Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT-AX200 *

511 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 07 oktober 2007 - 15:38

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
Tror nog han menade att hembiobutiken skulle informerat honom, men det kanske han ska ta med dem? Han kanske tom kan byta mot en smärre kostnad?

Jag vill inte vara taskig, men detta är "minhembio.com" inte prisjakt trots samarbete, samt att vi som sitter här och skriver är privatpersoner(iaf. dom flesta) och bidrar med våra EGNA erfarenheter (och brister på dom), knappast så att vi har nåt ansvar att informera dig om priser... :ph34r:  :D lol



En undran bara, varifrån kommer uppgiften att optiken skulle vara utbytt?

elis

<{POST_SNAPBACK}>


Informationen kommer direkt från Panasonic. Det är även mycket uppenbart när man jämför de bägge, ordentligt stor skillnad på skärpan.

När man jämför de bägge projektorerna råder det ingen tvekan om att det inte bara handlar om en upphottad variant eller nytt namn, det är verkligen väldigt stor skillnad på dem, med samma inställningar.

<{POST_SNAPBACK}>


Till hembiobutiken
Varför fick jag ingen information om PT-AX200 från er, köpte en ax100 av er veckan före ax200 kom ut?
Har varit trogen kund i många år men ;)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>



#52

Postad 07 oktober 2007 - 16:03

nofish
  • nofish
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Ignore2

Redigerat av nofish, 08 oktober 2007 - 11:21.


#53

Postad 08 oktober 2007 - 11:11

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Hej!

Nu börjar det likna något. ax200 + kingpin + xbox 360 + takstativ.... MMM!!! 16990:-
Det här blev jag lite sugen på... :)

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=123440

Mvh morfius...

Redigerat av Morfius, 08 oktober 2007 - 11:13.


#54

Postad 08 oktober 2007 - 11:42

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
Är det ngn som jämfört med HC1100?
Skulle vara intressant att jmf bildkvalitén dem emellan. De flesta verkar ju tycka att DLP:erna generellt har bättre bildkvalité än LCD. Så kan denna rå på HC1100?

#55

Postad 09 oktober 2007 - 23:34

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Hej!

Jag undrar hur det är med LCD panelerna på AX-200an, kan det ha blivit någon förändring mot AX-100an när man tänker på utmattningen av LCD panelerna eller är dom här lika kännsliga?
Det där med utmattningen kan ju ha o göra med värmen i projektorn o den kanske leds bort bättre på AX-200an...

Är det någon som vet något om detta???

Mvh Morfius

#56

Postad 09 oktober 2007 - 23:42

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt en beställningen på en AX200 med medföljande Xbox360 hdmi!

Blev ett impulsivt köp efter att tittat in mig på Sonys AW15.Denna kändes dock roligare och med bredare användningsområde. Kan ha i ljusare rum o mer anpassad till TV-spel. AX100 var ju populär och denna ska ju enligt projectorcentrals recension vara bra på att skala ner 1080p till 720p, blir finfint till min Bluray-spelare.

Jag återkommer med intryck och bilder då jag fått upp sakerna!

#57

Postad 10 oktober 2007 - 05:44

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Hej!

Jag undrar hur det är med LCD panelerna på AX-200an, kan det ha blivit någon förändring mot AX-100an när man tänker på utmattningen av LCD panelerna eller är dom här lika kännsliga?
Det där med utmattningen kan ju ha o göra med värmen i projektorn o den kanske leds bort bättre på AX-200an...

Är det någon som vet något om detta???

Mvh Morfius

<{POST_SNAPBACK}>


Det är samma paneler i AX-100 och AX-200 och ventileringen av projjen lär vara oförändrad

elis

#58

Postad 10 oktober 2007 - 08:10

nofish
  • nofish
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Kan bara säga att ax200 imponerar stort på mig, hittils testat dvd, blueray, hdtv och den rockar, svärtan som jag tidigare tyckte var det stora problemet med LCD is no more,
tittade på hockey igår(inte hdmatch) projjen stälde in sig på gameläge och även detta såg mycket bra ut, :rolleyes:
lite kul info via länk nedan


http://www.projector...onic-pt-ax200u/

#59

Postad 10 oktober 2007 - 08:58

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Hej!

