Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Provlyssning av golvhögtalare (långt), UPPDATERAT

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 juni 2003 - 19:32

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Jag skrev för ett tag sen i en tråd att jag skulle ge mig ut och botanisera i Sthlms hifidjungel och idag var det äntligen dags [:)].

Turen började med att trampa rakt in i "getingboet" även kallat på Reference Audio, som ligger på söder. Anledningen att jag kallar det getingboet är att folk här på forumet har totalsågat butiken och påstår att försäljarna är otrevliga och arroganta. Jag ville se om detta stämde men oxå lyssna på en dynaudio- och en kefhögtalare, NÄMLIGEN Dynaudio Audience 72 och Kef Q7.

Jag hade bokat en tid vid 13 och var där någon minut i så då fick jag och min polare (t-rex här på forumet) vänta några minuter. Vid 13 kom Joakim som jag hade bokat tid med ner och presenterade sig och skakade hand med oss båda innan vi marscherade bort till lyssningsrummet där elektroniken och högtalarna stog uppställda. Det första Joakim drog på var en livespelning med The Eagles och det lät ljuvligt med mycket diskant och mellanregister och det hördes ganska snabbt att högtalaren ifråga passade mycket bra med den typen av musik.

Jag hade med mig en bunt cd-skivor och det första vi la på var Dire Straits - Sultans Of Swing, som är ganska likt den föregående låten och även här spatserade diskanten och mellanregistret väldigt långt fram medan basen var lite diskretare och höll sig i bakgrunden. Den andra låten vi lade på var Metallicas - Master Of Puppetz [:D] och då lät diskanten väldigt vass och kall men inspelningen är ju inte av det bästa slaget heller så det förklarar saker och ting. Den tredje låten var Nightwish - Wishmaster och här hördes bas ganska ordentligt och framförallt Tarjas röst som lät diskanten jobba och i mina öron lät det helt underbart.

Efter de 3 låtarna bytte vi ut högtalarna mot Kef Q7. Vi spelade de 3 låtarna på den här högtalaren oxå och sen jämförde vi. Detaljrikedomen var inte alls lika bra men det var mer bas och ljudbilden kändes större men inte lika fint och detaljerat som dynaudion gjorde. Det tål att tillägga att Keffens diskant hade blivit intryckt av någon klåfingrig besökare så det "skramlet" störde jag mig på en hel del. Jag vet inte varför man demar med en högtalare som har en halvtrasig diskant för då kan den ju knappast prestera optimalt. T-Rex tyckte att det enda som lät bättre med Q7 var att diskanten. Jag tyckte om att det var lite mera bas men det räcker inte till då detaljrikedomen får lida.

Vi bytte ut Q7'an mot Dynaudion igen och då återkom den härliga detaljrikedomen igen. Då yngwie malmsteen - blue spelades lät det även lite vasst i diskanten och med Hammerfall - Heeding The Call lät det mycket bra då det fanns tryck i även i de lägre regionerna som jag annars kanske saknar lite. Detta fick avsluta lyssningen på Reference Audio.

Q7 var nu bortplockad från mina lämpade kandidater och fördomarna mot att Reference Audio skulle vara ett getingbo med massa arga, arroganta och otrevliga försäljare tycker jag är helt obefogade. Ett stort + till Joakim här på forumet som hjälpte till med demonstrationen.


Efter Reference Audio ledde turen till HiFi-Klubben på Sveavägen där B&W DM 603, 604 och CM4 skulle provlyssnas.
Jag ringde innan och frågade om man behövde boka någon tid men så var ej fallet så vi klampade in och fick lite hjälp av en ung kille som visade oss till rätta. På Reference Audio hade de ju min marantz sr-6200 men här hade de inte marantz alls så det fick bli denonelektronik som vi använde oss av och de är ju ganska lika i ljudkarraktären.

DM 603'an stog redan uppställda med en 2-kanals stärkare från Denon så vi lyssnade på det systemet då högtalarkablage och dyl var fastsatt. Här spelade diskant och mellanregister mycket längre bak än vad dynaudion hade gjort men basen kändes tydligare och lite mera framträdande. Dock skorrade basen aningen men det kan ha varit den dumma placeringen av högtalarna som gjorde detta. Killen som hjälpte oss då vi kom in visade oss vart prylarna fanns och sen försvann han iväg på lunch så när vi hade lyssnat klart på dm 603 och tänkte hugga in på cm4 och dm 604 fick vi själva koppla in/ur grejer för att få ihop systemet. Bara för att vi inte kom in i kostym ansågs vi alltså inte som potentiella köpare av högtalarna och alltså fick vi kass service [:P!].

