Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SAF - Komplett codec-paket för MP?

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 maj 2009 - 20:26

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Tjenare,

Jag är sugen på lite förändring i HTPC:n och har tänkt på att försöka mig på DXVA på bred front. I anslutning till detta har jag läst om SAF-paketet av codecs, som ska kunna ge hårdvaruaccelerering med rätt grafikkort för allt videomaterial. Finns här nån som kör SAF-paketet fullt ut ? Det verkar skönt att köra ett enda paket av codecs, om det bara är välfungerande. En känd sanning är ju att subtitles tenderar att bryta DXVA, men att det ska gå att förbigå genom att använda en intern subtitle-renderare i MP. Den optimala lösningen verkar vara:

SAF-paketet + nån fil från PowerDVD
http://forum.team-me...4-vc-1-a-44614/

MPC-Subtitle-pluginet till MP
http://forum.team-me...s-engine-54130/

Just nu använder jag ffdshow för xvid och x264, och ATI:s avivo-codec för TV. Jag ser verkligen fram emot när MPC:s subitle-engine blir integrerad i MP, då kommer HTPC-livet bli enklare!

#2

Postad 14 maj 2009 - 22:02

disore
  • disore
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag använder SAF och är mycket nöjd. Använder dock inte MPC-Subtitle-pluginet.

#3

Postad 14 maj 2009 - 22:50

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Intressant! Använder du alla sorters video, dvs xvid, x264, TV osv? Använder du inte subs alls eller offrar du DXVA för subs? Vad använder du för TV-codec, om du använder TV?

#4

Postad 22 maj 2009 - 10:06

disore
  • disore
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Intressant! Använder du alla sorters video, dvs xvid, x264, TV osv? Använder du inte subs alls eller offrar du DXVA för subs? Vad använder du för TV-codec, om du använder TV?


Jag tittar på allt utom tv. Och ja, jag offrar DXVA för subs, går hur bra som helst. Det som jag tror flest använder för tv är PowerDVD, av posterna jag läst iaf.

#5

Postad 22 maj 2009 - 17:06

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Jag kör också med "MPC-Subtitle-pluginet" fast MPC-HC Stand alone Filters med DXVA att slippa PowerDVD.
Ladda ner MPCVideoDec och registrera den manuellt (regsvr32 MPCVideoDec.ax).

#6

Postad 27 november 2009 - 21:35

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Uppgradera till MP 1.1 och kör MPC-HC's inbyggda subtitle interface (som är inbyggt i 1.1)

DXVA med undertexter! :lol:

SAF-pluginet funkar klockrent för mig på alla 1080p .mkv's.

#7

Postad 01 december 2009 - 17:56

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Har nu uppgraderat till den så kallade "unlocked" SAF. Allt material funkar perfekt med DXVA där stöd finns! MED undertexter.

PM:a hoborg på mediaportals forum för länk till den olåsta SAF. Läs mer om detta i mediaportals forum (officiella SAF tråden)

Helt underbart detta... 18% CPU användning på 1080p .mkv med HÖG bitrate... :P

#8

Postad 03 december 2009 - 11:11

blaxx
  • blaxx
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Hur vet man att hårdvaruavkodningen fungerar ? Jag kör med det integrerade grafikkortet på ett Intel DG45FC, och installerat den låsta versionen av SAF.

Finns det några testklipp man kan köra för att se att det är rätt installerat ? Är ganska ny på detta området nämligen. Lite tips är väldigt välkommet.

Mvh Stellan

#9

Postad 08 december 2009 - 09:35

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Om du har MP i fönsterläge och startar aktivitetshanteraren samtidigt som du spelar en film, ska CPU-belastningen ligga mellan 9-15 procent när DXVA är aktivt.

#10

Postad 08 december 2009 - 15:12

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Testade SAF för ett par veckor sedan och det funkade bra med DXVA etc. Tyvärr klarar det inte Blu-Ray-undertexter så jag återgick till XBMC + PowerDVD.

#11

Postad 10 december 2009 - 19:06

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Hur vet man att hårdvaruavkodningen fungerar ? Jag kör med det integrerade grafikkortet på ett Intel DG45FC, och installerat den låsta versionen av SAF.

Finns det några testklipp man kan köra för att se att det är rätt installerat ? Är ganska ny på detta området nämligen. Lite tips är väldigt välkommet.

Mvh Stellan


[DXVA] i vänstra hörnet i MPC-HC visar att DXVA funkar. Äntligen funkar min HTPC 100% som jag vill och mycket stabilt...

