Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - soundbar med pondus, finns det?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 januari 2019 - 06:45

mrBira
  • mrBira
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej å hå!
Sålde iväg hemmabion pga att vi (sambon) vela ha bort förstärkaren som tog plats i mediamöbeln.
Nu söker jag en rejäl soundbar + sub.

Lyssnat på JBL Bar 3.1 och 5.1 - bra bas, i övrigt inte intressant
LG SK10Y - trevligt ljud, men absolut på toook för lite kräma!?! Måste ha varit något fel på anläggningen jag lyssnade på hos Mediamarkt, hoppas jag iaf. Volymen var dock på max.
Samsung HW-k960 - bra ljud, men lyssnade inte i ett optimalt rum, utan det var nog 7 meter till taket, så svårt att få en uppfattning om hur det egentligen ska låta.

Hade gärna lyssnar på Yamaha YSP 5600 (med sub), Sony ST5000 och Samsung N960 men inte hittat nån i närheten som har nån av dessa.. antar att det är nån av dessa 3 som är kungen bland Soundbars just nu, men vilken? =)

Jag har en Philips 65PUS8303 Android TV som jag hade tänkt köra Netflix, KODI osv på.
Klarar dessa limpor att spela upp Atmos från TV'n?

Något annat att tänka på?

Nä nu hoppar jag på bädden efter ett tungt 12-timmars nattskift!

Edit: vill såklart att soundbaren ska stödja de vanligaste formaten, inkl Atmos och gärna DTS:X. Lyssnar en del på musik med, via spotify på TV'n, så helt klart en fördel om även musik låter bra!

Redigerat av mrBira, 20 januari 2019 - 07:23.


#2

Postad 20 januari 2019 - 06:58

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Den soundbar som imponerade mest på mig när jag letade var Dali kubik One den hade en helt annan dynamik än de andra jag lyssnade på

#3

Postad 20 januari 2019 - 07:24

mrBira
  • mrBira
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Den soundbar som imponerade mest på mig när jag letade var Dali kubik One den hade en helt annan dynamik än de andra jag lyssnade på


Var tvungen att kolla upp den eftersom jag gillar Dali sen länge. Tyvärr passar den inte mig :(

#4

Postad 21 januari 2019 - 05:37

mrBira
  • mrBira
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Hmm... tyvärr så verkar det ju som att jag måste skaffa nån annan spelare, t.ex nVidia Shield eller blu-ray för att kunna spela upp Dolby Atmos från TV'n (Netflix) eftersom det krävs eARC, HDMI 2.1,  för att kunna skicka dessa signaler från TV till soundbaren.. =(

Kan någon bekräfta?

Det var just för att slippa alla enheter som vi bytte bort förra anläggningen.



#5

Postad 21 januari 2019 - 07:23

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
eARC finns med som en del i standarden HDMI 2.1. Men du kan tex ha ett Chip med 18Gbps och ändå ha eARC för leverantören valt att med just den delen. Varför bryr du dig om Atmos när du bara skall ha en Sounbar? Du kommer bara att få en vettig återgivning av 3.1 med subwoofer. Sedan är det hur bra ljud du vill ha dvs hur mycket får den kosta. Soundbar finns från 500-50000:- utan subwoofer.

Redigerat av jln, 21 januari 2019 - 07:25.


#6

Postad 21 januari 2019 - 07:29

mrBira
  • mrBira
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

eARC finns med som en del i standarden HDMI 2.1. Men du kan tex ha ett Chip med 18Gbps och ändå ha eARC för leverantören valt att med just den delen. Varför bryr du dig om Atmos när du bara skall ha en Sounbar? Du kommer bara att få en vettig återgivning av 3.1 med subwoofer. Sedan är det hur bra ljud du vill ha dvs hur mycket får den kosta. Soundbar finns från 500-50000:- utan subwoofer.


Ålrajt, detta med eARC var helt nytt för mig.
Varför jag vill ha Atmos? För att jag tycker om upplevelsen, och nu har jag bara lyssnat på Atmos från soundbars och tyckte det lät över förväntan.
Nu är det inte möjligt för mig att skaffa en fet anläggning med reciever och fläskiga högtalare/sladdar överallt.

Alternativen jag kollat på kostar uppemot 16'990:- inkl sub (Yamahan är dyrast), så däromkring hade jag väl tänkt hålla budgeten.

#7

Postad 01 februari 2019 - 20:34

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 785 inlägg
  • 0

Hmm... tyvärr så verkar det ju som att jag måste skaffa nån annan spelare, t.ex nVidia Shield eller blu-ray för att kunna spela upp Dolby Atmos från TV'n (Netflix) eftersom det krävs eARC, HDMI 2.1,  för att kunna skicka dessa signaler från TV till soundbaren.. =(

Kan någon bekräfta?

