Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dune HD Neo 4k, eller ska man titta på andra?

234 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 05 november 2018 - 19:39

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Jag har "bara" bildvisare som har native 1080P, Samsungs sista 64” plasma som jag är jättenöjd med och en JVC 35:a.

Har även en ATV4 och den har en bildkvalité som ligger mellan Dune och Oppo. Och den lämnar 5.1 via PCM med Netflix på samma avsnitt på Netflix.

/Lennart

Redigerat av LJN, 07 november 2018 - 00:57.


#102

Postad 07 november 2018 - 09:20

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Kör du enbart 1080p både till tv o projektorn eller har du bara projektor? Tänkte eftersom du testat uhd-material också. Verkar vara problem med bioförstärkarna att hantera olika upplösningar o kör du dunen i felsäkert läge får du bara ut 1080p på uhd-materialet också?

Dune är endast i min hemmabio och där har jag projektor.

Felsäkert läge var bara första gången jag startade Dune när den kom från "fabrik". Det krävdes för att säga till Dune att använda en viss upplösning. Sen behöver jag inte tänka på det.



#103

Postad 07 november 2018 - 10:40

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Använder både tv och projektor och har inget uhd material.
\Lennart

#104

Postad 12 november 2018 - 19:51

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

En störande bug har jag råkat ut för: External SRT för MKV,  fungerar men textremsan hänger kvar till nästa text kommer? Någon som vet mer om det och om någon fix finns?

 

/Lennart



#105

Postad 12 november 2018 - 20:15

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp.

 

https://www.avsforum...ml#post57069138



#106

Postad 12 november 2018 - 20:45

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Sir Mix Alot, där har vi lösningen - stort tack för hjälpen:) Har laddat fixen på USB sticka och fortsätter i morgon. Återkommer med rapport om utfallet.

 

Edit: patchen ilagd och det tog bara två sekunder med ett OK som bekräftelse. Och nu "stänger" texten ner på rätt sätt:)

 

/Lennart


Redigerat av LJN, 13 november 2018 - 06:45.


#107

Postad 21 januari 2019 - 15:38

andreas30
  • andreas30
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

Så det finns inga svenska återförsäljare av Dune längre?



#108

Postad 24 januari 2019 - 14:36

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Nu har jag använt min Dune HD Pro 4K lite mer och streamar 1080P MKV:s från server. Och har ett problem, blir lite störd då jag uppfattar "bildrutejudder" då och då. Är det någon inställning för frame rate som är viktig på Dune HD Pro 4K? Kan man låta den stå på 1080P/Auto eller? Sen finns det några andra inställningar också att göra.

 

Alla tips är välkomna:)



#109

Postad 24 januari 2019 - 20:13

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Egentligen har jag ingen aning hur en så spelare funkar, men.... Min gamla HD Max funkar bäst om man ställer 1080i/50 och Auto som grundinställning. Då byter den som den ska till andra format och jag har inte sett några störningar i bilden.



#110

Postad 25 januari 2019 - 11:08

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Tack Erik, ska prova detta :)

 

/Lennart



#111

Postad 25 januari 2019 - 14:58

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Jag är rädd Lennart att det inte kommer avhjälpa i just ditt fall. Det verkar tyvärr vara så att Dune Hd 4k Pro har problem att hålla 23.976hz. Det handlar inte om jättemycket fel, men tillräckligt för att man ska kunna se microhack med några minuters mellanrum. Finns en del information om detta i tråden om spelaren på avsforum.com.



#112

Postad 25 januari 2019 - 16:11

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Det är ju synd om detta är ett problem på nyare spelare från Dune. Det var just den korrekta hanteringen av bilduppdateringsfrekvensen som var ett av de tyngsta skälen till att jag köpte HD Max en gång i tiden. Nu har jag varken hårdvara i övrigt eller någon mjukvara för UHD, 4K eller objektbaserat ljud, men jag sneglar förstås lite på vad jag ska ha nån gång i framtiden... :rolleyes:



#113

Postad 25 januari 2019 - 17:22

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Jag är rädd Lennart att det inte kommer avhjälpa i just ditt fall. Det verkar tyvärr vara så att Dune Hd 4k Pro har problem att hålla 23.976hz. Det handlar inte om jättemycket fel, men tillräckligt för att man ska kunna se microhack med några minuters mellanrum. Finns en del information om detta i tråden om spelaren på avsforum.com.

