Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa system för inspelning av TV-program?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 februari 2010 - 18:27

ajaxajax2000
  • ajaxajax2000
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Så här kommer vår TV-anläggninga att se ut:

- Telia digitalbox

- Ngn blue-ray-spelare

- Panasonic G20

Vad behöver jag för att både spela in och spara (bränna) inspelade program? Telia har en Motorola VIP 1963 med 320 Gig HD, men från den kan man enl uppg från Telia inte bränna inspelade program. Enl Telia kan man inte heller använda ngn annan box än den som dom säljer. Och Blue-ray finns inte med inspelningsfunktion.

Hur gör jag? Vad behöver jag skaffa? Hur kopplar jag ihop allt? (Jag vill inte byta operatör)


Tack / Peter

#2

Postad 28 februari 2010 - 07:30

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0
Enklast är det att skaffa en DVD-brännare med hårddisk och nyttja scartkabeln till överföringen mellan Motorolan och brännaren. Det tråkiga är att överföringen blir i realtid och då tar den tid det tar att föra över programmet samt att man inte kan titta på något annat program samtidigt som inspelning pågår (frånsett något inspelat på DVD-brännarens hårddisk).

#3

Postad 28 februari 2010 - 07:41

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Vad behöver jag för att både spela in och spara (bränna) inspelade program? Telia har en Motorola VIP 1963 med 320 Gig HD, men från den kan man enl uppg från Telia inte bränna inspelade program. Enl Telia kan man inte heller använda ngn annan box än den som dom säljer. Och Blue-ray finns inte med inspelningsfunktion.

Hur gör jag? Vad behöver jag skaffa? Hur kopplar jag ihop allt? (Jag vill inte byta operatör)

Tjaaa, vad tror du själv? :P Du kan ju bara använda den utrustningen som Telia själva tillhandahåller, och that's it!

Sen kan man ju alltid använda Scartsladden för att spela in det som kommer ut från Digitalboxen, på en 'vanlig' dvd/hårddiskinspelare, då kan du ju spara det, men det blir ju inte Digital kvalitet eftersom det kom via Scartsladden.

Programmera Telias box, och sen spela upp det du spelat in, och samtidigt då spela in det på en separat inspelare.

Men Telia box(ar) och Teknik är bara skit - åtminstone ännu... - så läs mer om detta i den Officiella tråden för Telia Digital-Tv:

https://www.minhembi...showtopic=87235

OBS, tråden har 367 sidor i skrivande stund, du kanske ska läsa igenom de sista tio-15 åtminstone.



Sen kan man ju alltid överväga marksänd TV via antenn, funkar ofta med bara en inomhusantenn, lite beroende på var man bor.
I höst kommer en drös med HD-kanaler när de inför den nya sändningstekniken DVB-T2, så använd SÖK uppe till höger för att läsa mer om det!

Redigerat av anderswillhelmsson, 28 februari 2010 - 08:46.


#4

Postad 30 juni 2013 - 14:06

JPEriksson
  • JPEriksson
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Rekommendation för inspelning av program samt bränning av DVD-skivor.
1. Köp en LG RHT 497 H - med t.ex. 500 GB hårddisk. (Observera att endast 255 inspelningar kan göras under en och samma gång - men "småsnuttar" kan "läggas samman").
Denna har magnifik regigering (ta bort reklam, dela inspelningar samt slå samman inspelningar [av samma insp. kvalitet] )
Skaffa också en DVB-T/T2 box med MPEG 2/4 komprimering samt kortplats för Viaaccess kort (t.ex. Boxers). STRUNTA I BOX MED HÅRDDISK !!! (Timer får dock gärna finnas) Spela in på LG RHT 497 H:ans disken (även om det går att spela in direkt på skivan).

Du kopplar TJOCK Scart från box till AV1 på LG RHT 497 H. Har Du analog kabel-TV - eller digitala kanaler av DVB-T & MPEG2 typ (okodade) - går det att spela in direkt från dessa.
Men dé flesta digitala kanaler är DVB-T2 & MPEG4 (eller nått av dem idag,2013)

Hur som hellst ställer du in kanalerna på box och LG RHT 497 H. Koppla HDMI från LG'n till TV'n (men ej från boxen, vilket f.ö. sällan ens är möjligt). Koppla ingenting från boxen till TV:n.

Nu har du TVÅ fjärrkontroller + TV'ns. Men med TV väljer du bara AV1/AV2 (för LG RHT 497 H och från denna väljer du ev. analog kabel TV eller AV1/AV2 för boxen)
Är boxen programmerbar, programmera då tid med övertid åt båda håll och välj AV1/AV2 som källa om du vill spela in från digital antenn. (och analog kabel-TV - rätt kanal och tid)

Du kan sätta en Scart mellan box och TV, men detta hjälper inte för inpelning. Men välj INTE HDMI, då kan signalen i sig själv välja HDMI-kabeleln (mellan box och TV) - och ingenting går via Scarten till LG'n.

