Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken helautomatisk espressomaskin ska man välja?

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 januari 2009 - 01:41

MrDeez
  • MrDeez
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Har funderingar på att skaffa mig en helautomatisk espressomaskin med ett pristak på ca 5000:-
Har kikat på en Siemens TK54001 samt en Krups EA8025. Vilken av dessa kan tänkas vara mest prisvärd? Smidigast att rengöra? Tidsmässigt snabbast att framställa en espresso?

Ni som äger någon av dessa modeller eller kanske anser att någon annan maskin som håller sig inom pristaket är vettigare skriv gärna era synpunkter.

Tack på förhand,

#2

Postad 03 januari 2009 - 10:30

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Bara för att göra det svårare för dig, så har jag tittat på en annan modell. Saeco Talea Giro Ring Plus som du kan få för runt 4500kr från tyskland.

Krupsen finns på MM iaf här i Växjö uppställd för provsmakning, så har du ett MM i närheten så testa att åk dit.

#3

Postad 03 januari 2009 - 14:10

MrDeez
  • MrDeez
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Hittade en tysk sida som betygsätter en massa espressomaskiner (www.testeo.de), men skulle man nog inte gjort... blev betydligt mkt svårare att jämföra för- & nackdelar med olika modeller. :-)

Har hört att det varit mkt problem med Krups tidigare XP-serie... undra om de har fått till sina barnsjukdomar?

#4

Postad 03 januari 2009 - 17:04

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Titta på Saeco. Riktigt bra kvalité rakt igenom på dem väsentliga delarna. Krups skulle inte jag välja.

Jag har en snart 3år gammal Saeco Rondo. Fortfarande bra crema och malverk(som är keramiskt) håller fortfarande hög klass.

Ska låta det vara osagt, men kanske har Saeco också gått ner sig vad gäller kvalité i sina nyare maskiner...

Jag fick 5års garanti på min maskin, det säger endel om den förväntade kvalitén.
Ingenting har strulat på min maskin ännu och jag brygger många koppar dagligen.

#5

Postad 03 januari 2009 - 19:30

MrDeez
  • MrDeez
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Tack för alla förslag...

Var köper man en Saeco till vettigast pris? Verkar vara stor prisskillnad utomlands och i Sverige. Någon som har erfarenhet av att beställa från tyskland? Tips på butiker? Hur gäller garantierna? Fraktkostnader m.m?

#6

Postad 19 januari 2009 - 22:18

jasj
  • jasj
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Om enkelhet och snabbhet är viktigt så är Nespressosystemet perfekt.
https://secure.nespresso.com/precom/sima/se...ys=se〈=se
Jag bytte bort en manuell maskin och separat kvarn mot en sån här:
https://www.prisjakt...kt.php?p=136280
Bort med allt slabb och kladd, och man gör en perfekt espresso av färskt kaffe varje gång.
Jag är mer än nöjd :D

Vill man ha cappucino så är en Aeroccino mjölk- skummare/värmare ett perfekt tillbehör.

#7

Postad 19 januari 2009 - 22:48

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Om enkelhet och snabbhet är viktigt så är Nespressosystemet perfekt.

...


Bort med allt slabb och kladd, och man gör en perfekt espresso av färskt kaffe varje gång.
Jag är mer än nöjd :D

Färskt är väl att ta i en smula, det mals ju inte direkt när man väntar, utan innan det packs i det lilla paketet, eller hur?

Sen kan det ju vara bekvämt och smidigt, men färskt..?


Jag skulle ju aldrig byta bort min kvarn, men det finns ju de som inte ens skulle köpa kaffe färdigrostat, utan gör även det själva...

#8

Postad 21 januari 2009 - 07:30

jasj
  • jasj
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
"Sen kan det ju vara bekvämt och smidigt, men färskt..?"

Färskt ja!
Nymalet nej!
Varje kapsel är hermetiskt tillsluten så att syret i luften inte kan komma åt att försämra kaffet.

