Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Sub xx.17

1072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#551

Postad 11 januari 2017 - 13:19

hb-honken
  • hb-honken
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag har/haft gott om XTZ högtalare, både köpt nytt och begagnat, och när nåt inte funkar har jag alltid fått bra hjälp utan frågor om kvitto eller var/när jag köpt det.
Ska byta från XX.16 serien till XX.17 inom en snar framtid utan minsta bekymmer om att det kommer hålla eller få hjälp. 



#552

Postad 11 januari 2017 - 13:24

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo hjälpen får man garanterat, då fyndbörsen och hembiobutiken hör till de få som har bra service, de betvivlar jag inte, men om de handlar om en "felkonstruktion" så kunde de varit nice om de erbjöd utbyte till de som är oroliga av sig och vill byta stegen själva. Jag är 100% säker på att om ett av mina steg pajar skickar de nytt direkt, men jag vill inte vänta tills den dagen.

 

Jag vill ha mina fina subbar i gott skick, en go känsla bara. Inte vänta på haveri snart.



#553

Postad 11 januari 2017 - 17:33

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

jo hjälpen får man garanterat, då fyndbörsen och hembiobutiken hör till de få som har bra service, de betvivlar jag inte, men om de handlar om en "felkonstruktion" så kunde de varit nice om de erbjöd utbyte till de som är oroliga av sig och vill byta stegen själva. Jag är 100% säker på att om ett av mina steg pajar skickar de nytt direkt, men jag vill inte vänta tills den dagen.

Jag vill ha mina fina subbar i gott skick, en go känsla bara. Inte vänta på haveri snart.

Det var tyvärr en dealbreaker när jag köpte mina subbar nyligen.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 11 januari 2017 - 17:33.


#554

Postad 11 januari 2017 - 18:00

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

jo hjälpen får man garanterat, då fyndbörsen och hembiobutiken hör till de få som har bra service, de betvivlar jag inte, men om de handlar om en "felkonstruktion" så kunde de varit nice om de erbjöd utbyte till de som är oroliga av sig och vill byta stegen själva. Jag är 100% säker på att om ett av mina steg pajar skickar de nytt direkt, men jag vill inte vänta tills den dagen.

Jag vill ha mina fina subbar i gott skick, en go känsla bara. Inte vänta på haveri snart.


Hade du frågat Fyndbörsen om du kan få byta redan nu?

#555

Postad 11 januari 2017 - 18:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nää, har inte frågat, köpte mina på hembiobutiken dessutom, tror inte de byter ut ett gäng slutsteg bara så där när alla funkar, men visst, man kan ju alltid ställa frågan, skadar inte....



#556

Postad 11 januari 2017 - 20:16

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

nää, har inte frågat, köpte mina på hembiobutiken dessutom, tror inte de byter ut ett gäng slutsteg bara så där när alla funkar, men visst, man kan ju alltid ställa frågan, skadar inte....


Jag tror precis som du. HHB byter inte ut fungerande slutsteg om inte XTZ tar det som ett generellt garantiåtagande för alla.

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 11 januari 2017 - 20:17.


#557

Postad 13 januari 2017 - 10:42

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 1
Vi beklagar igen till alla som råkat ut för detta problem!
 
 I första tillverkningsbatchen har vi haft oturen att några har ett problem/fel som tyvärr ställt till problem för oss och er kunder. Eftersom felet först visat sig efter flera veckor eller flera månader, så har det varit mycket svårt att upptäcka felet i produktion. Fabriken testar alltid produkterna. Vissa i några timmar och  några långtidstestas. Och där har vi ej upptäckt felet och därför har tyvärr en del gått ut på marknaden. Det faktum att felet visar sig efter så lång tid har dessutom gjort det mycket svårt och upptäcka vad som är orsaken till felet. Så vi har råkat ut för den värsta sortens fel, tyvärr.
Lösningen blev att vi designade om den del som har orsakat problem och så långt så har denna design visat sig stabil.
 
Men för att ge er extra trygghet så ger vi er dessa alternativa lösningar:
 
1. Ni som har första generationen förstärkare (Serienummer SXXXBG15XXXX) 
Kontakta oss så skickar vi ett nytt steg av nya modifierade modellen. Skicka bild på slutstegets serienummer till : [email protected]  så ser vi till och byta de som är från första batchen.
 
