Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stereo vs surroundförstärkare 5000kr

9 svar till detta ämne förstärkare stereo surround bas studio hi-fi
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 februari 2018 - 12:28

PrylarPrylar
  • PrylarPrylar
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har fantiserat i många år nu om att köpa någon mer välljudande anläggning.

 

Idag har jag ett 2.1 system från BOSE (med inbyggd dvd som ej används).

 

Dock har jag två fronthögtalare och en subwoofer från AUDIO PRO i källaren. Fronthögtalarna är kanske inget speciellt att ha (front 20 w rms men subwoofern är aktiv och på iaf 100w rms tror jag)?

 

Så jag kan gott tänka mig att köpa ett par nya. ev. räcker det isf med studiohögtalare (typ Whaferdale 225?), då jag bor i lägenhet.

 

så potentiellt har jag redan högtalare för ett 2.1 system (även om inte har något emot att köpa nya högtalare, isf max 4000kr)

Frågan är om jag skall köpa en surroundförstärkare ifall jag vill ha möjlighet till den egenskapen i framtiden eller en stereoförstärkare?

Jag lyssnar allra mest på musik dvs.. Ibland ser jag på netflix (6gg/månad) eller spelar ps4 (2gg/mån).

 

Jag vet inte hur jag skall tänka eller om det är någon skillnad?

Budget för en förstärkare tänker jag är runt 5000kr (borde vara fullt tillräckligt då det är 3 ggr mer än vad jag betalade för den begagnade anläggningen jag har idag!!)

TACK PÅ FÖRHAND FÖR ALLA SVAR!!

Mvh J



#2

Postad 22 februari 2018 - 12:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

köp en hemmabio receiver, sen kan du alltid koppla på en 2 kanals för bättre ljud när du lyssnar på musik.

Glöm inte, de finns mycket 5.1 musik konserter(som jag personligen tycker låter bättre än vanlig 2 kanals cd)..

Då begränsar du inte dig. och kan köra bio känsla för film o musik, samt spela cd med bra ljud också sen om du hänger på en 2 kanals förstärkare om nu receiverns 2 kanals ljud ej skulle räcka till...

 

Dock hade jag nog köpt 2 nya frontare istället för de bose du har, gärna några som har center högtalare i samma serie som du kan bygga vidare med sen om du vill..



#3

Postad 22 februari 2018 - 12:51

PrylarPrylar
  • PrylarPrylar
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

köp en hemmabio receiver, sen kan du alltid koppla på en 2 kanals för bättre ljud när du lyssnar på musik.

Glöm inte, de finns mycket 5.1 musik konserter(som jag personligen tycker låter bättre än vanlig 2 kanals cd)..

Då begränsar du inte dig. och kan köra bio känsla för film o musik, samt spela cd med bra ljud också sen om du hänger på en 2 kanals förstärkare om nu receiverns 2 kanals ljud ej skulle räcka till...

 

Dock hade jag nog köpt 2 nya frontare istället för de bose du har, gärna några som har center högtalare i samma serie som du kan bygga vidare med sen om du vill..

Tack för svar!

BOSE systemet skall jag sälja (alla komponenter sitter ihop).

Det jag har i källaren är 2 fronthögtalare och 1 subwoofer från AUDIO PRO.

Jag använder Spotify på mobil och dator för ljuduppspelning. Ingenting annat!

Vad är en "2 kanals" man kan "koppla på"?

Mvh J



#4

Postad 22 februari 2018 - 18:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tack för svar!

BOSE systemet skall jag sälja (alla komponenter sitter ihop).

Det jag har i källaren är 2 fronthögtalare och 1 subwoofer från AUDIO PRO.

Jag använder Spotify på mobil och dator för ljuduppspelning. Ingenting annat!

Vad är en "2 kanals" man kan "koppla på"?

Mvh J

En tvåkanalare man kopplar på är en integrerad 2-kanalsförstärkare med möjlighet att kopplas till en flerkanals receiver.
I det läget omvandlas tvåkanalaren till slutsteg och försteget förbikopplas och du styr allt via din receiver men får mer kraft till fronthögtalarna.

