Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nvidia Shield Android TV 4K

3006 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 maj 2015 - 06:37

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Första externa spelaren godkänd för Netflix 4K
 
post-14782-0-39708800-1432876774.jpg
 
http://shield.nvidia.com/android-tv
 
Nvidia Shield (Android TV) släpptes till försäljning i USA igår i samband med Google IO och det är en mediaspelare/spelkonsoll.
 
Priset är satt till 199$ och den verkar gå att beställa till Sverige via exempelvis Amazon.com - kostar då ca 2400:- inklusive frakt och tull-kostnader.
 
Processor: NVIDIA Tegra X1 SoC, 256-core Maxwell GPU
RAM: 3GB
Video Output/Capture: 4K Ultra-HD playback and capture up to 60 fps (VP9, H265, H264)
Audio: 7.1 and 5.1 surround sound pass through over HDMI, high-res 24-bit/192kHz audio over HDMI and USB
Internal Storage: 16 GB
Storage Expansion: Micro-SDXC, supports up to 2TB micro-SDXC
Wireless: 802.11ac 2x2 MIMO 2.4 GHz / 5 GHz Wi-Fi, Bluetooth 4.1/BLE
Ports: Gigabit Ethernet, full-sized HDMI 2.0, USB 3.0 x2,
Micro-USB 2.0
Additional Connectivity: IR Receiver (compatible with Logitech Harmony)
Power: 40W power adapter
Weight: 23oz / 654g
Height: 5.1in / 130mm
Width: 8.3in / 210mm
Depth: 1.0in / 25mm
OS: Android TV
Bundled Apps: PLEX, NVIDIA SHIELD Hub, NVIDIA GRID, Google apps

 
post-14782-0-56277200-1432877550.png
 
Recensioner:
 
http://www.anandtech...droid-tv-review
 
http://www.engadget....ld-tv-hands-on/
 
http://www.ign.com/a...droid-tv-review
 
http://www.androidce...droid-tv-review
 
Personligen tycker jag att den verkar trevlig men frågan är om den är värd den (relativt) höga prislappen.
 
Tydligen saknar den möjlighet till HD-ljud (enligt en av recensionerna)
 
Det är väl om man vill ha en tyst, strömsnål spelkonsoll som även är en kraftfull mediaspelare som den är intressant :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Pulver, 09 juli 2015 - 06:08.


#2

Postad 29 maj 2015 - 14:55

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Den verkar trevlig helt klart, men som ren mediaspelare lite väl dyr i mitt tycke, har redan ett PS4 som jag hellre spelar på.

Min Vidon Box har gått sönder så jag letar efter en värdig ersättare.



#3

Postad 29 maj 2015 - 16:36

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

http://forum.kodi.tv....php?tid=220297

Ingen HD-audio, dålig 3Dsupport, går inte att ansluta tex ett Logitech K400, mm, mm.


Redigerat av Unregistered17177ab2, 31 maj 2015 - 08:28.


#4

Postad 31 maj 2015 - 15:05

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Den här tråden i Kodi forumet är kanske mer aktuell:

 

http://forum.kodi.tv....php?tid=228158

 

Dä finns dagsfärska kodi-versioner där de bla lagt till stöd för automatisk bilduppdatering (24 -> 23.976)



#5

Postad 31 maj 2015 - 23:09

ThomasN
  • ThomasN
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Men, är det någon som säljer den? Kollade på Amazon, notan slutar på 3735 kr..

Order Summary
Items (3):	SEK 2.745,10
Shipping & handling:	SEK 243,19
Total before tax:	SEK 2.988,29
Estimated tax to be collected:	SEK 0,00
Import Fees Deposit	SEK 747,09
Order total:	SEK 3.735,38

Applicable Exchange Rate
1 USD = 8.8560095618 SEK

Blir nog till att vänta till man kan köpa den inom EU iallafall så man slipper tull.



#6

Postad 01 juni 2015 - 02:30

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Men då har du gjort någonting fel ? Du har ju 3st varor i din korg ?

 

Om man bara lägger till Nvidia Shield 16gb så får jag:

Order Summary
Items:	SEK 1.771,11
Shipping & handling:	SEK 137,09
Total before tax:	SEK 1.908,20
Estimated tax to be collected:	SEK 0,00
Import Fees Deposit	SEK 477,08
Order total:	SEK 2.385,28

Man kan ju vänta tills den kommer till Europa, men då får man vänta tills i höst (läste jag)

 

Frågan är ju hur mycket billigare (än 2.385,28) den blir ? Svenska priset brukar ju bli ungefär 10x dollarpriset (med moms och andra tillägg) men nu har ju dollarn gått upp.

 

Själv ska jag titta på presentationen av Apple TV4 nästa vecka och se om det är någonting att ha innan jag bestämmer mig, sedan handlar jag eventuellt någon av dem på plats i USA.



#7

Postad 01 juni 2015 - 07:24

ThomasN
  • ThomasN
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Men då har du gjort någonting fel ? Du har ju 3st varor i din korg ?

