Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Handjagad kaffekvarn

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Saeco Conica (Kaffekvarnar) 1 (0) Inga priser

#1

Postad 15 november 2010 - 08:31

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
En modern kvarn som denna


är en sådan duglig om man vill skapa sig en kopp presso varje morgon? Hur mycket arbeta är det? Finns det kanske en orsak till att de allra flesta är drivna av elmotorer?

är ute efter, såhär i gåvotider, att kanske uppdatera från en knivkvarn till en malande kvarn. Ett mycket viktigt kriterium för köket där den ska hamna är att det inte ska vara en skrymmande pryl på köksbänken, och inte heller i något skåp helst. En handjagad kvarn som den ovan, eller dess mindre syskon
http://www.kaffemask.....0ceramic slim
exempelvis.

Räcker en sådan till? Det är frågan? Det är alltså inte espressograd som ska skapas utan lite grövre för fransk press/presso.
Andra förslag som passar in?


Eller är det mer eller mindre ett krav på en eldriven eftersom även om kvarnen är fin att titta på är det inget man orkar göra alltför ofta, att förhand mala kaffet?

ed:stvfl

Redigerat av Monshi, 15 november 2010 - 16:18.


#2

Postad 15 november 2010 - 15:15

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Skerton är en bra kvarn helt klart, dock får man ju veva en del för att få ut kaffe i några större mängder. Finns en Wilfa-kvarn som ska vara väldigt bra för inte så mycket pengar. Den är ju såklart betydligt större än Hario:n.



#3

Postad 15 november 2010 - 16:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ja, jag har titta på den där på prisjakt men det känns som en pryl som kommer stå framme på en bänk och med tanke på ytorna som finns i det köket är det nog inte ett verkligt alternativ. Skulle bli fönsterbrädan då kanske...

Eller om man kan hänga upp den på väggen, det finns en liten bit vägg där det kanske kan gå.

ja, frågan är som sagt hur mycket vevande det blir om man vill skapa, säga, en deciliter pulver. Motsvarar på ett ungefär 6 -8 koppar skulle jag tro.

#4

Postad 17 november 2010 - 10:47

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Ja, jag har titta på den där på prisjakt men det känns som en pryl som kommer stå framme på en bänk och med tanke på ytorna som finns i det köket är det nog inte ett verkligt alternativ. Skulle bli fönsterbrädan då kanske...

Eller om man kan hänga upp den på väggen, det finns en liten bit vägg där det kanske kan gå.

ja, frågan är som sagt hur mycket vevande det blir om man vill skapa, säga, en deciliter pulver. Motsvarar på ett ungefär 6 -8 koppar skulle jag tro.


Jag malde till en Chemex 3-koppars för ett tag sedan, och det är ju såklart en del vevande, men det går. 6-8 koppar blir ju desto mer. Fördelen med Wilfa:n är att den har timer, så du kan starta den och sedan bre frukostmackorna under tiden... :)

#5

Postad 17 november 2010 - 11:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag malde till en Chemex 3-koppars för ett tag sedan, och det är ju såklart en del vevande, men det går. 6-8 koppar blir ju desto mer. Fördelen med Wilfa:n är att den har timer, så du kan starta den och sedan bre frukostmackorna under tiden... :)


mmh, borde man inte kunna modda dessa kvarnar... en elmotor på en handjagad (krävs inte mycket) eller strippa en större maskin. Jag menar, så stora behöver de väl inte vara? fast kanske det måste finnas en del vikt i dem för att de ska stå still när man startar dem.

nåja, man kan ju alltid köpa en maskin på öppet köp (nu är det snart jul, man har till januari på sig att bestämma sig) och se om den passar in där den är tänkt.

ed: eller så tar man hand om den själv... det är alltså en liten present jag har i åtanke.

Redigerat av Monshi, 17 november 2010 - 11:14.


#6

Postad 19 november 2010 - 09:26

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
jag ändrar mitt mål:

Nu på jakt efter MINSTA kaffekvarnen. Kraven är enkla
  • Den ska få plats i ett vanligt skåp.
  • Den ska mala.
  • Den ska vara elektrisk
  • Den ska klara presso, den behöver inte klara espressograd
Elektrisk tror jag är ett krav, tror inte man ids stå och veva. Vanligen behövs bara 2-3 koppar men ändå, det är enklare med den de har

Den hackar kaffet och duger väl men en kvarn vore bättre.

mmh, kanske får lösa det hela genom att köpa en kvarn och modda den att passa in där den ska stå....kanske bygga om ett skåp, placerar den där, man häller i lite kaffe, fäller ut en tratt och...
nej, dumma lägenhet med sitt trånga kök! Man vill ju iofs ärligt talat inte helst ha något stående på bänkytorna oavsett om det är ett gigantiskt kök eller litet. Det är egentligen inte ett problem enbart för lägenheter med andra ord.