I stereo kör du endast tvåkanalaren och drar då fördel av mer kraft och ett bättre försteg än om du skulle köra stereoljudet via receivern.

 

Sedan vilket man skall börja med en receiver eller en bra tvåkanalare? Oavsett så tycker jag du skall titta på begagnat om du vill ha något riktigt bra som ryms i budgeten. Prioriterar du musik och ändå inte har tänkt mer än två högtalare så varför köpa en hemmabiomaskin? Jag skulle förmodligen vänt på steken och köpt en tvåkanalare först men smaken är som baken. Men det beror ju också på vilken ljudkälla du skall använda. Receivern har ju en massa funktionalitet inbyggt från början. Det är samtidigt något som snabbt åldras där av att jag anser att man skall köpa receiver först när man har behovet inte som någon framtidsförsäkring för det är det definitivt inte.

 

OBS! om du går på en tvåkanalare så kolla att den i så fall kan användas som slutsteg  innan du köper så du kan utnyttja den vid ändrade framtidsplaner. Brukar benämnas att den är utrustad med HT-bypass funktion.


Redigerat av Blåtand, 22 februari 2018 - 18:25.


#5

Postad 24 februari 2018 - 10:00

code
  • code
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Jag håller med Blåtand och tänkte länka till några bra alternativ som även har bypass funktion så du kan koppla på en bio-receiver senare.

 

https://www.ljudmaka..._id=2013&menu=2

https://www.ljudmaka..._id=2835&menu=1

 

Jag har haft Atoll och var mycket nöjd!! De är riktigt prisvärda!!

 

Lycka till


Redigerat av code, 24 februari 2018 - 10:04.


#6

Postad 27 februari 2018 - 15:37

PrylarPrylar
  • PrylarPrylar
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

En tvåkanalare man kopplar på är en integrerad 2-kanalsförstärkare med möjlighet att kopplas till en flerkanals receiver.
I det läget omvandlas tvåkanalaren till slutsteg och försteget förbikopplas och du styr allt via din receiver men får mer kraft till fronthögtalarna.

I stereo kör du endast tvåkanalaren och drar då fördel av mer kraft och ett bättre försteg än om du skulle köra stereoljudet via receivern.

 

Sedan vilket man skall börja med en receiver eller en bra tvåkanalare? Oavsett så tycker jag du skall titta på begagnat om du vill ha något riktigt bra som ryms i budgeten. Prioriterar du musik och ändå inte har tänkt mer än två högtalare så varför köpa en hemmabiomaskin? Jag skulle förmodligen vänt på steken och köpt en tvåkanalare först men smaken är som baken. Men det beror ju också på vilken ljudkälla du skall använda. Receivern har ju en massa funktionalitet inbyggt från början. Det är samtidigt något som snabbt åldras där av att jag anser att man skall köpa receiver först när man har behovet inte som någon framtidsförsäkring för det är det definitivt inte.

 

OBS! om du går på en tvåkanalare så kolla att den i så fall kan användas som slutsteg  innan du köper så du kan utnyttja den vid ändrade framtidsplaner. Brukar benämnas att den är utrustad med HT-bypass funktion.

Tack för svar! Jag är inte helt säker på om jag hänger med, men så vet jag inte heller exakt hur en stereo/förstärkare/receiver fungerar eller vad problemen med att bygga en är.. Någonting med att generera en stark signal på kort tid tänker jag..

Jag tänkte att jag kan använda basen också. Så då blir det 2.1 och inte stereo, men de flesta förstärkare kanske inte gör så stor skillnad emellan de två utan är optimerade för båda?

Jag har tyvärr inte tid att titta efter något begagnat, det verkar finnas 1000-tals modeller och jag vet inte vad som är vad... 

Det viktiga är bra ljud och smidighet (t.ex. uppspelning via wifi, bluetooth eller liknande).



#7

Postad 27 februari 2018 - 15:56

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Wharfedale 225 har jag i mitt andra system  och de kan jag rekommendera. 

Mkt ljud för en liten peng. Ska du sen uppgradera till t ex 5.1 så kan du använda dessa till bakhögtalare :-)

 

Vad gäller förstärkare får du fundera på vilka finesser som du tycker ska finnas med.



