Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

RDR2 med eller utan HDR ?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 mars 2019 - 14:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej

Har en Samsung Q9FN och ett xbox one S, som jag spelar RDR2 på.
Tycker bilden är rätt ok på spelet med HDR, men har hört en del som säger att den är bättre utan HDR.

Vilket tycker ni ?

Och ni som INTE kör med HDR vad kör ni med för inställningar på er tv ?
Och speciellt ni som också har Samsung q9FN !!

Samt har lite funderingar på att byta upp mig till kanske xbox One X.



#2

Postad 11 mars 2019 - 17:25

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Jag har inte spelet själv, så jag vet inte hur läget är gällande uppdateringar på den här fronten.

Vad jag däremot har förstått är att spelet är SDR infogat i en HDR-signal. Högdagrarna är klippta vid samma punkt och bilden tonmappad på samma sätt i både SDR och HDR. Ändrar man ljusstyrkan i spelets inställningar ändrar man bara hur mycket nivåerna töjs ut.

Det är alltså i princip ingen skillnad mellan om du spelar det i SDR på en skärm kalibrerad till exempelvis 200 nits eller i HDR med spelet inställt på 200 nits, utom möjligtvis olika grad av posterisering och avvikelser i svartnivån.

#3

Postad 12 mars 2019 - 07:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag har inte spelet själv, så jag vet inte hur läget är gällande uppdateringar på den här fronten.

Vad jag däremot har förstått är att spelet är SDR infogat i en HDR-signal. Högdagrarna är klippta vid samma punkt och bilden tonmappad på samma sätt i både SDR och HDR. Ändrar man ljusstyrkan i spelets inställningar ändrar man bara hur mycket nivåerna töjs ut.

Det är alltså i princip ingen skillnad mellan om du spelar det i SDR på en skärm kalibrerad till exempelvis 200 nits eller i HDR med spelet inställt på 200 nits, utom möjligtvis olika grad av posterisering och avvikelser i svartnivån.

Ja detta har jag med läst om.

Jag är lite sugen på att testa UTAN HDR men tycks inte få till bra inställningar:
Detta för att jämföra mellan HDR och utan HDR.

Sedan nämner du en sak... detta med postarisering.... detta är något jag har när jag spelar i HDR och kan störa rätt så bra.
Kan detta ha med HDR att göra tro ?

 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.