 

Sir Mix Alot: Precis, du beskrev mitt upplevda problem perfekt! Fråga, finns det någon mediaspelare idag som är så gott som felfri och viktigast ger korrekt bild?

 

Nu sitter jag inte i sjön då jag också har en Oppo BDP-103D US version som har Netflix app och som streamar med perfekt bild och ljud. Men som kanske är lite långsam med navigering och laddning... 



#114

Postad 25 januari 2019 - 18:50

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Nej, verkar vara svårt att hitta en spelare som är helt perfekt. Kör idag med en Z9s som funkar bra.. Dock så är det problem ibland att läsa meny på DB. Ibland har jag fått audio drop out.(1-2ggr) per film och inte kan den "hoppa" fram ett kapitel . men väldigt sällan mest när 50GB + filer körs. Dock vet jag inte om det är fel på filen eller om spelare bara "ballar" ur.



#115

Postad 25 januari 2019 - 18:56

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Sir Mix Alot: Precis, du beskrev mitt upplevda problem perfekt! Fråga, finns det någon mediaspelare idag som är så gott som felfri och viktigast ger korrekt bild?

 

Nu sitter jag inte i sjön då jag också har en Oppo BDP-103D US version som har Netflix app och som streamar med perfekt bild och ljud. Men som kanske är lite långsam med navigering och laddning... 

 

Ska du bara köra 1080p så räcker ju en gammal Dune Hd Smart H1 gott och väl. Är appar och sånt viktigt, då kan en Nvidia Shield vara av intresse.



#116

Postad 02 februari 2019 - 00:08

Schrimpf
  • Schrimpf
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Vero 4k+ då? Många nöjda med den samt fantastiskt pris...

#117

Postad 20 februari 2019 - 12:46

andreas30
  • andreas30
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

Ni som har Dune Hd 4k, var nånstans har ni köpt den?



#118

Postad 21 februari 2019 - 14:05

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Köpte min Dune HD Pro 4K med hårdvaruversion 292a så att man får den belysta fjärren på Ebay.de :) Fanns på lager i Tyskland och priset blev då 2560.- inkl DHL frakt.



#119

Postad 28 februari 2019 - 20:02

andreas30
  • andreas30
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

LJN Vilken butik köpte du den ifrån?



#120

Postad 02 mars 2019 - 15:54

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Ni som har Dune Hd 4k, var nånstans har ni köpt den?

Tyska Ebay.



#121

Postad 06 mars 2019 - 14:44

andreas30
  • andreas30
  • Användare

  • 230 inlägg
  • 0

Någon som har en erfarenhet av denna mediaspelare

HiMedia Q10 Pro

#122

Postad 21 april 2019 - 17:45

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Verkar som dune äntligen krupit fram och börjar leverera lite uppdateringar. Såg nu på avs-forumet att det kommit lite nyheter. 5.1 ljud på Netflix och UHD BR menyer bla. http://dune-hd.com/firmware/pro4k/

#123

Postad 21 april 2019 - 18:53

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

 

Någon som har en erfarenhet av denna mediaspelare

HiMedia Q10 Pro

 

 Ja, jag har en sån. Funkar bra som de flesta android spelare. Kodi kör jag dock inte via den. Inga hd-ljud stöddes av den på denna plattform. Kolla futeko-forumet för mer info

https://www.futeko.c...forum/index.php

 

säljer dock min nu. köpt en "oppo" ;-)



#124

Postad 23 april 2019 - 22:10

Unregistered70c204f0
  • Unregistered70c204f0
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Jag köpte en HD Pro 4 plus i dagarna för att ersätta min gamla Base 3.0, men jag lyckas inte få kontakt med den interna hårddisken från Windows.

