Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kylskåp och tvättmaskin till ny lägenhet

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 oktober 2010 - 04:22

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Har precis köpt ny lägenhet där tvättmaskin och kylskåp behöver kompletteras med. Har därför följande frågor till forumets alla experter:

Kylskåp
Vilket fabrikat rekommenderas? Energiklass A är självklart här... Ska vara ej målat (dvs rostfritt stål).

Tvättmaskin
Vilket fabrikat rekommenderas? Jag vill ha en tvättmaskin som tvättar rikitgt bra...

Jag har som sagt inte den blekaste aning om vilka som är att föredra och uppskattar allt input. Och en sak till, skriv varför och vad ni tycker är bra med det ni rekommenderar!

Mvh,
Peter

#2

Postad 28 oktober 2010 - 08:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Spontant - det är större variationer på kvalité och funktion inom en tillverkares sortiment än mellan de flesta/vanligaste tillverkarna.

Men du kommer nog få tips ändå men kanske du ska fundera på saker som vilka funktioner du önskar, vilken prisklass du vill lägga dig i osv.

#3

Postad 29 oktober 2010 - 02:36

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Spontant - det är större variationer på kvalité och funktion inom en tillverkares sortiment än mellan de flesta/vanligaste tillverkarna.

Men du kommer nog få tips ändå men kanske du ska fundera på saker som vilka funktioner du önskar, vilken prisklass du vill lägga dig i osv.


Oj, det hade jag inte gissat! Tack för tipset.

De funktioner jag önskar mig är väl egentligen inget utöver det vanliga, prisklass inte lika viktigt. När det gäller kylen så är det energieffektivitet som är prio 1 plus att den gärna får vara snygg och smart utformad. Tvättmaskinen ska i första hand vara grymt bra på att tvätta, så om någon är grymt nöjd med sin / alt grymt missnöjd så är jag tacksam för info. För 10 år sedan var AEG Lavamat överlägsen, men jag har ingen aning om vad som gäller nu...

#4

Postad 11 november 2010 - 16:37

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Hej Peter
Har följande modeller,och är mycket nöjd.
Surfade runt som bara den och jämförde priser m.m.
http://www.tretti.se...6x?ref=prisjakt

https://www.prisjakt...kt.php?p=477843

#5

Postad 12 november 2010 - 04:09

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Hej Peter
Har följande modeller,och är mycket nöjd.
Surfade runt som bara den och jämförde priser m.m.
http://www.tretti.se...6x?ref=prisjakt

https://www.prisjakt...kt.php?p=477843


Tack för tipset! Bosch har jag tittat på och har ett bra intryck av! Har hört en del negativt med Electrolux - hur länge har du haft den kylen?

#6

Postad 13 november 2010 - 21:30

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Tvättmaskin, jag skulle titta på svensktillverkade Asko. Har flera bekanta som skaffat tvätt från dem under det senaste året och alla tycks mycket nöjda. Själv har jag en Bosch och deras lite bättre modeller tror jag funkar bra.

Kylskåp, har själv kikat efter det och tror det blir ett ERE38500X. Hittade det hos någon kedja (Hemma eller Elon tror jag) där det även var 5 års garanti.

#7

Postad 15 november 2010 - 19:27

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
[quot
e name='Peter Bond' date='Nov 12 2010, 04:09 ' post='3082457']
Tack för tipset! Bosch har jag tittat på och har ett bra intryck av! Har hört en del negativt med Electrolux - hur länge har du haft den kylen?
[/quote]

Hallå
Jag hade föregångaren till Electrolux EUF29406X (EUF29405) såg jag nu.
Denna är förbättrad på effektförbrukningen.
Den är även svensktillverkad.
Electrolux skåpet har jag haft runt 2år.
De problem de haft är med sina side by side för det mesta.

#8

Postad 16 november 2010 - 04:21

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Ok, tack! Har insett att vi kanske måste nöja oss med ett som är 175 cm högt då taket lutar i köket (har inte mätt upp det än eftersom vi inte tagit över lägenheten ännu. Glömde också säga att det är ett kombiskåp vi ska och är inne lite på:


Det viktiga är att kylen är energisnål och inte pajjar. Tvättmaskin är långt mkt mer viktigt och jag tackar än en gång för tipset om Bosch. Iom att båda säljs på elgiganten ska vi kika där och se om vi kan få ett bra paketpris med leverans (nya lyan ligger högt upp utan hiss...)

:)

#9

Postad 16 november 2010 - 15:06

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

... Iom att båda säljs på elgiganten ska vi kika där och se om vi kan få ett bra paketpris med leverans (nya lyan ligger högt upp utan hiss...)

