Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIGH-END

1938 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AH-D5000 (Hörlurar) 4 8,82 (10) Inga priser
HiFiMAN HE-500 (Hörlurar) 3 8,33 (2) Inga priser
Philips Fidelio L1 (Hörlurar) Rapporterad 3 (0) Inga priser
Bang Olufsen BeoPlay H6 Over-ear Headset (Hörlurar) Rapporterad 9 8,6 (14) Inga priser
HiFiMAN HE-560 Over-ear (Hörlurar) 6 8 (3) Inga priser
Oppo PM-1 (Hörlurar) 8 8 (2) Inga priser
Denon AH-MM400 Over-ear (Hörlurar) Rapporterad 6 8,4 (4) Inga priser
Pioneer SE-Master1 Over-ear (Hörlurar) 6 5,67 (2) Inga priser
Sennheiser HD 800S Over-ear (Hörlurar) 4 9,18 (10) 18 990:-
Focal Utopia II (2022) Over Ear (Hörlurar) 8 (0) 57 890:-
4 relaterade trådar

#51

Postad 12 maj 2011 - 20:11

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Storleken har ingen betydelse för mig heller. Lyssnar mest på kvällarna och då kan det vara avkopplande med välljud i ett par stora lurar när man är på resande fot i ett hotellrum :)

#52

Postad 13 maj 2011 - 22:01

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0
bra lurar låter så bra, så man inte vill ta av sig dem. farligt på kvällar när man lyssnar, som helst plötsligt blir nätter..

man stör ju inte omgivningen med lurar :)

Redigerat av Unregistered9dec5957, 13 maj 2011 - 22:18.


#53

Postad 13 maj 2011 - 23:22

TheManko
  • TheManko
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
För ungefär varje uppgradering jag gjort till lur anläggningen så har "bara en låt till" effekten blivit värre på kvällarna. Förutom bättre ljud kvalité så har high end lurar klart bättre komfort än även de bra lurarna som finns för halva priset så det finns inga ursäkter att ta av sig lurarna och gå att lägga sig förutom såklart den trista att man ska jobba eller nåt.

#54

Postad 14 maj 2011 - 01:55

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0

För ungefär varje uppgradering jag gjort till lur anläggningen så har "bara en låt till" effekten blivit värre på kvällarna. Förutom bättre ljud kvalité så har high end lurar klart bättre komfort än även de bra lurarna som finns för halva priset så det finns inga ursäkter att ta av sig lurarna och gå att lägga sig förutom såklart den trista att man ska jobba eller nåt.


ja, idag fick musiken mig vaken till halv 4:ra på natten. Gonatt nördar :). ta det lugnt, Jag är nog den största nörden :)

Redigerat av Unregistered9dec5957, 14 maj 2011 - 02:32.


#55

Postad 14 maj 2011 - 10:40

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

bra lurar låter så bra, så man inte vill ta av sig dem. farligt på kvällar när man lyssnar, som helst plötsligt blir nätter..

man stör ju inte omgivningen med lurar :)


Kör man helöppna lurar med hög volym kan läckaget bli ett problem...

#56

Postad 14 maj 2011 - 12:10

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
De mest komfortabla hörlurar jag haft på huvudet är en German Maestro 450 Pro och 435S. Fjäderlätta och trycker inte någonstans och sitter ändå toksäkert på huvudet. Finns många billiga hörlurar som sitter som ett smäck på huvudet. Ingen av de dyrare lurar jag testat har egentligen imponerat när det gäller just komfortbiten. W1000x satt bra på mitt huvud dock om än löst.

Gällande ljudkomfort så är DX 1000 följt av LCD-2 de lurar som jag verkligen kan köra maratonlyssningar med. LCD-2n distar mindre men åh andra sidan kan den faktiskt vara bright emellanåt också för viss musik.

Håller helt med om sena natt effekten. Musik låter ju oftast bäst när kroppen förbereder sig för att sova och man inte orkar analysera sönder musiken vilket ju inte hjälper.

