Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

REL basar i hembio

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 oktober 2016 - 17:23

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Jag har ställt denna fråga tidigare men nu verkar tekniken vara lite mer officiell.

Är det någon som har erfarenhet av RELs tanke med deras unika sätt att ha basar i hemmabio,

Skickar med en länk på deras tankesätt: http://rel.net/room-setup/

 

Mvh Dahlberg



#2

Postad 31 oktober 2016 - 08:39

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Fungerar men dyra i förhållande till vad de levererar. Köp ett par BK Monolith DF+ från UK så får du samma möjligheter som REL ger, men betydligt mer bang for the bucks.

#3

Postad 31 oktober 2016 - 08:40

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Kör man med en bas separat till center och surr så är det ju klart man får en helt annan ljud upplevelse . Har hört en rel setup där du hade 7 basar till lika många högtalare.
Du får en annan klang i ljudet eftersom subwoofers kan spela den information som högtalarna inte klarar. Och alla utom dem två främre ska vara kopplade bara med neutrik högnivå.

Sen kanske det är mer normalt med att nöja sig med 2 st men har man plats och pengar så är det bara att köra .

#4

Postad 31 oktober 2016 - 09:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag har ställt denna fråga tidigare men nu verkar tekniken vara lite mer officiell.

Är det någon som har erfarenhet av RELs tanke med deras unika sätt att ha basar i hemmabio,

 

Är det unika att de kopplar en SW till varje högtalare eller missar jag något annat? Isf verkar det unikt dumt jämfört med att leda ut all bas via samma bas-kanal och på så sätt effektivare utnyttja systemet. Deras lösning kommer ju innebära att flera subwoofers för det mesta kommer att stå outnyttjade.



#5

Postad 31 oktober 2016 - 16:51

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Är det unika att de kopplar en SW till varje högtalare eller missar jag något annat? Isf verkar det unikt dumt jämfört med att leda ut all bas via samma bas-kanal och på så sätt effektivare utnyttja systemet. Deras lösning kommer ju innebära att flera subwoofers för det mesta kommer att stå outnyttjade.

Deras argument är att köra alla högtalare på fullregister. Sen ska det kopplas basar till varje via högnivå och dom två största basarna som i rels värld står diagonalt mot varann ska även vara kopplade via LFE. 

Dom påstår att detta är ett bättre sätt än att dela alla högtalare vid 80hz och köra ut allt under genom LFE utgången. 

Nu säljer REL enbart basar och givetvis bygger iden på att du ska fylla ett rum med deras produkter. 

Men ändå kan många bäckar små som man säger.

Skulle vilja gå på en demo där de visar fördelen med deras tankesätt.



#6

Postad 31 oktober 2016 - 18:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

O

 

Deras argument är att köra alla högtalare på fullregister. Sen ska det kopplas basar till varje via högnivå och dom två största basarna som i rels värld står diagonalt mot varann ska även vara kopplade via LFE. 

 

Ok, jag tror inte att jag delar deras idé då. Att använda alla subwoofers till all bas måste vara bättre ur alla aspekter. Och hur de ska placeras känns som om rummet och lyssningsposition ska avgöra. Ju mer jag hör om REL desto mer humbug låter det som.

 

 

Skulle vilja gå på en demo där de visar fördelen med deras tankesätt.

 

Det skulle inte jag. Jag skulle hellre gå på en demo uppsatt av en oberoende part. Annars blir det lätt som Bose egna lyssningsrum där tillverkaren har haft lite för många fingrar med ;)



#7

Postad 31 oktober 2016 - 18:44

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

 

 

Det skulle inte jag. Jag skulle hellre gå på en demo uppsatt av en oberoende part. Annars blir det lätt som Bose egna lyssningsrum där tillverkaren har haft lite för många fingrar med ;)

Förstår vad du menar. Men alla som kör demo på REL förmodar jag att de också vill sälja dom sen.

Det verkar hur som inte ha slagit igenom nått värre för jag hittar inte någon som kör enligt denna setup när jag googlar eller frågar.