 

Om man bara lägger till Nvidia Shield 16gb så får jag:

Order Summary
Items:	SEK 1.771,11
Shipping & handling:	SEK 137,09
Total before tax:	SEK 1.908,20
Estimated tax to be collected:	SEK 0,00
Import Fees Deposit	SEK 477,08
Order total:	SEK 2.385,28

Man kan ju vänta tills den kommer till Europa, men då får man vänta tills i höst (läste jag)

 

Frågan är ju hur mycket billigare (än 2.385,28) den blir ? Svenska priset brukar ju bli ungefär 10x dollarpriset (med moms och andra tillägg) men nu har ju dollarn gått upp.

 

Själv ska jag titta på presentationen av Apple TV4 nästa vecka och se om det är någonting att ha innan jag bestämmer mig, sedan handlar jag eventuellt någon av dem på plats i USA.

 

NVIDIA Shield 16GB + remote + gamepad = 3 varor



#8

Postad 01 juni 2015 - 07:45

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Ah, Ok.

 

Du får med 1 handkontroll när du köper grundpaketet, så det är endast om du vill ha 2st som du behöver köpa en extra.

 

Den handkontrollen som följer med har även stöd för röstsökning, mus-styrning mm och fungerar givetvis även som fjärrkontroll - så enligt mig behöver man inte köpa till extra handkontroll och fjärrkontroll.

 

Men det har varit en av synpunkterna i recensionerna - tillbehören är dyra.



#9

Postad 01 juni 2015 - 08:28

ThomasN
  • ThomasN
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Ah, Ok.

 

Du får med 1 handkontroll när du köper grundpaketet, så det är endast om du vill ha 2st som du behöver köpa en extra.

 

Den handkontrollen som följer med har även stöd för röstsökning, mus-styrning mm och fungerar givetvis även som fjärrkontroll - så enligt mig behöver man inte köpa till extra handkontroll och fjärrkontroll.

 

Men det har varit en av synpunkterna i recensionerna - tillbehören är dyra.

 

Aha, OK, då skall jag skala bort den från listan. Då blir det totalt ca 2900 kr. Fjärren är självklar tycker jag. Har Nexus Player nu som kommer med fjärr och skulle definitivt inte vilja vara utan den. Tror inte gamepad har röstsökningen heller.

 

Har barn också och fjärren är enklare att använda för dem.



#10

Postad 01 juni 2015 - 08:34

ThomasN
  • ThomasN
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

För mig som redan har Nexus Player och gillar plattformen så känns denna uppgradering självklar. Bara det att komma bort från Nexus Players begränsade storage på 8GB skall ju bli skönt.. 

 

Ett 32 eller 64GB SDXC så klarar man sig ett tag..

 

En till review:

 

http://www.androidpo...soles-just-yet/

 

Och en matrix från Anandtech:

 

Bifogad fil  shield-features-02_575px.png   220,99K   3 Antal nerladdningar


Redigerat av ThomasN, 01 juni 2015 - 08:44.


#11

Postad 01 juni 2015 - 08:49

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Tror inte gamepad har röstsökningen heller.

 

 

Jo, det har den - det är samma spelkontroll som de har som tillbehör till exempelvis deras surfplattor.

 

information om kontrollen (och voice) :

 

http://shield.nvidia...ame-controller/

 

Finns bla att köpa här:

 

https://www.komplett...ntroller/819861

 

Bifogad fil  369295-nvidia-shield-tablet-and-wireless-controller-controller.jpg   121,49K   1 Antal nerladdningar

 

Det grå utrymmet längst ned på kontrollen är en touch-platta för mus-styrning.



#12

Postad 01 juni 2015 - 08:55

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Men, är det någon som säljer den? Kollade på Amazon, notan slutar på 3735 kr..

Import Fees Deposit	SEK 747,09

Applicable Exchange Rate
1 USD = 8.8560095618 SEK
Blir nog till att vänta till man kan köpa den inom EU iallafall så man slipper tull.

Skatten är ju tämligen lätt att komma undan - om man vet hur (ska vi inte ta här),
och den usla växelkursen gör det ytterligare 150kr dyrare.

Redigerat av frollic, 01 juni 2015 - 08:56.


#13

Postad 01 juni 2015 - 09:00

ThomasN
  • ThomasN
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Skatten är ju tämligen lätt att komma undan - om man vet hur (ska vi inte ta här),
och den usla växelkursen gör det ytterligare 150kr dyrare.

 

Ja, såg det, det blir bättre om man handlar i USD och låter banken växla tror jag.



#14

Postad 01 juni 2015 - 09:04

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ja, såg det, det blir bättre om man handlar i USD och låter banken växla tror jag.

Beror iofs på vilken/t bank/kort du har, men ja, det är det som oftast ...

#15

Postad 02 juni 2015 - 09:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

post-36952-0-27005500-1433144061_thumb.p

Yay! Det här är (på pappret) verkligen "extern mediaspelare done right". Äntligen Netflix 4K-support från en extern källa. Hoppas fler följer efter.

 

Frågan är om Netflix 4K (och andra 4K-tjänster) slår på HDCP 2.2? Nån som sett något om det? edit: Svarar mig själv, Netflix 4K kräver HDCP 2.2.

Samt, måste man skicka ut signalen som 2160p? Om inte HDCP 2.2 används vore det najs om man kunde skicka ut det som 1080p så att ägare av apparater som inte supportar 2160p-signaler kan ta del av 4K-strömmarnas, överlag, bättre bildkvalité.


Redigerat av pacman, 02 juni 2015 - 11:29.