#7

Postad 20 december 2010 - 17:02

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

jag ändrar mitt mål:

Nu på jakt efter MINSTA kaffekvarnen. Kraven är enkla

  • Den ska få plats i ett vanligt skåp.
  • Den ska mala.
  • Den ska vara elektrisk
  • Den ska klara presso, den behöver inte klara espressograd
Elektrisk tror jag är ett krav, tror inte man ids stå och veva. Vanligen behövs bara 2-3 koppar men ändå, det är enklare med den de har

Den hackar kaffet och duger väl men en kvarn vore bättre.

mmh, kanske får lösa det hela genom att köpa en kvarn och modda den att passa in där den ska stå....kanske bygga om ett skåp, placerar den där, man häller i lite kaffe, fäller ut en tratt och...
nej, dumma lägenhet med sitt trånga kök! Man vill ju iofs ärligt talat inte helst ha något stående på bänkytorna oavsett om det är ett gigantiskt kök eller litet. Det är egentligen inte ett problem enbart för lägenheter med andra ord.


Ha ha, jag har en Vibiemme Jr DB står på bänken, och bredvid den står en Minimoka M-203, så för mig är kaffet viktigare än bänkytan :) Kvarnen kommer dessutom uppgraderas till en ännu större så småningom...

#8

Postad 20 december 2010 - 17:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ja, alla är vi olika. Den lägenhet jag var på väg att ge en kaffekvarn är en relativt stor och modern fyra men köket...
På två-tre meter utmed en vägg finns den bänkyta som finns. I denna en ö med spisen och en ö med diskho och däremellan kanske en meter med bänk...

Det är allt. dvs _O___O_ om man ska illustrera det. där O är diskho respektive spis/häll.

Nä, det blev inget av det hela.
Den lilla hackaren lever än.

#9

Postad 20 december 2010 - 17:18

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Har själv kollat rundor och fastnat för den här. Verkar OK och har ett överkomligt pris.

http://www.delico.se...affekvarn-p-308

Vad tror ni andraom denna? Här kan man köpa kaffe online. Sök på prisjakt på "Kaffebönor" och ni skall finna en uppsjö av olika sorter och leverantörer.

#10

Postad 20 december 2010 - 23:16

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Har själv kollat rundor och fastnat för den här. Verkar OK och har ett överkomligt pris.

http://www.delico.se...affekvarn-p-308

Vad tror ni andraom denna? Här kan man köpa kaffe online. Sök på prisjakt på "Kaffebönor" och ni skall finna en uppsjö av olika sorter och leverantörer.


För det första, vad ska du mala till? Presskaffe? Brygg? Espresso?

Rent generellt, den enda riktigt prisvärda kvarnen under 1000 kr torde vara Wilfan som det tipsas om tidigare i tråden.

Angående kaffe på nätet, Baristashopen är ett av de bättre ställen att köpa kaffe på om man vill handla i en webbutik.

#11

Postad 21 december 2010 - 11:12

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Mitt primära behov är att få ett gott bryggkaffe. Behöver jag då lägga upp till en tusing på kvarn?

Redigerat av Unregistered14e418df, 21 december 2010 - 11:12.


#12

Postad 22 december 2010 - 23:50

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Jahapp! Då är man ägare till en Wilfa nu. Idag var jag inom Mediamarkt i Lund o kollade. De hade en Wilfa kvar o den fick jag för 599:- ....så varför vela då. Jag slog till! Den känns väldigt robust o det ska bli skoj att prova den här.

Hade tänkt mig en Moccamaster clubline, eller ni har några andra förslag? :)

Vilka bönor ska en nybörjare välja?

Redigerat av Unregistered14e418df, 22 december 2010 - 23:52.


#13

Postad 23 december 2010 - 09:35

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Jahapp! Då är man ägare till en Wilfa nu. Idag var jag inom Mediamarkt i Lund o kollade. De hade en Wilfa kvar o den fick jag för 599:- ....så varför vela då. Jag slog till! Den känns väldigt robust o det ska bli skoj att prova den här.

Hade tänkt mig en Moccamaster clubline, eller ni har några andra förslag? ;)

Vilka bönor ska en nybörjare välja?


Grattis! Det var ett bra pris, även om den ibland såldes för 299 på den tiden COOP sålde den under namnet Hugin Coffea B)

Vågar inte svara på vilka bryggare som är bra, kör bara espresso själv.

När det gäller bönor finns det en uppsjö av fina varianter. Det viktiga till att börja med är att du får tag på någorlunda nyrostade bönor. Lilla Kafferosteriet finns väl t.ex. i din närhet? I Malmö kan du t.o.m få vara med när just dina bönor rostas, om du har tur.