:unsure:


Chansen är stor att du får ett lika bra/bättre paketpris med leverans hos någon fackhandlare. Elgiganten brukar inte vara billiga när man förutom varan även vill köpa service. Om garanti är viktigt så jämför gärna vad skillnaden blir om du köper ifrån en handlare som erbjuder 5 års garanti i priset jämfört med att köpa motsvarande trygghet. -SH- ger några exempel ovan, det finns fler Hemexperten, Elspar, Elkedjan, IKEA mfl. IKEA har i och för sig bra Whirlpool och Electrolux.
Tycker bättre om de svensktillverkade Electroluxskåpen, framförallt stomme och inredning, hade heller köpt ett annat fabrikat än ett utlandstillverkat Electrolux.

#10

Postad 17 november 2010 - 03:11

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Tack för tipset - ska kolla runt lite vad det finns för fackhandlare där vi bor, vilket råkar vara Oslo... Håller med om att de utlandstillverkade elextroluxskåpen har tveksamt. Kan man se på modellbeteckningen var de är byggda?

#11

Postad 17 november 2010 - 03:19

TexasDog
  • TexasDog
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Kör själv med Bosch som vi specialbeställde när vi flyttade in till ett nybygge, våra "vitvaror" är svarta :)

#12

Postad 17 november 2010 - 03:47

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
När det gäller tvättmaskin så skulle jag rekommendera Miele, har en 2 år gammal i källaren. Det är den bästa vi har haft. Det finns ingen av dom andra som vi har haft som ens kommer i närheten. Nu vete tusan vilken modell det är men den kostade för 2 år sedan ca: 12k. Det bästa med den är att det finns program för stjortor, jeans, ylle mm. Till och med ett express program på 30 min om man inte har så smutsiga kläder och då kan det vara bra att använda just det programmet. Den är väldigt genomtänkt om man säger så och framför allt lätt använd. Man märker att dom har tänkt till när dom har skapat denna maskin. Jag är mycket nöjd med den :)

Mvh

Har precis köpt ny lägenhet där tvättmaskin och kylskåp behöver kompletteras med. Har därför följande frågor till forumets alla experter:

Kylskåp
Vilket fabrikat rekommenderas? Energiklass A är självklart här... Ska vara ej målat (dvs rostfritt stål).

Tvättmaskin
Vilket fabrikat rekommenderas? Jag vill ha en tvättmaskin som tvättar rikitgt bra...

Jag har som sagt inte den blekaste aning om vilka som är att föredra och uppskattar allt input. Och en sak till, skriv varför och vad ni tycker är bra med det ni rekommenderar!

Mvh,
Peter


Sprang ner till källaren där det stod Miele Softtronic W1714. Nu var detta 2år sedan vi köpte den så den finns säkert som uppgraderad version nu ^_^




Mvh

Redigerat av Unregistered2141, 17 november 2010 - 03:45.


#13

Postad 17 november 2010 - 04:12

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Bussigt av dig Perra att löpa ner och kolla (du får ett kak-poäng för det!). Tror att 12K är lite över vad vi hade tänkt att lägga på en tvättsnurra. Pratade lite till med damen nyligen och vi kom fram till att en tystgående maskin är väldigt önskvärt då den kommer att stå vägg i vägg med sovrummet. Har fått för mig att jag läste att ovan nämnda Bosch var tyst?

Mvh,
Peter

#14

Postad 17 november 2010 - 07:22

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Husqvarna har tvättar som är bland de tystaste på marknaden. Köpte en just pga det och ångrar mig i efterhand, vi är mycket nöjda med vår Husqvarna som tvättar mycket tyst men tyvärr är det ljudet som skapas av vibrationer vid centrifugeringen som är störande inte ljudet vid själva tvättandet.
Köpte två maskiner samtidigt till huset (ett flerfamiljshus), en Asko som jag satte i källaren och en Husqvarna 2 plan upp, om man ser hur till hur mycket mindre vibrationer som går vidare ut i chassit på på den bälglösa Askon med fyra fjäderben och därmed tystare vid centrifugering så ångrar jag att jag inte köpte två Asko trots att den på pappret har högre ljudnivå än Husqvarna.
Mieles tvättar är väldigt bra maskiner men i mitt fall så kunde jag inte motivera den stora prisskillnaden då jag behövde två maskiner, trots att jag gärna lägger extra för kvalitet.

#15

Postad 23 november 2010 - 10:50

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Tack för tipset! Bosch har jag tittat på och har ett bra intryck av! Har hört en del negativt med Electrolux - hur länge har du haft den kylen?

Jag har haft och handlat med både Bosch och E-lux. På kylsidan gillar jag E-lux bättre. Du kommer att höra mer negativt om E.lux helt enkelt eftersom de är klart största märke.

OBS! Jag tycker Bosch är vettigt märke. Själv har jag Miele, emn skulle nog inte välja det igen.

Tvättmaskin, jag skulle titta på svensktillverkade Asko. Har flera bekanta som skaffat tvätt från dem under det senaste året och alla tycks mycket nöjda. Själv har jag en Bosch och deras lite bättre modeller tror jag funkar bra.

