Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför påverkas inte tv marknaden av scalping trenden?

31 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1

Postad 26 maj 2023 - 16:08

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Tv apparater har aldrig vart billigare när allt annat blir dyrare? Förvisso är oled inte någon nyhet längre än mindre lcd och det är svårt lura folk köpa ny tv varje år men ändå udda trend.

#2

Postad 26 maj 2023 - 16:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0
Är det brist på tvapparater?

#3

Postad 26 maj 2023 - 16:31

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Lika lite som det är brist på processorer, minnen, grafikkort mm

#4

Postad 26 maj 2023 - 16:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Lika lite som det är brist på processorer, minnen, grafikkort mm


Fast scalping var ju bara ett problem när det var brist på grafikkort. Nu är det inte längre det så problemet försvann.

Så, återigen, är det brist på tvapparater?

#5

Postad 26 maj 2023 - 17:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

TV-apparater är inte en lockande marknad för ockrare. Stora åbäken med kraftig värdeminskning och god tillgång. Enda egentliga fördelen att köpa en TV från någon annan än en seriös ÅF är om det antingen är en utgången modell med någon särskild funktion man eftersträvar eller om det är ett prisvärt köp.

 

Mao är detta raka motsatsen mot vad som lockar ockrare.



#6

Postad 26 maj 2023 - 18:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

TV-apparater är inte en lockande marknad för ockrare. Stora åbäken med kraftig värdeminskning och god tillgång. Enda egentliga fördelen att köpa en TV från någon annan än en seriös ÅF är om det antingen är en utgången modell med någon särskild funktion man eftersträvar eller om det är ett prisvärt köp.

 

Mao är detta raka motsatsen mot vad som lockar ockrare.

 

Ja det var mina nästa argument om oqvist kan visa att det finns en brist (vilket jag tvivlar på)  :)

 

Man kan dessutom tillägga att grafikkort är produkter där det inte spelar så stor roll vem som tillverkat dem. Är det ett 4090 så fungerar det (i stort sett) som alla andra 4090 medans tvapparater har en mängd parametrar som gör produkterna mer eller mindre attraktiva för de enskilda kunderna.


Redigerat av Loco.spk, 26 maj 2023 - 18:03.


#7

Postad 26 maj 2023 - 19:02

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Med scalpers syftar jag på företagen i sig och hur de prissätter. Nvidia, Sony etc. Det finns god tillgång numer av gpu, minne, processorer så scalpers har fått byta arena till vissa skor och annat

När jag köpte min c1 48" för inte så länge sen för 11k var det en ok deal iaf. Nu får du 65" oled för samma peng och samma spec trots inflationen.

Hade ex nvidia gjort samma oled hade de begärt 35k för 50" :D

#8

Postad 26 maj 2023 - 19:20

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Du skriver scalper men menar företagen bakom produkterna ?!?



#9

Postad 26 maj 2023 - 19:29

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 2

Med scalpers syftar jag på företagen i sig och hur de prissätter.

Fast det har ju inget med s.k. scalpers att göra, alls...



#10

Postad 26 maj 2023 - 20:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 2

Med scalpers syftar jag på företagen i sig och hur de prissätter. Nvidia, Sony etc.

 

Du vet m.a.o. inte vad en scalper är. Sök på det innan vi fortsätter diskussionen :)

 

 

Hade ex nvidia gjort samma oled hade de begärt 35k för 50" :D

 

Det kräver ju att det är en stor brist på oled. Är det det? Du har undvikt frågan några gånger nu.



#11

Postad 27 maj 2023 - 14:36

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Jag har inte undvikit någon fråga det är redan svarat på.

#12

Postad 27 maj 2023 - 15:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag har inte undvikit någon fråga det är redan svarat på.


Kanske luddigt i inlägg tre. Men kan du inte för tydlighet svara ja eller nej?

Om du svarar ja så får du styrka det med källor, och om du svarar nej så finns det ingen möjlighet att ägna sig åt scalping.

#13

Postad 27 maj 2023 - 16:25

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har inte undvikit någon fråga det är redan svarat på.

Om vi omformulerar frågan: Vem vill köpa is på Nordpolen?



#14

Postad 28 maj 2023 - 10:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Kanske luddigt i inlägg tre. Men kan du inte för tydlighet svara ja eller nej?

Om du svarar ja så får du styrka det med källor, och om du svarar nej så finns det ingen möjlighet att ägna sig åt scalping.

Jag skrev att det inte längre är någon brist på vare sig grafikkort, cpu, eller tv apparater. Min fundering är då att närmast all elektronik har blivit dyrare men tv apparater blir fortsatt billigare. 



#15

Postad 28 maj 2023 - 11:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag skrev att det inte längre är någon brist på vare sig grafikkort, cpu, eller tv apparater. Min fundering är då att närmast all elektronik har blivit dyrare men tv apparater blir fortsatt billigare. 

 

Hela trådens existens verkar bero på din okunskap. Först vet du inte vad en scalper är trots att du skapar en tråd om det, och nu verkar du tro att grafikkort blir dyrare. Det blir de inte alls utan trenden är nedåtgående.

 

Det är så enkelt att priset sätts utifrån tillgång och efterfrågan, något alla som lever i ett land med marknadsekonomi borde lärt sig i grundskolan. Det finns helt enkelt inte en så stor efterfrågan, eller låg tillgång, på tvapparater att priset pressas upp. Hade tillverkarna kunnat ta mer betalt hade de förstås gjort det.



