Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Det första husköpet: Behöver tips!

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 januari 2014 - 14:23

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag och sambon bor idag i en hyresrätt i ett radhus. Vi trivs verkligen med "huskänslan" då vi har lite trädgård och en uppfart att ha bilen på. Mycket vill ju dock ha mer och vi tror vi skulle vilja köpa ett eget hus.
Vi har dock inte så bra inkomst just nu, speciellt då sambon står i vägskäl i livet gällande jobbinriktning så hennes inkomst är väldigt osäker. Vi har i dagsläget ut cirka 34 000 efter skatt.
Vi var på väg innan när hon hade fast jobb att köpa ett hus för 2,4 miljoner. Men vi drog oss ur pga priset i slutändan. Det kändes helt enkelt för dyrt.

vi har räknat lite på det tidigare och ifall man lägger på alla utgifter som man kanske inte alltid tänker på så blir ju månadskostnaden med hus väldigt hög känns det som. Då räknade vi t.ex. på att ens uppvärmningssystem går sönder ibland, likaså tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, huset behöver målas om, man behöver renovera, grejjer till trädgården osv osv.

Vi har båda tummen mitt i handen tyvärr och personligen är jag väldigt otålig och har inget intresse av att renovera själv. Visst en tapet eller två kan man väl sätta upp och måla om kan ju inte vara så krångligt. Men rena renoveringar känner jag inte att vi skulle mäkta med.

Har någon något tips på vad man ska kolla på när vi kollar på hus? Det jag själv kommer på är att ett tegelhus vore väl smidigt då det väl blir mindre varmt på sommaren och kräver inte ommålningar som trähus. Samt enplanshus.

Sedan vore det ju bra att inte bo så långt ifrån jobbet så att man kan ta buss och slipper köra. Då är ju dock huspriserna oftast hutlösa, med den centrala placeringen.

Tips mottages gärna ifrån dem som ägt hus, gärna flera hus. Alla aspekter är välkomnande :)

#2

Postad 02 januari 2014 - 18:50

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Hur ser barnplanerna ut?
Glöm inte toalett i anslutning till hall/groventré (ffa om barn finns/är planerade)... så ungarna inte måste av med alla höstkläder om de ska in och tvärpinka.

Vi byggde hus (i rättan tid, innan de började slänga på gode på priset); ritade planlösning osv. Mkt nöjd, men det finns ju naturligtvis förbättringsmöjligheter.
Enplansvilla är bra att ha. Övervåning är bra att ha. Källare är bra att ha. Allt är ju vilka förutsättningar man har själv.

Jag skulle såhär i efterhand velat ha 1½-plansvilla med hemmabio och hobbyrum uppe ;)
Glöm inte garage så du har någonstans att leka finsnickare....

Lägg undan en tvåtusenlapp per år i vitvaror i snitt så har du när allt går sönder samtidigt ;) (kyl och frys vill man gärna byta båda exempelvis)

Citerar någon hemsida:

En väldigt enkel regel är att en fullständig helrenovering av ett badrum kostar mellan 15 000 och 30 000 per kvadratmeter, material- och arbetskostnad inräknad (lilla spannet)...

Att räkna per kvadratmeter är vanskligt men en höftning av priset per kvadratmeter för köksrenovering är:
Enkel standard köksrenovering........10 000 kr/m2
Normal standard köksrenovering......20 000 kr/m2
osv - tillkommer eventuellt rörkrökeri.


Vi ligger tillsammans på ca 30k per månad i nettoinkomst inklusive alla sjukskrivningar och vabbningar och 80% arbetstid osv. Lån på lite drygt två miljoner (sic!).
Tack vare få löpande kostnader i övrigt kan vi lägga undan en hel del varje månad (hamnar på akut&renoveringskontot :) ) Kommer antagligen återbetala ett mindre lån när det går ut nästa gång.

Då ska man veta att vi fixat 1500 kvm gräsmatta med (grävarbete från kalhygge -> bortgrävning av stubbar -> bortforsling av skräp 25 lastbilslass etc -> finplanering -> uthening av matjord 15 lastbilar och därpå en jävla massa gräsfrö tills det blev färdig tomt), gräsklippare, uppfart, växthus, altan på 75kvm, farstukvist och målning på löpande kostnader och ändå lyckats lägga undan. Dessutom rasade värmepumpen härom månaden så det blev en "liten" utgift där. Men lyckligtvis täckte hemförsäkringen en del där och sedan fanns ju resten på akut&renoveringskontot :)

Mycket underhåll lägger vi på löpande kostnader som inte syns; tio påsar matjord och koskit och dylikt på våren; 50 blomplantor eller jordgubbsplantor, någon buskjävel som ska grävas ner per år osv.

Just nu är det väldigt billigt att ha lån, men det är ju just nu.Totalt ligger vi på kanske 8000 i månaden i totalkostnad för huset inkl uppvärmning och hemförsäkring osv, plus några hundra i reservkostnad för vattning av gräsmatta en snustorr sommar (miljötänk deluxe) och iskall vinter, tack vare bra ränta, men vi har varit uppe i runt 11k i månaden 2008/2009 när räntan galopperade upp mot 7% litegrann.

