Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nybliven XBOX 360 ägare

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Xbox 360 E 120GB 2007 (Spelkonsoler) 7 8,59 (249) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) 2008 80GB (Spelkonsoler) 4 9,16 (383) Inga priser
51 relaterade trådar
Officiell Tråd- Xbox 360 (5039 inlägg) 3 år sedan
.-*- Min Hembio Clan -*-. (8045 inlägg) 4 år sedan
Playstation Store (2597 inlägg) 6 år sedan
Blu-ray för 2:35:1 (2D & 3D) med subtitle shift (19 inlägg) 6 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 8 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 8 år sedan
PS3 Information (120 inlägg) 9 år sedan
Xbox 360- Problem (2051 inlägg) 9 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 10 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 10 år sedan
Hjälp en amatör att fixa vardagsrummet! (16 inlägg) 11 år sedan
Blu-ray från PS3 till förstärkare till projektor ger vita prickar (1 inlägg) 12 år sedan
EPSON TW3500 och PS3 (4 inlägg) 12 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 12 år sedan
Inget blacker-than-black (18 inlägg) 13 år sedan
Call of Duty 5 (1976 inlägg) 13 år sedan
Xbox 360 eller PS3 (1171 inlägg) 13 år sedan
Vilken modell av PS3 har Du? (62 inlägg) 13 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 13 år sedan
Erbjudanden på PS3 (384 inlägg) 13 år sedan
Elgiganten har tagit bort Xbox 360 ur sortimentet (64 inlägg) 13 år sedan
PS3 slim 120GB pris (916 inlägg) 13 år sedan
Bästa stället att importera ps3? (424 inlägg) 13 år sedan
Xbox 360 "Jasper" (734 inlägg) 14 år sedan
Värde på Xbox360 paket? (20 inlägg) 14 år sedan
[Hilfe] Prisvärt minisystem för spel och filmbruk (0 inlägg) 14 år sedan
Prissänkning Xbox Elite 360 (56 inlägg) 14 år sedan
Samsung BD-P1500 vs Panasonic DMP-BD35 vs PS3 (36 inlägg) 14 år sedan
En PS3 två TV-apparater (12 inlägg) 14 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 14 år sedan
Sony sänker priset på Ps3 (95 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-V463, några frågor (17 inlägg) 14 år sedan
Tips: Formatera USB-hårddisk större än 32GB med FAT32. (6 inlägg) 14 år sedan
Panasonic Pv60 ingen bild på hdmi (8 inlägg) 15 år sedan
Billigaste PS3an? (12 inlägg) 15 år sedan
Streama trådlöst med mediaplayer 11 till PS3:an (3 inlägg) 15 år sedan
10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande (1040 inlägg) 15 år sedan
Sennheiser PC350 till xbox360 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Bästa Blu-ray spelarna (21 inlägg) 15 år sedan
PS3 80Gb (330 inlägg) 15 år sedan
Bra hemmabiopaket till PS3? (2 inlägg) 15 år sedan
2-kanalsljud via PS3 (2 inlägg) 15 år sedan
Onkyo 606 och PS3:a (21 inlägg) 15 år sedan
Hur mycket för en Playstation 3 60gb? (21 inlägg) 15 år sedan
ps3 (12 inlägg) 15 år sedan
Import från England (1 inlägg) 15 år sedan
Importera PS3 från USA (5 inlägg) 16 år sedan
PS3 spelar inte nästa låt (6 inlägg) 16 år sedan
Xbox 360 Premium -> Elite? (45 inlägg) 16 år sedan
Xbox 360 Elite är släppt (824 inlägg) 16 år sedan
Köpa Xbox 360 Elite. (65 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 21 januari 2009 - 00:33

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
I söndags slog jag äntligen till och köpte ett 360 Elite (Falcon). Ikväll packade jag upp och installerade konsolen. Här följer mina reflektioner och funderingar.

- Skall konsolen låta så mycket? Jag har läst här och på andra forum om (o)ljudet från XBOX 360, men detta var betydligt värre än jag kunnat föreställa mig! Helt otroligt vad fläktarna låter, för att inte tala om när skivspelaren drar igång, jag är helt mållös! Det är så illa att jag allvarligt funderar på att reklamera konsolen redan imorgon, det funkar inte att ha den i vardagsrummet så som den låter nu!

- Grafikmässigt helt ok, jag har bara hunnit testa CoD Modern Warfare. Som gammal PC spelare är det svårt att vänja sig att spela FSP med handkontrollen.

