Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ful-renovera badrum

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 januari 2009 - 15:55

Unregisteredd7ed33fa
  • Unregisteredd7ed33fa
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tjena.
Har precis flyttat till en ny hyresrätt. Bytte ner mig i standard men upp mig i storlek eller hur man nu ska förklara.
Nya lägenheten är helt okej så när som på badrummet som är rikitgt bedrövligt.
Gammal våtrumstapet uppsatt av någon amatör. Korvat i hörnen osv.
Dessutom ser det ut som någon först varit på fyllan med en slagborr och sedan försökt läka såren med silikon.

Funderar på hur jag på bästa sätt kan snygga till utan att kasta bort pengar på en riktig renovering.
Trätrall på golvet känns väldigt aktuellt men väggarna är det stora problemet. Har en idé om att använda "bambu-staket" eller vad man ska kalla det. Sätta upp i princip från golv till tak. Någon som vet om dessa är tillräckligt vattenbeständiga?

Andra idéer är väldigt välkomna. Tapeten är såpass sårig att jag inte tror det skulle bli vidare bra med någon slags klistertapet utanpå eller liknande. Det krävs nog något mer eller mindre fristående som täcker väggarna.

mvh

#2

Postad 06 januari 2009 - 21:18

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Om badrummet är i så dåligt skick så borde väl hyresvärden vara glad om du påpekar hur dåligt badrummet är. De borde vilja fixa till det så de slipper fuktskador i ditt badrum och även badrummet rakt under dig...

Vet inte om det finns någon nämnd att vända sig till vad det gäller låg standard på lägenheten.

Det kanske tom är fuktskador redan och då är det ju hälsofarligt ifall det är möggel i väggarna. Gör om gör rätt!

Lycka till!

/Johan

#3

Postad 07 januari 2009 - 09:47

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Ja har du kollat med värden när det ska renoveras? vad står det i besiktningsprotokollet från förra hyresvärden?
Har du påtalat att det ser fördj*vligt ut :lol:

#4

Postad 07 januari 2009 - 11:54

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Om badrummet är i så dåligt skick så borde väl hyresvärden vara glad om du påpekar hur dåligt badrummet är. De borde vilja fixa till det så de slipper fuktskador i ditt badrum och även badrummet rakt under dig...

Vet inte om det finns någon nämnd att vända sig till vad det gäller låg standard på lägenheten.

Det kanske tom är fuktskador redan och då är det ju hälsofarligt ifall det är möggel i väggarna. Gör om gör rätt!

Lycka till!

/Johan

Det är skillnad på "dåligt skick" estetiskt och funktionsmässigt.
Det kan vara ruggigt fult enl beskrivning, men fullt funktionsmässigt och därmed knappast behöva bytas i en hyresrätt.

#5

Postad 07 januari 2009 - 12:05

Unregisteredd7ed33fa
  • Unregisteredd7ed33fa
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Ska givetvis höra med dem men ställer mig mkt tveksam till att de tänker renovera. De har ju besiiktigat lägenheten innan jag flyttade in och uppenbarligen konstaterat att det får duga.

Någon som har några idéer på ursprungsfrågan? Hörde med en kompis som jobbar på Ikea och han trodde inte att deras bambuskärm Hultet skulle hålla i ett badrum. Han hade dock en idé om att bara smacka upp täck-plast på väggarna, skulle väl bli snyggare än nu ivf.

#6

Postad 07 januari 2009 - 12:46

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Det är nog inte bra att sätta upp plast på väggarna, skulle kunna tänka mig att mögel skulle trivas fint där bakom.

#7

Postad 07 januari 2009 - 14:04

Unregisteredd7ed33fa
  • Unregisteredd7ed33fa
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Ja, fast vad jag förstod av honom skulle det vara plast som klistras ovanpå tapeten. Man använder en spackelspade eller vad det kallas för att dra ut så det inte blir luftbubblor. Borde inte kunna bli något mögel då?