Det kan faktiskt nästan vara värt en digitalbox med hårddisk - om modell utan timer saknas. Men har boxen timer, kan du även spela in på LGn. - och från den är det ENKELT att bränna ut DVD.

* Använd kända märken
* Använd DVD+R (hellre än DVD-R), DVD+R skivor måste formatteras. Men är generellet
något bättre. OBS ! ALLA DVD-bränningar (oavsett skiva kräver FINALISERING av DVD:n
-innan den kan börja användas.
* Köp ALDRIG dual layer
* Köp ALDRIG vändbara DVD (med eller utan dual layor)
* Köp ALDRIK Ink Jet Printable (de slutar funka)
* T.ex. Verbatim gör bra DVD+R skivor, och det är god plats att skriva m. tuchpenna på.
* Håll dig till 4.7 GB skivor av bra fabrikat.
BILDEN KAN VISST BLI "av digfital kvalitet" - däremot INTE "HD" (med högsta inspelningsläge rymms bara 1 timme film. Men jag rekommenderar (för LG RHT 497 H)
LP-inspelning. OM KÄLLAN är bra, räcker detta. (Överlägset bättre än VHS av bästa kvalitet). Du får då plats med 4 timmar per normal DVD+R

IGEN - glöm ej att avsluta/finalisera färdigbränd skiva. Då kan skivan ses på vilken annan DVD-läsare som finns, och utebliven finalisering innebär risk att skivan till sist inte funkar på din egen DVD heller.

Slutkvaliten på bilden beror mycket av hur bra källan (antenn eller analog kabel) är, att höja inspelningsläget till SP ger ingenting om källan ger dålig bild. Enstaka filmer där det visuella oftast är viktigare än handlingen - är ofta ren skit (min åsikt), men t.ex. Mel Gibsons "Apocalypto" kan måhända vara värd att spelas in på högre bild kvalitet. Somliga filmkanaler finns i både SD och HD, men bor man långt från sändaren , och t.ex. får störningar på TV:n, kan det hjälpa att spela in från den sämre källan, trots allt.

CDON.COM brukar ha LG-TV-DVD-brännare med hårddisk. Pris c:a 2500 kr.
DVB-T/T2 MPEG2/4 -box med kortplats c:a 1000 kr. Med hårddisk (fast utan brännare
också c:a 2500 kr. )

Men EN sak är säker - om så box med hårddisk rymmer 500 timmar HD /1000 timmar SD
- så är DU filmintresserad och har många kanaler, så kommer hårddisken BLI FULL !
Fortare än Du anar. Och för överföring till DVD krävs en brännare. Och bränna i realtid - tar just reell tid.

Med just LG's hårddisk-brännare , går det f.ö. att kopiera in film från DVD till hårddisk !
Detta gäller även 5-10% av köpeskivor ! Denna omvända kopiering går dock i realtid.
Men väl på LG'n disk bränns skivan på nån minut igen.

#5

Postad 30 juni 2013 - 14:24

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Rekommendation för inspelning av program samt bränning av DVD-skivor.
1. Köp en LG RHT 497 H - med t.ex. 500 GB hårddisk. (Observera att endast 255 inspelningar kan göras under en och samma gång - men "småsnuttar" kan "läggas samman").



Du var jättetrött idag år 2013 när du skrev det där, va ?! :unsure:

Du svarar på 3½ år gamla inlägg, och det med råd som inte fungerar idag, t ex eftersom den där LG RHT497H inte längre säljs, och dessutom är väl DVD skivor rätt ute också - det är nog BlueRay som gäller idag.

Innan du svarar någonstans alls, så kolla gärna NÄR det du svarar på skrevs, Tack! :rolleyes:

Redigerat av Kung Nu, 30 juni 2013 - 14:24.


#6

Postad 30 juni 2013 - 14:28

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Du var jättetrött idag år 2013 när du skrev det där, va ?! :unsure:

Du svarar på 3½ år gamla inlägg, och det med råd som inte fungerar idag, t ex eftersom den där LG RHT497H inte längre säljs, och dessutom är väl DVD skivor rätt ute också - det är nog BlueRay som gäller idag.

Innan du svarar någonstans alls, så kolla gärna NÄR det du svarar på skrevs, Tack! :rolleyes:


Vissa saker är aktuella även idag för en del.

Och varför är DVD skivor ute när det gäller inspelning av tv program? Det blir ju liksom inte bättre inspelning för att det är en bluray skiva (ja så stavas det ;) ). De är dessutom mycket dyrare.

/Fredrik



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.