- XBOX 360 envisas med att köra 720p/60hz, spelar egentligen ingen roll min H/K dvd spelare kör 720p/50hz, jag tycker texten i systemmenyn blir lite suddig, men i CoD är den knivskarp.

- Handkontrollen ligger bra i handen, jag är van vid den ursprungliga XBOX kontrollen, den "stora", så jag tyckte 360 kontrollen såg klen ut när jag packade upp den men blev positivt överraskad.

- Värmeutveckling, här är jag imponerad, känns inte det minsta varm förutom utblåset då. Kanske därav oljudet från fläktarna?

- Jag läste att de skall gå att lägga över spelen på hårddisken för att slippa ljudet från skivspelaren efter nedladdning av mjukvara, jag antog att min konsol (tillverkad 16 september 2008) redan skulle ha denna mjukvaran, men den laddas automatisk ner när jag ansluter mig till XBOX LIVE (vilket jag inte hunnit göra idag)?

För att summera, överlag är jag nöjd, hade det inte varit för oljudet från konsolen hade jag varit riktigt nöjd. Tack vare oljudet känner jag mig besviken och nästintill lurad, det lutar stark åt en reklamation, nu svär jag i kyrkan men har PS3 samma problem med oljud?

EK

#2

Postad 21 januari 2009 - 00:37

Unregistered4352927d
  • Unregistered4352927d
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Uppdateringen för att kunna lägga in spel på hårddisken släpptes i november så du måste koppla upp dig mot Live för att ladda ner den. Då får du ner ljudnivån avsevärt!

#3

Postad 21 januari 2009 - 00:55

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0
Ja den kan låta en hel del tyvärr även när inte läsaren används. Så om du inte klarar av det ljudet är mitt råd att antingen byta fläktar (som då på samma gång kommer innebära att garantin försvinner) eller att du lämnar tillbaks den. Jag har läst att ljudet kan skilja en del från konsol till konsol så det kan hända att du fått en som låter värre än de andra. Bästa sättet att veta säkert är att ta reda på hur mycket den normalt ska låta, har du en MediMarkt eller någon annan spelbutik som låter en testa spelen så kanske det kan vara ett sätt att höra hur mycket den ska låta. Min dator (som jag själv tycker låter en del) är på ungefär samma ljudnivå som en Xbox 360. Uppdatera så att du kan installera spelen på konsolen och är du inte nöjd efter det så är mitt råd att lämna tillbaks den :(.

#4

Postad 21 januari 2009 - 01:12

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Jag säger lycka till mer reklamationen

återkom med vilka argument du har tänkt använda och vilket lagligt stöd kan finna för dem.

Redigerat av PalmiNio, 21 januari 2009 - 01:13.


#5

Postad 21 januari 2009 - 02:17

slimkid
  • slimkid
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt aldrig stört mig på volymen, Man spelar väl inte helt utan volym? Jag förstår att vissa kan störa sig på den om man använder den som mediaspelare men när man spelar?

Sen vad det gäller grafiken så tycker jag i alla fall personliget att call of duty world of war är på sin höjd medelmåttig så där kan du räkna med mer att hämta i andra spel.

#6

Postad 21 januari 2009 - 03:41

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0

...call of duty world of war är på sin höjd medelmåttig så där kan du räkna med mer att hämta i andra spel.


Fast han hade ju COD Modern Warfare...

#7

Postad 21 januari 2009 - 08:13

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Jag säger lycka till mer reklamationen

återkom med vilka argument du har tänkt använda och vilket lagligt stöd kan finna för dem.


Jag tänkte låna hem lite mätutrustning för jobbet och mäta ljudnivån från konsolen. Planen är sedan att ta med konsolen och mätresultatet till min lokala Media Markt och be dem koppla in konsolen och lyssna med sina egna öron hur den låter i idle. Jag vet av egen erfarenhet att det inte alltid behövs legalt stöd för att reklamera, lägger man fram sitt case sakligt och utan att hetsa upp sig och bete sig i butiken brukar det oftast lösa sig.

Enklast för Media Markt i det här fallet är ju att bevisa för mig att min konsol inte alls låter mer än någon liknande konsol, skulle så vara fallet så får jag givetvis acceptera de höga ljudnivåerna, men det är ju dumt att inte reklamera en vara som man är missnöjd med!?

EK

#8

Postad 21 januari 2009 - 08:18

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Finns ett enkelt knep för att inte höra Xboxen som tagits upp här många gånger...
...höj volymen i ditt surround / på din tv. :(

#9

Postad 21 januari 2009 - 08:25

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Man börjar ju undra om din xbox inte är defekt på något sätt. När jag kör spel från hd'n kan jag knappt urskilja något ljud från min låda, visserligen står den brevid tvn som jag oftast åtminstone har lite volym på. Jag spelar mest när barnen lagt sig så volymmässigt är tv-ljudet inte speciellt högt.

