Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varmklingande hemmabio förstärkare till Canton Karat ?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam DiVA AVR250 (Surroundförstärkare) 1 9,07 (13) Inga priser
Marantz SR8001 (Surroundförstärkare) 1 9,25 (15) Inga priser
Onkyo TX-SR805 (Surroundförstärkare) 1 9,39 (60) Inga priser
34 relaterade trådar
ARCAM-klubben (40 inlägg) 2 år sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Kommentarer till Integra till salu mm. av Audiovector (4 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg) 11 år sedan
ONKYO TX-SR805 (131 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 * (1805 inlägg) 12 år sedan
Ny Onkyo TX-NR609B eller beg. Onkyo TX-SR805 (9 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Marantz SR7001/8001 * (259 inlägg) 12 år sedan
Kontrollera din reciever via RS232 (107 inlägg) 12 år sedan
Biampning av Onkyo 805 på B&W 683 (13 inlägg) 13 år sedan
Onkyo 805 (13 inlägg) 14 år sedan
Skumt ljus på Onkyo 805.. (1 inlägg) 14 år sedan
Sälja Marantz SR 8001 (8 inlägg) 14 år sedan
Bra 7.1 förstärkare till klipsch rf-62 (5 inlägg) 15 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR805 eller vänta på TX-SR806? (8 inlägg) 15 år sedan
Svenska manualer till Onkyo HÄR. (2 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg) 15 år sedan
Beställa Onkyo från tyskland (174 inlägg) 15 år sedan
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg) 15 år sedan
Svårt val? (11 inlägg) 15 år sedan
Marantz SR7002, Yamaha RX-V1800, Onkyo TX-SR805 (21 inlägg) 15 år sedan
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg) 15 år sedan
HDMI-växling på Onkyo 805 (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med CD-uppspelning via HDMI (6 inlägg) 15 år sedan
Arcam AVR250 (14 inlägg) 16 år sedan
Azur 640R vs Marantz SR7002 vs TX-SR805 (17 inlägg) 16 år sedan
Behöver reciever tips (42 inlägg) 16 år sedan
Reciever till Klipsch högtalare (39 inlägg) 16 år sedan
Dagens och morgondagens TV? (14 inlägg) 16 år sedan
Flerkanalsreceiver eller 2-kanal (9 inlägg) 17 år sedan
Driva DynAudio (50 inlägg) 17 år sedan
Hjälp! Arcam 250 vs Yamaha RX-V2600? (6 inlägg) 17 år sedan
Finishen på CR80 fjärrkontroll (till Arcam) (2 inlägg) 18 år sedan

#1

Postad 13 november 2007 - 00:37

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Som nybliven ägare till ett 5.1 Canton Karat 707 system, behöver jag byta ut min förstärkare (NAD) mot något kraftigare. Vet att man rekomenderar Onkyo till Canton. Vore givande om ni på forumet kunde peka ut en förstärkare som har en varm ton och är mycket åt det mörka hållet som jag önskar. Vass diskant är också bland det värsta jag vet. Har fått för mig att Marantz, HK, Pioneer och framförallt Sony, drar åt det ljusa hållet, även om det varierar med modell. Nad upplever jag ha lite väl vass "disko diskant". Hur är Onkyo och Yamaha och vad har ni för rekomendationer?

Redigerat av Hörapparaten, 13 november 2007 - 17:58.


#2

Postad 13 november 2007 - 17:52

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Nu har jag inte hört Karatserien speciellt mycket men jag har lyssnat en hel del på Yamaha och Onkyo till Canton LE och där Onkyo ett bättre val.

Men den förstärkare som imponerat mest till Canton är Arcam A32, förvisso lite dyrare men oj vad den lirar fint med mina LE190. Kan bara tänka mig att den kan göra underverk med Karatserien!

Edit: Givetvis menar jag att du ska kika på Arcam AVR för surroundljud.

Redigerat av Mieron, 13 november 2007 - 17:53.


