Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Efterforskad värstingdator för spel, uppdaterad 2020-02-18

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 april 2013 - 08:40

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Denna tråd är för kommentarer till denna lista


Redigerat av Blazter, 18 februari 2020 - 12:10.


#2

Postad 08 april 2013 - 08:40

aidin
  • aidin
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hurk...va billigt... duger inte din andra lista till alla spel redan?

#3

Postad 08 april 2013 - 08:42

aidin
  • aidin
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Det här känns mer som en hård hemmadator för multicore och cuda scientific computing

#4

Postad 08 april 2013 - 19:57

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

Jodå, de duger alldeles utmärkt, särskilt den för ca 12 000:- som klarar alla dagens spel med full kräm på grafiken. Dock måste ju ett värsting alternativ presenteras också för de som också vill köra hög upplösning på flera skärmar ;)

#5

Postad 10 april 2013 - 06:20

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
He, ja... Hade inte gråtit blod om den stått och väntat under skrivbordet när man kom hem en dag precis.

#6

Postad 10 april 2013 - 06:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Hade bra mycket hellre tagit 2 GTX680 än de överdrivet dyra Titan som är mer anpassade för GPGPU än spel.

Bortkastade pengar imo.

#7

Postad 10 april 2013 - 20:05

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentarerna!

masse70: Mjo, skulle vara mer prisvärt men denna lista återspeglar det bästa utan att hamna på allt för höga kostnader (skulle exempelvis kunnat välja en dyrare CPU men det är att ta i lite väl mycket).

danilo2001: Hehe nej, det hade inte varit fel.

#8

Postad 20 april 2013 - 16:27

piotrokides
  • piotrokides
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
SONY har bättre bluray.

#9

Postad 23 april 2013 - 13:24

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

Det hoppas jag, för den kostnaden ;)

#10

Postad 16 juni 2013 - 22:10

Miindz
  • Miindz
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Uppdatera processor till Haswell och grafikkorten till de senaste ur Geforce 7xx-generationen

#11

Postad 19 juni 2013 - 12:23

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

Jag väntar på rätt ersättare från Haswell och GeForce Titan är fortfarande herren på täppan ;)

#12

Postad 01 augusti 2013 - 20:10

R_Eriksson
  • R_Eriksson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hade hellre köpt Geforce 690. Presterar mer än Titan korten.

#13

Postad 02 augusti 2013 - 09:29

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

Det stämmer men dessa 690 är dubbelkärniga och sägs vara problematiska i SLI-konfiguration. Två stycken Titan i SLI slår ett 690. Vidare har Titan mer minne ifall man vill köra fler högupplösta skärmar på samma gång.

#14

Postad 02 augusti 2013 - 11:25

R_Eriksson
  • R_Eriksson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har också hört att dom inte blir riktigt bra när man kör dom i SLI. Sen håller dom ju på att fasa ut 600 korten nu när 700 korten har kommit så det finns nog inte så många 690 kort kvar o få tag på. Men det jag reagera på när dom släppte Titan korten e hur dom kan ta så mycket betalt när dom har ett kort som presterar mer för ungefär samma pengar.

#15

Postad 11 augusti 2013 - 20:01

Unregistered734d3d4a
  • Unregistered734d3d4a
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Inte raida ssd för högre hastighet? Samt så har du glömt det viktigaste av allt: En Windows 8 Pro-licens!

#16

Postad 13 augusti 2013 - 22:35

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

Raid får man lägga till själv i så fall, bra tanke dock! Gäller även Windows då jag bara presenterar hårdvaran! :)

#17

Postad 18 augusti 2013 - 16:06

Hedblom
  • Hedblom
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Det ska till en sluten vattenkylning från Corsair eller Antec också. Man luftkyler inte en s.k. ''Värstingdator''.

#18

Postad 18 augusti 2013 - 16:09

Hedblom
  • Hedblom
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Då menar jag att man inte luftkyler CPU:n om nu datorn ska vara onödigt dyr.

