Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som är nöjd med billiga lampor från kina?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 augusti 2018 - 22:08

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Lampan (ELPLP49) small nyss i min Epson TW3200.

 

Har vi några här som faktiskt är nöjda med sina köp av billiga Kina-kopior?

Jag funderar på att testa :-)



#2

Postad 27 augusti 2018 - 19:51

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Lampan (ELPLP49) small nyss i min Epson TW3200.

 

Har vi några här som faktiskt är nöjda med sina köp av billiga Kina-kopior?

Jag funderar på att testa :-)

 

Jag hade en Epson TW3200 och gjorde misstaget att köpa kina lampa så jag råder dig stark att INTE göra det! 



#3

Postad 30 augusti 2018 - 18:56

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Det blev en kopia :-) Vi får se hur det går.



#4

Postad 03 september 2018 - 21:52

Mangy
  • Mangy
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Berätta gärna hur det blev sen när du provat!

#5

Postad 16 september 2018 - 16:24

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Körde en kinalampa en kort period till min Optoma HD65. Kan inte påstå att jag märkte nån skillnad. Kanske hade märkts om man jämfört sida vid sida. Eller så var det mina ögon eller projje som var för low end :) Efter en kort period bytte jag upp mig till en Sony HW55, inte pga av kinalampan dock.

#6

Postad 04 oktober 2018 - 20:07

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Blev mycket tydligare bild när jag bytt till kinalampan! Originalet hade nog blivit lite trött och gav disig bild mot slutet.

 

Allt funkar bra hittilss. Har dock noterat ett högfrekvent pip-ljud från projjen nu (antagligen lampan?), men jag hade nog bara lite osis med just min lampa och är inget som hörs när jag har nåt ljud på.



#7

Postad 05 oktober 2018 - 09:13

Andreas266
  • Andreas266
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Vart köpte du den?



#8

Postad 01 november 2018 - 21:53

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Vart köpte du den?

https://www.amazon.c...0?ie=UTF8&psc=1

Funkar finfint hittils.



#9

Postad 06 december 2018 - 12:17

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Uppdatering:

 

Förutom det högfrekventa ljudet började lampan skifta i ljusstyrka för ett par veckor sedan.

 

Så jag beställde nyligen en original-lampa i ett lamphus som inte är original. Nu varken låter det eller blinkar.
Nästa gång skippar jag lamphuset och besätller bara originalglödlampan. Verkar lätt att skriva fast själv i lamphuset.

 

Så jag lär ansluta mej till skaran som köper original-lampor. Finns kanske bra kopior också, men svårt när man inte vet vilka det är i så fall.


Redigerat av white-k, 06 december 2018 - 12:18.


#10

Postad 06 december 2018 - 14:39

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Det är knappast en originallampa. Proj.tillverkarna säljer lampor som reservdel, det är för mig originallampor. Inte dessa originallampa i pirathus, originallampa utan lamphus mm.

Säljs dessutom från diverse internetsajter med beteckning originallampa.

Köper man en proj för 10-tusentals kronor å byter till en skitlampa?

Varför inte köpa en billig skitproj på en gång?

#11

Postad 13 december 2018 - 21:16

hedstrom
  • hedstrom
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Jag har precis satt i en lampa från kina i min benq w1300. Beställde en från AliExpress, det skulle enligt sidan vara en original lampa. Tycker bilden är lite flimrig, skiftar lite i ljusstyrka, inte alls så ljusstark och klar bild som jag minns det som. Gått upp från en ramspänd 90” till en motordriven 104” så vet ej om det beror på att man har mer zoom nu? Inte använt projektorn på 1år då jag köpte en Sony 65xe9005 så kanske blivit bortskämd med den bilden?
Som jag känner nu vill jag ha ny projektor.

#12

Postad 30 december 2018 - 10:53

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Uppdatering 2: Även "originallampan" har börjat skifta i ljus efter ett par veckor.
Dock testade jag igår att ändra från ECO-mode till full styrka och då slutade flimret. Känns rätt sannolikt att samma resultat hade blivit med den förra "kinalampan".



