Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Philips SBC RU740/760

175 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips SBC-RU760 (Fjärrkontroller) 1 8,32 (43) Inga priser
Philips SRU740 (Fjärrkontroller) 1 6 (2) Inga priser

#101

Postad 21 februari 2006 - 15:11

IronStove
  • IronStove
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Hej, funtar på o köpa en RU760 men har en fråga angående min reciever Sony STR DB...nåt.
Den har en så här fjärr:

Postad bild

När man skall byta källa trycker man på knappen Function. Då får man upp en meny i displayen som förhandsvalt den just nu aktuella källan. Man navigerar sedan med den stora mittenknappen för att komma till den källa man vill välja och sedan trycker man ner knappen. Vad jag vet finns ingen specifik knapp för att växla mellan olika källor. Eftersom RU760 inte har någon sån display måste det bli lite svårt att växla källor med den. Eller kan det gå på något annat sätt att recievern faktiskt KAN ta emot signaler för att skifta källor, bara det att min Sony-fjärr använder sig av ett annat sätt?

Vad tror ni?

#102

Postad 22 februari 2006 - 10:14

IronStove
  • IronStove
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Svarar mig själv. Det måste ju vara så att den första knapptryckningen för att få upp menyn på fjärren är "intern" för fjärrkontollen. Det är bara signalen som väljer källa som är intressan och den signal som multifjärren skall kunna eller lära sig. Så borde det vara eller?

/Niklas

#103

Postad 22 februari 2006 - 11:36

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0

Svarar mig själv. Det måste ju vara så att den första knapptryckningen för att få upp menyn på fjärren är "intern" för fjärrkontollen. Det är bara signalen som väljer källa som är intressan och den signal som multifjärren skall kunna eller lära sig. Så borde det vara eller?

/Niklas

<{POST_SNAPBACK}>


Det tror jag också :)

#104

Postad 27 februari 2006 - 19:28

b00sman
  • b00sman
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Är det någon som fått den och funkat med Force 530T eller 320T?

b00sman :(

#105

Postad 27 mars 2006 - 15:22

flyerboy145
  • flyerboy145
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Är det någon so kör sin Thule Förstärkare med RU760?
Har även en Samsung DVD HR-725 DVD/HD recorder som jag skulle vilja styra oxå?

Är det någon som sitter på ett tips för koder för dessa aparater?

#106

Postad 05 april 2006 - 20:40

oobum
  • oobum
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga, men jag har gått i köptankar för denna kontrollen ett tag. och priset verkar onekligen rätt nu.

Men finns det risk att den inte kan styra tex, min tv? det är något billigt "no-name" märke, united tror jag. Är det bara att koderna inte funkar, och man får köra "knapp för knapP" inlärning då?

SKa även styra en dvd spelare, och en surroundreciever, dock är dessa av märket pioneer, så det är väl ingen fara, även en digitalbox från samsung.

#107

Postad 05 april 2006 - 21:38

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det är några problem att styra TVn. Definitivt inte de andra delarna (en Samsungbox har jag själv, som styrs av kontrollen).

Däremot måste du antagligen manuellt lära in kommandona, men det tar inte speciellt lång stund.

#108

Postad 13 april 2006 - 21:39

gern
  • gern
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

En annan sak jag lade märke till som jag tycker e lite lustigt är att det bara är ( <-- ) knappen som lyser och inte framåt knappen ( --> ) på kontrollen. Det är dom där knapparna på varsin sida om play knappen längst ner...det känns ju lite konstigt att de inte gjorde båda lysande... :)

<{POST_SNAPBACK}>


Anledningen till att REW-knappen (<<) lyser, men inte FWD (>>) är säkerligen att REW, STOP, PAUSE och FWD även fungerar som röd, grön, gul respektive blå färgvalsknapp till text-tv. Det skulle nog inte se så snyggt ut om det lyste i olika färger, så det är endast den röda knappen som fått bli lysande. Jag tycker dock att de kunde gjort färgmarkeringen på något annat sätt, så att alla knappar fått lysande symboler.