Jag kör:

Win XP Home (x32)
Mediportal 1.1 beta senaste uppdateringen
PureVisonHDblue 3.1.1 skin
SAF 4.00 "unlocked" plugin beta 21 (skicka PM till hoborg på mediaportal forum så får ni länk till unlocked)
ATI Catalyst 9.5

DXVA med undertexter på .mkv's (inbyggda men även .srt funkar t.ex) och dessutom har jag äntligen fått igång
refreshrate changern så den funkar 100% (känner av vilken framerate filmen har och byter refreshrate automatikt!)

#12

Postad 10 december 2009 - 19:12

blaxx
  • blaxx
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Och jag får ingen ordning på min öht. Vet inte hur många gånger jag ghostat om datorn när det blir nåt fel (säkert över 20 gånger).

Saf installeras perfekt utan fel. Ibland funkar bild och ljud bra, men DXVA funkar ej. Sen ibland försvinner ljudet helt utan att man ändrar nånting vilket leder till omghostning, och ibland blir bilden grön.

Så trött på det ;)

#13

Postad 10 december 2009 - 22:30

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Skriv ner vad du har för OS version, grafikkort osv så kanske jag kan hjälpa dig...

#14

Postad 10 december 2009 - 22:39

blaxx
  • blaxx
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Skriv ner vad du har för OS version, grafikkort osv så kanske jag kan hjälpa dig...


Surfar via mobilen nu så kan inte kolla exakt. Men jag skriver upp lite mer detaljerad spec imorgon.

DXVA, ljud osv funkar fint om jag ENDAST intstallerar MPC-HC och AC3 filter löst så att säga. Men då blir det ju inte integrerat i MediaPortal som jag vill att det ska vara.

MPC-HC har även en tendens att totalhänga sig också när det är installerat via SAF. Verkar fungera bättre när man installerar det löst. Inte fått det att hänga sig nu ikväll när jag testat lite.

"Bara" ghostat om datorn fem gånger ikväll :)

Återkommer med detaljerad spec imorgon efter jobbet.

Tack för att du erbjuder dig.

Mvh Stellan

Redigerat av blaxx, 10 december 2009 - 22:40.


#15

Postad 11 december 2009 - 19:38

blaxx
  • blaxx
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
En lite mer detaljerad felbeskrivning

Windows 7 Ultimate 32-bit + alla tillgängliga uppdateringar
Intel DG45FC
Intel C2D E5200
2Gb DDR2
Bild via HDMI på det integrerade Intel GMA X4500HD som har DXVA stöd
Ljud via SPDIF integrerat ljudkort

Direct X 11
Nyaste flash till Iexplorer8
Unlocked Saf verion "saf400beta21test6"
Nyaste tillgängliga drivrutiner till chip, gfx, ljud mm

Det funkar ju till viss del. Ljudet funkar bra via SPDIF och DTS/DD avkodas rätt. Men varje gång MPC hänger sig så slutar ljudet att fungera och det enda som hjälper är att starta om datorn.

DXVA fungerar inte även fast jag slår på det på startmenyn i programkatalogen.
Ibland blir bilden grön och får massa artifacts.
Kan väldigt sällan spola i filmer utan att MPC hänger sig och ljudet försvinner osv osv.
Får ingen bra ordning på det alls via SAF. Installerar jag MPC och AC3 filter manuellt så får jag igång DXVA och ljud, men då kan jag inte använda det i MP. Vill inte köra extern spelare till MP.

Tips ?

Mvh Stellan

#16

Postad 22 december 2009 - 07:55

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Hej,

Tänkte ställa lite frågor här. Har precis installerat SAF unlocked.
Först fick jag inte ljudet till att fungera. Installerade AC3-filer och ändrade lite inställningar i FFDshow för att få ljudet att fungera.

Sen igår när jag skulle kolla film från mediaportal så började bilden flippa, smetades ut och gick helt enkelt inte att titta på. Stängde av mediaportal som hängde sig och körde filmen i VLC i stället utan problem. Känner någon igen problemen och kan ha någon form av lösning på det hela så jag kan använda mediaprotal att titta på film igen!!

//Putte

#17

Postad 03 januari 2010 - 16:29

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0
Försökte installera SAF, fixade fram de dll-filer och så som installationen bad om så att installationen slutfördes felfritt. När man sen kommer till inställningarna för FFDshow så har jag ingen aning om vad man ska göra så jag lät allt bara vara som det var. MediaPortal kan jag starta, men kör jag igång konfigurationen för MediaPortal så kraschar programmet. Låser sig när den försöker läsa in filter.

