Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAS - Netgear ReadyNAS NV+

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Netgear ReadyNAS NV+ RND4250 1TB (NAS-servrar) 1 6,6 (4) Inga priser
Netgear ReadyNAS NV+ RND4450 2TB (NAS-servrar) 0 (0) Inga priser
Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 (NAS-servrar) 4 6,33 (23) Inga priser
Netgear ReadyNAS NV+ RND4275 1.5TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 11 oktober 2007 - 09:26

starg4ze
  • starg4ze
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jag har köpt en ReadyNAS NV+ 2TB som jag tänkte använda för att lagra media på. Idag har jag ca 1,5TB på en server, men den vill jag from nu bara använda för min firmas ändamål. Jag planerar att använda min MiniMAC som mediaspelare, och frågan är: Är det någon som gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter? Jag kommer framförallt att strömma rippade DVD:er (Video_TS/Iso) samt HD-material(MPEG2-TS/x264). Hur är prestandan t.ex?

Jag fick precis minnesuppgraderingen(256MB->1GB) Jag läste att det gö stor skillnad på prestandan.

Hursom helst...jag återkommer med åsikter och tankar när jag är igång på allvar.

Cheers!

/Starg4ze

#2

Postad 11 oktober 2007 - 11:15

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tjena!!

Du kan hitta mycket info om ReadyNAS som media-NAS på MPCclub.com, där är flera som kör den.

Jag tror den är en av de bättre du kan köra!!

Lycka till!! :)

#3

Postad 12 oktober 2007 - 17:28

dalaleif
  • dalaleif
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Klart intressant att höra din utvärdering, funderar själv på en sådan lösning, men det man läst hitills så verkar den stora nackdelen med NAS vara överföringshastigheten.

#4

Postad 14 oktober 2007 - 09:42

starg4ze
  • starg4ze
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Ok...

Jag har nu testat fram och tillbaka. Jag har uppgraderat till 1G minne, men ser väl inga jätteförbättringar i prestandan. Från min Minimac och MBP får jag ca 24MB/s sustained read och ca 14MB i Write. Det funkar bra att strömma DVD och andra SDTV filmer. Har inte hunnit testa HD-material än.

MEN...jag köpte en Squeezebox också. ReadyNASen har inbyggs slimserver, och jag kan bara säga UNDERBART!!! ;) Det fungerar så J....la bra att strömma musik, podcaster från SR samt radiokanaler från Internet(inklusive SR P1 mm). Det var länge sen jag blev så positivt överaskad av nån pryl. Klar rekommendation på Squeezen och Readynasen. Eller rättare sagt...om du har en Readynas: KÖP EN SQUEEZE!

/SG

#5

Postad 02 november 2007 - 09:27

localhost
  • localhost
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Kul att läsa dina intryck! Jag har sedan länge en Squeezebox, men min musikserver dog nyligen tack vare trippel-diskkrasch (dåligt moderkort...) så nu är jag på marknaden efter en bra filserver... och ReadyNASen verkar ju lovande.

#6

Postad 04 november 2007 - 18:09

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Starg4ze, det skulle vara väldigt kul att få en uppföljning över dina intryck efter ett tag med NAS:en.
Spontant så tyckte jag att den verkar lite dyr, men det beror väl på vad man jämför den med...och när man väl har den så kanske den löser samtliga serverproblem man har...

mvh Manor

#7

Postad 13 november 2007 - 21:57

TsUPeR
  • TsUPeR
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Kolla priset på Divxplayer.nl . Ni har tills i morgon 20.00 på er att köpa. 7100 för en 2*500Gb är ruskigt bra :P

#8

Postad 16 november 2007 - 15:56

starg4ze
  • starg4ze
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Starg4ze, det skulle vara väldigt kul att få en uppföljning över dina intryck efter ett tag med NAS:en.
Spontant så tyckte jag att den verkar lite dyr, men det beror väl på vad man jämför den med...och när man väl har den så kanske den löser samtliga serverproblem man har...

mvh Manor


Jag är fortfarande mycket nöjd med den, och ser fram emot den skarpa SW 4.0 som är pg till Naset. Jag kör idag på b6 men det funkar så bra att jag inte vågat byta...Om du letar NAS kan jag bara säga att ReadyNASet är rekommenderat. Jag har tidigare testat Lacies Etherdisk(2.0TB) men den var jag inte nöjd med, utan sålde ganska omgående igen.

