Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox one X, högt fläkt ljud ?

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 mars 2019 - 09:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej

Skaffade för ett par dagar sedan One X.
Och vilken skillnad det blev grafikmässigt mot One S som jag hade innan.

En sak jag har märkt vilket jag har börjat fundera på, är att fläkten går rätt högt och det låter en hel del från den när jag spelar.... mer än mitt gamla One S tycker jag.

Jag spelar RDR2 just nu och fläkten går i ett tycker jag.

Är detta något ni som har One X och spelar RDR2 märkt av ?
Är detta normalt ?



 



#2

Postad 23 mars 2019 - 10:39

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Hej

Skaffade för ett par dagar sedan One X.
Och vilken skillnad det blev grafikmässigt mot One S som jag hade innan.

En sak jag har märkt vilket jag har börjat fundera på, är att fläkten går rätt högt och det låter en hel del från den när jag spelar.... mer än mitt gamla One S tycker jag.

Jag spelar RDR2 just nu och fläkten går i ett tycker jag.

Är detta något ni som har One X och spelar RDR2 märkt av ?
Är detta normalt ?



 

Nej du har placerat den konstigt isåfall för mitt låter ingenting. 



#3

Postad 23 mars 2019 - 10:55

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

Min är också tyst.



#4

Postad 23 mars 2019 - 11:09

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Låter som en viskning jämfört med playstation.
Men ja fläkten kommer låta en del, speciellt om du har dålig ventilering.

#5

Postad 23 mars 2019 - 11:33

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0
Min började blåsa på en del när jag kopplade in en 4K skärm. Står helt öppet så nån dålig ventilering är det inte.

#6

Postad 23 mars 2019 - 11:53

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ok ja jag kör ju 4K på min Samsung Q9FN.

Den står i ett skåp med ventialtionshål bakom, samt så har jag dörren öppen när jag spelar.
Jag ska se om jag kan ta en bild och kanske spela in när den den låter.

Jag har också läst och funderat på detta med ventilationen, men mitt One S har stått i många år på samma plats utan att låta som denna.

Återkommer med bild snart

EDIT, ni som har en som låter, är detta bara när ni spelar RDR2 eller även andra spel ?
Samt hur står er placerad ?

Som ni ser på bilden är det ventilation bakom, både uppe och nere:
Bifogad fil  55444905_1006892513033267_6254445197363511296_n.jpg   69,53K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av mstoltz, 23 mars 2019 - 11:58.


#7

Postad 23 mars 2019 - 12:05

Marcus187
  • Marcus187
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Min Xbox one x`s fläkt går på högvarv när jag spelar rrd2 annars hör jag knappt fläkten alls i andra spel. Xboxen står väl ventilerat med extra fläkt.

#8

Postad 23 mars 2019 - 13:07

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Ställ något så det blir ventilation under. Lägg handen längst ned mot bänkskivan så känner du hur varmt det är.

#9

Postad 23 mars 2019 - 13:10

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ställ något så det blir ventilation under. Lägg handen längst ned mot bänkskivan så känner du hur varmt det är.

Ah du menar så att det kommer luft undertill med...Ja det ska jag testa.

Men vad tror ni om att ha den i detta skåpet som bilden i mitt inlägg ovan visar ?
Menar jag har ju haft mitt gamla One S där i många år utan problem.

EDIT:

Tog några lock från sprayburk så länge.... ska testa senare och se om det hjälper, kan ju inte bli sämre.
Kanske inte så snyggt men ingen som ser mer än jag när jag spelar .

Bifogad fil  U.jpg   43,02K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av mstoltz, 23 mars 2019 - 13:37.


#10

Postad 23 mars 2019 - 13:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Det är ju sjukt gott om plats och du har dörren öppen säger du. Några höga fötter i hörnen så får den massa luft. Jag har ställt en hel del saker på fötter och spikes f.eks oneconnextboxen, firewallen, modemet osv.