#109

Postad 15 maj 2006 - 14:29

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Är det nån som fått sin premie från tidningen M3 ? Jag beställde när tidningen var två dagar gammal, å dom lovade tre till fyra veckor, nu har det väl gått ungerfär 3månader å inte fått nån :P Ringt 4ggr å dom bara bortförklarar sig å skyller på philips. M3 suger :rolleyes:

#110

Postad 24 maj 2006 - 16:26

Kibson
  • Kibson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Är det någon som lyckats få RU 760 att fungera med en Denon DVD-1720? Använder jag den medföljande koden för Denon DVD så styr den istället min Denon AVR-1306. En automatisk "sökning" efter koder fungerar inte heller. Jag har inte ens lyckats programmera den nos-mot-nos. Med min tv var det inga problem att lägga till ytterligare några knappfunktioner som inte lades till automatiskt, men jag lyckas inte alls med min dvd. Kanske skickar Denon-fjärrkontrollen ut signalerna på en frekvens som R 760 inte klarar?

Jag fick förresten min fjärrkontroll från M3. Såg att det var någon som undrade tidigare.

#111

Postad 24 maj 2006 - 16:58

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Ja jag fick min åxå idag efter drygt tre månader, det stod två till tre veckor. Dom får nog byta ut veckorna till månader, dom bjöd iaf på tre månadres förlängning av m3 iaf som plåster.

#112

Postad 25 maj 2006 - 21:35

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Nån som lyckats köra den här mot en Denon 2910?

#113

Postad 07 juni 2006 - 19:37

jo-sch
  • jo-sch
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Ja jag fick min åxå idag efter drygt tre månader, det stod två till tre veckor. Dom får nog byta ut veckorna till månader, dom bjöd iaf på tre månadres förlängning av m3 iaf som plåster.

<{POST_SNAPBACK}>



Jag fick min idag ca: 2 mån efter betalning för prenumeration. Ringde och pratade med M3 kundtjänst i början på maj och då fick jag beskedet att dom tagit slut. Den skulle komme i början på juni var beskedet och det stämde som tur var.

#114

Postad 08 juni 2006 - 17:40

Unregisteredb618af10
  • Unregisteredb618af10
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
lite störande att min Pioneer vsx-515 förstärkare går utanför 30-60khz på vissa knappar, såsom Source som är väldigt viktig :) så det går inte att prgrammera in dom

#115

Postad 18 juli 2006 - 17:03

Unregistered368eea98
  • Unregistered368eea98
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har efter mycket läsande (ja jag läste igenom både denna tråd och den officiella Logitech-harmony tråden) beslutat mig för att jag ska köpa en Philips sbc ru760 kontroll. Jag har bara två frågor.

Jag har en HK hemmabio reciver(AVR 41) och jag har läst att folk har problem med att byta källa via denna kontroll och sin HK men jag har inte sett om någon har löst det problemet. Har någon gjort det skulle jag vara tacksam om ni skrev och berättade hur ni gjorde.

Jag kollade in siten där man laddar ner koderna till kontrollen och upptäckte att man väljer exempelvis tv och märket på tv:n men att man inte kan välja på sin specifika modell utan man måste välja General. När man gjort det så kommer massa koder upp om man har ett någorlunda känt märke, typ Sony. Provar man alla dessa koder då och undersöker vilken som är bäst?

Tacksam för svar

Hasse

#116

Postad 04 augusti 2006 - 08:29

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Jag har haft min 760 väldans länge nu och är oerhört nöjd med den, när man väl lärt sig alla trix för att programmera den :unsure: Det enda jag saknar är väl lite hembio-funktioner, eller snarare texter på knapparna så man minns dom... tex har den ju ingen SAT-text. Småsaker, visst ;)

Så jag tänkte bara kolla om någon som har erfarenhet av 760 har hittat en bättre fjärr? Harmony-serien tex? Jag tänker då både på funktionalitet, ergonomi och "snygghet" - jag vill inte ha nåt Pronto-liknande åbäke.