#9

Postad 23 november 2007 - 10:15

localhost
  • localhost
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Jag är fortfarande mycket nöjd med den, och ser fram emot den skarpa SW 4.0 som är pg till Naset. Jag kör idag på b6 men det funkar så bra att jag inte vågat byta...Om du letar NAS kan jag bara säga att ReadyNASet är rekommenderat. Jag har tidigare testat Lacies Etherdisk(2.0TB) men den var jag inte nöjd med, utan sålde ganska omgående igen.


Raidator 4.0 är nu släppt: http://infrant.com/f...pic.php?t=14307

#10

Postad 29 november 2007 - 11:24

TsUPeR
  • TsUPeR
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Vilken liten läckerbit! :) fick precis min från divxplayer.nl. Ska återkomma med hur den funkar med min popcornhour.

> Den funkar perfekt! köp!

>Kopplade precis in en APC CS350 UPS för att klara ett strömavbrott lite bättre, funkar kalas, 42 min drifttid enl Frontview.
>MIn Epson skrivare funkar också! Sån grym liten maskin!

Redigerat av TsUPeR, 01 december 2007 - 00:56.


#11

Postad 01 december 2007 - 01:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag har inte riktigt greppat den här maskinen...

Säg jag börjar med 3 diskar på 500 Gig ... kan jag sen stoppa i en disk på 1 TB som fjärde-disk och utnyttja allt utrymme på den? eller måste alla vara lika stora.

Funkar den typ som en DROBO?

#12

Postad 02 december 2007 - 20:41

TsUPeR
  • TsUPeR
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Jag har inte riktigt greppat den här maskinen...

Säg jag börjar med 3 diskar på 500 Gig ... kan jag sen stoppa i en disk på 1 TB som fjärde-disk och utnyttja allt utrymme på den? eller måste alla vara lika stora.

Funkar den typ som en DROBO?


Nix, du kan bara utnyttja 500Gb av din 1TB (i x-raid läget) men när du väl bytt ut samtliga diskar till 1 TB så har du 3TB i raid 5.

#13

Postad 29 december 2007 - 16:30

chredpep
  • chredpep
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

MEN...jag köpte en Squeezebox också. ReadyNASen har inbyggs slimserver, och jag kan bara säga UNDERBART!!! ;) Det fungerar så J....la bra att strömma musik, podcaster från SR samt radiokanaler från Internet(inklusive SR P1 mm). Det var länge sen jag blev så positivt överaskad av nån pryl. Klar rekommendation på Squeezen och Readynasen. Eller rättare sagt...om du har en Readynas: KÖP EN SQUEEZE!


Hej
Jag funderar själv på att skaffa en ReadyNAS just för att använda som server till min Squeezebox. Hur är paketeringen av Slimserver som medföljer ReadyNAS? Jag antar att man inte kan lägga till egna plugins? Kommer det några uppdateringar på den? Går det att komma åt OSet i ReadyNAS så att man kan installera själv?

Tack för eventuella svar.

/Chris

#14

Postad 03 januari 2008 - 12:52

TsUPeR
  • TsUPeR
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
Jo, du kan komma åt os-et med nyasta FW. Vad jag har förstår kan man mecka en hel del mha root-access

#15

Postad 13 januari 2008 - 01:20

Unregistered41ed274c
  • Unregistered41ed274c
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag har inte riktigt greppat den här maskinen...

Säg jag börjar med 3 diskar på 500 Gig ... kan jag sen stoppa i en disk på 1 TB som fjärde-disk och utnyttja allt utrymme på den? eller måste alla vara lika stora.

Funkar den typ som en DROBO?


Nix, du kan bara utnyttja 500Gb av din 1TB (i x-raid läget) men när du väl bytt ut samtliga diskar till 1 TB så har du 3TB i raid 5.


Är du säker, fick intrycket att man kunde utnytja allt utrymme. Isådana fall är Drobo överlägsen, lite synd att den ännu inte har Ethernet. Men för mig är möjligheten att kunna blanda storlekar ett lipus test. Som privatperson vill man absolut inte vara tvungen att behöva ha samma storlek på diskarna.

Och samma storlek lär det bli, för har man först 2x500Gb oh sedan köper en 1 TB. Lär det finnas 1,5TB när det är dax att byta ut 500GB och så kommer det fortsäta.

Och sedan är 4 diskar lite lite, vill nog ha 5 eller 6st då rätt stor procent av lagrigsutrymmet försvinner i Raid5 på 4 diskar.

