Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare har samma watt styrka som förstärkare

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 december 2019 - 12:16

CLS
  • CLS
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Jag har en förstärkare på 50W och har högtalare på 50W.

 

Till min fråga, är förstärkaren för kraftfull för högtalarna? Är det OK att köra samma watt styrka på förstärkare som på högtalare?



#2

Postad 13 december 2019 - 12:44

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Högtalare har effekttålighet. Du kan köra 1000W förstärkare på "50W högtalare" om du vill sålänge du inte spelar högre än vad högtalarna klarar.


Redigerat av TijY, 13 december 2019 - 12:44.


#3

Postad 13 december 2019 - 15:13

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Högtalare har inget wattantal, utan det år hur mycket de tål i nominell effekt och peak. Antar att man bör hålla sig till den nominella effekten tex jag har frontar som
Har en rekommenderad effekt på
25-200 watt kör med 2x150 man bör inte överstiga de 200 watten allt för mycket men inte heller gå får lågt, som tex 40 wattx2 till ström krävande högtalare, i så fall är det bättre att överstiga effekten som tex 250 watt x2

Redigerat av Andreas3200, 13 december 2019 - 15:13.


#4

Postad 13 december 2019 - 19:22

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@ CLS: Svar är nej på första frågan och ja på den andra.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Angående strömkrävande högtalare, eller snarare lågohmiga högtalare.
Har du strömkrävande högtalare (låg nominell impedans) så skall du ha en förstärkare som levererar lämplig/rätt effekt vid akuellt lastfall.
Du skall inte köra in högre effekt i dina högtalare än vad de tål oavsett.

 

Förvisso är det mindre farligt att köra in en ren signal som överskrider rekommenderad nivå under en kort tid än vad det är att köra in en effektnivå strax under max angivna för högtalarna men där signalen är riktigt dålig (klippt signal med massa distorsion). Men det är fortfarande inte så att man någonsin avsiktligen skall köra in en nivå som överskrider rekommendationen.

Om man bara pratar om detta utifrån effektangivelser så blir det fel. t.ex. så kan en förstärkare på 2*40W (angivet vid 8 Ohm) vara konstruerad så att den levererar 320W i 1 Ohms last medan det finns 250W förstärkare (angivet vid 8 Ohm) som inte klarar att leverarera någon effekt vid lägre lastfall.
Det hör väl inte till vanligheten att ovanstående extrema exempel föreligger men vad jag vill mena är att det inte går att generalisera bara utifrån en parameter (angiven effekt) om man inte sätter in det i sitt sammanhang och lägger ut texten.

 



#5

Postad 14 december 2019 - 08:34

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har en gammal Harman kardon stereo förstärkare som levererar 2x40 watt i 8 ohms känns starkare än vad wattantal låter, men har nog mycket med strömstyrka och bra effekt i lägre ohm antal. Den räcker forfarande inte för att driva mina frontar riktigt. Ett större wattantal är inte alltid bättre, men det ger bättre förutsättningar, min andra förstärkare lämnar 2x150 watt i 8 ohm. Och den är bättre på alla plan, vare sig det gäller strömstyrka, ljudkvalitet och driva tunga laster med lågt Ohm antal. En förstärkare med högre effekt tillåter mig att spela högre och bara för det är mer effekt i 8 Ohm betyder det inte att dom är sämre vid lägre Ohm antal heller

Redigerat av Andreas3200, 14 december 2019 - 08:35.


#6

Postad 14 december 2019 - 16:05

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

@ CLS: Svar är nej på första frågan och ja på den andra.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Angående strömkrävande högtalare, eller snarare lågohmiga högtalare.
Har du strömkrävande högtalare (låg nominell impedans) så skall du ha en förstärkare som levererar lämplig/rätt effekt vid akuellt lastfall.
Du skall inte köra in högre effekt i dina högtalare än vad de tål oavsett.

 

Förvisso är det mindre farligt att köra in en ren signal som överskrider rekommenderad nivå under en kort tid än vad det är att köra in en effektnivå strax under max angivna för högtalarna men där signalen är riktigt dålig (klippt signal med massa distorsion). Men det är fortfarande inte så att man någonsin avsiktligen skall köra in en nivå som överskrider rekommendationen.

Om man bara pratar om detta utifrån effektangivelser så blir det fel. t.ex. så kan en förstärkare på 2*40W (angivet vid 8 Ohm) vara konstruerad så att den levererar 320W i 1 Ohms last medan det finns 250W förstärkare (angivet vid 8 Ohm) som inte klarar att leverarera någon effekt vid lägre lastfall.
Det hör väl inte till vanligheten att ovanstående extrema exempel föreligger men vad jag vill mena är att det inte går att generalisera bara utifrån en parameter (angiven effekt) om man inte sätter in det i sitt sammanhang och lägger ut texten.