Jag var själv ganska skeptisk mot Nespresso tidigare men faktum är att kaffet blir riktigt riktigt bra.
Med min manuella maskin och separata kvarn gick det att göra bra espresso också. Men det är ett hantverk, vilket iofs kan vara kul. Ibland blir det bra och ibland mindre bra.
Med Nespresso blir det alltid exakt lika bra.

Enda nackdelen jag kan se är att man är låst till deras kapslar. Det finns iofs ett gäng, 12 tror jag, olika rostningar och blandningar.
Men det var kul att botanisera i butikerna med olika kaffesorter och det blir ju inte aktuellt längre för mig.

Ni som bor i Stockholm, besök deras butik på Biblioteksgatan och smaka på en kopp, de bjuder gärna.

Som sagt, jag är helnöjd.
Perfekt espresso utan mek och slabb.

ps.
Nej jag har inte personligt intresse i Nespresso. Jag är ingenjör och jobbar med elektronisk testutrustning.

#9

Postad 21 januari 2009 - 12:06

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag faktiskt inne på att ersätta min manuella plus kvarn (isomac venus + anfim self) med en Nespresso-maskin också. Mycket för att slippa ett extra steg samt allt söl som det i varje fall blir hos mig.

De gångerna som jag har testat Nespresso tycker jag att det har smakat bra.

#10

Postad 31 januari 2009 - 19:52

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Köpte en Nespressomaskin för några år sedan och är mycket nöjd. Rekommenderas många +++++++.
Dessbättre ju mindre man är i hushållet, kan ta lite tid att fixa många koppar.

#11

Postad 28 februari 2009 - 15:54

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Är också spekulant på en helautomatisk espressomaskin och har läst en del om ämnet nu. Nespressokonceptet är klart tilltalande! Både kaffe och maskiner verkar hålla hög kvalitet. Risken för strul är nog väldigt liten. Det som stör är ju att man binder sig till en enda leverantör av kaffet som kan göra som den behagar med både utbud och priser. Förhållandevis dyrt också med drygt 3 kr per kapsel kan jag tycka.

En helautomatisk maskin, typ Krups 8025, känns som ett intressant alternativ. Har läst en del recensioner och många verkar nöjda, men läser också om en del serviceärenden med strulande kvarnar etc. med dessa helautomatiska maskiner i den lite lägre prisklassen. Själva inköpet av maskinen är ju klart dyrare än en motsvarande Nespressomaskin, men driftskostnaden lär nog vara lägre tack vare ett stort utbud av bönor som man kan använda.

Svårt val! :P

#12

Postad 28 februari 2009 - 16:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Skaffade själv nyligen en Nespressomaskin och måste säga att jag är toknöjd hittils. Visst kaffet är väl förhållandevis lite dyrare än det du kan köpa i lösvikt kanske. Men å andra sidan är maskinen desto billigare. Iaf om man väljer de lite billigare modellerna.

De som imponerar mig mest är hel konceptet kring köp av kaffe och tillbehör. Jag brukar handla direkt ur deras butik på Birger JArlsgatan här i Sthlm. Där blir man bemött som en kung och man får en känsla av lite exklusivitet och proffsigt bemötande som man sällan får nån annanstans. Köpte även en mjölkskummare som är helt suverän. Måste även säga att kvaliteten på deras maskiner verkar skyhög, det bara osar av detaljarbete, design, användarvänlighet samt ger ett enormt gediget intryck.

Nåt jag fick lära mig efter jag köpt min maskin var det att om den skulle gån sönder kommer det hem någon från Nespresso och hämtar den för lagning och man får en lånemaskin under tiden.

Hur ofta händer sånt?

Som sagt det är ju ett helhetskoncept som är mycket proffisgt upplagt, ger en exklusiv känsla och framför allt ett gott kaffe :P

#13

Postad 03 mars 2009 - 00:51

housy
  • housy
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag är ute efter en riktigt bra maskin med inbyggd kvarn. Satt och kollade runt och lyckades av någon anledning snubbla in på denna sidan http://www.svaeng.se/produkter.html . Inte direkt proffsig sida men ruskigt bra priser. Vad tror ni, vågar man slå till?

