Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad välja, fiberTV eller fortsätta med parabol?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 januari 2017 - 20:37

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Har sedan många år kört viasat genom parabol. Det har fungerat bra och har sällan haft driftstörningar. När man ibland haft driftstörningar med bredbandet har man varit nöjd över att tv fortfarande fungerat via parabolen.

Men nu har jag haft fiber i drygt två år med Bahnhof som bredbandsleverantör, vilket har fungerat bra. Då kommer jag till frågan, fortsätta med parabol eller gå över till fiberTV?

Pratade med viasat idag och de påstod att parabol fortfarande var mycket stabilare. Viasat erbjuder ju både parabol och fiberTV, men han talade väldigt varmt om parabol. Sa att min parabol var till åren och borde isåfall bytas ut. Han bjöd då på en ny parabol som en montör kommer och fixar.

Det utbud jag efterfrågar finns på båda plattformarna men kände att det var enkelt att byta till fiberTV, bara koppla in i nätverket. Visst så har jag ju alla parabolkablar redan framdragna men tänkte kanske att man borde köra med fibern eftersom den har hög kapacitet.

Tänker iaf fortsätta med Bahnhof för själva bredbandet. Så hur hade ni gjort? Känner inte många idag som kör med parabol.

#2

Postad 12 januari 2017 - 20:48

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Har parabol med CD och fiber med Viaplay. Fiber är i och för sig relativt stabilt, men trots en lina på 100/10 buffrar direktsänd sport till och från samt att när nätet är nere i någon timma är det skönt att man kan se på TV via parabol. Bildmässigt är parabol än så länge bättre än fiber.



#3

Postad 13 januari 2017 - 07:59

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Tycker du ska behålla parabolen. TV via fiber är inte riktigt allt det kan vara än så länge.

Speciellt det här, 

 

 

men kände att det var enkelt att byta till fiberTV, bara koppla in i nätverket.

Får mig att avråda dig. Det är oftast inte så enkelt. Du bör i så fall ha dubbla nätverksuttag i varje rum. En port för TV & en port för internet. Det är nämligen inte helt enkelt att få det att lira i en och samma.

Man skulle också kunna tro att det ska vara stabilt, med få störningar. Men det är det inte. Kan iofs bero på min leverantör (Comhem) snarare än IPTV-tekniken i sig.

Jag skulle avvakta ett tag.



#4

Postad 13 januari 2017 - 08:33

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Vi har tidigare använt oss av Canal Digital. Men har i dagsläget tv via fiber pga boende. Vi är inte tillåtna att montera parabol.

Är du en kvalitetsmedveten person avråder jag från att byta bort din parabol. Tekniken har överlägset bäst bild och ljud.

#5

Postad 13 januari 2017 - 08:44

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Ja det kanske fortfarande är tryggast att köra med parabol. Upplever ibland (i synnerhet på helgkvällar) att hastigheten på fibern går ner. Hade jag då kört med fiberTV hade nog bilden börjat pixla.

Fast jag blev ändå lite förvånad över att säljaren talade så varmt om parabol och tyckte jag borde vänta några år pga stabilitet. På sikt kommer fiber bli riktigt bra. Speciellt när han t.o.m bjöd på ny parabol inkl montering fast jag redan har. Borde blivit billigare att erbjuds fiber eftersom ingen montering kostar.

Sen är jag ganska kräsen på ljud/bild och fick även med deras nya uhd-box väldigt billigt. Dock klarar min tv bara 1920x1080. Sen blev jag tyvärr bunden i 24 månader, men det kanske är efter det fiber är 100%.

#6

Postad 13 januari 2017 - 18:21

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Har haft viasat via parabol i 1 år nu och har varit utan bild kanske 15-20 minuter och då har det berott på kraftig åska samt blötsnö. Och om man läser på viasats facebook sida så verkar det som att dom som har flest problem är just dom med IPTV. Så jag råder dej att behålla parabolen för är den rätt inställd så får man nästan aldrig störningar.



#7

Postad 13 januari 2017 - 20:39

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Håller kvar parabolen i 24 mån till. När man löser på de olika operatörernas facebook klagas det massor på tv via fiber.

#8

Postad 14 januari 2017 - 10:19

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Fast jag blev ändå lite förvånad över att säljaren talade så varmt om parabol och tyckte jag borde vänta några år pga stabilitet. På sikt kommer fiber bli riktigt bra. Speciellt när han t.o.m bjöd på ny parabol inkl montering fast jag redan har. Borde blivit billigare att erbjuds fiber eftersom ingen montering kostar.

 

Låter som att du hittat en ovanligt seriös och bra säljare, håll fast vid denne! :)

 

Nu har jag inte testat TV via fiber än, för jag har bara en tom plastslang till huset än så länge.... Det går dock bra att köra t.ex. SVT Play via den anslutning jag har, och det är avsevärt sämre bild än från satellitmottagaren. Jag vet dock inte om det är jämförbart med TV över fiber.