#3

Postad 14 november 2007 - 12:14

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Låter snarare dessvärre som om du behöver byta dina högtalare. NAD är ju inte direkt vass i diskant.
Lyssnade du på dina Canton innan köp?.

#4

Postad 14 november 2007 - 12:37

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Vad har du för budget?

#5

Postad 14 november 2007 - 13:18

none
  • none
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Är högtalarna inspelade eller helt nya?
Både förstärkare och signalkälla är viktig. Har man en dålig DAC kan ljudet bli lite vasst tycker jag.
Precis som du skriver tycker jag att Onkyo är en bra matchning till Canton.
Men att NAD är vasst, det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om...
Däremot har NAD mycket bra pondus och kraft, men i mitt tycke ett lite sämre mellanregister.

Har du möjlighet att låna hem olika förstärkare, och vilken budget har du?
Jag tycker att man behöver komma över 10 000 kr taket för att få bra 2 ch ljud ur en hemmabioförstärkare.
En Arcam AVR 250 kanske skulle passa? Eller ännu hellre än 350.

None

#6

Postad 14 november 2007 - 19:03

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Köpte högtalarna som "grisen i säcken", alltså hade aldrig hört dem. Har dock haft andra Cantonhögtalare och enligt vad man kunde läsa sig till och försäljarens beskrivning, borde dom passa mina ljudideal - vilket dom till största delen också gör. Är nya och ej inspelade än, vilket kanske förklarar en viss vasshet i främst diskanten ibland. Min NAD förstärkare håller jag med om har ett ganska fylligt ljud med ett lite undertryckt mellanregister som dock passar bra med Karaternas väldigt tydliga dito. Att jag ändå upplever diskanten som väl vass och påträngande ibland, kan kanske även kopplas till DVD spelaren - NAD T 524, som väl inte spelar i Karat klass. Budgeten har jag redan spräckt och vill förtränga. (på något sätt blir det nästan alltid så med ljud) Kan jag få en hembio förstärkare för max 12000 kr som även ger rättvisa åt 2 kanal, får det bli det. Behöver jag gå upp i pris får jag vänta med inköp. Är ej bilburen varför det är svårt att låna hem förstärkare och testa.

#7

Postad 14 november 2007 - 19:17

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Vincent/Sheng-Ya kan nog vara något.

Även XTZ Class A100 D II

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 14 november 2007 - 19:17.


#8

Postad 14 november 2007 - 21:35

none
  • none
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Han vill ha en hemmabioförstärkare inte en 2 kanals...
Arcam AVR 250 kostar 12000 kr. Mycket bättre 2 kanalljud får du inte. Annars finns det marantz 8001. Skulle nog passa.
Finns även bra onkyo i den prisklassen.
Jag tycker inte du ska köpa utan att lånat hem innan. Finns det inga ljudaffärer där du bor? :D

None

#9

Postad 14 november 2007 - 22:22

Unregistered8493ad0c
  • Unregistered8493ad0c
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
jag tycker du ska titta närmre på en beggad primare spa20. Där har du en förstärkare som levererar ett riktigt bra 2-kanalsljud samt ett bra bioljud. denna stärkare har dock inga direkta finneser och extra grejer utan är endast en jäklig skön ljudförmedlare, speciellt om du har lite problem med vasshet! Jag har själv ägt en sådan tidigare och jämförde den med flera andra märken som nad, hk och onkyo ingen kom i närheten av primaren. nad och hk tyckte jag var fruktansvärt dåliga i toppen, rent för skrikigt för min smak. onkyo var lite mer åt det mjuka hållet men ändå långt ifrån primaren! tycker även du ska kolla över din transport (cd/dvd) då också kan vara ganska avgörande! lycka till!!