Windowsnätverket hittar inte Dune

Jag kan pinga Dune men den kommer inte upp i nätverket och jag kan inte ansluta via ftp.

Dune hittar utan problem både min NAS och min Windows 10 dator..

 

Nån som har förslag på hur jag löser detta?? Jag har testat att stänga av brandväggen.



#125

Postad 24 april 2019 - 16:21

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

Jag köpte en HD Pro 4 plus i dagarna för att ersätta min gamla Base 3.0, men jag lyckas inte få kontakt med den interna hårddisken från Windows.

Windowsnätverket hittar inte Dune

Jag kan pinga Dune men den kommer inte upp i nätverket och jag kan inte ansluta via ftp.

Dune hittar utan problem både min NAS och min Windows 10 dator..

 

Nån som har förslag på hur jag löser detta?? Jag har testat att stänga av brandväggen.

kan inte säga exakt hur du ska lösa det (vet ej). Men , det är win10 problem. kolla om samba1 är aktiverat i din win10. Kolla om din nas kan bli "Master browser" när det gäller samba protokollet. Finns massor av folk med liknande problem, och alla lösningar funkar inte för alla. 

 

edit: kan det vara så att din dune inte delar ut/gör disken tillgänglig utåt? (min himedia gjorde det, så din box borde det också när jag tänker efter. Men min "oppo"-klon gör det inte å andra sidan.


Redigerat av Unregistered222df659, 24 april 2019 - 16:24.


#126

Postad 30 april 2019 - 10:50

Unregistered70c204f0
  • Unregistered70c204f0
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Konstigt nog började det funka när jag satte wifi på 2,4 från 5 ghz. Ska inte spela nån roll men uppenbarligen gjorde det det.



#127

Postad 06 mars 2020 - 18:22

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Nu kanske det börjar hända grejer! Detta kanske är spelaren som som skulle kommit från första början men dom gör en riktig pudel nu o ska släppa en ny med mycket mer prestanda i, kan bara hoppas det var detta som behövdes för att få ordning på grejerna. http://www.dune.ru/c...iapleery_1/133/

#128

Postad 06 mars 2020 - 18:58

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Varför skicka en länk på ryska??



#129

Postad 06 mars 2020 - 19:22

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Varför skicka en länk på ryska??


Därför jag inte hade ork att översätta den åt dig...
Varför inte bara trycka på Google översättning? Kom upp direkt när jag gick in på sidan, funkade alledes ypperligt..

#130

Postad 06 mars 2020 - 21:05

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Ok,läser från paddan i safari. Fick byta till chrome så gick det att översätta.



#131

Postad 07 mars 2020 - 00:41

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Ok,läser från paddan i safari. Fick byta till chrome så gick det att översätta.


Det är lugnt. Jag snedtände lite, ber om ursäkt för det, var inte meningen.

#132

Postad 07 mars 2020 - 00:44

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Men oavsett så verkar dom tryckt i ganska duktiga "uppgraderingar" i den, hoppas den blir bättre än föregångaren och inte så många barnsjukdomar...

#133

Postad 25 april 2020 - 08:23

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Nu har Dune lagt ut informationen om nya Dune HD Pro II (299$) på den engelska hemsidan så att man kan förbeställa den. Det nya är väl Realtek 1619-chip. 

 

https://www.dune-hd....ne-hd-pro-4k-ii    

 

De har även lagt till en ny instegsmaskin (159$) med nytt 1395-chip från Realtek. Jag kan inte se att den inte klarar Atmos, så som det varit tidigare med den billigaste 4k-spelaren.  

 

https://www.dune-hd....e-hd-realbox-4k

 

Båda maskinerna har fått en ny fjärrkontroll och stöd för VP9v2 så den kan spela 4k Hdr på Youtube.