#8

Postad 08 januari 2009 - 01:07

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

Det är skillnad på "dåligt skick" estetiskt och funktionsmässigt.
Det kan vara ruggigt fult enl beskrivning, men fullt funktionsmässigt och därmed knappast behöva bytas i en hyresrätt.


"Gammal våtrumstapet uppsatt av någon amatör. Korvat i hörnen osv."

I mina öron låter det som att det kan läcka friskt med vatten på ett sådan ställe...

Vet ju iofs in hur det ser ut, men på beskrivningen så...

/Johan

#9

Postad 08 januari 2009 - 09:28

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Kolla först med värden vad du får göra. Du hyr trots allt lägenheten.

#10

Postad 08 januari 2009 - 10:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

"Gammal våtrumstapet uppsatt av någon amatör. Korvat i hörnen osv."

I mina öron låter det som att det kan läcka friskt med vatten på ett sådan ställe...

Vet ju iofs in hur det ser ut, men på beskrivningen så...

Jag kan absolut ha fel. Precis som du säger så är ju beskrivningen lite kort (och partisk :) ). Mitt inlägg var egentligen mest menat som en reflektion över att vi (=de flesta) de senaste 7-10 åren blivit betydligt mycket mer inredningsintresserade. (Grattis till lyckade kampanjer i TV!) Då duger inte det som för 15 år sedan var "helt ok". Bor man i hyresrätt är det dock så att då man flyttar in så får man kolla det estetiska innan man flyttar in. Finns funktionen så kan man knappast kräva en renovering, även om man säkert skulle gjort det vid en äganderätt. Tycker därför trådskaparen (om denne inte kan påpeka direkt konstruktionsfel eller skador) är helt rätt inne då denne försöker piffa upp så gott det går snarare än att kräva en renovering.

Jag tolkade beskrivningen som att den var lite partisk. En våtrumstapet i en duschplats skulle redan gett vattenskador (det var länge sedan man slutade med tapet och de flesta torde vara bytta). Min tolkning var då att det var en matta eller ett det är en kabin i duschplatsen, vilket båda ger funktionen som behövs. "Korvningen" tolkade jag som de väck som tyvärr ofta är i hörn där det är äldre mattor, men de påverkar inte funktionen så länge inte sprickor i dessa uppstår.
"Amatör" lade jag ingen vikt vid. :D

#11

Postad 08 januari 2009 - 12:13

Unregisteredd7ed33fa
  • Unregisteredd7ed33fa
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tapeten sitter i hela badrummet. Duschplats och allt. Den är på god väg att släppa i nederkant vid duschplatsen. Hörnet där tapeten är väckad är mittemot duschen men fortfarande över badkaret.
Badrumsskåpet sitter precis bredvid duschen, kanske 70 centimeter från duschblandaren. Under detta (mellan skåpet och handfatet) har ett otal hål gjorts i betongväggen. Vissa har fyllts igen med silikon, vissa inte.

Väggen mittemot badrumsskåpet är gips. Samma visa här, otal antal hål, flesta igentäckta med silikon.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det skulle förvåna mig något oerhört om rummet inte redan är vattenskadat på minst ett sätt.

Funktionen är det inget fel på.

#12

Postad 08 januari 2009 - 13:47

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det skulle förvåna mig något oerhört om rummet inte redan är vattenskadat på minst ett sätt.

Funktionen är det inget fel på.

Aha. Men är det vattenskadat är det fel på funktionen enligt mitt sätt att se det. Är det vattenskador så kan det bli hälsovådligt och SKALL renoveras/åtgärdas. Men är det betongväggar runt duschplats så kan det ju ta grymt lång tid innan skadorna syns (och innan de blir hälsovådliga).

#13

Postad 08 januari 2009 - 13:54

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Har du inga bilder på badrummet och de
värsta grejorna ?

