Ljudligt, 20 december 2015 - 21:15.


#50

Postad 20 december 2015 - 21:15

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=WFVnmRIRwGk

 

https://www.youtube.com/watch?v=aG5_JDGGOEU





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.