#8

Postad 01 november 2016 - 19:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag har två gamla Rel-basar (Rel 100Qe). De köpte jag egentligen för att testa hur det är med två basar. På det området är jag nöjd. De kunde gärna gräva lite mer under 25 hertz, men jag vet ju att de inte orkar med det riktigt. Jag hade bara kopplat neutric-varianten en kort tid då jag inte hörde någon stor skillnad mot hur jag har nu då jag delar frekvenserna i förstärkaren. Jag antar att de presterar rätt så normalt för att vara från slutet av nittiotalet. 



#9

Postad 01 november 2016 - 20:18

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Saknar precis som alla andra i denna tråd erfarenhet av att koppla hemmabio enligt deras koncept med flera basar, men är väldigt nöjd med hur deras högnivå koncept fungerar i stereo.

 

Har svårt att tro det skulle bli sämre med att köra i princip en bas till varje kanal då du i alla fall åstadkommer samma effekt som stora golvare skulle ge i varje kanal. Dessutom har du då möjlighet att placera den mindre smidigare högtalaren i varje kanal mer fördelaktigt än om du hade riktiga golvare.

 

Sedan huruvida det är dåligt utnyttjande av subbarna eller om det är värt pengarna, det får väl vara upp till var och en att bedöma, om inte pengar är ett problem så varför inte prova. Men man kan ju börja med två.


Redigerat av Blåtand, 01 november 2016 - 20:19.


#10

Postad 01 november 2016 - 20:59

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Har 2 Rel T1 av den förra generationen. Jag har innan kört både LFE och högnivå samtidigt med gott resultat. Med dom nuvarande frontarna behövs inte extra bas via högnivå vid 2-kanal iallafall.

Hur som helst ska 2 nya basar inhandlas men REL basarna ska behållas och jag tänkte sätta dem bak. Jag ska fasiken ta att testa att koppla i den mån det går som de beskriver med högnivå till surroundkanalerna iallafall när möjligheten finns. Återkommer med resultat.

#11

Postad 06 november 2016 - 18:09

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

En kul grej på RELs hemsida är att man kan klicka i vilka högtalare du har, sen får man förslag på vilken REL som skulle passa till dom.



#12

Postad 06 november 2016 - 20:43

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

En kul grej på RELs hemsida är att man kan klicka i vilka högtalare du har, sen får man förslag på vilken REL som skulle passa till dom.


Det ska jag kika på!

Tack för tipset

#13

Postad 06 november 2016 - 20:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

REL eller inte dom har en poäng och det är att alla subs kommer ligger rätt tidsmässigt om man kopplar subs till alla kanaler..

Förutsatt att LFE subsen står symetriskt.

 

*edit*

Konstigt att dom förordar att man stackar vid 2 kanals setup.

Men men....


Redigerat av johan b-lund, 06 november 2016 - 20:53.


#14

Postad 06 november 2016 - 21:02

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

En kul grej på RELs hemsida är att man kan klicka i vilka högtalare du har, sen får man förslag på vilken REL som skulle passa till dom.


Till mina Contour 3.4 rekomenderas 2 st T7. Men tror det ev får bli 2st S2. Samma bestyckning som mina T1 så det kan nog bli bra matchning.

#15

Postad 07 november 2016 - 17:44

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Till mina Contour 3.4 rekomenderas 2 st T7. Men tror det ev får bli 2st S2. Samma bestyckning som mina T1 så det kan nog bli bra matchning.

Absolut. Den där kalkylatorn kändes sådär. Men lite kul att se vad dom rekommenderar.



#16

Postad 08 november 2016 - 07:10

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Till mina Contour 3.4 rekomenderas 2 st T7. Men tror det ev får bli 2st S2. Samma bestyckning som mina T1 så det kan nog bli bra matchning.

Jag körde en T9 och en något äldre T1 till mina Contour 3.4. De levererade inte i mitt stora vardagsrum. Sålde dem och köpte två BK XXLS400. Nu sitter basen som den ska. Exakt samma placering i rummet som RELarna och samma kablar (neutrik) men mycket mer, snabbare och bättre bas. Och detta under 12-tusen kr för båda, fraktat och klart. Ett tips är alltså att få öppet köp på dina S2 om du inte blir nöjd.

