Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synpunkter på Yamaha A-S2100?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 mars 2018 - 14:57

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Skulle bli glad ifall någon som äger denna skönhet kunde ge lite info om den! Bra och dåligt!

Läste någonstans att inställningsratten kunde ”oxidera” ifall man inte rörde dessa, men vet inte om det stämmer. En kille på Youtube hade spelat över 3000 timmar med sin utan några problem.

Varför jag är intresserad sv denna är:
XLR
HT-bypass
Jävligt snygg
Ser ut att vara ett kvalitetsbygge.

Har idagen RX-A3040 och har fått för mig att 2100 kommer lyfta 2 kanal en del, men har dock aldrig lyssnat på 2100.

Någon som tror på en uppgradering för modellen av Yamaha inom närmsta tiden?

Har fått tidigare tips, men vill kolla om någon känner för att skriva några rader om den.

Redigerat av Mr plasma, 18 mars 2018 - 14:58.


#2

Postad 18 mars 2018 - 15:16

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag var och lyssnade på den i fredags faktiskt med ett par Triangle golvare för 40k och jag tyckte verkligen det lät tråkigt faktiskt, ingen närvaro alls och saknade engagemang och värme. Tyckte det saknades kraft.

I för sig första gången jag lyssnat på det högtalar-märket så det kan ju vara så att de inte faller mig i smaken.

Var på hifi-klubben o lyssnade på Denon PMA-2500NE ihop med B&W 702 samt Dali Rubicon 8 och den levererade riktigt bra, i för sig lite dyrare men en trevlig förstärkare.



#3

Postad 18 mars 2018 - 16:30

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Jag har haft föregångaren till den du nämner och jag upplevde den som oerhört välljudande, har även hört A-S2100.

Beror såklart på vad du är ute efter och vilka ljudpreferenser du har. Vilka högtalare och rum mm
Mycket som spelar in såklart, men absolut en stärkare jag tycker du ska lyssna på om du har möjlighet.

Körde den själv med mina Triangle Genése Lyrr och jag hade egentligen inga klagomål....kanske lite för snäll till min musik.
Den har mycket saker som pratar för den utseendemässigt och spec....tar man sen in att den spelar kontrollerat och lugnt med bra stereobild (min åsikt)
Så är det bara upp till dig och dina öron att bedömma hur du upplever den.

Blir det ett lyft i din 2-kanals lyssning?
Det kan bara du bedömma, men jag skulle säga ABSOLUT. Viktigaste uppgradering jag gjort var att börja med att köra H/T bypass via en 2-kanalare.....för att sen separera hembio från 2-kanal helt.

Kvalitetsmässigt behöver du nog inte oroa dig, den äldre modell jag hade uppvisade egentligen inga som helst fel o brister...

Igen, dina öron som ska avgöra.

#4

Postad 18 mars 2018 - 16:54

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Spännande och bra åsikter! Sedan handlar det nog om rum mm!
Varför jag väljer eller rättare sagt är intresserad av A-S2100 är p.g.a. att jag kör Yamaha högtalare mm. Nyligen köpte jag nya Yamaha frontar, NS-F901 och tänker att dessa borde passa bra till förstärkaren?!

Vete tusan vart man skulle kunna provlyssna? Bor i Kalix, Norrbotten.

#5

Postad 18 mars 2018 - 16:58

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Chrillebn?, vad användes som uppspelning? Cd, stream?
Tänkte just på att det kan ju bero på att man inte körde en bra dac?
Jag kommer låta min Oppo 105d fungera som musikspelare.

#6

Postad 18 mars 2018 - 17:29

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Davidian100, vad kör du för setup idag?

#7

Postad 18 mars 2018 - 19:45

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Chrillebn?, vad användes som uppspelning? Cd, stream?
Tänkte just på att det kan ju bero på att man inte körde en bra dac?
Jag kommer låta min Oppo 105d fungera som musikspelare.

Det stream, vilken kollade jag inte heller så den kan absolut varit den svaga länken med. Men som sagt så gillade jag ej högtalarna så min "recension" ska du ta med en nypa salt.



#8

Postad 18 mars 2018 - 23:02

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Davidian100, vad kör du för setup idag?


