Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Alpha NEX-5 och NEX-3

581 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony NEX-3 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony NEX-3 + 16/2,8 (Systemkameror) 2 (0) Inga priser
Sony NEX-3 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 2 8,67 (5) Inga priser
Sony NEX-3 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 2 (0) Inga priser
Sony NEX-5 (Systemkameror) 5 7 (1) Inga priser
Sony NEX-5 + 16/2,8 (Systemkameror) 6 (0) Inga priser
Sony NEX-5 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 7 8,71 (6) Inga priser
Sony NEX-5 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 7 8,79 (13) Inga priser
Sony NEX-5 + 18-200/3,5-6,3 OSS (Systemkameror) 8 (0) Inga priser
Sony NEX-C3 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
Sony NEX-C3 + 16/2,8 (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
Sony NEX-C3 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 8 (2) Inga priser
Sony NEX-5N (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
Sony NEX-5N + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 7,37 (7) Inga priser
Sony NEX-5N + 18-55/3,5-5,6 OSS + 55-210/4,5-6,3 OSS (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
Sony NEX-5N + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 8,4 (4) Inga priser
Sony NEX-F3 (Systemkameror) 8 (0) Inga priser
Sony NEX-F3 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 8,6 (4) Inga priser
Sony NEX-F3 + 18-55/3,5-5,6 OSS + 55-210/4,5-6,3 OSS (Systemkameror) 8 (0) Inga priser
Sony NEX-F3 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
6 relaterade trådar

#451

Postad 15 maj 2011 - 11:01

Davye
  • Davye
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Ville ha en kamera inför sommaren och fastnade för Nex... är det idioti att köpa en Sony NEX-5 nu när det är nya modeller på gång snart eller vad tror ni? Är verkligen nybörjare när det kommer till systemkameror så jag tyckte att Nex verkar vara något för mig. Men tvekar som sagt eftersom det verkar vara när som helst som dom nya kommer... eller hur ska man resonera? Har Sony NEX-5:an så mycket barnsjukdomar att det är värt att vänta eller är skillnaden marginell tror ni? Hade ju tänkt att köpa en kamera nu men blev lite tveksam nu när jag läst lite olika trådar även om jag inte hittar så mycket info om när det nya ska komma. Allt från april till juni/juli på Sony NEX-3C och några månader senare/hösten för Sony NEX-5C... väldigt många verkar nöjda med Sony NEX-5:an och min tanke är ju att köpa en kamera som jag använder till den dag då den ramlar i bitar i händerna på mig. Och då vill man ju ha något man kan vara nöjd med länge och inte bara tills när nästa version kommer. Många frågor som kanske inte finns så bra svar till men något mer upplyst kanske jag kan bli... :D rätt sugen på att trycka på köpknappen nu så då tänker man inte så rationellt alla gånger :)

#452

Postad 16 maj 2011 - 00:32

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Verkar som att NEX-C3 dyker upp först i augusti. Och att en del av de nya funktionerna även kommer till NEX-3 och NEX-5 i form av firmwareuppdateringar.
Så jag tror nog att NEX-5 är ett bra köp i dag.

Källa:
http://www.sonyalpha...nex-c3-and-a35/

Och en uppdatering beträffande kommande objektiv till NEX från Sony:
http://www.sonyalpha...pecs-nex-flash/

#453

Postad 16 maj 2011 - 09:38

Davye
  • Davye
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Ok tackar! då blir det nog en NEX-5:a beställd snart då... var och kände på en och den var nästan för liten :P
Enda minuset var väl att den var som en kompaktkamera att hålla i... var inte helt bekväm med greppet. Men det är nog en vanesak antar jag.

#454

Postad 16 maj 2011 - 10:23

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Ok tackar! då blir det nog en NEX-5:a beställd snart då... var och kände på en och den var nästan för liten :P
Enda minuset var väl att den var som en kompaktkamera att hålla i... var inte helt bekväm med greppet. Men det är nog en vanesak antar jag.


En riktig systemkamera e inte aktuellt?