Jag undrar hur det är med LCD panelerna på AX-200an, kan det ha blivit någon förändring mot AX-100an när man tänker på utmattningen av LCD panelerna eller är dom här lika kännsliga?
Det där med utmattningen kan ju ha o göra med värmen i projektorn o den kanske leds bort bättre på AX-200an...

Är det någon som vet något om detta???

Mvh Morfius

<{POST_SNAPBACK}>


Det är samma paneler i AX-100 och AX-200 och ventileringen av projjen lär vara oförändrad

elis

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det var ju lite tråkigt, det är ju inte roligt att köpa en leksak för 13000:- som man vet kommer att bli värdelös/obrukbar om ca 2 år beroende på hur mycket man använder den. "SNYFT" JAJA!!
Tack för svaret iaf.

Mvh Morfius...

#60

Postad 10 oktober 2007 - 13:04

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Det är ju inte så att alla LCD-projjar bara håller 2 år/visst antal timmar...
Min förra hade jag i mer än fyra år och över 3000h på lampan (Panna AE-100)
utan någon synlig defekt på panelerna, men visst, det är en svaghet hos LCD, i alla fall de äldre
organiska panelerna, som man kan bli drabbad av
Hur det blir med de nya oorganiska D6 o D7 panelerna får vi väl se framöver...

elis

#61

Postad 11 oktober 2007 - 14:21

Unregistered63205c6f
  • Unregistered63205c6f
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Panasonic PT-AX200, har fått topp betyg på projectorcentral.com.

Test av PT-AX200

#62

Postad 11 oktober 2007 - 23:51

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Hur bra lensshift har denna projektor. Har beställt en AX200 men ännu inte fått hem den. Jag har ca 2,5 i takhöjd och ett vanligt SMS takfäste med unislide, se länk nedan:

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=113330

Projektor kommer alltså ca 20 cm ner från taket och den kommer hänga som mest 360 cm från duken. Kommer jag att kunna få ner bilden på vettigt sett med hjälp av lensshift eller kommer jag behöva köpa ett annat fäste med "stång"?

Helst vill jag ha duken max 65-70 cm från golvet (77" duk 170x95). Någon som på rak arm kan säga om det skulle fungera med denna projektor och detta fäste?

Tillägg:
Jag har 3,9 m till bakväggen. Läste i recensionen av projectorcentral att denna projektor är som gjord för att montera på hylla i bakre delen av rummet (förstod inte riktigt anledning, stycke sex under rubriken "overview"). Kanske borde slopa takfäöstet och köpa hyllplan istället!?

Redigerat av kleinis, 12 oktober 2007 - 00:18.


#63

Postad 12 oktober 2007 - 05:54

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Funkar inte med det takstativet

Om du vill ha underkanten på duken 70cm över golv krävs det att du monterar projjen så
att linscentrum är c:a 73cm nedanför taket vid full vertikal lensshift, (till din dukhöjd) ingen optimal lösning alltså
Har du möjlighet så montera den på en hylla på bakväggen istället

elis

#64

Postad 12 oktober 2007 - 16:09

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Funkar inte med det takstativet

Om du vill ha underkanten på duken 70cm över golv krävs det att du monterar projjen så
att linscentrum är c:a 73cm nedanför taket vid full vertikal lensshift, (till din dukhöjd) ingen optimal lösning alltså
Har du möjlighet så montera den på en hylla på bakväggen istället

elis

<{POST_SNAPBACK}>


På min bakvägg har jag tyvärr ett fönster mitt på väggen... bakväggen är ca 3 meter bred och fönstret mitt på är ca en meter brett. Jag tror att projektorn kommer för högt om jag sätter den på en hylla ovanför fönstret. (Eller är det så att den har bättre vertikal lens-shift när den står på detta håll???)

Är det då bättre att sätta den på rätt höjd och istället ca 0,5-1,0 meter "fel" i sidled?, så får man använda horisontell lens-shift istället. På något sätt känns det naturligare att flytta bilden upp-ner än åt sidan, men det kanske egentligen inte är någon skillnad.