#16

Postad 13 januari 2008 - 11:39

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
//Tråd flyttad. Den hör bättre hemma här. /nima01

#17

Postad 21 januari 2008 - 12:03

localhost
  • localhost
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Jag har inte riktigt greppat den här maskinen...

Säg jag börjar med 3 diskar på 500 Gig ... kan jag sen stoppa i en disk på 1 TB som fjärde-disk och utnyttja allt utrymme på den? eller måste alla vara lika stora.

Funkar den typ som en DROBO?


Nix, du kan bara utnyttja 500Gb av din 1TB (i x-raid läget) men när du väl bytt ut samtliga diskar till 1 TB så har du 3TB i raid 5.


Är du säker, fick intrycket att man kunde utnytja allt utrymme. Isådana fall är Drobo överlägsen, lite synd att den ännu inte har Ethernet. Men för mig är möjligheten att kunna blanda storlekar ett lipus test. Som privatperson vill man absolut inte vara tvungen att behöva ha samma storlek på diskarna.

Och samma storlek lär det bli, för har man först 2x500Gb oh sedan köper en 1 TB. Lär det finnas 1,5TB när det är dax att byta ut 500GB och så kommer det fortsäta.

Och sedan är 4 diskar lite lite, vill nog ha 5 eller 6st då rätt stor procent av lagrigsutrymmet försvinner i Raid5 på 4 diskar.



Så här är det:

Om du har 3 diskar á 500 GB så har du under RAID-5 alt. X-Raid kapaciteten 1000 GB. (En disk går bort för paritet).

Om du lägger till disk 4 på 1000 GB så kan RAID-5/X-Raid utnyttja 500 GB på den i samma array/datavolym som de tidigare 3, vilket ger en total kapacitet med dessa 4 diskar på 1500 GB.

De återstående 500 GB kan du givetvis använda, men det blir en i egen datavolym.

Så var det med det!

#18

Postad 07 april 2008 - 15:37

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

  • 792 inlägg
  • 0
hej

är ni nöjda med denna apparat?

jag har precis köpt en.

Väntar på att få den på posten.

Kan man formattera hårddiskarna i readynasen? Hur fungerar det isåfall?

Redigerat av ericdvd, 09 april 2008 - 16:20.


#19

Postad 11 april 2008 - 17:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Men... man kan alltså stoppa in olika diskar.. olika storlekar och fabrikat? Man måste inte ha identiska diskar?

edit: Nevermind, jag hittade det jag sökte ... bra sugen på en sån här alltså... var helt inne på drobo, men den här kan ju så mycket mer.

En fundering bara? Det finns ingen torrentklient på den eller?

hmmm edit igen ... enligt den här guiden verkar det ju finnas torrentprogram även i NV+ och inte bara i duo! http://www.readynas.com/?page_id=193 .. stämmer eller?

Redigerat av Martin, 11 april 2008 - 18:04.


#20

Postad 12 april 2008 - 14:12

silvertintin
  • silvertintin
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej

Jag är också intresserad av den här NAS:en. Ni som har köpt den - vad tycker ni?

Hur är ljudvolymen med 4 diskar? Går det att konfigurera enheten så att den går i sparläge då den inte används?

Jag hade tänkt använda 4x500GB. Jag gissar att man inte bör köpa de allra billigaste diskarna. Vilka diskar är det som ingår i paketen?

Jag har sett att det ingår 250MB minne. Räcker det för att strömma tex DVD-filer från NAS:en?

Mvh
Mathias

#21

Postad 07 maj 2008 - 15:44

escapade
  • escapade
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Funderar på denna... Hur är värmeutvecklingen i denna burk?

#22

Postad 07 maj 2008 - 15:48

escapade
  • escapade
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Undrar även över strömförbrukningen....

#23

Postad 07 maj 2008 - 17:57

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0
För min del så hade jag köpt en billig datror för det priset och proppat in diskar.

Ni som använder NAS på företag. Tänk er för, det är inget bra backup-media.

Redigerat av dunde, 07 maj 2008 - 17:57.


#24

Postad 10 maj 2008 - 12:13

Prauter
  • Prauter
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag har hemma-verisonen på den här burken, alltså ReadyNas Duo.

Jag har två hårddiskar på 500gb styck och undrar helt enkelt om jag kan köra i något läge där jag utnyttjar all kapacitet. Alltså 1TB. Förstår mig inte riktigt på FAQ:en på hemsidan och det verkar vara den enda infokällan.

Jag är alltså i nuläget inte intresserad av att ha en backup på den andra hårddisken.

Glad för all hjälp!