#455

Postad 16 maj 2011 - 11:02

Davye
  • Davye
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Nepp för stora... då skulle den nog bara ligga kvar hemma vid många tillfällen... som det är nu så ligger IXUS65:an kvar hemma för att min X10:a tar helt ok bilder(hmm nja dom två emellan) och skillnaden i sig gör inte att den kommer med. Varken min X10 eller IXUS presterar speciellt bra när ljusförhållanden och avstånden inte är optimala så det är där NEX-5:an skulle komma in är tanken. Den ska vara värd rent bildmässigt att ta med men ändå kännas lätt att transportera (är väl individuellt sett till vad man är van vid att släpa med sig :P) på aktiviteter som inte har fotografering som huvudsyfte. Därför känns det som NEX-5:an passar in på mig vilket riktiga systemkameror tidigare inte gjort...

Redigerat av Davye, 16 maj 2011 - 11:03.


#456

Postad 16 maj 2011 - 14:08

Unregisteredd27cb1cb
  • Unregisteredd27cb1cb
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Jag har en Nex 5 och har haft den i snart ett år. Jag är toknöjd med den!!! Bilderna blir kanon redan direkt ur kameran och det är knappt någon efterbehandling som som krävs. Det var jag inte van vid med min Pentax K10D! Storleken är smidig men trots det så suktar jag efter 18-200:an. Jag gillar att fylla mina foton med motivet och behöver lite mer zoom än 55. Du kommer nog bli jättenöjd! Enda nackdelen är att undervattenhusen är svindyra till den, så tyvärr får den stanna på land när jag dyker. :P

#457

Postad 16 maj 2011 - 14:24

Davye
  • Davye
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Jag hoppas det blir bra... sen är det ju intressant att kunna köpa till objektiv i framtiden. Men det får bli när man klippt sig och skaffat ett jobb eller vad det heter. Som nyligen fd student så får det räcka med det grundläggande.
I paketet tänkte jag det får bli:

Sony NEX-5K + 18-55
Hoya UV HMC 49MM
Lowepro Adventura Ultra Zoom 100
Transcend SDHC 32GB
HQ HDMI-HDMI MINI V1.4 2.5M(så man kan kolla bilderna på tvn... för något sånt kom inte med vad jag såg)

Något mer som man bara "måste" ha? :P

Redigerat av Davye, 16 maj 2011 - 14:40.


#458

Postad 16 maj 2011 - 16:47

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Nepp för stora... då skulle den nog bara ligga kvar hemma vid många tillfällen... som det är nu så ligger IXUS65:an kvar hemma för att min X10:a tar helt ok bilder(hmm nja dom två emellan) och skillnaden i sig gör inte att den kommer med. Varken min X10 eller IXUS presterar speciellt bra när ljusförhållanden och avstånden inte är optimala så det är där NEX-5:an skulle komma in är tanken. Den ska vara värd rent bildmässigt att ta med men ändå kännas lätt att transportera (är väl individuellt sett till vad man är van vid att släpa med sig :P) på aktiviteter som inte har fotografering som huvudsyfte. Därför känns det som NEX-5:an passar in på mig vilket riktiga systemkameror tidigare inte gjort...



Hur kan dem vara för stora?
Nex:en får du ju inte direkt ner i fickan och med zoomobjektiv blir de ju samma sak?

#459

Postad 16 maj 2011 - 18:52

Davye
  • Davye
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Hur kan dem vara för stora?
Nex:en får du ju inte direkt ner i fickan och med zoomobjektiv blir de ju samma sak?


Nja beror väl på vilken man jämför med men i jackfickan får den väl bara plats i med pancakeobjektiv på så det blir nog inte aktuellt för min del. Däremot så vill man kunna ha med den i väskan utan att behöva ha med en egen väska till den.(Går säkert det också med en systemkamera beroende hur stor väska man har :)) Sen skulle jag säkert också ha NEX-5:an i en egen väska stor del men den känns lättare tycker jag än andra kameror jag provat. (Då menar jag inte lättare i massa utan i form och känsla) Känslan måste ju vara bra...
Men det finns säkert andra i storleksordningen som är mera likvärdig än vad jag jämfört med. Men det är väl så att enkelheten tilltalar mig eftersom jag inte är en så erfaren fotograf. Så det är väl just det som väger över att form och enkelhet passar mig.