Du har ingen skiva i när du spelar? Min PS4 bråkar massor då men det är från själva läsaren.


//edit/ sådär ja, det borde hjälpa!

Redigerat av Demon Slayer, 23 mars 2019 - 13:39.


#11

Postad 23 mars 2019 - 13:46

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Det är ju sjukt gott om plats och du har dörren öppen säger du. Några höga fötter i hörnen så får den massa luft. Jag har ställt en hel del saker på fötter och spikes f.eks oneconnextboxen, firewallen, modemet osv.

Du har ingen skiva i när du spelar? Min PS4 bråkar massor då men det är från själva läsaren.


//edit/ sådär ja, det borde hjälpa!

Ja jag har ju dessutom ventilation både uppe och nere där bak i skåpet.

Men måste man inte ha i skivan när man spelar ?
Jag har i skivan när jag spelar.....



#12

Postad 23 mars 2019 - 14:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Ja om spelet ligger på skiva måste du nog det. Jag menar om man har laddat ned ett spel och så bara ligger det en annan skiva i och "skräpar". Jag har slutat köpa fysiskt men i PS4 kan det ju ligga en film f.eks.

#13

Postad 23 mars 2019 - 14:40

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ja om spelet ligger på skiva måste du nog det. Jag menar om man har laddat ned ett spel och så bara ligger det en annan skiva i och "skräpar". Jag har slutat köpa fysiskt men i PS4 kan det ju ligga en film f.eks.

Ah...ja jag har ju tyvärr alla spel på skiva.
Sen RDR2 som jag spelar nu har jag också bara skiva till.

Lite synd att man inte skulle kunna installera HELA spelet från skivan på HD, och sedan kunna ta ut skivan igen, så man skulle kunna köra utan skiva.
Något dom kanske borde tänka på till nästa konsoll ;)

Så... hmm...kanske inte är fläkten som snurrar då utan själva skivan......
När jag tänker efter så trycker jag på xbox loggan på handkontrollen för att gå in i boxens inställningar, så tystnar den.

Men sen när jag sätter igång spelet igen så går det igång direkt igen.


Redigerat av mstoltz, 23 mars 2019 - 14:45.


#14

Postad 23 mars 2019 - 15:22

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Xbox X renderar _alltid_ 4k den tar inte hänsyn till vilken typ av skärm som är kopplad till den, är det en 1080p panel så renderas spelen i 4k (eller så högt den orkar) och "super-samplar" ner till 1080p som då ger en ökat skärpa mot att rendera bilden i 1080p direkt.

 

Sen hur mycket fläkten låter är nog beroende på exemplar, måste ju ha i åtanke att den genererar ju mycket värme då den är såpass mycket mer kraftfull än S och är mindre.

 

Sen som ni säger så låter ju BD spelaren endel (kör uteslutande downloads på xbox så har ingen erfarenhet av den)

 

Xboxarna tar luft ifrån sidan, så underdelen behöver inte nödvändigtvis stå på spräyburkslock.



#15

Postad 23 mars 2019 - 16:42

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Min xbx kör fläkten då och då när jag kör bf5 online, men inte speciellt högt så det stör. Dock är min konsol dryga året gammal och hittills är den tyst så det räcker.

#16

Postad 23 mars 2019 - 17:03

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag har försökt nu att lyssna och testa lite.
Jag tror inte att det är skivan som snurrar som gör ljudet utan fläkten.

Det låter även som den liksom pulserar, eller fläktar ojämt på nått sätt, svårt att förklara.

Jag kan ju förstå att denna är en kraftfullare maskin och därför kanske låter lite mer men jag tycker ändå att den är så pass högt att det stör lite.
Jag försökte spela in det med min telefon men tyvärr gör den ju inte rättvisa..

Att ställa upp den så den fick luft under hjälpte inget tyvärr.



