Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Betongkällare, vägg som kan funka som ljudabsorbent?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 juni 2019 - 15:27

Unregisteredb2b856bc
  • Unregisteredb2b856bc
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Nu är det äntligen dags att göra om hobbyrummet till ett Biorum, självklart är förutsättningar bland de sämre.

 

Huset är ganska nyinförskaffat och det absolut första vi gick göra var att dränera om hela huset.

 

Det blivande Biorummet ligger i källaren så måste tänka på alla risker med fukt och vad det innebär, som grädde på moset är det även 100% betong.

 

Just det, taket är även 2,05.. som sagt inte de bästa förutsättningarna.

 

Som bilden på källaren visar så har jag även ett fönster som ligger på ena kortsidan, därav tänkte jag bygga en vägg för att täcka igen det men och samtidigt få ett utrymme bakom så man kan ha alla filmer och tekniken där.

 

Så väggen jag tänkt bygga kommer vara med  stålreglar, samt fermacell gips.

 

Då kommer frågan, hur gör jag väggen för att den ska bli så bra som möjligt för att hjälpa till med rummets akustik, går det att göra den till en absorbent av bas eller dylikt?

 

Jag har försökt läsa på så gott det går men som vanligt ska allting vara en djungel ;)

 

Min tanke var att bygga en vägg, alternativt två väggar med en spalt mellan (om det skulle funka bättre ur ett akustiskt syfte) och fylla dessa väggar med mineralull (hoppas att risken för fukt inte blir så stor även om det är organiskt, då det ej kommer stå direkt mot yttervägg samt att det kommer vara "öppet". Och sedan göra massa hål i fronten som visas på bild.

 

Så förslaget blir då, Första väggen Massa hål i fronten men som sedan kläs in i tyg, Scenmolton? Fyller med mineralull, öppen baksida på den väggen, Spalt till vägg nr 2 som har en helt öppen framsida men där baksidan kommer att vara igensatt så man kan skruva upp hyllor och dylikt. Sedan kläs allt detta ihop med tyg. 

 

Första Reflexerna hade jag tänkt att sätta upp Akustikskiva p70 som kommer hänga på väggen med 5cm spalt. Och eventuellt att sätta upp några i taket där det kommer att behövas.

 

Och sedan 3st basfällor, dock går det inte i ena hörnet då det är en dörr där.

 

 

Absolut bästa hade varit att sätta igen fönstret och använda den väggen att ha duken på men det blir för omfattande + att det tar möjligheten till vädring.

 

Hoppas det inte blev allt för invecklat, svårt att ge sig på sådant man inte kan något om alls :)

 

Tacksam för all hjälp som går att få.

 

 

 

 

 

Bifogad fil(er)



#2

Postad 07 juni 2019 - 17:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Kan du inte bara borra ett hål på långsidan til luftning? Altnerativt bygga ventilationsrør (från fönster til långsidan)då du oavsett ska ha dubbelvägg?

#3

Postad 07 juni 2019 - 19:13

Unregisteredb2b856bc
  • Unregisteredb2b856bc
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Kan du inte bara borra ett hål på långsidan til luftning? Altnerativt bygga ventilationsrør (från fönster til långsidan)då du oavsett ska ha dubbelvägg?

 

Absolut, det kan man göra men den stora frågan är om det akustiskt sett ger något att göra en vägg av denna konstruktionen? OM det nu ändå inte skulle ge något så kan jag lika gärna sätta upp en gardinskena i taket  och hänga upp scenmolton för att mörka ner från fönstret. och sedan slänga upp basfällor och annat som behövs.

 

Hålen i framsidan av väggen som är på bild är gjorda mest för att ljudvågorna  inte ska reflekteras så mycket mot fermacell gipset utan att åka in i isoleringen och dämpas. Men jag kan inget alls om detta utan det var bara en tanke som kom, detta kanske inte ger något alls :)

 

 

Alternativt bara göra en enkel vägg för att skärma av, är inte så duktig på ljudens alla beteenden. blir kanske sämre att lägga en vägg att allt ljud bara fastnar i det lilla "rummet"

 

Bredvid den dubbla väggen kommer det bara att vara en gardinskena med scenmolton eller kalmuk.


Redigerat av Unregisteredb2b856bc, 07 juni 2019 - 19:31.


#4

Postad 19 augusti 2019 - 11:59

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Luft bakom är nog bra, eller något fukt/vattenavvisande med fuktbryggor. Det är bättre med luft, luftspalter är bra för akustiken, när du ändå bygger vägg kan du göra den resonant.

På golvet räcker tjocka mattor och i taket absorbenter för reflexer. Sidväggar mot första reflexer. Utrymmet bakom går att bygga till någon form av bredbandig helmholtzkammare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.