 

 

Viktigt att titta på verkningsgraden också när man diskuterar strömkrävande högtalare. En 4ohms nominell högtalare med säg 90dB vid 2,83V är mindre strömkrävande än en 8ohms med 84dB 2,83V. Man kan inte bara stirra sig blind på impedansen.



#7

Postad 15 december 2019 - 13:52

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Alltså vad jag vände mig emot är att man svara på ett sätt som kan tolkas olika och vid den mest troliga tolkningen av vad Andreas skriver så riskerar TS att ha i sönder sina högtalare. Du skall helst aldrig köra all effekt du har att tillgå in i högtalaren då förstärkaren presterar betydligt bättre/renare signal vid lägre effekt. Den anledningen och ingen annan bör ligga till grund för val av en förstärkare som levererar högre effekt än vad högtalarna är specade för. I båda fallen, för hög kontinuerlig effekt resp. en riktigt dålig "klippt" signal så kommer elementen att ta mer eller mindre skada på sikt eller i värsta fall redan första gången.

 

Nä man kan inte stirra sig blind på något:
Att en högtalare har låg känslighet betyder inte att man skall överskrida rekommenderad effekt lika lite som att det skulle vara fallet för en högtalare med hög känslighet. Exemplet med 84dB resp, 90dB här kan man naturligtvis påstås att strömen blir lägre i det ena fallet men inte heller detta kan sägas utan att sätta in detta i ett sammanhang. Det är sant om du skall uppnå en viss (samma) lyssningsnivå, då du behöver betydligt mindre effekt för att spela högt med en högtalare som har 90dB känslighet. Om nu inte samma nivå var det man ville åstadkomma utan att man istället vill mata på 150W oavsett högtalarnas känslighet så kommer strömmen att vara den samma när du matar in dina 150W oavsett känsligheten på dessa.

Så hela poängen med mitt inlägg var: ge tillräckligt långa svar så det inte uppkommer missförstånd som kan leda till att någon köper helt fel grejer eller i värsta fall har sönder sin utrustning. Saknar man teknisk kunskap så bör man undvik att besvara frågor där sådan krävs.



#8

Postad 15 december 2019 - 14:14

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Vad jag menade är att det är bra att hålla sig någonstans i mitten av den rekommenderade effekten. Skulle själv inte våga ha över den max rekommenderade effekten. Men bättre för högt än för lågt. Är ingen expert på något vis, men tex en högtalare som har 90 db i känslighet, och en har en rekommenderad förstärkareffekt på 25-200 watt hade jag lagt mig mellan 100-150 watt per kanal. Körde med en 40 wattx2 när jag hade problem med den ena förstärkaren, och det var inget positivt kan jag säga, det skadade tyvärr diskanten, kör man får låg effekt och förstärkaren börjar klippa så är nog risken att högtalarna går åt pipan rätt kvickt. Tror risken är betydligt mindre på en kraftfullare förstärkare så länge man håller sig inom högtalarnas gränser, talespolen gick på mina mellanregister trots jag inte hade överstiget den rekommenderade effekten men då var det konstant höga volymer runt 85-90 db i lyssningsposition som kunde spelas 1-2 timmar dagligen flera år. Hade jag haft en för klen förstärkare hade det inte gått särkilt länge.

Redigerat av Andreas3200, 15 december 2019 - 14:19.


#9

Postad 15 december 2019 - 19:51

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad jag menade är att det är bra att hålla sig någonstans i mitten av den rekommenderade effekten. Skulle själv inte våga ha över den max rekommenderade effekten. Men bättre för högt än för lågt. Är ingen expert på något vis, men tex en högtalare som har 90 db i känslighet, och en har en rekommenderad förstärkareffekt på 25-200 watt hade jag lagt mig mellan 100-150 watt per kanal. Körde med en 40 wattx2 när jag hade problem med den ena förstärkaren, och det var inget positivt kan jag säga, det skadade tyvärr diskanten, kör man får låg effekt och förstärkaren börjar klippa så är nog risken att högtalarna går åt pipan rätt kvickt. Tror risken är betydligt mindre på en kraftfullare förstärkare så länge man håller sig inom högtalarnas gränser, talespolen gick på mina mellanregister trots jag inte hade överstiget den rekommenderade effekten men då var det konstant höga volymer runt 85-90 db i lyssningsposition som kunde spelas 1-2 timmar dagligen flera år. Hade jag haft en för klen förstärkare hade det inte gått särkilt länge.

Jag tror du misstolkar lite. Det @blåtand är inne på att det finns många olika parametrar och siffrorna spelar väldigt lite. En bra byggd förstärkare kan målas upp som klen bara för det står att den inte har 1000w. Det som står på högtalaren är bara en rekommendation.