Någon som vet vad det kan bero på? Något jag måste göra i inställningarna för FFDShow? Anledningen till att jag vill installera SAF är för att få Online Videos att fungera. DXVA och annat liknande är inte av intresse för mig.

Kör MP 1.1 och Windows Vista 64-bit.

#18

Postad 18 januari 2010 - 10:43

Unregistered5ad31899
  • Unregistered5ad31899
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Har också testat SAF, men efter att jag hittade Vista Codec Pack, som gör allt det jag gjorde själv förut så, känns det helt meningslös att använda sig av SAF som jag tycker är lite mer av en nödlösning.

Shark007 som paketerar dessa codec, för xp/vista/7an, har en app med som gör att man inte behöver gå in i ffdshow för de vanligaste inställningarna. Funkar för mer eller mindre alla format out of the box.

Fungerar även utmärkt med online videos för mig. Finns att hämta här.

/E

#19

Postad 18 januari 2010 - 11:43

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
PapaG: Vad är det du menar är bättre än SAF? Du säger ju att det funkar "mer eller mindre" out-of-the-box, men det gör ju SAF också. Det är intressant att ha alternativ, men jag är osäker på vad SAF skulle kunna bli bättre på nu. Det skulle vara online-videor i sådana fall, jag kan t.ex. inte spela många av SVT Plays grejer via "Online videos"-pluginet. "Fåret Shaun" t.ex. ;) I webläsaren går det fint.

#20

Postad 18 januari 2010 - 13:04

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

PapaG: Vad är det du menar är bättre än SAF? Du säger ju att det funkar "mer eller mindre" out-of-the-box, men det gör ju SAF också. Det är intressant att ha alternativ, men jag är osäker på vad SAF skulle kunna bli bättre på nu. Det skulle vara online-videor i sådana fall, jag kan t.ex. inte spela många av SVT Plays grejer via "Online videos"-pluginet. "Fåret Shaun" t.ex. ;) I webläsaren går det fint.

Jag har samma problem med online-video som du! SVT-plays grejer funkar skit dåligt!! Får inget felmeddelande utan den laddar ett tag sen händer det inget!!

Löser det här nya codacpacet detta så är det ju kanon!!

#21

Postad 18 januari 2010 - 18:16

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Jag har samma problem med online-video som du! SVT-plays grejer funkar skit dåligt!! Får inget felmeddelande utan den laddar ett tag sen händer det inget!!

Löser det här nya codacpacet detta så är det ju kanon!!


det kan jag säga direkt att det INTE gör. Ibland funkar online videos och ibland inte.
Att inte välja SAF till MP förstår jag inte heller mig på. Det paketet är skräddarsytt för att spela alla format på ett mycket bra sett :) Har aldrig varit så nöjd med ett "codec pack" som SAF. Och ja, jag har provat många.
SAF spelar upp allt jag matar det med och det gör det med minimal cpu användning. Online videos lider tyvärr av lite buggar som förhoppningsvis kommer lösas i framtiden.
Det samma gäller Radiotime pluginet, ibland funkar alla radio kanaler men så ibland vill vissa inte spela.

#22

Postad 18 januari 2010 - 21:07

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

inte spela många av SVT Plays grejer via "Online videos"-pluginet. "Fåret Shaun" t.ex. smile.gif I webläsaren går det fint.


Fåret Shaun, barnens favvo, fungerar alltid här... :) Allt på SvtPlay fungerar utmärkt.
Använder inte SAF, försöker hålla nere antalet installerade codecs och undviker codecpacks om jag kan.

#23

Postad 19 januari 2010 - 07:38

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Fåret Shaun, barnens favvo, fungerar alltid här... ;) Allt på SvtPlay fungerar utmärkt.
Använder inte SAF, försöker hålla nere antalet installerade codecs och undviker codecpacks om jag kan.


det är ju precis vad SAF gör :)

SVT play funkar fint för mig med. det har varit vissa program som inte velat starta nångång (unable to play audio codec)
Samma program har senare funkat dock så det är svårt att exakt veta varför det kan strula lite ibland.

Redigerat av somoene2, 19 januari 2010 - 07:41.