#10

Postad 14 november 2007 - 22:59

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jo då, har rätt många butiker i Stockholm där jag bor. Problemet är främst vikten på förstärkarna i den här klassen och avsaknaden av bil. Har haft Marantz och Yamahas utgående modeller som säljs ut för runt 8000 kr som budgetalternativ. Dom har fått höga betyg i tester och av användare och måste anses som mycket prisvärda. Är dock rädd för att dom är för ljusa för min smak. Onkyo har en rätt ny modell för ca 12000 kr som enligt säljare passar fint med Karaterna. Dock är den i mitt tycke ful vilket har en viss, om en liten betydelse. Arcam AVR är ganska okänd för mig - vet att märket spelar i dom högre divisionerna. Skall kolla närmare på det.
Signaturen "Jamoman" och jag kanske har liknande diskantsmak. Primaren skulle kunna vara ett bra alternativ.

#11

Postad 14 november 2007 - 23:14

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag att Arcam spelar bättre än Primare till i stort sett allt jag hört.

Den jämförelsen baserar jag på matchen mellan A32 och I30, jämbördig prisklass och ljudidealen bör väl inte skilja så mycket från 2-kanal till flerkanal?

Det finns ju en annons som inte är borttagen än iaf.. Kolla här!

#12

Postad 15 november 2007 - 19:34

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Tack för Arcam tipset - den fanns kvar men är engelsk import och finns i Gävle. Hittade en annan i Göteborg men ingen i Stockholm just nu.

#13

Postad 16 november 2007 - 08:57

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jag har Onkyo 805 till mitt Canton Karat-system och ljudet är OKLANDERLIGT!!! Bättre matchning kan man inte få, Canton och Onkyo lirar mkt bra tillsammans.

Onkyon är väldigt snygg IRL, den gör sig idäremot nte så värst bra på bild.

Jag flyttar tråden till förstärkarforumet eftersom det är förstärkaren vi diskuterar.

#14

Postad 16 november 2007 - 14:09

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Grattis till en grym uppsättning högtalare. Har kört Canton Karat de senaste 7 åren och är fortfarande supernöjd. Onkyo tycker jag är det självklara valet till karaterna. De du skall till varje pris undvika, tycker jag, är Pioneer, sony och H/K. Arcam som nämnts tidigare kan vara ett vettigt val också. Har även hört Marantz med karat och de lirade också skönt.
Det tar dock ett litet tag för Karaterna att bli "varma i kläderna" så ge dem tid för inspelning innan domen faller.

#15

Postad 16 november 2007 - 15:42

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0
Kan ju bara inte tro att en dyrare DVD/CD skulle göra att diskanten blev mindre vass. Visst, en gnutta men vad det verkar har du ett större problem än så. Samma sak när folk rekomenderar andra kablar tycker jag..
Angående NAD så är den en av de snällaste vad gäller att inte framhäva en vass diskant. Så byte av stärkare i detta fallet kan i stort sett bara bli sämre. NAD har ju just de egenskaper du sökte: Mörk, varm och lite "rund" i ljudet skulle jag vilja säga. Dock med en liten bekostnad på detaljer.

Du skrev dock inte vad för modell det var. Om det var en av deras klenare modeller, så kan ju det hela bero på stärkaren, visst.

#16

Postad 16 november 2007 - 21:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Mitt tips är att spela in högtalarna innan du byter elektronik.

Ljudkaraktären kommer att förändras genom inspelning. Framför allt blir ljudet lite mjukare och djupare.

Canton har ju väldigt klara diskanter som inte behöver lika mycket inspelning som bas och mellanregister. I början kommer alltså diskanten att vara lite dominerande men det går över allteftersom de andra elementen mjuknar.

#17

Postad 17 november 2007 - 00:32

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Tack alla som som kommit med hjälp och synpunkter. Tack! Min nya förstärkare blir förmodligen en Onkyo TX-SR 805 som rekomenderas här.Tyvärr är den djupare än andra och ny TV-bänk blir ytterligare något att investera i. La ett bud med 8500 kr på en Arcam AVR300, men det antogs ej. Får betala drygt 11000 kr för en ny Onkyo med svensk manual och det lär det bli. Priserna tycks ej vara på väg ner för tillfället.

Redigerat av Hörapparaten, 17 november 2007 - 00:37.


#18

Postad 17 november 2007 - 02:03

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Mitt tips är Onkyos nya serier eller Marantz.