#14

Postad 22 april 2009 - 18:28

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Svårt val!


Det blev till slut en Nespresso Essenza C100 för min del. Jag är mycket nöjd så här långt! Gillar verkligen det genomtänkta och lite lyxiga Nespresso-konceptet.

Köpte en bundling med mjölkskummaren Aeroccino, som också den gör sitt jobb alldeles utmärkt.

#15

Postad 22 april 2009 - 18:34

Unregisterede1d92677
  • Unregisterede1d92677
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
brorsan köpte en jura för ett par veckor sedan,riktigt gott blir det.vilken jura mod det var kommer jag inte ihåg.den bör kolls upp för espresso älskarna....

#16

Postad 22 april 2009 - 18:54

Erhard
  • Erhard
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Ok, det är inte en helautomat utan en podsmaskin, men jag hade lätt köpa en Brunopasso PD1 om jag skulle tröttna på min Silvia. :)

#17

Postad 04 maj 2009 - 22:06

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Jag är ute efter en bra inbyggd rackare då bänkplacering inte är ett alternativ. Finns det någon som kan rekommendera bra inbyggda maskiner?

#18

Postad 05 maj 2009 - 09:33

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Ok, det är inte en helautomat utan en podsmaskin, men jag hade lätt köpa en Brunopasso PD1 om jag skulle tröttna på min Silvia. :)


Jäklar va snygg den var, någon aning om pris?

Edit: He he, glömde visst bort att det ju finns en ypperlig prisfunktion här....


Redigerat av Sir Anselm, 05 maj 2009 - 12:15.


#19

Postad 31 juli 2009 - 14:15

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Jag använder mig av denna eminenta maskin sedan drygt en månad tillbaka



Helnöjd, finns dessutom till kanonpris på Tretti.se
Gillar funktionen att man kan om det krisar använda färdigmalet kaffe

#20

Postad 02 augusti 2009 - 15:17

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
På jobbet har vi både Nespresso och en JURA helautomatisk. Enda gången jag kör Nespresson är när JURAN är på rengöring en gång om året. Kort och gott för de bönor vi kör i JURAN är minst dubbelt så goda som det bästa nespresso har i sitt sortiment.

För smidighet är nespresso oslagbart. För riktigt gott kaffe vill man kunna välja bönor själv. Billigt är ingen av dem. Tittar själv på en JURA Ena5 eftersom jag bara har kokvrå i min etta. Lite för dyr dock.

#21

Postad 14 augusti 2009 - 10:31

Unregistered30bd7bf4
  • Unregistered30bd7bf4
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag har precis införskaffat en helautomatisk melitta.
Första intrycket är lovande.
Snygg och gott kaffe. Smart mjölkskummare och ännu smartare att kunna ha två olika typer av bönor i maskinen samtidigt.




#22

Postad 21 augusti 2009 - 17:48

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Själv köpte jag en Saeco Lavazza Amodo-mio maskin för Lavazza kapslar .
Det lilla jag hunnit test är att det är kanon gott kaffe .
Tror inte jag kommer kunna sova i natt i alla fall *S*
Var ett litet impuls köp rätt ok pris drygt 1700 kr på Maxi stormarknad i Västerås .