#17

Postad 23 mars 2019 - 17:53

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Har exakt samma på min. Fullt normalt. Gjorde en tråd om det på Microsofts Xbox forum då jag också tyckte det lät lite konstigt i början. Men det är samma på alla. Var många som svarade där och jag har lyssnat på flera andra Xbox One X och det är likadant på alla.

:)

#18

Postad 23 mars 2019 - 18:18

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Har exakt samma på min. Fullt normalt. Gjorde en tråd om det på Microsofts Xbox forum då jag också tyckte det lät lite konstigt i början. Men det är samma på alla. Var många som svarade där och jag har lyssnat på flera andra Xbox One X och det är likadant på alla.

:)


Ok, jag har försökt läsa på lite om detta och det är ju olika meningar hela tiden

Har du länken till den tråden ?
Hade varit intressant att läsa

EDIT:

Har min på standby, men ska boxen ändå vara så varm fast den är på standby ?


Redigerat av mstoltz, 23 mars 2019 - 18:29.


#19

Postad 23 mars 2019 - 18:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Har min på standby, men ska boxen ändå vara så varm fast den är på standby ?

 

Ja det är min med.



#20

Postad 23 mars 2019 - 19:06

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Så här låter min med:

https://www.youtube....LWeHv2Bls&t=48s



#21

Postad 23 mars 2019 - 19:20

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
https://answers.micr...0a-5de9cf1bf485

#22

Postad 23 mars 2019 - 23:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tack ska läsa den i morgon ;) 



#23

Postad 24 mars 2019 - 19:55

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Xbox One X har en betydligt kraftigare fläkt än Xbox One S, plus att den är av centrifugaltyp. Jag upplever fläktbruset som dovare på Xbox One X än på Xbox One S men ungefär lika kraftigt. I båda fallen har jag dock haft dem stående med de officiella stativen.

Det ryktas dock om att olika exemplar har olika mycket fläktbrus på grund av att värmeutvecklingen skiljer sig åt en del mellan olika exemplar av APU:n.

Redigerat av Zacabeb, 24 mars 2019 - 19:58.


#24

Postad 25 mars 2019 - 09:08

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Xbox One X har en betydligt kraftigare fläkt än Xbox One S, plus att den är av centrifugaltyp. Jag upplever fläktbruset som dovare på Xbox One X än på Xbox One S men ungefär lika kraftigt. I båda fallen har jag dock haft dem stående med de officiella stativen.

Det ryktas dock om att olika exemplar har olika mycket fläktbrus på grund av att värmeutvecklingen skiljer sig åt en del mellan olika exemplar av APU:n.

Ja jag kan inte riktigt bestämma mig om det är normalt eller inte.
Jag vet ju att X är mycket kraftigare än S och därför kanske behöver mer kraft och kylning.

Håller på att installera GTA 5 just nu och se om det låter lika mycket när jag spelar det.

När jag spelar RDR2 så går fläkten hela tiden fast med olika nivåer på ljudet, och så fort jag trycker in xbox knappen på handkontrollen så går den ner i varv så den blir helt knäpp tyst.

EDIT:

Provade nu att spela GTA 5.... Totalt KNÄPPTYST !!!
Jag kunde tom höra mig själv andas.

Nu är ju inte GTA 5 i äkta 4K 

Håller på att installera Resident Evil 7, som ska vara Enhanced och i 4K så får vi se om fläkten får jobba lika hårt där som i RDR2.
Återkommer med resultat senare.


Redigerat av mstoltz, 25 mars 2019 - 09:57.


#25

Postad 25 mars 2019 - 10:12

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0
Jag upplever att min Xbox One X har blivit betydligt mer högljudd på senare tid. Men min teori är att allt fler spel utnyttjar kraften i maskinen som då måste jobba hårdare. De senaste spelen med den senaste grafiken och ofta i äkta 4k pressar nog hårdvaran till det yttersta. RDR2 med sin öppna värld och fantastiska grafik i äkta 4k kräver nog sitt, så fläkten måste nog kyla ner.