Förlorar man något i bildkvalitet med lens-shift?
Tacksam för all hjälp! (Jag tar gärna även emot en bra formel för hur man räknar ut lens-shift och vart höjden på bilden hamnar på olika avstånd med denna projektor. )

//Daniel

Redigerat av kleinis, 12 oktober 2007 - 16:10.


#65

Postad 13 oktober 2007 - 09:04

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Avståndet mellan projje och duk har ingen betydelse för mängden lensshift du får till förfogande
så länge bildstorleken är konstant
Du kan räkna så här att du kan placera linscentrum på projjen max 13% av dukhöjden över respektive under dukens över/underkant (och allt därimellan) så länge du inte använder ngn horisontell lensshift (om du mäter från dukcentrum blir det 63%)
Horisontellt kan du flytta projjen 25% av dukbredden i sidled mätt från dukens centrum, i ditt
fall max 42,5 cm mätt från dukcentrum, så länge du inte använder vertikal lensshift samtidigt

Om du använder både horisontell och vertikal lensshift samtidigt begränsas måtten...

edit: bild

Bifogad fil  namnl_s.JPG   12,53K   1 Antal nerladdningar

elis

Redigerat av eliselis, 13 oktober 2007 - 09:13.


#66

Postad 14 oktober 2007 - 01:02

viggie
  • viggie
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hur är det med fläkljudet från ax200:an?
Jag antar att den låter mer när den kör på sina ljusa lägen men hur mkt låter den egentligen? Jag har sett en siffra på 26dB, är det när den fläktar på som mest eller om man kör den i ett mörkt rum?

Jag står förresten i valet o kvalet mellan Sanyo z5:an och just ax200:an, om någon har synpunkter på mitt angenäma val tas de emot tacksamt ;)
Jag har surfat runt som en dåre och har kommit fram till följande, rätta mig gärna om jag har fel / vill tillägga något

z5:
* bättre bild /skarpare bild / kontrast om man kan mörklägga bra
* riktigt tyst i "mörkt" läge
* linsskyddet som skyddar mot damm på linsen är ju en bra grej
* bättre hållbarhet och garantier (om ax200:an är byggd som ax100:an som inte verkar vara den mest kvalitetsbyggda projektorn precis, den har ju fått endel kritik...)
*Inte så värst bra om man inte kan mörklägga bra, ljussvag
*3000kr billigare

ax200:
* Bra bild både i ljusa och mörka rum :(
* Inte lika pixlig som övriga LCD:er
* 1 år nyare modell än z5:an

/Kalle

#67

Postad 15 oktober 2007 - 00:05

Unregisterede774acff
  • Unregisterede774acff
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Hur är det med fläkljudet från ax200:an?
Jag antar att den låter mer när den kör på sina ljusa lägen men hur mkt låter den egentligen? Jag har sett en siffra på 26dB, är det när den fläktar på som mest eller om man kör den i ett mörkt rum?

Jag står förresten i valet o kvalet mellan Sanyo z5:an och just ax200:an, om någon har synpunkter på mitt angenäma val tas de emot tacksamt :)
Jag har surfat runt som en dåre och har kommit fram till följande, rätta mig gärna om jag har fel / vill tillägga något

z5:
* bättre bild /skarpare bild / kontrast om man kan mörklägga bra
* riktigt tyst i "mörkt" läge
* linsskyddet som skyddar mot damm på linsen är ju en bra grej
* bättre hållbarhet och garantier (om ax200:an är byggd som ax100:an som inte verkar vara den mest kvalitetsbyggda projektorn precis, den har ju fått endel kritik...)
*Inte så värst bra om man inte kan mörklägga bra, ljussvag
*3000kr billigare

ax200:
* Bra bild både i ljusa och mörka rum :P
* Inte lika pixlig som övriga LCD:er
* 1 år nyare modell än z5:an

/Kalle

<{POST_SNAPBACK}>



Har mycket svårt att tänka mig att Z5 är bättre än PT-AX200 idag. Z5 och PT-AX100 är jämförbara enligt mig. PT-AX200 var väldigt mycket bättre än PT-AX100 och Epson EMP-TW700 när jag såg dem tillsammans på just skärpan.