http://sonyalphanex....33-vs-a700.html

#460

Postad 16 maj 2011 - 22:25

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Nja beror väl på vilken man jämför med men i jackfickan får den väl bara plats i med pancakeobjektiv på så det blir nog inte aktuellt för min del. Däremot så vill man kunna ha med den i väskan utan att behöva ha med en egen väska till den.(Går säkert det också med en systemkamera beroende hur stor väska man har ;)) Sen skulle jag säkert också ha NEX-5:an i en egen väska stor del men den känns lättare tycker jag än andra kameror jag provat. (Då menar jag inte lättare i massa utan i form och känsla) Känslan måste ju vara bra...
Men det finns säkert andra i storleksordningen som är mera likvärdig än vad jag jämfört med. Men det är väl så att enkelheten tilltalar mig eftersom jag inte är en så erfaren fotograf. Så det är väl just det som väger över att form och enkelhet passar mig.

http://sonyalphanex....33-vs-a700.html


Man kan ju ha med en riktig systemkamera i vilken väska som helst också, lika dyra lika ömtåliga :)
Du säger att känslan ska vara bra, har du testat kameran med ett 18-200? 16mm går fint men tar du på 18-200 så blir den väldigt äcklig att fotografera med.
Finns riktiga systemkameror som är enklare, menyerna och knapparna på nex är ganska krånliga enligt mitt tycke inget för spontanfotografering.
Nex:arna väger klart mindre men testa en riktig systemkamera om du har intresset att fota mer än en gång.

Du vill ha den för den är het :)

#461

Postad 16 maj 2011 - 22:54

Davye
  • Davye
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Man kan ju ha med en riktig systemkamera i vilken väska som helst också, lika dyra lika ömtåliga :)
Du säger att känslan ska vara bra, har du testat kameran med ett 18-200? 16mm går fint men tar du på 18-200 så blir den väldigt äcklig att fotografera med.
Finns riktiga systemkameror som är enklare, menyerna och knapparna på nex är ganska krånliga enligt mitt tycke inget för spontanfotografering.
Nex:arna väger klart mindre men testa en riktig systemkamera om du har intresset att fota mer än en gång.

Du vill ha den för den är het :)


Känns lite som att köpa en Iphone men den här Iphonen gillar jag... dubbelmoral eftersom jag ratar allt vad Apple heter på ren princip... jag tycker den är het och det är en del av den positiva känslan med den. Sen att den verkar ta bra kort också är ju inte en nackdel... ;) NEX:en blir ett bra mellansteg och i framtiden kanske man köper sig en riktig systemkamera också om jag verkligen fastnar för att enbart fotografera. Men som det är nu ska det bara var enkelt som en kompaktkamera. Autoläge med möjlighet till att ändra lite...
Sen att jag är Sony ****** gör väl att argument inte biter på mig även om dom är bra :D får hoppas att man blir nöjd ändå i slutändan ändå. Verkar ju vara en del som är nöjda med den.

#462

Postad 20 maj 2011 - 15:24

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Det jag saknar med min gamla D40 är att titta i gluggen och hur bra den ligger i handen. Men det blir fler och bättre bilder med NEX-5 då den för det mesta är med dit jag åker.

#463

Postad 20 maj 2011 - 15:32

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Sony NEX-5K + 18-55
Hoya UV HMC 49MM
Lowepro Adventura Ultra Zoom 100
Transcend SDHC 32GB
HQ HDMI-HDMI MINI V1.4 2.5M(så man kan kolla bilderna på tvn... för något sånt kom inte med vad jag såg)

Något mer som man bara "måste" ha? :lol:


Jag tror på den där väskan, vart har du hittat den?

Någon som har erfarenheter av icke original batterier från e-bay eller annat ställe? Det behövs märker jag för den äter batterier rätt bra.

#464

Postad 21 maj 2011 - 23:14

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Verkar som att NEX-C3 dyker upp först i augusti. Och att en del av de nya funktionerna även kommer till NEX-3 och NEX-5 i form av firmwareuppdateringar.
Så jag tror nog att NEX-5 är ett bra köp i dag.

Källa:
http://www.sonyalpha...nex-c3-and-a35/

Och en uppdatering beträffande kommande objektiv till NEX från Sony:
http://www.sonyalpha...pecs-nex-flash/

Ja Nex 5 är ett lika bra köp som nästa GENERATION NEX, för objektiven är samma (vi snackar sony segt som lim nu),hur många behöver ISO 6400/12800 ? . Vi behöver skarpa objektiv som inte har vinjettering eller CA.........