#26

Postad 25 mars 2019 - 10:15

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag upplever att min Xbox One X har blivit betydligt mer högljudd på senare tid. Men min teori är att allt fler spel utnyttjar kraften i maskinen som då måste jobba hårdare. De senaste spelen med den senaste grafiken och ofta i äkta 4k pressar nog hårdvaran till det yttersta. RDR2 med sin öppna värld och fantastiska grafik i äkta 4k kräver nog sitt, så fläkten måste nog kyla ner.

Ja så är det med.

Sen har jag hört och sett på vissa youtube att kylpastan har varit torr och dålig i vissa maskiner, vilket då gjort att den har fått jobba hårdare med fläkten



#27

Postad 25 mars 2019 - 11:34

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Har nu utvärderat lite:

RDR2

När jag spelar tex RDR2 så går fläkten i ett hela tiden, med olika ljudnivåer.
Trycker jag på xbox knappen på handkontrollen så xbox menyn kommer upp så tystnar den direkt.
Och även när jag trycker på paus så går den ner lite i varv.

Har provat att gå in och stänga av 4K ( HDR använder jag inte på detta spelet , så det är redan avstängt ), men det hjälper inte....fläkten går lika mycket när man spelar med eller utan 4K.

Resident Evil 7

Detta spelet är ju Enhanced med 4K.
Även här låter fläkten, fast inte lika mycket som med RDR2

Har även här provat att stänga av både 4K och HDR funktionerna i xbox, men hjälpte inte här heller, utan fläkten går lika mycket både med och utan 4K och HDR.

GTA 5

Detta spelet är ju inte Enhanced ( vad jag vet ).
Men här är det TOTALT KNÄPPTYST !!!

Ingen fläkt som rusar eller något, man kan tom höra sig själv andas.

*******

Så frågan är, finns det egentligen någon Xbox One X som är tyst när dom spelar tex RDR2 ?
Eller är detta normalt tro ?

Har ju hört att det finns dom som säger att deras X är helt tyst när dom spelar RDR2, och att det är fel på dom boxar som låter ?
Medans andra säger att det är normalt.

Vet ju inte vem man ska tro på ?

 



#28

Postad 25 mars 2019 - 12:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Du måste ha dörren öppen för att få kontakt med kontrollern eller?



#29

Postad 25 mars 2019 - 12:46

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Du måste ha dörren öppen för att få kontakt med kontrollern eller?

Nja det vet jag inte... men jag tror det... ska testa nån gång.

Fast om jag stänger dörren så får den inte direkt någon ventilation tror jag, för då har den bara öppet där bak så värmen kan komma ut.
Sticker jag in handen i gappet där den står så känner man att det är lite varmt redan fast man har dörren öppen ;) 

Stänger jag dörren, ja då hör jag nästan inget fläktljud alls, men jag tror att det inte blir bra ventilation då

 



#30

Postad 25 mars 2019 - 12:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Min låter också mycket när jag spelar spel från HD. Om jag inte spelar spel är den väldigt tyst. Ställde min i bänk med dörr framför för jag orkade inte lyssna på den till slut :). Tror folk är olika känsliga kring detta helt enkelt.


Redigerat av genstruktur, 25 mars 2019 - 13:09.


#31

Postad 25 mars 2019 - 13:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Ja stänger jag dörren låter den ingenting.
Men jag är bara rädd för att det inte är tillräckligt med ventilation så att den blir för varm och nått händer.

Vet ju inte hur garatin ser på det med överhettning osv

Redigerat av mstoltz, 25 mars 2019 - 13:11.


#32

Postad 25 mars 2019 - 13:20

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0

Har nu utvärderat lite:

RDR2

När jag spelar tex RDR2 så går fläkten i ett hela tiden, med olika ljudnivåer.
Trycker jag på xbox knappen på handkontrollen så xbox menyn kommer upp så tystnar den direkt.
Och även när jag trycker på paus så går den ner lite i varv.