För övrigt fick jag hem både en Yamaha RX-V440RDS receiver och Audio GD C-2.1. Kanske för billiga för att platsa i den här tråden men C-2.1 slår verkligen uppåt även utan hjälp av ACSS eller earth och sun opamps som jag skaffade med också. OPA 604 är den opamp som sitter i som standard. Mycket lovande med ED 8 som jag lyssnade med igår. Aldrig hört den så dynamisk, öppen och transparent tidigare. LCD-2n sitter på huvudet nu och omdömet verkar vara detsamma.

Hur är det med inbränning av opamps för övrigt. discrete opamps som earth sägs behöva 350h? Earth är samma op amp som sitter i de tidigare versionerna av Burson 160 för övrigt :)

#57

Postad 14 maj 2011 - 12:55

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Ingen av de dyrare lurar jag testat har egentligen imponerat när det gäller just komfortbiten.


Då har du inte provat HD 800? :)

Enligt mig är de ordentligt bekväma och trycker inte någonstans de heller. De är dock känsliga för placering då bygeln kan bli obekväm om man har lurarna i "fel" läge...

#58

Postad 14 maj 2011 - 13:28

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Inte testat Hd 800n än men den väger lite mycket och dessutom är den stor och bulkig. Av de anledningarna kan jag inte se hur den kan matcha German Maestro lurarna. Tvekar inte en sekund på att den är mer komfortabel än T1:an och LCD-2n dock men det säger inte så mycket :)

#59

Postad 14 maj 2011 - 15:59

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Inte testat Hd 800n än men den väger lite mycket och dessutom är den stor och bulkig. Av de anledningarna kan jag inte se hur den kan matcha German Maestro lurarna. Tvekar inte en sekund på att den är mer komfortabel än T1:an och LCD-2n dock men det säger inte så mycket :)


Att den väger mycket och är stor/bulkig betyder i praktiken inte att den är obekväm. Förutom att plasten kan kännas lite billig måste jag säga att HD 800n är en riktig mästare när det gäller komfort och byggkvalitet. Den väger tillräckligt mycket för att kännas "high-end" i handen och samtidigt precis lagom för att sitta gött på skallen. Ja, den är stor och till mindre huvuden kan jag tänka mig att den känns lite som två lösa lock på var sin sida av huvudet, men när jag väl får dem i rätt position är det som att de avdunstar efter 5 min. :D

#60

Postad 14 maj 2011 - 17:15

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Tvivlar inte på att Hd 800n är bekväm. Dock tror jag den skulle vara bekvämare med mindre footprint, och mindre vikt. Vi snackar ju om de MEST komfortabla hörlurarna här :)

Vikt kan göra att saker känns gedigna. Riktigt skönt att klämma på LCD-2n med dess bastanta konstruktion och T1n är ju gjord i metall som alltid är trevligt att pilla på. Tror nog HD 800 känns som en leksak jämte både T1an och LCD-2n ur den aspekten även om jag inte tvivlar på att den är bra ihopsatt. Men just för att "försvinna på huvudet så hjälper det för min del om hörlurar är fjäderlätta, små och inte trycker någonstans.

German Maestro är de enda hörlurar som uppfyller alla krav gällande komfortbiten. Kosmetikbiten så ligger de långt ner i fältet dock. SA 5000 och ED 8 ligger högt där för egen del.

#61

Postad 14 maj 2011 - 19:23

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Tvivlar inte på att Hd 800n är bekväm. Dock tror jag den skulle vara bekvämare med mindre footprint, och mindre vikt. Vi snackar ju om de MEST komfortabla hörlurarna här :)

Vikt kan göra att saker känns gedigna. Riktigt skönt att klämma på LCD-2n med dess bastanta konstruktion och T1n är ju gjord i metall som alltid är trevligt att pilla på. Tror nog HD 800 känns som en leksak jämte både T1an och LCD-2n ur den aspekten även om jag inte tvivlar på att den är bra ihopsatt. Men just för att "försvinna på huvudet så hjälper det för min del om hörlurar är fjäderlätta, små och inte trycker någonstans.