2. Vi ger full 3 års garanti på dem.
 
3. Vi jobbar redan med en ny plattform av förstärkare och vi kommer anpassa dessa denna nya till både nuvarande  .17 subbarna och de gamla .16 subbarna.
 
Måtten på bakplattan kommer bli exakt samma som vår gamla 10.16 och 12.16 som är upp till 7-8 år och de ca 1 år gamla 10.17 och 12.17 och därmed passar de nya på gamla modellerna och tvärtom. Så fullt ut kompatibla vilken ger er både en trygghet att det finns reservdelar långt in i framtiden, men också chansen att kunna uppdatera subwoofern senare.
 
Vi erbjuder er som har den första generationen att till förmånligt pris kunna uppdatera till denna nya sub-förstärkare.
 
Den nya kan vi inte avslöja några specar/priser på än eftersom vi är i process att lägga grunden nu och de kommer vara klara i slutet på detta året eller början på nästa. Men denna plattform är för den lite högre serien så de kommer vara högt specade.
 
 
Tack för er förståelse !
 
Olle Eliasson
CEO XTZ Group AB

Redigerat av XTZ AB, 13 januari 2017 - 11:45.


#558

Postad 13 januari 2017 - 16:57

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

  • 684 inlägg
  • 0
Jag som fick mitt utbytt i maj-16, fick jag ett modifierat steg som inte kommet att strula?

#559

Postad 13 januari 2017 - 17:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

 

Vi beklagar igen till alla som råkat ut för detta problem!
 
 I första tillverkningsbatchen har vi haft oturen att några har ett problem/fel som tyvärr ställt till problem för oss och er kunder. Eftersom felet först visat sig efter flera veckor eller flera månader, så har det varit mycket svårt att upptäcka felet i produktion. Fabriken testar alltid produkterna. Vissa i några timmar och  några långtidstestas. Och där har vi ej upptäckt felet och därför har tyvärr en del gått ut på marknaden. Det faktum att felet visar sig efter så lång tid har dessutom gjort det mycket svårt och upptäcka vad som är orsaken till felet. Så vi har råkat ut för den värsta sortens fel, tyvärr.
Lösningen blev att vi designade om den del som har orsakat problem och så långt så har denna design visat sig stabil.
 
Men för att ge er extra trygghet så ger vi er dessa alternativa lösningar:
 
1. Ni som har första generationen förstärkare (Serienummer SXXXBG15XXXX) 
Kontakta oss så skickar vi ett nytt steg av nya modifierade modellen. Skicka bild på slutstegets serienummer till : [email protected]  så ser vi till och byta de som är från första batchen.
 
2. Vi ger full 3 års garanti på dem.
 
3. Vi jobbar redan med en ny plattform av förstärkare och vi kommer anpassa dessa denna nya till både nuvarande  .17 subbarna och de gamla .16 subbarna.
 
Måtten på bakplattan kommer bli exakt samma som vår gamla 10.16 och 12.16 som är upp till 7-8 år och de ca 1 år gamla 10.17 och 12.17 och därmed passar de nya på gamla modellerna och tvärtom. Så fullt ut kompatibla vilken ger er både en trygghet att det finns reservdelar långt in i framtiden, men också chansen att kunna uppdatera subwoofern senare.
 
Vi erbjuder er som har den första generationen att till förmånligt pris kunna uppdatera till denna nya sub-förstärkare.
 
Den nya kan vi inte avslöja några specar/priser på än eftersom vi är i process att lägga grunden nu och de kommer vara klara i slutet på detta året eller början på nästa. Men denna plattform är för den lite högre serien så de kommer vara högt specade.
 
 
Tack för er förståelse !
 
Olle Eliasson
CEO XTZ Group AB

 

det låter mycket bra att veta, tack för bra service. :)



#560

Postad 13 januari 2017 - 17:51

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Mycket bra Xtz, känns mycket tryggare att köpa xtz produkter när man vet man får god service. Jätte nöjd med alla mina xtz produkter. Glad jag köpte den nya subwoofern ochså, tur att jag fick nyaste modellen... Den nya serien är mycket bättre....

#561

Postad 13 januari 2017 - 19:21

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Jag har nyss köpt min och fått bekräftat att den nya modellen sitter i min låda, men vill ändå säga att det Olle med XTZ meddelar är riktigt bra service.

#562

Postad 13 januari 2017 - 19:55

oakface
  • oakface
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Jag tackar för snabb smidig hantering. Fick steget hemskickat och bytte själv.