#16

Postad 02 juni 2015 - 13:46

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Ja, den känns klockren som mediaspelare :)

 

Lite småroligt att den ratats totalt tidigare, men då i egenskap som spelkonsoll - tänker på när utannonserades tidigare i våras hos bla  sweclockers:

 

http://www.sweclocke...ommande-pc-spel

 

Läser man kommentarerna så hånas den nästan, men då utgår jag från att de jämför den som en konkurrent till PS4 och Xbox One ?



#17

Postad 02 juni 2015 - 16:41

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Stödjer den HD ljud ?
Annars är det inte mycket till mediaspelare.

#18

Postad 02 juni 2015 - 18:34

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Stödjer den HD ljud ?
Annars är det inte mycket till mediaspelare.

 

Det har nämnts 2ggr i tråden att den inte stödjer HD-ljud (pga att Nvidia valt att inte betala licenserna för HD-ljud)

 

Samtidigt har de tydligen sagt att de överväger att lägga till det (läste jag hos Kodi-forum)

 

Vi ska dock göra klart att nästan ingen android-baserad spelare stödjer HD-ljud, åtminstone inte i Kodi.

 

Det optimala skulle vara en mediaspelare som har Netflix i 1080p och Kodi med HD-ljud, men det existerar inte idag.



#19

Postad 02 juni 2015 - 18:38

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Vilka möjligheter finns att denna manick i framtiden stöder uppspelning av Bluray ISOs i 3D i Kodi, eller i värsta fall 3D MKV som Raspberry Pi 2 gör?

Stöds det av hårdvaran?



#20

Postad 03 juni 2015 - 08:29

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Vilka möjligheter finns att denna manick i framtiden stöder uppspelning av Bluray ISOs i 3D i Kodi, eller i värsta fall 3D MKV som Raspberry Pi 2 gör?

Stöds det av hårdvaran?

 

Möjligheterna känns ganska små - tyvärr.

 

Om man gör en grov indelning av mediaspelare i 2 kategorier som vi kan kalla "officiella" och "icke officiella" så tillhör denna spelare de "officiella" som antagligen inte har/får detta stöd.

 

Till de "officiella" mediaspelare hör AppleTV, Chromecast, Nexus Player, Amazon FireTV och även Nvidia Shield -  de har alla en special-anpassad Netflix klient som låter den spela upp i HD men även om vissa av dem kan installera Kodi så saknar de möjlighet till HD-ljud och 3D.ISO (som kräver licenser och hårdvaruspecifika drivrutiner)

 

De "icke officiella" är i princip alla andra mediaspelare som Xtreamer, Minix, Popcorn/Open Hour, Dune, VidOn, mfl - de får nöja sig med den nedladdningsbara versionen av Netflix (som endast streamar SD) men kan släppa en special-version av Kodi där de lagt till stöd för HD-ljud och 3D.ISO (utifrån den specifika hårdvaran)

 

Jag är ingen expert på varför det är på det här sättet men gissningsvis så handlar det om olika kopieringsskydd och licenser.

 

Om man väntar på exempelvis HBO Nordic (HD) som app så är det ju till någon av de "officiella" spelarna den dyker upp (kanske inte helt omöjligt att det kommer en egen app till AppleTV i framtiden)



#21

Postad 03 juni 2015 - 11:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Undra förövrigt om denna kommer kunna agera uppspelare av Vidity-material?

#22

Postad 09 juni 2015 - 12:21

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Angående Vidilty så har jag sökt lite men inte riktigt fattat vad det är för plattform det är tänkt på att fungera överhuvudtaget - Nvidia Shield borde ju iallafall vara en av kandidaterna (kan man tycka)
 
Tog och beställde mig en Nvidia Shield från Amazon.com (eftersom det inte visades någon AppleTV4 igår) men det dröjer innan jag har den.
 
Tittade på en länk i Kodi-forumet och såg något intressant idag:
 
http://forum.kodi.tv....php?tid=228361
 
 

Additional functionalities vs. standard build:
* 4K support
* refreshrate switcher
* (not working HD audio)

Latest test build : http://mirrors.xbmc....dr...bi-v7a.apk

Changelog:
2015/06/08:
* revert not working hda
* proper android audio focus
2015/05/31:
* re-Fix framerate switching 
2015/05/31:
* re-Fix 4K
* Implement android audio focus to solce the "deafening sound" effect
2015/05/31:

* Hopefully fixed refresh rate switcher

 
 
Det där med att "not working HD-audio" är överstruket verkar ju intressant, men jag fattar fortfarande inte riktigt vad de menar...

#23

Postad 09 juni 2015 - 12:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
"refreshrate switcher" lät iaf trevlig. :)

Vidity skulle kunna fungera på vilken plattform som helst. Är så vitt jag förstår mera ett ramverk för DRM Download som förhoppningsvis gör programbolag (och kunder...) nöjda. Sen är det upp till en specifik tjänst att nyttja detta ramverk. Sägs att M-Go t.ex. kommer kunna tillhandahålla Vidity material.

Redigerat av pacman, 09 juni 2015 - 12:54.