Att tänka på:
* grannar (ålder, barn, strul, kvällssolshindrande byggnader, projekt etc) - viktigare än man tror för hus/hemkänslan
* altan - ska den göras om?
* Köksrenovering? Varför?
* Badrumsrenovering? Varför?
* Trafiksituationen
* Avstånd till jobbet? (Cyklingsmöjligheter = bra om det är under 15km då, annars tar det för lång tid, och cykelvägar bör finnas)
* Uppvärmningskostnader? Bergvärme är verkligen bäst... om installerat; hur gammal är pumpen? Om elvärme kan ofta väldigt stor del löpande kostnader kapas till förhållandevis låg kostnad
* Torktumlare går byta ut mot avfuktare och tvättlinor. Miljövänligare(?) och lika bra, dessutom billigare i inköp. Funkar bättre än tumlare på sommarhalvåret när man verkligen inte vill ha värmen inomhus.
* Köp kvalitetsgrejor till trädgården; har ni inte råd så låna av grannar...
* Skippa snöslunga första tio åren (var i landet du nu ska bo). Den kommer ändå bara att krångla.
* Tomtstorlek - Gräsklipparbehov?
* Takpannor - tegelpannor bör bytas ut efter 30-50 år eller så, och då får man ju kolla hur roten och underarbetet i övrigt ser ut.
* Nya vitvaror? Tvättmaskinsjäveln bör ha display som talar om hur mycket tid det är kvar på tvättjäveln innan den är klar. Det har inte vår... :)

#3

Postad 02 januari 2014 - 19:12

Unregisteredb42cf0ff
  • Unregisteredb42cf0ff
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Vilken tidshorisont tänker ni? Äga tills man åker in på ålderdomshem eller köpa nytt inom ett antal år?

Vad är viktigt för er på fritiden? Vill ni lägga ner mycket tid på trädgård och hemmafix/renoveringar? Hyresrätt innebär ju en ökad frihet och mer tid över till annat.

Barnplanerna som dovienya skriver ovan är klart väsentliga. Närhet till förskola (bra!) och skola kan bli viktigt.

Annars gäller väl det klassiska "läge, läge och läge" när man ska köpa sin bostad. Mycket av det av det andra går ju att ändra på lång sikt.

Tänk även på att en bra affär gör man när man köper, inte säljer. Dvs. Köp så billigt som möjligt. Om ni bor i hyresrätt har ni extra bra förutsättningar att hitta bra affärer. Kolla på objekt som legat ute länge, skilsmässohus etc. Bjud alltid under marknadsvärdet och hoppas att säljaren accepterar.



#4

Postad 17 juni 2014 - 04:05

Unregistered4085fea2
  • Unregistered4085fea2
  • Forumräv

  • 645 inlägg
  • 0
Där hamnade nog dom husplanerna på is.

Redigerat av Unregistered4085fea2, 17 juni 2014 - 04:06.


#5

Postad 17 juni 2014 - 04:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Där hamnade nog dom husplanerna på is.

För att?

Eller blev det bara lite för krångligt för dig nu? ;)

#6

Postad 17 juni 2014 - 05:19

Coleonem
  • Coleonem
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ta lån med så lång avbetalningsplan som möjligt. Helst 60 eller 100 år. Går banken med på det så betala bara räntan och amortera inte. Ränteavdrag på skatten är tidens melodi. Kom ihåg att desto dyrare hus ni köper, desto mer ränteavdrag får ni.
Huset kommer ju att stiga i värde med tiden, och nu är ju räntan rekordlåg. Passa på att byta bil och bygga hembio med huslånet, för räntan på huslån är ändå lägre än på bil- och konsumtionslån. Lägg undan lite till Thailandsresan också.
Skjut upp renoveringar tills värdet på huset har stigit. Då huset stigit i värde går det att belåna mer, och på så sätt täcks kostnader för renoveringar utan att det kostar skjortan.

#7

Postad 17 juni 2014 - 06:00

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 3

Ta lån med så lång avbetalningsplan som möjligt. Helst 60 eller 100 år. Går banken med på det så betala bara räntan och amortera inte. Ränteavdrag på skatten är tidens melodi. Kom ihåg att desto dyrare hus ni köper, desto mer ränteavdrag får ni.
Huset kommer ju att stiga i värde med tiden, och nu är ju räntan rekordlåg. Passa på att byta bil och bygga hembio med huslånet, för räntan på huslån är ändå lägre än på bil- och konsumtionslån. Lägg undan lite till Thailandsresan också.
Skjut upp renoveringar tills värdet på huset har stigit. Då huset stigit i värde går det att belåna mer, och på så sätt täcks kostnader för renoveringar utan att det kostar skjortan.


Ja, så kan man ju också tänka...

#8

Postad 17 juni 2014 - 06:44

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 6

Ta lån med så lång avbetalningsplan som möjligt. Helst 60 eller 100 år. Går banken med på det så betala bara räntan och amortera inte. Ränteavdrag på skatten är tidens melodi. Kom ihåg att desto dyrare hus ni köper, desto mer ränteavdrag får ni.
Huset kommer ju att stiga i värde med tiden, och nu är ju räntan rekordlåg. Passa på att byta bil och bygga hembio med huslånet, för räntan på huslån är ändå lägre än på bil- och konsumtionslån. Lägg undan lite till Thailandsresan också.
Skjut upp renoveringar tills värdet på huset har stigit. Då huset stigit i värde går det att belåna mer, och på så sätt täcks kostnader för renoveringar utan att det kostar skjortan.

Är det dåligt med kandidater till Lyxfällan ?

#9

Postad 17 juni 2014 - 06:46

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 2
SMS-lån är bra finansieringsmetod har jag hört.....

#10

Postad 18 juni 2014 - 08:56

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
:lol:

#11

Postad 19 juni 2014 - 23:38

Unregistered4085fea2
  • Unregistered4085fea2
  • Forumräv

  • 645 inlägg
  • 0

För att?

Eller blev det bara lite för krångligt för dig nu? ;)


hej kompiss :D :D :rolleyes:

Redigerat av Unregistered4085fea2, 19 juni 2014 - 23:46.


#12

Postad 22 juni 2014 - 20:24

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Ta lån med så lång avbetalningsplan som möjligt. Helst 60 eller 100 år. Går banken med på det så betala bara räntan och amortera inte. Ränteavdrag på skatten är tidens melodi. Kom ihåg att desto dyrare hus ni köper, desto mer ränteavdrag får ni.
Huset kommer ju att stiga i värde med tiden, och nu är ju räntan rekordlåg. Passa på att byta bil och bygga hembio med huslånet, för räntan på huslån är ändå lägre än på bil- och konsumtionslån. Lägg undan lite till Thailandsresan också.
Skjut upp renoveringar tills värdet på huset har stigit. Då huset stigit i värde går det att belåna mer, och på så sätt täcks kostnader för renoveringar utan att det kostar skjortan.


haha vi har en komiker på forumet.