Edit: Hittade svaret själv. Det går helt enkelt inte att köra ReadyNas Duo i något annat än X-raid.

Redigerat av Prauter, 13 maj 2008 - 15:26.


#25

Postad 20 juni 2008 - 03:44

reboot
  • reboot
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
ReadyNAS NV+ är inte högljudd. Skulle ljudet störa dig så ställ den i en garderob. Fast då kan du inte läsa av den trevliga displayen...
Kör fyra 500GB diskar i X-RAID läge. Det ger 1380GB att använda.
Tämligen dyr apparat, men du betalar ju för säker lagring.

Om den är slö? Jag kör gigabit och 256MB RAM (standard) och den är snabbare än min förra NAS (Freenas) och Dlink DNS-323.
Om du fortfarande inte är nöjd med prestandan går den att trimma upp ytterligare. Se http://www.readynas.com/för mer info. Eller stoppa in mer minne, fast vad det verkar så gör det ingen större skillnad såvida inte du har 5000 klienter som anropar NASen.

Rekommenderas starkt.

#26

Postad 24 juni 2008 - 11:16

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Hur väl fungerar Duo:n mot XBox 360?

Sonen har nämligen en 360 och jag funderar på att skaffa en Duo för lagring av bilder och DV-filmer. NAS:en ska streama till 360:n över 100Mbit Ethernet.

Redigerat av khalnur, 24 juni 2008 - 11:18.


#27

Postad 10 september 2008 - 17:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Bra pris hos Dustin nu, dags att slå till för er som är sugna :)

http://www.dustin.se...odid=5010116261

#28

Postad 26 september 2008 - 13:23

TheQ
  • TheQ
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag fattar inte .. Varför är en ReadyNas NV+ med 4x250gb billigare än en helt utan disk hos Dustin? Funderar på att skaffa mig en sånhär och stoppa i 4x1.5Tb, då borde man klara sig ett tag, men jag blir förvirrad av dustins prissättning. Har jag missat nåt? <_<

#29

Postad 02 oktober 2008 - 07:54

TheQ
  • TheQ
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Nevermind, dustin verkar ha tagit sitt förnuft till fånga och rättat till priserna någon gång de senaste dagarna..

#30

Postad 12 oktober 2008 - 11:39

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt att införskaffa en NAS och NV+ ligger nära till hands. Dock är strömsnålhet viktigt för mig och jag ser att Western Digitals Caviar-diskar inte är rekommenderade till denna NAS. Finns det några andra diskar med "Caviar-funktionalitet", dvs tysta och strömsnåla, som kan rekommenderas?

#31

Postad 26 oktober 2008 - 17:08

gost
  • gost
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Om jag tar en tom ReadyNAS NV+ och köper 4st Seagate ES.2 500Gb diskar, så blir totalen ca 8,300 kr. Om jag köper en med 4st 500Gb förinstallerade så kosta den 13 200 kr. Vad beror detta på? Missar jag något?

Priserna gäller komponentcenter.com

#32

Postad 26 oktober 2008 - 17:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Om jag tar en tom ReadyNAS NV+ och köper 4st Seagate ES.2 500Gb diskar, så blir totalen ca 8,300 kr. Om jag köper en med 4st 500Gb förinstallerade så kosta den 13 200 kr. Vad beror detta på? Missar jag något?

Priserna gäller komponentcenter.com

Folk är lättlurade.

#33

Postad 26 oktober 2008 - 18:28

gost
  • gost
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Kan det vara så enkelt? Skamligt i så fall.

Vet ni om hållarna till hårddiskarna följer med själva NAS:en eller behöver jag köpa en sådan för varje hårddisk? Jag är inne på att köpa 4 diskar. Är det något annat är diskar man behöver köpa?

#34

Postad 28 oktober 2008 - 00:03

datandyh
  • datandyh
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Kan det vara så enkelt? Skamligt i så fall.

Vet ni om hållarna till hårddiskarna följer med själva NAS:en eller behöver jag köpa en sådan för varje hårddisk? Jag är inne på att köpa 4 diskar. Är det något annat är diskar man behöver köpa?


Ja, det är utan tvekan överpris på diskar när man köper dem med själva lådan.

Kabinett till diskarna ingår i lådan så inga extra sådana behöver införskaffas.

#35

Postad 28 oktober 2008 - 15:28

mthulin
  • mthulin
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
dublett-post borttaget.

Redigerat av mthulin, 28 oktober 2008 - 15:32.