#134

Postad 11 oktober 2020 - 15:14

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Köpte en ny Dune HD Pro 4K II från England i somras och har nu i veckan satt den i drift:) Den har bla. det nya RealTek chipset RTD1619 och Dune brukar vara duktiga på att fixa till buggar mm. efter hand. Jag har inte märkt av några buggar än och streama 4K/HDR10 via nätverket fungerar bra. Har under sommaren uppgraderat min server med ett nytt AsRock serverboard med ECC-minne, en hygglig Intel CPU och större diskkapacitet. Har lämnat WHS 2011 som server operativ och använder nu Windows 10 Pro som stöder "remote access" från andra W10Pro klienter.

 

I Dune så finns "Android system" settings där man kan ställa lite parametrar för RTD1619. Och här är jag nyfiken om någon har "pillat" på dessa och jag kan tänka mig att samma finns på andra mediaspelare med nyare Realtek chipset?

 

Realtek system settings - Video: Peak Luminance Level 4?

Auto 1080P 24Hz Playback,  ska aktiveras eller lämnas off?

Audio: HDMI Rx Audioformat, vad är det för något ?

Audio DAC switch?

Others: Performance Mode CPU, Performance on or off?

Playback with less reserved buffer ?
 


Redigerat av LJN, 11 oktober 2020 - 15:15.


#135

Postad 11 oktober 2020 - 22:07

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Köpte en ny Dune HD Pro 4K II från England i somras och har nu i veckan satt den i drift:) Den har bla. det nya RealTek chipset RTD1619 och Dune brukar vara duktiga på att fixa till buggar mm. efter hand. Jag har inte märkt av några buggar än och streama 4K/HDR10 via nätverket fungerar bra. Har under sommaren uppgraderat min server med ett nytt AsRock serverboard med ECC-minne, en hygglig Intel CPU och större diskkapacitet. Har lämnat WHS 2011 som server operativ och använder nu Windows 10 Pro som stöder "remote access" från andra W10Pro klienter.

 

I Dune så finns "Android system" settings där man kan ställa lite parametrar för RTD1619. Och här är jag nyfiken om någon har "pillat" på dessa och jag kan tänka mig att samma finns på andra mediaspelare med nyare Realtek chipset?

 

Realtek system settings - Video: Peak Luminance Level 4?

Auto 1080P 24Hz Playback,  ska aktiveras eller lämnas off?

Audio: HDMI Rx Audioformat, vad är det för något ?

Audio DAC switch?

Others: Performance Mode CPU, Performance on or off?

Playback with less reserved buffer ?
 

 

Har du inget specifikt problem, så tycker jag att du gör bäst i att inte vara inne i Android-systemets inställningar i huvud taget. Det bör räcka med de inställningar som finns i gränssnittet. Visst, behöver du para något med bluetooth, nå strul med hdmi och hdcp, så kan du behöva gå in och ändra just dom inställningarna. Du kanske vill logga in på ditt google-konto, då kan du göra det i dom inställningarna. Jag har för mig att Dune inte tycker att det är så bra att ha en massa Android-tjänster igång i bakgrunden. Så, om det inte är trasigt, njut och kör på som vanligt.



#136

Postad 04 december 2020 - 19:56

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Har nu använt min Dune HD Pro 4K II lite mer och är inte nöjd. Får alltför ofta video "drops out" när jag streama film från min server med full bitrate? Och jag har ett hyggligt Gigabyte LAN med en W10 server med bra hårdvara. Ska prova med att streama från en portabel USB 3.0 disk för att utesluta om det är mitt LAN som är flaskhalsen?

 

Någon som har lite tips mm. eller om man ska köpa en annan mediaspelare?



#137

Postad 04 december 2020 - 22:35

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tråkigt att det krånglar för dig! Jag är själv lite sugen på att byta ut min gamla HD Max, mot en nyare modell som klarar 4K också. Det är dock så många modeller från Dune och de är oftast antingen slutsålda eller kommande...

