Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Alpha NEX-5 och NEX-3

581 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony NEX-3 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony NEX-3 + 16/2,8 (Systemkameror) 2 (0) Inga priser
Sony NEX-3 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 2 8,67 (5) Inga priser
Sony NEX-3 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 2 (0) Inga priser
Sony NEX-5 (Systemkameror) 5 7 (1) Inga priser
Sony NEX-5 + 16/2,8 (Systemkameror) 6 (0) Inga priser
Sony NEX-5 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 7 8,71 (6) Inga priser
Sony NEX-5 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 7 8,79 (13) Inga priser
Sony NEX-5 + 18-200/3,5-6,3 OSS (Systemkameror) 8 (0) Inga priser
Sony NEX-C3 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
Sony NEX-C3 + 16/2,8 (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
Sony NEX-C3 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 8 (2) Inga priser
Sony NEX-5N (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
Sony NEX-5N + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 7,37 (7) Inga priser
Sony NEX-5N + 18-55/3,5-5,6 OSS + 55-210/4,5-6,3 OSS (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
Sony NEX-5N + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 8,4 (4) Inga priser
Sony NEX-F3 (Systemkameror) 8 (0) Inga priser
Sony NEX-F3 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 8,6 (4) Inga priser
Sony NEX-F3 + 18-55/3,5-5,6 OSS + 55-210/4,5-6,3 OSS (Systemkameror) 8 (0) Inga priser
Sony NEX-F3 + 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 (0) Inga priser
6 relaterade trådar

#501

Postad 16 augusti 2011 - 12:52

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

(...) Kan tänka mig att Zeiss:en blir dyr och detta är bara en kul sidohobby så tänkte avvakta med att lägga de stora summorna tills jag vet hur mycket matfotograferande det blir.

Ja, inte blir den särskilt billig.
Förväntade priser i US dollar på kommande NEX-produkter:
  • NEX-7, endast kamerahus: $1000 - $1100
  • Zeiss 24mm f/1.8: $900 - $1000
  • Sony 50mm f/1.8 OSS: $300 - $350
  • Sony 55-210mm OSS: $250 - $300
Källa: http://www.sonyalpha...and-nex-lenses/

#502

Postad 16 augusti 2011 - 13:46

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Kan tänka mig att Zeiss:en blir dyr och detta är bara en kul sidohobby så tänkte avvakta med att lägga de stora summorna tills jag vet hur mycket matfotograferande det blir.

Med adapter kan man väl få det mesta att passa på en NEX? Till mat borde ett gammalt macro på ~50mm funka bra tycker jag. Borde finnas gamla i nån lämplig fattning + adapter. Äldre macron som bara går till skala 1:2 borde räcka långt för mat.

#503

Postad 16 augusti 2011 - 18:44

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Okej, grymt! Tack för tipset!
Är ganska grön på det här... Är makroringarna istället för rokkor-objektivet eller tillsammans med det? Använder du makroringarna till objektivet som följde med kameran?

Jag har inte fått makro-ringarna ännu, så jag kan inte svara helt ingående på något om dom egentligen. Men min tanke var att använda dom tillsammans med rokkor objektivet. Så som Rokkor objektivet funkar idag så är inte närgränsen den bästa och det är just detta jag tror att makro-ringarna kan förändra. OM jag har fattat det rätt så kortar man närgränsen när man stoppar in makro-ringar mellan objektivet och sensorn.

Jag tror att rokkor-objektivet tillsammans med makroringarna kommer att levera helt ok bilder, men framförallt så var det ett billigt alternativ, runt 750:- för objektiv, adapter (som kan användas till andra minolta MD/MC objektiv också) och makroringar.

Vad jag inte får är autofocus, autobländare och bildstabilisering, men å andra sidan så vill man kanske använda stativ när man tar fotar t.ex. maträtter...

Jag kan ju slänga upp något makrofoto när jag har fått ringarna så att Ni själva får se hur resultatet kan bli med denna kombinationen.

Med adapter kan man väl få det mesta att passa på en NEX? Till mat borde ett gammalt macro på ~50mm funka bra tycker jag. Borde finnas gamla i nån lämplig fattning + adapter. Äldre macron som bara går till skala 1:2 borde räcka långt för mat.