#10

Postad 16 december 2019 - 12:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag tror du misstolkar lite. Det @blåtand är inne på att det finns många olika parametrar och siffrorna spelar väldigt lite. En bra byggd förstärkare kan målas upp som klen bara för det står att den inte har 1000w. Det som står på högtalaren är bara en rekommendation.

Har svårt att tro att de stora märkena skulle ha några fusksiffror. Har man högtalare med låg känslighet så kan en 100+ wattare vara att föredra åtminstående om man vill kunna spela högt. Och då är golvare också att föredra, tycker musiken upplevs mycket bättre på hög volym, smaksak dock, min nad c375bee är specad till 2x150 watt 8 Ohm och där är kraftresurser så det räcker och blir över, det är inga fusksiffror utan den kan leva upp till det, inga problem att driva väldigt tungdrivna högtalare även på högre nivåer. Låter även bra för att vara en sån pass kraftfull förstärkare,
Och för priset den kostade så var den ett kap. Den saknar de sista detaljerna och funktionerna dyrare förstärkare har som hegel h190, rotel ra1592 och tex musical fidelity m6si.

Redigerat av Andreas3200, 16 december 2019 - 12:18.


#11

Postad 16 december 2019 - 15:23

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Du behöver inte vara orolig för att välja en förstärkare som har mer effekt än vad högtalarna klarar. Du hör/ser/märker med största sannolikhet om något låter distat eller om du kör för hårt och skulle då förhoppningsvis dra ner på volymen innan du förstör högtalarna. Enligt mig är det bara bra med (för) mycket effekt för att ha mycket headroom.



#12

Postad 16 december 2019 - 17:27

CLS
  • CLS
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

För den som är intresserad så kör jag med följande uppsättning:

 

Miniförstärkare som heter Roxcore A32 och säljs av Kjell & Company https://www.kjell.co...starkare-p69377

 

högtalarna är en Elac BS 62.2 https://www.prisjakt...kt.php?e=762709

 

Som ingång till förstärkaren kör jag en iMac 27" (late 2015). När det gäller ljudet så är jag väldigt överraskad hur bra ljud högtalarna levererar. Jag brukar inte spela allt för högt så jag gissar att jag nog inte skall lyckas spränga dem :)



#13

Postad 16 december 2019 - 17:39

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har svårt att tro att de stora märkena skulle ha några fusksiffror. Har man högtalare med låg känslighet så kan en 100+ wattare vara att föredra åtminstående om man vill kunna spela högt. Och då är golvare också att föredra, tycker musiken upplevs mycket bättre på hög volym, smaksak dock, min nad c375bee är specad till 2x150 watt 8 Ohm och där är kraftresurser så det räcker och blir över, det är inga fusksiffror utan den kan leva upp till det, inga problem att driva väldigt tungdrivna högtalare även på högre nivåer. Låter även bra för att vara en sån pass kraftfull förstärkare,
Och för priset den kostade så var den ett kap. Den saknar de sista detaljerna och funktionerna dyrare förstärkare har som hegel h190, rotel ra1592 och tex musical fidelity m6si.

Det jag vill komma till är att siffran på watt har noll betydelse. Många så kallade kvalitets förstärkare som du vill ha det till skryter sällan om det hela. Istället om man börjar studera insidan som faktiskt beskrivs ingående om man är intresserad består utav en helt annan historia. Några 100w behövs sällan om signalen är ren och det är vad föregående försökte förklara. Hög volym är det redan när du passerar 90db och som regel spelar få människor över den grensen kontinuerligt och rent kvalitetsmässigt om vi skall prata siffror så kanske man använder bara några få watt.

Redigerat av Buddaz12, 16 december 2019 - 17:47.


#14

Postad 16 december 2019 - 19:12

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det jag vill komma till är att siffran på watt har noll betydelse. Många så kallade kvalitets förstärkare som du vill ha det till skryter sällan om det hela. Istället om man börjar studera insidan som faktiskt beskrivs ingående om man är intresserad består utav en helt annan historia. Några 100w behövs sällan om signalen är ren och det är vad föregående försökte förklara. Hög volym är det redan när du passerar 90db och som regel spelar få människor över den grensen kontinuerligt och rent kvalitetsmässigt om vi skall prata siffror så kanske man använder bara några få watt.


Det beror ju också på vilka högtalare du tänkt driva hur högt du tänkt spela, 2x40 watt blir en förlust på 6 db jämfört om du skulle köra 2x150 watt. Om man jämför en förstärkare med liknande kvaliteter

Redigerat av Andreas3200, 16 december 2019 - 19:18.