#24

Postad 11 juni 2015 - 20:27

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

"refreshrate switcher" lät iaf trevlig. :)

Vidity skulle kunna fungera på vilken plattform som helst. Är så vitt jag förstår mera ett ramverk för DRM Download som förhoppningsvis gör programbolag (och kunder...) nöjda. Sen är det upp till en specifik tjänst att nyttja detta ramverk. Sägs att M-Go t.ex. kommer kunna tillhandahålla Vidity material.

23.976, 29.97 och 59.94 funkar inte, inte HDljud heller.



#25

Postad 11 juni 2015 - 21:21

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

23.976, 29.97 och 59.94 funkar inte, inte HDljud heller.


Men i Kodi forumet finns dessutom ett citat direkt från Nvidia:
 

"We will also be adding pass-through support for Dolby HD and DTS HD MA audio codecs in a future update. We also appreciate your feature request for 23.976 playback support and are considering adding support for it. "



#26

Postad 12 juni 2015 - 04:55

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Men i Kodi forumet finns dessutom ett citat direkt från Nvidia:
 

Det är möjligt att det kanske kommer nån gång, men det funkar inte nu.



#27

Postad 15 juni 2015 - 20:50

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Changelog på senaste uppdatering från Nvidia:

http://support-shiel...ease-notes/1.2/

#28

Postad 16 juni 2015 - 15:23

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Fy fan vad jag kommer hänga utan för butiken när 500GB varianten släpps i Sverige. 

 

Kommer sälja mitt XBOX One, PS4 den här enheten kommer ju fan ersätta allting. 

 

Den här enheten är den som kommer krossa TV spelkonsolerna på marknaden. 

 

I usa är de $299.99 motsvarande 2 599,23 SEK. för 500 GB

 

Och PS4 kostar 3480:- och den klarar mer än vad PS4 gör, dessutom kan du ströma PC spel Android Spel och hela kittet. 

 

http://shield.nvidia.com/games/android

 

Android spel kan dessutom vara gratis eller riktigt lågt pris och PC strömningen typ $9.99 för ett spel istället än 500 SEK typ för ett PS4 de är ju inget snack om att enheten är billigare är säkert 10-30% billigare än PS4 och säkert 80% billigare om man ska börja inkludera en massa spel. 

 

Och köper du spel till enheten som är Android kan du dessutom spela de på mobilen med Google Cloud Sync så har du ju spel datan sparad och överförs till den enhet du sitter på. 


Redigerat av umj, 16 juni 2015 - 15:29.


#29

Postad 17 juni 2015 - 10:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Den här enheten är den som kommer krossa TV spelkonsolerna på marknaden.

Det tror jag inte ens Nvidia själva tror iofs... :D

#30

Postad 17 juni 2015 - 15:00

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Vi kan väl klargöra vad den är tänkt att användas som när det gäller spel:

1. Man kan ladda hem android-spel direkt till konsollen via Nvidias egna spel-butik, vissa spel kan i dagsläget endast spelas på just Nvidia Shield TV eftersom det är den enda android-spelaren som är kraftfull nog att hantera spelet.

Exempel på sådana spel är Doom 3 och (kommande) Crysis 3, Bordelands 2 och "Borderlands The Pre-Sequel"

http://shield.nvidia.com/games/android

Det går bra att lagra spelen på sd-micro kort om man inte har 500gb versionen Nvidia Shield TV.

2. Man kan även använda konsollen som en "hemma-streamer" - du ansluter till en dator i ditt hushåll och streamar spel från steam-biblioteket i datorn och då är det datorns processor/grafikkort samt hemmanätverkets hastighet som sätter begränsningarna hur pass avancerade spel det går att spela utan det "hackar"

Det måste dock vara ett Nvidia grafikkort i datorn om jag fattat rätt.

Det är alltså ganska likt Steam Link

3. Man använder Nvidia egna streaming-tjänst "Nvidia Grid"

Då streamar man spel från Nvidias datacenter och det är alltså dem som står för processor/grafik-kraft - man kan då spela de mest avancerade spelen på marknaden i 1080p 60fps och det är din egen internetuppkoppling som sätter begränsningen.

Nvidia Grid är tänkt att vara ett "Netflix för spel" där man betalar en månadssumma och kan spela alla spel man vill.

Dessa spel finns just nu:

http://shield.nvidia.com/games/grid

I dagsläget är detta gratis, men de ska börja ta betalt from 1 juli 2015.

Man kan även köpa enstaka spel via Grid så att man enbart köper en gång (utan månads-abbonemang ?) och då får man tydligen även en Steam-kod så att man kan ladda hem spelet även på Steam.

Vid en demonstration i våras så visades exempelvis spelet "The Witcher III" i 1080p 60fps på Nvidia Shield TV:

https://www.youtube.com/watch?v=umx4HuoHVAA

(ca 13.20 in i klippet)

Jag kommer att testa allt detta på mitt exemplar när det anländer - men med det sagt så håller jag ändå med Pacman - någon riktig utmanare till PS4 eller Xbone är det ju inte.

#31

Postad 24 juni 2015 - 11:41

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Vi kan väl klargöra vad den är tänkt att användas som när det gäller spel:

1. Man kan ladda hem android-spel direkt till konsollen via Nvidias egna spel-butik, vissa spel kan i dagsläget endast spelas på just Nvidia Shield TV eftersom det är den enda android-spelaren som är kraftfull nog att hantera spelet.