Har provat att gå in och stänga av 4K ( HDR använder jag inte på detta spelet , så det är redan avstängt ), men det hjälper inte....fläkten går lika mycket när man spelar med eller utan 4K.

Resident Evil 7

Detta spelet är ju Enhanced med 4K.
Även här låter fläkten, fast inte lika mycket som med RDR2

Har även här provat att stänga av både 4K och HDR funktionerna i xbox, men hjälpte inte här heller, utan fläkten går lika mycket både med och utan 4K och HDR.

GTA 5

Detta spelet är ju inte Enhanced ( vad jag vet ).
Men här är det TOTALT KNÄPPTYST !!!

Ingen fläkt som rusar eller något, man kan tom höra sig själv andas.

*******

Så frågan är, finns det egentligen någon Xbox One X som är tyst när dom spelar tex RDR2 ?
Eller är detta normalt tro ?

Har ju hört att det finns dom som säger att deras X är helt tyst när dom spelar RDR2, och att det är fel på dom boxar som låter ?
Medans andra säger att det är normalt.

Vet ju inte vem man ska tro på ?


Tror iaf min beter sig mer eller mindre exakt som din iaf.
Har svårt att tro det skulle betyda att den är trasig på ngt sätt. Jag spelar dock med headset så jag märker aldrig av ljudnivån.
Skulle väl vara lite intressant och veta vilken typ av skärm folk spelar på som hävdar den är helt knäpptyst oavsett spel.

#33

Postad 25 mars 2019 - 13:30

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Min flåsar rätt rejält vid belastning, är dock inte orolig. Kör mest Fallout 76 senaste halvåret som är HDR och online. Har Scorpio-versionen.



#34

Postad 25 mars 2019 - 13:33

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tror iaf min beter sig mer eller mindre exakt som din iaf.
Har svårt att tro det skulle betyda att den är trasig på ngt sätt. Jag spelar dock med headset så jag märker aldrig av ljudnivån.
Skulle väl vara lite intressant och veta vilken typ av skärm folk spelar på som hävdar den är helt knäpptyst oavsett spel.

Ja går man ut på tex Youtube och kolar videos där, så är det nästan alltid diskutioner om att det är både normalt eller att det är onormalt.

 


Min flåsar rätt rejält vid belastning, är dock inte orolig. Kör mest Fallout 76 senaste halvåret som är HDR och online. Har Scorpio-versionen.

Vad är det för skillnad mellan Scorpio och X ?



#35

Postad 25 mars 2019 - 13:41

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0
Scorpio var väl nån limited edition för dom som beställde första batchen av One X. Har också den versionen.

#36

Postad 25 mars 2019 - 13:43

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Har nu utvärderat lite:

RDR2

När jag spelar tex RDR2 så går fläkten i ett hela tiden, med olika ljudnivåer.
Trycker jag på xbox knappen på handkontrollen så xbox menyn kommer upp så tystnar den direkt.
Och även när jag trycker på paus så går den ner lite i varv.

Har provat att gå in och stänga av 4K ( HDR använder jag inte på detta spelet , så det är redan avstängt ), men det hjälper inte....fläkten går lika mycket när man spelar med eller utan 4K.

Resident Evil 7

Detta spelet är ju Enhanced med 4K.
Även här låter fläkten, fast inte lika mycket som med RDR2

Har även här provat att stänga av både 4K och HDR funktionerna i xbox, men hjälpte inte här heller, utan fläkten går lika mycket både med och utan 4K och HDR.

GTA 5

Detta spelet är ju inte Enhanced ( vad jag vet ).
Men här är det TOTALT KNÄPPTYST !!!

Ingen fläkt som rusar eller något, man kan tom höra sig själv andas.

*******

Så frågan är, finns det egentligen någon Xbox One X som är tyst när dom spelar tex RDR2 ?
Eller är detta normalt tro ?

Har ju hört att det finns dom som säger att deras X är helt tyst när dom spelar RDR2, och att det är fel på dom boxar som låter ?
Medans andra säger att det är normalt.

