Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken sub ska jag köpa?

106 svar till detta ämne subwoofer SVS
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 februari 2021 - 15:19

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Efter att ha "bränt" 4st slutsteg på min XTZ SUB 10.17 (den med det gamla slutsteget) så börjar nu på leta efter en ny subwoofer.

Givetvis har XTZ skickat nya slutsteg till mig under garantitiden och nu har jag möjligheten till att köpa det nya ICEpower-slutsteget till en reducerad peng, men i dagsläget så vill jag ha lite mer tryck från basen än vad 10.17 levererar.

Funderade ett tag på 12.17 Edge men har även sneglat på SVS SB-3000/SVS PB-3000.

Jag är den som gillar mkt bas, gärna så att det känns i brösten när man väl vill det. Öppen eller sluten låda?

Redigerat av dgegseewrt, 20 februari 2021 - 16:45.

Postad 20 februari 2021 - 16:04

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Hej
Har också en xtz 10.17 edge, en bra sub men den slår igenom vid vissa filmer med bastryck, helt ok subb men jag har den nu i sovrummet, köpte en Svs sb 3000, oj jesus vilken skillnad , som natt l dag , klart det är skillnad på pris också men jag kan varmt rekomendera svs sb 3000, även svs sb 2000 pro är det bra tryck i
Hej
Har också en xtz 10.17 edge, en bra sub men den slår igenom vid vissa filmer med bastryck, helt ok subb men jag har den nu i sovrummet, köpte en Svs sb 3000, oj jesus vilken skillnad , som natt l dag , klart det är skillnad på pris också men jag kan varmt rekomendera svs sb 3000, även svs sb 2000 pro är det bra tryck i

Postad 20 februari 2021 - 16:10

id_t83
  • id_t83
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0

Efter att ha "bränt" 4st slutsteg på min XTZ SUB 10.17 (den med det gamla slutsteget) så börjar nu på leta efter en ny subwoofer.
Givetvis har XTZ skickat nya slutsteg till mig under garantitiden och nu har jag möjligheten till att köpa det nya ICEpower-slutsteget till en reducerad peng, men i dagsläget så vill jag ha lite mer tryck från basen än vad 10.17 levererar.
Funderade ett tag på 12.17 Edge men har även sneglat på SVS SB-3000/SVS PB-3000.
Jag är den som gillar mkt bra, gärna så att det känns i brösten när man väl vill det. Öppen eller sluten låda?

Vill du främst ha tryck i bröstet så är det en PA bas du ska titta efter då den basen du söker är runt 45-70hz men ska du även se på film så hade jag köpt en PB-3000, fast jag tror att en SB-3000 låter trevligare pga att den är sluten.

Postad 20 februari 2021 - 16:44

dgegseewrt
  • dgegseewrt
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Hej

Har både XTZ 99 W10.16 och XTZ Sub 10.17 som arbetar tillsammans men har ett sånt jädrans blåsljud om någon utav portarna är öppna och som du skriver så slår de igenom ordentligt när man ser på film på högre volym.

Tackar för tipset. Nackdelen med att bo i skogen är att man inte kan fara och lyssna på en ny sub i en butik :)

Vill du främst ha tryck i bröstet så är det en PA bas du ska titta efter då den basen du söker är runt 45-70hz men ska du även se på film så hade jag köpt en PB-3000, fast jag tror att en SB-3000 låter trevligare pga att den är sluten.

Använder hemmabion till 99% till filmtittande och som jag har förstått det så är öppna lådor mest rekommenderat då?

Har aldrig ägt en sluten bas så jag har noll att jämföra med.

Tackar för tipset.

Postad 20 februari 2021 - 17:11

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
När det gäller svs sb 3000 så spelar den väldigt djupt för att vara sluten, mer tryck än i xtz 12.17 edge, dessutom så musikalisk , underbar till musik också
När det gäller svs sb 3000 så spelar den väldigt djupt för att vara sluten, mer tryck än i xtz 12.17 edge, dessutom så musikalisk , underbar till musik också

Postad 20 februari 2021 - 17:25

id_t83
  • id_t83
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0

Använder hemmabion till 99% till filmtittande och som jag har förstått det så är öppna lådor mest rekommenderat då?
Har aldrig ägt en sluten bas så jag har noll att jämföra med.
Tackar för tipset.

Främsta anledningen till att man väljer portad låda är för att få mer output (ljudtryck), en sluten låda behöver man ofta lyfta den låga basen med en dsp då dom börjar falla tidigt (dock sakta) medan en portad låda faller fort under avstämningen på porten.

Enkelt förklarat kan en portad bas ofta spelar starkare än en sluten låda.

Jag kör dock själv med slutna lådor då jag tycker att dom låter bättre än portade lådor.

Postad 21 februari 2021 - 11:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 060 inlägg
  • 0

När det gäller svs sb 3000 så spelar den väldigt djupt för att vara sluten

Det gör den eftersom den har DSP :)

En sluten kan gå djupare än en portad med DSP om än med mindre dB.

Även taggad med subwoofer, SVS

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.