#19

Postad 20 augusti 2013 - 15:28

Unregistered94cc2235
  • Unregistered94cc2235
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Kan du göre ett amd system för runt 13k så får jag jämföra med mina egna delar :)

#20

Postad 29 augusti 2013 - 10:36

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

Ska fundera på detta!

#21

Postad 17 september 2013 - 08:47

ymer234
  • ymer234
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Räcker verkligen 850W-agget för att driva denna burk?

Ska du inte ha ett Phanteks Entoo Primo-chassi istället och utöka med vattenkylning? I sånt fall använda 120mm-fläktar Arctic F12 PWM som kylning då dessa skyfflar mer luft än vad 140mm kan göra på respektive plats. (eftersom det får plats 4 fläktar instället för 3 på de platser man kan ha fler fläktar på rad)

Processorförslag 3770K eller 4770K?

Vid val av ramminne måste du kontrollera om det stöds av moderkortet. Se respektive tillverkares lista över "godkända" minnen.

Angående ljudkort så har jag slutat köpa ljudkort eftersom det inbyggda i moderkortet normalt fungerar till det man vill göra med datorn (spela/surfa), men ska man syssla med ljud och video kanske det är nödvändigt med ett extra ljudkort.

#22

Postad 23 september 2013 - 09:25

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

Ska kika på detta! Angående nätdel så ska kraften räcka, se:

http://www.sweclocke...tan/14#pagehead

Redigerat av Blazter, 23 september 2013 - 09:49.


#23

Postad 04 oktober 2013 - 10:01

ymer234
  • ymer234
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tack för länken, men jag anser fortfarande att du biter dig i foten med enbart 850W-acc. Innan jag såg testet i länken så _trodde_ jag att du hade ett för klent acc, nu _vet_ jag att det är för klent.

Enligt testet drar GPU:erna maximalt 730. Det skulle göra att du teoretiskt skulle ha 120 "kvar" för resten av systemet. 120 räcker inte ens för att driva processorn (den maxar 130W). Effekten för att driva RAM är försumbar, men ligger på ca 3-5 W per sticka. Sen har du andra saker (tangentbord, mus, hdd, optisk läsare,...) som måste tas i beaktning som inte kommer få ström så det räcker.

I testet har man ett High Current 1200W från Antec. Fick jag välja nätdel till din värstingdator hade jag inte nöjt mig med ett medelmåtta mellansegmentsacc utan valt något som var gjort att kunna leverera 45 A på två 12V-kanaler (500W/12V=41A) som t.ex.:

Be-Quiet Dark Power BQT P10 Pro 1200W

#24

Postad 05 oktober 2013 - 12:22

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

Det som drar 730W är hela systemet :)

#25

Postad 08 november 2013 - 09:27

SwedishFish
  • SwedishFish
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Varför bara 2 ramstickor på en quad-channel arkitektur?

#26

Postad 09 november 2013 - 17:49

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

No reason :)

#27

Postad 05 januari 2014 - 23:51

dreamtool
  • dreamtool
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Nja... Priset är ju rätt... Men varför kasta pengar i sjön?

1: Ingen värsting speldator har fläktkylning, även om 2011 sockeln är större och kyler bättre än andra versioner. Typ 1x 480mm radiator för kylning av cpu samt gpu (eftermarknadsvattenkylare till Gpu.)
2: Ramminnen som överskrider 1600Mhz är som att kasta bort pengarna, att välja ett par ramminnen som är anpassade för x79 systemet är att rekomendera starkt (tex. "G.skill ripjaws Z" inte X då dom inte är tillverkade specifikt för x79) Även 4 stick (2Gb x 4 eller 4Gb x 4) är att rekomendera till ett sådant system då moderkortet snabbare kan hantera information på 4 än 2. Ramhastigheter över 1600 mhz kan bara noteras vid överklockning, i spel märks 0 skillnad.
3: Ingen gamer kommer någonsin behöva 2x780, då det motsvarar mer än 2x690, vilket är 4x680 vilket är dubbelt så mycket som det extremaste spelet kräver idag.
4: Ser ingen anledning varför man inte skulle välja Asus Maximus Extreme IV om man ändå lägger ut så mycket pengar på en dator. Medför bara bättre stabilitet och snabbhet med resten av delarna. inte för att p9x79 är dåligt but why not.
5: Ingen datoranvändare i världen köper en dator för +20k och inte har en riktig stor HDD med en SSD...