Jag har idag Naim tillsammans med Triangle Genése Lyrr högtalarna. Har aldrig upplevt att högtalarna är den svaga länken hos mig (min åsikt)
Hade Yamahan innan detta och fick en larvigt bra känsla för den stärkaren, även när jag lyssnat på den nya så blev jag väldigt glatt överraskad.

Oppo 105D är en grymt bra musikförmedlare, den har väl stöd för Tidal? Koppla den med XLR in i två kanalaren...det blir nog grymt bra.

#9

Postad 19 mars 2018 - 06:39

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Jo, den har stöd för Tidal vilket var min tanke + att den funkar bra som CD, SACD och DVD Audio mm. Tror A-S2100 passar bra ihop med mina frontar?🤔

Känns Naim som ett bättre val?

#10

Postad 19 mars 2018 - 08:48

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jo, den har stöd för Tidal vilket var min tanke + att den funkar bra som CD, SACD och DVD Audio mm. Tror A-S2100 passar bra ihop med mina frontar?

Känns Naim som ett bättre val?

 

Tyvärr har jag ej provat eller hört dina frontar och matchning är juh allt. MEN det skulle förvåna mig om deras egna produkter inte gifter sig väl med deras egna produkter lixom. :)

 

Det jag stenhårt gillar med Yamahas produkter i denna serie är just att de verkligen gett sig in på att skapa en riktigt bra analog förstärkare, inget onödigt lull-lull.

En bra förstärkare som kan förstärkas med bra fristående komponenter, såsom CD, DAC, Streamer vad som. Grunden är stärkaren, och den låter riktigt bra. Ligger bra i pris nu oxå såg jag!

 

Jag gillar Naim för det gifter sig bra med mina högtalare samt min musik, en annan typ av attack och ett driv.

Men jag har aldrig upplevt av de senaste förstärkare jag haft hemma att de gjort ett dåligt jobb, bara att de inte passar mina öron eller inte gifter sig så bra med mina högtalare.

 

Men allt handlar om dina ljudpreferenser, ditt rum & dina burkar, lätt för mig att säga hur jag upplevde den....din åsikt kan vara ngt heeelt annat.

 

Snygga högtalare du köpt by the way  :rolleyes:



#11

Postad 19 mars 2018 - 14:35

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Tackar, gillar högtalarna skarpt! Andas kvalitet.
Jo, visst är det så att man upplever saker olika. Jag har i stort sätt bestämt mig. Kommer nog köpas inom de närmsta månaderna. Bara inte Yamaha släpper en ny modell😳

#12

Postad 04 maj 2018 - 16:50

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Hur har det gått med stärkeriet? Har själv varit o lyssnat flera ggr sen sist och är pinsamt impad av denna modell.

Lär bli en sådan i min nya rigg ♥️

#13

Postad 04 maj 2018 - 16:54

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Vill köpa, men väntar etttag till rätt tillfälle! (Frun är största problemet just nu) :-)

#14

Postad 04 maj 2018 - 16:58

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Vill köpa, men väntar etttag till rätt tillfälle! (Frun är största problemet just nu) :-)

#15

Postad 04 maj 2018 - 20:04

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Vill köpa, men väntar etttag till rätt tillfälle! (Frun är största problemet just nu) :-)


För hur var det, du hade eller skulle köpa de nya Yamaha högtalarna?

Nästa helg blir det lång test med streamar samt med Yamaha CD-S CD spelare oxå. Drog av en lyssning och insåg hur jäkla underbart 2100 låter. Ska bli kul att göra ett utdraget test 😁

#16

Postad 05 maj 2018 - 16:34

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Jag köpte tidigare NS-F901 som jag tänkte skulle oassa 2100:an!
Äger du en a-s2100?

#17

Postad 05 maj 2018 - 20:22

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jag köpte tidigare NS-F901 som jag tänkte skulle oassa 2100:an!
Äger du en a-s2100?


Ägde förut A-S2000 och då passade den tyvärr inte 100% till min musiksmak eller till mina burkar....
Men har valt att starta om mitt Hifi äventyr och kommer nog satsa på A-s2100.
Blir ett lyssningstest nästa helg igen 😀

#18

Postad 06 maj 2018 - 06:36

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Är det stor skillnad på ljudbilden mellan A-S2000 och A-S2100?
Var kan man provlyssna?