#13

Postad 12 augusti 2014 - 10:39

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 2
Fast det är ju precis så väldigt många hushåll gör, den så kallade "köpfesten".
Och det är ju detta som oroar Borg o co. EU framför allt.

#14

Postad 10 mars 2015 - 10:25

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Jag har glömt av denna tråden, men jag har läst alla svar och det är mycket tacksamt då det är mycket att ha med i beräkningarna och planeringen!

 

Vi har fortfarande inte köpt något hus, inte heller några planer på barn.

Den stora frågan och som gör oss så osäkra är kommer vi klara oss arbetsmässigt med ett hus. Det är ju alltid mycket att göra på ett hus och vi är verkligen inte intresserade av att renovera och "fixa och trixa". Så frågan är om man med ett äldre hus (äldre än 20-30 år vilket verkar vara realiteten ifall vi ska ha råd med 7 % ränta och att en av oss blir arbetslös/sjuk. Dvs i vård område ett hus för cirka 1,6 mille, max) kommer köpa sig en massa problem som vi sedan inte kommer orka ta tag i (arga snickaren).

Vi skulle kunna hyra också såklart, något vi gör nu. Men i staden där vi båda har jobb så finns nästintill inga hyresrätter som är radhus/villor och det har vi vant oss nu när vi bor i en stad 3 mil bort i radhusform. Det är ju guld att kunna grilla ute, tvätta bilen, softa i trädgården på sommaren. Vi vill absolut inte tillbaka till lägenhet efter att ha upplevt friheten med hus/radhus!

 

Så ifall vi bestämmer oss för att köpa hus så lutar det åt att det kommer bli ett så nytt hus som möjligt för så liten slant som möjligt för att minimera risken för renoveringsbehov direkt (visst den kommer efterhand ändå, men förhoppningsvis i mindre omfattning och mer fördelat under flera år).

Visst lockar det såklart när man ser en annons på hemnet på ett nyrenoverat hus för 1,6 miljoner men byggår 1909 avskräcker en del.



#15

Postad 25 mars 2015 - 10:59

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Jag tycker huspriserna har dragit iväg en hel del, i alla fall där vi bor. Nu för 1,6 mille som vi satt som gräns för vad vi har råd med så blir det ett 50-60 tals hus som är renoverat. Och när det är så pass gammalt så är det väl ändå en hel del pill även om det till "ytan" är renoverat kan jag tänka mig.

 

Jag förstår inte de som säger att det är billigare att bo i hus (till och med att bygga nytt) än att bo i hyresrätt. De måste mena i stockholm stad i sådana fall. Jag räknar ju, lågt, med att man får lägga undan minst 3 000 kr i månaden till kommande renoveringar. Tror tyvärr inte det räcker när vi pratar 200-250 tusen för att renovera ett badrum (om man inte gör mycket själv dvs).

 

Nej det är jättesvårt detta ...

 

1. Köpa äldre nyrenoverat hus som vi känner oss komfortabla med prismässigt (vi har råd att någon blir arbetslös/sjuk under en tid och att räntan sticker till 5-7 % igen).

2. Köpa nyare hus med bättre standard och förhoppningvis inte mycket renoveringar men att då samtidigt chansa på att räntan förblir låg och att vi bägge har jobben kvar. Annars blir det till att sälja bil och äta nudlar och glömma semester tills inkomstsidan är fixad igen.



#16

Postad 25 mars 2015 - 11:09

Poppler
  • Poppler
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 1

Att sitta på händerna och oroa sig så mycket som du gör, då gör du det bäst i en hyresrätt. 

 

- Man behöver inte renovera det ena projektet efter det andra.

- Pengar du lägger in får du allt som oftast tillbaka och mer därtill på sikt om ni vill flytta tillbaka hyresrätt.

- Håller inte er framtida ekonomi är det bara att sälja. Troligen med vinst.

 

Vad har du att förlora på att köpa hus när du sitter i hyresrätt idag?



#17

Postad 25 mars 2015 - 13:09

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Att sitta på händerna och oroa sig så mycket som du gör, då gör du det bäst i en hyresrätt. 

 

- Man behöver inte renovera det ena projektet efter det andra.

- Pengar du lägger in får du allt som oftast tillbaka och mer därtill på sikt om ni vill flytta tillbaka hyresrätt.

- Håller inte er framtida ekonomi är det bara att sälja. Troligen med vinst.

 

Vad har du att förlora på att köpa hus när du sitter i hyresrätt idag?

Vi kan väl börja med att säga att jag har personlighetstypen som lätt oroar mig och vill ha breda marginaler, inte minst när det kommer till pengar.

 

Risken jag ser är det jag beskrev ovan. Att antingen hamna i ekonomiska bekymmer om man köper för dyrt, alt. att man hamnar i mera "praktiska" bekymmer om man köper för gammalt hus med stora underhållsbehov. Detta pga varken jag eller sambon kan eller vill renovera så mycket själva. Personligen dras jag med kronisk huvudvärk och sviter efter en MC olycka som innebär att jag inte direkt kan ligga på knän och jobba, ryggproblem som t.ex. innebär att en vanlig manöver som snöskottning inte alls fungerar för mig. Så jag är orolig att köpa på sig ett renoveringsobjekt som då innebär att man sitter i slutändan på ett äldre hus man inte kan underhålla och också därmed förmodligen blir svårsåld om underhållet är eftersatt.