/Calle

#117

Postad 08 augusti 2006 - 19:10

Unregistered368eea98
  • Unregistered368eea98
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Nu när jag har köpt denna kontroll får jag svara på min egen fråga. Kontrollen klarar av att lära sig source-knapparna till min H/K men inte via kod. Endast manuellt och endast när man håller in sourceknapparna på H/K kontrollen tills philipsen blinkar som det tipsades om här i trådet (grymt tips).

Jag har dock ett problem. Jag får inte till "volume punch through". Jag gör som det står i bruksansvisningen men får endast "felblink".

Mitt tillvägagångssätt är följande

Jag vill styra volymen på min H/K när jag ser på tv. Således gör jag såhär.

1. Startar med att ställa in TV som val på kontrollen
2. håller in 1 och 6 simultant tills det blinkar
3. trycker på 9 9 3 en efter en. Får rätt blink
4. använder select och väljer amp
5. trycker 1

När 1 är nertryckt får jag felsignal direkt. Kan någon svara på om jag gör något fel eller har något knep som kan funka?

Är mycket nöjd mej kontrollen i övrigt.

Tacksam för svar.

#118

Postad 31 augusti 2006 - 22:19

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Någon som kör RU760:n till sin dator? har en nybyggd htpc jag skulle vilja styra med min lilla multifjärr, har ett IR-öga som kopplas in via seriellporten. Men jag är inte hundra på var själv kontrollen är nånstans, så om någon vet om det går att fixa fram grundläggande funktioner för att styra en mediaspelare/ Media portal utan nos mot nos i en dator?

#119

Postad 01 september 2006 - 10:40

demoniak
  • demoniak
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Jag har dock ett problem. Jag får inte till "volume punch through".
~
Kan någon svara på om jag gör något fel eller har något knep som kan funka?
~

Kanske kan du testa att istället för att använda "punch through" funktionen helt enkelt bara lära in volymknapparna från din HK-fjärr i TV-läget på din multi-fjärr.

#120

Postad 01 september 2006 - 10:50

demoniak
  • demoniak
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Någon som kör RU760:n till sin dator? har en nybyggd htpc jag skulle vilja styra med min lilla multifjärr, har ett IR-öga som kopplas in via seriellporten. Men jag är inte hundra på var själv kontrollen är nånstans, så om någon vet om det går att fixa fram grundläggande funktioner för att styra en mediaspelare/ Media portal utan nos mot nos i en dator?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad kör du för program på PC:n för att ta emot signalerna från fjärrkontrollen? Girder, uICE eller något liknande kanske.... då spelar det inte så stor roll vilka koder din fjärr sänder utan det är datorn som får lära sig att tolka koden och utföra rätt kommando. Det brukar finnas färdiga inställningar att ladda ned för de vanligaste mediaspelarna och liknande.

Jag har en sådan här:
http://www.trust.com...spx?artnr=14272
Den klarar bara av att ta emot just de koder som finns på den medföljande fjärren. Därför har jag lärt min multi-fjärr knapp för knapp från den.

#121

Postad 01 september 2006 - 15:05

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
Jag köpte just en Philips SBC RU 7060 från Clas Ohlson och började undra vad skramlet i dosan va för nåt. Tänkte att det va kanske för automatisk tändning av belysning i dosan men när jag stoppade i batterierna och trycker på någon knapp eller bara skakar dosan så händer ingenting. :blink: Ingen knapp eller nånting tänds.
Ska inte denna fjärrkontroll HA bakrundsbelysning? Eller måste man aktivera den nånstans?