#23

Postad 23 augusti 2009 - 15:24

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Har haft en massa strul med maskinen jag köpte i fredags det börja i lördags morse eller säkert tidigare med .
Kaffet var fis-ljummet i bland och behållaren där kapslarna samlades vart överfull av vatten , ibland å stod den bara och brumma typ kompressorn bara gick utan en droppe kaffe .
Och knappen till Ångan stanna inte kvar i öppet läge man fick hålla in den hela tiden och när man skulle ha ånga kom det först en halv kopp varmt vatten sen ånga i 3 sek sen vatten igen .
Så i dag var jag till Ica Maxi och skulle lämna tillbaka skiten och ha pengarna tillbaka men nix dom skall kontakta Saeco och lämna in den på lagning .
Men jag sa redan att jag totalvägrar att ta tillbaka den lagad antingen pengarna tillbaka eller en ny maskin då skiten var dålig redan i början .
Kaffet var gott då det kom ut en kopp och det var ungefär var femte som vart ok .
Har man inte rätt att reklamera en trasig vara som var trasig redan när man fick den ?? För enligt Ica så krävde Saeco att dom skall höra sig för med dom när det kommer reklamationer . Var skit dumt att köpa en sån maskin rån Ica så nu har man lärt sig en läxa av det ..

#24

Postad 29 augusti 2009 - 18:11

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Fick en ny i tisdags som funkar kanon .
Skit go espresso är det .
Hoppas Lavazza kommer ut med lite fler smaker bara .
Och kanske lite finare maskin ..

#25

Postad 29 augusti 2009 - 20:29

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Hej

Jag är sedan ett par månader tillbaka en stolt och nöjd ägare tilll en Nespresso-maskin. För mig är detta ett av de bästa köp jag gjort i hela mitt liv. Jag kan verkligen hålla med dem som skrivit tidigare i tråden om att det känns lyxigt, och det tilltalar mig otroligt mycket.

Maskinen jag valde är en Nespresso Citiz D120 och jag är sååååååå nöjd med den! Hela konceptet med kapslarna och att man beställler på nätet tycker jag är otroligt smidigt. 3 års garanti på maskinen är ju inte fy skam det heller...

Jag tycker som sagt att Nespresso-konceptet är ett mycket smidigt och enkelt system som gör att jag får väldigt gott kaffe. Jag kan helt klart rekommendera detta system med varm hand!

#26

Postad 29 augusti 2009 - 21:21

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Ja, Nespresso rekommenderas verkligen. Jag har haft den några år nu och är fortfarande nöjd.

Gott Kaffe och otroligt användarvänlig.

#27

Postad 30 augusti 2009 - 10:48

Unregistered30bd7bf4
  • Unregistered30bd7bf4
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Nu är ju inte en nespresso en helautomatisk maskin utan en podmaskin.

#28

Postad 30 augusti 2009 - 11:47

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Nu är ju inte en nespresso en helautomatisk maskin utan en podmaskin.

Japp, du har uppfattat saken helt rätt.

#29

Postad 30 augusti 2009 - 11:54

Unregistered30bd7bf4
  • Unregistered30bd7bf4
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
tack jag visste jag hade nått på känn där!

#30

Postad 30 augusti 2009 - 19:40

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Hej

Jag är sedan ett par månader tillbaka en stolt och nöjd ägare tilll en Nespresso-maskin. För mig är detta ett av de bästa köp jag gjort i hela mitt liv. Jag kan verkligen hålla med dem som skrivit tidigare i tråden om att det känns lyxigt, och det tilltalar mig otroligt mycket.

Maskinen jag valde är en Nespresso Citiz D120 och jag är sååååååå nöjd med den! Hela konceptet med kapslarna och att man beställler på nätet tycker jag är otroligt smidigt. 3 års garanti på maskinen är ju inte fy skam det heller...

Jag tycker som sagt att Nespresso-konceptet är ett mycket smidigt och enkelt system som gör att jag får väldigt gott kaffe. Jag kan helt klart rekommendera detta system med varm hand!

Dom är grymt snygga dessa Nespresso maskiner lite sugen på en sån jag med fast jag tycker kaffet i Lavazza maskinen är godare fast jag har ju inte testat så många olika nespresso sorter ..

#31

Postad 01 september 2009 - 15:27

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Nu är ju inte en nespresso en helautomatisk maskin utan en podmaskin.