Kan tillägga att jag, inför mitt nuvarande arbete, testades med extremt bra hörsel. Jag hör ljud som de allra flesta vuxna människor inte hör.

Bra idé att mäta ljudvolymen från lådan och även ta en saklig diskussion med Mediamarckt, det kommer nog att ordna sig på bästa sätt.

Xboxen är min absoluta spelfavorit eftersom det finns så många bra titlar och grafiken är suverän.

#10

Postad 21 januari 2009 - 08:47

rayko
  • rayko
  • Mästare

  • 3 653 inlägg
  • 0
Visst låter den högt, men lägger du spelen på hårddisken så är den helt OK tycker jag. Sen kan vissa spel låta mer än andra, tex så låter Gears of war för jäkla illa att man väcker grannarna och hörselskydd är något att föredra, vet inte om det är för att spelet har blivit repigt eller någon annan orsak till varför just Gears of war låter så hemskt. Spelar man Gears of war 2 så låter den högt men inte extremt högt som Gears of war.

#11

Postad 21 januari 2009 - 08:47

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Det är normalt. 360 låter så mycket. Det är inget fel på den.
Ett hett tips: Skruva upp volymen så hör du inte den så mycket :(

#12

Postad 21 januari 2009 - 09:31

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Du kan inte stoppa in boxen i ett skåp som är öppet bakåt? Signalerna från kontrollen ska ju klara att gå genom väggar och om boxen inte heller blir så varm borde det funka.

Jag har ingen egen erfarenhet av att göra på detta sätt, men det är värt ett försök. Jag har tänkt köpa en xbox framöver och då prova något liknande iaf.

Redigerat av Sailfast, 21 januari 2009 - 09:33.


#13

Postad 21 januari 2009 - 10:05

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Fick en tanke när jag läse detta sista inlägg...

Kan det vara så att du har en resonanssituation som förstärker ljudet från lådan? Jag har min box stående på solitt trä, 5-6 centimeter tjockt.

Påverkas ljudet om man istället har boxen på en tunnare skiva med ett skåp under tro? Det borde det kunna göra.

#14

Postad 21 januari 2009 - 10:49

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Fick en tanke när jag läse detta sista inlägg...

Kan det vara så att du har en resonanssituation som förstärker ljudet från lådan? Jag har min box stående på solitt trä, 5-6 centimeter tjockt.

Påverkas ljudet om man istället har boxen på en tunnare skiva med ett skåp under tro? Det borde det kunna göra.


Det borde ha rätt stor betydelse ja. Kan man få så lite vibrationer som möjligt så borde det bli tystare.

#15

Postad 21 januari 2009 - 11:22

RealDaBratt
  • RealDaBratt
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
XBOX utan att installera spelen finns inte längre för min del. Uppdateringen räddade mitt spelande och husfriden:) Förstår knappt hur jag stod ut två år innan möjligheten kom att installera. Nu hörs den aldrig när jag spelar, måste ha allt ljud avstängt föra att höra den.

Men att störa sig på den när den är igång utan att skivan är igång låter extremt känsligt.

#16

Postad 21 januari 2009 - 12:18

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0
Jag reagerade lite så när jag skaffade min 360. Man hade läst om hur högljudd den var osv, men ändå blev man lite överraskad av hur högt den faktiskt lät. Men det var egentligen bara första gången jag spelade på den som jag tänkte på det. Dagen efter var det inte lika påtagligt längre, och senare tänkte jag inte alls på det. Numera kan man ju som sagt även installera spelen på hårddisken och då är ju detta ett minne blott.

Däremot stör jag mig faktiskt fortfarande lite på det där halvt skärande fläktljudet från 360in när man streamar film eller musik. Inte jättestörande, men i tysta avsnitt på filmer och musik så hörs fläktarna tydligt och det stör faktiskt lite. Men jag älskar min 360 ändå (till min sambos förtret). Kollar ändå till 99% på film från min DVD-spelare så det är inget stort problem för min del.

#17

Postad 21 januari 2009 - 13:17

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Jag skall uppdatera konsolen ikväll så jag kan installera spel på hårddisken, dock lät jag den stå idle utan skiva i igår kväll och tyckte fläktljudet var högt, jag skall även prova att ställa konsolen på gummifötter. Bortsett från
(o)ljudet från konsolen är jag nöjd och ångrar inte mitt inköp, dock är ljudet ett tillräckligt stort störmoment att bortse från.