German Maestro är de enda hörlurar som uppfyller alla krav gällande komfortbiten. Kosmetikbiten så ligger de långt ner i fältet dock. SA 5000 och ED 8 ligger högt där för egen del.


Jag har hållit T1 och HD 800 i varsin hand och trots T1:s robusta metallkonstruktion råder det inget tvivel om att HD 800n känns lyxigare och mer high-end. Konstruktionen är helt enkelt granitfast och osar precision på långt avstånd. Det är en vansinnigt välbyggd hörlur och bara att hålla den i handen är ett nöje. :D LCD-2 ser betydligt mer hemmabyggd ut med sin tveksamt hopsatta bygel och vinklade läderkuddar men den känns nog behaglig den också.

Sen har jag inte läst/stött på många användare som inte delat min åsikt angående HD 800:ns komfort. B)

#62

Postad 14 maj 2011 - 19:43

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Tycker att samtliga lurar HD-800, LCD-2 och T1:an är bekväma att ha på sig. Nu har jag inte testat T1:an en längre tid eftersom jag inte äger en sådan men de kändes mycket bekväma och är säkert mycket sköna att ha på sig under en lång lyssningssession. För mig är inte komforten det viktigaste i en hörlur. Jag anser att klangbalansen är det viktigaste. Finns det något som sticker ut i ljudet eller irriterar spelar det ingen roll att luren i övrigt är bekväm att ha på sig. T.ex DX-1000 är sköna att ha på sig men man blir irriterad över att den har någon resonans i mellanregistret. Nu när jag moddad dem går det att använda dem en timme eller så. Original klarade jag högst 10 min.
Sen finns det hörlurar med någon charm i ljudet som gör att man bara vill lyssna mer och ett bra exempel är mina Grado HF-1. Inte så sköna att ha på sig men de förmedlar ett ljud som gör att man blir trollbunden :)

#63

Postad 14 maj 2011 - 21:19

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
DX 1000 är den hörlur jag kan ha på mig längst. Finns ingen vass diskant som kan trötta ut öronen och de är bra på att göra musiken intressant och full av liv. Mycket med ljudbilden att göra. Med rätt synergier så kan resonansen hållas i schack. Plus att jag vid det här laget har inkört öronen rätt bra på den och accepterat dess fel och brister. Helt klart är det en hörlur med specifika behov av källa och förstärkare. C-2.1 fixar den alldeles strålande för övrigt. Roligare än LCD-2n helt klart

Man kan säga att DX 1000 är mina Grados. Ultrasone Pro 900 också möjligen men jag är förbannad på den då den utvecklat en imbalans mellan vänster och höger drivare efter 3 års manglande :). ED 8 har tagit över manteln för det mesta redan dock.

Komfort är viktigt hörlurar får inte göra ont då tänker man för mycket på smärtan snarare än njuter fullt av musiken.. Det är inte kul att lyssna på LCD-2n när den ger en ilande tandvärk kan jag tala om. Eller hörlurar som klämmer sönder öronen i småbitar såsom K81DJs. LCD-2n gav dessutom i början när jag använde den snarast maniskt nackproblem. Annars så är LCD-2n trevligt då det går att lyssna både analytiskt och musikaliskt på den och enkelt skifta mellan och liksom DX 1000 inte speciellt tröttande. Detaljrikedomen möjligen men då sätter man den bara på rörförstärkaren.

T1an drog snett på skallen pga den där förbannade kabeln samt att vikten gjorde att den wobblade lite på skallen när man rörde sig.

ED 8 klämde rejält i början men det har gett med sig det mesta så nu fungerar de i timmar utan problem gällande komfort biten.

Förutom klangbalans och komfort så är ljudbild rätt viktigt för mig också. Inte bara musiken utan hur den presenteras.