#563

Postad 13 januari 2017 - 22:22

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ni som fått nya steg hemskickade, hur gick de till

man måste väl inte skicka tillbaks de gamla först innan de nya skickas?

och hur returnerade ni de gamla?



#564

Postad 13 januari 2017 - 22:44

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

ni som fått nya steg hemskickade, hur gick de till
man måste väl inte skicka tillbaks de gamla först innan de nya skickas?
och hur returnerade ni de gamla?


Unnskyld men du får skjerpe deg litt. XTZ Olle har personlig sagt är det holder med at DU tar bilde av varenummer som du finner bak suben. De krever at DU tar bilde av varenummer og sender inn. Ting burde være avklart nå. XTZ gjør nemlig akkurat som alle kunder har spurt om...


Redigerat av Danke, 14 januari 2017 - 13:09.


#565

Postad 13 januari 2017 - 22:51

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

helt rätt, XTZ gör ett superjobb med detta, suverän service... :)

JA jag ska ta bilder och skicka in, de löser sig säkert smidigt..

 

tycker du övereagerar min undran lite nu Danke

vad är det för fel att få lite info hur de hela hanteras, såja lugna ner dig lite nu...



#566

Postad 14 januari 2017 - 00:23

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

helt rätt, XTZ gör ett superjobb med detta, suverän service... :)
JA jag ska ta bilder och skicka in, de löser sig säkert smidigt..

tycker du övereagerar min undran lite nu Danke
vad är det för fel att få lite info hur de hela hanteras, såja lugna ner dig lite nu...


:)

 

All info var i meldingen til Xtz...


Redigerat av Danke, 14 januari 2017 - 03:36.


#567

Postad 14 januari 2017 - 06:42

oakface
  • oakface
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
De skickar ett nytt steg , med en retur sedel till det gamla. Jag bara la i samma paket det kom i .

#568

Postad 14 januari 2017 - 09:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

 tack, bra att veta.

Åter igen, tack XTZ, extremt bra erbjudande ni för fram, det höjer er till toppen helt klart.



#569

Postad 08 februari 2017 - 17:43

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Är sugen på att uppgradera min 12.16 till en 12.17

 

Är det någon annan som gjort bytet och kan beskriva skillnaderna?



#570

Postad 08 februari 2017 - 17:55

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

allt är bättre, snabbare, spelar renare, spelar högre, djupare, låter bättre till musik, låter bättre vid låg volym också. 

Ja, de var nog de ...



#571

Postad 11 februari 2017 - 12:37

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

allt är bättre, snabbare, spelar renare, spelar högre, djupare, låter bättre till musik, låter bättre vid låg volym också. 

Ja, de var nog de ...

Tack. Du har övertygat mig  :D



#572

Postad 20 februari 2017 - 18:31

rollan1
  • rollan1
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Är riktigt sugen på en 10.17 eller 2 nu när jag får större lägenhet ,men frågan är hur den spelar ihop med mina kappa 600 ? Spelar enbart musik hemma

#573

Postad 21 februari 2017 - 20:23

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Allt är bättre?
Kvalitén har väll varit under all kritik jämfört med tidigare generation?

#574

Postad 22 februari 2017 - 12:03

rollan1
  • rollan1
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
De har inte identifierat felet i slutstegen än? Eller är det annat som är sämre med kvalitén ?

#575

Postad 22 februari 2017 - 17:48

oakface
  • oakface
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Kolla högre upp i tråden :)

#576

Postad 24 februari 2017 - 07:28

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Är riktigt sugen på en 10.17 eller 2 nu när jag får större lägenhet ,men frågan är hur den spelar ihop med mina kappa 600 ? Spelar enbart musik hemma

 

 

Jeg tror det blir riktig bra, XTZ er kanskje de mest musikalske subwoofers av de gode høytalerne med god pris...



#577

Postad 24 februari 2017 - 20:19

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 1

En kompis var uppe på Stockholmsmässan. Han fick tag i en sån här i XTZas monter. Fungerar på xtz.se

Är kortet olämpligt så säg till, så plockar jag bort det.

IMG_3959_zpsyua4xyiy.jpg


Redigerat av vincero, 24 februari 2017 - 20:20.