#122

Postad 01 september 2006 - 15:23

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Någon som kör RU760:n till sin dator? har en nybyggd htpc jag skulle vilja styra med min lilla multifjärr, har ett IR-öga som kopplas in via seriellporten. Men jag är inte hundra på var själv kontrollen är nånstans, så om någon vet om det går att fixa fram grundläggande funktioner för att styra en mediaspelare/ Media portal utan nos mot nos i en dator?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad kör du för program på PC:n för att ta emot signalerna från fjärrkontrollen? Girder, uICE eller något liknande kanske.... då spelar det inte så stor roll vilka koder din fjärr sänder utan det är datorn som får lära sig att tolka koden och utföra rätt kommando. Det brukar finnas färdiga inställningar att ladda ned för de vanligaste mediaspelarna och liknande.

Jag har en sådan här:
http://www.trust.com...spx?artnr=14272
Den klarar bara av att ta emot just de koder som finns på den medföljande fjärren. Därför har jag lärt min multi-fjärr knapp för knapp från den.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, låter som jag får slå mig in i garderoben o leta efter den där fjärrkontrollen då :blink:
det är en sådan här förövrigt: http://tekgems.com/Products/tg-pbr.htm

#123

Postad 01 september 2006 - 15:47

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
Hittade just i manualen på nätet att man måste aktivera bakrundsbelysningen innan den börjar användas. :blink:

Sen undrar jag om det är nån som fått Force 320T att fungera med denna fjärr? Har nämligen tappat bort orginal fjärrkontrollen till boxen så jag hoppas verkligen att universalen stöder denna...

#124

Postad 08 november 2006 - 10:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Någon som lyckats plocka isär en en RU760? Har en knapp som blivit trög och skulle behöva en rengöring skulle jag tro.

Har skruvat ur de två skruvarna men sedan verkar den vara ihoplåst via några plast-spärrar. Man vill ju inte bända sönder fjärrkontrollen så om någon här redan har plockat isär den kan kanske denna peka mig i rätt riktning, dvs var jag ska bända och hur mycket...

I hopp om svar

/T

#125

Postad 08 november 2006 - 11:06

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0

Någon som lyckats plocka isär en en RU760? 

<{POST_SNAPBACK}>


Den stora frågan är väl om någon lyckats stätta ihop den igen. :blink:

#126

Postad 08 november 2006 - 13:44

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Den stora frågan är väl om någon lyckats stätta ihop den igen.



Sant :blink:

Så svara gärna på den fråga istället...

/T

#127

Postad 13 december 2006 - 13:07

blackpercy
  • blackpercy
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag hade exakt samma problem som dig för en dryg månad sen. Jag lyckades inte heller plocka sönder min, men det gick att fixa knappen genom att peta med nånting tunnt (som en nål eller ett papper) i springan mellan knappen och höljet.

I mitt fall orsakades trögheten av att min flickvän hade pillat på kontrollen samtidigt som hon åt apelsin, vilket gjorde att volymknappen klibbade fast och blev aströg. Med papper och nål fick jag bort skräpet och nu funkar den som vanligt igen. Och apelsiner och annat kladd är förbjudet i närheten av kontrollen hädanefter! =)

#128

Postad 19 december 2006 - 21:54

Unregistered8424f05b
  • Unregistered8424f05b
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Är det någon som kan specificera vad de största skillnaderna är mellan 740 och 760?
Tycker personligen att 740 ser lite snyggare ut.

#129

Postad 29 december 2006 - 20:57

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

  • 1 112 inlägg
  • 0
Köpte en sån här igår.
Lämnade tillbaka den idag.

Det är inte kompatibel med Force. Det står iofs på baksidan av förpackningen, men den är inte det.
Så var det med det.

Snygg och trevlig annars.. :)

#130

Postad 06 februari 2007 - 22:09

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0
På min nuvarande förstärkar-fjärr om man håller ner volymknappen itryckt hela tiden så höjs ljudet (eller sänks) hela tiden. Har en gammal sony universalfjärr, men där höjs/sänks den i steg, vilket är milt sagt jobbigt. Samma sak på digitalboxfjärren där flera knappar funkar likadant (fjärrsignalen skicka i stadig ström typ - inte i steg)

Hur är det med 760/740? klarar den bara av att höja/sänka ljudet stegvis etc?