#8

Postad 27 februari 2018 - 17:41

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tack för svar! Jag är inte helt säker på om jag hänger med, men så vet jag inte heller exakt hur en stereo/förstärkare/receiver fungerar eller vad problemen med att bygga en är.. Någonting med att generera en stark signal på kort tid tänker jag..

Jag tänkte att jag kan använda basen också. Så då blir det 2.1 och inte stereo, men de flesta förstärkare kanske inte gör så stor skillnad emellan de två utan är optimerade för båda?

Jag har tyvärr inte tid att titta efter något begagnat, det verkar finnas 1000-tals modeller och jag vet inte vad som är vad... 

Det viktiga är bra ljud och smidighet (t.ex. uppspelning via wifi, bluetooth eller liknande).

Tycker jag var så tydlig jag kunde utan att göra svaret allt för teknikorienterat, men för att belysa min ståndpunkt så är min uppfattning att bra ljud oftast kommer ur tekniskt enkla men påkostade maskiner. Rejäl nätdel, väl tilltagen kondensatorbank, korta signalvägar etc. "låg förvrängning och generellt bra dynamik". Det finns inga regler utan undantag men för att slippa leta efter nålen i höstacken så håller jag mig rätt mycket till detta. Skall du hitta detta hos en receiver så räcker inte 5000:- på långa vägar. Du kan få hur mycket funktioner som helst för dessa pengar men oftast mediokert ljud. Sedan blir ju slutresultatet aldrig bättre än vad den svagaste länken tillåter så  man får fundera över hur högt man vill sträva.

 

Om du inte förstod hur en förstärkare med HT-bypass kan kombineras med en receiver så får du nästan förklara vad du inte förstod.

 

Gör ett försök till förtydligande: Integreradförstärkare betyder att den har både försteg och slutsteg i samma låda, om du vill koppla den till en receiver så använder man en receiver med PRE OUT för frontkanalarena, dessa ansluts till särskild ingång på tvåkanalaren som är direkt kopplat till slutsteget efter att man valt att använda den så, väljs oftast genom knapptryck  på fjärrkontrollen.

 

När du skall lyssna på musik måste du ha en extern signalkälla för att dra nytta av den bättre kvalitén i förstärkaren och använder inte alls receivern den kan vara avstängd och då har man inte HT-bypass valet inställt på förstärkaren heller utan använder annan ingång. 

 

När du skall se på film används istället signalkälla kopplad till receivern och förstärkaren används i HT-bypassläget och ger då mer kraft till frontarna men inte så mycket annat. Försteget som används är då det som sitter i receivern.

 

Kanalerna som förstärks via slutsteg i tvåkanalaren kalibreras in ihop med övriga kanalare och medför inga konstigheter eller problem.

Alla parametrar som kalibreringen skruvar till kommer att funka som om du hade använt de inbyggda slutstegen i receivern.


Redigerat av Blåtand, 27 februari 2018 - 17:45.


#9

Postad 27 februari 2018 - 18:23

PrylarPrylar
  • PrylarPrylar
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag håller med Blåtand och tänkte länka till några bra alternativ som även har bypass funktion så du kan koppla på en bio-receiver senare.

 

https://www.ljudmaka..._id=2013&menu=2

https://www.ljudmaka..._id=2835&menu=1

 

Jag har haft Atoll och var mycket nöjd!! De är riktigt prisvärda!!

 

Lycka till

Tack för tips!

Hur står sig dessa mot någon av de populäraste stereoförstärkarna enligt prisjakt, t.ex. Yamaha R-N602 (ca 5000kr)?

 

Kan man köra 2.1?

Finns det möjlighet att streama ljud till förstärkaren eller koppla ihop med TV, PS4 etc.?

 

Tack!



#10

Postad 28 februari 2018 - 08:27

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 1

Håller med Blåtand.

Finesser idag kostar inte många kronor att få men däremot bra stereoljud kostar en slant.






Även taggad med förstärkare, stereo, surround, bas, studio, hi-fi

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.