#15

Postad 18 december 2019 - 20:24

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Ni verkar veta vad ni pratar om👍 Mina canton 2k ska ha 500 kontinuerligt och 800 i peak! Kör med emotiva xpa gen3 300w @8ohm! vad tror ni dem kräver om man vill ha max utav högtalaren? Alltså på högsta möjliga volym dem klarar av utan att låta dåligt! Har ett nad 218 steg oxå som jag eventuellt tänkte prova biampa med! 300w emotiva till botten och 200w nad till toppen! Känns som att de hade inte skadat med några watt till😊

Redigerat av Unregistered6091989c, 18 december 2019 - 20:25.


#16

Postad 19 december 2019 - 15:19

Cracker
  • Cracker
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Har hört att den vanligaste orsaken till att högtalarna går sönder är att man har spelat för högt med en för svag förstärkare vilket gör att den klipper signalen och då brister tråden i spolen.



#17

Postad 19 december 2019 - 16:42

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
samma här! Man fladdrar sönder tex basarna!

Mina gamla jbl pajjade diskanterna på engång om du körde med typ för svag effekt! Jag vet, pajjade mina 1 gång båda 2 och ägaren före oxå! Bytte upp mig till bättre och mer effekt och har spelat hur hårt som helst och alla element höll!

Redigerat av Unregistered6091989c, 19 december 2019 - 16:44.


#18

Postad 19 december 2019 - 19:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ni verkar veta vad ni pratar om Mina canton 2k ska ha 500 kontinuerligt och 800 i peak! Kör med emotiva xpa gen3 300w @8ohm! vad tror ni dem kräver om man vill ha max utav högtalaren? Alltså på högsta möjliga volym dem klarar av utan att låta dåligt! Har ett nad 218 steg oxå som jag eventuellt tänkte prova biampa med! 300w emotiva till botten och 200w nad till toppen! Känns som att de hade inte skadat med några watt till

Har du behov av att spela dem fullt ut vilket låter relativt osannolikt så är det en förstärkare som klarar att leverera betydligt mer än 500W kontinuerligt du behöver, så att 500W kan levereras med låg förvrängning. Men då skall du också ha koll på att du inte kör in högre effekt kontinuerligt för då kommer något att ge sig i förlängningen. Antar att det är Referens 2K och då vore det ju synd att paja dessa. På nätet står siffrorna 400/700W för dessa vilket kan vara viktigt att dubbelkolla först.

Vill du istället få ut max ljudkvalité kanske du skall testa lite olika fabrikat och olika förstärkar principer istället för största möjliga. Kan vara så att det ger betydligt mer och detta på ljudnivåer som du kommer att spela på betydligt oftare....men vad vet jag om det?



#19

Postad 19 december 2019 - 19:40

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Har hittat flera olika siffror! på mina står 500/800

#20

Postad 19 december 2019 - 19:48

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Jag vill få ut högsta möjliga ljudtryck samtigt som de ska låta fint! Därmed inte sagt att jag kommer spela såna nivåer så ofta, Men dem gånger jag gör de så ska jag kunna rasta ur 2k maximalt! Nå kan man lyssna högt relativt ofarligt om man är med på noterna! Tror inte mina 300w kommer så himla långt, dock låter de jävligt bra...och bra ljudtryck med mycke djupbas!

#21

Postad 19 december 2019 - 20:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag vill få ut högsta möjliga ljudtryck samtigt som de ska låta fint! Därmed inte sagt att jag kommer spela såna nivåer så ofta, Men dem gånger jag gör de så ska jag kunna rasta ur 2k maximalt! Nå kan man lyssna högt relativt ofarligt om man är med på noterna! Tror inte mina 300w kommer så himla långt, dock låter de jävligt bra...och bra ljudtryck med mycke djupbas!

Nu är vi där igen med dessa siffror.
Jaja stirra blint då.
Frågan är nog då hur mycket är du villig till att betala för att få så kallade 1000w för jag antar att du inte vill betala vad det verkligen kostar. Säg 2st monoblock från Burmester är dina för bara runt 500k. Nu tog jag bara ett exempel. Istället kanske du skall prova något annat vad vet vi.

#22

Postad 19 december 2019 - 20:12

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Är du så kåt på effekt så kan du kolla in Rotel Michi M8.

Hur ofta maxar du volymen på din emotiva  ?



#23

Postad 19 december 2019 - 21:40

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag vill få ut högsta möjliga ljudtryck samtigt som de ska låta fint! Därmed inte sagt att jag kommer spela såna nivåer så ofta, Men dem gånger jag gör de så ska jag kunna rasta ur 2k maximalt! Nå kan man lyssna högt relativt ofarligt om man är med på noterna! Tror inte mina 300w kommer så himla långt, dock låter de jävligt bra...och bra ljudtryck med mycke djupbas!

Parasound Halo JC5 runt 70k 1200w i bridge mode.