 

Och att flytta är inte gratis, speciellt inte till hus med tanke på lagfart, ev. pantbrev, dubbla hyror förmodligen, andra flyttkostnader som hyra av släp, inköp av ev. nya möbler/trädgårdsprylar osv. Det är ju alltid några saker man måste köpa när man flyttar pga saker och ting inte passar alla gånger.

 

Och ja, man går nog oftast med vinst när man säljer hus OM man säljer i rätt tid, framförallt inte för snart efter inköp vilket ju kommer hända i vårt fall om vi inser att vi gjort ett misstag. Dvs jag ser det som en risk att man förlorar pengar om man tvingas sälja snabbt. Jag ser det också som en risk att ens liv blir stressande och pressande när man har ett hus man inte orkar/kan fixa saker och ting på.

 

Ja hyresrätt vore skönt men det finns inte direkt några hus/radhus att hyra dit vi vill flytta. Då är det rena vanliga lägenheter som gäller vilket vi inte vill flytta tillbaka till.



#18

Postad 25 mars 2015 - 14:06

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Jag sålde huset och flyttade till hyresrätt. Äntligen känner man sig ledig på helgen. Tills slut längtade man inte ens till helgen.

 

Amorterade på inköpet av huset, sen var det dags att renovera något så man var tvunget att låna mer än man amorterat innan och så höll det på.

 

Visst, det är dyrt att bo i hyresrätt men de få slantar man får över kan man använda till något kul istället för fixa något med huset.

 

Köper man hus när man är ung och går all in för att betala av lånet kanske man bor riktigt billigt lagom till pensionen.



#19

Postad 25 mars 2015 - 14:19

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Fördelar med hus:

 

- Den bästa affär du som privatperson kan göra med små medel. Du kan tjäna pengar på andra sätt, t ex aktier eller dylikt men det kräver mer.

- Du kan förändra ditt boende i princip hur du vill.

- Du bor billigt. I Östersund där vi bor skulle vi få betala tre gånger så mycket varje månad om vi skulle ha samma yta i en hyresrätt. UTAN gård, dubbelgarage osv...

 

Nackdelar:

 

- 7 av 10 sitter har inget intresse av att amortera när lånet när det blir amorteringsfritt. Det bidrar till osäkert läge i ekonomin. Därför är amorteringskravet välkommet, borde dock vara det på gamla lån också!

- Du har ett eget ansvar att se till att det inte läcker in vatten, skadedjur, måla om. bla bla bla....

 

Min åsikt är att det är den bästa affär du kan göra om du inte sätter dig i ekonomisk knipa. Köp när du har råd och köp i attraktivt område så är du tämligen säker...och MAXA FÖR FAN INTE LÅNET SOM DE ALLRA FLESTA GÖR!

 

Får du en hjärnblödning och frugan och barn står där, så ångrar du nog att du köpte 2 nya bilar när lånet blev amorteringsfritt...



#20

Postad 25 mars 2015 - 19:53

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

För övrigt....

 

så renoverade en firma badrummet på 6 kvm i förra lägenheten för 90 000:- efter rot. Millermöbler (dyrt), badkar, dusch, helklinker/helkakel, golvvärme. Ingen av prylarna var billiga, så jag tycker att 15 000 kr/kvm var billigt...

 

Renoverade köket själv i huset i somras, 16 kvm. ALLT nytt, alla vitvaror (Miele rätt över), lite dyrare kakel, lite dyrare golv. IKEA-kök iofs (vilket är exakt samma sak som ett Marbobal/Ballingslöv förutom att lådstängare osv inte är integrerat och inte riktigt lika hög finish på luckor) men det kostar ju mindre än hälften av ovannämnda. Höjer inte värdet på huset märkbart, definitivt inte lika mycket som det kostar! 

Det kostade 70 000:- och då hyrde jag in elektriker och rörmokare. Det blir ca 4500 kr/kvm.

 

Sparar många kronor på att inte ha tummen mitt i handen således....värt att tänka på!



#21

Postad 18 maj 2015 - 20:12

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Mina vänner har köpt lägenheter för en massa år sedan med banklån som dom inte behöver amortera. Eftersom både lägenheter och villor stiger i pris har det inte varit några problem att ta nya lån. En boende kostnad på upp till 15 tusen är inga problem.
Men jag tror att det kommer att skita sig den dan mina kompisar blir pensionärer och ska leva på den statliga pensionen.
Ska man bo i villa bör man inte ha tummen mitt i handen. Jag försöker göra det mesta själv och det efter att ha scannat av hela nätet för att komma fram till vad proffsen gör för fel och det för att jag själv skall göra jobbet bättre.
Sitter och kollar in en granne som skall glasa in altanen. Funderar över varför hantverkarna byggt högra delen med vattenpass medans vänstra delen verkar lutar betänkligt. Ska bli kul att kolla in hur hantverkarna har tänkt till med den konstruktionen när man börjar glasa in altanen.
Har en annan granne som anlitat ett proffs för att dränera om huset. En dag försvan elen och det blev kolsvart i mitt hus. Efter mindre än tolv timmar fick jag tillbaks strömmen efter att elbolaget lagat den avgrävda kabeln. För några veckor sedan skulle firman gräva runt källartrappen vilket resulterade i att källartrappen rasade. När man skulle riva resen av källartrappen följde ett par meter av källarväggen med vilket resulterade i att husets vägg följde med ut ca 10 cm tillsammans med tegelväggen. Nu när man lagat avloppsröret och vattenledningen som man grävde av lär det inte dröja så många månader till innan man murat upp hela tegelväggen man var tvungen att riva.
Visst kan man anlita proffs men dom åtar sig bara jobb den dag då Riksbyggen och HSB och kommunens större byggbolag inte behöver deras tjänster. Så komihåg att ska du anlita stans villaservice så har du med 100 % säkerhet anlitat begåvningsreserven till ditt renoveringsprojekt.
PS Ska du renovera ett badrum bör du anlita en hantverkare som har våtrumsbehörighet. För att få den behörigheten krävs en tvådagars teori utbildning. Den utbildningen är så bra att man inte behöver det minsta praktiska erfarenheten som hantverkare.