#131

Postad 06 februari 2007 - 22:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vad du menar men den SBC-fjärr jag har sänder en kontinuerlig signal. Likt de flesta andra fjärrkontrollerna. Finns säkert ett ungefärligt standardintervall mellan signalerna.

Att det blir i steg med din gamla uiversalfjärr kan bero på att den sänder för snabbt eller en otydlig signal som din förstärkare inte riktigt klarar av att identifiera. Det är min gissning. Hur fungerar det exempelvis om du använder den med TVn? Stegvis även där eller kontinuerligt?

/T

#132

Postad 06 februari 2007 - 23:37

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0
signalen känns igen av apparaten, inga problem där.

Vad jag menar är: Exempelvis - volymen står på 40. för att gå ner till 6 får jag nu trycka 34 ggr....
med min ProntoNeo (som jag vill pensionera) eller med förstärkarfjärren, så håller jag knappen nedtryck HELA TIDEN tills jag når 6. Vet inte vad detta kallas, :P men jag hoppas du fattar nu. :unsure:

#133

Postad 07 februari 2007 - 09:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Om du ställer in volymen, ändrar kanalen eller bläddrar i textTV på din TV beter sig fjärrkontrollen likadant då? Dvs ett tryck ger att den bläddrar en sida, en kanal, ett steg på volymen?

Liten utbildning:
När du trycker ned en knapp på en fjärrkontroll skickas ett antal infraröda ljuspulser i en viss frekvens ut. Enheten som tar emot dessa tolkar ett visst antal pulser som en kod, en sifferkod, och vid identifiering händer något, ex.v. ändras volymen. Koderna kan sedan repeteras med visst intervall. För tätt så blir det omöjligt för mottagaren att särskilja dem. Det gäller att frekvensen stämmer, att koden stämmer och att intervallet stämmer (inte är för kort) för att en multifjärr ska fungera som den ska.

Se det som att du är från skåne och talar snabbt med en från norrland. Dra ned tempot och chansen att norrlänning ska förstå dig ökar. Du kan säkert även modulera om uttalet lite varvid det blir än lättare.

Så kan det vara att vara en multifjärr.

Talar vi förbi varandra nu eller? Vad jag försöker komma fram till är om det är ett fel på din gamla multifjärr eller ej. Philipsen den sänder en kontinuerlig signal.

#134

Postad 07 februari 2007 - 21:16

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0
Om du ställer in volymen, ändrar kanalen eller bläddrar i textTV på din TV beter sig fjärrkontrollen likadant då? Dvs ett tryck ger att den bläddrar en sida, en kanal, ett steg på volymen?

Precis. Så är fallet nu med Sonyn. Ett tryck - en sida/kanal/steg i volymen


Talar vi förbi varandra nu eller? Vad jag försöker komma fram till är om det är ett fel på din gamla multifjärr eller ej. Philipsen den sänder en kontinuerlig signal.

Med min andra multifjärr, ProntoNeo, där verkar det vara kontinuerlig signal (volymen) - om det var denna du hänvisade till när du skrev "Philipsen" - Och så vill jag ha det med sonyn. Dock hittar jag inget i manualen som tyder på att det går att ställa in detta på så vis.

Därför undrar jag om Philips 760/740 har den förmågan till kontinuerlig signal - men inte bara på volymen, men även på pil/rikt-knapparna

:angry: tackar för utbildningen. Man lär sålänge man lever. :angry:

#135

Postad 08 februari 2007 - 09:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Därför undrar jag om Philips 760/740 har den förmågan till kontinuerlig signal - men inte bara på volymen, men även på pil/rikt-knapparna


Så beter sig min SBC760 ivartfall. Har inte undersökt exakt men misstänker, om man ska gå in på detaljer, att den sänder (med --- = kod, ...= tystnad):
---...---...---...---...---...---
i cirka 60 sekunder som max. Sedan får man trycka om.