Det finns MASSOR av adaptrar till NEX och beroende på vilka och var man köper dom så landar priserna mellan 50 och 500 kronor ungefär. Undantaget är Sony's egen adapter som gör det möjligt att använda andra sony/minolta objektiv tillsammans med NEX. Det springer iväg på en bit över 1500:-, men då får man å andra sidan också full automatik och fungerande bildstabilisering (beroende på objektiv förståss).

Jag ser framemot lite fler E-mount objektiv ändå. Framförallt så saknar jag vettiga tele-alternativ, eftersom jag då hemskt gärna vill ha optisk bildstabilisering. Det är ju inte alltid man släpar med sej stativ när man ute och tele-objektiv utan bildstabilisering eller stativ tror jag är meningslöst...

#504

Postad 19 augusti 2011 - 21:11

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Nex C3 och Nex 5N har samma sensor men de verkar fått olika iso omfång .
C3 börjar på iso 200 och 5N på iso 100.

#505

Postad 24 augusti 2011 - 07:31

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Sony NEX-5N specification highlights

* Touch-screen display
* Electronic First Curtain shutter
* Revised 16.1MP CMOS sensor
* ISO 100-25600
* 10fps continuous shooting mode (at full resolution)
* In-camera CA, vignetting and distortion correction
* Auto ISO limit of 3200
* Creative Control results-orientated user interface
* Picture Effects processing options
* 1080p 60p HD movies in AVCHD format

Redigerat av Biggles2002, 24 augusti 2011 - 07:35.


#506

Postad 24 augusti 2011 - 09:21

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Engadget har publicerat lite information samt bilder och video över den nya femman. Uppskattar verkligen att Sony valt att ge den en touch screen.

Hur gör vi med sjuan egentligen? ska den diskuteras här eller? Tycker nästan att den skiljer sig så mycket från de övriga så att den förtjänar en egen tråd.

#507

Postad 24 augusti 2011 - 10:08

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
In-camera CA, vignetting and distortion correction kommer som en skänk från ovan då slipper man vela med RAW hela tiden.



5N+ nya 50/1,8 OSS lär bli ett bra "lowlight" par, iso prestanda ser mkt bra ut på iso 6400

Redigerat av Biggles2002, 24 augusti 2011 - 15:56.


#508

Postad 24 augusti 2011 - 18:55

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

(...)
Hur gör vi med sjuan egentligen? ska den diskuteras här eller? Tycker nästan att den skiljer sig så mycket från de övriga så att den förtjänar en egen tråd.

Det tycker jag med.
Den har inte den speciella tillbehörsskon som treorna och femmorna har, den har standard Sony/Minolta blixtsko, den har inbyggd blixt, den har inbyggd sökare... och den har en annan målgrupp.

Någon ambitiös rackare kan väl sätta ihop en bra och informativ inledning till en tråd tillägnad NEX-7. Själv är jag alltför fokuserad på a65 och a77 för att orka ta mig den tiden just nu.

Men NEX-7 ser riiiktigt trevlig ut. Tänk om Harry Boy kunde fixa några mille....

Edit: Kunde inte hålla tassarna borta. Nu finns det en tråd för NEX-7 :blink:

Redigerat av Dennis_hembio, 25 augusti 2011 - 22:18.


#509

Postad 29 augusti 2011 - 08:34

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Jag löste problemet Med ett minolta rokkor objektiv, 50mm f1,7, 500:- på tradera + adapter för ca 200:-.
Visserligen manuell fokus och bländare men det känns som att det kvittar när man ändå lägger lite mer energi på ett foto.
Har precis beställt lite makro-ringar som jag tror blir perfekt komplement vid lite mer närgången fotografering.
Ca 60:- ink. Frakt från dealextreme...


Kan någon tips om ett liknande objektiv till NEX-5? Jag är ute efter ett billigt/prisvärd objektiv för att kunna få snygga närbilder med mycket kort skärpedjup. Behövs adapter till vore det guld om ni nämnde det också, har inte så bra koll på detta (än) :unsure:

#510

Postad 06 september 2011 - 22:19

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Hm...
Vet inte om jag missförstod dej nu, men Minolta Rokkor objektivet jag köpte använder jag tillsammans med NEX 5'an...