#64

Postad 14 maj 2011 - 21:37

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

DX 1000 är den hörlur jag kan ha på mig längst. Finns ingen vass diskant som kan trötta ut öronen och de är bra på att göra musiken intressant och full av liv. Mycket med ljudbilden att göra. Med rätt synergier så kan resonansen hållas i schack. Plus att jag vid det här laget har inkört öronen rätt bra på den och accepterat dess fel och brister. Helt klart är det en hörlur med specifika behov av källa och förstärkare. C-2.1 fixar den alldeles strålande för övrigt. Roligare än LCD-2n helt klart

Man kan säga att DX 1000 är mina Grados. Ultrasone Pro 900 också möjligen men jag är förbannad på den då den utvecklat en imbalans mellan vänster och höger drivare efter 3 års manglande :). ED 8 har tagit över manteln för det mesta redan dock.

Komfort är viktigt hörlurar får inte göra ont då tänker man för mycket på smärtan snarare än njuter fullt av musiken.. Det är inte kul att lyssna på LCD-2n när den ger en ilande tandvärk kan jag tala om. Eller hörlurar som klämmer sönder öronen i småbitar såsom K81DJs. LCD-2n gav dessutom i början när jag använde den snarast maniskt nackproblem. Annars så är LCD-2n trevligt då det går att lyssna både analytiskt och musikaliskt på den och enkelt skifta mellan och liksom DX 1000 inte speciellt tröttande. Detaljrikedomen möjligen men då sätter man den bara på rörförstärkaren.

T1an drog snett på skallen pga den där förbannade kabeln samt att vikten gjorde att den wobblade lite på skallen när man rörde sig.

ED 8 klämde rejält i början men det har gett med sig det mesta så nu fungerar de i timmar utan problem gällande komfort biten.

Förutom klangbalans och komfort så är ljudbild rätt viktigt för mig också. Inte bara musiken utan hur den presenteras.


Jag tycker allt är viktigt, klangbalans, ljudbild, komfort, t om design. Ljud i sin sanna rätt ska vara kompromisslöst :D

#65

Postad 14 maj 2011 - 22:03

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag tycker allt är viktigt, klangbalans, ljudbild, komfort, t om design. Ljud i sin sanna rätt ska vara kompromisslöst :)

Tyvärr finns det inget perfekt ljud bara det som kommer ganska nära. Allt är en kompromiss när det gäller ljud! Gäller bara att hitta en kompromiss som passar ens ljudideal :D

#66

Postad 14 maj 2011 - 22:53

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
X2. Mycket trevlig utopi dock.

#67

Postad 15 maj 2011 - 01:42

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Någon som har lyssnat på dessa? :)

#68

Postad 15 maj 2011 - 01:45

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
:D

Ja! bara troll... :)



#69

Postad 15 maj 2011 - 08:47

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Någon som har lyssnat på dessa? :)


Har faktiskt ett par Ergo AMT! Låter helt ok, stor ljudbild och mycket dynamik! Tyvärr får man inte ut den djupaste basen eftersom de är helt öppna. Gillar föregångaren Jecklin Float Electrostat bättre :D

#70

Postad 17 maj 2011 - 20:26

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Vet inte om den klassas som high-end direkt med ett rekpris på 5590:-, men det är iaf Sony's flaggskepp inom portabelt studiobruk, så lägger en recension här på mitt första dygn med MDR-Z1000.

blev såpass imponerad av MDR-Z1000 att jag köpte den idag! Har gått utan portabla lurar att ha på bussen senaste månaderna sedan jag sålde ATH-ES7 (de satt för hårt, jag blev less på att få ont i huvudet av dom på vägen till jobbet samt isolerade dåligt), och gillar inte alls in-ear så har varit på jakt efter något nytt.

Orsaker till varför jag gillar dom:

1. Komforten är utmärkt med behagligt mjuka kuddar som sluter runt öronen, men utan att vara enormt stora.

2. Isolationen även den utmärkt med bara en enda liten port på varje lur. Trevligt med bra passiv dämpning i bullriga miljöer som när jag pendlar till jobbet.