#14

Postad 08 januari 2009 - 15:18

Unregisteredd7ed33fa
  • Unregisteredd7ed33fa
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
La upp bilder i mitt galleri om ni orkar titta.
https://www.minhembio.com/cop/225178/

Redigerat av Unregisteredd7ed33fa, 08 januari 2009 - 15:19.


#15

Postad 08 januari 2009 - 15:26

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

  • 730 inlägg
  • 0
Hej...
Vad det gäller "duschhörnan så ser det ut som att du har vatten där bakom:(... hur din hyresvärd kan bedömma det som "OK" ställer jag mig frågande till??!?!?!.. eftersom att jag jobbar som fastighetsansvarig med just sådana frågor.

Hade jag varit din hyresvärd hade jag renoverat omedelbart.....

Förfåtag i en fuktprovare och kolla av väggar o golv, skulle du hitta fukt du så kan du ju påpeka det för din hyresvärd. Är det seriösa så kommer de nog att åtgärda det då.
Om inte kan du ju ta det vidare till hyresnämden.

Lycka till.

/Peter

Redigerat av pewi78, 08 januari 2009 - 15:31.


#16

Postad 08 januari 2009 - 15:27

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Svårt att se på bilderna exakt kvalitet på byggnationen. Vecken i hörnen är ganska "normalt" (även om det ser lite taskigt ut längst ner). Däremot är det för mig oförståerligt att inte hyresvärden ser till att tillhandahålla en konstruktion som skyddar fönstret. Finns ju rätt stor risk att större delen av ytterväggen är fuktskadad.

#17

Postad 08 januari 2009 - 15:33

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

  • 1 180 inlägg
  • 0
Sätt upp lite småprylar och inredning istället. Intrycket blir mycket bättre då. Tycker inte du ska ge dig på något större projekt, renovering är helt enkelt nästa steg.

#18

Postad 08 januari 2009 - 15:42

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Dessutom är det en hyresrätt. Varenda spänn du lägger ner får du inte ett dugg för sen när du flyttar.

#19

Postad 08 januari 2009 - 16:18

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Höjer man standarden på lägenheten själv genom att renovera så kan hyresvärden dessutom höja hyran för en har jag för mig.

#20

Postad 14 januari 2009 - 20:27

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

  • 730 inlägg
  • 0

Höjer man standarden på lägenheten själv genom att renovera så kan hyresvärden dessutom höja hyran för en har jag för mig.


Inte vad jag vet om.

#21

Postad 20 januari 2009 - 11:49

Unregistered9685fe37
  • Unregistered9685fe37
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Höjer man standarden på lägenheten själv genom att renovera så kan hyresvärden dessutom höja hyran för en har jag för mig.

däremot om hyresvärden höjer standarden så kan han även höja hyran för att "betala" tillbaka kostnaden. personligen tycker jag det är en riktigt korkad regel, man borde ha en fast delkostnad, för det har vad jag vet aldrig hänt att hyran går ner när renoveringen "återbetalats". men renoverar man själv så "tror" jag inte att hyresvärden kan höja hyran.

ontopic:
som så många har sagt innan, att det ser skit ut på utsidan gör inget bara det är funktionsdugligt. kan dock inte säga så mycket om bilderna.
däremot att lägga en plast utanpå "tapeten" det blir nog inget bra.

#22

Postad 01 februari 2009 - 22:11

Unregistered55e17f65
  • Unregistered55e17f65
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
säg till fastighetsskötaren att du tror det finns fukt i väggen, förhoppningsvis tar han dit Munters eller liknande firma som fuktmäter ditt badrum. visar en mätning att du har fukt i väggarna så har hyresvärden inget annat val än att åtgärda problemet, finns det ingen fukt, ja då kan du börja planera för bambu och småpryttlar.

#23

Postad 11 januari 2011 - 13:39

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

  • 1 920 inlägg
  • 0
Hur gick det??



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.