#24

Postad 19 januari 2010 - 08:04

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

det kan jag säga direkt att det INTE gör. Ibland funkar online videos och ibland inte.
Att inte välja SAF till MP förstår jag inte heller mig på. Det paketet är skräddarsytt för att spela alla format på ett mycket bra sett :) Har aldrig varit så nöjd med ett "codec pack" som SAF. Och ja, jag har provat många.
SAF spelar upp allt jag matar det med och det gör det med minimal cpu användning. Online videos lider tyvärr av lite buggar som förhoppningsvis kommer lösas i framtiden.
Det samma gäller Radiotime pluginet, ibland funkar alla radio kanaler men så ibland vill vissa inte spela.

Ja SAF funkar fin fint för mig med. Får inte DXVa att funka och vet inte hur jag ska få det att fungera. Har fått det mesta att funka som det ska nu och jag känner att jag inte riktigt orkar pilla mer för tillfället.

Har ni dock några tips så mottager jag dom gärna!!

Att online vidoes klyddar är riktigt synd för det är ett kanon bra plugin! Förhoppningsvis blir det ännu bättre efter hand!

Har aldrig haft problem med RadioTime pluginet. Lyssnar iofs bara på mina present kanaler typ RockKlassiker, BanditRock och P3...

#25

Postad 20 januari 2010 - 15:17

Unregistered5ad31899
  • Unregistered5ad31899
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

PapaG: Vad är det du menar är bättre än SAF? Du säger ju att det funkar "mer eller mindre" out-of-the-box, men det gör ju SAF också. Det är intressant att ha alternativ, men jag är osäker på vad SAF skulle kunna bli bättre på nu. Det skulle vara online-videor i sådana fall, jag kan t.ex. inte spela många av SVT Plays grejer via "Online videos"-pluginet. "Fåret Shaun" t.ex. :) I webläsaren går det fint.

Hej Secco
Det var inte meningen att skriva ett luddigt inlägg. Med mer eller mindre menar jag att det kommer att fungera. Men vill man ändra inställningar för något är det fritt fram att göra det. En hel del saker finns i den "settings application" som följer med, men det går ju även att gå in specifikt i ffdshow för att ändra mer på deltaljnivå. Applikationen låter dig välja vilka filter och codecs som skall användas.

Jag behövde inte göra något för att få OnlineVideos att funka. Men som någon annan sade i ett inlägg så kan mycket av problematiken i Online Videos + SVTPlay ha att göra med Online Videos och inte codec. (om jag kommer ihåg inlägget korrekt) Vista/Win7 Codec Pack ger dig iaf stöd för att visa den typen av video.

Tycker den är bättre än SAF pga att SAF är skräddarsytt för MP, medans Vista/Win7 Codec Pack ger stöd för alla format i alla spelare. Har aldrig varit ett fan av typ VLC och andra med integrerade codecs för att man inte kan få igång video annars. Har själv inget intresse av att köra spelare med interna codecs, vill välja spelare pga spelaren och inte pga codecs. Sen är det enklelt att slå på DXVA om jag nu vill köra med det eller inte.

/E

#26

Postad 20 januari 2010 - 15:23

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Ahaa I see. Jag kör dock bara MP, så jag orkar nog inte testa det andra paketet. SAF blir för övrigt bara mer och mer minimalt, nu läste jag att DXVA är på gång i ffdshow så snart kanske inte MPC Decoder behövs heller!

#27

Postad 20 januari 2010 - 15:51

Unregistered5ad31899
  • Unregistered5ad31899
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Ahaa I see. Jag kör dock bara MP, så jag orkar nog inte testa det andra paketet. SAF blir för övrigt bara mer och mer minimalt, nu läste jag att DXVA är på gång i ffdshow så snart kanske inte MPC Decoder behövs heller!

Har för mig att MPC Subtitle filtret är integrerat i de senare versionerna av MP.
Får du DXVA att funka med SAF/FFDshow är det bra. Det är ändå slutresultatet man är ute efter.

/E

#28

Postad 26 februari 2010 - 15:02

eber69
  • eber69
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag testade SAF för att få OnlineVideos att funka. Det gjorde den men TV-bliden försvann och även inspelade tv-filer i .ts-format. (Ljudet fanns dock kvar). Antar att det är ett inställningsproblem, kanske i FFDShow? Någon som kan guida mig?

#29

Postad 26 februari 2010 - 15:13

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Körde du "unlocked"-versionen av SAF? Det måste du för att få med PowerDVD som ska användas till TV. PM:a Hoborg i SAF-tråden för instruktioner.