 

Kör du SMB eller NFS? NFS ska vara snabbare, men jag fick inte det att funka bra på min server med WHS 2011 så jag kör SMB. Jag har dock precis bytt till en nyare server som kör WS 2012 R2 Essentials, så jag funderar på att testa NFS igen.

 

För att leta flaskhals så verkar det väl vettigt att jämföra nätverk mot USB, även om ett Gbit-LAN inte borde vara det. För att testa vilken fart man kan uppnå i system är "Jellyfish" en klassiker. Såg nu att de uppdaterat med filer även för 4K. https://jell.yfish.us



#138

Postad 05 december 2020 - 00:33

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Har nu använt min Dune HD Pro 4K II lite mer och är inte nöjd. Får alltför ofta video "drops out" när jag streama film från min server med full bitrate? Och jag har ett hyggligt Gigabyte LAN med en W10 server med bra hårdvara. Ska prova med att streama från en portabel USB 3.0 disk för att utesluta om det är mitt LAN som är flaskhalsen?

 

Någon som har lite tips mm. eller om man ska köpa en annan mediaspelare?

 

En underlig fråga kanske, men det råkar inte vara så att du slår igång undertexter när du tittar på film? Jag har upplevt att 4k-spelarna har en förmåga att hoppa ur filmen med de undertexter som finns i filen. Det händer typ alltid i början av filmen, mellan 5 och 15 minuter så hoppar spelaren ur filmen. Är det något du känner igen, så testa att köra externa undertexter. 

 

Är man van med hur stabil Dune-spelarna alltid har varit, så kan man tycka att dom nya är lite väl opålitliga. 



#139

Postad 05 december 2020 - 07:45

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Tråkigt att det krånglar för dig! Jag är själv lite sugen på att byta ut min gamla HD Max, mot en nyare modell som klarar 4K också. Det är dock så många modeller från Dune och de är oftast antingen slutsålda eller kommande...

Kör du SMB eller NFS? NFS ska vara snabbare, men jag fick inte det att funka bra på min server med WHS 2011 så jag kör SMB. Jag har dock precis bytt till en nyare server som kör WS 2012 R2 Essentials, så jag funderar på att testa NFS igen.

För att leta flaskhals så verkar det väl vettigt att jämföra nätverk mot USB, även om ett Gbit-LAN inte borde vara det. För att testa vilken fart man kan uppnå i system är "Jellyfish" en klassiker. Såg nu att de uppdaterat med filer även för 4K. https://jell.yfish.us


Precis, jag har testat med Jellyfish 4K upp till "jellyfish-180-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv" utan synbar störning i bilden. Och med SMB troligtvis då jag streamar från W10 Pro med server hårdvara ( inte W10 server som skrev i mitt inlägg ) Har även funderat på om det är något med disken som oftast används som källa, en ganska ny Toshiba 8tb nas n300 kan vara problemkällan. Den är partionerad i två delar för bättre läsprestanda. Får fortsätta med att prova med andra alternativ, återkommer i ärendet:)

Redigerat av LJN, 05 december 2020 - 08:14.


#140

Postad 05 december 2020 - 09:33

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Den är partionerad i två delar för bättre läsprestanda. Får fortsätta med att prova med andra alternativ, återkommer i ärendet:)

Menar du att du har partionerat 1 disk på två partitioner för att få någon raid0-variant?

#141

Postad 05 december 2020 - 11:29

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Menar du att du har partionerat 1 disk på två partitioner för att få någon raid0-variant?

 

Nej, utan skapat 2 st 4Tb partitioner helt enkelt. Och orsaken är att disken prestanda är högre ju mindre partitionen är inom vissa gränser förstås.

Jag har själv verifierat detta med att köra benchmark på en hel 8TB partition och när disken nått runt 4-5 TB på den totala skivytan så sjunker prestanda ganska rejält. Detta är en känd nackdel på stora skiv-/lagringsytor.   



#142

Postad 05 december 2020 - 11:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Har du kört Jellyfish i den farten så verkar det konstigt om det krånglar. Jag väntar på spänning på uppföljningen!