Har ett litet IR-öga anslutet till datorn och för att det ska fungera bra där har jag lagt in ett intervall på 500 ms i Girder (programmet som tar emot IR-signalerna). Tätare intervall ger dubbeklick på ett klick på kontrollen. Gissar, utan att veta, att ...-intervallet är omkring ett kod-tystnad par tar cirka 100-200 ms att sända, dvs kanske 5 till 10 steg per sekund.

Koden som sänds kan förövrigt representeras av ett fyra siffror långt hexadecimalt tal.

760 är en riktigt bra fjärrkontroll till ett bra pris. Skön i handen och fungerar bra. Knappar så att det räcker till. God batteritid om man stänger av bakgrundsbelysingen. Ena som jag irriterar mig på lite jämfört med min förra fjärr är att man måste trycka på någon knapp för att se vilken enhet som är den aktiva. Ett litet aber.

Öppet köp är dock svårt då förpackningen är inbrottssäker. Senast jag var på Clas Ohlson såg jag den för 499 kr vilket är ett bra pris.

#136

Postad 08 februari 2007 - 17:28

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

Därför undrar jag om Philips 760/740 har den förmågan till kontinuerlig signal - men inte bara på volymen, men även på pil/rikt-knapparna


Så beter sig min SBC760 ivartfall. Har inte undersökt exakt men misstänker, om man ska gå in på detaljer, att den sänder (med --- = kod, ...= tystnad):
---...---...---...---...---...---
i cirka 60 sekunder som max. Sedan får man trycka om.


Om jag förstår det du säger rätt, då kan man som användare tolka att den sänder "kontinuerligt" vilket är det jag behöver. Och då förstår jag det du säger att det gäller - gäller för mer knappar än volymknappen, right? (dvs ---...---...---...---...---...--- ) så länge man håller den itryckt.


760 är en riktigt bra fjärrkontroll till ett bra pris. Skön i handen och fungerar bra. Knappar så att det räcker till. God batteritid om man stänger av bakgrundsbelysingen. Ena som jag irriterar mig på lite jämfört med min förra fjärr är att man måste trycka på någon knapp för att se vilken enhet som är den aktiva. Ett litet aber.

Öppet köp är dock svårt då förpackningen är inbrottssäker. Senast jag var på Clas Ohlson såg jag den för 499 kr vilket är ett bra pris.

<{POST_SNAPBACK}>


Den ser ut att vara skön i handen (då den är smal - är trött på breda klumpiga fjärrar) och är klart snyggast (vilket är ju subjektivt, dock)

Ja, skulle den inte klara frugans krav på WAF, så kan man alltid sälja den vidare. (det är alltid WAFen som styr :) why oh why... :blink:

#137

Postad 08 februari 2007 - 20:22

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Om jag förstår det du säger rätt, då kan man som användare tolka att den sänder "kontinuerligt" vilket är det jag behöver. Och då förstår jag det du säger att det gäller - gäller för mer knappar än volymknappen, right? (dvs ---...---...---...---...---...--- ) så länge man håller den itryckt.

ja, så verkar alla knappar fungera. Du kan i terorin programmera volym-funktionen till vilken knapp som helst, i praktiken gör man nog bara det för att irritera resten av hushållet :)

#138

Postad 08 februari 2007 - 21:15

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0

, i praktiken gör man nog bara det för att irritera resten av hushållet :rolleyes:


:D

Tusen tack för din hjälp :rolleyes: få se om de har en på C.ohlson då. (i city sthlm) ringa imorrn.