Skit också... My bad! :unsure:

Tänkte lite fel där. Blev lite "carried away" av att jag är så förtjust i min Nespressomaskin. Men, om man kan tänka sig en podmaskin så kan jag verkligen rekommendera Nespressokonceptet. Jag tycker det är kanon och jag är som sagt mycket, mycket förtjust i min maskin och det goda kaffe som den levererar. Att snabbt, smidigt, utan kladd och slabb få ett gott kaffe tilltalar mig starkt... Mmmm... Kaffe!!!! Glaaaarrgggh... :D

#32

Postad 01 september 2009 - 20:43

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Skit också... My bad! :unsure:

Tänkte lite fel där. Blev lite "carried away" av att jag är så förtjust i min Nespressomaskin. Men, om man kan tänka sig en podmaskin så kan jag verkligen rekommendera Nespressokonceptet. Jag tycker det är kanon och jag är som sagt mycket, mycket förtjust i min maskin och det goda kaffe som den levererar. Att snabbt, smidigt, utan kladd och slabb få ett gott kaffe tilltalar mig starkt... Mmmm... Kaffe!!!! Glaaaarrgggh... :D

Kan inte mer än hålla med enkelt och alltid lika gott . Pods kommer mer och mer .

#33

Postad 02 september 2009 - 10:21

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Nu börja även denna att ######s med mig står och brummar men inget kaffe .
Podsen blir perforerade men är helt torra körde 11 pods innan jag fick ut en kopp .
Blir så ###### less . Och det blir dyrt som fan .
Ringde dom på maxi skall lämna in den igen skall försöka få pengarna tillbaka .

#34

Postad 02 september 2009 - 11:48

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Du får satsa på en Nespresso-maskin istället...

#35

Postad 02 september 2009 - 12:49

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Nu börja även denna att ######s med mig står och brummar men inget kaffe .
Podsen blir perforerade men är helt torra körde 11 pods innan jag fick ut en kopp .
Blir så ###### less . Och det blir dyrt som fan .
Ringde dom på maxi skall lämna in den igen skall försöka få pengarna tillbaka .


Scheisse Rexa! Detta kan INTE accepteras. Din mänskliga rättighet till gott kaffe rubbas ju för bövelen!

Lämna tillbaka aset, se till att få pengarna tillbaka och satsa på en Übermaskin från Nespresso istället! En Nespressomaskin, så skinande och fin... :)

#36

Postad 02 september 2009 - 17:09

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Scheisse Rexa! Detta kan INTE accepteras. Din mänskliga rättighet till gott kaffe rubbas ju för bövelen!

Lämna tillbaka aset, se till att få pengarna tillbaka och satsa på en Übermaskin från Nespresso istället! En Nespressomaskin, så skinande och fin... :)

Jo dom är fina som fan , har inte hunnit åka till Maxi än .
Fast fan jag gillar kaffet som kommer ur när den funkar *S*
Lär väl bli sittandes på denna maskin fast helst vill jag att dom löser in den ..
Ni som har Nespresso hur mycket vatten dräller den ner i behållaren som podsen hamnar i när ni bryggt en kopp ??

#37

Postad 02 september 2009 - 17:28

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Ja, du kan ju behålla "ful-maskinen" och köp en Nespresso att ställa vid sidan om. Tror det slutar med att du tar ut din Saeco Lavazza på gården och avlivar den genom ett välriktat skott... :)

Fast det är klart, jag vill inte dissa din maskin helt och hållet. Jag har faktiskt aldrig testat det den presterar och du verkar gilla den när den väl funkar. Jag har under de månaderna som jag haft min Nespresso aldrig misslyckats med en enda pod och det tycker jag är högst lysande.

Beträffande vattenmängden den dumpar i behållaren så brukar jag tömma den efter 4-5 pods. Men då ska man beakta att jag nästan alltid förvärmer koppen genom maskinens heta vatten, och det reulterar i ett par extra droppar varje gång.

Hur många smaker finns det till Lavazzamaskinen?