 

Jag kommer dock att behålla parabolen för TV, när jag får fiber i slangen så blir det bara för Internet.



#9

Postad 14 januari 2017 - 10:49

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Har cd med parabol och Viaplay fiber. Tittar man på fotboll och det är en populär match är skillnaden stor. Viaplay visar planen som en grön gröt där cd blir knivskarp. Ja fibern är tillräckligt snabb 250/100.
Parabol klart överlägset. Tror att serverkapaciteten på Viasat är för dålig.

#10

Postad 14 januari 2017 - 11:30

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Det är väl fortsatt så att IP-tv generellt är anpassad för att fungera på uppkopplingar med lägre hastighet, typ adsl. Då spelar det ingen roll att man har fiber med 100+ i hastighet, det blir inte bättre för det.

Annat blir det väl i en snar(?) framtid när fiber blir standard i takt med att kopparnätet avskaffas. Då kan leverantörerna nog släppa på mer kräm med ökad kvalitet och fler HD-kanaler.

 

Tills dess har man förstås en CD-parabol som i dagsläget har överlägset flest HD-kanaler ;)



#11

Postad 14 januari 2017 - 13:39

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Blir mer och mer övertygad om att mitt val med att fortsätta med parabol är det rätta. Känns alltid bra att separera tvn från bredbandet. Viaplay körs ju via bredbandet i boxen, så man har ju egentligen en stabil lösning med två system.

Har alltid avstått från Canal digital pga att de varit ganska mycket dyrare än viasat. Sen är väl viasats viaplay bättre än Canal digitals c More? Eftersom jag kört med fyra kort spelar ju kostnaden för det också roll.

#12

Postad 15 januari 2017 - 14:50

Vilo
  • Vilo
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Blir mer och mer övertygad om att mitt val med att fortsätta med parabol är det rätta. Känns alltid bra att separera tvn från bredbandet. Viaplay körs ju via bredbandet i boxen, så man har ju egentligen en stabil lösning med två system.

Har alltid avstått från Canal digital pga att de varit ganska mycket dyrare än viasat. Sen är väl viasats viaplay bättre än Canal digitals c More? Eftersom jag kört med fyra kort spelar ju kostnaden för det också roll.

 

Jag har avstått Viasat för jag tycker de är dyrare, CD tar ju inget extra för HD-kanaler. Sen är det betydligt enklare att sätta upp en server för CD och köra på i princip hur många boxar som helst.



#13

Postad 15 januari 2017 - 16:34

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Det handlar ju om vilken förhandlare man är ;)

Jag betalar inget extra för HD paketet, sen kostar ju tvillingen 117kr/mån, trilling och fyrling är ju sen mycket billigare. Så totalt är viasat billigare med fyra kort än canal digitals motsvarighet.

Hade jag inte fått HD paketet gratis hade jag nog inte fortsatt med viasat utan hoppat på fiberTV hos nån annan operatör.

#14

Postad 15 januari 2017 - 17:03

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Där jag bor är fiber-tv uteslutet, uselt utbud och enormt mycket dyrare.

#15

Postad 15 januari 2017 - 17:56

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Där jag bor är fiber-tv uteslutet, uselt utbud och enormt mycket dyrare.


Förstår inte riktigt. Har man fiber är väl utbudet ganska lika i hela landet om man inte är bunden till en speciell leverantör. Finns inte fiber är det naturligtvis en annan sak.

#16

Postad 15 januari 2017 - 18:13

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Många mindre fiberföreningar speciellt på landsbygden är bundna till en leverantör.



#17

Postad 15 januari 2017 - 18:31

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

I huset jag bor i kan vi endast välja Telia. I mitt fall blir det ca 13kr billigare med Viasat. Samt att jag vill kunna se Disney Channel och Disney XD med engelskt språk och inte dubbat till svenska, och med får även tillgång till norska och danska tv3 samt viasat 4 och tv3+ (Norges och Danmarks version av Sveriges tv6)



#18

Postad 16 januari 2017 - 14:54

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Känner mig mer och mer övertygad om att det är vettigt att fortsätta med parabol.

Ringde bbb för att kolla deras fiberTV, alltså hur deras boxar ska kopplas. Jag trodde att det bara var att plugga in boxen i valfritt uttag i min switch. Men det gick inte. Eftersom min switch är kablad till min router skulle det bli IP krångel. Han sa att jag helst skulle dra en ny kabel från modemet (stadsnätsboxen) till bbb boxen. Med andra ord ny kabeldragning från källaren till vardagsrummet.

Han pratade även om att man kunde öppna portar i min router, men helst skulle jag koppla som han förklarade eller använda deras egna router. Är nöjd med min privata router och hade tänkt att fortsätta använda den.

Så det var inte bara "plug n play" med fiberTV i mitt fall. Det hade ju varit enklare såklart om mitt modem var placerat där tvn står. Men modemet sitter dessvärre i källaren.

#19

Postad 19 januari 2017 - 13:03

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Fick hem en ny box från viasat igår. Det är deras senaste med uhd upplösning bl.a.