#17

Postad 08 november 2016 - 13:17

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Jag körde en T9 och en något äldre T1 till mina Contour 3.4. De levererade inte i mitt stora vardagsrum. Sålde dem och köpte två BK XXLS400. Nu sitter basen som den ska. Exakt samma placering i rummet som RELarna och samma kablar (neutrik) men mycket mer, snabbare och bättre bas. Och detta under 12-tusen kr för båda, fraktat och klart. Ett tips är alltså att få öppet köp på dina S2 om du inte blir nöjd.

 

ok tack för tipset



#18

Postad 08 november 2016 - 17:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Till mina Contour 3.4 rekomenderas 2 st T7. Men tror det ev får bli 2st S2. Samma bestyckning som mina T1 så det kan nog bli bra matchning.

Skulle vara intressant att veta vad man behöver ha som frontar för att deras rekommendation skulle bli dubbla S212.

 

Får en känsla av att det snarare är någon form av prismatchning än bestyckningsmatchning. Men vad vet jag om vilka grunder deras rekommendationer utgår ifrån. Nu tror jag iofs att din ide om 2 S2:or kan vara helt rätt men har svårt att tro att inte två S3:or blir märkbart bättre både till musik och film.
Men S3 är inte någon liten enhet om storleken har betydelse är S2 betydligt mer lätt placerad.



#19

Postad 08 november 2016 - 18:28

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Skulle vara intressant att veta vad man behöver ha som frontar för att deras rekommendation skulle bli dubbla S212.
 
Får en känsla av att det snarare är någon form av prismatchning än bestyckningsmatchning. Men vad vet jag om vilka grunder deras rekommendationer utgår ifrån. Nu tror jag iofs att din ide om 2 S2:or kan vara helt rätt men har svårt att tro att inte två S3:or blir märkbart bättre både till musik och film.
Men S3 är inte någon liten enhet om storleken har betydelse är S2 betydligt mer lätt placerad.


Confidence C4 ? :)

Jo jag vill nog helst ha S3 men får bara max 15 cm att spela med i sidled. Det kan funka eller så blir det för tight. Det blir helt enkelt för dyrt att testa. 2 st S2 är beställda, en fanns på skövde butiken men den andra dröjer väl någon vecka.

Troligen kommer min Contour center början nästa vecka vilket ska bli väldigt intressant.

Nu går tankarna i att se över hembio elektroniken... känns som en ny tråd närmar sig...

#20

Postad 08 november 2016 - 18:41

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Hej!

Inget illa menat men dumt val måste jag säga när du fick tips om BK XXLS som är en bättre subbas.

//Micke

#21

Postad 08 november 2016 - 19:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tittade lite på BK "har gjort det även tidigare" onekligen mycket intressanta. Kanske kan bli något den dagen det skall inhandlas nytt eller fler.

 

 

Men finns det någon återförsäljare i Sverige?

 

Oavsett någon säger att en sub är bättre eller sämre i en mätning, på pappret eller genom egen subjektiv bedömning under sina förutsättningar så vill man ju ha möjlighet att dra den slutsatsen själv. Alla har ju inte samma preferenser och förutsättningar.

Mycket talar väl för att BK är ett bra köp, inte minst om priset har betydelse men jag vet att jag skulle bli nöjd med ytterligare en S3 då jag haft möjlighet att prova.

 

För mig är är den största frågan om det överhuvudtaget är värt pengarna att skaffa fler subbar, alldeles säkert blir det bättre om man placerar dem rätt men hur mycket gör det om man nu är helt sanningsenlig och inte bara försvarar sina egna val?


Redigerat av Blåtand, 08 november 2016 - 19:10.


#22

Postad 08 november 2016 - 20:16

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Hej!
Inget illa menat men dumt val måste jag säga när du fick tips om BK XXLS som är en bättre subbas.
//Micke

Ingen fara, men det är väl inte skrivit i sten att bk är bättre än s2? Det skulle jag isåfall själv velat jämföra och dra slutsats, och det har jag ingen möjlighet att göra, det skulle då bli ett köp i ren spekulation utifrån ett tips, är det ett bra val? (Inget illa menat)

(Vad som hjälpte Saturnus kanske inte blir samma i mitt rum (olika förutsättningar) )

/Mikael

Redigerat av Unregisterede8757e04, 08 november 2016 - 20:34.