#578

Postad 26 februari 2017 - 14:11

rollan1
  • rollan1
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Tack för info! Nu har man beställt en 12.17 :) hoppas den kommer funka till musik

Redigerat av rollan1, 26 februari 2017 - 14:11.


#579

Postad 26 februari 2017 - 16:33

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

SUCK

 

Min gamla XTZ 10.16 sub  havererade steget på 2 gånger innan jag ledsnade och köpte en ny XTZ 10.17

Nu ett år senare lyser den rött och verkar som att steget gått på denna sub också.

Alltså, man blir ju vääldigt tveksam till kvaliteten på produkterna de kränger.



#580

Postad 26 februari 2017 - 16:42

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

SUCK
 
Min gamla XTZ 10.16 sub  havererade steget på 2 gånger innan jag ledsnade och köpte en ny XTZ 10.17
Nu ett år senare lyser den rött och verkar som att steget gått på denna sub också.
Alltså, man blir ju vääldigt tveksam till kvaliteten på produkterna de kränger.


Tyvärr är det ett känt faktum att det finns en risk för att slutsteget går sönder. Därför avstod jag från köp av XTZ när jag nyligen köpte nya subbasar.

#581

Postad 27 februari 2017 - 14:52

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Garanti?



#582

Postad 27 februari 2017 - 14:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo men nu är detta redan avklarat, de första stegen finns risk för att de pajar, och XTZ tar ansvar och byter ut dessa för de som vill + att dom ger andra lösningar också, bättre kan de inte bli.

Så gnäll inte mer om att slutstegen pajar och kvaliten, de står för "felet" och erbjuder givmilda lösningar..



#583

Postad 28 februari 2017 - 06:13

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

jo men nu är detta redan avklarat, de första stegen finns risk för att de pajar, och XTZ tar ansvar och byter ut dessa för de som vill + att dom ger andra lösningar också, bättre kan de inte bli.

Så gnäll inte mer om att slutstegen pajar och kvaliten, de står för "felet" och erbjuder givmilda lösningar..

 

Håller med dig fullständigt bättre smidigare firma får man leta efter om man skulle ha otur med detta steg, alltså ingen som helst risk att köpa dessa jäkligt bra subbar



#584

Postad 28 februari 2017 - 18:33

rollan1
  • rollan1
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Idag fick jag min 12.17... den var större en vad jag trodde. Fick godkänt av tjejen vilket var tur. Det sega är att jag måste vänta 3 månader tills högtalarna och stärkare kommer på plats i nya lgh. Gott kvalitetsintryck i alla fall sen får vi se hur det låter och jag längtar!

#585

Postad 28 februari 2017 - 21:13

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Idag fick jag min 12.17... den var större en vad jag trodde. Fick godkänt av tjejen vilket var tur. Det sega är att jag måste vänta 3 månader tills högtalarna och stärkare kommer på plats i nya lgh. Gott kvalitetsintryck i alla fall sen får vi se hur det låter och jag längtar!


Fy fan för å behöva vänta i 3 månader! 😜

Redigerat av Sohlio, 28 februari 2017 - 21:13.


#586

Postad 01 mars 2017 - 17:29

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Nu idag efter 3 månader fick min 10.17 fullkomligt frispel.
Startade en vinylplatta då den verkade drabbas av någon sorts rundgång. Den stod och brummade med fullt konutslag. Det tog några sekunder innan jag fick tyst på skiten. Bytte till CD och bytte subwoofer utgång bak på recievern bara för säkerhets skull. Den verkade sköta sig bra i 10 minuter, men tappade i effekt. Höjde nivåerna lite eftersom den lät allt klenare. När musiken hade bas runt 30 Hz började baselementet plötsligt slå helt okontrollerat tills det bottnade (talspolen låter som en kastanjett) några sekunder åt gången. Bröt strömmen skruvade tillbaka nivåerna till hälften och startade om. Nu finns det nästan inget subbas-ljud kvar i burken, men ljudkvalitén på den lilla basnivå som finns kvar är helt ok.
Testade att byta säkringen till strömmatningen utan något bättre resultat.
Kan det vara slutsteget som är kaputt? Subben köptes i mitten av December 2016 och borde väl ha det nyare slutsteget?
Ställde tillbaka min gamla subwoofer, B&W ASW675 och nu funkar allt precis som det ska igen, förutom att min XTZ 10.17 verkar långt ifrån frisk.
Har ingen orginalkartong kvar, däremot finns kvittot kvar. Kan jag testa att maila serienummret till XTZ? Förslag?
Verkar vara hotande nära skroten...