Redigerat av samsara, 18 maj 2015 - 20:14.


#22

Postad 11 juni 2015 - 09:56

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Många sanningar i det där inlägget. Faktum är att majoriteten av de svenskar som betraktas som rika har blivit det genom att bara köpa och äga sina egna bostäder. Och som föregående skrivare skrev; se till att ha marginaler, framförallt om det är ett äldre hus. I ett nyare hus är ju naturligtvis risken att något plötsligt ska gå sönder betydligt mindre, men det kan ändå inträffa och försäkringar täcker långtifrån allt, inte ens inläckande vatten från exempelvis yttertaket.

Apropå det läste jag häromveckan att nästan var femte hushåll klarar inte ens oväntad utgift på så lite som 11000 kr, och då är det ändå bäst i europa. Otroligt men tydligen sant,
http://www.sydsvensk...nomisk-buffert/

 

Har man den ekonomin ska man nog inte bo i hus heller. 

 

Btw, bor också i Östersund  :ph34r: 
 

 

 

Fördelar med hus:

 

- Den bästa affär du som privatperson kan göra med små medel. Du kan tjäna pengar på andra sätt, t ex aktier eller dylikt men det kräver mer.

- Du kan förändra ditt boende i princip hur du vill.

- Du bor billigt. I Östersund där vi bor skulle vi få betala tre gånger så mycket varje månad om vi skulle ha samma yta i en hyresrätt. UTAN gård, dubbelgarage osv...

 

Nackdelar:

 

- 7 av 10 sitter har inget intresse av att amortera när lånet när det blir amorteringsfritt. Det bidrar till osäkert läge i ekonomin. Därför är amorteringskravet välkommet, borde dock vara det på gamla lån också!

- Du har ett eget ansvar att se till att det inte läcker in vatten, skadedjur, måla om. bla bla bla....

 

Min åsikt är att det är den bästa affär du kan göra om du inte sätter dig i ekonomisk knipa. Köp när du har råd och köp i attraktivt område så är du tämligen säker...och MAXA FÖR FAN INTE LÅNET SOM DE ALLRA FLESTA GÖR!

 

Får du en hjärnblödning och frugan och barn står där, så ångrar du nog att du köpte 2 nya bilar när lånet blev amorteringsfritt...


Redigerat av Raskus, 11 juni 2015 - 09:57.


#23

Postad 11 juni 2015 - 21:29

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Många sanningar i det där inlägget. Faktum är att majoriteten av de svenskar som betraktas som rika har blivit det genom att bara köpa och äga sina egna bostäder. Och som föregående skrivare skrev; se till att ha marginaler, framförallt om det är ett äldre hus. I ett nyare hus är ju naturligtvis risken att något plötsligt ska gå sönder betydligt mindre, men det kan ändå inträffa och försäkringar täcker långtifrån allt, inte ens inläckande vatten från exempelvis yttertaket.

Apropå det läste jag häromveckan att nästan var femte hushåll klarar inte ens oväntad utgift på så lite som 11000 kr, och då är det ändå bäst i europa. Otroligt men tydligen sant,
http://www.sydsvensk...nomisk-buffert/

 

Har man den ekonomin ska man nog inte bo i hus heller. 

 

Btw, bor också i Östersund  :ph34r: 
 

 

Nej, jag bor inte i Östersund, jag bor på Frösön btw  ;) Small world you know!

 

Det är därför jag säger att det kommer att gå åt **** för en massa när bostadsbubblan spricker. Tänk dig normalinkomsttagarna som köpt en kub på Jägervallen för 3,5-4 Miljoner nu när räntan varit låg...från 1,5 % till mer normala 6 % tar knäcken på de flesta ELLER så får de sluta spara till buffert, bil, sluta amortera osv osv...ELLER att de på toppen av 6 % ränta MÅSTE amortera!

 

Du kan nog räkna med att mer än 20% av befolkning går på knäna då...det gäller ju att se nyktert på det här med bostäder. För att citera en ekonomi-bloggare "Om du lägger 20 000:- själv och lånar 80 000:-, och köper aktier för hela summan, då skulle de flesta tycka att du var dum i huvudet", "om du däremot lägger 200 000:- själv och lånar 800 000:-, och köper en lägenhet för hela summan, då är det helt ok, för det gör ju alla andra....!"  :blink:



#24

Postad 14 juni 2015 - 07:37

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Jag har en kollega på jobbet som tjänar kanske 3-4000 kr mer än mig / månad. Han köpte hus för runt 3,5 milj. Jag själv har hus för 1 milj. Går räntorna upp är det i te svårt att gissa vad som händer med hens situation.
Enkel matematik: 1 miljon i lån + 5% ränta =ca 4100 kr / månad i ränta
4 miljoner = 14 500 kr / månad i ränta.

Väsentlig skillnad...

#25

Postad 14 juni 2015 - 08:33

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Jag har en kollega på jobbet som tjänar kanske 3-4000 kr mer än mig / månad. Han köpte hus för runt 3,5 milj. Jag själv har hus för 1 milj. Går räntorna upp är det i te svårt att gissa vad som händer med hens situation.
Enkel matematik: 1 miljon i lån + 5% ränta =ca 4100 kr / månad i ränta
4 miljoner = 14 500 kr / månad i ränta.

Väsentlig skillnad...

 

 

Lägg därmed till ett amorteringskrav och att ränteavdragen tas bort (varför ska man ha 30% rabatt på lån?!)

 

Vi har hus för 2,5 miljon, nedamorterat till hälften. Har vänner som tjänar 15 000 MINDRE än oss varje månad och hus för 4 miljoner, lån på 3...

 

Varför har inte folk marginaler är min fråga?



#26

Postad 28 september 2015 - 20:17

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Lägg därmed till ett amorteringskrav och att ränteavdragen tas bort (varför ska man ha 30% rabatt på lån?!)