#16

Postad 28 maj 2023 - 12:24

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Jag är fullt medveten om vad skalpering innebär. Men du har inget att tillföra tråden?



#17

Postad 28 maj 2023 - 12:47

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 2

Tja, då du skapade tråden på helt felaktiga grunder och premisser är det väl svårt att veta vad syftet med den ens är? :D

 

Allt har ju blivit dyrare de sista åren, men vad som gäller datordelar har prestanda per krona inte blivit dyrare åtminstone även om priserna på de bästa korten är tämligen bananas.

 

Sedan kan du ju undersöka vilken utveckling som har skett bland TV-apparater de sista åren. Det händer inte särskilt mycket och då finns inte samma utvecklingskostnader att täcka igen. QD-OLED är dyrt och det märks på de berörda apparaterna, men RGBW-OLED är inte drabbat på samma sätt. Marginalerna på TV-apparater är ändå närmast obefintlig och har varit under lång tid.



#18

Postad 28 maj 2023 - 13:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag är fullt medveten om vad skalpering innebär. Men du har inget att tillföra tråden?

 

Nu kanske efter vi förklarat, men inte så sent som i inlägg #7, så tråden startades tydligen medans du missförstått fenomenet.

 

Jag försöker faktiskt avgöra vad tråden egentligen handlar om då det är ytterst oklart med tanke på vad du skrivit hittills. Sedan kanske jag kan tillföra något mer konkret.


Redigerat av Loco.spk, 28 maj 2023 - 13:25.


#19

Postad 28 maj 2023 - 18:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det är fullt möjligt att jag missat något :), men är inte scalping endast ett annat ord för daytrading? Åtminstone om jag begränsar resonemanget till aktier.

 

I så fall handlar det ju om att köpa något och sedan sälja det med vinst efter ett relativt kortvarigt ägande. Det har väl inget med ett företags prissättning att göra, eller?



#20

Postad 28 maj 2023 - 20:35

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

I det här fallet tror jag det handlar om fenomenet som för ett tag sedan sågs i samband med den stora grafikkortsbristen. En del personer utnyttjade bristen genom att snabbt köpa upp de få som fanns till salu för att direkt sälja dem vidare till mycket högre priser. 

 

Jag tror att uttrycket "scalper" ursprungligen kom av de som köper upp populära koncert-biljettter.

 

Men om det verkligen är vad tråden handlar om är jag inte säker på för ett tag verkar oqvist trott att företagen som säljer produkterna kan vara scalpers :)



#21

Postad 28 maj 2023 - 23:13

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Ja, tydligen innebär nu scalpers företagen som tillverkar varorna och dessa ha nu gått över till skor o liknande.
Ytterst förvirrad tråd.

#22

Postad 29 maj 2023 - 01:51

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Scalping är väl när någon köper en vara/tjänst som har ett begränsat utbud för att sedan sälja densamma utan tillstånd för ockerpris utan att betala skatt för det?



#23

Postad 29 maj 2023 - 11:39

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Scalping är väl när någon köper en vara/tjänst som har ett begränsat utbud för att sedan sälja densamma utan tillstånd för ockerpris utan att betala skatt för det?

Tydligen inte för alla i tråden.

#24

Postad 29 maj 2023 - 18:58

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag tror att uttrycket "scalper" ursprungligen kom av de som köper upp populära koncert-biljettter.

Den beskrivningen känns mera bekant. Om jag skulle sälja mina Ullevi-biljetter till i sommar vidare med rejäl vinst, då blir jag en scalper. Min plan är dock att hamna i facket konsertbesökare :) .

 

Men hur Sony kom in i diskussionen är en gåta  :) .



#25

Postad 29 maj 2023 - 22:05

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Den beskrivningen känns mera bekant. Om jag skulle sälja mina Ullevi-biljetter till i sommar vidare med rejäl vinst, då blir jag en scalper. Min plan är dock att hamna i facket konsertbesökare :) .

Men hur Sony kom in i diskussionen är en gåta :) .

Playstation 5?

#26

Postad 30 maj 2023 - 00:30

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Playstation 5?

På vilket sätt (förutom i TS huvud) är Sony en skalper i sammanhanget?

#27

Postad 30 maj 2023 - 06:21

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

På vilket sätt (förutom i TS huvud) är Sony en skalper i sammanhanget?

Var halvvägs in i sömnen när jag läste. Menade att Playstation 5 var en produkt där scalping var vanligt.

#28

Postad 31 maj 2023 - 11:14

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 2

En ny Top Gun tråd? :D



#29

Postad 31 maj 2023 - 18:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Var halvvägs in i sömnen när jag läste. Menade att Playstation 5 var en produkt där scalping var vanligt.

Jag tolkar det som att du missförstod frågan. Sånt kan hända  :)

 

Man kanske skall anse att Ticketmaster är stora på scalping :) .



#30

Postad 01 juni 2023 - 00:14

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Jag tolkar det som att du missförstod frågan. Sånt kan hända  :)

 

Man kanske skall anse att Ticketmaster är stora på scalping :) .

Nej, för dom har utgivarens tillstånd att förmedla biljetter.



#31

Postad 01 juni 2023 - 06:42

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Nej, för dom har utgivarens tillstånd att förmedla biljetter.

Jag försökte skoja lite men OP:s argumentation, därav  :)  :) . Sony har ju Sonys tillstånd att sälja TV apparater också :) .



#32

Postad 01 juni 2023 - 08:04

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 1

En tråd räcker.

 

https://www.minhembi...howtopic=342715





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.