#19

Postad 06 maj 2018 - 08:44

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Ägde förut A-S2000 och då passade den tyvärr inte 100% till min musiksmak eller till mina burkar....
Men har valt att starta om mitt Hifi äventyr och kommer nog satsa på A-s2100.
Blir ett lyssningstest nästa helg igen

 

Fast i Mars var ditt ljudideal Naim? Yama lär vara en del mer tillbakalutat. Eller saknar du VU-märna från McIntosh:) Eller kör du helt enkelt flera anläggningar parallellt?



#20

Postad 06 maj 2018 - 13:53

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Fast i Mars var ditt ljudideal Naim? Yama lär vara en del mer tillbakalutat. Eller saknar du VU-märna från McIntosh:) Eller kör du helt enkelt flera anläggningar parallellt?

I MARS hade jag en annan setup! Jag gillar att byta o prova nya saker, McIntosh är och kommer vara en stark favvo, NAIM oxå. Ljudmässigt så låter det pinsamt bra tillsammans med Triangle.
Nu har jag sålt bort allt i ska downsize lite.

Yamaha stärkaren när den matchas mot rätt högtalare påminner o lugnet i McIntosh, är inte alls påfrestande eller tråkig. Passar oerhört bra tillsammans med min typ av musik.
Men Yamaha mot Triangle.... Det är inte den bästa matchningen.

Jag letar alltid efter matchning och mina ljudideal.... Och de har ändrats en hel del på sistone.
Musik ska vara kul och denna hobby går att utveckla o spinna in i det absurda.

Jag vill nu landa lite och efter att ha gjort mig av med allt, blir det roligt att börja om

Redigerat av Unregistered5216151c, 06 maj 2018 - 13:54.


#21

Postad 06 maj 2018 - 14:03

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Är det stor skillnad på ljudbilden mellan A-S2000 och A-S2100?
Var kan man provlyssna?


A-S2000 är förra modellen och kan vara svår att hitta o provlyssna förutom beggat. Ljudbilden påminner en hel del, men jag provade A-s2100 mot andra högtalare vilket gör det svårt att jämföra. Men väldigt naturligt och bra separation. Många tittar nog förbi denna stärkare, vet ej varför.

#22

Postad 06 maj 2018 - 14:14

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0
Ojoj, nu blir man jädrans sugen! Svart eller silver?🤔

Har allt annat i svart, men silver är snyggt på denna pjäs!
Jo, många tiitar förbi den och det kan bero på man helt enkelt inte tror på Yamahan. Har läst och hört att en del tycker Yamaha låter ljust, men det kan vara förr och billigare modeller.
Ojoj, nu blir man jädrans sugen! Svart eller silver?🤔

Har allt annat i svart, men silver är snyggt på denna pjäs!
Jo, många tiitar förbi den och det kan bero på man helt enkelt inte tror på Yamahan. Har läst och hört att en del tycker Yamaha låter ljust, men det kan vara förr och billigare modeller.

#23

Postad 07 maj 2018 - 20:30

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Ojoj, nu blir man jädrans sugen! Svart eller silver?🤔

Har allt annat i svart, men silver är snyggt på denna pjäs!
Jo, många tiitar förbi den och det kan bero på man helt enkelt inte tror på Yamahan. Har läst och hört att en del tycker Yamaha låter ljust, men det kan vara förr och billigare modeller.


Skulle aldrig direkt klassa ngn av just denna serie ljus, men det gäller väl som allt att matcha med rätt saker 😀
Beror väl på vad man har för preferenser och ljudideal oxå iofs.

Men i mina öron med rätt saker får man ett otroligt välljud för ganska billiga pengar. En ren skär analog stärkare levererar både bra med pulver och ett bra RIAA.

Silver kommer jag satsa på iaf, tycker den är pinsamt snygg

#24

Postad 08 juli 2018 - 19:19

Unregistered39dd7383
  • Unregistered39dd7383
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Fråga till er som har denna pjäs (eller en A-S3000) ;

 

Hoppar förstärkaren igång direkt om man bryter / slår på strömmen och den är aktiv , eller måste man väcka den ur standby vid återkommande matningsspänning ?

 

Anledningen till att jag frågar är att jag alltid bryter all kräm centralt via en nätlist med egen strömbrytare till hela min setup när jag inte är hemma.

 

Absolut ingen dealbreaker, men skönt om man slipper väcka den varje gång. Minns den "last power state" alltså, är ni med ?

 

Tack !





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.