#38

Postad 02 september 2009 - 19:23

Erhard
  • Erhard
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Om jag inte vore så enveten och ihärdig i mitt espressoslabbande med min Rancilio Silvia så vete tusan om jag inte skaffat en sådan här. Inget ont om Nespresso, men Brunopasso är SÄ mycket snyggare!

#39

Postad 02 september 2009 - 19:50

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Om jag inte vore så enveten och ihärdig i mitt espressoslabbande med min Rancilio Silvia så vete tusan om jag inte skaffat en sådan här. Inget ont om Nespresso, men Brunopasso är SÄ mycket snyggare!

Vad fan till den finns det ju Lavazza kapslar med ihaaaa nu rullar tankeverksamheten igång *S*

#40

Postad 02 september 2009 - 19:55

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Ja, du kan ju behålla "ful-maskinen" och köp en Nespresso att ställa vid sidan om. Tror det slutar med att du tar ut din Saeco Lavazza på gården och avlivar den genom ett välriktat skott... :)

Fast det är klart, jag vill inte dissa din maskin helt och hållet. Jag har faktiskt aldrig testat det den presterar och du verkar gilla den när den väl funkar. Jag har under de månaderna som jag haft min Nespresso aldrig misslyckats med en enda pod och det tycker jag är högst lysande.

Beträffande vattenmängden den dumpar i behållaren så brukar jag tömma den efter 4-5 pods. Men då ska man beakta att jag nästan alltid förvärmer koppen genom maskinens heta vatten, och det reulterar i ett par extra droppar varje gång.

Hur många smaker finns det till Lavazzamaskinen?


Ok så dom dräller vatten med trodde det bara var min som gjorde det .
Men min står och brummar utan en droppe kaffe så det är ju någe mysko fel på den för det händer typ var 20 kopp men då tar det en ###### tid innan man får i gång skiten .
Ja du tror det fans 5 smaker nu men det skall väll komma fler hoppas jag .
Var ett impulsköp ett av dom få jag gjort synd att det vart lite halvfiasko .. Men kaffet är gott när den funkar *S*
Men jävligt plastisk fast jag titta på en saeco helautomatisk maskin härom dagen för 5000 kr och den an var precis lika plastisk och i samma plast .Trodde Saeco var kvalite , vet att det har vart så förr men nu tvivlar jag ..

#41

Postad 03 september 2009 - 01:39

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0
Jag ahr lite funderingar på att köpa en espressomaskin med skummare för att kunna göra caffe latte hemmavid, problemet är att jag helst vill köpa malet kaffe och använda ett sånt där grepp, är det en halvautomatisk jag ska kolla på då?

Ångskummare är väl att föredra, men det finns ju andra varianter.

#42

Postad 03 september 2009 - 07:30

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Ni som har Nespresso hur mycket vatten dräller den ner i behållaren som podsen hamnar i när ni bryggt en kopp ??

Jag tömmer min behållare med pods efter 7-8 koppar och då brukar det vara ytterst lite vatten. I Jämförelse med min gamla "vanliga" espressomaskin är det torrt som i Sahara.

#43

Postad 03 september 2009 - 07:51

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Jag tömmer min när den är full av pods (det kommer en signal), Då är det väldigt lite vatten i behållaren,

#44

Postad 03 september 2009 - 10:20

Erhard
  • Erhard
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Jag ahr lite funderingar på att köpa en espressomaskin med skummare för att kunna göra caffe latte hemmavid, problemet är att jag helst vill köpa malet kaffe och använda ett sånt där grepp, är det en halvautomatisk jag ska kolla på då?

Ångskummare är väl att föredra, men det finns ju andra varianter.


Då är det ju den där visan om att du bör köpa dig en hygglig kvarn för att kunna mala dina bönor så det passar din maskin. Det är faktiskt avgörande för att du ska få en bra espresso i en halvautomatisk maskin.
Brunopasso som jag nömnde i ett annat inlägg är en podsmaskin som har mjölkskummare, det kan vara en variant om du inte är beredd att spendera lite extra på en ordentlig kvarn men ändå kunna fixa fina cappuccinos.