Beställningen på mina macroringar från dealextreme blev en besvikelse. De ringarna jag hittade genom att söka med termen "NEX" och som skulle passa till Sony's AF kameror, passade inte till NEX5...

...Sist jag kollade stod det Sony på den och Autofocus har den också (i vart fall med E-mount objektiv)...

Jag har skrivit tillbaka till dom och hänvisat till deras "nöjdhets garanti" så vi får väl se om dom har några andra ringar som faktiskt passar eller om jag får pengarna tillbaka.

Fjärren och linsskydden funkade iallafall utmärkt. Fjärrkontroll rekommenderas för övrigt...

#511

Postad 11 september 2011 - 08:07

Wile
  • Wile
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Är ny stolt ägare till en Nex-5N (vit) som köptes på SonyStyle i Shanghai. 5200kr med 18-55mm, extra batteri, minneskort och väska är enligt mig mycket bra pris. Första intrycket är riktigt bra, bra format, bra menysystem, tar bra bilder trots dåliga ljusförhållanden. Återkommer när jag hunnit testa den lite mer =)

#512

Postad 14 september 2011 - 21:31

lAlAz0r
  • lAlAz0r
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att köpa en Nex-5 i dagsläget? De är ju riktigt billiga nu! Sitter på en D70 men skärmen är för liten!

#513

Postad 04 oktober 2011 - 08:39

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
GOLD AWARD
Stort test av NEX-5N publicerat på dpreview:
http://dpreview.com/reviews/sonynex5n/

Deras slutsats:
The final word

In terms of image quality the NEX-5N sits untouched at the top of the mirrorless interchangeable lens compact category. The low-light capability of its APS-C format CMOS sensor matches or exceeds what we've come to expect from the best of the current crop of APS-C DSLRs as well. Considering its sub $700 price point this is truly impressive, and makes the 5N a very attractive option for anyone looking to upgrade from a compact camera, or even as a second body alongside a more conventional DSLR outfit.
Despite the NEX-5N's excellent image quality and versatility we still wouldn't call this a true DSLR replacement - the 5N's ergonomics are completely different, apart from anything else. However, the 5N provides an addictive combination of familiar, hassle-free handling with truly excellent image quality which we think will appeal to a very broad base of users - not only those who want a 'compact' system camera.

#514

Postad 11 oktober 2011 - 21:42

sorr
  • sorr
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag tankar kopa NEX-5N.. den verkar helt spannande sarskilt med underbar ISO prestanda, tankar salja min Canon 500D, enda problemet ar att jag kommer att sakna mitt 15-85 USM objektev!

vad tycker ni?
ursakta att jag inte har svenskt tangentbord

#515

Postad 12 oktober 2011 - 09:35

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
DxO Mark har nu testat och mätt NEX-5N
Och den fick riktigt bra betyg.
Nikon J1 och V1 får rejält med stryk, Olympus PEN EP3 besegras också. NEX-5N kommer nära Sony a77 beträffande bildkvalitet, t o m lite bättre när det kommer till svagt ljus.
http://www.dxomark.c...era-to-the-test

#516

Postad 12 oktober 2011 - 22:56

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
vad tror ni?
Kan denna vara billigare att köpa i Japan än i Sverige?
Jag åker till Tokyo om 10 dagar

MVH Kribban

#517

Postad 21 oktober 2011 - 18:41

mrlebowski
  • mrlebowski
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Aaaah köpte NEX5an med 18-55mm igår kväll på Elgiganten för 2990:- :D fy fan vad nöjd jag är, bytte ut min EOS 350D med kraschad display. Frågan är: vad ska man ha för minneskort? vill ha något hyfsat billigt men som kan filma i HD utan prob. 16GB räcker nog.
Tacksam för svar
Mvh
John

#518

Postad 06 november 2011 - 09:41

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
jag såg en reklam på tv häromdagen om en SONY, NEX5 tror jag det var iaf.