En annan sak som slog mig är att allt anslutningskablage bortsett från RJ45 kabeln grått och inte svart, förmodligen billigare för MS eftersom de då kan skeppa med kablaget både till svarta & vita konsoler.

EK

#18

Postad 21 januari 2009 - 13:54

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Verkar jobbigt att behöva mäta upp ljudnivå och sånt skit.
Varför inte bara lämna tillbaka den på öppet köp?
Hade du kommit in till mig där jag jobbar med mätresultat om hur mycket apparaten låter hade jag direkt gett dig pengarna tillbaka och bett dig att aldrig komma tillbaka till butiken.

Redigerat av Johnnie, 21 januari 2009 - 13:57.


#19

Postad 21 januari 2009 - 15:03

Rasken
  • Rasken
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Jo, det lönar ju sig att göra lite research innan köp. Att 360 har fläktar som skapar ljud är ju knappast någon nyhet då konsollen har varit ute på marknaden i en smärre evighet. Med lite koll innan köp hade du även vetat vilken färg kablarna har, om det nu egentligen spelar någon större roll.

#20

Postad 21 januari 2009 - 15:34

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Jo, det lönar ju sig att göra lite research innan köp. Att 360 har fläktar som skapar ljud är ju knappast någon nyhet då konsollen har varit ute på marknaden i en smärre evighet. Med lite koll innan köp hade du även vetat vilken färg kablarna har, om det nu egentligen spelar någon större roll.


Research har jag definitivt gjort annars hade jag inte skrivit att jag förväntade visst fläktljud, det som jag påpekar är att det är betydligt värre än vad jag kunde föreställt mig. Ljudet från konsolen har diskuterats både här och på andra ställen på nätet, den gängse uppfattning är att det blivit bättre, därav min reaktion. Mitt gamla XBOX och min 4 år gamla stationära DELL upplevs tom som tysta jämfört med mitt 360.

Kablarna spelar ju egentligen roll, bara en reflektion som titeln antyder. Så du har fel när påstår att jag inte har koll.

EK

#21

Postad 21 januari 2009 - 15:57

Rasken
  • Rasken
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Med koll innan köp menade vad ordet betyder, dvs kontroll. Inte att du skulle sakna koll, dvs ha noll koll.

Japp, 360 låter mer än gamla XBOX, har alltid gjort, kommer sannolikt alltid göra.

#22

Postad 21 januari 2009 - 16:06

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

- Skall konsolen låta så mycket? Jag har läst här och på andra forum om (o)ljudet från XBOX 360, men detta var betydligt värre än jag kunnat föreställa mig! Helt otroligt vad fläktarna låter, för att inte tala om när skivspelaren drar igång, jag är helt mållös! Det är så illa att jag allvarligt funderar på att reklamera konsolen redan imorgon, det funkar inte att ha den i vardagsrummet så som den låter nu!

PS3an är nästan ljudlös i jämförelse. Jag har både en 360 och en PS3 så jag har jämfört

Redigerat av Johan78, 21 januari 2009 - 16:07.


#23

Postad 21 januari 2009 - 16:11

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

  • 657 inlägg
  • 0
Hej!

Ibland kan tv bänkar förstärka ljudet från boxen. Min tv bänk blev som en resonanslåda och fick ett mycket högre ljud när jag hade boxen i tvbänken än när jag flyttade ut den.

Ett litet tips som kan hjälpa lite.

Mvh D

#24

Postad 21 januari 2009 - 16:20

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Låter den verkligen så mycket så är det nåt fel på den och du ska se till att få den bytt.

#25

Postad 21 januari 2009 - 19:24

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Jag provade med gummifötter under konsolen, det dämbade ljudet något. Dock hörs överröstar (o)ljudet från konsolen mina Elac 137:or på normal volym. Jag hinner inte åka till MM idag, så jag får göra det imorgon.

EK

#26

Postad 21 januari 2009 - 22:22

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Min först 360 (min flickväns) var av den första modellen som släpptes i Sverige, en premium och den lät ganska mycket faktiskt. Min nya, en elit jag köpte för drygt 1,5 år sedan är i det närmaste ljudlös och om man lägger spelen på hårddisken märks det knappt att den är igång (minns dock SNES-tiden, den är tyst iaf). Visst snurrar fläktarna men aldrig så att det kunnat störa varken vid lyssnande på musik, eller spelande/filmtittande. Dock varierar det från konsol till konsol och har man otur och får ett måndagsexemplar kan den vara klart mer högljudd än nödvändigt.