#465

Postad 23 maj 2011 - 12:48

Davye
  • Davye
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Jag tror på den där väskan, vart har du hittat den?

Någon som har erfarenheter av icke original batterier från e-bay eller annat ställe? Det behövs märker jag för den äter batterier rätt bra.


Netonnet beställde jag hela paketet på... fick dock tyvärr skicka tillbaka kameran samma dag jag fick den. Förhoppningsvis blir det inga problem med att få en ny/ordnat. Lät på dom som att det inte skulle vara några problem alls...

edit:Batteri får nog bli nästa grej att beställa till... får se sen hur bra det funkar med bara ett...

edit2: länk till väskan http://www.netonnet....ck/155168.4652/

Redigerat av Davye, 23 maj 2011 - 14:41.


#466

Postad 25 maj 2011 - 11:36

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Tack för det!

Vad var det för fel på kameran?

#467

Postad 25 maj 2011 - 12:24

Davye
  • Davye
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Tack för det!

Vad var det för fel på kameran?


Objektivet hade antingen något skräp eller repa inuti... kunde inte se vilket det var. Kanske lätt åtgärdat om det bara var skräp men det enda alternativet var att skicka in den. Vill ju inte ha den på service det första som händer. Netonnet var ju väldigt tillmötesgående så det var inga problem alls. Den skulle bytas ut sa dom. Lite tråkigt bara eftersom man planerat att använda den men man får ju tänka logiskt och få det rätt från början. Hårt att släppa iväg den igen när man fick se den och känna på den. Får hoppas jag får en som fungerar som den ska den här gången. Har en förmåga att locka till mig måndagsexemplaren känns det som. ;) Eller så hittar jag saker som en del andra inte skulle bry sig om. Vill ju ha en produkt som fungerar som den ska när man betalat dyra pengar för den och då blir det till att skicka tillbaka grejerna som inte funkar. Annars kunde man ju köpt en billigare kamera...

edit: Netonnet hade avbokat min beställning när jag satt och väntade på att få en ny... kul... ridå :)
Slut i saldo också. Skulle aldrig skrivit och tänkt att det inte var några problem... typiskt!

Redigerat av Davye, 31 maj 2011 - 09:12.


#468

Postad 26 maj 2011 - 19:38

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Bifogad fil  En_Traktor_p__Koh_Pod_tHAILAND_2011.jpg   563,78K   8 Antal nerladdningar

Forgotten or?
Sony NEX 5 ... Thailand.Koh Poda March 2011

Redigerat av Biggles2002, 26 maj 2011 - 19:40.


#469

Postad 26 maj 2011 - 22:39

rebirth
  • rebirth
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jag tror på den där väskan, vart har du hittat den?

Någon som har erfarenheter av icke original batterier från e-bay eller annat ställe? Det behövs märker jag för den äter batterier rätt bra.


Tips!
Titta in här för batterier som ersätter NP-FW50 .

http://www.batteriku...er-np-fw50.html

#470

Postad 02 juni 2011 - 21:02

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Jaha. Idag tog jag klivet och köpte en NEX-5! Min Nikon D90 kommer få ny husse, och kamerautrustningen minskar ett antal kilon i vikt. Köte bara 18-55:an till att börja med, men kommer köpa pannkakan också pga formatet på den.

Jag byter för det blev mer och mer sällan jag orkade släpa med mig kameraväskan, nu kommer jag kunna ha kameran i min vanliga väska. Alltid redo!

#471

Postad 05 juni 2011 - 10:34

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
snabbfråga - kan man stänga av "klafset" som låter vid avtryck? (kan man till o med reglera volymen på "klafset"

Så man kan ta kort utan ljud, när man inte vill störa...

#472

Postad 05 juni 2011 - 13:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

snabbfråga - kan man stänga av "klafset" som låter vid avtryck? (kan man till o med reglera volymen på "klafset"

Så man kan ta kort utan ljud, när man inte vill störa...

Det är nog den fysiska slutaren du hör :)

#473

Postad 07 juni 2011 - 09:19

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Det är nog den fysiska slutaren du hör :D

Hmmm du har säkert rätt, men den låter ju som en spegelreflex på gott o ont.
Och en sådan finns ju inte i NEX pyttehus.
Andra kameror i samma storlek låter ju inte alls lika mycket. Medvetet gjort av Sony för att locka kunder från stora systemkameror???