Exempel på sådana spel är Doom 3 och (kommande) Crysis 3, Bordelands 2 och "Borderlands The Pre-Sequel"

http://shield.nvidia.com/games/android

Det går bra att lagra spelen på sd-micro kort om man inte har 500gb versionen Nvidia Shield TV.

2. Man kan även använda konsollen som en "hemma-streamer" - du ansluter till en dator i ditt hushåll och streamar spel från steam-biblioteket i datorn och då är det datorns processor/grafikkort samt hemmanätverkets hastighet som sätter begränsningarna hur pass avancerade spel det går att spela utan det "hackar"

Det måste dock vara ett Nvidia grafikkort i datorn om jag fattat rätt.

Det är alltså ganska likt Steam Link

3. Man använder Nvidia egna streaming-tjänst "Nvidia Grid"

Då streamar man spel från Nvidias datacenter och det är alltså dem som står för processor/grafik-kraft - man kan då spela de mest avancerade spelen på marknaden i 1080p 60fps och det är din egen internetuppkoppling som sätter begränsningen.

Nvidia Grid är tänkt att vara ett "Netflix för spel" där man betalar en månadssumma och kan spela alla spel man vill.

Dessa spel finns just nu:

http://shield.nvidia.com/games/grid

I dagsläget är detta gratis, men de ska börja ta betalt from 1 juli 2015.

Man kan även köpa enstaka spel via Grid så att man enbart köper en gång (utan månads-abbonemang ?) och då får man tydligen även en Steam-kod så att man kan ladda hem spelet även på Steam.

Vid en demonstration i våras så visades exempelvis spelet "The Witcher III" i 1080p 60fps på Nvidia Shield TV:

https://www.youtube.com/watch?v=umx4HuoHVAA

(ca 13.20 in i klippet)

Jag kommer att testa allt detta på mitt exemplar när det anländer - men med det sagt så håller jag ändå med Pacman - någon riktig utmanare till PS4 eller Xbone är det ju inte.

 

Jag har beställt konsolen från Amazon för 3400:- med frakt. 

Sedan kör jag på I7 processor och 2 st ASUS GeForce GTX TITAN X 12GB

 

Du glömde nämna att de finns Google Play Butik så spel du köper i Google Play kan också andvändas på Nivida Shield TV om de är så att spelet är utvecklad också för Android TV. Och då kan du ha proccessen du gör i spelet cloud mellan mobilen och Shield TV.  

 

Men ska ska bli kul, tog dock den slöaste leveranstiden på 16 dagar. 

Så ska vänta och se hur de fungerar har ju stabil 100/100 fiber optic hemma från bahnhof. 

 

Ska bli kul och se hur de slutar, att kunna spela android spel, dator spel, plus spel från Nvidia de gör konsolen så mycket mer värdefull i mina ögon. 

 

Dock för personer som har dålig internet uppkoppling och dåliga hemma datorer då är ju konsolen mindre värd. 

 

Däremot ser jag framemot support för 1080p i 144 för de som har mer avancerade skärmar än 60, dock de flesta tv är dock i 60. 


Redigerat av umj, 24 juni 2015 - 11:43.


#32

Postad 25 juni 2015 - 18:33

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Har gjort en album med lite "uppackningsbilder" här:

https://www.minhembi.../Pulver/355848/

Bifogad fil  Nvidia_Shield-6.jpg   192,09K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Nvidia_Shield-9.jpg   43,36K   1 Antal nerladdningar
Nvidia Shield, Amazon FireTV, AppleTV3

Verkar mycket bra det lilla jag testat än så länge :)

Redigerat av Pulver, 25 juni 2015 - 20:26.


#33

Postad 25 juni 2015 - 19:16

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Hur gör du med trafon ?

#34

Postad 25 juni 2015 - 20:29

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Jag använder bara en sådan här:

Bifogad fil  Nvidia_Shield_kontakt.jpg   87,88K   6 Antal nerladdningar

Hade en liggande hemma, men jag vet inte var man får tag på den (i sverige)

Tycker att den borde finnas på typ Kjell.com, Teknikmagasinet eller Clas Ohlson och borde inte kosta mer än typ 35:-

Men när jag sökte nu hittade jag bara en massa "rese-adapters" som är snäppet otympligare och dyrare.

#35

Postad 26 juni 2015 - 14:19

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Snart är min väntan över, vill uppdatera eller ge respons och omdöme hur den fungerar i Sverige någon efter 10-17 juli och par dagar efter så man har fått testa enheten och hur den flyter på jag har stora förväntning på denna produkt. 

awsome1.jpg

 

Köpte transform från USA till Svenska vägg på kjell. 

 

http://www.kjell.com...lti-230v-p37767

 

och eftersom enheten klarar ström mellan 100-240 så fungerar den fint även i Sverige. 

 

Har också beställt en SSHD från inet på 4TB 

 

http://www.inet.se/p...p-sshd-8gb-64mb

 

Så ska byta ut min 500GB hårddisk till 4TB direkt när jag får hem den ska bli så j*vla nice, de är endast PRO versionen som har möjlighet och byta hårddiskar den billiga 16GB variant har ingen hårddisk utan kör på flash minne. 

Redan laddad ner filen version 1.2 från Nvidia 
https://developer.nv...meworksdownload

Så den är klar när hårddisken kommer :)


Redigerat av umj, 26 juni 2015 - 14:29.