3. Lättdriven med vanlig ipod. 24 ohm och 108db/mW (tål 4W). Behöver inte ens dra upp volymen till 75% på ipoden.

4. Följer med både 1.2M och 3M sladd som känns mycket rejäl och samtidigt mjuk och behaglig. Plus för vinklad kontakt på den korta kabeln. Kan gängas fast på hörluren (single-sided) om man vill.

5. Mycket trevlig och neutralt ljud. tillhör definitivt inte dom ljusaste lurar jag hört, diskanten sticker inte öronen men upplevs ändå som detaljerad. Mycket god attack i basen, utan att ta över mellanregistret, blev glad när jag lyssnade på Dire straits - where do you think you're going på vägen hem från jobbet när låten sparkar igång mot slutet! Påminner nästan lite om LCD-2 klangmässigt, alltså organiskt ljud, men utan öppenheten hos LCD-2.
Betydligt bättre soundstage än ATH-ES7 och Alessandro MS-1i, Z1000 målar upp ett djup i rummet (inte bara stereoseparation som K701) jag inte hade väntat mig! Liknar känslan jag fick av W1000X.

6. I princip helt tysta utåt, vilket gör att jag när sambon pluggar behöver jag inte tvinga ut henne ur vardagsrummet och stänga dörren som med LCD-2 eller K701.

7. Lite konservativt, icke-stylat utseende som ger ett gediget intryck när man tittar noga och känner på dom. Inte alla som gillar detta kanske...

ska jag hitta något negativt är det nog att eftersom det är en helt sluten lur får man aldrig den där sista luftiga, öppna salongskänslan man ibland kan få med öppna lurar, men det har jag ju LCD-2 och K701 till. Röster känns aningen mer instängda jämfört med LCD-2, trots bra och engagerande tonläge.

Märkte definitivt av en förbättring på de flesta punkter jämfört med ipoden när jag kopplade Z1000 till min rigg hemma med Benchmark DACen, men själva förstärkarna jag har sedan gav inga enorma ändringar efter det. Schiit Lyr gav den tom ett litet hörbart sus från rören när man man inte spelade musik (fick detta med W1000X också, men inte med LCD-2 eller K701), så misstänker den är lite väl känslig för den. Då lät det lika bra ur interna hörlurssteget i Benchmarken fast utan brumm. Inte testat på Heed Canamp men misstänker samma effekt.

Allt som allt passar den min livssituation perfekt för tillfället! Får se vad några hundra timmars inspelning ger dom.

#71

Postad 17 maj 2011 - 21:05

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
High-End eller inte, alltid roligt med lyssnings intryck ;) Verkar som en fantastisk portabel lur!

#72

Postad 18 maj 2011 - 19:16

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Trevlig recension av MDR-Z1000 msninja ;) Låter som ett förträffligt bra val för portabelt bruk. Viktigt att de låter bra med enklare utrustning och det verkar de göra. Gillar också att de inte låter så ljust. Hur är klangen t.ex jämfört med dina K-701 och LCD-2? Ligger de någonstans emellan? Enl. din recension verkar de luta mer mot det mörka som LCD-2.

#73

Postad 22 maj 2011 - 19:41

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Tycker inte att en HighEnd tråd för hörlurar är komplett utan att nämna Grado. Grado är en av mina favoritmärken när det gäller hörlurar. Jag älskar deras direkta sätt att framföra musiken och man sitter snarare mitt bland musikerna än på första parkett. Grado har gjort många modeller och några av dem är riktiga guldkorn. HP1 och HP2 samt PS1 kan nämnas. Fick tag på en Grado HF-1 som gjordes speciellt för head.fi medlemmar. Trevlig lur med ett framhävt mellanregister som ger kvinnoröster en speciell lyster. Gillar även RS2i som låter balanserat med en ganska neutral klang. Antingen hatar eller gillar man Grado. Deras speciella spelstil passar inte alla. Det finns nog lurar som slår dem i de flesta punkter förutom just direktheten. Själv är jag helt såld. Brukar ta fram någon av mina Gradolurar när jag tröttnat på hörlurslyssnandet. Konstigt nog blir jag aldrig trött på just Grado ;)
Min lilla Grado trio framför Leben.