#27

Postad 21 januari 2009 - 22:51

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Min först 360 (min flickväns) var av den första modellen som släpptes i Sverige, en premium och den lät ganska mycket faktiskt. Min nya, en elit jag köpte för drygt 1,5 år sedan är i det närmaste ljudlös och om man lägger spelen på hårddisken märks det knappt att den är igång (minns dock SNES-tiden, den är tyst iaf). Visst snurrar fläktarna men aldrig så att det kunnat störa varken vid lyssnande på musik, eller spelande/filmtittande. Dock varierar det från konsol till konsol och har man otur och får ett måndagsexemplar kan den vara klart mer högljudd än nödvändigt.


Spontant känns det som jag fått ett måndagsexemplar, jag spelade 2h nu ikväll, tv:n på normal volym men konsolen överöstade tv:n både fläktarna och skivspelaren.

EK

#28

Postad 21 januari 2009 - 23:48

qwertylol
  • qwertylol
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Verkar jobbigt att behöva mäta upp ljudnivå och sånt skit.
Varför inte bara lämna tillbaka den på öppet köp?
Hade du kommit in till mig där jag jobbar med mätresultat om hur mycket apparaten låter hade jag direkt gett dig pengarna tillbaka och bett dig att aldrig komma tillbaka till butiken.


håller med johnnie faktist.

#29

Postad 22 januari 2009 - 14:09

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Det är faktiskt stora skillnader i ljudnivå på olika 360 konsoler, beror på vilken DVD läsare man har. Jag rekommenderar att lägga in äventyrsspel på hårddisken om man ska spela ett par timmar i sträck.

#30

Postad 22 januari 2009 - 15:24

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Ja XBOX 360'n är en eländig plasthög, synd att inte Microsoft kunde slängt in några kronor till för att få den tystare, eller att få alla maskiner jämntysta åtminstone. Ljudnivån skiftar väldigt mycket från varje enhet, så det är ren lotto.
Om du stör dig väldigt mycket på ljudnivån och har tänkt spela spel som finns till både 360 och PS3 så köp en PS3, det brukar inte vara någon större skillnad grafikmässigt nu för tiden.
Jag tycker inte heller man ska behöva skruva upp volymen tokhögt för att överrösta Xboxens DVDROM >_<

Just nu sitter jag på en 360 från 2006 och en nyköpt från 2008, båda låter i princip lika mycket, men jag har hört maskiner som har en nästan ljudlös DVDROM.

#31

Postad 22 januari 2009 - 15:47

Rasken
  • Rasken
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Ja XBOX 360'n är en eländig plasthög, synd att inte Microsoft kunde slängt in några kronor till för att få den tystare, eller att få alla maskiner jämntysta åtminstone. Ljudnivån skiftar väldigt mycket från varje enhet, så det är ren lotto.
Om du stör dig väldigt mycket på ljudnivån och har tänkt spela spel som finns till både 360 och PS3 så köp en PS3, det brukar inte vara någon större skillnad grafikmässigt nu för tiden.
Jag tycker inte heller man ska behöva skruva upp volymen tokhögt för att överrösta Xboxens DVDROM >_<

Just nu sitter jag på en 360 från 2006 och en nyköpt från 2008, båda låter i princip lika mycket, men jag har hört maskiner som har en nästan ljudlös DVDROM.


Ärligt talat, att DVD-läsaren låter som en hårtork känns ju som ett väldigt överspelat kapitel. Du kan väl ändå inte ha missat att man numera kan installera spelen på hårdisken och slippa DVD:n? Jag får nästan 2005-vibbar av hela diskussionen.

#32

Postad 22 januari 2009 - 15:52

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Eller: http://tystpc.nu/for...opic.php?t=3922
Det är tyst...

#33

Postad 22 januari 2009 - 15:55

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Min xbox blev plötsligt mycket ljudligare pga att vi igår monterade ihop vår nya tvmöbel Stockholm från Ikea.
Ljudet stör mig inte direkt men en klar skillnad blev det nu när den gamla bänken försvann.

Och jag kör som sagt allt från hårddisk.

#34

Postad 22 januari 2009 - 15:55

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Ärligt talat, att DVD-läsaren låter som en hårtork känns ju som ett väldigt överspelat kapitel. Du kan väl ändå inte ha missat att man numera kan installera spelen på hårdisken och slippa DVD:n? Jag får nästan 2005-vibbar av hela diskussionen.