#36

Postad 26 juni 2015 - 17:46

kaiiak
  • kaiiak
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Fick hem min i början av veckan, det är en Ouya på anabola :) är väldigt imponerad av den hittills.

Den är knäpptyst när den arbetar som mest och att (hdmi cec) är inbyggt så det går att använda tvns fjärr för navigering av shielden osv är ett plus. Sen att man slipper köra bluetooth hörlurar och kan köra sina favorit öronpluggar via kontrollen(som ds4) för att inte störa familjen om natten var nog det som fick en att köpa den.

Har man en shield tablet så funkar det utmärkt att ta tippen/huvudet från laddaren och sätter den på konsolens laddare så slipper man en omvandlare.

 

Önskade dock att man kunde köpa sån huvuden löst eller ngt, sen att sideloada program som Open Vpn Connect är ju guld om man vill kryptera sin trafik. Tips ladda ner sideload launcher från playstore, roota den är lika enkelt som man gjorde på tableten.


Redigerat av kaiiak, 26 juni 2015 - 17:49.


#37

Postad 27 juni 2015 - 13:15

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 3

Tänkte skriva lite intryck jag har efter en kort tids användning.

Detta är den första spelaren jag testat som har Android TV som alltså är ett gränssnitt hos Android 5 anpassat för TV-apparater och mediaspelare - det finns även hos Google Nexus player och i vissa TV-apparater.

Min förhoppning när Android TV presenterades var att alla android-baserade mediaspelare skulle kunna installera detta och på så sätt få ett smidigare gränssnitt, men det har inte hänt ännu.

Fördelen är att man enkelt kan stega runt med en vanlig fjärrkontroll och starta och stänga ned appar utan att vara tvungen att ta till "nödlösningar" som airmouse och tangentbord med styrplatta.

Bifogad fil  Android_TV_Screen-9.jpg   50,66K   7 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Android_TV_Screen-2.jpg   41,56K   5 Antal nerladdningar


Det fungerar bra, men samtidigt måste alla appar uppdateras så att de utnyttjar möjligheterna.

I dagsläget är det endast SVTplay av de svenska apparna som har en beta färdig - men den fungerar fint :)

Bifogad fil  Android_TV_Screen-8.jpg   80,34K   6 Antal nerladdningar

Google:s egna appar som Play store, Youtube och Music mfl är givetvis anpassade och fungerar som förväntat.

Bifogad fil  Android_TV_Screen.jpg   84,61K   3 Antal nerladdningar

Även Netflix fungerar fint, är givetvis i HD och det går att stega runt och stänga ned appen med hjälp av en vanlig fjärrkontroll.

Bifogad fil  Android_TV_Screen-4.jpg   117,69K   2 Antal nerladdningar

Det här är ju den första (externa) spelaren som har Netflix i 4K, men jag har tyvärr ingen möjlighet att testa det eftersom jag inte har någon sådan TV (ännu) - har tänkt vänta tills 4K OLED finns i rimliga prisnivåer innan det sker :)

Man måste förövrigt även ha ett dyrare Netflix-abb för att ta del av det utbudet och det är främst deras egen-producerade serier (House of Cards, Daredevil, mfl) som har 4K stöd idag.

Bifogad fil  Android_TV_Screen-3.jpg   124,25K   1 Antal nerladdningar

Även Kodi har numera en Android TV app direkt i Google Play store som man enkelt laddar ned och installerar - fungerar fint och det går blixtrande snabbt att stega runt i menyer och förhandsvisa filmomslag mm :)

Kodi-utvecklarna har koll på Nvidia Shield och kallar den själva för den första "high-end" android-spelaren - man kan förvänta sig att de (försöker) lägga till stöd för HD-ljud om det kommer i en uppdatering från Nvidia.

Än så länge har jag inte riktigt fått till "auto refresh rate" som det ska finnas stöd för i Kodi för denna spelare - iallafall från 1080p 60Hz till 1080p 24Hz, men det ska nog gå att få till.

-----------------------------

När det gäller övriga appar så har jag (än så länge) inte installerat några "vanliga" android-appar, alltså sådana som ännu inte anpassats till Android TV, men det är fullt möjligt att göra det.

Dessa appar måste man dock styra med exempelvis tangentbordet Logitech K400 (som fungerar utmärkt tillsammans med Nvidia Shield)

 

edit: har nu installerat appar manuellt, det är lite jobb men fungerar - kör cmore-appen och det fungerar att streama. Ser lite fånigt ut med en "stående" app på TV:n men när man visar film och TV så är det fullscreen. Man måste styra med airmouse eller styrplatta (K400)

Jag har däremot testat att casta appar från en Android-telefon (cmore), och från en iPhone (viaplay) - det fungerade att ansluta utan problem, men när film/TV skulle spelas upp så var det endast svart ruta i TV:n

Kan tänkas att apparna behöver uppdateras och att det måste läggas till stöd för Nvidia Shield ?

Jag har dock inte undersökt det närmare eftersom jag inte brukar casta så mycket utan föredrar att använda appar direkt i mediaspelaren.

 

edit: har nu castat appar från både Android och iPhone - fungerar, det var något med cmore appen i android som gjorde att casting-funktionen hängde sig när jag testade tidigare.