#474

Postad 07 juni 2011 - 10:01

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Hmmm du har säkert rätt, men den låter ju som en spegelreflex på gott o ont.
Och en sådan finns ju inte i NEX pyttehus.
Andra kameror i samma storlek låter ju inte alls lika mycket. Medvetet gjort av Sony för att locka kunder från stora systemkameror???

Sen borde kanske bländaren låta lite också förresten förutom slutaren.

När jag kollade på Mediamarkt så upplevde jag min spegelreflex som tystare än NEX, men det är nog den tystaste på marknaden också. Jämförde inte med alternativen inom m43 men det kan vara som du säger att de är tystare.

Knappast ett sätt att locka kunder på men gissningsvis mekanik som inte är så förfinad inom just ljud. :D

#475

Postad 08 juni 2011 - 12:41

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Sony NEX-C3 är nu officiellt presenterad

Nyhet:
http://www.dpreview....exc3preview.asp

Hands-on preview:
http://www.dpreview....iews/sonynexc3/

#476

Postad 09 juni 2011 - 10:48

Unregistered2d538b90
  • Unregistered2d538b90
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Den här väskan blir svår att låta bli. Speciellt nu när jag precis kompletterat min nex-5 med ett 16mm objektiv:

http://products.lowe.....r 80,2268.htm

#477

Postad 20 juni 2011 - 10:04

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Firmwareuppdatering till NEX-3 och NEX-5 släppt

På Sonys svenska sida finns firmwareuppdateringar till NEX-3 och NEX-5 att ladda hem för att bl a få de bildeffekt-funktioner som erbjuds i NEX-C3:
http://www.sony.se/h...ruuppdateringar

Några som provat (med några testbilder):
http://www.dyxum.com...079.html#884079

#478

Postad 20 juni 2011 - 16:02

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Jaha. Idag tog jag klivet och köpte en NEX-5! Min Nikon D90 kommer få ny husse, och kamerautrustningen minskar ett antal kilon i vikt. Köte bara 18-55:an till att börja med, men kommer köpa pannkakan också pga formatet på den.

Jag byter för det blev mer och mer sällan jag orkade släpa med mig kameraväskan, nu kommer jag kunna ha kameran i min vanliga väska. Alltid redo!


Är du fortfarande nöjd med bytet?
Är lite sugen på att göra samma resa, fast från min EOS 550D just för att jag aldrig orka bära runt på det.

#479

Postad 20 juni 2011 - 16:41

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Är du fortfarande nöjd med bytet?
Är lite sugen på att göra samma resa, fast från min EOS 550D just för att jag aldrig orka bära runt på det.

du spar ca 200g på huset men då objektiven är lika stora/tunga som förr ÄR det inte SÅ mycket vikt/volym man spar totalt sett.

Dvs om du inte orkar bära omkring på 550D, kanske du inte ska köpa en NEX överhuvudtaget!
Kolla om du klarar dig med S95, LX5 eller liknande. DE är klart mindre.

Eller...behåll 550'n och skaffa en S95. Då kan du välja kamera beroende på uppdrag. Praktiskt!

#480

Postad 20 juni 2011 - 17:15

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Ah det var ute större skillnad? Det hade jag för mig, då blir det behålla och komplettera med någon mindre resekamera

#481

Postad 20 juni 2011 - 19:23

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Det beror väl lite på hur man ser det...

Sony NEX-5 med normalzoom väger 287+194 = 481 g inkl batteri.
Canon 550D med normalzoom väger 530+200 = 730 g inkl batteri.

Skillnaden är 249 g, eller så kan man säga att Sonykombon väger 481/730 = 0,66 = 66% av Canonkombon.

Själv tycker jag att skillnaden i gram känns liten, men den relativa skillnaden i procent känns rätt betydande. Att bli av med en tredjedel av vikten kan spela rätt stor roll vid en heldags kånkande.

Hur man bedömer det hela är personligt och beror på vad man prioriterar. För min del tycker jag att NEX är lockande, men det känns för mycket mittemellan, så jag har kört på varianten med att komplettera systemkameran med en liten tålig vattentät kompaktkamera som kan hänga med lite överallt.