Redigerat av dreamtool, 05 januari 2014 - 23:53.


#28

Postad 06 januari 2014 - 19:18

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren och tipsen!

Ska fundera på detta!

#29

Postad 06 januari 2014 - 19:32

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Nja... Priset är ju rätt... Men varför kasta pengar i sjön?

1: Ingen värsting speldator har fläktkylning, även om 2011 sockeln är större och kyler bättre än andra versioner. Typ 1x 480mm radiator för kylning av cpu samt gpu (eftermarknadsvattenkylare till Gpu.)
2: Ramminnen som överskrider 1600Mhz är som att kasta bort pengarna, att välja ett par ramminnen som är anpassade för x79 systemet är att rekomendera starkt (tex. "G.skill ripjaws Z" inte X då dom inte är tillverkade specifikt för x79) Även 4 stick (2Gb x 4 eller 4Gb x 4) är att rekomendera till ett sådant system då moderkortet snabbare kan hantera information på 4 än 2. Ramhastigheter över 1600 mhz kan bara noteras vid överklockning, i spel märks 0 skillnad.
3: Ingen gamer kommer någonsin behöva 2x780, då det motsvarar mer än 2x690, vilket är 4x680 vilket är dubbelt så mycket som det extremaste spelet kräver idag.
4: Ser ingen anledning varför man inte skulle välja Asus Maximus Extreme IV om man ändå lägger ut så mycket pengar på en dator. Medför bara bättre stabilitet och snabbhet med resten av delarna. inte för att p9x79 är dåligt but why not.
5: Ingen datoranvändare i världen köper en dator för +20k och inte har en riktig stor HDD med en SSD...


Fläktkylning är fortfarande överlägset, enbart en trend med alla dessa vattenkylningskit med tanke på hur dåligt de faktiskt presterar och hur mycket de låter. Visst, ska du frakta runt burken mycket så är det ju skönt med en kylare som inte väger bly pga. den eventuella risken för skador på på moderkortet.

Vad det gäller grafikkorten så skulle jag nog akta mig för att säga att ingen gamer någonsin skulle behöva dubbla 780. Jag kör dubbla 680 och 120hz skärm, med allt på ultra i BF4 så ligger jag runt 95-140. För att kunna ligga på minst 120fps konstant, och uppåt, så behöver jag mer kräm redan nu...

Skall man dessutom gå upp till 4K upplösning så är inte dubbla 780 speciellt märkvärdigt.

Skall man dessutom ha korten en stund så får man helt enkelt ta i. Har kört SLI nu i 4 generationer och jag brukar byta ut korten vart annat år ungefär och byta processor, moderkort och minnen var tredje år. Funkar galant.

Redigerat av Greedy, 06 januari 2014 - 19:33.


#30

Postad 07 januari 2014 - 09:04

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren Greedy!

Jag håller med.

Dock kollar jag fortfarande på dreamtools tips om minneskonfigurationen och val av moderkort.

#31

Postad 13 januari 2014 - 12:52

MindBlaster
  • MindBlaster
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Fördelen med Socket 2011 (X79 chipset i detta fall) är att moderkorten har s.k. quad channel för minnesbussen, vilket i sin tur leder till ganska trevlig ökning i minnesbandredden. Men för det måste man fylla två banker på vardera sida. Lite osäker om man var även tvungen att fylla samtliga. Så två minnesstickor är för lite för socket 2011.

ymer234:
Jag har något snarlikt till denna uppsättning och 860W räcker för mig, Corsair AX860. Men jag har något fler komponenter och inga bekymmer. Angående ljudkort, så brukar den inbyggda vara skit och sakna stöd för t.ex. EAX. EAX gör en stor skillnad i spel, framför allt i Battlefield serien.