#14

Postad 23 december 2010 - 10:52

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Kolla in Aeropress
https://www.prisjakt...kt.php?p=305349

För bönor rekommenderar jag rent allmänt Yirgacheffe. Pop från
http://www.arekafferosteri.se/

eller annat från
http://www.dropcoffee.se/

Kul kaffe grossist på entusiast nivå:
http://www.johanochnystrom.se/

#15

Postad 23 december 2010 - 11:01

Kolvsallad
  • Kolvsallad
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Kan bara säga att handvevat suger speciellt om du ska ha någorlunda finmalet. Jag testade att köra min hanvevade med skruvdragaren men det tog ändå lång tid.

Har nu en eldriven Saeco Conica och det enda lite dåliga med den är att det finaste läget är lite lite grovt för erspersso, men lagom till brygg.

#16

Postad 23 december 2010 - 12:35

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Kan bara säga att handvevat suger speciellt om du ska ha någorlunda finmalet. Jag testade att köra min hanvevade med skruvdragaren men det tog ändå lång tid.

Har nu en eldriven Saeco Conica och det enda lite dåliga med den är att det finaste läget är lite lite grovt för erspersso, men lagom till brygg.


Ja till espresso skulle jag nog inte orka handveva, men till en presskanna funkar det, även till en 8-koppars om det krävs ;)

#17

Postad 23 december 2010 - 13:18

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Tack för synpunkter o tips. Två saker skall ordnas de närmaste dagarna.

1. Jag skickar svärsonen till Lilla kafferosteriet i Malmö för att köpa julblandningen så jag kan prova dessa nyrostade bönor. Vi bor ju norr om Helsingborg.

2. Jag ger mig till Siba den 25:e o köper en Moccamaster clubline till nedsatt pris (995:-)

Ska bli härligt att mala bönor själv o brygga ett underbart gott kaffe. Kan riktigt känna den djuvliga kaffedoften redan.... ;)

#18

Postad 25 december 2010 - 13:37

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Jammi, det här blev perfekt.... Wilfa kaffekvarn o Moccamaster clubline. Provade precis med Zoega Intenzo bönor.
Det blev "JÄTTEGOTT" som mat-Tina brukar säga....

Redigerat av Unregistered14e418df, 28 december 2010 - 16:59.


#19

Postad 12 maj 2011 - 10:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Infogar i denna tråd att av julklappen blev det nu i vår en egen istället. En Wilfa.

Enkel, trevlig och ett mycket bra jobb är mitt initiala intryck efter första malningen till presso-kaffe. Snabbt och effektivt samtidigt som den inte låter alltför mycket. Visst, den låter men inte såpass att man blir irriterad.

Cirka 8-9 koppar klarar den av i en laddning.

Lite stor och klumpig, så jekla snygg är den inte. Men för att vara en kvarn är den inte så anskrämligt stor.

Synd bara att kaffe sätter sig så i allt det kommer i kontakt med. Synd att man bara kan använda kvarnen till kaffe.

#20

Postad 13 maj 2011 - 18:31

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Ja till espresso skulle jag nog inte orka handveva, men till en presskanna funkar det, även till en 8-koppars om det krävs :)


Har kört denna ett tag nu: OE Pharos Hand Grinder

Jag är beredd att ändra mitt uttalande om att jag inte skulle orka handveva till espresso :)

#21

Postad 14 maj 2011 - 08:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Har kört denna ett tag nu: OE Pharos Hand Grinder

Jag är beredd att ändra mitt uttalande om att jag inte skulle orka handveva till espresso :)


Håller det uttalandet även om du har, säg, åtta-tio vänner på besök? Okej, du kan då leja ut arbetat på dessa iofs...

Fast hur många bönor behövs för en espresso? Säg istället att du ska mala bönor till kafferepet med brygg/kok/pressokaffe. Okej, den dag man behöver ett halvt kilo kaffe kan man be rosteriet man köper kaffet i att mala det istället.


Snygg är den ivartfall, bra mycket finare än Wilfa...

#22

Postad 15 maj 2011 - 16:40

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Håller det uttalandet även om du har, säg, åtta-tio vänner på besök? Okej, du kan då leja ut arbetat på dessa iofs...

Fast hur många bönor behövs för en espresso? Säg istället att du ska mala bönor till kafferepet med brygg/kok/pressokaffe. Okej, den dag man behöver ett halvt kilo kaffe kan man be rosteriet man köper kaffet i att mala det istället.


Snygg är den ivartfall, bra mycket finare än Wilfa...


Skulle faktiskt aldrig drömma om att försöka bjuda 8 personer på espresso med nuvarande utrustning :P

Till presskanna skulle jag definitivt orka mala, men är det så att man regelbundet maler sådana mängder kaffe så är såklart handkvarn inte det jag skulle rekommendera i första hand!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.