#482

Postad 21 juni 2011 - 05:57

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
För min del så tycker jag att NEX passar bättre som "kvällskamera" än dagskamera pga av det kan vara svårt att se på skärmen i dagsljus.
Valde att inte köpa Sonys 18-200 till NEX utan istället blev det en Canon 600D med teleobjektiv som används mest i dagsljus då det är bekvämare att titta i den optiska sökaren mot LCD på NEX.
Då sämre ljus infaller har ju NEX en del äss i skjortärmen som HHT/ HDR som jag tycker fungerar otroligt bra för rätt ändamål.
Har valt att ha båda kamerorna för att användningsområdena är så olika för min del.
Det går faktiskt att få ner en NEX i benfickan på shortsen det går inte med en vanlig DSLR.

#483

Postad 21 juni 2011 - 08:09

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Det beror väl lite på hur man ser det...

Sony NEX-5 med normalzoom väger 287+194 = 481 g inkl batteri.
Canon 550D med normalzoom väger 530+200 = 730 g inkl batteri.

Skillnaden är 249 g, eller så kan man säga att Sonykombon väger 481/730 = 0,66 = 66% av Canonkombon.

Glöm inte att räkna med blixen till NEX.

Dvs om man jämför rakt av sparar man inte så mycket plats/vikt.
Man ska nog se NEX som perfekt partykamera (då med pannkakan & utan blixt). Först då blir den liten nog för att ha med och partybilder kan man ju ta utan blixt då dessa ändå inte är så noga...
I det läget är det heller inte en jättenackdel att inte ha optisk sökare.

Men annars ÄR ju den stora nackdelen med "de mindre" kamerorna bristen på sökare!!

Slutsats, man ska ha fler kameror, tex en S95 som man kan ha med alltid (cykeltur mm), NEX/16mm till festen/familjekort och en systemare då man verkligen vill ta bra kort.

Handen på hjärtat, hur många har egentligen EN kamera?

#484

Postad 21 juni 2011 - 15:43

liath
  • liath
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0
Edit: NM.

Redigerat av liath, 21 juni 2011 - 15:56.


#485

Postad 23 juni 2011 - 09:12

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Några kommande objektiv från Sony till NEX

En bild från en sonypresentation i Kina visar fyra objektiv som ska släppas i år.
30 mm makrot har Sony presenterat, de övriga tre offentliggörs förhoppningsvis snart.

Bifogad fil  nex_lens_roadmap_2011.png   223,19K   0 Antal nerladdningar

24-millimetarn från Zess verkar få ett smidigt format. Undrar vad den kommer att kosta...

Källa:
http://www.sonyalpha...-with-surprise/

#486

Postad 07 juli 2011 - 10:25

Unregistered2d538b90
  • Unregistered2d538b90
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Adapter LA-EA1 tillsammans med Sonys zoomobjektiv




Jag köpte ett zoomobjektiv med fokusmotor i objektivet som jag visste skulle fungera med min NEX:are och adaptern som gör att man kan använda A-grepp:s objektiv till kameran.

Det här kanske är allmänt känt bland fotofolk men för oss andra vill jag höja ett varningens finger för att autofokuseringen är HOPPLÖST långsam. Jag hade hört att den skulle vara långsam men att det skulle ta 3-5 sekunder att ställa in skärpan gör den ju helt oanvändbar till lite snabbare fotografering som sport eller barn som leker. Jag skulle gissa att jag uteslutande kommer att använda den manuella fokuseringen för att bespara mig en del frustration så med facit i hand hade jag inte behövt begränsa mig till SAM objektiv, eller kanske skulle jag väntat till någon släpper ett zoomobjektiv med E-fattning till rimligt pris

Är det någon annan som har erfarenheter av autofokus med LA-EA1 adaptern?

#487

Postad 08 juli 2011 - 10:13

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Har gjort en chansning och beställt en LCS-BBD som enligt Sony's hemsida ska passa till NEX-5. Återkommer hur det passar ihop :)

Postad bild

#488

Postad 20 juli 2011 - 15:58

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Kör vi även NEX-C3 i denna tråden?

Hur som helst har Engadget nu recenserat C3 och den får verkligen stående ovationer.

Man blir minst sagt sugen på en själv. Har velat fram och tillbaka i några månader över en NEX-5 men inte slagit till. Kanske man ska vänta ytterligare ett tag och se hur femmans efterträdare blir trots allt? Den som väntar på något gott...