#13

Postad 30 december 2018 - 12:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det är knappast en originallampa. Proj.tillverkarna säljer lampor som reservdel, det är för mig originallampor. Inte dessa originallampa i pirathus, originallampa utan lamphus mm.

Säljs dessutom från diverse internetsajter med beteckning originallampa.

Köper man en proj för 10-tusentals kronor å byter till en skitlampa?

Varför inte köpa en billig skitproj på en gång?

 

Det finns ett företag som heter "original lamp" så att det ser ut som att lampan är orginal ,men det betyder bara att den kommer från detta företag som i sin tur köpt piratlampor.

 

Jag kom också fra til att alla dessa "lampa utan hus" "lampa med hus" osv verkar vara pirat allting.



#14

Postad 30 december 2018 - 20:50

me_kramer
  • me_kramer
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Nu har jag testat så nu vet i alla fall jag vilken lampa jag väljer i framtiden. Har en gammal Epson tw720 med lite över 3500 timmar på originallampan och tänkte att det blir lite bättre med en ny Kinalampa. (tyckte inte det var värt en originallampa till en så gammal proj.)

 

Ack vad fel jag hade. Det blev absolut ingen märkbar skillnad med Kinalampan mot en original med 3500timmar, tänkte kanske att det skulle vara lite mer umpf i den men icke! Efter första timmen så började den svaja lite i ljusa scener och efter ca 4 timmar så blev den en knall i styrka som ett pistolskott och därefter väldigt svart.... 

 

Nä, någon mer Kinalampa blir det inte för mig. Det får bli en ny projektor istället.



#15

Postad 31 december 2018 - 08:47

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Köpte ”orginallampa” med pirathus från projectorlamp.se för 2 veckor sedan till min benq 1070.
4 dagars leveranstid och fungerar alldeles utmärkt

#16

Postad 28 mars 2022 - 16:22

kdk_warhead
  • kdk_warhead
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Det här är ren gammal tråd men några av er kanske fortfarande följer den.

 

Hur har det gått för er som köpte kopior?

 

Original lampan (ELPLP49) i min Epson TW3200 tynade bort och dog för ett par dagar sedan efter 1825 timmar (inköpt 2010-12-11). Lite svårt att hitta en billig ersättningsprojektor. TV apparater är fortfarande lite för små till rimligt pris och inte så lämpligt om man kör VR framför den.

 

Är lite orolig för regnbågseffekten på DLP projektorer men jag känner ingen annan som har projektor så jag vet inte om jag är känslig för det.

 

Jag har precis mailat Epson och frågat om det går att köpa en ny lampa men den är förmodligen för gammal eller så kostar lampan lika mycket som en ny projektor…

 

Ni kanske har en lampa som inte använda som ni kan tänka er att sälja?

 

Jag bor i Kalmar.

 

Edit:

Jag fick svar i från Epson att dom inte säljer den lampan som reservdel. Dom tyckte att man skulle googla på V13H010L49 för att hitta en återförsäljare men man kan ändå inte vara säker på att det är en original lampa. Jag kan förstå att dom inte kan supporta med reservdelar hur länge som helst men surt ändå.


Redigerat av kdk_warhead, 30 mars 2022 - 12:53.


#17

Postad 30 mars 2022 - 11:54

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Det här är ren gammal tråd men några av er kanske fortfarande följer den.

 

Hur har det gått för er som köpte kopior?

 

Original lampan (ELPLP49) i min Epson TW3200 tynade bort och dog för ett par dagar sedan efter 1825 timmar (inköpt 2010-12-11). Lite svårt att hitta en billig ersättningsprojektor. TV apparater är fortfarande lite för små till rimligt pris och inte så lämpligt om man kör VR framför den.

 

Är lite orolig för regnbågseffekten på DLP projektorer men jag känner ingen annan som har projektor så jag vet inte om jag är känslig för det.

 

Jag har precis mailat Epson och frågat om det går att köpa en ny lampa men den är förmodligen för gammal eller så kostar lampan lika mycket som en ny projektor…

 

Ni kanske har en lampa som inte använda som ni kan tänka er att sälja?