 

Det här med partitionering av stora diskar var en intressant nyhet för mig. Jag har själv tre sådan diskar (Toshiba N300 8 TB) i min server och jag har bara en partition på varje. Blir en del flyttande fram och tillbaka om jag ska göra om det...


Redigerat av Erik_N, 05 december 2020 - 11:39.


#143

Postad 05 december 2020 - 12:00

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Har nu kört WD Data Lifeguard Diagnostic tool på Toshiba disken och får "FAIL" och även följt upp detta med Seagate Seatools med samma resultat. Så något är det med den? Flyttar just nu data till en annan disk på servern och kommer sedan att formatera om Toshiban och se om "felet" kvarstår?



#144

Postad 05 december 2020 - 12:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tråkigt med kass disk, men på något sätt ett tydligare fel än något diffust med kommunikationen mellan server och spelare.

 

Jag har också råkat ut för mitt första diskhaveri, en äldre HGST 4 TB som jag inte kan läsa längre. Den startar och ger i från sig ett lite konstigt ljud ibland. Har testat den även i en extern USB-docka, men får ingen kontakt.

 

Eftersom det handlar om så mycket data så tycker jag det blir för dyrt med backup på hårddiskar, jag ser skivorna som min backup. Har en rätt stor hög jag ska börja rippa om nu. När de redan finns i databasen hos My Movies är det dock bra att mata skivor så sköter sig resten själv.



#145

Postad 05 december 2020 - 13:13

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Update: Provade nu med samma film från en USB 3.0 disk och det flöt på utan några störningar:)  Ska senare idag när alla filer är flyttade prova från en 5TB HGST disk. Har en blandning WD NAS, HGST Deskstar NAS och Toshiba diskar = totalt 7 st

 

Edit: Har nu provat med en annan disk och nu flyter det på:) Tänk, jag har suttit hela hösten och varit småirriterad på min Dune HD Pro MKII och så var det nog min streamingdisk som var orsaken....


Redigerat av LJN, 06 december 2020 - 19:16.


#146

Postad 09 december 2020 - 11:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Missade att du varit inne och uppdaterat inlägget! Bra att det funkar nu och att det inte var spelaren som var felet.

 

Som jag nämnde ovan så är jag lite sugen på byta ut min HD Max mot en nyare spelare. Jag har ingen projektor för 4K och HDR, men vill börja förbereda för det.

 

När jag läser om Dune HD Pro 4K Plus II så verkar det även som att den även kan vara lite snabbare att ställa om för olika bildsignal: https://www.dune-hd....-pro-4k-plus-ii

 

En extra HDMI ut för ljud ser jag också som en stor fördel. Om jag inte byter försteg samtidigt (eller innan) projektor så kommer jag få köra en direkt till projektorn för bild och en till försteget för ljud.

 

Eftersom mitt försteg inte kan avkoda några HD-format så är det viktigt att spelaren kan avkoda dessa och sända ut som LPCM 5.1. I specifikation för HD Max så stod det klart och tydligt att den kunde det, t.o.m. LPCM 7.1: https://dune-hd.com/...edia_players/11

 

 

  • Extended support for Dolby True HD and DTS HD Master Audio: output bitstream (up to 7.1 channels) or decode to LPCM (up to 7.1 channels) for maximum flexibility when connecting audio equipment, and for extended support of advanced playback features (such as Picture-in-Picture).

 

På de nyare spelarna står inte detta i klartext. Jag vet att detta var ett problem på vissa av de mindre äldre spelarna (Smart-serien) som bara klarade LPCM 2.0 (fanns dock nån hack på det).

 

Efter lite brevväxling med Dune HD har jag fått bekräftat Dune HD Pro 4K Plus II (och Pro 4K II) ska kunna avkoda HD-ljud och skicka ut som LPCM 7.1 på HDMI.

 

För övrigt så verkar det som att dessa spelare har fullt stöd för BD-menyer, vilket också är ett krav för mig.