Bifogad fil  Android_TV_Screen-5.jpg   97,3K   3 Antal nerladdningar

Nvidia marknadsför ju denna mediaspelare främst som en spelkonsoll så jag ska säga några ord om det.

Bilden är från Nvidias egna affär som visar de android-spel som anpassats exempelvis för Nvidias handkontroll, men man kan givetvis ladda hem alla tänkbara android-spel.

Jag har testat att spela några väldigt enkla spel som "Crossy Road" och "Beach Buggy Racing" men även avancerade spel som "Doom 3 BFG" - allting fungerar bra :)

Även saker som "SNES 9X" går fint och handkontrollen fungerar direkt.

Bifogad fil  Android_TV_Screen-6.jpg   87,6K   3 Antal nerladdningar

Streaming-tjänsten "Nvidia Grid" som alltså är tänkt att vara ett "Netflix för spel" är än så länge gratis (tom sista Juli)

Den låter dig streama spel i 1080p 60fps till Nvidia Shield och det är Nvidias datacenter som sköter grafikarbetet - du ska alltså (rent teoretiskt) kunna spela de mest avancerade spelen utan att konsollen behöver arbeta mycket alls.

Det fungerar helt OK :)

Jag har visserligen en 100Mbit uppkoppling och nätverkssladd rakt in i konsollen så det är möjligtvis snäppet bättre än andra hushåll, men det ska tydligen fungera utan alltför snabb internetuppkoppling.

Några tillfällen när jag testat har spelen hackat och bilden visat typiska komprimeringsfel (ungefär som när Netflix buffrar) men oftast har det fungerat bra.

 

Edit: har även testat att streama spel från en Windows-dator med Nvidia-grafikkort - fungerar bra :)

-------------------------------

Hårdvaran:

Själva konsollen är mindre än vad jag trodde och känns gedigen med gott om portar på baksidan.

Den har en fläkt, men den går inte igång överhuvudtaget vid film/TV användningen - då är spelaren knäpptyst.

När man spelar på den går fläkten igång, men den är så tyst att man måste lägga örat intill baksidan på konsollen för att höra den :)

Handkontrollen är också gedigen och känns bra i handen. Den är uppladdningsbar och man får med en sladd så att man kan använda den direktansluten till konsollen eller för att ladda upp den.

Eftersom det finns HDMI-CEC på konsollen så kan man använda sin befintliga TV-fjärrkontroll för att styra runt i gränssnittet - fungerar utmärkt med min Sony TV fjärr, även i appar som Kodi mfl.

Den känns kort och gott väldigt bra, men med det sagt så kommer det väl säkerligen dyka upp problem som man får ta itu med.

Än så länge har jag inte riktigt gått på djupet, men om det är någon detalj som någon vill ha testat så är det bara att säga till så kan jag (eller någon av de andra som fått spelaren) testa :)


Redigerat av Pulver, 27 juni 2015 - 21:21.


#38

Postad 27 juni 2015 - 15:54

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

De är gött och se själv får man vänta till 10-17 juli fören man kan börja hård checka den själv. 

Sedan är de ju nice med USB stöd också om man skulle få ont om diskutrymme så är de bara plugga in externa hårddiskar. 

 

Ska montera in en 4TB som standard i konsolen sedan får man väl se om den kan ta över, hoppas dock att denna enhet kan ta över media och spel totalt så skulle jag kunna tänka mig och sälja stationära datorerna mina. Och bara fixa en tabletts dock hoppas jag på Nvidia och Steam går i samarbete också så alla Steam spel finns på Nvidia och man kan få tillgång till alla sina köpa Steam spel på Nvidia och låta Nvidia strömma spelen istället än ström dem från en dator.  

 

Sedan hoppas jag på att nästa modell uppgradering av denna byggs in in Blu-Ray spelare också, så kan man sälja sin Blu-Ray spelare man har till TV tycker de är tar så j*vla stor plats för sådan enheter idag, sedan skulle inte skada och montera in en TV mottagare i enheten så man kan ta in TV kanaler i enheten på de sättet så skulle man kunna lagra filmer/serier som går på svenska tv direkt på konsolen. 

 

Så har man allt i ett och kan ta bort Blu-Ray/DVD inspelaren, man har en media strömning konsol, man har en gaming konsol, och man har en Android Konsol, sedan skulle inte skada och se stöd för ett Micro/Nano Sim så man kan ta emot mobila telefonsamtal i enheten, bara slänga in sitt sim kort i enheten när man ska sitta spela i flera timmar eller se på film så kan man svara direkt i konsolen och snacka medans man spelar och inte behöver göra något annat. 

 

Kan man få en enhet som ersätter många andra enheter direkt som är i närheten av TV ju bättre är de ju, och mindre enheter man har ju lägre strömförbrukning gör man, hålla i gång en tv, blu-ray inspelare, Nvidia Shield, och så vidare om man kan bygga in allt i ett vore prima. 

Har verkligen stora förväntningar på Nvidia när de kommer till uppföljare av enheten. 


Redigerat av umj, 27 juni 2015 - 15:57.


#39

Postad 27 juni 2015 - 20:15

Lotus0ne
  • Lotus0ne
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Hur är den med att hämta omslag, subtitles osv? Streamar den bra från NAS? Hur är det med t ex BD-ISO och menyer?