 

Jag bor i Kalmar.

Min kopia funkade lika bra som originalet den tid jag använde den.
Dock insåg jag att min original-lampa fortfarande fungerade, så jag bytte tillbaka och har kopian som reserv, så jag kan inte uttala mej om dess livslängd.



#18

Postad 30 mars 2022 - 13:01

kdk_warhead
  • kdk_warhead
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Min kopia funkade lika bra som originalet den tid jag använde den.
Dock insåg jag att min original-lampa fortfarande fungerade, så jag bytte tillbaka och har kopian som reserv, så jag kan inte uttala mej om dess livslängd.

Tack för informationen!

 

Om jag har läst tråden rätt:

 

Lampa 1: Loutoc lampa ifrån amazon uk
Högfrekvent ljud och skiftar i ljusstyrka. Kanske fungera bra i eco-mode.
Kostar nu £65, frakt £6 + ev moms och tull, (jäkla brexit).
Samma lampa på amzon.se kostar 1022kr, gratis frakt.

 

Lampa 2: original-lampa i ett lamphus som inte är original.
Även "originallampan" har börjat skifta i ljus efter ett par veckor. Men försvinner om man inte kör i eco-mode.
Liknande kostar 1700kr på www.projektorer-lampor.se
En kompatibel lampa kostar 885kr på www.projektorer-lampor.se

 

Bytte till baka till original lampan eftersom den fortfarande fungerade

 

Du kanske har kvar lampa 1 att sälja?



#19

Postad 31 mars 2022 - 19:40

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Tack för informationen!

 

Om jag har läst tråden rätt:

 

Lampa 1: Loutoc lampa ifrån amazon uk
Högfrekvent ljud och skiftar i ljusstyrka. Kanske fungera bra i eco-mode.
Kostar nu £65, frakt £6 + ev moms och tull, (jäkla brexit).
Samma lampa på amzon.se kostar 1022kr, gratis frakt.

 

Lampa 2: original-lampa i ett lamphus som inte är original.
Även "originallampan" har börjat skifta i ljus efter ett par veckor. Men försvinner om man inte kör i eco-mode.
Liknande kostar 1700kr på www.projektorer-lampor.se
En kompatibel lampa kostar 885kr på www.projektorer-lampor.se

 

Bytte till baka till original lampan eftersom den fortfarande fungerade

 

Du kanske har kvar lampa 1 att sälja?

Ja, det verkar vara en korrekt summering.

Dock väljer jag att ha kvar "lampa 1" som reserv utifall min nuvarande skulle smälla nån gång i framtiden.

Jag hade nog köpa billigast möjliga kompatibla lampa om jag skulle köpa igen.

 

Lycka till! :-)



#20

Postad 31 mars 2022 - 20:29

kdk_warhead
  • kdk_warhead
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Ja, det verkar vara en korrekt summering.

Dock väljer jag att ha kvar "lampa 1" som reserv utifall min nuvarande skulle smälla nån gång i framtiden.

Jag hade nog köpa billigast möjliga kompatibla lampa om jag skulle köpa igen.

 

Lycka till! :-)

Ok . Tack för all information.

En kille vill eventuellt sälja en TW 3600 med en lampa. Vi får se vad har säger.



#21

Postad 20 april 2022 - 06:26

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Körde med 6 Kina lampor genom åren, 4 av 6 har fungerat utan problem.
Första som det var problem med exploderade efter 2h, lampan jag kör nu har något högfrekvent ljud för sig i bland.
Tycker man inte kan vänta sig något mer av en lampa för under 200kr

#22

Postad 20 april 2022 - 20:35

kdk_warhead
  • kdk_warhead
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Körde med 6 Kina lampor genom åren, 4 av 6 har fungerat utan problem.
Första som det var problem med exploderade efter 2h, lampan jag kör nu har något högfrekvent ljud för sig i bland.
Tycker man inte kan vänta sig något mer av en lampa för under 200kr

 

Känns som det är ett lotteri när man köper lampor.