Kylskåp, har själv kikat efter det och tror det blir ett ERE38500X. Hittade det hos någon kedja (Hemma eller Elon tror jag) där det även var 5 års garanti.

Jag tycker inte Asko är prisvärda. Lägger man till att deras energiförbrukning är rätt hög så ... Då jag kollade (för ett drygt år sedan) så skulle man spara in hela maskinkostnaden på bara några år om man valde något annat än Asko. Annars är det väl helt ok maskiner även om jag inte tycker de är bättre än tex Miele.

#16

Postad 23 november 2010 - 19:28

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Jag tycker inte Asko är prisvärda. Lägger man till att deras energiförbrukning är rätt hög så ... Då jag kollade (för ett drygt år sedan) så skulle man spara in hela maskinkostnaden på bara några år om man valde något annat än Asko. Annars är det väl helt ok maskiner även om jag inte tycker de är bättre än tex Miele.


Driver du tvätteri? Du gjorde nog en tankevurpa när du räknade ut att du skulle spara in hela maskinkostnaden på några år.
De flesta betalar cirka 1kr/kWh.
I och med att du nämnde Miele så kollade jag på Mieles tvättar på deras hemsida och jämförde med tvättarna ifrån Askos hemsida.
Askos maskiner ligger i förbrukning mellan 0,95-1,2kWh enligt normen EN 60456 i standardiserad provning av programmet för Bomull, 60 °C
Mieles maskiner ligger i förbrukning mellan 0,85-1,2kWh enligt normen EN 60456 i standardiserad provning av programmet för Bomull, 60 °C

Ca 35 öre per tvätt skiljer det mellan den snålaste Mielen jämfört med den Asko som drar mest, 10 öre om man tar snålaste ifrån båda fabrikaten.
Det blir ganska många tvättar innan du har sparat in maskinkostnaden...

Mieles maskiner är säkert bättre men jag tycker fortfarande Asko är mer prisvärd, så vida den inte total havererar dagen efter garantin har gått ut..

#17

Postad 26 november 2010 - 21:59

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jag skulle valt om man vill ha grejjer med underbar Kvalité:

Kyl-Frys: Liebherr
Tvättmaskin: Simens i-Dos - Sjukt smart med automatisk dosering!! (Alt Miele)


Elgiganten(Länna) där jag bor har dessa märken vet ja, man brukar alltid kunna deala till sig ett bra pris där också :)

Redigerat av Timpolanen, 26 november 2010 - 22:00.


#18

Postad 27 november 2010 - 06:10

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Jag som trodde att Liebherr gjorde grävmaskiner... :) Tack för tipset!

#19

Postad 27 november 2010 - 16:39

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Dem gör även Miele's kylskåp, en av få produkter Miele intre gör helt själva faktiskt :o

#20

Postad 28 november 2010 - 12:33

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Hade ju varit häftigt med en grävmaskin om man hade haft trädgård... Får se vad de blir, måste fixa kyl på måndag eller tisdag eftersom vi tar över lägenheten på tisdag...

#21

Postad 28 november 2010 - 12:40

kalman
  • kalman
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Varför nämner ingen Cylindas tvättmaskiner?

Svensktillverkade och numera med 5 års garanti.

Min börjar närma sig slutet på garantiperioden och har varit med om ett par flyttar. Fungerar fortfarande perfekt.

#22

Postad 28 november 2010 - 13:17

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Varför nämner ingen Cylindas tvättmaskiner?

Svensktillverkade och numera med 5 års garanti.

Min börjar närma sig slutet på garantiperioden och har varit med om ett par flyttar. Fungerar fortfarande perfekt.


Är nog nämnt tidigare i tråden tror jag... Asko/Cylinda...

#23

Postad 28 december 2010 - 22:19

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Cylinda FT-46i (observerat i:et) är riktigt trevlig som tvättmaskin. Finns även hos Mediamarkt för en slant mindre än hos Tretti.se: https://www.prisjakt...kt.php?p=553389

#24

Postad 29 december 2010 - 01:31

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Jo kolborstfri motor är att föredra ..! Mycket mera slitstarkt!

#25

Postad 27 april 2011 - 05:48

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Uppdatering:

Vi blev sjukt nöjda med både kylen och tvättmaskinen. Båda är tysta och energisnåla så det är bra. Det som var mindre bra var att vi fick ett felmeddelande på tvättmaskinen efter ca två månader. Koden på meddelande fanns inte med i manualen så det slutade med att en servicetekniker från Bosch fick komma. Har glömt vad felet var, men det var tydligen mjukvarurelaterat...

Hade varit surt om man hade varit tvungen att släoa ut tvättmaskinen då den är fyra våningar upp och måste lyftas över ett handfat för att komma ut ur badrummet... :S



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.