(Ja, jag är lite förälskad i Brunopasson. <_<)

#45

Postad 03 september 2009 - 10:31

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Jag tömmer min när den är full av pods (det kommer en signal), Då är det väldigt lite vatten i behållaren,


Hmmm... Så bra är det tyvärr inte på min maskin. Brukar du också förvärma koppen med vatten från maskinen innan du stoppar i en pod? Jag gör det och märker då att den skickar ner ett par extra vattendroppar i behållaren. Jag ser dock inte detta som ett problem eftersom det bara är att plocka ut behållaren med de använda podsen och då samtidigt tömma vattnet från uppsamlingskaret. Tar i runda slängar 10-15 sekunder...

#46

Postad 03 september 2009 - 10:34

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Då är det ju den där visan om att du bör köpa dig en hygglig kvarn för att kunna mala dina bönor så det passar din maskin. Det är faktiskt avgörande för att du ska få en bra espresso i en halvautomatisk maskin.
Brunopasso som jag nömnde i ett annat inlägg är en podsmaskin som har mjölkskummare, det kan vara en variant om du inte är beredd att spendera lite extra på en ordentlig kvarn men ändå kunna fixa fina cappuccinos.

(Ja, jag är lite förälskad i Brunopasson. :huh:)


Erhard, jag kommer aldrig förlåta dig! Den där Brunopassomaskinen var riktigt jäkla snygg! Jag är i och för sig otroligt nöjd med den maskin jag har idag, men designen på Brunopasson var ju bara sååååå snygg. <_<

#47

Postad 03 september 2009 - 11:49

Erhard
  • Erhard
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Erhard, jag kommer aldrig förlåta dig! Den där Brunopassomaskinen var riktigt jäkla snygg! Jag är i och för sig otroligt nöjd med den maskin jag har idag, men designen på Brunopasson var ju bara sååååå snygg. <_<


Haha, ledsen för det!

Jag har halvt om halvt planer på att byta ut min Rancilio Silvia med tillhörande kvarn mot en Brunopasso. Det är bara det att jag inte riktigt har släppt drömmen om att få till det där gudomliga, perfekta espressoskottet med mina prylar än. :huh:

#48

Postad 03 september 2009 - 12:11

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Haha, ledsen för det!

Jag har halvt om halvt planer på att byta ut min Rancilio Silvia med tillhörande kvarn mot en Brunopasso. Det är bara det att jag inte riktigt har släppt drömmen om att få till det där gudomliga, perfekta espressoskottet med mina prylar än. :huh:


Ja, jag kommer som sagt aldrig förlåta dig! Må du för alltid vakna bakfull...

Ahhaaa... Du är alltså ute efter den där perfekta koppen med svart guld? Ja du, perfekt resultat blir det VARJE GÅNG med Nespresson! Du får skaffa en sån istället. He he he... <_<

Redigerat av Franzjäger, 03 september 2009 - 12:12.


#49

Postad 03 september 2009 - 14:53

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0
Grejen är att jag inte vill ha en podmaskin, eftersom man är utelämnad till podtillverkarens kaffe, jag är svag för starbucks colombian blend, och de poddar de säljer finns det inte maskiner för i sverige, framförallt inte med mjölkskummare.
I min ICA-affär så har de bara malt starbuckskaffe.

#50

Postad 03 september 2009 - 14:57

Erhard
  • Erhard
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Ja, jag kommer som sagt aldrig förlåta dig! Må du för alltid vakna bakfull...

Ahhaaa... Du är alltså ute efter den där perfekta koppen med svart guld? Ja du, perfekt resultat blir det VARJE GÅNG med Nespresson! Du får skaffa en sån istället. He he he... :huh:


Äh, du kommer tacka mig när Brunopasson står i din kaffehörna och glänser. <_<


Problemet (och välsignelsen) med pods är att det inte är någon sport!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.