PS Audio Stelnar M700 monoblock x2 bara 80k levererar 700w i 4ohm

Gryphon essence bara 50w på papper däremot en 1300VA trafo under huven, kostar bara 120k

Anthem STR 400w
60k

Bel Canto Black serien, gör 1200w och är din för runt 1 miljon. Den har jag hört med KEF Blade2

Listan kan göras lång på elektronik som driver högtalare med lätthet.

Redigerat av Buddaz12, 19 december 2019 - 21:51.


#24

Postad 19 december 2019 - 22:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Har hört att den vanligaste orsaken till att högtalarna går sönder är att man har spelat för högt med en för svag förstärkare vilket gör att den klipper signalen och då brister tråden i spolen.


Helt rätt har själv erfarit det tidigare i år, talespolen låg i mot mellanregistert och det lät rent ut sagt för j..ligt problemet är att spolen värms upp fortare om signalen klipper och till sist så kröker man den, komprimerad musik får också en större negativ effekt och värmer upp spolen fortare speciellt om man ofta kan spela högt länga stunder

Jag vill få ut högsta möjliga ljudtryck samtigt som de ska låta fint! Därmed inte sagt att jag kommer spela såna nivåer så ofta, Men dem gånger jag gör de så ska jag kunna rasta ur 2k maximalt! Nå kan man lyssna högt relativt ofarligt om man är med på noterna! Tror inte mina 300w kommer så himla långt, dock låter de jävligt bra...och bra ljudtryck med mycke djupbas!

Kan inget annat än hålla med till 110% det är just den typen av ljud jag vill ha med. Bra ljudkvalitet men samtidigt bra botten och ändå kunna vräka på, tycker musik får en helt annan känsla på hög volym,

Redigerat av Andreas3200, 19 december 2019 - 22:59.


#25

Postad 19 december 2019 - 22:59

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Vill bara veta att jag får ut så mycket som möjligt av mina 2k! Därav jag hör mig för med ni som är lite mer insatt i detta! Bor i villa med nybyggt ljudisolerat biorum så jag kan spela högt ganska många gånger under dagen! Behöver ju kanske inte nu totalt driva dem i botten, men att man iaf börjar närma sig åt de hållet. En biampning med ett till xpa gen3 kanske skulle tillfredsställa mitt psyke👍

#26

Postad 20 december 2019 - 06:03

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Ja varför inte mosa på med KR Audio och deras fantastiska större rörkreationer. De driver alla högtalare hur fint som helst.   :wub:

 

Annars är det dumt att stirra sig blind på siffror, låter det bra, är det bra. Egna jämförelser säger mig att klass-A och stora(STORA) rördito allt som oftast både upplevs och låter lååååångt bättre och högre än någon trött wattangivelse skvallrar om.  :)



#27

Postad 20 december 2019 - 06:21

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Vill bara veta att jag får ut så mycket som möjligt av mina 2k! Därav jag hör mig för med ni som är lite mer insatt i detta! Bor i villa med nybyggt ljudisolerat biorum så jag kan spela högt ganska många gånger under dagen! Behöver ju kanske inte nu totalt driva dem i botten, men att man iaf börjar närma sig åt de hållet. En biampning med ett till xpa gen3 kanske skulle tillfredsställa mitt psyke

Vart i landet bor du ?. Bor du i närheten av Göteborg så kan du få låna en xpa gen3 någon dag och prova.

Mvh...



#28

Postad 20 december 2019 - 06:42

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Vera Audio P400/1000
Klass D med special kylning och fläktar från Noctua
Runt 30k

Redigerat av Buddaz12, 20 december 2019 - 06:43.


#29

Postad 20 december 2019 - 12:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ja varför inte mosa på med KR Audio och deras fantastiska större rörkreationer. De driver alla högtalare hur fint som helst. :wub:

Annars är det dumt att stirra sig blind på siffror, låter det bra, är det bra. Egna jämförelser säger mig att klass-A och stora(STORA) rördito allt som oftast både upplevs och låter lååååångt bättre och högre än någon trött wattangivelse skvallrar om. :)

Fast ibland kan det nog ha viss betydelse. Tänker på en del högtalare som ligger på runt 85 dB:s känslighet. Såg tex. att underbara ATC:s stora golvare, provad i senaste H&M, låg på så låga siffror. Även en helt del mycket fina stativare kan ha rätt taskig känslighet.
Delar helt din passion för härlig klass A, men man får nog ibland hitta rätt partners till dessa juveler. :)

#30

Postad 20 december 2019 - 16:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag vill få ut högsta möjliga ljudtryck samtigt som de ska låta fint! Därmed inte sagt att jag kommer spela såna nivåer så ofta, Men dem gånger jag gör de så ska jag kunna rasta ur 2k maximalt! Nå kan man lyssna högt relativt ofarligt om man är med på noterna! Tror inte mina 300w kommer så himla långt, dock låter de jävligt bra...och bra ljudtryck med mycke djupbas!