 

Vi har hus för 2,5 miljon, nedamorterat till hälften. Har vänner som tjänar 15 000 MINDRE än oss varje månad och hus för 4 miljoner, lån på 3...

 

Varför har inte folk marginaler är min fråga?

Generellt har väl folk de marginaler som krävs av systemet. Många har åsikten att fastigheter ALLTID går upp vilket känns lite naivt. Däremot är jag övertygad att vi inte kommer ha en ränta på 7 procent närmaste tio åren iaf. Ränteavdragen är ju inte den mest logiska skatterabatten men med tanke på hur mycket man betalar i skatt skulle skattehöjning i form av slopat ränteavdrag vara galet.

 

Köpte första huset nyligen och renoverar för fullt. På många områden går det att komma undan billigare om man letar lite men däremot tror jag bestämt senaste halvårets helger varit uppbokade - och då projektleder jag bara...



#27

Postad 29 september 2015 - 06:51

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Generellt har väl folk de marginaler som krävs av systemet.


Jag och min fru blev nekade lån på 1 milj hos en bank när vi ansökte. Vi var två fullt friska personer som jobbade och hade bra gemensam inkomst. Så alla banker är inte lika accepterande.

#28

Postad 29 september 2015 - 21:54

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Skulle tippa på att 25% av dem som har ett stort huslån, får det ganska svettigt om....

 

- ena parten blir arbetslös eller sjukskriven.

- räntan går upp till normalnivå.

- oväntad utgift (ny växellåda till bilen, ny värmepump osv) eftersom det är så få som har en buffert.

 

Bankerna har alldeles för slappa utlåningskrav. Amorteringskrav måste vi ha för att få ner nivån på lånandet. Likaså att trappa ner ränteavdrag (rabatt för låna är helt sinnessjukt egentligen, oavsett vårat höga skattetryck).

 

Själv har man lite marginal och inväntar ärligt talat en bostadsbubbla, så vi kan komma över en fjällstuga billigare  :D

Men jag tycker synd om de som förlitar sig fullt ut på bankerna och tror att det är en snäll kompis...



#29

Postad 14 oktober 2015 - 14:27

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

  • 569 inlägg
  • 0

Vi byggde nytt några år tillbaka och räkande då med en snittränta på 6%+armortering men att vi klarade 10%.

Vi har rörliga lån MEN för alltid över varje månad till "huskontot" motsvarande 6% räntan.

Nu 6 år senare har vi aldrig varit uppe i 6% ränta men har en rejäl buffert på "huskontot".

 

Bankerna ville vi skulle räkna med 3,5% i deras kalkyl när det begav sig och vi fick låna massor om vi ville, t.o.m. mer än värdet :o  :o . Så det finns nog många som går i fällan och sitter pyrt om/när det vänder.



#30

Postad 14 oktober 2015 - 14:34

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Vi byggde nytt några år tillbaka och räkande då med en snittränta på 6%+armortering men att vi klarade 10%.

Vi har rörliga lån MEN för alltid över varje månad till "huskontot" motsvarande 6% räntan.

Nu 6 år senare har vi aldrig varit uppe i 6% ränta men har en rejäl buffert på "huskontot".

 

Bankerna ville vi skulle räkna med 3,5% i deras kalkyl när det begav sig och vi fick låna massor om vi ville, t.o.m. mer än värdet :o  :o . Så det finns nog många som går i fällan och sitter pyrt om/när det vänder.

 

Det låter som sunt tänkt ifrån er sida!

 

Bara pga ren nyfikenhet: Hur räknar ni huskostnanderna när ni räknar med en snittränta på 6%? Alltså hur stor del av er nättolön räknar ni då går till ert boende och vad inkluderar ni som "huskostnader"? (amortering + ränta + drift + undanlägg av pengar till framtida renoveringar osv räknar jag in som huskostnader).

 

Jag tycker 1/3 av nettoinkomsten är rätt lagom som även många andra också anger. Dock hamnar vi tyvärr inte i närheten av någon nybyggnation då även om vi inte bor vid någon storstad med tomtpriser att prata om.


Redigerat av Agathorn, 14 oktober 2015 - 16:56.


#31

Postad 14 oktober 2015 - 21:57

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Lån på 1,4 miljoner...

 

Amortering: 3000:-

Ränta: 1900:-

Driftskostnad: 2500:-

Spar hus: 4600:-

 

Totalt: 12000:- per månad. Ca 1/5 utav våran samlade nettolön. Skulle kunna lägga undan mer men känner att 55 000:- i spar varje år täcker det mesta oförutsedda. Nu är räntan nere på 1,65 % på alla tre lånen så lite mindre kommer det att bli över i framtiden. Tar inte av dem pengarna för att renovera, utan ren buffert. Gör punktinsättningar i amortering en gång varje år.



#32

Postad 15 oktober 2015 - 06:32

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Lån på 1,4 miljoner...

 

Amortering: 3000:-

Ränta: 1900:-

Driftskostnad: 2500:-

Spar hus: 4600:-

 

Totalt: 12000:- per månad. Ca 1/5 utav våran samlade nettolön. Skulle kunna lägga undan mer men känner att 55 000:- i spar varje år täcker det mesta oförutsedda. Nu är räntan nere på 1,65 % på alla tre lånen så lite mindre kommer det att bli över i framtiden. Tar inte av dem pengarna för att renovera, utan ren buffert. Gör punktinsättningar i amortering en gång varje år.

 

Ja ni har ju rejält med marginal där. Det är så man skulle vilja ha det.