#139

Postad 09 februari 2007 - 22:00

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

  • 1 236 inlägg
  • 0
då blev man med sru-7060 :-) edit(trodde det var 760, men det var 7060, vad nu skillnaden är)

hittade min topfield5500pvr fjärr via auto-sökning (ja, eller åtminstonde en som liknar, då allt finns ju inte med)

SHIFT knappen - är den låst på nåt sätt? Försökte koda om den i STB läge, men den ville inte vara med.

So far so good. Få se vad wifen säger när hon kommer hem...;-)
(det gick skitbra att sänka/höja kontinuerligt som jag ville. Funkade även med pil/riktknapparna. skön i handen å snygg samt skön knappkänsla.)

Redigerat av Unregistered222df659, 10 februari 2007 - 17:44.


#140

Postad 11 februari 2007 - 14:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

då blev man med sru-7060 :-) edit(trodde det var 760, men det var 7060, vad nu skillnaden är)
...
SHIFT knappen - är den låst på nåt sätt? Försökte koda om den i STB  läge, men den ville inte vara med.
...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror skillnaden mellan 7060 och 760 är liten. Tittade på dessa bredvid varandra i höstas och enda skillnaden som jag såg var att texten bredvid några knappar skilde lite. Kanske att de även lagt till några apparaters kod? Annars tror jag inte det är någon större skillnad.

SHIFT-knapen, på 760, är bara att programmera tillsammans med den andra knapp man vill. Om man träffat rätt med den apparat man har fungerar säkert SHIFT-knappen direkt.

Hade för mig att det fanns en beskrivning av SHIFT-knappen i bruksanvisningen men där hitta jag ingen speciellt (760).

Gör med den som när du programmerar andra knappar, dvs håller ner shift+knapp+learn i fem sekunder osv.
Tror den ska fungera med vilken annan knapp som helst men har inte testat/använt SHIFT med andra än spela-in-knappen och de bredvid denna.

#141

Postad 12 februari 2007 - 06:34

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Jag kan tipsa om Media Markt - de har ett fantastiskt utbud av fjärrkontroller, och alla finns uppackade så man kan klämma och känna på dom. Riktigt trevligt.

#142

Postad 19 februari 2007 - 10:48

abbes63
  • abbes63
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag hittar inga koder för inspelningsbara DVD, hur gör ni för att få in dessa (i mitt fall en Pioneer 520)?

#143

Postad 19 februari 2007 - 10:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Testar testar och sedan programmerar nos mot nos.

#144

Postad 28 februari 2007 - 22:34

ArdbegSWE
  • ArdbegSWE
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hej på er.

Nu när det börjar vankas PS3 tider, så börjar man ju vackert undra, finns det en kod för PS3 remoten till denna fjärrkontroll? Lite surt att köpa original remoten, bara för att programmera denna skönheten? Jag har sökt igenom Internet ett par timmar nu utan att hitta. :)

Fråga 2: Jag kan inte använda "Next chapter" knappen, får det inte att fungera med Shift tangenten. Gick igenom tråden och läste att man helt logiskt bara ska hålla inne Shift samtidigt som inlärningsknappen, får det inte att fungera ändå. :)

/Ardbeg

Playstation 3. Here I come.

#145

Postad 28 februari 2007 - 23:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Philips skriver i sin manual att man kan kontakta dem om man saknar någon funktion eller annat på fjärrkontrollen så ring dit och se vad du får...

/T

#146

Postad 08 mars 2007 - 23:24

slow_c
  • slow_c
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Någon som kör RU760:n till sin dator? har en nybyggd htpc jag skulle vilja styra med min lilla multifjärr, har ett IR-öga som kopplas in via seriellporten. Men jag är inte hundra på var själv kontrollen är nånstans, så om någon vet om det går att fixa fram grundläggande funktioner för att styra en mediaspelare/ Media portal utan nos mot nos i en dator?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad kör du för program på PC:n för att ta emot signalerna från fjärrkontrollen? Girder, uICE eller något liknande kanske.... då spelar det inte så stor roll vilka koder din fjärr sänder utan det är datorn som får lära sig att tolka koden och utföra rätt kommando. Det brukar finnas färdiga inställningar att ladda ned för de vanligaste mediaspelarna och liknande.