#40

Postad 27 juni 2015 - 21:26

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Hur är den med att hämta omslag, subtitles osv? Streamar den bra från NAS? Hur är det med t ex BD-ISO och menyer?

 

Hämtar omslag mm och tar hem subtitles utan problem :) Streamar fint från NAS och spelar upp BD.ISO, dock utan menyer.

 

Att spela upp BD.ISO Java menyer är ju ett generellt Kodi-problem (som endast kommersiella windows-program klarar)  



#41

Postad 27 juni 2015 - 22:36

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Hämtar omslag mm och tar hem subtitles utan problem :) Streamar fint från NAS och spelar upp BD.ISO, dock utan menyer.

 

Att spela upp BD.ISO Java menyer är ju ett generellt Kodi-problem (som endast kommersiella windows-program klarar)  

Finns ju VLC, och Plex och välja på dock vet jag inte om Plex har stöd för ISO på Android TV, men VLC bör ju ha de. 



#42

Postad 28 juni 2015 - 08:06

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Fast jag tror du missuppfattar umj - Kodi har stöd för Blu-ray ISO och spelar upp det.

Det som inte fungerar är Blu-ray menyer och det finns ingen app som fixar det (varken Plex eller VLC)

I dagsläget är det endast kommersiella programvaror som exempelvis PowerDVD (finns endast till windows) som kan visa Blu-ray menyer.

Förr fanns det mediaspelare som Dune och Popcorn Hour som hade stöd för Blu-ray menyer i 2D, men i samband med att 3D kom så försvann det stödet från nya spelare pga att de var tvungna att lägga till olika kopieringsskydd för att det skulle fungera.

Numera finns det i mediaspelaren VidOn, men eftersom det är företaget DVDFab (tillverkar en programvara för att kringgå kopieringsskydd) som ligger bakom VidOn kan man utgå från att det är reverse enginering (alltså ett "hack") som ligger bakom den funktionen. Det fungerar dessutom endast halvbra på VidOn.

Redigerat av Pulver, 28 juni 2015 - 08:34.


#43

Postad 29 juni 2015 - 22:26

olleulv
  • olleulv
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Man kan lagra media på extern hårdisk i ntfs antar jag?

#44

Postad 30 juni 2015 - 06:28

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Man kan lagra media på extern hårdisk i ntfs antar jag?


Jag använder mig av ett 32GB microSD-kort och har ställt in att appar och spel ska installeras på det, det fungerar bra.

Nu testade jag att ansluta en extern 2TB NTFS-hårdisk med filmer via usb - det var inga problem att spela upp filmerna i Kodi från hårddisken.

Nu vågar jag inte riktigt testa att ha den disken som primär disk (eftersom jag är lite orolig att den formateras) - men jag tror det fungerar :)

#45

Postad 30 juni 2015 - 08:56

olleulv
  • olleulv
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tack!

#46

Postad 30 juni 2015 - 09:29

olleulv
  • olleulv
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag sitter just o väljer bland mediaspelare... känns som många har en sådan vid tv och för streaming osv.. jag tänkte att det skulle funka i min bio. 140" duk och fett 7.2 med planer för atmos.

Just nu står en dator där och den skulle behövas på annat håll och den används just nu enbart för film. Har även en ps4 i bion.

Är jag ute o seglar eller skulle jag klara mig på en mediaspelare a la Nvidias? Eller kommer jag få problem?

Svårt för nån annan att säga så klart.. :)

#47

Postad 01 juli 2015 - 17:47

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Nvidia shield saknar fortfarande lite "avancerade" mediaspelar-egenskaper.

 

Det har utlovats en uppdatering så att den får stöd för HD-ljud som kan innebära stöd för Dolby Atmos.

 

Om den kommer är frågan om Kodi kan uppdateras så att även det får stöd dessa ljudformat.

 

Refresh rate 23.976 fungerar inte heller i dagsläget och det är oklart om det kan komma i någon uppdatering.

 

Du är fullt möjligt att spela upp BD.ISO, men inte 3D.BD.ISO

 

Detta är något att tänka på, men jag kan ändå rekommendera den :)

 

Det är bra en streamer, den är grymt snabb och det känns som att den kommer vara "aktuell" ett bra tag framöver.



#48

Postad 02 juli 2015 - 20:04

meppe85
  • meppe85
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

kan jag betala med min svenska visa för att köpa spel eller måste jag ha en amerikansk?



#49

Postad 02 juli 2015 - 22:50

olleulv
  • olleulv
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 1

Tack Pulver!



#50

Postad 03 juli 2015 - 06:15

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

kan jag betala med min svenska visa för att köpa spel eller måste jag ha en amerikansk?


Det är inga problem med svensk visa.

Jag handlade utan några konstigheter direkt från Amazon och anslöt sedan konsollen/mediaspelaren till mitt vanliga Google-konto (med svenskt visa kopplat till kontot)

Allting går att ställa om till svenska i menyer mm och Netflix är på svenska.

Enda lilla problemet är att ström-kontakten (se bilder ovan) inte är anpassad för oss, men det löser man med en liten adapter eller så kan man använda sig av "direkt-adaptern" som följer med Nvidia shield tablet om man har en sådan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.