#68

Postad 15 oktober 2007 - 08:11

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
En fråga, AX200 har inte D6 panelerna va?.

Efter att jag sett en polares LCD fått stora gröna områden i bilden, pga av UV skadade paneler så har man blivit lite orolig.
Känns som att de nya D6 panelerna med ett inorganiskt skyddslager är det som gäller.
Är ju lite surt om ens projektor är halvt förstörd efter 3-4 000 timmar?
Polarens är fortfarande inne på sin första lampa och dryg 1400 timmar på projjen.

Man lägger ju endå ut en hel del pengar. :)

// Cineoholic

Redigerat av Unregistered6675e297, 15 oktober 2007 - 08:11.


#69

Postad 15 oktober 2007 - 12:23

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

En fråga, AX200 har inte D6 panelerna va?.

// Cineoholic

<{POST_SNAPBACK}>


Nix

elis

#70

Postad 16 oktober 2007 - 15:59

nofish
  • nofish
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Hur är det med fläkljudet från ax200:an?
Jag antar att den låter mer när den kör på sina ljusa lägen men hur mkt låter den egentligen? Jag har sett en siffra på 26dB, är det när den fläktar på som mest eller om man kör den i ett mörkt rum?

Jag står förresten i valet o kvalet mellan Sanyo z5:an och just ax200:an, om någon har synpunkter på mitt angenäma val tas de emot tacksamt ;)
Jag har surfat runt som en dåre och har kommit fram till följande, rätta mig gärna om jag har fel / vill tillägga något

z5:
* bättre bild /skarpare bild / kontrast om man kan mörklägga bra
* riktigt tyst i "mörkt" läge
* linsskyddet som skyddar mot damm på linsen är ju en bra grej
* bättre hållbarhet och garantier (om ax200:an är byggd som ax100:an som inte verkar vara den mest kvalitetsbyggda projektorn precis, den har ju fått endel kritik...)
*Inte så värst bra om man inte kan mörklägga bra, ljussvag
*3000kr billigare

ax200:
* Bra bild både i ljusa och mörka rum ;)
* Inte lika pixlig som övriga LCD:er
* 1 år nyare modell än z5:an

/Kalle

<{POST_SNAPBACK}>


vill du köra hd/br är nog valet givet


The most remarkable feature of this projector to me is the outstanding rendition of 1080p film material from HD DVD and Blu-ray. The compression into 720p sacrifices surprisingly little detail. Quite honestly, the image at first glace looks as if it were coming from a 1080p projector. You do notice the lower resolution in white block letters of titles and credits, where edges are just a bit less precise than they are on a native 1080p projector. But for the most part, the video image itself looks very close to 1080p resolution. In addition to the excellent compression, the complete absence of pixel structure contributes to this impression. We can discern subtle differences only because we spend many hours looking at these products with the same test clips. But the typical consumer would have no problem believing the AX200U was a 1080p projector if they didn't know differently.

#71

Postad 17 oktober 2007 - 07:32

Unregisteredc78e8bc8
  • Unregisteredc78e8bc8
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Du säger "linsskyddet som skyddar mot damm på linsen är ju en bra grej"

Det har även ax200. Varför inte lägga det som ett "plus" om du nu gör det på z5?...

Ax100 förstamodeller hade problem med iris, många som fått skicka in den osv(Går att läsa i forumet)
Men vad jag vet så kommer ax200 inte få det problemet. (Dom kan väl inte vara så dumma att dom inte åtgärdar felet på en ny modell, om dom åtgärdat det på ax100 som kommer(kom) ut från fabrik sist)

Jag har inte mätt upp 26dB på min ax200, men kan säga att jag körde fullt på ansi och min dator överröstade min projektor trots att projektorn står 1m över huvudet, och min dator står 3meter framför mig i ett skåp...Kan också tillägga att det inte är världens tystaste dator, så jag vet inte om det hjälper så mycket ;)

Garantier är lite från affär till affär?
Men man skulle kunna uttrycka sig som så; Ax200 är bra mycket bättre kvalitet än ax100(då det är en andra utgåva/förbättring av ax100?) Så att jämföra ax100/200 mot z5 är inte diskuterbart ;)

#72

Postad 17 oktober 2007 - 09:42

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Du säger "linsskyddet som skyddar mot damm på linsen är ju en bra grej"

Det har även ax200. Varför inte lägga det som ett "plus" om du nu gör det på z5?...