#36

Postad 28 oktober 2008 - 15:31

mthulin
  • mthulin
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Kan jag köra ReadyNAS kopplat direkt till en switch så att den får en extern IP av BBB (jag har upp till fem dynamiska IP). Anledningen till att jag frågar är att det står i specen: Router and broadband connection required for remote access features.
Betyder det att den måste vara kopplad bakom en router (antar att de menar NATat nät med egen DHCP)? Skulle den fungera tillsammans med exempelvis en PS3a då både PS3 och NAS har externa IP adresser (fast sitter i samma switch)?

Kör ju hellre med switch än någon strulig router som lägger av med jämna mellanrum.

Tacksam att höra era åsikter.

#37

Postad 28 oktober 2008 - 20:21

BruteBonk
  • BruteBonk
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Kan inte bestämma mig om jag ska ha ReadyNAS Duo eller NV+...

Vore gott med en NV+ då den borde vara mer framtidssäkrad p.g.a. dubbelt antal platser. Men det är ju i rent privat bruk jag tänkt använda den. Riktigt dyr är den också, NV+.

Ni som har ReadyNAS Duo. Klarar ni er på den?

Fixar båda HD material?

#38

Postad 05 november 2008 - 00:21

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Kan jag köra ReadyNAS kopplat direkt till en switch så att den får en extern IP av BBB (jag har upp till fem dynamiska IP). Anledningen till att jag frågar är att det står i specen: Router and broadband connection required for remote access features.
Betyder det att den måste vara kopplad bakom en router (antar att de menar NATat nät med egen DHCP)? Skulle den fungera tillsammans med exempelvis en PS3a då både PS3 och NAS har externa IP adresser (fast sitter i samma switch)?

Kör ju hellre med switch än någon strulig router som lägger av med jämna mellanrum.

Tacksam att höra era åsikter.


Låter väl inte som någon vidare säkerhet att köra en NAS med alla dina viktiga filer, bilder, etc rätt ut mot internet utan brandvägg. (Gäller eg alla grejor, datorer, PS etc)

Om både Ps3 och Nas har externa ip-adresser så blir det ju samma sak som från vilken annan internetansluten pryl att komma åt nasen, så det går väl men det går ut på internet för att komma åt den. (visst lite förenklat pga samma nät etc)

Men min rekomendation är ändå att alltid hålla sina prylar bakom en brandvägg (dvs router), köp en lite dyrare nyare router så är du nog problemfri

Sen funderar jag också på en sån här burk nu då jag såg något blad någonstans att det skulle vara 50% rabatt på ReadyNas NV+ fram till nyår (den utan diskar).
Väljer NV+ istf Duo pga utbyggnadsmöjligheterna med mer disk. tänkte starta med 2 diskar och sen ta mer framöver om det behövs.

#39

Postad 05 november 2008 - 22:27

joama
  • joama
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
vet du vart det var 50% rabatt på nv+

Sen funderar jag också på en sån här burk nu då jag såg något blad någonstans att det skulle vara 50% rabatt på ReadyNas NV+ fram till nyår (den utan diskar).



#40

Postad 10 november 2008 - 10:23

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

vet du vart det var 50% rabatt på nv+


Kollade upp det lite närmare och det verkar som iaf vår leverantör inte lämnar 50% utan de anger det som "nästan halva priset", men jag tycker inte det stämmer, känns mer som någon 100-lapp billigare bara. Har dock inte tillräcklig koll på deras tidigare pris för att tjata mer.

Kollade också med Dustin och de sa följande:

Eftersom vi inte jobbar som distributör så är det inget vi har fått ta del av tyvärr. I detta fall gäller det de distributörer som säljer vidare Netgear’s produkter till återförsäljare. Dock har vi inte hört något om detta, men det kommer att komma en kampanj på NV+ innan jul har jag hört.



#41

Postad 17 november 2008 - 23:48

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Kan jag koppla in den här mot min router och med hjälp av iTunes server lyssna på musiken på min NAS på andra platser än i nätverket? Tänker på en RND4000

Är ni nöjda med prestandan i övrigt? Kör en vanlig miditower med Debian nu mot mitt gigabitnätverk, kommer ReadyNAS kännas slöare?

Och har jag fattat det rätt att den funkar likadant som Drobon när man ska expandera? Säg att jag sitter med 4x500GB och när jag en vacker dag har växt ur det, så är det bara att plugga ur en disk i taget och ersätta med en större?

Redigerat av Unregistered9ecb8cc4, 17 november 2008 - 23:57.