Kopplade in de båda parabolkablarna och fick en ganska bra signal. Men värdet "ber" hoppade upp o ner. Kollade med de andra tre boxarna som finns i huset och på dem var "ber" stabilt.

Ringde supporten som trodde att det måste vara något med kablarna eller med nån kontakt. Men konstigt att det bara var på den nya boxen. Det kanske var likadant på boxen jag hade innan, det kollade jag aldrig.

Som tur är kommer det ut en installatör, han får väl mäta på kablarna till just den boxen. Det borde väl synas om det brister någonstans?

#20

Postad 19 januari 2017 - 18:11

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Min uhd box betedde sej likadant. Tror boxarna mäter signalen på olika sett beroende vilken modell och tillverkare.



#21

Postad 19 januari 2017 - 18:21

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Min uhd box betedde sej likadant. Tror boxarna mäter signalen på olika sett beroende vilken modell och tillverkare.

Ja det kanske är så helt enkelt.

Men värdet på "ber" är väldigt högt jämfört med de andra boxarna. Ibland är värdet uppe i 400. De andra boxarna ligger stadigt på 0.0xxx

Måste ju vara något fel på kabeln/kontakterna någonstans? Funderar på att byta ut kablarna mot två nya samt att byta ut lnb:et till en ny.

#22

Postad 20 januari 2017 - 18:19

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Tror bara att det är så den boxen mäter signalen. Men det skadar nog inte att byta ut kablarna och lnbet om dom börjar bli gamla och slitna.

Tror även att Viasat kommer ta bort ber mätarna från sina HD boxar för i den senaste mjukvaran (702) till Pace TDS 865 NV så har dom tagit bort ber mätaren och ersatt den med en CNR mätare.

Och efter den här uppdateringen så visar min box lägre singnalkvalite än den gjorde med den gamla mjukvaran. Så jag tror helt enkelt att det är mjukvaran i boxarna som mäter signalen på olika sett



#23

Postad 20 januari 2017 - 18:46

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Mina kablar och lnb:et är ca 8 år gamla. Utsatt för väder och vind kanske sliter? Sen har jag skarvat kablarna på ett ställe eftersom längden då det installerades inte räckte till.

Vet inte hur mycket "ber" och signalstyrka/kvalité betyder i sammanhanget. Men jag ligger ju åndå på 80-90 procent i signal/kvalitet. Ska styrka/kvalité liksom stå still eller är det ok är det är lite fladdrigt? De liksom hoppar lite mellan tex 87-90%. Enligt supporten borde allt egentligen ligga still stadigt.

#24

Postad 20 januari 2017 - 19:02

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Funderade precis som du gör nu i somras, och efter massa tänkande o samtal med CD så fick jag 6mån gratis om jag binder om mig på ett år igen. Ring o gnäll lite på dom så brukar man kunna få lite bra erbjudande. CD är dåliga på att ge sina trogna kunder erbjudande på måfå.

Tyckte inte att det skulle bli direkt billigare heller.

#25

Postad 20 januari 2017 - 19:05

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Funderade precis som du gör nu i somras, och efter massa tänkande o samtal med CD så fick jag 6mån gratis om jag binder om mig på ett år igen. Ring o gnäll lite på dom så brukar man kunna få lite bra erbjudande. CD är dåliga på att ge sina trogna kunder erbjudande på måfå.

Tyckte inte att det skulle bli direkt billigare heller.

Ja jag har redan tecknat upp mig på 24 mån. Gillar egentligen inte att vara bunden men fick HD paketet gratis under bindningstiden, UHD boxen för 495kr (ny kund betalar 1495kr), samt en installation. Dock kommer installatören bara behöva kolla in signalen och kanske skruva lite för att få 100%. Så han kommer få ett enkelt uppdrag ;)



#26

Postad 20 januari 2017 - 19:59

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Enl CD så har varje kanal via sat ungefär lika mycket bandbredd som hela kanalpaketet på fiber.

Jag har haft samma beslutsvånda nu när det äntligen blir fiber i huset.

Men det blir parabolen och så CD Go via ATV4 som alternativ.

Fick också erbjudandet om installatör hem men i det finstilta så står det att det gäller vid montering på vägg max 3meter upp.

Min parabol sitter på skorstenen :-(

Jag kommer att köpa nya LNB och kablar och installera själv, har ju gått bra det gånger jag gjort det innan.

Frågan nu är om jag ska gå på en CD-box eller köpa något fristående, eller ev en CI-modul.



#27

Postad 20 januari 2017 - 20:39

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

Enl CD så har varje kanal via sat ungefär lika mycket bandbredd som hela kanalpaketet på fiber.

 

Vilket skit snack

Skiljer inte så mycket på kanalernas bandbredd när det gäller IPTV eller Parabol

Det som skiljer mellan leverantörerna är om de har SDI linor in på kanalerna eller om de matar in en färdig signal från satellit eller från annan färdig kodad källa





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.