Vi bor nu i hyresrätt (radhus) på annan ort än där vi jobbar. Det är främst därför vi skulle vilja flytta. Som vi har det nu kan vi lägga undan några tusingar i månaden i alla fall (billig hyra där vi bor i relation till huset). Det känns ofta alltför osäkert att köpa något rent ekonomiskt. Man hamnar på 2 mille här om man ska ha ett hus som inte är äldre än 30 år och hyffsat nyrenoverat. När räntan stiger så fallerar då vår ekonomi direkt ifall en av oss blir arbetslös/sjuk. Det känns inte tryggt helt enkelt, tyvärr. Vi har i nuläget ut cirka 40´ efter skatt.



#33

Postad 15 oktober 2015 - 10:11

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

  • 569 inlägg
  • 0

Vi ligger på ca 1/4-del av vår inkomst i "hyra" inräknat:

ränta (6%), amortering (2800/mån), el, VA (sopor ingår), fiber.

 

För framtida planer/renoveringar kommer vi använda av det amorterade + den buffert vi får av räntan på 6% kontra verklig. Just nu 1,35%.



#34

Postad 15 oktober 2015 - 10:35

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Vi ligger på ca 1/4-del av vår inkomst i "hyra" inräknat:

ränta (6%), amortering (2800/mån), el, VA (sopor ingår), fiber.

 

För framtida planer/renoveringar kommer vi använda av det amorterade + den buffert vi får av räntan på 6% kontra verklig. Just nu 1,35%.

Okej. Det är nog bara att inse att för vår del är det bara att spara som gäller innan det blir aktuellt med något köp.



#35

Postad 15 oktober 2015 - 18:56

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Ja ni har ju rejält med marginal där. Det är så man skulle vilja ha det.

Vi bor nu i hyresrätt (radhus) på annan ort än där vi jobbar. Det är främst därför vi skulle vilja flytta. Som vi har det nu kan vi lägga undan några tusingar i månaden i alla fall (billig hyra där vi bor i relation till huset). Det känns ofta alltför osäkert att köpa något rent ekonomiskt. Man hamnar på 2 mille här om man ska ha ett hus som inte är äldre än 30 år och hyffsat nyrenoverat. När räntan stiger så fallerar då vår ekonomi direkt ifall en av oss blir arbetslös/sjuk. Det känns inte tryggt helt enkelt, tyvärr. Vi har i nuläget ut cirka 40´ efter skatt.

 

Har ni båda stabila jobb (oberoende utav konjunkturen) så skulle jag vänta tills bostadsbubblan spricker. För övrigt så låg vi för ett år sedan också på ca 45'' netto, skillnaden mot idag är att vi kan spara mer i aktier och buffert. Man får anpassa levernet mot inkomsten (vilken j*vla klyscha!!) men jag och min fru har alltid haft mer kvar varje månad gentemot de flesta andra utav våra bekanta, även om de tjänat mer....man måste spara sina pengar inte enbart på banken heller, där minskar de i värde  ;)

 

Mer inkomst = absolut inte garanterat mer kvar i plånboken varje månad. Mer pengar att blåsa så gör man det.



#36

Postad 16 oktober 2015 - 06:49

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Har ni båda stabila jobb (oberoende utav konjunkturen) så skulle jag vänta tills bostadsbubblan spricker. För övrigt så låg vi för ett år sedan också på ca 45'' netto, skillnaden mot idag är att vi kan spara mer i aktier och buffert. Man får anpassa levernet mot inkomsten (vilken j*vla klyscha!!) men jag och min fru har alltid haft mer kvar varje månad gentemot de flesta andra utav våra bekanta, även om de tjänat mer....man måste spara sina pengar inte enbart på banken heller, där minskar de i värde  ;)

 

Mer inkomst = absolut inte garanterat mer kvar i plånboken varje månad. Mer pengar att blåsa så gör man det.

Sambons jobb är tyvärr inte stabilt, så bara där är nog anledning att vänta känner vi.

 

Ja jag lade undan en större summa pengar i "trustbuddy" för några år sedan. Det räcker att ni googlar det namnet för att förstå att nästan alla av de pengarna nu är borta. Större delen ligger nu på 0,8 % räntekonto. Börsen nu för tiden är inte heller så stabilt på kort sikt (under 5 års period).

 

Det blir nog till att försöka lägga undan så mycket man kan och sitta still i båten just nu och acceptera pendlandet/hyre av bostad.



#37

Postad 16 oktober 2015 - 10:05

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Börsen i sig är lite ostabil, men har mycket pengar i t ex spel - och alkoholbolag, går man plus i princip jämt. 

Betsson, Unibet och Kopparberg har sett till att min portfölj ligger på +11 % i år (index runt 0). Kopparberg upp 130% i år och Betsson 42%....det är imponerande och visar på något när de varit på börsen så pass lång tid.

 

Industrin har dragit ner börsen, förutom ett par bolag. Vi har största delen sparande i aktier. Ca 100 000:- på kasst räntekonto...

 

Sätt dig ner och läs på Betsson och Kopparberg är mitt råd. De senaste 25 åren har de legat runt 30% i totalavkastning varje år. Helt konjunkturokänsliga aktier i princip. Oavsett bra eller dåliga tider spelar och dricker folk...

 

Trustbuddy hörde jag att det var strul med. Men får hoppas att det löser sig (inte insatt).



#38

Postad 16 oktober 2015 - 11:39

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Tack för tipset Plingen :)



#39

Postad 16 oktober 2015 - 17:25

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Tack för tipset Plingen :)

 

Så lite så, har du några kronor över varje månad som du vet med dig att du inte kommer att använda på ett tag, köp då ett par Betsson eller Kopparbergs-aktier varje månad. Ditt framtida jag kommer att tacka dig  ;)



#40

Postad 19 oktober 2015 - 12:35

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Jepp där gick Trustbuddy i konkurs och en stor del av kontantinsatsen till hus "down the drain". Det satte tillbaka en några år nu :(

 

Kollade på Kopparbergsaktien och Betsson-aktien Pingen och det ser ju onekligen stabilt ut historiskt sett i alla fall!