#42

Postad 04 december 2008 - 08:13

konjgf
  • konjgf
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
En fundering jag har är om det går stoppa i större diskar än 1TB-diskar?

Tänkte i så fall köpa en NV+ utan diskar och sedan stoppa i 2st 1,5TB-diskar som startpaket. Då har man ganska bra utbyggnadsmöjligheter för framtiden.

#43

Postad 07 december 2008 - 22:46

jnorberg
  • jnorberg
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
går det att installera några extra program på en sådan här? Tänkte först och främst på att installera en annan torrent-klient typ utorrent?

#44

Postad 14 december 2008 - 10:53

Aruba4608
  • Aruba4608
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

En fundering jag har är om det går stoppa i större diskar än 1TB-diskar?

Tänkte i så fall köpa en NV+ utan diskar och sedan stoppa i 2st 1,5TB-diskar som startpaket. Då har man ganska bra utbyggnadsmöjligheter för framtiden.


Taget från http://www.readynas....hp?f=18&t=23262

********************************************************
Seagate 1.5TB Customers,

Some Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB hard drives may show uncharacteristic operation when used with Mac and Linux operating systems in multi-drive configurations. Users may experiences pauses in video streaming applications or a dropped drive from RAID arrays. Customers seeing these symptoms should contact Seagate Technical Support for a firmware upgrade.

In order to assure the proper application of the new firmware, please email a description of the issues you’re seeing to Seagate ([email protected]) Please include the following disk drive information: model number, serial number and current firmware revision. Also, please describe your system,operating system and the application in use when the issue arose. We will respond, promptly, to your email request with appropriate instructions.

As an alternative to the contact email address above please access http://www.seagate.c...out/contact_us/
********************************************************

Köpte själv NV+ med 2 st 1,5Tb discar igår...

#45

Postad 15 december 2008 - 17:55

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Någon som har nappat på kampanjen från Misco (Netgear ReadyNAS NV+ för 3995kr), är det ett bra pris eller finns det bättre alternativ?

#46

Postad 15 december 2008 - 19:11

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Någon som har nappat på kampanjen från Misco (Netgear ReadyNAS NV+ för 3995kr), är det ett bra pris eller finns det bättre alternativ?

Med dagens höga dollarkurs så är det ett bra pris, närmaste konkurrent med liknande prestande (Qnap 409) ligger nästan 1000-lappen högre.

Själv hoppas jag verkligen att det kommer en uppföljare till NV+ snart, med aningens bättre prestanda. Men Qnap, Synology och Thecus är av intresse också.

#47

Postad 16 december 2008 - 18:04

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Vågar man slå till på Netgear ReadyNAS NV+, tänk om det kommer en uppföljare vilken dag som helst?

#48

Postad 16 december 2008 - 18:35

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Ja, tänk...

Så är det med hemelektronik, man köper en pryl och är supernöjd i 2 veckor, sedan kommer en ny pryl med bättre prestanda till lägre pris och man är besviken i 2 månader, sedan inser man att prylen man köpte faktiskt duger gott till sina behov och är nöjd i 2 år, sedan har tekniken utvecklats så pass att man vill ha nya funktioner och börjar snegla efter nya saker och så är man tillbaka på ruta ett igen.

Vad ska du ha NASen till? Om du som jag har tänkt att lagra film, musik, foton och göra backup på din dator lite då och då så duger den alldeles utmärkt, filkopieringen kanske inte är den snabbaste, men för mig spelar det inte så stor roll om det tar 3 eller 8 minuter att kopiera en film. Den har inga problem att streama film till din mediaspelare. Den har all funktionalitet som jag behöver och den är relativt strömsnål. Just nu är det min ekonomi som hindrar från köp, men skulle jag köpt idag hade valet varit mellan denna eller Qnap 409. Outsiders finns, men är antingen för dyra eller saknar ex bittorrentklient.

#49

Postad 16 december 2008 - 20:21

roger_w
  • roger_w
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Hejsan!

Efterföljaren finns väl redan, Readynas Pro med plats för 6 diskar och ett pris som får tomten att hicka.

/Roger

#50

Postad 16 december 2008 - 21:06

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Jo, men som du säger är priset sjukt, inget för gemene man.
En hemma-NAS anser jag bör hålla ett pris på ca 1000-1250 kr/hdd-plats om man ska ha en enkel tumregel.

När jag menar efterföljare är jag snarare ute efter en med 4 diskplatser, samma funktionalitet men aningens snabbare processor, lite mer minne, mm.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.