CM 4 hade det som dynaudion saknade. En väl framträdande bas men inte alls bumlig som dm 604 sen skulle visa sig vara. I CM 4 fanns även dynaudios väl framträdande mellanregister och diskant. En otroligt lättlyssnad högtalare som jag snabbt tyckte om då den lät bra i alla register.

I DM 604 var basen lite väl dominerande och mellanregister samt diskant fick lida för det så den gick ganska fetingbort likaså dess lillebror 603.

Dagens vinnare var helt klart B&W CM 4. [;)].

Imorgon går turen vidare då NHT ST4, Monitor Audio S8, Audiovector m3, klipsch rf3II och JM LAB Cobalt 816 S och 826 skall provlyssnas.

Jag är än så länge ingen mästare på att bedömma ljud men jag recenserade så gott jag kan och kom ihåg av dagens intryck. Är det käpprätt åt h-e, sorry [^].

#2

Postad 23 juni 2003 - 19:38

Steppo
  • Steppo
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Trevlig läsning. Imorgon ger jag mig också ut i Stockholmdjungeln för att lyssna på högtalare...

#3

Postad 23 juni 2003 - 19:56

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

  • 886 inlägg
  • 0
Trevligt med ett nightwishfan [:P]. Vad säger du om ljudkvalitén på deras plattor? Är ingen audiofil men jag tycker det låter helt ok.

Lite ot kanske :)

Lycka till med högtalarköpet. Trevligt att någon blir bra bemött på RA i alla fall. [8D]

#4

Postad 23 juni 2003 - 19:59

Unregistered6e3ab98f
  • Unregistered6e3ab98f
  • Lärjunge

  • 310 inlägg
  • 0
Sånt här tycker vi som sagt om. Och bra nick och signatur har du också :P

#5

Postad 23 juni 2003 - 21:29

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Steppo>> Då kanske vi ses då [:P]

latsmurf>>Jag har bara wishmaster i nuläget men jag väntar på resten som ska komma från cdon snart [:)]. Jag har wishmaster som en referensskiva då det är så mycket och varierande ljud på den och hyffsat lätt avslöjar en högtalares brister.

20eyes>> Absolut hehe.

#6

Postad 23 juni 2003 - 21:41

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0
Tjoho, "Dollis"![:)]

Kan du inte passa på att lyssna på Canton RC-A när du ändå är igång. Jag spelar på mina med en SR6200:a & det skulle vara kul att höra vad du tycker...

Tack för trevlig läsning. Bra jobbat.[:P]

Mvh

//Per

#7

Postad 23 juni 2003 - 21:44

Unregisteredbe6730de
  • Unregisteredbe6730de
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Trevlig läsning!
Kollar själv på högtalare i prisklassen 5-10k. Ska in till HiFi-klubben m.fl. i höst och provlyssna lite grejjer. Måste få sommarlönen först bara [8D]...
Även om du nu inte är proffs på att demolyssna grejjer borde ju du, som alla andra, höra vad som låter bra eller ej och jag tycker du lyckats bra med dina beskrivningar. Perfekt läsning för mig som letar speakers i samma klass...
Du hade aldrig tankarna att lyssna på Dali Suite 2.8? Vore intressant att få lite åsikter om dessa. Ska ju givetvis provlyssna själv [|)] men är ju bra att veta vad som över huvud taget går eller ej... De ser ju toksnygga ut på bild men det jag är mest orolig över är om de kan prestera en övertygande bas på de små 6,5" bas/mellan som sitter i? Antagligen borde det inte vara några problem i mitt lilla 14-18kvm rum

#8

Postad 23 juni 2003 - 22:09

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
Vilken Dynaudio högtalare var det du lyssnade på först? Har läst igenom inlägget 2 ggr men kan inte hitta nån info...

-Intressant läsning!

#9

Postad 23 juni 2003 - 22:13

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
GetSkägg>> [:)]. Till att börja med så vet jag faktiskt inte om det finns någon affär här i Sthlm som har Canton och Marantz, men jag tror att det är lite dåligt på den fronten. Sen är det en liiiite för dyr högtalare för min budget så dessvärre kan det bli lite problematiskt.

patrik_j>> Ja jag kan ju använda mina öron och jag har väl lite bondvett iaf [:P]. Jo förut hade jag tankarna på den dalin du nämner men då jag provlyssnade den (för någon månad sen) så tyckte jag inte att den var så detaljerad i diskant och mellanregister utan att den snarare var lite väl ösig i ljudet... Försäljaren tyckte själv att det var bra till rock o sånt samt att de var ett bra komplement till B&W DM 603.