Själv har jag bara sparat i fonder för att det är "enklare". Men man kanske skulle kolla upp detta med att köpa aktier. Har redan en kapitalförsäkring på Avanza, då den borde väl gå att handla i för att slippa deklaration och sådant tråkigt "pappersarbete"?



#41

Postad 19 oktober 2015 - 12:53

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Det var tråkigt! Mycket som försvann?

 

Direktägande i aktier är alltid bättre. Du betalar avgift (Courtage) när du köper och sen aldrig mer. Medans fondavgifterna äter upp vinsten och ger mindre i avkastning. Om du vill slippa deklaration ska du ha ett investeringssparkonto (ISK). Men nu har du redan en kapitalförsäkring så kör på den! 

 

Har hållit på privat med aktier i ca 15 år och lyder sällan råden som ges. Om hela börsen kraschar (-08 och -11 t ex) köper jag mer utav kvalitetsbolag som t ex AssaAbloy, Hexagon, Hexpol. Jag säljer sällan eller aldrig (när industrin gått upp rejält, som nu sedan senaste kraschen har jag minskat innehavet i industrin och istället köpt konjunkturokänsliga aktier som HM, Kopparbergs och Betsson). Tråkigt med kläder, bärs och spel. Men betydligt mer avkastning än med Apple, Tesla, Google och alla andra teknikaktier.

 

Spelaktier går strålande nu och har gått under lång tid. Betsson har gått ner lite nu innan rapporten (ligger på 42+ i år, men har varit på 70+), nästa år kommer att bli strålande tider för dem iom de stora sportevenemangen.

 

Med tanke på att Index i Sverige legat runt 10+ /år de senaste 100 åren, så är det som sagt enormt imponerande med runt 30% per år med Kopparbergs och Betsson. I de fallen skulle jag säga att historisk avkastning speglar den framtida  ;)


Aktier ska köpas när det gör som ondast (Betsson -11% på 3 månader) så nu har jag tankat rejält!

Medans man ska dra öronen åt sig när alla andra säger att man ska köpa  ;)



#42

Postad 19 oktober 2015 - 13:16

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Det var tråkigt! Mycket som försvann?

 

Direktägande i aktier är alltid bättre. Du betalar avgift (Courtage) när du köper och sen aldrig mer. Medans fondavgifterna äter upp vinsten och ger mindre i avkastning. Om du vill slippa deklaration ska du ha ett investeringssparkonto (ISK). Men nu har du redan en kapitalförsäkring så kör på den! 

 

Har hållit på privat med aktier i ca 15 år och lyder sällan råden som ges. Om hela börsen kraschar (-08 och -11 t ex) köper jag mer utav kvalitetsbolag som t ex AssaAbloy, Hexagon, Hexpol. Jag säljer sällan eller aldrig (när industrin gått upp rejält, som nu sedan senaste kraschen har jag minskat innehavet i industrin och istället köpt konjunkturokänsliga aktier som HM, Kopparbergs och Betsson). Tråkigt med kläder, bärs och spel. Men betydligt mer avkastning än med Apple, Tesla, Google och alla andra teknikaktier.

 

Spelaktier går strålande nu och har gått under lång tid. Betsson har gått ner lite nu innan rapporten (ligger på 42+ i år, men har varit på 70+), nästa år kommer att bli strålande tider för dem iom de stora sportevenemangen.

 

Med tanke på att Index i Sverige legat runt 10+ /år de senaste 100 åren, så är det som sagt enormt imponerande med runt 30% per år med Kopparbergs och Betsson. I de fallen skulle jag säga att historisk avkastning speglar den framtida  ;)


Aktier ska köpas när det gör som ondast (Betsson -11% på 3 månader) så nu har jag tankat rejält!

Medans man ska dra öronen åt sig när alla andra säger att man ska köpa  ;)

 

okej tackar för tipset! Tror nog att jag ska lägga undan i de aktierna du tipsar om framöver :)

 

Ja det var 83 000 kr som jag förlorade i TB konkursen. Har svårt att tro att konkursboet kommer dela ut så mycket.

Det är en för mig väldigt stor summa då sambon och jag inte drar in några fantasisummor till löner direkt. Inte låginkomsttagare men långt ifrån höga inkomster. Aja man lär sin läxa!



#43

Postad 19 oktober 2015 - 19:57

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Man får hoppas att det går att få ut någonting! Men säg att du kan lägga undan någon tusing i månaden som inte behöver röras - köp då ett par aktier t ex.



#44

Postad 08 december 2017 - 07:42

Wirre1985
  • Wirre1985
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 1

Ur gammal tråd men jag tänkte dela med mig ändå.

 

Jag och sambon köpte hus 2016 (lån hos SBAB som varit bra), band räntan 2 år bara för att vi inte vågade chansa med räntan.

Fick en son 15 januari 2017 och sedan en hjärnblödning 22 januari :-( . det vi upptäckte då var att den låneförsäkring vi hade bara täckte 50%...

Så mitt tips är att ni kontrollerar att ni har en låneförsäkring och att den täcker 100%, både Sjukdom och Liv. ring lånegivaren på en gång!!!

vi är glada att vi tog  en låneförsäkring, men se till att den är 100%, jag lovar att när det behövs så är det värt den kostnaden! givetvis är det  väl osannolikt att någon mer drabbas av det vi råkade ut för men oddsen kan inte varit stora att vi heller skulle råka ut för detta.... En sak till, väntar ni barn så se till att barnsäkra innan förlossningen. Jag hade räknat med att hinna göra det efter förlossningen och innan barnet börjar krypa men det är ju inget jag klarar av (förlamad på vänster sida, arm och ben ). Låneförsäkring  är bra att ha även om ni inte köper hus och därmed har ett mindre lån. Jag vet att jag låter som en försäljare men  vi har verkligen haft nytta av den. Men räkna noga på er ekonomi, ni kanske har stora marginaler (vi hade/har nästan inga) och tycker det går bra ändå, men var försiktiga // mats





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.