#30

Postad 03 mars 2010 - 10:59

eber69
  • eber69
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Körde du "unlocked"-versionen av SAF? Det måste du för att få med PowerDVD som ska användas till TV. PM:a Hoborg i SAF-tråden för instruktioner.

OnlineVideos och TV funkar nu med SAF-unlocked. Tack för tipset! SVTPlay går sådär (testade det omtalade "Fåret Shaun" och fick en svart skärm). Dock gick "Mästarnas Mästare" igång så det verkar vara inkonsekvent. Har inte kunskap att uttala mig om var felet ligger. Kan bara tänka mig att feeden ibland inte funkar.

Redigerat av eber69, 03 mars 2010 - 11:38.


#31

Postad 03 mars 2010 - 11:12

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Bra att det löste sig :rolleyes: Ja Fåret Shaun är en gammal fiende till OnlineVideos, jag hade det uppe i supporttråden en gång men ingen blev klok på det. Nu hoppas jag bara att SVT höjer kvaliteten i sina onlineströmmar, jag förstår inte varför de har så skräpig kvalitet i jämförelse med Youtube o.dyl.

#32

Postad 07 mars 2010 - 14:09

Veric
  • Veric
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Jag har just gått över från WinXP och CCCP till Win7 med SAF.
Jag har tyvärr ryckigare bild, både från Live-TV och uppspelning av video.

Har fler samma upplevelser?

Om ni har en väl fungerade installation, hur ser den ut?

Jag har ett Gigabyte GA-MA78GM-DS2H (integrerat ATI HD3200) där jag kör senaste Catalyst 10.2.

#33

Postad 08 mars 2010 - 11:29

Unregistered5ad31899
  • Unregistered5ad31899
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Jag har just gått över från WinXP och CCCP till Win7 med SAF.
Jag har tyvärr ryckigare bild, både från Live-TV och uppspelning av video.

Har fler samma upplevelser?

Om ni har en väl fungerade installation, hur ser den ut?

Jag har ett Gigabyte GA-MA78GM-DS2H (integrerat ATI HD3200) där jag kör senaste Catalyst 10.2.


Jag fick samma problem efter att jag gick från senaste svn till RC1:an. I svn-versionen använde dom sig av en annan dshowhelper.dll. Bytte tillbaks till den som låg i svn-versionen och då försvann den rycka biten, både för live-tv och video.

Du hittar 4 olika om du vill testa med här. Det är version 2 som användes i svn-versionen. Har inte testat dom andra, men 2an får jobbet gjort för min del med samma mobo som du använder.

/E

#34

Postad 14 mars 2010 - 10:14

Veric
  • Veric
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Tack för tipset. Men, 2:an gjorde det hela sämre.

Någonting är skumt med mina inställningar... på en 7 år gammal dator med ren Windows 7, Office och Mediaportal med TV-klient utan några externa codecs flyter TV-bild på ganska ok.

På min TV-server (med ovanstående moderkort/GPU) har jag dels emellanåt ryckig bild, men också problemet att bilden hoppar vertikalt några millimeter hela tiden. Detta fladder finns inte på den antika datorn vilket tyder på att det är mjukvarurelaterat.
Problemet med fladdrande bild förekommer bara vid TV (såväl live som inspelad TV). "Vanliga" avi-, mpg- och mkv-filer fungerar bra.

Någonting är klart skumt med detta...

#35

Postad 14 mars 2010 - 11:51

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Fladdrande bild på TV beror på deinterlacing. Förmodligen har du den inställd på Bob.

Välj Avivo Video i Catalyst Control Center. På All Settings-fliken ska du bocka ur Enforce Smooth Video Playback och Use Automatic Deinterlacing. Därefter kan du själv välja deintelacing-metod. Vector Adaptive rekommenderas.

#36

Postad 14 mars 2010 - 18:42

Veric
  • Veric
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Fladdrande bild på TV beror på deinterlacing. Förmodligen har du den inställd på Bob.

Välj Avivo Video i Catalyst Control Center. På All Settings-fliken ska du bocka ur Enforce Smooth Video Playback och Use Automatic Deinterlacing. Därefter kan du själv välja deintelacing-metod. Vector Adaptive rekommenderas.

Tackar för tipset. Ett av problemen löste sig.

Nu är bara problemet med ryckig bild vid Live-TV/inspelad TV kvar...