#10

Postad 23 juni 2003 - 22:17

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
adf>> Det kanske gick lite väääl snabbt i mitt skrivande förut, men nu ska det stå med. [:P]

#11

Postad 23 juni 2003 - 22:39

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
Hehe, det gör det ibland... Men som sagt, alltid kul att läsa sådana här inlägg!

#12

Postad 23 juni 2003 - 22:51

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
adf>> Ja jag tycker oxå att det är intressant att läsa sådana inlägg. Det är lite därför jag skriver och förmedlar mina intryck till andra oxå [:P]. Imorgon kommer det en fortsättning då flera högtalare står på listan hehe.

#13

Postad 23 juni 2003 - 23:10

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by MasterOfPuppetz
...........
Killen som hjälpte oss då vi kom in visade oss vart prylarna fanns och sen försvann han iväg på lunch så när vi hade lyssnat klart på dm 603 och tänkte hugga in på cm4 och dm 604 fick vi själva koppla in/ur grejer för att få ihop systemet. Bara för att vi inte kom in i kostym ansågs vi alltså inte som potentiella köpare av högtalarna och alltså fick vi kass service [:)!].
.........
Dagens vinnare var helt klart B&W CM 4. [:P].

Imorgon går turen vidare då NHT ST4, Monitor Audio S8, Audiovector m3, klipsch rf3II och JM LAB Cobalt 816 S och 826 skall provlyssnas.
..........


KUL! Fasen! Nästan kusligt att du/ni tycker nästan EXAKT likadant som jag och min polare när vi var på Hifi-klubben i V-ås. (denna butik finns inte kvar.....undrar varför? [:D]) Vi lyssnade för övrigt på samma högtalare som ni gjorde.....och fick ungefär samma "service". Denon 2-kanalsförstärkare här med.

Ska blir kul att höra vad du/ni tycker om Klipsch RF-3mkII då det är den högtalaren som JAG gillar bäst av de du nämner. JM Lab låter helt okey tycker jag.
Har dock inte lyssnat på de rosade Audiovector M3. De verkar vara riktigt bra. Får ta och göra det tror jag. [:I]

Lycka till med ditt val av högtalare!

//MVH Peter

PS. KOM IHÅG att det är ett par Klipschhögtalare som ersätter RF-3 på ingång som heter RF-35. De finns tydligen i tyskland just nu enligt generalagenten och är på ingång till sverige. Kommer hit nu i månadsskitfet. [:P]
Jag själv ska nog köpa dem då jag får råd....och om de låter bra/bättre än RF-3 villsäga. DS.

#14

Postad 24 juni 2003 - 00:43

Unregisteredc9903a7c
  • Unregisteredc9903a7c
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Kul att du delar med dig av dina erfarenheter! [:P]
Ser fram mot resten. [:)]

/TokeOrm

#15

Postad 24 juni 2003 - 09:29

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Ruggigt kul att läsa! Ser fram mot fortsättningen. Kul med tester med hårdrocksplattor. Inget akustiskt?
Bra att Ref Audio (som även jag sågat) får beröm då de förtjänar det. Som jag skrivit så finns det ett par där som verkar vettiga, men de får inte så mycket utrymme. Heja Jocke!

#16

Postad 24 juni 2003 - 10:01

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
quote:KUL! Fasen! Nästan kusligt att du/ni tycker nästan EXAKT likadant som jag och min polare när vi var på Hifi-klubben i V-ås.
petesapie>> Kanske för det är så [:P]. Nä, servicen är nog HiFi-Klubben inte speciellt känd för om man säger så hehe.

Ja, jag tänkte ta och lyssna igenom ett gäng högtalare i den prisklass som jag tycker verkar någolunda vettig och till slutet av sommaren då det trillar in lite pengar gå till handling.

TokeOrm>> Då räcker det med att vänta till ikväll hehe.

HifiSnubben>> Eftersom jag mest lyssnar på hårdrock och rock tyckte jag det kändes naturligt att göra testerna med den musiken. Jo en akustisk låt körde vi på CM 4'an då vi fick sitta och "labba" hur mycket vi ville och det var Eric Claptons - Layla (unplugged) som lät fenomenalt bra.