Marantz har varmtljud, men Onkyo's nya är mkt trevliga med allt man kan tänkas behöva utom dubbla HDMI ut tyvärr.

#19

Postad 18 november 2007 - 18:05

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Mr Linde - undrar hur du upplever 2 kanalsljudet, har det den där fylligheten som många annars saknar ? Är det inga problem att biampa Karaterna, Onkyo lär fodra över 8 ohm ? Vore kul att veta vilken center och sorround du har.
För övrigt var jag åt att köpa Qln 604 först - var dock för djupa för mig. Såg att du haft och skrivit positivt om dem. Sedan hade du väl några XT har jag för mig. Kul att vi bägge är Karat-ägare! Vad har du för DVD-spelare ?

#20

Postad 18 november 2007 - 19:05

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Mmm... du har ju inte ens berättat vilken NAD-förstärkare du har innan folk har börjat rekommendera "bättre" förstärkare. Det hela känns inte helt seriöst eller stabilt.

Här får du seriösa och stabila tips:
(1) Spela in högtalarna.
(2) Se över signalkällan.
(3) Se över rumsakustiken.
(4) Om ovanstående inte hjälper, fundera på ny stärk och provlyssna hemma.

#21

Postad 18 november 2007 - 20:22

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Mr Linde - undrar hur du upplever 2 kanalsljudet, har det den där fylligheten som många annars saknar ? Är det inga problem att biampa Karaterna, Onkyo lär fodra över 8 ohm ? Vore kul att veta vilken center och sorround du har.
För övrigt var jag åt att köpa Qln 604 först - var dock för djupa för mig. Såg att du haft och skrivit positivt om dem. Sedan hade du väl några XT har jag för mig. Kul att vi bägge är Karat-ägare! Vad har du för DVD-spelare ?

Jag har biampat mina Karat med min Onkyo 805 och det fungerar bra. Karaterna har 4-8 ohm i sin spec.
Fylligheten vid tvåkanalsljud finns där, dock kan diskanten vara lite dominerande till en början(som Lymme sade) för att sedan bli bättre och bättre.

#22

Postad 22 november 2007 - 00:35

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Har en Nad T 743 som givetvis inte räcker till Karaterna även om den räcker ovanligt långt, med tanke på sina blygsamma data.
En ny förstärkare är ett måste!

#23

Postad 22 november 2007 - 20:45

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Tja, wattspecen är väl det man ska bry sig minst om...

Ett tips är väl att testa med Arcams surroundreceivers i din prisklass men då kommer du förstås inte upp i flera hundra (pappers)watt per kanal :) Till Canton tycker jag ändå att det är värt att prioritera finlir framför kraft. Jag driver ofta mina RC-L i klass A med 50W per kanal och det låter förträffligt. Med högre effekt får man förstås ett mer utmejslat ljud.

#24

Postad 23 november 2007 - 00:46

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Nad kontra många andra, är som elefantöl konta lättöl ! Nu räckte den dock inte till riktigt och jag har nu beställt en Onkyo 805.
Många rekomenderar den till Karaterna - inte minst här på forumet och den har rätt hyfsade trafo, vilket vikten skvallrar om.
Var sugen på en Arcam 300 då den ska låta bra i 2 kanal. Tyckte dock att begagnade priserna är väl höga - ca 9500 kr + frakt och risken att bli blåst, gjorde att det föll. Blir jag inte vän med Onkyon lär jag satsa på en ren 2 kanals förstärkare till stereo. XT´s
class A förstärkare för runt 6000 kr verkar lockande. Runt 50 class A watt har jag för mig den ger. Räcker och blir över för mina behov.

#25

Postad 23 november 2007 - 10:19

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Mr Linde - undrar hur du upplever 2 kanalsljudet, har det den där fylligheten som många annars saknar ? Är det inga problem att biampa Karaterna, Onkyo lär fodra över 8 ohm ? Vore kul att veta vilken center och sorround du har.
Kul att vi bägge är Karat-ägare! Vad har du för DVD-spelare ?