Redigerat av Velodynamic, 02 mars 2017 - 08:50.


#587

Postad 02 mars 2017 - 09:36

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

då har du de nya steget säkerligen, du får nytt steg, maila dom så skickar dom nytt så du kan byta själv, tråkigt de händer, hoppas bara inte de nya stegen har nåt fel också... men de tror jag inte, tiden får väl visa.. det är säkert ett vanligt måndags ex..


Redigerat av hundrakg, 02 mars 2017 - 09:37.


#588

Postad 02 mars 2017 - 10:06

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Köpte en 12.17 och fick den av Hembiobutiken i fredags. Väldigt nöjd än så länge måste jag säga. Inte alls inspelad men känns som att det bara blir bättre. Ska köpa en till när pengarna finns. 
 

Lite oroande läsning om detta med knasiga slutsteg. Hoppas att jag slipper krångel med detta.



#589

Postad 02 mars 2017 - 12:01

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo, jag sitter med många 12.17 och bara gamla steg, de funkar, men är kanske sugen på deras andra erbjudande i slutet av året, de ska göra en helt ny serie steg som ska vara bättre så de kanske kan vara nåt, man skulle kunna byta ut mot dessa till ett förmånligt pris för oss som redan har de gamla stegen kvar..... väntar och ser...

 

men visst, man vet aldrig, om de nya nu börjar strula också, så nog bäst o vänta ett tag till ändå kanske..



#590

Postad 03 mars 2017 - 08:03

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Går dem inte att få i vit pianolack? Funkar ju med mattvit iofs men inte svart. Cinema suben som ex verkar bara finnas i svart???



#591

Postad 03 mars 2017 - 15:39

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

då har du de nya steget säkerligen, du får nytt steg, maila dom så skickar dom nytt så du kan byta själv, tråkigt de händer, hoppas bara inte de nya stegen har nåt fel också... men de tror jag inte, tiden får väl visa.. det är säkert ett vanligt måndags ex..

Ok, låter ju lovande. Fick ett PM ifrån XTZ som jag svarat på. Man får väl se om de finner någon bra lösning.

Jag byter gärna steget om det nu är det som strular. 


Redigerat av Velodynamic, 03 mars 2017 - 15:42.


#592

Postad 09 mars 2017 - 21:17

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Fick nya steget till min 12.17 för ett par dagar sedan men bytte först idag.

Vet inte om det är fabriksnytt eller ett som är reparerat.

Subben lever igen men tycker nog att den är tamare än tidigare?

Är det så att steget släpper och spelar bättre efter ett tag, om det nu är fabriksnytt?



#593

Postad 10 mars 2017 - 01:10

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Är det så att steget släpper och spelar bättre efter ett tag, om det nu är fabriksnytt?


Nej det gör det inte.

#594

Postad 10 mars 2017 - 12:07

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Bytte slutsteget i min 10.17 och nu har den inga "hyss" för sig längre. Tycker fortfarande att det låter lite tunt, men nu har jag skippat basportpluggarna, ställt in subwoofern på "REF" och volymen på +3. Förstärkarens sub level ligger på +7 db på en skala mellan -12 - +12.

Tycker att jag börjar få hyffsat bra stuns i ljudet till musik, vilket var min tanke ifrån första början. Förmodligen en vanesak.

Min gamla sub (B&W ASW675), som jag har smugit in bakom soffan, har jag kvar till enbart film-bas då den har kapacitet att lossa tapeterna ifrån väggarna redan på 33% volym.

 

Det var ett litet äventyr att få loss det första slutsteget ifrån lådan då infräsningen för bakplattan är precis så att den får plats plus att färgen torkat fast det hela lite extra. Prövade först med ett träsopskaft genom basportarna och att försöka dunka ut bakplåten inifrån lådan. Då den nästan såg ut att böja sig utåt kom jag på en annan idé. Hittade några lagom långa insektsskruvar men M-gänga som var precis lagom att gänga in i fästhålen till slutsteget. Sedan tog jag en skiftnyckel och ställde in gapet så att det stoppade bakom skruvskallarna. Sedan knackade jag bara försiktigt med en liten hammare på skiftnyckeln. Då lossnade det till slut.

