Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snälla ge mig styrka att välja!

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 februari 2010 - 00:10

Kronoberg
  • Kronoberg
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Ja, som rubriken antyder behöver jag lite råd. Har nu kommit fram till dessa två kandidater. Har lyssnat på hela Hifi-klubbens sortiment av högtalare (inte Dalis 100 K) + Elac, Dynaudio, MA, Audiovector i 15-20 k klassen.

Har dock inte haft möjlighet att lyssna på Ventona utan har lyssnat lite på Gle serien och någon mindre Karat-golvare. Gle var inget för mig men det kanske man kan räkna ut på priset. De Karat jag hört lät bra men inte någon orgamsvarning direkt!! Lät inte bra det där. Lät bra gjorde dem iaf. Anledningen till valet mellan Dynaudio och Vento är att jag verkliga gillade Dynaudioburkarna och att Vento finns att tillgå för samma peng.

Så nu till min fråga. Är det någon som kan beskriva vad ni tycker om soundet i gällande dessa två. I jämförelse alltså. Jag resonerar såhär att en golvare i 25 k klassen borde kunna ge samma upplevelse som en stativare för 12 k eller? Är det dumt att lägga 20 papp på 2 stativ och en center när man kan få golvare + center i en "premium" serie för samma peng?

Ni som har lyssnat på både eller är frälsta i någon av dem får gärna ge mig input och gärna beskriva "målande"!!


Tacksam för avhjälpande av ett I-landsproblem!

Redigerat av Kronoberg, 17 februari 2010 - 01:02.


#2

Postad 17 februari 2010 - 12:04

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Då kommer en icke oväntad följdfråga.... Vad har du för förstärkare?

#3

Postad 17 februari 2010 - 13:10

Kronoberg
  • Kronoberg
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Tänkte att den skulle komma... skrev tråden lite sent igår!

Jag har en nyinköpt Onkyo 807. Om det fattas kraft kan jag tänka mig ett steg till frontarna men inte just nu i alla fall. Har sett att många har just Onkyo 800 och uppåt tillsammans med Vento. Om det är för de tyska priserna eller att de passar bra ihop vet ja inte.

#4

Postad 17 februari 2010 - 15:08

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Golvare i 25k-klassen är ju prismässigt snarare Vento 890DC och 855 centern från Tyskland, än 870.

Men du kanske inte vill beställa från utlandet?

#5

Postad 17 februari 2010 - 17:18

Kronoberg
  • Kronoberg
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jo det är just det som jag har fått upp ögonen för.

Har fått pris på 18 k nånstans för 880 med 856 ifrån Tyskland. 890 känns som lite för stor för mitt rum. Mitt dilemma är alltså att man kan få Vento golvare med center i pianolack fast nån tusenlapp MINDRE än Dynaudio front med stativ till!

Någon som lyssnat på dessa och funderat i samma banor som jag. Hur skulle ni karaktärisera Ventoljudet? Och i förhållande till Dynaudio?

#6

Postad 17 februari 2010 - 19:55

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
vento..... mkt högtalare för dessa pengar iom centern på köpet....

#7

Postad 18 februari 2010 - 08:34

Kronoberg
  • Kronoberg
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Börjar fundera på om detta skulle vara i Ventotråd kanske?

Är det någon som kan ge sig på en beskrivning av Ventogolvarna. Hur upplever ni soundet och vad har ni jämfört med?

Dynaudio Excite låter enligt mig mjukt behagligt "stampa takten" musik, kände speciellt att de hade en bra spridning och att ljudet var rätt så mkt i mitten och inte så mkt från två högtalare. Ganska ofärgat ljud men detaljerat och med lite värme.

Hur är detaljer och diskant på Vento? Blir det vasst? Alltså för mkt av allting eller hur upplever ni det??

Vento känns prisvärda iaf om man köper från från DE.

#8

Postad 18 februari 2010 - 09:55

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Jag föredrar Dynaudio. Kanske finns någon på forumet som kan erbjuda en lyssningssession om du inte kan hitta en butik i närheten som har ventogolvarna. Jag skulle inte gå på vad andra säger om jag vore i dina skor.

#9

Postad 18 februari 2010 - 11:22

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Har själv Vento 890 tycker dom spelar riktigt bra mycket klart och detaljrikt tycker inte dom låter för vasst



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.