Eftersom jag endast äger 20GB modellen så betyder det att jag bara får plats med ett spel (plus diverse XBL Arcade spel m.m.), och man tycker ju att Microsoft kunde ha löst ljudproblemen för länge sedan om de ville. Det märks att de är ett mjukvaruföretag i hjärtat. :)
Man ska ju inte behöva betala ~1000 kr för att få en normal ljudnivå på maskinen för ett problem som inte öht ska finnas från början. Då kan man lika gärna satsa på en PS3 från början och få en stabil och tyst maskin, det är i alla fall mitt tips till trådskaparen.

Men hur som, jag lever med ljudnivån, efter 3 år så är man van. :~

#35

Postad 22 januari 2009 - 20:44

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Min xbox blev plötsligt mycket ljudligare pga att vi igår monterade ihop vår nya tvmöbel Stockholm från Ikea.
Ljudet stör mig inte direkt men en klar skillnad blev det nu när den gamla bänken försvann.

Och jag kör som sagt allt från hårddisk.


Har min xbox i en likadan möbel. Låter inte alls lika mycket i den som när den står helt fritt. Självklart låter den en del men inte lika mycket som sagt.

#36

Postad 22 januari 2009 - 22:08

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag har min stående ovanpå brevid tvn, allt för extra kylning.... orkar...inte...med...en...rrod...till... :blush:

#37

Postad 22 januari 2009 - 22:09

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Jag har min stående ovanpå brevid tvn, allt för extra kylning.... orkar...inte...med...en...rrod...till... :blush:

Har inte haft en röd sedan....november 2006.

#38

Postad 23 januari 2009 - 07:51

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Har bara haft en men det räcker. Trots att maskinen lagades så sålde jag den och köpte en nyare.

Har den stående nu så att den får maximalt med luft på alla håll :blush:

#39

Postad 23 januari 2009 - 08:14

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0

Man ska ju inte behöva betala ~1000 kr för att få en normal ljudnivå på maskinen för ett problem som inte öht ska finnas från början. Då kan man lika gärna satsa på en PS3 från början och få en stabil och tyst maskin, det är i alla fall mitt tips till trådskaparen.

Det är väl inget problem som inte ska finnas? Microsoft valde mellan snabba laddningstider + oljud från dvdn eller långsamma laddningstider men lite tystare konsoll. Dom valde att ge prestandan en fördel. Det är väl inget problem? Det är ett medvetet val. Sen om du förderar nåt annat är ju en annan sak.
Eller menar du att dom var knäppa som valde att använda DVD-formatet?

Och även om du köper till en 120 GB disk så blir den ändå billigare än PS3an. Och precis lika stabil.
Har dessutom läst gott om inlägg i PS3-delen där folk har PS3or som låter långt mer än 360in. Inte bluray-läsaren då, utan fläktarna som lever om nåt djävulskt. Så ljudnivån verkar variera även på PS3an.

#40

Postad 23 januari 2009 - 08:21

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Har dessutom läst gott om inlägg i PS3-delen där folk har PS3or som låter långt mer än 360in. Inte bluray-läsaren då, utan fläktarna som lever om nåt djävulskt. Så ljudnivån verkar variera även på PS3an.


Nänä, försök inte !
PS3 låter betydligt mindre än 360 !

#41

Postad 23 januari 2009 - 08:29

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

  • 1 495 inlägg
  • 0
Ska väl inte säga för mycket för jag har inga enorma erfarenheter av PS3an. En kompis har en som jag spelat lite grann på enstaka gånger. Här är dock några citat från PS3-forumet:

ok, jag har nu en liten fråga;
använder Ps3 till mediaserver och är riktigt nöjd med dess prestanda och tillgänglighet iom Ps3mediaservers intåg. Nu är det så att igår när i godan ro satt å tittade på en dvd-film så släpptes tydligen ****ts fläktar lösa, för någonstans inuti mitt lilla mediakabinett fanns något som ville ut och på vägen ta med sig taket. Jag har läst om fläktar som går upp i varv och låter en del men detta var ju löjligt, som jämförelse med 360 var detta bra mycket högre. Så min fråga är följande, en gång ingen gång eller ska jag räkna med eskalering av detta aber nu?

Japp, de är inte helt knäpptysta och vissal åter mer än andra. Finns en låååång tråd om detta med många klagomål .

Om den bara brummar får du nog skatta dig lycklig, min hörs rejält när den stått på ett litet tag. Och med rejält menar jag att fläktljudet hörs när jag spelar med ljudet på rimlig "inte-störa-grannarna-på-natten"-nivå. Men jag är van, fläktoljuden började med Dreamcastens intåg i världshistorien.