#23

Postad 08 november 2016 - 20:23

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tittade lite på BK "har gjort det även tidigare" onekligen mycket intressanta. Kanske kan bli något den dagen det skall inhandlas nytt eller fler.
 
 
Men finns det någon återförsäljare i Sverige?
 
Oavsett någon säger att en sub är bättre eller sämre i en mätning, på pappret eller genom egen subjektiv bedömning under sina förutsättningar så vill man ju ha möjlighet att dra den slutsatsen själv. Alla har ju inte samma preferenser och förutsättningar.
Mycket talar väl för att BK är ett bra köp, inte minst om priset har betydelse men jag vet att jag skulle bli nöjd med ytterligare en S3 då jag haft möjlighet att prova.
 
För mig är är den största frågan om det överhuvudtaget är värt pengarna att skaffa fler subbar, alldeles säkert blir det bättre om man placerar dem rätt men hur mycket gör det om man nu är helt sanningsenlig och inte bara försvarar sina egna val?


För mig var det påtagligt bättre bas med 2st T1:or än bara en. Det blev en jämnare bas i rummet. Finns en uppsjö av tester och trådar där de flest i slutändan är överens om att fler basar gett jämnar (bättre?) bas. Subjektivt kanske men ändå hyffsat många med samma åsikt.

Bor du på västkusten får du gärna låna en T1:a el S2:a om du vill. "Hifi-fika" med utbyte av ideer :)

#24

Postad 08 november 2016 - 21:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

För mig var det påtagligt bättre bas med 2st T1:or än bara en. Det blev en jämnare bas i rummet. Finns en uppsjö av tester och trådar där de flest i slutändan är överens om att fler basar gett jämnar (bättre?) bas. Subjektivt kanske men ändå hyffsat många med samma åsikt.

Bor du på västkusten får du gärna låna en T1:a el S2:a om du vill. "Hifi-fika" med utbyte av ideer :)

Jo jag tror absolut att det blir bättre och har haft en del funderingar på i alla fall en bas till, det skulle onekligen vara kul att testa.
Vi får se hur det ser ut framöver kanske utnyttjar ditt frikostiga erbjudande, fika och hifi-diskussioner är alltid trevligt, jag är mycket riktigt från västkusten :)  



#25

Postad 08 november 2016 - 21:35

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Jo jag tror absolut att det blir bättre och har haft en del funderingar på i alla fall en bas till, det skulle onekligen vara kul att testa.
Vi får se hur det ser ut framöver kanske utnyttjar ditt frikostiga erbjudande, fika och hifi-diskussioner är alltid trevligt, jag är mycket riktigt från västkusten :)


Ok jag hör av mig när mitt rum är klart med allt, ca 2-3 veckor ca. Lån av sub går att lösa när som :)

#26

Postad 09 november 2016 - 00:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag har bara ägt en REL i mina dagar så tyvärr kan jag nog inte kommentera om de nya REL-modellerna allt för mycket men jag har testat deras koncept med kopplingen. Jag vet inte hur många veckor jag slösade på att försöka integrera det rätt. Det blev bra till vissa låtar men lät helt fel med andra. Mitt tips är att inte koppla så och istället avlasta frontarna genom ett riktigt delningsfilter. Rattarna för delningen bak på subben stämde inte alls på min och bekräftades sedan med mätningar jag hittade på nätet. Detta är bara ett tips för att slippa huvudvärk :)

 

I mitt rum var den stora uppgraderingen att gå från två enormt kapabla portade basar till fyra mindre slutna och en basfälla. Det viktigaste är är att få en så jämn bas som möjligt. Antingen många basar, basfälla eller EQ... eller allihop. Det var faktiskt hopplöst att få något att funka även med två basar kopplade på det traditionella sättet med att avlasta frontarna. Med fyra var det dock lätt att få ett väldigt bra resultat. Hellre många små än få stora om du är enormt kräsen på att det skall låta rätt hellre än att det skall låta mycket. Det bästa är såklart om man har råd med fyra stora. Om du har fyra kopplade på RELs sätt så jobbar inte basarna ihop och man förlorar lite vinsten med många basar. My 2 cents.