<{POST_SNAPBACK}>


Z5 har ett automatiskt linsskydd :)

elis

#73

Postad 17 oktober 2007 - 10:05

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Detta är liite off-topic, hoppas det finns ngn som kan svara ändå...

Köpte paketet med en xbox360 hdmi-version.

Har problem nu när jag ska koppla xbox -> AX200 via hdmi och samtidigt lyckas få ljudet till receivern... hur ska jag göra för att få ut ljud i mitt 5-1 system???

#74

Postad 17 oktober 2007 - 10:24

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Detta är liite off-topic, hoppas det finns ngn som kan svara ändå...

Köpte paketet med en xbox360 hdmi-version.

Har problem nu när jag ska koppla xbox -> AX200 via hdmi och samtidigt lyckas få ljudet till receivern... hur ska jag göra för att få ut ljud i mitt 5-1 system???

<{POST_SNAPBACK}>


Lite OT men: Du måste ju koppla en separat kabel till din förstärkare för att få ut ljudet dit. För du vill ju ha bilden via HDMI till projektorn. Men ljudet kan du väl koppla via en digtialkabel till förstärkaren?
Om du nu inte har en HDMI-växelö i förstärkaren?

#75

Postad 17 oktober 2007 - 10:24

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Detta är liite off-topic, hoppas det finns ngn som kan svara ändå...

Köpte paketet med en xbox360 hdmi-version.

Har problem nu när jag ska koppla xbox -> AX200 via hdmi och samtidigt lyckas få ljudet till receivern... hur ska jag göra för att få ut ljud i mitt 5-1 system???

<{POST_SNAPBACK}>


Lite OT men: Du måste ju koppla en separat kabel till din förstärkare för att få ut ljudet dit. För du vill ju ha bilden via HDMI till projektorn. Men ljudet kan du väl koppla via en digtialkabel till förstärkaren?
Om du nu inte har en HDMI-växel i förstärkaren?

#76

Postad 17 oktober 2007 - 11:02

Unregisteredc78e8bc8
  • Unregisteredc78e8bc8
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Du säger "linsskyddet som skyddar mot damm på linsen är ju en bra grej"

Det har även ax200. Varför inte lägga det som ett "plus" om du nu gör det på z5?...

<{POST_SNAPBACK}>


Z5 har ett automatiskt linsskydd :)

elis

<{POST_SNAPBACK}>


Jaha, han menar så...då är det väl ett plus ;)

#77

Postad 17 oktober 2007 - 16:14

Unregistered7d957022
  • Unregistered7d957022
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har också köpt paketet på hbb med AX200+Duk+Xbox nu undrar jag om det duger att spela upp dvd filmer med xboxen eller ska man köpa en annan spelare? har tittat lite på Sony NS78, Oppo DV-981HD och Denon DVD-1940, är det värt dom extra pengarna?

#78

Postad 17 oktober 2007 - 21:31

rogggan
  • rogggan
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Här är en till som köpt paketet på HBB. Första projen, har dock inte kunnat köra den fullt ut ännu, kopplade upp digitalmottagaren temporärt genom videoingången, med kass kabel, men helt ok bild blev det ändå. Dock var takfästet som kom från Kingpin billigt och fyra skruvar med expanderbullt (!) en aning fattigt, sprang ner till den lokala handlaren och köpte ett Vogel's fäste (två skruvar). Blir en trave kablar på inköpslistan så fort lönen kommer så man får fullt nöje av projektorn.

#79

Postad 18 oktober 2007 - 10:15

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
Ingen som kan ge lite mer omdömen om denna projje?