Det var just för att slippa alla enheter som vi bytte bort förra anläggningen.

 

Går inte få ATMOS från Netflix med en nVidia Shield.

 

Apple TV 4K. Xbox One, Sony OLED TV, LG OLED TV eller om du har tur kan du få till det med Windows 10.

 

Jag har en Samsung HW-K960 och är nöjd men den har några missar som kanske rättats till i N960 som har DTS-X. PC kan man glömma av olika anledningar man kan läsa om i annan tråd. ATMOS HDR från Kodi/Plex får jag genom min Nvidia Shield. ATMOS med Netflix får jag genom min Xbox One. Fungerar också med ATMOS genom KODI från PC men inte HDR. 


Redigerat av ruva, 01 februari 2019 - 20:40.


#8

Postad 12 februari 2019 - 11:06

Unregisteredf4ac7e3f
  • Unregisteredf4ac7e3f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Funkar ATMOS om jag kör Plex? Jag såg att Netflix tyvärr inte kommer ge atmos från Samsungs inbyggda app. Men om jag kör film via Plex där datorn är Server kommer det funka? Jag har en Samsung 75KS8005 som jag då tänkte koppla via HDMI Arc, sen behöver jag koppla datorn via Toslink då det är enda uttaget jag har i den burken. Så där funkar ju atmos inte alls.

 

Men kör jag Plex via Samsungs inbyggda Plex-app bör jag få ATMOS? 


Redigerat av Unregisteredf4ac7e3f, 12 februari 2019 - 11:13.


#9

Postad 01 mars 2019 - 11:53

Steff66
  • Steff66
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 1

Passa på att köpa en Sony St5000. Sista dagen imorgon för att få en för 9900 kr. Komplett säljer bl a. Kan återge intryck när den är installerad, då jag beställt en.

Sedan har jag lyssnat på Samsung 960 och LG SK10Y i butik. Men vad jag fattat och tyckt. LG är för ljudsvag maxar ut tidigt. Och är bara bra för film.
Samsung är helt OK. Och vill man ha bakhögtalare så är det nog denna man ska köpa. Men för att få riktigt bra spelare som kan spela högt och där man inte direkt behöver bakhögtalare för att få wow effekt är ju Sonys St5000 bäst "tror jag".

Har sett en heldel folk som klagat på wireless där man tappar kontakt med bakhögtalare och sub, på flera märken. och det vill jag minimera. Då jag har ett långsmalt rum skulle det bli ca 7 meter till bakhögtalare. nej jag körde till slut på Sony. Hade dock kollat en del på JBL 5.1 och den var attraktivt prisad och hade lite som tilltalade rent estetiskt. Där man kan ha 5.1 om man vill och basen var rejäl och tung 10 tum, nice, 3 ggr hdmi. Men ingen Atmos och lite plastig. Och för dåligt mellanregister.

Och det faktum att jag ville ha minst 3 HDMI in gjorde urvalet enkelt och efter de reviews jag läst så föll valet på Sonyn.



#10

Postad 30 juli 2019 - 21:53

mrBira
  • mrBira
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Tjenare!
Det blev en Sony HT-ST5000 limpa.
Den åkte tyvärr in på service (1,5 månad hos infocare!) direkt.
Riktigt nöjd med ljudet. Bra mycket fetare bas, och framförallt mellanregister än JBL Bar 5.1 som jag ägde en kort stund :)

Det jag stör mig på med Sonyn;
När jag startar TV'n så startar även soundbar och nVidia shielden som är kopplad till limpan, precis som det ska. Men! En kort stund efteråt hoppar limpan till "HOME"-menyn och jag måste välja ingång. Detta upprepas 3 gånger varje gång jag startar Tv:n. Sjukt irriterande!
Sony supporten vet inte vad det beror på :/

#11

Postad 03 augusti 2019 - 21:42

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 785 inlägg
  • 0

Funkar ATMOS om jag kör Plex? Jag såg att Netflix tyvärr inte kommer ge atmos från Samsungs inbyggda app. Men om jag kör film via Plex där datorn är Server kommer det funka? Jag har en Samsung 75KS8005 som jag då tänkte koppla via HDMI Arc, sen behöver jag koppla datorn via Toslink då det är enda uttaget jag har i den burken. Så där funkar ju atmos inte alls.

 

Men kör jag Plex via Samsungs inbyggda Plex-app bör jag få ATMOS? 

Nej, du får inget ATMOS från din TV. KS8005 har ARC men det behövs eARC som inte ens finns på Samsungs 2019 TV men ska komma med en uppdatering senare i år till 2019 Q-modellerna.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.