Vet ju inte vem man ska tro på ?

 

 

Räckte det inte med min tråd där 80% av alla som sett den skriver att dom har samma sak och med min box som beteer sig precis likadant? :) Det är normalt. Folk ljuger även på internet om du inte märkt det innan :) Ett fåtal personer som envist hävdar att deras Xbox One X är knäpptyst är samma fenomen som folk som skriver att dom har överklockat sin processor till 12miljoner mhz och fortfarande har en temperatur på 10 grader :)


Redigerat av Jaxione, 25 mars 2019 - 13:48.


#37

Postad 25 mars 2019 - 14:42

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Räckte det inte med min tråd där 80% av alla som sett den skriver att dom har samma sak och med min box som beteer sig precis likadant? :) Det är normalt. Folk ljuger även på internet om du inte märkt det innan :) Ett fåtal personer som envist hävdar att deras Xbox One X är knäpptyst är samma fenomen som folk som skriver att dom har överklockat sin processor till 12miljoner mhz och fortfarande har en temperatur på 10 grader :)

Hej

Jag har tyvärr inte sett din tråd :( 
Jo att personer ljuger på internet vet ju alla, men det betyder ju inte att ALLA ljuger ;) 

Många verkar ju ha reagerat på detta och fakta är ju att ja.... dom låter en hel del, vissa mer än andra.
Men... är det något som är onormalt eller normalt ?

Microsoft gick ju ut att den skulle vara så himla tyst och sen så är det många som reagerar på den högljuda fläkten.
Det är ju klart att man undrar om det är normalt eller inte.

Jämför jag med min gamla S, så var det knäpptyst jämfört med min nuvarande X
Men samtidigt är det ju mer prestanda i X.

 



#38

Postad 25 mars 2019 - 19:50

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Kan ju vara så enkelt att de som hävdar att den alltid är tyst inte testat de mer krävande spelen.

Har inte rdr2 eller re7 så jag kan inte testa de spelen på min. Tror inte jag har något spel som kört fläkten på fullt blås annat än i korta stunder. Kan iofs ha missat det pga ljudanläggning eller hörlurar. 🙂

#39

Postad 25 mars 2019 - 20:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Kan ju vara så enkelt att de som hävdar att den alltid är tyst inte testat de mer krävande spelen.

Har inte rdr2 eller re7 så jag kan inte testa de spelen på min. Tror inte jag har något spel som kört fläkten på fullt blås annat än i korta stunder. Kan iofs ha missat det pga ljudanläggning eller hörlurar.

Ja så kan det också vara ju.
Men någon av alla dessa som säger så, tycker man borde ha något av dessa spelen.

Vad synd att du inte har nån av dom spelen, hade varit kul och se om det blev samma på din.
Men kan du testa några av dom spelen du har, fast utan ljud ?

Jag ska ringa i morgon och fråga hur jag ska göra, om jag ska testa att byta den eller skicka in den.

Provade att flytta ut den från skåpet så den fick mycket luft runt om, men tyvärr samma ingen skillnad.



#40

Postad 25 mars 2019 - 21:53

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Det lär inte bli någon skillnad.
Det man kan göra är att byta kylpasta och ta ut den från skåpet.
Annars är det bara att acceptera att vissa spel pressar maskinen till max.

#41

Postad 25 mars 2019 - 22:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag skulle försöka stänga skåpet på något sätt, det är gott om luft därinne. Skulle nästan överväga kabel til kontrollen om den inte responderar genom dörren. Andra tiltag är några centimeter tjocka dämpmattor av något slag att klä innsidan med förutom just lufthålen då. Innsidan av dörren också och så stänga om det går. Blir det sjukt varmt så montera en 140mm noctua fläkt bara för att få ut varmluften, klipp av sladden och köp en justerbar adapter på claes ohlson eller Biltema, skarva ihop med en sockerbit, funkar kalas.