Enligt projectorcentral ska den ju vara galet bra, men det vore fint att höra lite fler användarrecensioner.

#80

Postad 18 oktober 2007 - 10:31

Morrgann
  • Morrgann
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag har fått hem den idag och ska testa den lite smått med dom små kunskaper jag har :wub:
Och det är ju ganska många som har fått hem den ganska nyligen så det kommer nog upp lite recensioner eller så snart.

#81

Postad 18 oktober 2007 - 11:25

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Vi har nu denna projje hos oss (även med xbox360 hehe) men reklam åsido så måste jag säga att den är ordentligt uppdaterad från föregångaren. Den känns betyligt mera dynamisk i bilden, med otroligt mycket bättre skärpa (faktiskt en VÄLDIGT stor skillnad). En fin bieffekt av bättre skärpa är att 3D-djupet i bilden också fått sig en ordentlig skjuts i rätt riktning.

Helt klart bland det bästa man kan köpa i projektorväg ifall man vill ha en projektor som ska fungera i ett ljusare rum, speciellt om man har ströljus eller inte kan mörklägga. (i ett mörkt rum så kan man hitta konkurrenter dock men det är inte AX200's speciallitet heller)

#82

Postad 18 oktober 2007 - 13:18

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0
Kul!

Har de skrotat smearscreen-eländet helt nu?
Hur står den sig mot IN82, som väl riktar sig mot samma publik?

#83

Postad 18 oktober 2007 - 13:53

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
HEJ!

Nu har jag fått hem min Panasonic PT-AX200... :wub:

Men nu till saken, Det här är ju min första projektor och jag vet ju ingenting om vad man bör göra eller inte. Så jag har kopplat upp den och startat den, stält in bilden till rätt storlek med ratten och även skärpan. men sen då, ska man göra mer än så? och vad ska man mer göra för inställningar?

Går det att få tag på Svensk bruksanvisning till denna proj?

Alla tipps är välkomna.

Mvh Morfius...

#84

Postad 18 oktober 2007 - 19:03

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Hej!

:D Måste bara säga att jag är helnöjd med min Panasonic PT-AX200... :D

Jag har suttit o provat lite olika inställningar idag, både i mörkt rum o i ljust rum utan mörkläggningsgardiner och vita tapeter o vitt tak. Tycker att bilden är mycket bra fast jag kör mot en tapet som går i skiftande grå/vitt. :D

Jag har varit o tittat på både hitachi tx300, sony aw15, epson 200 något?, hitachi tx200 o några benq projektorer o jag tycker att bilden är skönare att titta på än alla utom hitachi tx200an, när jag kollade på hitachi tx200an så var det i ett kolsvart biorum där allt var opptimalt (ej butik utan privatperson) och den tyckte jag var mycket bra bild på, kan ju bero lite på omständigheterna o duk o lite sånt. Vad vet jag, jag är iaf mycket nöjd med min Panasonic PT-AX200 än så länge :D . Så nu blir det nog att forska lite i dukar. Jag tror att 90" blir lagom till mig o jag vill nog ha en ramspänd duk. hembiobutiken har en kingpin 90" ramspänd för ca 3000:- är det någon som har erfarenhet av den?

Får nästan en klump i magen när man tänker på att jag "lekt" bort 2 timmar på lampan idag, känns som att man snart är uppe i 1000 tim :D

Mvh Morfius... :D

#85

Postad 18 oktober 2007 - 21:54

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Ni som har denna projektor, kan ni testa om lens-shiften påverkar bildkvaliteten något nämnvärt... mitt rum kommer tyvärr kräva att jag använder ca 30 cm shift i sidled, då jag har ett fönster på bakre väggen samt att jag inte är sugen på att inhandla ett takfäste till mit 2,5 m höga tak.