 

Bifogad fil  DSCF9570.jpg   1,13MB   0 Antal nerladdningar

 

Så här ser XTZ 10.17 ut invändigt utan slutsteg.

 

Bifogad fil  DSCF9567.jpg   118,67K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  DSCF9565.jpg   113,27K   0 Antal nerladdningar

 

De små lackskadorna på kanten gick bra att fixa med ett lackstift med emaljlack, som finns att köpa på Jula. Samma vitnyans.

Jag har inte lyckats se något fel på gamla steget med blotta ögat. Det nya steget ser i stort sett likadant ut med något snyggare kabeldragning.

Enda skillnaden är väl att potensiometrarna för fas och crossover är gröna istället för blå på insidan.

 

 Bifogad fil  DSCF9572.jpg   204,15K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  DSCF9573.jpg   152,44K   0 Antal nerladdningar

 

Utbytessteget har inget serienummer på sig. Jag var tvungen använda en lagom tjock och hård gummibit och hammra in det nya steget i lådans infräsning.

Det verkar som bakplåten är en uns tjockare på det nya steget. Nu får man väl bara hoppas att det sköter sig så länge som möjligt. ;)


Redigerat av Velodynamic, 10 mars 2017 - 12:39.


#595

Postad 10 mars 2017 - 14:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

hoppas nya steget håller nu,,, verkar skilja en del mellan subout på receivers, eller så är de nya stegen mindre känsliga och behöver höjas? jag kör -3db på volymen och - 6db i receivern på inställningar på sub level, har också -12 till +12 där som du.. men nu har jag iofs 5 basar, så kanske jag får sänka nivån på alla för att bli "lagom" bas ändå..

 

Kör på så får du rapportera hur de funkar med tiden :)



#596

Postad 10 mars 2017 - 14:21

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Nej det gör det inte.

 

Däremot undrar jag ifall det inte kan göra en viss skillnad när subwoofern har spelat någon timme och blivit ljummen (känner längst upp på baselementet).

Det kan naturligtvis vara ren inbillning, men jag tycker att när man nyss har startat den "kall" med rumstemperatur så låter den mycket klenare än när den har fått jobba en timme. Högtalare brukar vara ungefär som god årgångswhisky. Klarar de första året låter de bara bättre, varmare (och förmodligen mindre exakt) för varje år som går. :)



#597

Postad 10 mars 2017 - 14:43

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo elementet kan ju behövas spelas in för gummits skull så de mjuknar, då kan den låta bättre och spela lite högre, men dock nog marginellt, nog mest man får för sig att de låter annorlunda efter ett tag, tror nog mer öronen vänjer sig med tiden sedan man börjar lyssna, så är det för mig, allt låter bättre efter 5-10 minuter.



#598

Postad 10 mars 2017 - 14:58

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

hoppas nya steget håller nu,,, verkar skilja en del mellan subout på receivers, eller så är de nya stegen mindre känsliga och behöver höjas? jag kör -3db på volymen och - 6db i receivern på inställningar på sub level, har också -12 till +12 där som du.. men nu har jag iofs 5 basar, så kanske jag får sänka nivån på alla för att bli "lagom" bas ändå..

 

Kör på så får du rapportera hur de funkar med tiden :)

 

Varför jag inte misstänker receivern i mitt fall är ju för att min gamla subwoofer (också 10", också på 500 watt) låter precis lika kraftfullt med motsvarande -3 i volym och med receiverns sub level output på +/- 0. Men då har ju den en mycket mer, ska vi säga, "onyanserad" bas.

Jag har dessutom gjort om receiverns mikrofonmätning med XTZ 10.17 inkopplad.

Det skulle ju gissningsvis kunna vara en avvägning man gör på XTZ för att få så ren och klar bas som möjligt

att man kanske inte vill höja ingångsnivån mera än absolut nödvändigt. Det kan också ha varit en bidragande orsak till att förra steget gick åt pipan,

-att jag gainade slutsteget på gränsen till max hela tiden.  :rolleyes:


Redigerat av Velodynamic, 10 mars 2017 - 15:28.


#599

Postad 11 mars 2017 - 12:26

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Hur står sig denna subben om man jämnför med exempelvis svs pb 2000?

#600

Postad 11 mars 2017 - 17:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag tror en xtz 12.17 ligger aningen under i djuphet och ljudtryck, dock inte så mycket, hur den spelar annars är nog en smaksak rent musikaliskt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.