 

Bara för att dina högtalare klarar av effekt betyder inte att det spelar distfritt.

Sådana siffror presenteras väldigt sällan (typ aldrig) på consumer produkter

Många ggr när folk drar på o det låter illa så beror det inte på stärkaren utan att elementen distar.

 

Vill man spela högt med bibehållen kvalisort så får man sikta på Pro element men hög känslighet.

MHO!



#31

Postad 20 december 2019 - 19:24

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Laddie,

Visst måste effekten upp när man pratar om tröga högtalare. Men rör och klass-a verkar vara orättvist uppmätta eftersom de alltid är betydligt starkare än många transistorsteg. Kr Audio har ju rörgrejer på en bit över 120watt. Det är rasande mycket kraft. Skratt

#32

Postad 20 december 2019 - 22:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Laddie,

Visst måste effekten upp när man pratar om tröga högtalare. Men rör och klass-a verkar vara orättvist uppmätta eftersom de alltid är betydligt starkare än många transistorsteg. Kr Audio har ju rörgrejer på en bit över 120watt. Det är rasande mycket kraft. Skratt

120 rörwatt? Du skojar väl? :)

Redigerat av laddie15, 20 december 2019 - 22:58.


#33

Postad 21 december 2019 - 07:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Laddie,
Visst måste effekten upp när man pratar om tröga högtalare. Men rör och klass-a verkar vara orättvist uppmätta eftersom de alltid är betydligt starkare än många transistorsteg. Kr Audio har ju rörgrejer på en bit över 120watt. Det är rasande mycket kraft. Skratt

Orättvist, hur kan ellära vara orättvist?
En transistorstärkare är begränsad av trafon och rör har ännu fler begränsningar!!
Vad som mäts upp i olika laster ger oss vad grejerna klarar av.
Kvaliten på innehållet är oftast bättre på klass a då den arbetar hårdare.

Rör klarar av att lämna mer effekt än specat med väldigt "mjuk" dist
Det är därför en 30W gitarrförstärkare kan spela så in i h-lvetes högt.

Redigerat av johan b-lund, 21 december 2019 - 07:56.


#34

Postad 21 december 2019 - 10:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

120 rörwatt? Du skojar väl? :)


Kanske slarvade lite, men de är lågt specade enligt mina erfarenheter gällande ljudtryck. Gällande "rörljud" så finns det inget som går att höra. Snarare påminns renheten och kraften av tranistormonster a la Krell, Levinson osv. Inte alls som de andra fina svenska byggena som ofta demas på mässor.

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 21 december 2019 - 10:39.


#35

Postad 21 december 2019 - 10:48

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Vill bara veta att jag får ut så mycket som möjligt av mina 2k! Därav jag hör mig för med ni som är lite mer insatt i detta! Bor i villa med nybyggt ljudisolerat biorum så jag kan spela högt ganska många gånger under dagen! Behöver ju kanske inte nu totalt driva dem i botten, men att man iaf börjar närma sig åt de hållet. En biampning med ett till xpa gen3 kanske skulle tillfredsställa mitt psyke

Ska du ha mer effekt ska du brygga slutstegen, om det går. Biamp ger inte högre max ljudnivå, bättre ljud anser vissa men inte högre. Dubbel effekt ger 3dB extra, om det är vad du vill ha.



#36

Postad 21 december 2019 - 12:06

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Ska du ha mer effekt ska du brygga slutstegen, om det går. Biamp ger inte högre max ljudnivå, bättre ljud anser vissa men inte högre. Dubbel effekt ger 3dB extra, om det är vad du vill ha.


Nu har jag inte provat själv men vad jag hört av folk jag litar på är att biamp är i princip meningslöst om man inte kör med aktiv delning; dvs. ett delningsfilter innan slutstegsfasen i kedjan.

#37

Postad 22 december 2019 - 09:10

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
beror de inte på vilka grejjor man har? Har som för mig att emotiva ger effekten som nya steget har vid biamp med externt steg!?

#38

Postad 22 december 2019 - 15:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Vad jag menade är att det är bra att hålla sig någonstans i mitten av den rekommenderade effekten. Skulle själv inte våga ha över den max rekommenderade effekten. Men bättre för högt än för lågt. Är ingen expert på något vis, men tex en högtalare som har 90 db i känslighet, och en har en rekommenderad förstärkareffekt på 25-200 watt hade jag lagt mig mellan 100-150 watt per kanal. Körde med en 40 wattx2 när jag hade problem med den ena förstärkaren, och det var inget positivt kan jag säga, det skadade tyvärr diskanten, kör man får låg effekt och förstärkaren börjar klippa så är nog risken att högtalarna går åt pipan rätt kvickt. Tror risken är betydligt mindre på en kraftfullare förstärkare så länge man håller sig inom högtalarnas gränser, talespolen gick på mina mellanregister trots jag inte hade överstiget den rekommenderade effekten men då var det konstant höga volymer runt 85-90 db i lyssningsposition som kunde spelas 1-2 timmar dagligen flera år. Hade jag haft en för klen förstärkare hade det inte gått särkilt länge.