Vad jag förstått så försämras inte bilden särskilt mycket av lens-shift, men var ändå nyfiken på om det går att se ngn försämring överhuvudtaget. I manualen till ax200 stod det att bästa bild uppnås utan lens-shift, och sådant oroar ju alltid! :D

#86

Postad 19 oktober 2007 - 08:52

Unregisteredc78e8bc8
  • Unregisteredc78e8bc8
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
personligen så såg jag ingen skillnad när jag gjorde lens-shift vertikalt, dock inte testat horisontellt. (mer än ett par centimeter för att ställa in mot duken)

#87

Postad 19 oktober 2007 - 19:23

Varre
  • Varre
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Är det någon här som har köpt Xbox-paketet från Hemmabiocenter och vet vilken 360 version det är som följer med? Såg att HBB skickar med Halo 3 versionen där man får med lite extra godis såsom 'play and charge' kitet. Är det denna som följer med i Hemmabiocenters paket också eller det vanliga HDMI-paketet? Sitter och velar vart jag ska beställa ifrån...

Redigerat av Varre, 19 oktober 2007 - 19:32.


#88

Postad 19 oktober 2007 - 20:34

Unregisterede774acff
  • Unregisterede774acff
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Jaså de har ändrat det nu? jag fick en premium med HDMI från HBB. Fast jag har inte hunnit öppna varken X-box eller projektor än:)! Tycker i och för sig att Halo versionen ser sådär snygg ut så jag behåller nog min. Vad är det för skillnad på Halo och premium förutom play and charge kit och den "fina" färgen?

#89

Postad 19 oktober 2007 - 20:44

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Det är halo3 versionen.

#90

Postad 19 oktober 2007 - 23:22

Varre
  • Varre
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Så, har nu beställt Xbox-paketet med duk och takfäste från HBB. Polaren ska köpa xboxen för 3k så 14k för projektorn och resten känns som ett hyfsat kap. :)

#91

Postad 20 oktober 2007 - 18:11

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Nu har jag fått upp min ax200 lite provisoriskt på kartonger mot bakväggen (inväntar hylla från hifi-klubben i nästa vecka...) och skjuter bilden på ca 90" stort lakan. Använder en nyinköpt Sony S300 Bluray-spelare som bildkälla.

Bilden som jag fick var mkt trevlig. Bra skärpa och fanns egentligen inget att klaga på sådär direkt. Min första projektor så jag har inte så mkt att jämföra med, men bilden imponerade helt klart på mig med tanke på lakanet som duk.

Halo 3 på 90" var magiskt, nästan för stort dock! ;) Game-läget fungerade bra, ökade kontrasterna rejält och djupet blev bättre i ex. skogen på första banan.

Har dock ännu inte lyckats få projektorn att visa 1080p/24 fps, även om min S300 skickar ut 24 fps så stpr det 60 fps på projektorn.... har nog missat något. Hjälp mig gärna.

Bilder kommer i mitt galleri...

#92

Postad 20 oktober 2007 - 18:24

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Nu har jag fått upp min ax200 lite provisoriskt på kartonger mot bakväggen (inväntar hylla från hifi-klubben i nästa vecka...) och skjuter bilden på ca 90" stort lakan. Använder en nyinköpt Sony S300 Bluray-spelare som bildkälla.

Bilden som jag fick var mkt trevlig. Bra skärpa och fanns egentligen inget att klaga på sådär direkt. Min första projektor så jag har inte så mkt att jämföra med, men bilden imponerade helt klart på mig med tanke på lakanet som duk.

Halo 3 på 90" var magiskt, nästan för stort dock! ;) Game-läget fungerade bra, ökade kontrasterna rejält och djupet blev bättre i ex. skogen på första banan.

Har dock ännu inte lyckats få projektorn att visa 1080p/24 fps, även om min S300 skickar ut 24 fps så stpr det 60 fps på projektorn.... har nog missat något. Hjälp mig gärna.

Bilder kommer i mitt galleri...

<{POST_SNAPBACK}>


hittade 24 bfps inställning... "real cinema" eller ngt liknande i menyn... varför inte bara kalla det "24 fps on-off"

#93

Postad 21 oktober 2007 - 22:07

Morfius
  • Morfius
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Hej!!