#17

Postad 24 juni 2003 - 10:05

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Helt rätt att lyssna på Er musik! Dock tycker jag det kan vara bra att bredda lite, dels för att man kan byta musiksmak/bredda musiksmaken och dels för att få bättre koll på högtalaren.

Ser som sagt fram mot fortsättningen.

#18

Postad 24 juni 2003 - 10:16

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Ja, okej det skulle vara det då. Men då jag inte lyssnar så mycket på sån musik och inte är så hemma på den vet jag inte hur det skulle låta hemma jämfört med den högtalaren jag testar och då tycker jag det blir lite som att treva i blindo. Fast de flesta högtalare låter nog bättre än min kaffeved där hemma [:P][:)].

#19

Postad 24 juni 2003 - 11:31

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Har egentligen inget att tillföra. Vill bara skriftligen göra stående ovationer för initiativet och recensionen av högtalarna och butikerna. Bravo!

Ps. Testa om St. Anger får bättre ljud med någon av alla dessa högtalare.... Ds.

#20

Postad 24 juni 2003 - 14:58

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Sådan här läsning är guld värt! [:P]
Ser fram emot nästa "recension"...

Tycker för övrigt att Reference Audio får (för) mycket skit - av egen erfarenhet har jag aldrig blivit illa eller dåligt bemött hos Reference Audio.

Hur som helst, kul läsning, PuppetMazter! [:)]

#21

Postad 24 juni 2003 - 18:16

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Säljarna brukar också gå på lunch när jag testar utrustning. Men det beror ofta på att jag med mer eller mindre eleganta "pikar" kör ut dem så jag får vara i fred. [:P]

Jag tycker det är mycket bättre att testa i lugn och ro på egen hand. Då kan jag byta runt och prova på de sätt jag gillar utan att känna stress från en handlare som vill sälja. Jag brukar vara extremt öppen och säga att det inte är aktuellt med köp idag, detta är en första provlyssning
så om jag bara får låna ett lyssningrum så kan jag klara mig själv och så kan de sälja saker till andra kunder i stället. När jag senare närmar mig köp kan jag signalera detta och kommer att få den service jag vill ha. Jag hade en säljare på hi-klubben som hjälpte mig i 3 timmar när jag gjorde "slututvärdering" av NAD: grejorna och CM4. Han fick bara sålt elektroniken till mig, men var nöjd ändå.

Med denna approach har jag alltid blivit väl bemött.

#22

Postad 24 juni 2003 - 18:46

Unregistered54f3d098
  • Unregistered54f3d098
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
quote:Tycker för övrigt att Reference Audio får (för) mycket skit - av egen erfarenhet har jag aldrig blivit illa eller dåligt bemött hos Reference Audio

För mycket skit? På vilket sätt? Bara för att besökare på Ref Audio blivit behandlade illa och delar med sig det här på forumet, och det råkar vara många sådana (av nån anledning [8)] ). Dom får den skit dom förtjänar, det är inte för lite och det är inte för mycket. Det är helt enkelt så mycket dom ska ha.

Själv har jag inga negativa erfarenheter av Ref Audio, har iof bara vart där en gång.

#23

Postad 24 juni 2003 - 19:54

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Då var det dags för "recension" nummer två som alla så ivrigt har gått och väntat på [:P][:P][:D].

Dagen började med ett besök hos ljudmakarn men det gick inte alls som jag räknat med då varken Klipschen eller Audiovectorn jag var intresserad av fanns inne. Jag försökte ringa igår mellan 17.30 och 18 men ingen svarade så jag hade ingen aning om läget [xx(]. Det var inte heller kul att få reda på att RF3 II har utgått ur deras sortiment och att de inte var säkra på om de skulle ta in den nya varianten [V] och de har även plockat bort instegsmodellen i Audiovectors M3 serie då den inte var tillräckligt prisvärd. Jag stog säkert och diskuterade högtalare i tio minuter med en kille som hette Urban och han var jättetrevlig. Men jag kunde ju inte gå därifrån utan att ha lyssnat på något så han visade mig Tannoys nya serie Sensys med diskanten ovanpå (lite B&W wannabee) som han påstod var en korsning mellan Klipschens "rockvrål" och Audiovectorns detaljrikedom. Serien var tydligen helt ny så de hade endast fått in stativarna men golvarna var på ingång när som helst så jag gav stativarna en chans för att höra Tannoys ljudkarraktär.