de hypade upp att det var sjukt snabba slutartider och att det gick att fota mycket bra vid rörliga objekt/motiv, och också väldigt bra fotoegenskaper vid sämre ljusförhållanden (ISOn)


men kom inte SONY NEX5 redan 2010, så varför gör de en reklam på tv om den nu? (såg reklamen för 2-3 dagar sedan)

är lite sugen på just en riktigt kompakt "digital systemare", och detta verkar vara ett bra alternativ.. litet hus men ändå utbutbar optik.

men vill ju veta om det är denna NEX5 som har dessa egenskaper som jag ovan nämnt?

har även sett att vissa snackat om NEX5n - kanske är en ny modell som reklamen berörde?

edit.. rätt övertygad om att det är NEX5N jag såg på reklamen, men den verkar finnas i olika versionen.. är det för att optiken är olika beroende på det paket man köper?

Sony Nex5n
Sony Nex5nk
Sony Nex5nd
Sony Nex5ny

osv..

Redigerat av Unregisterededb978dd, 06 november 2011 - 10:01.


#519

Postad 06 november 2011 - 10:02

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
edit:.. efter att ha läst på lite mer, är jag övertygad om att reklamen handlade om NEX5N,
dock undrar jag över denna bild från nätet - ser det ut som en optisk sökare eller?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  5n.jpg   104,82K   3 Antal nerladdningar


#520

Postad 06 november 2011 - 10:16

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

edit:.. efter att ha läst på lite mer, är jag övertygad om att reklamen handlade om NEX5N,
dock undrar jag över denna bild från nätet - ser det ut som en optisk sökare eller?

Det är en elektronisk sökare som är ett extra tillbehör som kan sättas fast i tillbehörsskon på NEX-5N. Är rätt säker på att det bara är 5N som kan hantera sökaren än så länge, den fungerar nog inte på 3, C3 och 5.
Denna elektroniska sökare är densamma som finns på systemkamerorna a65 och a77 samt på 5N:s kommande storebror NEX-7 (där den är inbyggd).
De snabba slutartiderna som reklamen hypade handlar om att 5N (liksom a65, a77 och NEX-7) har en elektronisk (istället för mekanisk) första ridå vilket avsevärt minskar responstiden mellan att man trycker på knappen och att bilden börjar tas.

Ett annat trevligt tillbehör som fungerar på NEX-5N är adaptern LA-EA2 som gör att man kan montera alla A-mount objektiv på kameran. eftersom den tillhandahåller snabb fasdetekterande autofokus p s s som SLT-systemkamerorna samt har en autofokusmotor.

#521

Postad 06 november 2011 - 23:38

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Det är en elektronisk sökare som är ett extra tillbehör som kan sättas fast i tillbehörsskon på NEX-5N. Är rätt säker på att det bara är 5N som kan hantera sökaren än så länge, den fungerar nog inte på 3, C3 och 5.
Denna elektroniska sökare är densamma som finns på systemkamerorna a65 och a77 samt på 5N:s kommande storebror NEX-7 (där den är inbyggd).
De snabba slutartiderna som reklamen hypade handlar om att 5N (liksom a65, a77 och NEX-7) har en elektronisk (istället för mekanisk) första ridå vilket avsevärt minskar responstiden mellan att man trycker på knappen och att bilden börjar tas.

Ett annat trevligt tillbehör som fungerar på NEX-5N är adaptern LA-EA2 som gör att man kan montera alla A-mount objektiv på kameran. eftersom den tillhandahåller snabb fasdetekterande autofokus p s s som SLT-systemkamerorna samt har en autofokusmotor.


första frågan, vad menas med a-mount optik? är det fattningen på optiken?

det jag fastnade för hos denna är förmågan - som det verkar - att kunna fota snabbt, rörliga motiv och ändå få bra skärpa, kunna dra fram den och bara slänga iväg ett 20-tal skott, utan att behöva tänka inställningar...

har mest erfarenhet av canon eos 400d, några mindre digitalkameror, samt sonys omtyckta diskettkamera a la -92 :)

nu är jag ute efter en "kompakt" digital systemkamera, givetvis får jag göra lite avkall på funktionaliteten som en riktig digital systemkamera ger eftersom jag är ute efter ett smidigt format.. men kan då denna passa mig?

läste tester om att NEX5 hade en batteritid som inte var så positiv, att man fick ha med sig extrabatterier osv..
men frågan är ju om någon härinne har köpt sig NEX5N och kan ge ett utlåtande om batteritid och prestanda?