Bifogad fil(er)


Redigerat av hammer65, 22 maj 2011 - 19:42.


#74

Postad 22 maj 2011 - 19:49

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Hammer när får vi mini recensionen på Leben vs littledot och m1? =) väntar fortfarande med spänning ;)

#75

Postad 26 maj 2011 - 13:56

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Stax SR-009 finns nu att köpa från Wooaudio för 5200 dollar (!). Woo sägs vara fantastiska på kundservice...

Dessa lurar är fullsnygga, på något sätt, men ljudet spelar störst roll och Stax lär inte ha legat på latsidan på den fronten. :unsure:

http://www.wooaudio....stax/sr009.html

Bifogad fil(er)


Redigerat av Blader, 26 maj 2011 - 14:05.


#76

Postad 26 maj 2011 - 18:00

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Stax SR-009 finns på audiocubes2 för $5000. Jag har tidigare handlat där och de är mycket serviceinriktade :unsure:

#77

Postad 26 maj 2011 - 21:54

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Dom kanske ger dig ett fint paketpris ifall du köper en WES med ;-)

#78

Postad 26 maj 2011 - 22:05

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0


fått din wa22 än ? =)

#79

Postad 27 maj 2011 - 22:20

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Kom tidigare idag, har inte haft så mycket tid att varken plåta eller lyssna än, men det lilla jag har är imponerande.
Väntar fortfarande på mina balanserade HD800 kablar dock, men det kommer så småning om det med.
Hade tänkt att spendera lite kvalitets tid med den imorgon så kommer lite bilder och mer intryck då.

Blir förmodligen ett Solid Tech Solo 3 att stapla alla saker på innom kort med.

#80

Postad 29 maj 2011 - 19:02

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Läste om en ny hörlur från Japan som heter Taket-H2. Bygger på Heil-transformer principen, samma princip som i Ergo AMT hörluren och diskanterna till Elac. Det nya med H2-luren är att den har två piezodiskanter för frekvenser upp till 100khz. Taket menar att höga frekvenser fortplantar sig genom huden och in i hjärnan. Ska ge mer luft och 3D känsla i ljudperspektivet. Intressant ide, vore kul att få prova någongång ;)

Bifogad fil(er)



#81

Postad 29 maj 2011 - 20:03

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
såg bilder på dessa för några dagar sedan, klart intressanta! Frågan är ju dock hur mycket det där med 100khz spelar roll för musiklyssning, används de frekvenserna vid inspelningar ens?

#82

Postad 29 maj 2011 - 20:26

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0
.-

Redigerat av Unregistered9dec5957, 29 maj 2011 - 20:45.


#83

Postad 29 maj 2011 - 20:26

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0

Läste om en ny hörlur från Japan som heter Taket-H2. Bygger på Heil-transformer principen, samma princip som i Ergo AMT hörluren och diskanterna till Elac. Det nya med H2-luren är att den har två piezodiskanter för frekvenser upp till 100khz. Taket menar att höga frekvenser fortplantar sig genom huden och in i hjärnan. Ska ge mer luft och 3D känsla i ljudperspektivet. Intressant ide, vore kul att få prova någongång ;)


wow, d var en cool en. BTW finns det nån här som vill veta, eller undrar hur en kombo av hörlurar, förstärkare, dac låter så kan jag och hammer65 ge omdöme på det du hade tänk dig (en kombo). Och oss kan du lita på, iaf hammer65 ;) skulle vara lite coolt om ni gav "uppdrag" på kombos som ni kanske har i tanken att köpa, så kan vi säga vad vi tyckte i överlag och hur vi fann ljudet :P

Redigerat av Unregistered9dec5957, 29 maj 2011 - 20:44.


#84

Postad 29 maj 2011 - 20:57

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
100000 hz är inget direkt försäljningsargument för egen del. Är mer en teoretisk siffra om de nu inte kör de där tweetrarna konstant i 100000 hz som någon slags omvänd NC funktion?