Jag undrar om det har någon betydelse om man ställer projektorn på en hylla eller sätter fast den i taket med stativ?
Jag tänkte mest på om det påverkar värmen och att det av ett sådant skäl är bättre att ha den helt öppet hängandes i taket, men o andra sidan kan man ju ha den på en liten hylla där den står helt själv o en bit ut från väggen för att minska på värmen.
Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde komma med lite synpunkter på varför någon av dessa varianter skulle vara bättre än någon annan.
:)

Mvh Morfius...

#94

Postad 22 oktober 2007 - 08:26

Unregisteredc78e8bc8
  • Unregisteredc78e8bc8
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Klenis; varför vill man ha 24fps om man har 60fps? (lite ny i området, så förklara gärna)

#95

Postad 22 oktober 2007 - 10:34

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Klenis; varför vill man ha 24fps om man har 60fps? (lite ny i området, så förklara gärna)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är något av en novis inom ämnet, men som jag fattat det så är filmer i HD inspelade i 24 fps. Spelas de upp i 60 fps så tvingas spelaren lägga in stillbilder bland de rörliga. Detta gör att panoreringar (dragningar över landskap ex.) blir hackiga och ryckiga.

Det krävs dock att både bluray och projektor/TV stödjer 24 fps-visning. Detta gör min S300 och min AX200. Jag såg en bluray film igår i 60 fps. Tänkte idag se samma film i 24 fps och se om jag ser någon direkt skillnad.

Är det någon som kan säga varför jag inte kommer åt "real cinema" i menyn i projektorn. Detta trots att jag skickar ut 24 fps från bluray-spelaren och det i projektorns meny står att den tar emot en 1080/24p-signal. Som jag fattat det är det i "real cinema"-menyn som man ställer in att den ska kunna ta emot 24 fps... eller?

#96

Postad 22 oktober 2007 - 10:39

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Nu har jag inte testat 24p mot AX200 än, men när man körde 24p mot AX100 så tog den emot och hanterade det rätt utan att man behövde fixa i menyer.

#97

Postad 22 oktober 2007 - 11:05

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Nu har jag inte testat 24p mot AX200 än, men när man körde 24p mot AX100 så tog den emot och hanterade det rätt utan att man behövde fixa i menyer.

<{POST_SNAPBACK}>

Testade du 24p från PS3 nånting? Jag får problemet med horisontella streck över bilden på AX-100 med 24p från PS3. Har inte provat någon annan blu-ray spelare.

#98

Postad 22 oktober 2007 - 12:46

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Är det någon som kan säga varför jag inte kommer åt "real cinema" i menyn i projektorn. Detta trots att jag skickar ut 24 fps från bluray-spelaren och det i projektorns meny står att den tar emot en 1080/24p-signal. Som jag fattat det är det i "real cinema"-menyn som man ställer in att den ska kunna ta emot 24 fps... eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Är det inte så att Real Cinema bara används när det skickas interlace signal till projjen...

elis

#99

Postad 22 oktober 2007 - 13:37

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Är det någon som kan säga varför jag inte kommer åt "real cinema" i menyn i projektorn. Detta trots att jag skickar ut 24 fps från bluray-spelaren och det i projektorns meny står att den tar emot en 1080/24p-signal. Som jag fattat det är det i "real cinema"-menyn som man ställer in att den ska kunna ta emot 24 fps... eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Är det inte så att Real Cinema bara används när det skickas interlace signal till projjen...

elis

<{POST_SNAPBACK}>


ok, ja så kan det kanske vara. Jaja, så länge projektorn verkar fatta att det är en 1080/24p signal så är jag nöjd.

#100

Postad 22 oktober 2007 - 13:41

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Nu har jag inte testat 24p mot AX200 än, men när man körde 24p mot AX100 så tog den emot och hanterade det rätt utan att man behövde fixa i menyer.

<{POST_SNAPBACK}>


Tar för givet att du jobbar på HBC med tanke på loggan...
Har Ni testat hur bra återgivning av filmmaterial är i de förvalda lägena (främst Cinema 1, 2 och Natural) i ett mörklagt rum. Vilket läge är mest "korrekt", eller bör man fixa själv med färger och svärta? Man vill ju ha ut så mycket detaljer som möjligt i svärtan... och samtidigt korrekta färger.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.