Jag spelade igenom samma 3 låtar som jag körde på gårdagens högtalare och det lät bra förutom då master of puppets spelades (då var det lite vasst som vanligt[:)]). Högtalaren spelade med mellanregister och diskant en bit framför högtalaren vilket jag nu har märkt att jag uppskattar och i övrigt lät den bra. Dock har jag lite svårt för utseendet på den tyvärr... Men jag ska ge golvaren en chans att visa fram musklerna då de får in den.

Servicen var outstanding och Urban flög fram och tillbaka mellan olika prylar men hade samtidigt en väldigt kontakt med mig. Tyvärr stördes jag av ombyggnaden av nedervåningen där borrmaskiner och annat oväsen förekom lite väl mycket.


Dagens andra kamp var på BestSound där NHT ST4 spelades mot Monitor Audio Silver S8 och skillnaden mellan de 2 var mycket större än jag någonsin hade anat (visserligen hade jag inte lyssnat på någon modell av något av märkena men ändå). Även här blev jag väl mottagen och fick sitta på en tronliknande stol och lyssna så jag kände mig nästan som en kung där i butiken[:I].

Samma 3 låtar hängde med här + lite annat som jag fick för mig att lyssna på. NHTn lyste med sin detaljrikedom och pianolack[:D] och spelade med mellanregister och diskant en bra bit framför själva talaren medan basen fanns i bakgrunden precis som den skulle. Då killen switchade över till Monitor Audion undrade jag först vad som hände med ljudet men insåg snabbt att vi hade bytt högtalare. Här fanns inte alls samma detaljrikedom i diskant och mellanregister utan här fanns det bas, massor med bas som nästan ströp, körde över och dränkte de övre registren. Vi spelade låt efter låt och jag insåg snabbt att NHTn spelar i en helt annan klass än monitor audion enligt mitt tycke. Försäljaren höll med mig och berättade att han hade själv ett par NHT 2.9i som han hade haft i 5 år och fortfarande var toknöjd med. Dock kändes det lite stressande då han verkade ha lite bråttom när han mellan låtarna lite ansträngt frågade om jag ville lyssna på ännu fler låtar hehe... Även fast han från början sa att vi spelar tills jag är nöjd [:(][:D][:D].

Jag lämnade iaf butiken med ett leende på läpparna efter NHTs glädjande ljud. Jag måste även tillägga att jag fick ett visitkort av försäljaren både här på best sound och på ljudmakarn. Sånt är uppskattat då man vet vem som hjälpte en, när man kommer tillbaka senare.


Sen blev det dags för lunch på McDonken [:D].


Den sista butiken vi skulle besöka var Sontec vid St Eriksplan där JM Lab Cobalt 816S och 826S skulle ställas mot varandra. Då jag ringde igår ringde och pratade med en kille bad han mig att ringa 20 minuter innan vi var där så att han skulle hinna ställa ordning allt men jag min klant glömde bort att ta med mig telefonnumret [B)]. Fast det var inte hela världen då butiken var tom och han hade inte så mycket att göra. Ett bra bemötande mao.

Det här börjar bli tjatigt nu men Dire Straits - Sultans Of Swing, MetallicA - Master Of Puppets och Nightwish - Wishmaster spelades som jämförelselåtar även här. På 816S var mop ganska vass och skarp men på 826S kändes den något rundare. Annars var det två väldigt detaljerade högtalare men lite basfattiga. Det fanns bas men den var lite väl torr tyckte jag. Mellanregistret på den större modellen tyckte jag gav en större och bredare ljudbild men det var inte så mycket att den överväger prisskillnaden.

Det här är 2 detaljrika och bra högtalare men de tilltalar inte mig så mycket måste jag säga, då de ibland är aningen vassa i det högre registret och lite "slaka" i de undre registren.

Dagens vinnare är NHT ST4 och som det är nu känns det som om det står emellan den och B&W CM4. Jag har lyssnat igenom alla mina kombatanter nu och det känns om jag har fått en rätt så bra bild över vad jag vill ha för ljud och högtalare.

Det här har varit 2 toktrevliga dagar och jag skulle gäärna lyssna ännu mera hehe.

#24

Postad 24 juni 2003 - 20:13

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0
Du är grym, Dollmaster![:0][:P]

Riktigt rolig läsning. Applåder och chokladkartong till dig!
Ska bli kul att få upplösningen senare (vilken du väljer).