#27

Postad 09 november 2016 - 07:22

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Jag har bara ägt en REL i mina dagar så tyvärr kan jag nog inte kommentera om de nya REL-modellerna allt för mycket men jag har testat deras koncept med kopplingen. Jag vet inte hur många veckor jag slösade på att försöka integrera det rätt. Det blev bra till vissa låtar men lät helt fel med andra. Mitt tips är att inte koppla så och istället avlasta frontarna genom ett riktigt delningsfilter. Rattarna för delningen bak på subben stämde inte alls på min och bekräftades sedan med mätningar jag hittade på nätet. Detta är bara ett tips för att slippa huvudvärk :)
 
I mitt rum var den stora uppgraderingen att gå från två enormt kapabla portade basar till fyra mindre slutna och en basfälla. Det viktigaste är är att få en så jämn bas som möjligt. Antingen många basar, basfälla eller EQ... eller allihop. Det var faktiskt hopplöst att få något att funka även med två basar kopplade på det traditionella sättet med att avlasta frontarna. Med fyra var det dock lätt att få ett väldigt bra resultat. Hellre många små än få stora om du är enormt kräsen på att det skall låta rätt hellre än att det skall låta mycket. Det bästa är såklart om man har råd med fyra stora. Om du har fyra kopplade på RELs sätt så jobbar inte basarna ihop och man förlorar lite vinsten med många basar. My 2 cents.


Tack för input. Jo att koppla på rel:s sätt till hembio ska jag ev bara göra som test. Var det det som inte stämmde för dig el ren högnivå till frontarna och vanlig stereo?

Anl jag frågade är att till dual-mono steg el dual mono förstärkare måste tydligen jorden den svarta högnivå ledaren kopplas till en ledig rca ingång istället för som vanligt till en av högtalarterminalerna. Jag fick erfara det när jag bytte från rotel till vincent steg.

Det kommer sammantaget bli 4 "små" basar 2 S2 och 2 av den lite äldre T1. Alla slutna och har samma bestyckning 10" med 10" slav nedåt.

2 fram och de övriga 2 får stå där jag upplever att slutresultatet ger jämnast bas. Ev behåller jag min 12" XTZ som en balansbas, men enbart som test. Bör räcka med de 4:a Rel subbarna.

#28

Postad 09 november 2016 - 11:03

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det kommer blir kanon!

 

Jag fick  bättre resultat när jag inte kopplade med RELs högnivå koncept. Det är mycket svårt att integrera dubbelbas..om det ens går. Man får ha tur för att få det att funka i princip. Detta enligt egna tester. Enda fördelen jag skulle se med det är ifall man har ett mycket dåligt delningsfilter i receivern och man integrerar subben med hjälp av mätmikrofon och har så pass tur att man får det att matcha. Går att komma runt eventuella tidsfel och skumma delningskurvor genom t.ex. ett Ino cr80s delningsfilter som är helt analogt och utan tidsfel. Går även att fixa med miniDSP om man är händig...om man nu har en dålig receiver dvs. eller vill ha de extra möjligheterna en sådan lösning ger(t.ex. köra i pure direct utan att subbarna stängs av för tvåkanal).


Redigerat av philipbtz, 09 november 2016 - 11:07.


#29

Postad 13 november 2016 - 08:45

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Hej!

Inget illa menat men dumt val måste jag säga när du fick tips om BK XXLS som är en bättre subbas.

//Micke

 Hur bra är dessa BK basar då?

Såg att det fanns 2st i XXLS serien. Vilken nivå leverar dessa på om man skulle översätta dom till en REL bas? 

Jag är lite nyfiken på att testa koppla på en på min center. Då kommer jag endast att köra högnivå på den.

De verkar vara så billiga så det är värt att pröva.



#30

Postad 13 november 2016 - 09:02

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hur bra är dessa BK basar då?
Såg att det fanns 2st i XXLS serien. Vilken nivå leverar dessa på om man skulle översätta dom till en REL bas?
Jag är lite nyfiken på att testa koppla på en på min center. Då kommer jag endast att köra högnivå på den.
De verkar vara så billiga så det är värt att pröva.


Dessa subbar levererar nått så otroligt både om man ser till vad dom kostar såklart men också bara om man jämför med dom flesta andra kommersiella subbar typ REL,Velodyne etc.