Ja, 805:an har en fyllig spelstil. Kul att du beställt en! Jag har en Karat center och Dynavoice-surroundare (men har ett par Karat på G). :D

#26

Postad 23 november 2007 - 17:55

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Roligt att det gick så fort att bestämma sig. Du får rapportera när du har fått förstärkaren och hunnit lyssna lite.

#27

Postad 24 november 2007 - 00:04

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Bestämde mig rätt snabbt p.g.a att nyinköpta center och sorround ej är inkopplat, beroende på att befintlig TV-bänk ej rymmer nya centern. Måste börja om från "noll" med allt vad det innebär. Sorroundhögtalarna Karat 702 plattsar egentligen inte alls i mitt rum. Kommer att väggmoteras rätt nära taket - vilket inte höjer designvärdet på min lägenhet! Ska man "förstöra" sitt vardagsrum ska man göra det med besked ! Tyvärr har jag ur ljudsynpunkt ett hopplöst vardagsrum. Har lite förhoppning om att
autokalibreringen på Onkyo kan hjälpa en del. Återkommer med synpunkter när allt fallit på platts.

#28

Postad 24 november 2007 - 18:31

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det brukar gå att hitta en ljudmässigt god placering för högtalarna om man är villig att kompromissa med möbleringen. Tipset är att flytta runt prylarna och prova så många olika placeringar som går innan man skruvar fast nåt. Det är lätt om man bestämmer själv men lite svårare om man har fler i hushållet med synpunkter på var skåpet ska stå.

#29

Postad 10 december 2007 - 02:37

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Onkyon äntligen på tillfällig plats. Har enbart provlyssnat lite i stereo på cd och Tv-ljud med rätt nöjda öron. Basen upplever jag som renare men svagare än Nadens fetare bas. Diskanten blir betydligt diskretare med Onkyon där jag ibland upplevt Nadens som väl hård och framträdande. Ska sätta upp sorroundhögtalarna och köra autokallibreringen i dagarna. Återkommer med mera tyckande med allt inkopplat.

#30

Postad 27 december 2007 - 20:11

borax
  • borax
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Onkyon äntligen på tillfällig plats. Har enbart provlyssnat lite i stereo på cd och Tv-ljud med rätt nöjda öron. Basen upplever jag som renare men svagare än Nadens fetare bas. Diskanten blir betydligt diskretare med Onkyon där jag ibland upplevt Nadens som väl hård och framträdande. Ska sätta upp sorroundhögtalarna och köra autokallibreringen i dagarna. Återkommer med mera tyckande med allt inkopplat.


Hur har Onkyon presterat? Sitter själv och funderar på att byta min NAD 763a till en SR805 så vore intressant att höra lite reflektioner :).

#31

Postad 29 december 2007 - 05:16

Hörapparaten
  • Hörapparaten
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Har tyvärr inte hunnit lyssna så mycket som önskat, men Onkyon har i mitt tycke - framförallt efter autokalibrering och justering av tonkurvan, en mjukare diskant och ett allmänt varmare ljud än NAD. Kan bara instämma i att den passar bra till Karaterna. Naden saknar ju den möjligheten varför jämförellsen haltar. Upplevde Nadens bas som kraftig och är lite besviken på Onkyons betydligt svagare, trots biampade frontar. Att lyssna på stereo i rent audioläge blir väl platt och basfattigt, vilket i och för sig har mycket med mitt rum att göra . I vanligt stereoläge med tonkontrollerna inkopplade låter det dock rätt bra. Bäst låter den i sorroundlägena och de många andra ljudalternativ somm finns. Där slår den Nad med hästlängder enligt min mening. Minus blir det för något svag bas och avsaknaden av direktknapp på fjärren att reglera subvolymen med. Uppskalningen av komponentvideo via hdmi har inte lyckats så bra. Får en något flimrig och ostabil bild. Vet inte var felet kan vara och ska inte sätta minus för det ännu. Är det någon här som vet ?

#32

Postad 29 december 2007 - 16:13

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
sdsds

Redigerat av Unregistered1197, 29 december 2007 - 16:15.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.