 

Någon här som kör någon av dessa nyare spelare ihop med My Movies? Jag kan inte se varför det inte skulle funka, men det vore bra att vara säker.

 

Supporten på Dune HD meddelade även att Pro 4K Plus II finns att beställa nu, och att Pro 4K II snart skulle finnas. Jag blir dock lite fundersam när jag läser vad de skriver om tull och avgifter: https://www.dune-hd.com/pages/shipping

 

På butiken i Europa så Pro 4K Plus II fortfarande listad som "Out of stock": https://dunehd-europe.com/shop/

 

Jag skickade en fråga till supporten om de rekommenderade att beställa från Hongkong eller om jag skulle vänta tills de fanns i Europa och svarade det senare. Så nu avvaktar jag nog bara lite.



#147

Postad 10 december 2020 - 06:28

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Du har ju alltid www.futeko.com som säljer Dune.

 

Jag hade en Pro 4k Plus, den första. Utöver möjligheten att kunna ha en intern hårddisk, så är den enda fördelen att du får med en BT-fjärrkontroll med air-mousefunktion. I övrigt så är det samma spelare som den vanliga 4K Pro. 

 

Jag har ingen erfarenhet av My Movies, men kan inte tänka mig att det skulle fungera nå annorlunda. 



#148

Postad 11 december 2020 - 10:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tack för svar och tips om Futeko! När jag kollar nu så har dock även de förbeställning, och vill ha €48 mer för en Pro 4K Plus II.

 

Jag kör allt från en server så jag behöver egentligen inte plats för hårddisk. Min gamla HD Max har både plats för hårddisk och skivläsare, som jag aldrig använder. På sin tid var det den bästa och mest stabila spelaren, så jag fick ta att den har saker jag inte behöver.

 

Om man går längst ned på Dune HD:s startsida https://www.dune-hd.com så finns en tabell där man kan jämföra spelarna. Det finns några små skillnader mellan Pro 4K Plus II och Pro 4K II. Den första har t.ex. Bluetooth 5.0, USB-C och BT-fjärren du nämnde. Inget av detta är egentligen viktigt för mig.

 

Det jag dock ser som en viktig skillnad är att Pro 4K Plus II har en extra HDMI-utgång för enbart ljud. Jag har i dag varken projektor eller försteg som har de senaste versionerna HDMI, och därmed varken 4K eller HDR. Ska jag köpa allt på en gång blir det rätt mycket pengar. Om jag vill köpa ny projektor före försteg är det bra om jag kan dra en separat kabel för bild direkt till projektorn och en för ljud till försteget.

 

Jag har köpt en BD-XL-skivläsare till min server och några UHD-filmer, så jag ska testa att rippa dem nån dag. Därefter är jag lite sugen på om jag kan få uppspelningen att funka. Jag förmodar att man kan sätta en Pro 4K Plus II till att skicka ut SDR även om man spelar en UHD, så att jag kan testa att det blir bild med min gamla projektor.



#149

Postad 17 december 2020 - 12:32

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

NFS vs SMB - bara en liten sidokommentar: NFS är i snitt dubbelt så snabbt som SMB, lägre latency osv. Den generella rekommendation bör således vara NFS. Och helst aldrig SMB. Även om SMB ibland kan tyckas vara enklare att sätta upp...



#150

Postad 20 december 2020 - 08:51

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

NFS vs SMB - bara en liten sidokommentar: NFS är i snitt dubbelt så snabbt som SMB, lägre latency osv. Den generella rekommendation bör således vara NFS. Och helst aldrig SMB. Även om SMB ibland kan tyckas vara enklare att sätta upp...

 

Har "googlat" på detta och är det verkligen så stor skillnad vid praktisk användning? I windows miljö så fungerar SMB riktigt bra och utgör ingen begränsning när det gäller streaming av 4K media mm. Har själv testat med "Jellyfishes-4K-HDR-10bit" upp till 180 Mbps utan störningar. Ska kanske testa några med ännu högre bitrate och se var gränsen går?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.