#32

Postad 13 januari 2014 - 13:34

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

Får helt enkelt slänga på ett paket minnen till då :)

#33

Postad 24 maj 2014 - 11:46

RobertoLuskaponi
  • RobertoLuskaponi
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Snälla, gör inte listor om du inte vet var du snackar om. I din beskrivning verkar det som du har vet precis vad du snackar om, vilket du inte gör. Det kan lura godtroget folk till att köpa komponenter som inte är prisvärda.

#34

Postad 25 maj 2014 - 12:40

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Du får gärna utveckla dig :)

#35

Postad 25 maj 2014 - 17:53

RobertoLuskaponi
  • RobertoLuskaponi
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Alltså de som är de värsta på denna rigg är egentligen 2x780ti. Du kan få 3x780 för ett lägre pris, och det ger mycket mer prestanda. Sedan kan man fråga sig vad man ska ha 3x780 till... då måste man åtminstone ha tre högupplösta skärmar om det ska bli någon tal om saken. Sen skulle man egentligen ha någon skärm med med G-sync men någon värdig sådan är det väl svårt att få tag på, (har de ens släpp någon, jag vet inte riktigt). AMD gör mer prisvärda kort, men jag skulle nästan säga att om man inte bygger ett riktigt vattenkylnings system så kan det kanske vara värt att slippa 3x290x som trängs inne i ett chassi, då dessa kort utvecklar lite mer värme. Du skulle egentligen bygga en egen låda i vilket fall om du vill få en tyst och sval dator, fast det kräver ju tid, och tid är pengar, och det lär man ju inte ha så mycket av om man köper en sådana här dator, vilket för övrig är att kasta pengar i sjön.

Det känns onödigt att välja Noctua NH-U145 när du kan få Noctua NH-D14 för samma pris och bättre kylning. Dock passar den ju dock inte för alla modekort, åtminstone om man har tänkt sig fler än 2 stickor med DRAM, och det kan ju vara ett billigt prestanda lyft då det genast blir 50% extra fart. DRAM ger lite lyft sett till prise, så det räcker med något långsammare och eller lite billigare än det du valt.

SSD skulle jag välja billigare, men framförallt större, som Crucial M500 SSD 2.5" 480G till exempel.

(Du har inte valt något modekort. Hårddiskar har du inte heller valt.)

Asus Xonar Essence STX II 7.1 är väldigt bra. (Dock är jag inte säker på hur själva 7.1 ljudet fungerar, då detta verkar vara en sort "utbyggnad" av 2.0 kortet. Kanske finns det bättre om man vill ha specifikt 7.1. Kanske är Asus Xonar Phoebus bättre för 7.1.) Sen är det inget fel på det du valt om man har 5.1 ljud, och Creative bättre drivrutiner. Men man kan ju installera inofficiella drivrutiner till Asus som fixar sådana problem. Med två rejäla kort och en monster processor kommer du nog också vilja ha ett par fläktar som flyttar lite mera luft.

Jag skulle även starkt rekommendera ett starkare nätaggregat. Det är inte bra att ha så pass nätt, ut av flera anledningar, och den bästa verkningsgraden får man runt 50% belastning.

#36

Postad 25 maj 2014 - 17:56

RobertoLuskaponi
  • RobertoLuskaponi
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Arsh, missa av någon anledning att du faktiskt hade valt ett modekort dock. :)

#37

Postad 26 maj 2014 - 09:08

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

Denna lista är till för den som vill ha det värsta (utan att överdriva prismässigt) och är inte optimerad efter pris.

3x780 ger mer prestanda men utvecklar också mer ström och värme. Kringutrustning är inget jag tar hänsyn till mina listor men ur ett framtidsperspektiv går det bra med 2x780Ti även om man endast spelar på en skärm. Ja, AMD gör prisvärda grafikkort men denna lista handlar mer om det värsta och 780Ti har prestandatronen just nu.

NH-U14S är Noctuas senaste kylare och presterar lite bättre än NH-D14 (http://www.anandtech...d-megaroundup/8)

Fyra minnen används redan.

Angående SSD är det svårt att få alla nöjda, det som presenteras i denna lista är ett förslag. Vill man ha mer hårddiskar så får man lägga till det själv.

Chassifläktar finns redan med i paketet.