 

 

Hög effekt är väldigt sällan ett problem, så länge man har "ljudöra" dvs hör om högtalarna distar. Ignorerar man det, och t ex spelar dynamikkomprimerad, distad musik på väldigt hög nivå så kommer högtalarna såklart att skadas förr eller senare.

 

För låg effekt är mycket värre, eftersom en klippt signal (likström) bränner talspolar effektivt.

 

Har kört stora slutsteg med ett antal olika B&W-modeller genom åren, och har aldrig haft några problem. Har inte fått någon av de att dista hörbart heller.

 

Kör för närvarande med Rotel RB1590 till mina 804s. Det steget levererar (i oberoende mätning) ca 500W i 8 ohm och strax över 800W i 4 ohm.

 

Körde innan dess med RB1080 i 10 år till samma högtalare (ca 250W i 8 ohm och 450W i 4 ohm). Baserat på vad folk i hifibutiker osv anser vara "hög volym" så spelar jag mycket högre än så, men inte på öronbedövande nivå.  ;)


Redigerat av Ageve, 22 december 2019 - 16:06.


#39

Postad 22 december 2019 - 16:55

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0


Hög effekt är väldigt sällan ett problem, så länge man har "ljudöra" dvs hör om högtalarna distar. Ignorerar man det, och t ex spelar dynamikkomprimerad, distad musik på väldigt hög nivå så kommer högtalarna såklart att skadas förr eller senare.

 

För låg effekt är mycket värre, eftersom en klippt signal (likström) bränner talspolar effektivt.

 

Har kört stora slutsteg med ett antal olika B&W-modeller genom åren, och har aldrig haft några problem. Har inte fått någon av de att dista hörbart heller.

 

Kör för närvarande med Rotel RB1590 till mina 804s. Det steget levererar (i oberoende mätning) ca 500W i 8 ohm och strax över 800W i 4 ohm.

 

Körde innan dess med RB1080 i 10 år till samma högtalare (ca 250W i 8 ohm och 450W i 4 ohm). Baserat på vad folk i hifibutiker osv anser vara "hög volym" så spelar jag mycket högre än så, men inte på öronbedövande nivå.  ;)

Vart hittade du dom drömsiffrorna på RB1590? ;)

49259111496_ec3cd78b15_c.jpg



#40

Postad 22 december 2019 - 19:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Vart hittade du dom drömsiffrorna på RB1590? ;)

 
Jag skriver inte mätsiffror utan att veta att det stämmer. Varför utgår du ifrån det?
 
Och varför postar du en mätning på det mindre RB-1080? För det första visar den exakt det jag skrev, och för det andra är det jag som laddade upp den för 12 år sedan. Det är en bild från test i Hifi & Musik, nr 11 2004.
https://www.minhembio.com/Ageve/41350/
 
Här är siffror för RB-1590:
 
Hi-Fi News:
8 ohm: 490W
4 ohm: 805W
 
Hifi & Musik:
 
8 ohm: 523W
4 ohm: 839W
 
Bifogad fil  rb1590_mätning.png   122,28K   0 Antal nerladdningar
 
Om du ändå ifrågasätter siffrorna jag skrev, så kan du köpa tidningen här:
https://hifi-musik.s...mer/e/2015/7-8/
 
RB-1590 har en strömbegränsare som går in under 3 ohm, för att undvika skador vid kortslutning (felkoppling osv). Den får med andra ord lägre siffror för 2 och 1 ohm i H&Ms mätning.
 
Inte intressant i 99,99% av fallen, men om man har högtalare som går ner till 2 ohm eller lägre så kan man modda steget enkelt för att bli av med begränsningen (och garantin ;) ). Då ger det över 2000W i 1 ohm...
 
Steget har full effekt ner till 3 ohm, vilket då borde vara en bit över 1000W om man ser till siffrorna i 4 ohm. Det syns inte i mätningen eftersom de bara mäter vid 8, 4, 2 och 1 ohm. Föregångaren RB-1090 fick samma strömbegränsning halvvägs i produktcykeln.

H&Ms "strömmätning" innebär förövrigt 0,1 ohm i 10 millisekunder. Praktiskt taget kortslutning, och ett steg utan skydd mot det får höga siffror.