Mvh

//Per

#25

Postad 24 juni 2003 - 20:19

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
MasterOfPuppetz: Stämmer som säljaren sa att Klipsch RF-3 har utgått och ersatts av RF-35. En del säljare har dock fortfarande en del RF-3 kvar på lagret så jag trodde du skulle kunna få lyssna på dem, men tyvärr inte. Synd!
Synd var även att du inte fick lyssna på M3;orna då jag själv skulle vilja höra andras åsikter om dessa högtalare.

Tack för fin läsning i alla fall!

Lycka till i fortsättningen av dina "lyssningsturer". [:P]

#26

Postad 24 juni 2003 - 22:10

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Getskägg>> Berätta något jag inte vet redan [:)][:)]. Upplösningen kommer nog dröja fram emot slutet av sommaren som det ser ut för tillfället.

Pete är en paj>> Ja det var lite trist att det inte fanns några kvar alls för jag hade gärna lyssnat på dem men jag vet inte om jag hade valt dem då jag nu fått lite försmak för det lite mera detaljerade ljudet. Att inte m3'orna fanns inne var riktigt synd då jag tror att de hade kunnat vara ännu en het kandidat.

Vad kul att folk gillade det jag skrev [:(].

#27

Postad 25 juni 2003 - 00:28

Steppo
  • Steppo
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Mycket trevlig läsning, då jag också befunnit mig i Stockolm idag och lyssnat på högtalare.
Jag lyssnade på Monitor Audio Gold ref. 20(23000:-), Audiovector M3 super(20500:-) och B&W CDM9 NT(28000:-).

Ger bara några snabb betyg...
Best Sound, Monitor Audio:
Bra bemötande, Bra högtalare, dock lite väl framhävd bas (publikinfriande).

Pause Norrlandsgatan, M3 Super:
Bra bemötande fast jag krånglade en del [8D]. Grymt besviken på M3:orna lär helt platt och oinspirerat [V]. Provade med flera sorters elektronik men det tog aldrig fart. Säljaren skyllde på rummet, men kan verkligen ett rum stjälpa ett par högtalare helt?
Det var en stor besvikelse...

HiFi-klubben, B&W:
Bemötandet kunde inte ha varit bättre! Högtalarna var kanon [:(]. Första gången jag blev riktigt glad idag. Lirade skjortan av de andra högtalarna!!! Solklara vinnare.
Så nu är det bara låna hem och kolla om det funkar lika bra där. (Fast det kanske blir en Projektor, AE 300, istället, har inte riktigt bestämt mig)

/Stefan

#28

Postad 25 juni 2003 - 10:25

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Vill bara lägga in en kommentar angående bemötande. Tidigare så hade Hifi klubben en butik i Växjö, som tyvärr slog igen för ett par år sedan. Där jobbade iallafall en kille som hette Benny, och ett bättre bemötande kan jag inte tänka mig. Helt kanon! När dom slog igen så flyttade han visst med till Linköping och var med och startade upp en ny Hifi klubben. Om han är kvar där vet jag inte. Men hejja Benny!!!

#29

Postad 25 juni 2003 - 10:36

Unregistered9ce38e94
  • Unregistered9ce38e94
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Steppo
Mycket trevlig läsning, då jag också befunnit mig i Stockolm idag och lyssnat på högtalare.
Jag lyssnade på Monitor Audio Gold ref. 20(23000:-), Audiovector M3 super(20500:-) och B&W CDM9 NT(28000:-).

HiFi-klubben, B&W:
Bemötandet kunde inte ha varit bättre! Högtalarna var kanon [:(]. Första gången jag blev riktigt glad idag. Lirade skjortan av de andra högtalarna!!! Solklara vinnare.



Kanske inte så konstigt med tanke på priset, är ju trots allt 20% dyrare än MA...

#30

Postad 25 juni 2003 - 10:52

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
MasterOfPuppetz - Än en gång en härlig läsning. Dock blir jag nyfiken om du kan ge lite info om stärk, ljudkäla (och gärna kablar om du vet)?

#31

Postad 25 juni 2003 - 10:56

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Steppo - Ska naturligtvis även tacka dig. [:I] Tack! Vad körde du för musik och för elektronik?

#32

Postad 25 juni 2003 - 11:10

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
hifisnubben>> På ref audio körde vi med en marantz sr-6200 då jag bett om det och med en rotelcd (vet ej modell) och supra ply 3.4. Signalkablarna vet jag inte.