Jag tar dock till mig tanken om starkare nätdel, har uppdaterat listan.

Redigerat av Blazter, 26 maj 2014 - 09:12.


#38

Postad 26 maj 2014 - 16:36

RobertoLuskaponi
  • RobertoLuskaponi
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Om du kollar upp lite fler test än ett så kan du se att NH-D14 faktiskt är kallare. Dock så spelar det ingen större roll, då det är så väldigt liten skillnad mellan dem ändå, och det är ändå en Intel processor. Men NH-U14S har ju den fördelen att dem är mindre, ganska mycket, det gör ju att den kanske vinner loppet ändå.

Råka glömma att man oftast köper RAM i par. :) (Och jag blockerar bilder, och tänkte lite hastigt och lustigt att "2x8gb" i namnet var ett resultat av att du köpte två packet. @.@)

Tycker "(utan att överdriva prismässigt) och är inte optimerad efter pris." låter små roligt, borde ju ändå lägga till den i beskrivningen av listan. Sen borde du lägga till att det inte finns någon som helst anledning att skaffa en sådant här bygge i nuläget om man inte känner för att kasta pengar i sjön. :P Du säger att det är en lista med det med mest prestanda, men varför har du då bara 2x780ti? Varför inte fyra? Det jag försöker säga är att du har valt en stånd punkt, du är inte den dator med mest prestanda möjligt, men du är inte heller den mest prisvärda. Om du inte är något av dem så tjänar den inget syfte. Därför ser jag att det hade varit bättre att skaffa 3x780 då har bättre prestanda än 2x780ti. De kostar mindre och har mer prestanda. Sen kan du för pengarna som du får över köpa "riktig" vattenkylning, sådan som kostar, men faktiskt är bättre än luft på alla plan utom priset när det gäller ett system med fler än ett grafikkort.

Sen tala jag om flera i skärmar då jag mena på att man inte utnyttjar 2x780ti på en skärm.

Chassi fläktar sa jag ingenting om att du sakna, sa bara att du skulle ha starkare.

Sen skulle jag också se att blu-ray spelaren även kunde bränna blu-ray.

#39

Postad 26 maj 2014 - 19:02

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Tack för kommentaren!

En hel del bra tankar :) Dock får man se listan som den är, en fartfylld dator för under 30 000:-

#40

Postad 09 september 2014 - 08:30

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Listan uppdaterad!

#41

Postad 17 mars 2015 - 10:59

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Har kikat igenom, jämfört och uppdaterat.



#42

Postad 29 augusti 2015 - 16:03

Vinolik
  • Vinolik
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Borde de inte va Skylake??

#43

Postad 03 februari 2017 - 13:41

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Uppdaterad!



#44

Postad 06 maj 2018 - 16:26

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Uppdaterad!



#45

Postad 19 oktober 2018 - 22:19

Blazter
  • Blazter
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Uppdaterad!



#46

Postad 03 december 2018 - 05:32

Hedblom
  • Hedblom
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0


Fläktkylning är fortfarande överlägset, enbart en trend med alla dessa vattenkylningskit med tanke på hur dåligt de faktiskt presterar och hur mycket de låter. Visst, ska du frakta runt burken mycket så är det ju skönt med en kylare som inte väger bly pga. den eventuella risken för skador på på moderkortet.

Vad det gäller grafikkorten så skulle jag nog akta mig för att säga att ingen gamer någonsin skulle behöva dubbla 780. Jag kör dubbla 680 och 120hz skärm, med allt på ultra i BF4 så ligger jag runt 95-140. För att kunna ligga på minst 120fps konstant, och uppåt, så behöver jag mer kräm redan nu...

Skall man dessutom gå upp till 4K upplösning så är inte dubbla 780 speciellt märkvärdigt.

Skall man dessutom ha korten en stund så får man helt enkelt ta i. Har kört SLI nu i 4 generationer och jag brukar byta ut korten vart annat år ungefär och byta processor, moderkort och minnen var tredje år. Funkar galant.


Det där med att vattenkylning skulle vara en trend fick du ju äta upp rätt hårt. Var Internet en fluga med kanske? ;-)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.