Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAS - Netgear ReadyNAS NV+

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Netgear ReadyNAS NV+ RND4250 1TB (NAS-servrar) 1 6,6 (4) Inga priser
Netgear ReadyNAS NV+ RND4450 2TB (NAS-servrar) 0 (0) Inga priser
Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 (NAS-servrar) 4 6,33 (23) Inga priser
Netgear ReadyNAS NV+ RND4275 1.5TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 16 december 2008 - 22:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

När jag menar efterföljare är jag snarare ute efter en med 4 diskplatser, samma funktionalitet men aningens snabbare processor, lite mer minne, mm.

aka ... en dator B)

Är man ute efter att göra lite mer avancerade saker är det den bästa medicinen.

#52

Postad 16 december 2008 - 22:28

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

aka ... en dator B)

Är man ute efter att göra lite mer avancerade saker är det den bästa medicinen.

Jag pratar inte om mer avancerade saker, jag pratar om ex Synology DS408, Qnap 509. En NAS är ju i princip en dator, dedikerad för nätverkslagring. För egen del har jag varken tid, lust eller ork att fundera och meka ihop en egen NAS. Jag betalar gärna några hundralappar (kanske t.o.m. 1500 kr) extra för att slippa böket och med vetskapen att det är en fungerande produkt som dessutom inte drar så med ström som en dator ofta har en tendens att göra, trots strömsnåla komponenter. Nu ska vi dock inte förvandla den här tråden till en bygg-själv-kontra-köp-färdigbyggt-diskussion, så jag lämnar det stickspåret omgående med att bara säga att visst en dator är ju grymt kompetent och den gör vad du vill att den ska göra, men uppfylls alla dina önskemål av specifikationerna hos en NAS så blir det för min del - en NAS.

#53

Postad 17 december 2008 - 09:21

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Berkan- Jag tänkte använda den för musiklagring och streaming till min Slimdevices Transporter. Jag antar att den duger alldeles utmärkt till detta ändamål. Har tänkt köra Netgear ReadyNAS NV+ och 2st WD Green WD10EACS 1TB med spegling för backup. Har idag en Netgear SC101 och tycker att det går alldeles för segt att flytta över filer till den. Vad tror ni om mitt val, blir det ett lyft mot min nuvarande SAN?

Redigerat av Heavyfuel, 17 december 2008 - 17:25.


#54

Postad 17 december 2008 - 10:29

nr1_jag
  • nr1_jag
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Berkan- Jag tänkte använda den för musiklagring och streaming till min Simdevices Transporter. Jag antar att den duger alldeles utmärkt till detta ändamål. Har tänkt köra Netgear ReadyNAS NV+ och 2st WD Green WD10EACS 1TB med spegling för backup. Har idag en Netgear SC101 och tycker att det går alldeles för segt att flytta över filer till den. Vad tror ni om mitt val, blir det ett lyft mot min nuvarande SAN?



En liten detalj angående ditt val av hårddiskar bara. De stöds inte officiellt av Netgear till just NV+, då de rekommenderar att man stänger av spin-down effekten på just de "gröna" hårddiskarna, annars kan man få något felmeddelande från NASen. Dock är det tydligen inga problem om man kör dem med den funktionen avstängd, även om man då förlorar lite av diskens fördelar. Finns även många på andra forum som rapporterar att de kört längre tid med just ditt val av diskar, och klarat sig alldeles utmärkt.

NV+ lista över garanterat stödda hårddiskar är enligt men vääääldigt skral om man tittar på deras hemsida, förstår inte att de inte lyckats bygga ut den efter de år produkten funnits i handeln...

#55

Postad 17 december 2008 - 11:15

nr1_jag
  • nr1_jag
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Hm nuvarande priset på misco för 3995kr för NV+ gör att jag blir sugen på att skaffa den... Nyss köpt en Qnap TS-209 II med 1TB hd (ska utökas med ytterligare en disk så d blir RAID).

Men funderar nu på om inte denna NV+ är mer framtidssäker med sina 4 platser mot Qnapens 2...? På min Qnap kommer jag inte upp i mer än 1TB i Raid, vad blir maximala för NV+?

Det jag kommer använda den till är backup av bilder & dokument, squeezebox samt om den klarar av att streama HD-material? Gör jag rätt om jag byter min qnap till denna?

#56

Postad 17 december 2008 - 11:50

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
nr1_jag- Har du någon länk till vilka hårddiskar som stöds av NV+?
Om halva grejen med WD Green försvinner så kanske man ska satsa på Samsung SpinPoint F1 1TB istället.

#57

Postad 17 december 2008 - 13:05

nr1_jag
  • nr1_jag
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
http://www.readynas.com/?page_id=76

Den officiella listan, dock kan du kolla i deras forum så finner man att det är fler modeller som folk prövat som funkar för det flesta. Men som Netgear inte lämnar ngn garanti på - eftersom d inte är 100%

#58

Postad 17 december 2008 - 13:55

tonijj
  • tonijj
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Har följt tråden med intresse och funderar på någon av följande produkter:

Ready NAS Duo
Qnap 209 II Pro
Synology CS407e.

Idag har jag en Synology DS106j som jag är väldigt nöjd med, men kan tyvärr inte bygga ut den, plus att den inte klarar att streama till min Squeezebox boom.

Vad ska jag ha NAS till?

-Lagra media (ISO film, mp3, bilder och div dokument som är viktiga)
-Streama ljud till mina datorer (Mac/Windows)
-Streama ljud till min Squeezebox Boom
-Streama video till dator/framtida media enhet t ex: Popcorn
-Backa upp givna kataloger på daglig basis från mina datorer

Ett annat krav är givetvis att kunna koppla in USB diskar externt för utbyggnad.

Vill även att NAS enheten skall klara att t ex streama musik till Squeezeboxen samtidigt som man streamar video till en annan enhet.

Vilken enhet rekommenderar ni? Om ni har någon förutom de jag nämnt ovan så är jag idel öra ;)

Ps. Gärna ej över 4000kr, är det under så är det mer än OK ;)

#59

Postad 02 mars 2014 - 19:13

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Gammal gammal tråd men jag sitter på en dylik maskin med tre av fyra diskplatser fulla och ca 96% av av diskytan är full. De diskar som sitter i är 2tb seagate diskar köpta runt 2010 för 800-900 kr/st om ja nu går in på readynas kompabilitetslista finner jag några seagate diskar som kostar mer än 1500kr/st..

Min fråga är hur stor risk är det om jag köper en billig seagate disk med samma specifikation som de som sitter i att den inte fungerar?

#60

Postad 03 mars 2014 - 19:56

Unregistered5ae3e7fd
  • Unregistered5ae3e7fd
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Här är en bra länk om varför man ska tänka på att välja NAS-anpassade diskar.
http://www.custompcr...rage-nas/19177/

#61

Postad 03 mars 2014 - 21:32

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Jag har kört ett par år åtminstone på WD Green hemma utan problem, och jag vet en f.d. kund som kör lagringsmaskiner på totalt bortåt 100 TB som till största del består av WD Green-diskar. Så det är inte helt självklart att det skulle vara ett problem.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.