Jag har en sådan här:
http://www.trust.com...spx?artnr=14272
Den klarar bara av att ta emot just de koder som finns på den medföljande fjärren. Därför har jag lärt min multi-fjärr knapp för knapp från den.

<{POST_SNAPBACK}>



Det är alltså möjligt att köpa en Trust och slänga den fula fjärkontrollen och istället programera in dess funktioner i Philips Multifjärr RU740? Detta vore ju guld om det gick. Tänk att kunna styra tv,dvd, digital box, förstärkare och datorns play/stop funktioner med en och samma fjärr! Om man inte har nån IR motagare på datorn funkar det ändå med Trust tillhörande usb mottagare?

#147

Postad 13 juni 2007 - 22:31

jeccou
  • jeccou
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Kan nån kommentera hur länge en uppsättning batterier i 7060-modellen (i princip samma som 760) räcker vid rimligt normal användning? Har läst ett par meningar här på minhembio att man får byta rätt ofta, men Philips själva uppger 12 månader, så hur ligger det egentligen till? Att Philips siffra nog inte ska tas på 100 % allvar inser jag, men är de som "klagat" här ultraklickare som nöter ut en fjärr per år eller nåt?

Tacksam för input!

Redigerat av jeccou, 13 juni 2007 - 22:32.


#148

Postad 14 juni 2007 - 19:53

boulrik
  • boulrik
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Kan nån kommentera hur länge en uppsättning batterier i 7060-modellen (i princip samma som 760) räcker vid rimligt normal användning? Har läst ett par meningar här på minhembio att man får byta rätt ofta, men Philips själva uppger 12 månader, så hur ligger det egentligen till? Att Philips siffra nog inte ska tas på 100 % allvar inser jag, men är de som "klagat" här ultraklickare som nöter ut en fjärr per år eller nåt?

Tacksam för input!

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har haft min 760 i över ett år och har inte bytt batterier än. Förvånad över hur länge de håller. Trodde de skulle ta slut fort eftersom bakgrundsbelysningen tänds så fort man lyfter den från bordet. Ska väl tillägga att jag inte är nån flitig användare.

#149

Postad 14 juni 2007 - 21:43

jeccou
  • jeccou
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Jag har haft min 760 i över ett år och har inte bytt batterier än. Förvånad över hur länge de håller. Trodde de skulle ta slut fort eftersom bakgrundsbelysningen tänds så fort man lyfter den från bordet. Ska väl tillägga att jag inte är nån flitig användare.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för det, boulrik! Dock, vad betyder "flitig användare" om man frågar dig? Själv ser jag på tv kanske ett par timmar om dan, och då utan att knappa runt alltför mycket. En del text-tv brukar det också bli och då blir det förstås fler knapptryckningar.

Ligger vi ungefär på samma nivå?

#150

Postad 15 juni 2007 - 08:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Tack för det, boulrik! Dock, vad betyder "flitig användare" om man frågar dig? Själv ser jag på tv kanske ett par timmar om dan, och då utan att knappa runt alltför mycket. En del text-tv brukar det också bli och då blir det förstås fler knapptryckningar.

Ligger vi ungefär på samma nivå?

<{POST_SNAPBACK}>

Ska säga att inte jag heller har bytt batteri i min ännu. Det "enda" som egentligen drar batterier i den är ju bakgrundsbelysningen och den har jag givetvis stängt av. Med den på har jag läst rapporter om väldigt korta batteritider (några månader på sin höjd). Fast det beror ju givetvis på hur mycket man kramar sin fjärr.

De modeller denna tråd handlar om har ju ingen skräm utan bara knappar och en liten diod-upplyst panel som visar aktiva enheten vid knapptryck. Det vill säga inget som egentligen drar batterier annat än vid just användning av fjärrkontrollen.

/T



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.