Redigerat av Demon Slayer, 25 mars 2019 - 22:07.


#42

Postad 25 mars 2019 - 22:05

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Det lär inte bli någon skillnad.
Det man kan göra är att byta kylpasta och ta ut den från skåpet.
Annars är det bara att acceptera att vissa spel pressar maskinen till max.

Ja jag kan förstå att ett så pass stort spel som rdr2 kräver lite mer.

Men jag provade även resident evil 7, som dock inte är ett lika krävande spel ( tror jag )

Och på båda spelen gick fläkten rätt högt.

Det ända spel som var tyst, var GTA 5.

Redigerat av mstoltz, 25 mars 2019 - 22:05.


#43

Postad 26 mars 2019 - 06:23

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0

Ja så kan det också vara ju.
Men någon av alla dessa som säger så, tycker man borde ha något av dessa spelen.

Vad synd att du inte har nån av dom spelen, hade varit kul och se om det blev samma på din.
Men kan du testa några av dom spelen du har, fast utan ljud ?

Jag ska ringa i morgon och fråga hur jag ska göra, om jag ska testa att byta den eller skicka in den.

Provade att flytta ut den från skåpet så den fick mycket luft runt om, men tyvärr samma ingen skillnad.


Om nu alla här också säger att deras One X låter vid belastning så vad är oddsen att du skulle få en knäpptyst vid byte? Din var ju tyst med GTAV så med all säkerhet beror det ju på hur spelet pushar konsolens prestanda.

Alla med tysta konsoler har väl troligtvis spelat nåt äldre spel? Alternativt spelat äldre spel och blivit imponerade av det låga ljudet och sen suttit med headset och inte märkt att den varvar upp på vissa andra spel. Eller om det faktiskt är så att den är tystare mot en 1080-skärm, jag är inte helt övertygad om att det inte spelar ngn roll mellan 1080/4K skärm oavsett supersampling.

Hade däremot ALLA vi andra upplevt att boxen var knäpptyst oavsett spel kunde det nog vara värt att kolla upp. Om ljudet nu är såpass irriterande vid spelande kan ju headset vara en idé att kika på.

#44

Postad 26 mars 2019 - 07:01

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Provade lite igår, körde gow ultimate och just cause4 och då var min x ljudlös. Startade sen rdr2 och då hör man fläktljud.

#45

Postad 26 mars 2019 - 07:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Om nu alla här också säger att deras One X låter vid belastning så vad är oddsen att du skulle få en knäpptyst vid byte? Din var ju tyst med GTAV så med all säkerhet beror det ju på hur spelet pushar konsolens prestanda.

Alla med tysta konsoler har väl troligtvis spelat nåt äldre spel? Alternativt spelat äldre spel och blivit imponerade av det låga ljudet och sen suttit med headset och inte märkt att den varvar upp på vissa andra spel. Eller om det faktiskt är så att den är tystare mot en 1080-skärm, jag är inte helt övertygad om att det inte spelar ngn roll mellan 1080/4K skärm oavsett supersampling.

Hade däremot ALLA vi andra upplevt att boxen var knäpptyst oavsett spel kunde det nog vara värt att kolla upp. Om ljudet nu är såpass irriterande vid spelande kan ju headset vara en idé att kika på.

Jag har aldrig påstått att den ska vara knäpptyst, speciellt inte när den kör lite mer krävande spel som tex RDR2.
Att fläkten går på vid såna spel är ju normalt eftersom maskinen måste ju kylas ner.

Men det jag reagerar på är att fläkten är på konstant, den går aldrig ner i varv eller pausar.
Samt att jag tycker att den går rätt högt.

Sen vet jag inte varför den är helt tyst med tex GTA 5, är inte så insatt i allt detta.

Kan ju vara som du säger att det har med vilken skärm / tv man spelar på.
Men hur det ska påverka har jag ingen aning om, då jag inte är så insatt i det.