På hifi-klubben blev det en denon 2kanalare med tillhörande denon-cd till b&w 603. Till cm4 och dm604 körde vi med denon 3803 och denons 2800 mk2. Kablage vet jag inte vad det var.

På best sound körde vi med en marantz 2-kanalare och en marantzcd. Kablaget har jag ingen aning om då allt var inkopplat via switchar så man bara ändrade högtalare med ett enkelt knapptryck.

På Sontec körde vi oxå med ett 2kanals system som jag inte minns namnet på men det var fina grejer iaf. De hade ett liknande switchsystem där så jag har ingen aning om vilka kablarna var.

#33

Postad 25 juni 2003 - 11:13

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
MasterPuppet, kul att du gillade ljudet från NHT ST4:orna - har själv lyssnat till dom med en S.A.T. Amplifix/CDfix-kombo, och det lät brutalt bra! [^]
Jag är för övrigt också intresserad av kringutrustningen vid provlyssningarna?

Jag sitter själv på NHT 2.5i och är grymt nöjd med dom - och om jag ska vara ärlig så tycker jag att 2.5i:na låter snäppet bättre än ST4:orna, om än marginellt men jag får medhåll på denna punkt från t.ex. en ÅF (inga namn nämnda). [:(]

Se bara till att ha kräm i stärkaren om du satsar på ST4:orna - den extra krafter gör dom rättvisa, kan jag lova och du lär inte bli besviken! [:)]

#34

Postad 25 juni 2003 - 11:18

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Tackar. (Anledningen till att jag frågade var dels för att flera av de testade högtalarna är kända för att vara taskiga med stärken och att ljudkaraktären kan skifta en hel del med olika elektronik.)

Vad blir nu nästa steg? Ska några favoriter lånas hem eller har Ni bestämt Er för en vinnare?

#35

Postad 25 juni 2003 - 11:21

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
C-Quence>> Jag har 6x110W om man ska tro Marantz specar [:(]. Det var ju det här med utseendet på ST4'an... Den är ju fruktansvärt ful hehe. Då gillar jag mer B&Ws CM4, men det är mellan de 2 som fighten står känns det som just nu, då jag har lyssnat på så många olika märken och modeller på högtalare.

#36

Postad 25 juni 2003 - 11:25

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
hifisnubben>> ST4an och CM4an tycker jag har väldigt lika ljudkarraktärer så det är mellan de 2 det hela står. Utseendemässigt lutar det mer åt CM4 men jag har ju inte hört dem sida vid sida.

Innan jag tar nästa steg vill jag få in lite mera pengar från sommarjobbet så det kan nog dröja till slutet av sommaren innan jag går till handling.

#37

Postad 26 juni 2003 - 10:46

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Jag har beslutat mig för att det blir B&W CM4 [:(]. Det var utseendet som avgjorde hehe.

#38

Postad 26 juni 2003 - 11:00

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Good luck!! Om du bestämt dig nu och inte skall köpa förrän efter sommaren kommer du aldrig att kunna hålla dig. Du kommer att provlyssna mer, du kommer att börja tveka, du kommer att lyssna ännu mer, du kommer att ändra dig, du kommer att tveka igen, du kommer att ändra dig tillbaks, du lyssnar lite till, tvekar, osv, osv... [:(]

Under min provlyssning hade jag "bestämt" mig för följande högtalare (i tur och ordning)

+ B&W DM603
+ B&W CM4
+ JM Lab Cobalt 816
+ Monitor Audio Silver 8i
+ Audiovector M3
+ Monitor Audio Silver 8i (som det äntligen blev)

Hi-Fi är underbart [:)]

#39

Postad 26 juni 2003 - 11:11

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Det är förresten mycket intressant läsning. Speciellt som jag gjort en runda på högtalare i samma segement.

Mycket intressant också att du "sågar" Monitor Audio Silver S8. När jag gjorde jämföreslen med min Silver 8i (dvs gamla serien) tyckte jag att MA och CM4 var de högtalare som lät mest lika varandra och som jag hade svårast att skilja åt.

Nu har ju den gamla serien bara 5,5" element i basen och jag undrar om MA helt enkelt fått till lite väl mycket bas när de ökade till 6". Även den gamla serien har ju bra pondus i basen men inte så det sväller ut och dödar de andra registren. Eller så är det helt enkelt bara så att man uppfattar saker olika...

I vilket fall som helst uppmanar jag dig starkt att provlyssna Audiovector M3 någonstans. Om du gillar CM4, tycker om detaljrikedom men tycker JMLab blir för ljusa och sterila så tror jag att du kommer att falla som en fura för M3:orna.