Den är inte helt tyst, men fläktljudet varierar från maskin till maskin.


Redigerat av SejLax, 23 januari 2009 - 08:30.


#42

Postad 23 januari 2009 - 10:43

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Killen som skapat tråden har jo research vilket är ytterst betvivla de.

Att jämföra gränsen på vad en sorts maskin borde ha mot 2 helt andra maskiner är ju trams. En DELL dator är en DELL datorn och en Xbox 1 är en Xbox 1 - INGEN AV DEM ÄR 360.

Detr är mycket dynga här inne nu med helt utan kunskap. DVD spelaren som sitter i idag har varit den samma nu i över 6 månader och det är alls inget lotto om att få olika DVD-spelare idag, köper du en NY 360 idag är det en Lite-On Philips och ingen annan.

Spelarna har aldrig blivit direkt tystare, dock skiljer sig typen av ljud från spelare till spelare sen är det upp till var och en om vad man tycker är mest "njutbart". Alla spelare spinner i x12 om man inte via hackad firmware sänker den. Denna hastigheten har antagligen MS valt för att den inte ska anses som allt för slö vid laddning, en fart på x12 skapar sjukt mycket oljud - testa själv att bränna DVD skivor i hastigheter över x8 - det hörs.

MEN fläktljudet har blivit bättre från modell till modell, den som säger annat har inte koll på vilka de har eller ljuger. En Falcon låter betydligt mindre Zelphyr osv dock är skillnaden mellan Falcon o Jasper minimal. Eftersom Falcon nu funnits i snart 1 år o 6 månader så betyder det att en 360 från oktober 2007 lär låta lika mycket som om man köper en ny idag.

Detta fläktljud kan såklart bara begrundas om man startar maskinen utan skiva eller kör från hårddisken. Kör man DVD i så spelar det ingen roll, de låter som fan ändå.

Sen finns där dock 2 olika typer av fläktar vilket gör att även 2 exakta modeller kan låta olika, men där är det också en fråga om hur man upplever ljudet.

Och nej det finns ingen möjlighet att en 360 som spelar DVD kan låta mindre än någon PS3a som någonsin har producerats.

Så till trådskaparen. Kolla bättre förra gången för din efterforskning är urusel. Att jämför med Xbox 1 vars DVD bara spinner i x4 är liksom en stor brist bara där, lika så med din DELL dator. Ljud kan inte läsas på Internet utan måste upplevas så man får glatt gå hem till en polare som har en 360 eller en butik som demoar en 360. Sen så måste man tänka på att där är 2 olika ljud på den, det från fläktarna och det från DVDn.

Lycka till med din "reklamation".

#43

Postad 23 januari 2009 - 10:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Min xbox blev plötsligt mycket ljudligare pga att vi igår monterade ihop vår nya tvmöbel Stockholm från Ikea.
Ljudet stör mig inte direkt men en klar skillnad blev det nu när den gamla bänken försvann.

Och jag kör som sagt allt från hårddisk.


Det är inget mysterium, det är bara att din nya möbel inte ger samma luftflöde.

Precis som de flesta datorliknande maskiner, gäller även PS3, så altras fläktnivån efter temperaturen så om man nu byter bänk och upplever fläkten är högre så är det för att din bänk låser in den mer än tidigare. Dessa fläktlägen finns på alla maskiner oavsett modell men Jasper tar såklart längre tid än en Zelphyr att få upp nivån på då den körs kallare men det är iaf möjligt om man bara stänger in den.

Min gamla maskin få överhettnings problem när jag stängde in den, inte RROD men den la av i förebyggande syfte, Detta problem hade jag dock inte med en Falcon dock kunde fläktarna komma upp i enorm nivå efter en tid.

#44

Postad 23 januari 2009 - 12:47

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

  • 657 inlägg
  • 0

Det är inget mysterium, det är bara att din nya möbel inte ger samma luftflöde.


Hej!

Kan också som i mitt fall bero på vibrationer/resonans från tv bänken. Min Xbox blev betydligt tystare när jag flyttade ut den från tv bänken.

Mvh D

#45

Postad 23 januari 2009 - 13:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Hej!

Kan också som i mitt fall bero på vibrationer/resonans från tv bänken. Min Xbox blev betydligt tystare när jag flyttade ut den från tv bänken.

Mvh D


Nej menade mer att luftströmmen runt om maskinen i/på den möbeln du flyttade till är sämre vilket ger sämre kylningen till 360n vilket gör den varmare vilket i sin tur ökar varvtalen på fläktarna.