Ska du jämföra med en REL sub så får du gå ganska högt upp i deras sortiment för att få samma prestanda!

Med det sagt så har jag inte hört exakt ALLA subbar i RELS soriment men en del och har absolut inte blivit imponerad alls.

Tror bara tyvärr inte folk förstår hur mycket subbas man får för pengarna när man köper en BK sub.

Mvh/Micke

#31

Postad 13 november 2016 - 09:06

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Dessa subbar levererar nått så otroligt både om man ser till vad dom kostar såklart men också bara om man jämför med dom flesta andra kommersiella subbar typ REL,Velodyne etc.

Ska du jämföra med en REL sub så får du gå ganska högt upp i deras sortiment för att få samma prestanda!

Med det sagt så har jag inte hört exakt ALLA subbar i RELS soriment men en del och har absolut inte blivit imponerad alls.

Tror bara tyvärr inte folk förstår hur mycket subbas man får för pengarna när man köper en BK sub.

Mvh/Micke

Det va inte några dåliga lovord!

Då bör jag klara mig med 10" modellen eftersom jag bara ska köra den högnivå till centern. Får hoppas att den inte presterar bättre än mina S3:or. Det skulle känns lite jobbigt¨.



#32

Postad 13 november 2016 - 10:11

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Hej!

Köper du XXLS400 så kommer du INTE bli besviken som sagt drn levererar mycket och bra bas.

Alltså vilken bas du väljer beror ju på hur djupt du vill att den ska spela och hur högt och distfritt den ska spela.

Men ska du koppla den till centern så kan jag inte tänka mig att 10":aren inte kommer räcka till.

Men om jag inte minns helt fel så tror jag det sitter ett lite sämre element i den versionen alltså inte bara mindre.

//Micke

#33

Postad 19 december 2016 - 23:38

Unregistered4a259640
  • Unregistered4a259640
  • Lärjunge

  • 413 inlägg
  • 0

Kan någon förklara för mig varför jag inte kan köra min REL T5 med deras egen kabel till min Harman Kardon BDS (allt i ett förstärkare och blu-ray)? Med LFE funkar det. Och till min stora anläggning med Pioneer LX72 reciver funkar det med deras egen högnivåkabel. 

 

Frångår man subbens egen kräm genom att koppla högnivå och mitt BDS-system saknar egen kraft för att driva både satteliter och sub eller vad?



#34

Postad 20 december 2016 - 08:01

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Kan någon förklara för mig varför jag inte kan köra min REL T5 med deras egen kabel till min Harman Kardon BDS (allt i ett förstärkare och blu-ray)? Med LFE funkar det. Och till min stora anläggning med Pioneer LX72 reciver funkar det med deras egen högnivåkabel. 
 
Frångår man subbens egen kräm genom att koppla högnivå och mitt BDS-system saknar egen kraft för att driva både satteliter och sub eller vad?

Finns det högtalarterminaler på din förstärkare så ska det fungera. Trasig speak-on-kontakt? Felkoppling?

#35

Postad 28 december 2016 - 17:18

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Kralli: Gör du bara precis på samma sätt så borde det funka, det är inga dioder som tänds på din BDS-apparat när du kopplat in subben?

Högnivå inkopplingen skall inte belasta utgångarna nämnvärt så det låter väldigt konstigt.



#36

Postad 10 januari 2017 - 22:44

Unregistered4a259640
  • Unregistered4a259640
  • Lärjunge

  • 413 inlägg
  • 0

Hmm, i lokala ljudbutiken pratade de om att de trodde att de digitala slutstegen i denna, lite äldre maskin (3-4 år gammal), inte klarar detta. Men att de nyaste H/K BDS-förstärkarna klarar det. Personlanen lät dock inte säkra och/eller övertygande så jag vet i fan...



#37

Postad 11 januari 2017 - 08:05

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Kan du inte få tag i en produktchef hos Harman/Kardon som kan få undersöka saken?

#38

Postad 13 januari 2017 - 14:27

Unregistered4a259640
  • Unregistered4a259640
  • Lärjunge

  • 413 inlägg
  • 0

Iofs. Skrev till harman och frågade nyss. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.