Redigerat av Ageve, 22 december 2019 - 23:26.


#41

Postad 22 december 2019 - 21:27

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

:lol:

 

Tror vi skrämt bort trådskaparen för längesen.


Redigerat av TijY, 22 december 2019 - 21:28.


#42

Postad 22 december 2019 - 22:30

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Har mejlat canton och fråga vad rekomenderade förstärkareffekten är på 2k! Finns ingenstans, har letat överallt! Mycket skumt oxå när watt angivelserna på baksidan är olika på 2k! Har sett bilder på 430/750 ,350/650, 400/700 och på mina står de 500/800!

#43

Postad 22 december 2019 - 22:56

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Har mejlat canton och fråga vad rekomenderade förstärkareffekten är på 2k! Finns ingenstans, har letat överallt! Mycket skumt oxå när watt angivelserna på baksidan är olika på 2k! Har sett bilder på 430/750 ,350/650, 400/700 och på mina står de 500/800!

 

Köp en dB mätare och skruva upp volymen och mät på 1m så kan vi/du räkna ut hur mycket effekt du teoretiskt använder. Sen att försöka spela PA nivå med hifi högtalare känns lite overkill. 

 

https://www.canton.d...k/reference-2-k

 

Power handling: 

400W nominell 700W dynamisk/peak/music 

 

Frågan är väl mer om de menar 4 eller 8ohm, antagligen 4 


Redigerat av TijY, 22 december 2019 - 23:00.


#44

Postad 22 december 2019 - 23:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Har mejlat canton och fråga vad rekomenderade förstärkareffekten är på 2k! Finns ingenstans, har letat överallt! Mycket skumt oxå när watt angivelserna på baksidan är olika på 2k! Har sett bilder på 430/750 ,350/650, 400/700 och på mina står de 500/800!


Tolkar infon som att de tål 400W, med dynamiska peakar på max 700W (eller 800 beroende på var man läser).

Den specade känsligheten är 89,5dB vid 1W, och impedansen är 4-8 Ohm, så de är ungefär som genomsnittet dvs inte tungdrivna.

Här kan du räkna ut ljudtryck vid lyssningsplatsen:
https://myhometheate...calculator.html

Om du sitter ca 4m ifrån blir det runt 108dB SPL peak med 300W.

Redigerat av Ageve, 22 december 2019 - 23:13.


#45

Postad 05 januari 2020 - 10:57

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Ja alltså tanken är väl inte direkt att spela på ”pa nivå som nån nämde”! Tanken är att jag vill ha full kontroll på alla elementen på låg och hög volym! Kommer de tex nån låte med extremt mycke bas, vet flera med originalinspelade versioner med sjukt mycke bas så behöver man inte ha nån pa volym för att elementen ska röra sig ordentligt mycke. De är där kontrollen på basarna ska finnas!

#46

Postad 05 januari 2020 - 17:52

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Ja alltså tanken är väl inte direkt att spela på ”pa nivå som nån nämde”! Tanken är att jag vill ha full kontroll på alla elementen på låg och hög volym! Kommer de tex nån låte med extremt mycke bas, vet flera med originalinspelade versioner med sjukt mycke bas så behöver man inte ha nån pa volym för att elementen ska röra sig ordentligt mycke. De är där kontrollen på basarna ska finnas!

Tror du blandar ihop dämpfaktor och effekt 



#47

Postad 05 januari 2020 - 20:47

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Ja alltså tanken är väl inte direkt att spela på ”pa nivå som nån nämde”! Tanken är att jag vill ha full kontroll på alla elementen på låg och hög volym! Kommer de tex nån låte med extremt mycke bas, vet flera med originalinspelade versioner med sjukt mycke bas så behöver man inte ha nån pa volym för att elementen ska röra sig ordentligt mycke. De är där kontrollen på basarna ska finnas!


Förstår vad du menar. Baskontrollen är viktig för att det ska låta bra. En bra Förstärkare kan göra större skillnad än vad många tror.
Har själv provat para ihop med märken som nad c375bee som jag äger själv vw nad c388 och denon i prisklassen 17k här får du djupbas som ger duga trots den har lägst effekt på pappret inte lika mycket djupbas i några av nad modellerna c388 spelar dock renare och slår lite djupare i basen än 375an. Om man inte kan höra skillnad på förstärkare beror det nog på att högtalarna inte har tillräkligt hög kvalitet, högtalare gör större skillnad men olika förstärkare påverkar ljudet helt klart

#48

Postad 06 januari 2020 - 14:16

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Sonus Faber Chamelon
Är de bra. Hittat ett par för 5k.Fast med blå sidor panel. Även Monitor Audio studio, de med dubbla 4tum element. Också för 5k. Funderar på att fynda en utav de högtalarna.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.