#46

Postad 23 januari 2009 - 13:37

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0

Hej!

Kan också som i mitt fall bero på vibrationer/resonans från tv bänken. Min Xbox blev betydligt tystare när jag flyttade ut den från tv bänken.

Mvh D

Som PalmiNio skriver ovan så beror det nog mer på att den ändrar varvtal på fläktarna för att ge boxen mer kylning. Detta är precis samma för en pc, fläktarna ändrar varvtal när cpun blir för varm och om den blir för varm stänger datorn av sig för att förhindra att processorn överhettas och får fysiska skador.

#47

Postad 23 januari 2009 - 13:43

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Ja detta stämmer. Dock står den helt fritt, både före och efter byta av tv-bänk, utan något annat i närheten. Så med tanke på att det enda som förändrats är en ny möbel så borde den höjningen av ljud vara pga resonans.

Det gör mig inget att boxen låter lite, det stör inte mig och jag har genom xboxen tillgång till världens bästa tv-spel som förnöjer min vardag.

#48

Postad 23 januari 2009 - 13:48

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Killen som skapat tråden har jo research vilket är ytterst betvivla de.

Att jämföra gränsen på vad en sorts maskin borde ha mot 2 helt andra maskiner är ju trams. En DELL dator är en DELL datorn och en Xbox 1 är en Xbox 1 - INGEN AV DEM ÄR 360.

Detr är mycket dynga här inne nu med helt utan kunskap. DVD spelaren som sitter i idag har varit den samma nu i över 6 månader och det är alls inget lotto om att få olika DVD-spelare idag, köper du en NY 360 idag är det en Lite-On Philips och ingen annan.

Spelarna har aldrig blivit direkt tystare, dock skiljer sig typen av ljud från spelare till spelare sen är det upp till var och en om vad man tycker är mest "njutbart". Alla spelare spinner i x12 om man inte via hackad firmware sänker den. Denna hastigheten har antagligen MS valt för att den inte ska anses som allt för slö vid laddning, en fart på x12 skapar sjukt mycket oljud - testa själv att bränna DVD skivor i hastigheter över x8 - det hörs.

MEN fläktljudet har blivit bättre från modell till modell, den som säger annat har inte koll på vilka de har eller ljuger. En Falcon låter betydligt mindre Zelphyr osv dock är skillnaden mellan Falcon o Jasper minimal. Eftersom Falcon nu funnits i snart 1 år o 6 månader så betyder det att en 360 från oktober 2007 lär låta lika mycket som om man köper en ny idag.

Detta fläktljud kan såklart bara begrundas om man startar maskinen utan skiva eller kör från hårddisken. Kör man DVD i så spelar det ingen roll, de låter som fan ändå.

Sen finns där dock 2 olika typer av fläktar vilket gör att även 2 exakta modeller kan låta olika, men där är det också en fråga om hur man upplever ljudet.

Och nej det finns ingen möjlighet att en 360 som spelar DVD kan låta mindre än någon PS3a som någonsin har producerats.

Så till trådskaparen. Kolla bättre förra gången för din efterforskning är urusel. Att jämför med Xbox 1 vars DVD bara spinner i x4 är liksom en stor brist bara där, lika så med din DELL dator. Ljud kan inte läsas på Internet utan måste upplevas så man får glatt gå hem till en polare som har en 360 eller en butik som demoar en 360. Sen så måste man tänka på att där är 2 olika ljud på den, det från fläktarna och det från DVDn.

Lycka till med din "reklamation".


Varför så bitter? Jag skrev tidigare och är fortfarande nöjd med konsolen bortsett från (o)ljudet. Jag var i kontakt med Microsoft igår och säger precis oms du gör att om jag har möjlighet att jämföra men XBOX 360 (vilket jag ämnar göra, dock har ingen min bekantskapskrets konsolen, men det löser sig). Jag vet att det inte går att jämföra äpplen med päron, DELL och XBOX1 var med för att ha ngt att relatera till, du behöver inte läxa upp mig hur man går tillväga för verifieringstest.

Microsoft har erbjudit sig att ta in och titta på konsolen.

EK

Redigerat av Unregisteredcec18524, 23 januari 2009 - 14:02.


#49

Postad 23 februari 2009 - 00:05

Colossus
  • Colossus
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

...men har PS3 samma problem med oljud?


Nej, det är en mycket tyst konsol.

#50

Postad 23 februari 2009 - 00:12

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Eftersom du har en Elite med 120Gb hdd så har du ju gott om plats. Installera spelen på hddn så är problemet med oljudet borta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.