Annars vilka filformat stödjer sådana frekvenser. För att inte tala om micar, källor, förstärkare?
Man kanske får anta att de siktar in sig på diskanthuvuden månne ;)

#85

Postad 29 maj 2011 - 22:39

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

wow, d var en cool en. BTW finns det nån här som vill veta, eller undrar hur en kombo av hörlurar, förstärkare, dac låter så kan jag och hammer65 ge omdöme på det du hade tänk dig (en kombo). Och oss kan du lita på, iaf hammer65 ;) skulle vara lite coolt om ni gav "uppdrag" på kombos som ni kanske har i tanken att köpa, så kan vi säga vad vi tyckte i överlag och hur vi fann ljudet ;)


Dig litar jag inte på för 5 öre. :P

#86

Postad 30 maj 2011 - 14:19

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
t-h-e-p-i-m-p och jag ska iväg på en hifirunda och lyssna lite på vad som bjuds på stan. Återkommer med lite intryck senare ;) Skulle vara kul om du kunde komma upp till hufvudstaden någongång bladerunnerman, tror att vi har liknande smak när det gäller ljudåtergivning ;)

#87

Postad 30 maj 2011 - 14:34

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

t-h-e-p-i-m-p och jag ska iväg på en hifirunda och lyssna lite på vad som bjuds på stan. Återkommer med lite intryck senare :P Skulle vara kul om du kunde komma upp till hufvudstaden någongång bladerunnerman, tror att vi har liknande smak när det gäller ljudåtergivning ;)


Jag ska ev. färdas till huvudstaden för att köpa en ny subwoofer, blir detta fallet hör jag av mig till dig. ;) Har även planer på att samtidigt ta en runda på audioconcept och provlyssna Focal Grande Utopia EM (riktigt långt upp på high-end-högtalarskalan) om de har dessa för demo. Tråkigt att det är så långt!

#88

Postad 30 maj 2011 - 14:59

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag ska ev. färdas till huvudstaden för att köpa en ny subwoofer, blir detta fallet hör jag av mig till dig. ;) Har även planer på att samtidigt ta en runda på audioconcept och provlyssna Focal Grande Utopia EM (riktigt långt upp på high-end-högtalarskalan) om de har dessa för demo. Tråkigt att det är så långt!

Du är välkommen att lyssna på min lursamlig om du har vägarna förbi! Hör gärna av dig när planerar ett besök!

#89

Postad 30 maj 2011 - 15:05

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Du är välkommen att lyssna på min lursamlig om du har vägarna förbi! Hör gärna av dig när planerar ett besök!


Tack, det vore mycket trevligt! Jag har dock en resa på gång om några veckor, så om det blir innan eller efter den får vi se, det lär bli mycket förberedelser nu det sista. ;)

#90

Postad 30 maj 2011 - 15:19

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Jag ska ev. färdas till huvudstaden för att köpa en ny subwoofer, blir detta fallet hör jag av mig till dig. ;) Har även planer på att samtidigt ta en runda på audioconcept och provlyssna Focal Grande Utopia EM (riktigt långt upp på high-end-högtalarskalan) om de har dessa för demo. Tråkigt att det är så långt!


Focalsena står framme och inkopplade, dock står det ett par magnepan 3.7or framför dem för tillfället, men det lär nog vara lätt ordnat. ;)

#91

Postad 30 maj 2011 - 15:23

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Focalsena står framme och inkopplade, dock står det ett par magnepan 3.7or framför dem för tillfället, men det lär nog vara lätt ordnat. ;)


När vi ändå befinner oss i en High-end tråd kanske det är ok att krypa in och fråga om det är någon som har hört dessa bjässar och vill dela med sig intryck? ;)

#92

Postad 30 maj 2011 - 19:23

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Är inte detta en hörlurstråd? Vi kommenterar inte högtalare i denna tråd ;)

#93

Postad 30 maj 2011 - 19:51

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Är inte detta en hörlurstråd? Vi kommenterar inte högtalare i denna tråd :)