 

 

Provade lite igår, körde gow ultimate och just cause4 och då var min x ljudlös. Startade sen rdr2 och då hör man fläktljud.

Var det högt och konstant, eller gick den upp och ner och kanske rent av var tyst en stund ?

När jag spelar RDR2 eller RE7, så går fläkten hela tiden, och rätt högt.
Någon gång kan den går ner ytterst lite men det är enbart kanske max 30-60 sekunder, för att sedan gå upp max igen.

 



#46

Postad 26 mars 2019 - 08:01

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

https://answers.micr...0a-5de9cf1bf485 

 

Men du verkar redan bestämt dig att det är något fel på den så tror inte det spelar någon roll hur många som skriver här



#47

Postad 26 mars 2019 - 08:24

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

https://answers.micr...0a-5de9cf1bf485

Men du verkar redan bestämt dig att det är något fel på den så tror inte det spelar någon roll hur många som skriver här

På vilket sätt verkar det som jag har bestämt mig att det ska vara något fel på den ?

Det ända jag undrar är om detta är normalt, dvs att vid spel så ska den låta hela tiden ?
Som jag har skrivit ovan så är jag ju medveten om att den inte är helt tyst, vilket i så fall vore konstigt eftersom den behövs ju kylas ner, speciellt vid kraftigare spel.
Men från att fläkten går igång då och då för att kyla ner maskinen, till att den är i gång hela tiden, det undrar jag om det är normalt.

Sen har jag absolut ingen lust att behöva åka och byta den eller behöva skicka iväg den för reperation OM det skulle vara något fel på den.
Så därför ställer jag ju frågorna här.

Speciellt eftersom andra också har reagerat över detta med fläkten på X.
Det är ju inte bara jag, utan många runt om i världen.

Jag kommer ju ifrån One S, där jag inte haft detta problemet med att fläkten är igång hela tiden.
Då gick fläkten igång lite då och då , och låg inte på hela tiden.
Så det är ju klart att jag undrar om det är normalt eller inte....man måste ju få ställa frågan.

Så på vilket sätt har jag då redan bestämt mig ?

Redigerat av mstoltz, 26 mars 2019 - 09:47.


#48

Postad 26 mars 2019 - 09:46

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Du jämför äpplen och päron.
Du har bytt till en maskin som producerar 100 W mer vid maxbelastning.
Någonstans måste värmen ta vägen i den lilla lådan.
Ett 5 år gammalt spel som inte är 4K kommer naturligtvis inte belasta maskinen nämnvärt.

#49

Postad 26 mars 2019 - 09:53

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Du jämför äpplen och päron.
Du har bytt till en maskin som producerar 100 W mer vid maxbelastning.
Någonstans måste värmen ta vägen i den lilla lådan.
Ett 5 år gammalt spel som inte är 4K kommer naturligtvis inte belasta maskinen nämnvärt.

Ja det är ju sant.
Och som jag sagt hela tiden att jag förstår att detta är en kraftigare maskin med mer prestanda inget snack om saken.

Men frågan är, ska fläkten gå högvarv hela tiden vid spelande ?
Man kan ju tyckas att den ändå skulle gå ner i varv någon gång under hela tiden och tom gå ner helt ibland. ?



#50

Postad 26 mars 2019 - 11:33

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

För att förtydliga. Min One X är inte helt ljudlös någonsin. Man kan ana fläktljudet om det är tyst i rummet och man är mindre än en meter ifrån. Håller man örat ett par dm ifrån xboxen så är fläktljudet tydligt. Har däremot inte hittat något spel som får den att köra på högvarv än, testade Vampyr och Apex igår. Det är mer ett konstant blåsande ljud.

 

Hade varit intressant att hitta ett spel som triggar max fläkt på era som jag också har så jag kan testa. Har game pass tex. :)

 

Om det är ett spel som kör max cpu/gpu hela tiden som triggar detta, och det då krävs max varvtal på fläkten så tycker jag inte att det är konstigt att fläktandet är konstant på max. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.