Jag ska testa alla 4 versionerna som PapaG tipsade om och iaf komma fram till vilken av dem som fungerar bäst i min konfiguration. Men, om någon annan har något glimrande tips på hur optimala inställningar är, var inte blyga för att skriva ned det.

#37

Postad 25 mars 2010 - 13:25

Pulseactivated
  • Pulseactivated
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Provade att lägga på SAF (unlocked stabil utgåva) på min installation baserad på Win 7, MediaPortal 1.0.2 (provade RC1, men tyckte att det uppförde sig instabilt) samt integrerad HD4200 och fick det att fungera med DXVA när jag spelar upp högupplöst material. Utan SAF så hade jag mellan 40% och 50% CPU-last; efteråt ligger CPU-lasten på blygsamma 4-10%. Otroligt effektivt!

Nu till min fråga: Om jag spelar upp MPEG2-kodat material (gamla filmer eller inspelad TV i .TS-form) så är processorlasten istället 12-20%. Varför då? Borde inte MPEG2 vara mindre resurskrävande att avkoda än h.264? Har jag missat nåt?

#38

Postad 26 mars 2010 - 13:46

Unregistered5ad31899
  • Unregistered5ad31899
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Provade att lägga på SAF (unlocked stabil utgåva) på min installation baserad på Win 7, MediaPortal 1.0.2 (provade RC1, men tyckte att det uppförde sig instabilt) samt integrerad HD4200 och fick det att fungera med DXVA när jag spelar upp högupplöst material. Utan SAF så hade jag mellan 40% och 50% CPU-last; efteråt ligger CPU-lasten på blygsamma 4-10%. Otroligt effektivt!

Nu till min fråga: Om jag spelar upp MPEG2-kodat material (gamla filmer eller inspelad TV i .TS-form) så är processorlasten istället 12-20%. Varför då? Borde inte MPEG2 vara mindre resurskrävande att avkoda än h.264? Har jag missat nåt?

DXVA använder grafikkortet för hårdvarudecoding. När du kör med MPEG2 så använder du CPUn för detta istället. Tittar du till att du använder 12-20% för MPEG2 mot 40%-50% för HD när du inte kör med DXVA så ser du skillnaden.

/E

#39

Postad 09 april 2010 - 15:01

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Hej!

Ska hjälpa en kompis att konfigurera en dator. Funkar detta paket bra till en Atom dator som:
ASUS EEEBOX 1501 1.6 2GB/250GB WLAN W7HP BLACK?
Om det hjälper till så den klarar av alla(eller de flesta) HD filmerna....?

AC3 filter är ju inte med i detta pack, vad är det som ersätter det?

#40

Postad 05 september 2010 - 13:45

Veric
  • Veric
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Efter vissa oförklarliga (HTPC i ett nötskal) uppdaterade jag till SAF 5... allt fungerade utom 2 saker:

Automatiska undertexter i mkv-filer (inbäddade) slutade fungera vilket gjorde att jag fick aktivera vobsub. Nu fungerar undertexter ok igen.

Samma mkv-filer har formatet 4:3. Tidigare kunde jag sträcka ut dem till 16:9 med anständigt utseende, men nu kan jag inte längre få bilden som jag vill. Oavsett vilket alternativ jag väljer i Mediaportal får jag de klassiska svarta kanterna.
Var finns inställningar gömda som gör att jag kan se filerna i 16:9-format igen?

#41

Postad 06 september 2010 - 07:31

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Samma mkv-filer har formatet 4:3. Tidigare kunde jag sträcka ut dem till 16:9 med anständigt utseende, men nu kan jag inte längre få bilden som jag vill. Oavsett vilket alternativ jag väljer i Mediaportal får jag de klassiska svarta kanterna.
Var finns inställningar gömda som gör att jag kan se filerna i 16:9-format igen?


Öppna ffdshow (videodekodningen). Under fliken "resize" finns inställningar för om den ska behålla ursprunglig aspect ratio eller inte. Bocka ur den.

Jag har inte ffdshow framför mig så jag minns inte de exakta termerna, men du borde hitta det. :(

mvh,
Daniel.

#42

Postad 19 september 2010 - 12:04

Veric
  • Veric
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Öppna ffdshow (videodekodningen). Under fliken "resize" finns inställningar för om den ska behålla ursprunglig aspect ratio eller inte. Bocka ur den.

Jag har inte ffdshow framför mig så jag minns inte de exakta termerna, men du borde hitta det. ;)

mvh,
Daniel.


Tackar. Det löste problemet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.