Hehe, ne jag tänkte mest eftersom det ändå var på tal. :)

#94

Postad 30 maj 2011 - 21:45

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Nu har vi t-h-e-p-i-m-p och jag varit på Audio Concept och lyssnat på olika hörlursförstärkare med HD-800. Vi provade Burson HA-160D, Harmony Design EAR90 samt Lehmann Audio Black Cube Linear. Av de tre lät Burson bäst. Renast och med riktigt driv i ljudet :) De andra två imponerade inte ljudmässigt och lät mest lite grått o trist i jämförelse. Källan var en relativt dyr McIntosh cd-spelare.

#95

Postad 30 maj 2011 - 22:44

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Stämmer det att 160n är åt det varma hållet?

#96

Postad 31 maj 2011 - 07:36

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Burson HA-160D har en klang som lutar åt det varma hållet. Gillade ljudet som den presenterade. Rent och klart med stor ljudbild. Bra basfundament med riktigt driv. Den utmärkte sig jämfört med de andra två som mer påminde om varandra. En av de bättre hörlursförstärkare som jag hört :)

#97

Postad 31 maj 2011 - 07:53

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Burson HA-160D har en klang som lutar åt det varma hållet. Gillade ljudet som den presenterade. Rent och klart med stor ljudbild. Bra basfundament med riktigt driv. Den utmärkte sig jämfört med de andra två som mer påminde om varandra. En av de bättre hörlursförstärkare som jag hört :)


Vad bra att du skriver detta, Hammer! Burson HA-160 blir sannolikt den förstärkare jag köper i USA, om jag nu har pengar över till både DAC och lurstärkare. Roligt att höra positiv kritik om den av en källa jag litar på. ;)

HRT har även släppt en uppdaterad version av sin Music Streamer II+ och tillsammans kan de nog bli en riktigt bra setup, eller vad sägs? :)

EDIT: D versionen innehåller visserligen DAC, men det känns som en bättre lösning med extern dac vid framtida uppdaterng. ;)

Redigerat av Blader, 31 maj 2011 - 07:57.


#98

Postad 31 maj 2011 - 08:55

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Vad bra att du skriver detta, Hammer! Burson HA-160 blir sannolikt den förstärkare jag köper i USA, om jag nu har pengar över till både DAC och lurstärkare. Roligt att höra positiv kritik om den av en källa jag litar på. ;)

HRT har även släppt en uppdaterad version av sin Music Streamer II+ och tillsammans kan de nog bli en riktigt bra setup, eller vad sägs? :)

EDIT: D versionen innehåller visserligen DAC, men det känns som en bättre lösning med extern dac vid framtida uppdaterng. :)


Roligt att du ska till USA ;) Du kommer nog att bli nöjd med HA-160. Jag håller med dig att man ska skilja på dac och hörlursförstärkare och det är en fördel med tanke på framtida uppgraderingar. HRT MSII som jag provade lät riktigt bra med tanke på priset och den är lillebror till MSII+. Till priset av en HRT MSII+ får du en Cambridge DacMagic som jag tror låter minst lika bra plus att den ha fler inkopplingsmöjligheter.

#99

Postad 31 maj 2011 - 09:00

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Roligt att du ska till USA :) Du kommer nog att bli nöjd med HA-160. Jag håller med dig att man ska skilja på dac och hörlursförstärkare och det är en fördel med tanke på framtida uppgraderingar. HRT MSII som jag provade lät riktigt bra med tanke på priset och den är lillebror till MSII+. Till priset av en HRT MSII+ får du en Cambridge DacMagic som jag tror låter minst lika bra plus att den ha fler inkopplingsmöjligheter.


Dagmagic blev spöad av MSII+ i headfonias test (i ljudkvalitet), med råge...

#100

Postad 31 maj 2011 - 09:09

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Dagmagic blev spöad av MSII+ i headfonias test (i ljudkvalitet), med råge...

Den testen har jag missat! Då är det bara att smälla till med en MSII+ :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.