 

Det slutade i alla fall med att jag köpet följande lampa på Ebay ifrån ”powerphrog”, Tyskland:
Azurano AR-1412-PCM

Pris 460kr
Frakt 102kr

Jag beställde den 2022-04-13 och jag fick den 2022-04-20 (planerad leveranstid var 2022-04-19 till -2022-04-26) så leveranstiden var väldigt bra medtanke på att det var över påskhelgen. Den var väl emballerad och det var en komplett lampa. Huset var nästan helt identisk med originalet.

Jag köpte lampan ifrån honnom efter som den lampan även fanns att köpa i två-tre butiker i Tyskland och eftersom han hade ett bra betyg på Ebay (99.7%). Den var också billig

 

Jag upplever det som ljuset är något svagare än originalet med det var 11 år sedan jag hade en ny lampa så det är lite svårt att avgöra det. Jag ska försöka mäta ljuset imorgon kväll fast det blir förstås inte så exakt och jag vet inte vad jag hade fått för värde med en ny original lampa.

 

Det är dock ett stort problem med lampan och det är att projektorn piper. Det är 5 st toner efter varandra som är 1 sekunder långa. Sedan repeteras det i loop. Tonerna varierar i styrka från knappt hörbart till hörbart. Det är inte högt men irriterande vid tyska sekvenser i filmen.

 

Jag tvivlar på att det är lampan som låter utan det är nog styrelektroniken i projektorn som låter. Tror det finns något som heter ”last balance” i elektroniken och om lampan dra mer/eller mindre än vad det ska så kan det nog bli fel. Jag har kört den i cirka 2 timmar med olika inställningar men ljudet är kvar. Timmätare starta inte med en gång utan det ska tydligen ta 10 timmar innan den börjar räkna timmarna. Min visar fortfarande 0h.

 

En del lampor piper tydligen och ibland så ska det hjälpa att köra den på STANDARD i stället för EKO men i mitt fall gör det ingen skillnad.

 

Jag kan förstås använda hörlurar men det är tråkigt att ha ett pipande ljud.

 

Jag hoppas att pipet försvinner efter ett tag men jag tror inte det kommer att bli så. Finns också en risk att projektorn går sönder ifall den belastas fel.

Om ljudet finns kvar efter 10-20 timmar så går jag kontakta säljaren.

 

En dyrare lampa med ”original”-lampa kanske hade varit bättre med en sådan kostar ~3 gånger mer och jag ville inte riktigt lägga dom pengarna på en 11 år gammal projektor.



#23

Postad 21 april 2022 - 20:48

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Köpte  en pirat lampa till min 35 mm Norelko biografprojektor som har ett drivdorn från en videoprojektor. Lampan har fungerat fint i ca 200 timmar men spegeln i lampan är bara skit eftersom den inte klarar av att koncentrera ljuset till bildfönstret vilket ger en mörkare bild. Däremot ger Epson original lampan med spegel jämnare ljus och klarar lätt av en 5 meter bred bild. 



#24

Postad 21 april 2022 - 22:43

kdk_warhead
  • kdk_warhead
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Projector: Epson TW-3200
Spec original lampa: 1800 Lumens
 
Lampa: Azurano AR-1412-PCM från Ebay
Faktisk driftstid: 3h
Mätare: Uni-T UT383
Mätmedtod: 9 punkter
Area (90"): 2.23m2
 
Obs! Jag har inte gjort någon mätning på en originallampa och det är mycket möjligt att jag mäter på fel sätt.
 
Inställningar:
Color mode: Dynamic
Brightness: 0
Color Saturation: 5
Contrast: 0
Tint: 0
Sharpness: Standard
Abs. Color temp: 9300
Power Consumption: Normal
Auto iris: Off
 
Bild: Vit
 
Faktisk driftstid: 3h
Illuminance (lux)
463 502 444
469 512 447
427 471 403
Illuminance avg: 460 lux
Luminous flux: 1027 lumens (57% av spec)
 
Piper fortfarande :(




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.