Tillagt: tog mig friheten att koppla C3:an till tråden.

Redigerat av Unregistered1573, 20 juli 2011 - 16:19.


#489

Postad 20 juli 2011 - 18:09

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
LCS-BBD passade till NEX-5 med 18-55, men det var tight.

#490

Postad 28 juli 2011 - 12:40

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Det är nog den fysiska slutaren du hör :)

Vänta nu lite ;) ...

VAR sitter slutaren på en NEX?
Den sitter i vart fall inte i objektivet för mitt minolta rokkor 50mm objektiv kommunicerar inte med kameran på något sätt.

Tar jag av objektivet så ser jag sensorn, men inte någon slutare någonstans.

Om inte jag har fattat det helt fel så är det väl en form av "elektronisk slutare" på en NEX-kamera. Ungefär som på kompaktkameror, mobilkameror och liknande...

???
Jag hittade slutaren!!!
Men jag fick plocka av objektivet och fyra av kameran utan objektiv för att se var den satt. Makalöst vad mycket grejer dom har lyckats packa in i ett så litet kamerahus.

Redigerat av GuessWho, 28 juli 2011 - 13:39.


#491

Postad 28 juli 2011 - 13:10

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Vänta nu lite :) ...

VAR sitter slutaren på en NEX?
Den sitter i vart fall inte i objektivet för mitt minolta rokkor 50mm objektiv kommunicerar inte med kameran på något sätt.

Tar jag av objektivet så ser jag sensorn, men inte någon slutare någonstans.

Om inte jag har fattat det helt fel så är det väl en form av "elektronisk slutare" på en NEX-kamera. Ungefär som på kompaktkameror, mobilkameror och liknande...

???


Slutaren är öppen normalt.
Nex slutare kan du se på detta klipp

#492

Postad 28 juli 2011 - 17:34

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag har använt min Sony NEX5 nu en hel del. Och det är en mycket smidig duktig liten kamera som kan ta riktigt fina bilder utan man behöver trassla med raw osv. Är också rätt glad för 15-55 objektivets prestanda . Så klart en kamera jag kan rekomendera. Hade dottern inte älskat Canon 5D mkII så hade den blivit såld och Nexen hade fått duga som alltidkamera för min del. Inte för Nex är lika bra. För det är den ju inte. Utan för att den hade räckt rätt hyfsat ok för mina behov kan man säga.. Men en sak retar jag mig på med Nexen. Det är att filmknappen är sååå förbaskat lätt att komma åt. Och sedan kameran börjar filma.

#493

Postad 28 juli 2011 - 18:39

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Håller med föregående talare. Inspelningsknappen sitter lite väl lättåtkomlig.
Fast jag tycker nog inte att det är något större problem. Jag tror att jag har tagit 2-3 tusen bilder vid det här laget och bara kommit åt knappen 3 gånger eller så.

#494

Postad 31 juli 2011 - 11:39

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Vänta nu lite :) ...

VAR sitter slutaren på en NEX?
Den sitter i vart fall inte i objektivet för mitt minolta rokkor 50mm objektiv kommunicerar inte med kameran på något sätt.

Tar jag av objektivet så ser jag sensorn, men inte någon slutare någonstans.

Om inte jag har fattat det helt fel så är det väl en form av "elektronisk slutare" på en NEX-kamera. Ungefär som på kompaktkameror, mobilkameror och liknande...

???
Jag hittade slutaren!!!
Men jag fick plocka av objektivet och fyra av kameran utan objektiv för att se var den satt. Makalöst vad mycket grejer dom har lyckats packa in i ett så litet kamerahus.

Varför är det mekanisk slutare då?
Vilka fördelar har det över de som finns på kompaktkameror?
Eller är det BARA för att få "rätt" slutarljud?

#495

Postad 10 augusti 2011 - 15:29

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Jag beställde faktiskt en NEX-5 nu. El-Giganten säljer den för 3990:- med 18-55 objektivet. Riktigt billigt tycker jag. Blir perfekt inför thailandsresan om en vecka :blink:.