#40

Postad 26 juni 2003 - 12:02

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Jag tror iaf att jag har bestämt mig nu [:(] för jag har ju lyssnat igenom ett gäng talare och jag vet ärligt talat inte vilka fler jag skulle vara sugen på att lyssna på. Det skulle vara Audiovector M3s instegsmodell men sen ljudmakarn slutade ta in den då de ansåg att den inte var prisvärd så vette 17 vart jag hittar den.

Jag var oxå inne på B&W DM 603 först då den verkade så billig och bra men blev sen nyfiken på Dynaudio Audience 72 då den skulle vara detaljerad men ändå ha tryck. Då nya numret av H&M kom ut fick jag upp ögonen för Monitor Audio Silver S8 och då jag gav mig iväg till biblioteket för att kolla tidigare tester i äldre nummer av H&M fick jag upp ögonen för JM Lab Cobalt 816 och Audiovector M3. CM4 var jag aldrig riktigt inne på till en början men då jag lyssnade på den small det med en gång [:(].

HiFi är ql [:)].

Jag jämförde ju NHT ST4 med MA Silver S8 och bara för att ljudet från NHTn var mer åt mitt håll kan jag jag ha överdrivit sågningen av MA lite kanske men jag tycker iaf att basen var alldeles för dominerande och att mellanregisteret och diskanten aldrig släpptes fram så som jag önskade.

Smaken är väl som baken antar jag, hårig [:)].

#41

Postad 26 juni 2003 - 12:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Oj vad vi längtar till uppföljningen då du köpt dem och ställt upp dem hemma och skriver några rader till...

mila - jag håller med dig om att man lätt blir nyfiken medan man väntar. [:(]

#42

Postad 26 juni 2003 - 12:17

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Förresten - nu då du bestämt dig kanske du ska ta en titt på dessa ... http://www2.blocket....1272044.htm?l=0 . [:(]

#43

Postad 26 juni 2003 - 12:23

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Den modellen har jag inte ens lyssnat på juh [:(]. Oj de fanns i malmö... en bit härifrån...

#44

Postad 26 juni 2003 - 12:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Ca 500:- i frakt med bussgods ... Klart du ska ta en storlek större då du ändå är på g. [:(]

#45

Postad 26 juni 2003 - 12:41

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Haha... Jag skulle dock vilja se talarna IRL innan jag skulle göra ett sånt köp.

#46

Postad 26 juni 2003 - 13:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
[:(] Modellen fins ju hos Hifiklubben och dit hittar du ju ...

#47

Postad 26 juni 2003 - 13:29

Leven
  • Leven
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Master: vill du lyssna på Audiovector så har www.pauseljudbild.com butiker på Sveavägen 17 & Norrlandsgatan 14 i sthlm..

sen: ang B&W CM4 så är det helt klart en väldigt bra högtalare, dock börjar den bli 'gammal'.
övervägde att köpa den när den kom 2000/2001 nångång, då kostade den under 9-10000, och nu kostar den 14k..? För det priset hade jag nog ringt på CDM7NT:an i hifisnubbens annons ist.
såg rätt aptitretande ut, kanske ska ringa på den själv :(

#48

Postad 26 juni 2003 - 14:17

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
hifisnubben>> Klart jag gör [:(]

Leven>> Du menar att det inte har så högt andra handsvärde? Är inte B&Ws DM 600 serie oxå ett par år gammal?

Grejen är den att jag har inte pengarna som krävs just för tillfället. Annars kunde det kanske varit något.

#49

Postad 26 juni 2003 - 14:19

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Nackedelen med NT-serien är att de enligt min erfarenhet är MYCKET mer kräsna när det gäller elektronik och inspelningskvalitet. Jag använde NT7:or på hi-fi klubben när jag provlyssnade elektroniken inför köp.

Det kändes tydligt att NAD T752 inte var bra nog åt dessa högtalare. Det kändes som att upplösningen på högtalarna plockade fram en del vassa kanter i musiken. Ännu värre var det med dåligt inspelad musik. Varenda brist skrek ut sin närvaro.

Jag tror mer på CM4 till rock och pop, i alla fall om man inte kör med exklusiv elektronik.

#50

Postad 26 juni 2003 - 14:37

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Jag har inte sååå exklusiv elektronik men den duger för mig, frågan är om det gör det för NT7'orna. Jag tror iaf att cm4 är mer min bit av kakan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.