#496

Postad 15 augusti 2011 - 07:11

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Jag har använt min Sony NEX5 nu en hel del. Och det är en mycket smidig duktig liten kamera som kan ta riktigt fina bilder utan man behöver trassla med raw osv. Är också rätt glad för 15-55 objektivets prestanda . Så klart en kamera jag kan rekomendera. Hade dottern inte älskat Canon 5D mkII så hade den blivit såld och Nexen hade fått duga som alltidkamera för min del. Inte för Nex är lika bra. För det är den ju inte. Utan för att den hade räckt rätt hyfsat ok för mina behov kan man säga.. Men en sak retar jag mig på med Nexen. Det är att filmknappen är sååå förbaskat lätt att komma åt. Och sedan kameran börjar filma.


Håller med dig mayro angående filmknappen.

Om man tittar på denna läckta bild på Nex-5N verkar det som man flyttat på playknappen hade vart bättre att ha flyttat på filmknappen.
Postad bild

Redigerat av Biggles2002, 15 augusti 2011 - 07:16.


#497

Postad 15 augusti 2011 - 18:38

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
I den här tråden efterlyser jag en bra allround-kamera med bra videomöjligheter som dock främst ska användas till att fotografa mat. NEX-5 verkar uppfylla alla mina krav förutom att jag förstått att jag inte kommer kunna få till det skärpedjup som behövs när man ska ta närgångna matbilder. Har förstått att inga av de objektiv som levereras med kameran är i närheten av F/2.

Är denna kamera helt utesluten eller går det att komma runt det här problemet?

#498

Postad 15 augusti 2011 - 21:02

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag löste problemet Med ett minolta rokkor objektiv, 50mm f1,7, 500:- på tradera + adapter för ca 200:-.
Visserligen manuell fokus och bländare men det känns som att det kvittar när man ändå lägger lite mer energi på ett foto.
Har precis beställt lite makro-ringar som jag tror blir perfekt komplement vid lite mer närgången fotografering.
Ca 60:- ink. Frakt från dealextreme...

#499

Postad 16 augusti 2011 - 09:14

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

I den här tråden efterlyser jag en bra allround-kamera med bra videomöjligheter som dock främst ska användas till att fotografa mat. NEX-5 verkar uppfylla alla mina krav förutom att jag förstått att jag inte kommer kunna få till det skärpedjup som behövs när man ska ta närgångna matbilder. Har förstått att inga av de objektiv som levereras med kameran är i närheten av F/2.

Är denna kamera helt utesluten eller går det att komma runt det här problemet?

Klart det går att komma runt problemet.
Ett sätt är att använda adapter till (nästan) valfri objektivfattning och sätta på lämpligt objektiv, som i inlägget här precis ovan med Minolta rokkor 50/1,7.
Ett annat sätt är att ha lite tålamod och investera i något av de kommande objektiven Zeiss 24/1,8 eller Sony 50/1,8.
Mer om dessa och bilder på dem och likaledes kommande Sony 55-210/4-6,3:
http://www.sonyalpha...ing-nex-lenses/

#500

Postad 16 augusti 2011 - 09:23

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Jag löste problemet Med ett minolta rokkor objektiv, 50mm f1,7, 500:- på tradera + adapter för ca 200:-.
Visserligen manuell fokus och bländare men det känns som att det kvittar när man ändå lägger lite mer energi på ett foto.
Har precis beställt lite makro-ringar som jag tror blir perfekt komplement vid lite mer närgången fotografering.
Ca 60:- ink. Frakt från dealextreme...


Okej, grymt! Tack för tipset!
Är ganska grön på det här... Är makroringarna istället för rokkor-objektivet eller tillsammans med det? Använder du makroringarna till objektivet som följde med kameran?

Klart det går att komma runt problemet.
Ett sätt är att använda adapter till (nästan) valfri objektivfattning och sätta på lämpligt objektiv, som i inlägget här precis ovan med Minolta rokkor 50/1,7.
Ett annat sätt är att ha lite tålamod och investera i något av de kommande objektiven Zeiss 24/1,8 eller Sony 50/1,8.
Mer om dessa och bilder på dem och likaledes kommande Sony 55-210/4-6,3:
http://www.sonyalpha...ing-nex-lenses/


Kan tänka mig att Zeiss:en blir dyr och detta är bara en kul sidohobby så tänkte avvakta med att lägga de stora summorna tills jag vet hur mycket matfotograferande det blir.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.