#522

Postad 07 november 2011 - 07:06

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
har läst lite fler recensioner nu, och börjar fundera smått.. avsaknaden av blixt (utöver den lilla medföljande), kommer den egentligen påverka fotografering vid sämre ljusförhållanden eller väger ISO-möjligheterna upp detta?

"den som tänker fotografera mycket sport ska fortfarande köpa en traditionell systemkamera med spegel och optisk sökare för att få snabb och säker autofokus" stod det också i recensionen

frågan är då hur sjutton de lyckas få knivskarpa bilder i en reklamfilm, på motiv med extrem snabbhet och rörlighet

(retuschering är svaret eller??)

nu kommer jag personligen inte fota mycket sport, men det vore trevligt att inte köpa kameran och, i efterhand, upptäcka att den inte alls håller måttet annat än för att fota stillastående motiv av olika slag.


Edit:.. tydligen gällde detta med "fotar du sport så skaffa en riktig systemdigitalkamera" för NEX5,
jag vet alltså inte om det är samma sak som gäller för den jag funderar på: NEX 5N

Redigerat av Unregisterededb978dd, 07 november 2011 - 12:26.


#523

Postad 07 november 2011 - 18:43

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
hur är det med adaptrar för att köra canons EOS-gluggar på NEX-5n ? (eller för övrigt andra sorters gluggar på NEX 5n)

#524

Postad 07 november 2011 - 20:31

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Många frågor, ska föröka besvara några...

första frågan, vad menas med a-mount optik? är det fattningen på optiken?
(...)

A-mount är objektivfattningen som Minolta införde när de började med autofokus på sina systemkameror i mitten av 80-talet, har för mig att det var 1984. Äldre Minoltaobjektiv har MD-fattning.
Här finns en utmärkt databas över dessa objektiv: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

har läst lite fler recensioner nu, och börjar fundera smått.. avsaknaden av blixt (utöver den lilla medföljande), kommer den egentligen påverka fotografering vid sämre ljusförhållanden eller väger ISO-möjligheterna upp detta?

"den som tänker fotografera mycket sport ska fortfarande köpa en traditionell systemkamera med spegel och optisk sökare för att få snabb och säker autofokus" stod det också i recensionen
(...)

5N klarar sig rätt långt utan blixt. Den externa är annars rätt liten och kan nog sitta på utan att den stör särskilt mycket. Detta behöver inte fälla ett köp, om du så småningom känner att det saknas inbyggd blixt eller vill ha en riktig blixtsko för att kunna sätta på rejäla blixtrar kan du uppdatera till en NEX-7 som har bådadera.

"Snabb och säker autofokus" brukar innebära fasdetekterande (dedikerade autofokusmoduler i klassiska systemkameror) framför kontrastbaserad (bildanalys i kompaktkameror) autofokus. 5N har kontrastbaserad. Du kan få fasdetekterande genom adaptern LA-EA2 jag berättade om tidigare.

hur är det med adaptrar för att köra canons EOS-gluggar på NEX-5n ? (eller för övrigt andra sorters gluggar på NEX 5n)

Adaptrar finns till NEX-systemet för de flesta objektivfattningar; Canon, Nikon, Leica, M43 mm. Dock får du vanligen nöja dig med manuell fokus då, fast det är ju rätt enkelt numera med focus peaking.

#525

Postad 07 november 2011 - 23:40

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Många frågor, ska föröka besvara några...


A-mount är objektivfattningen som Minolta införde när de började med autofokus på sina systemkameror i mitten av 80-talet, har för mig att det var 1984. Äldre Minoltaobjektiv har MD-fattning.
Här finns en utmärkt databas över dessa objektiv: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp


5N klarar sig rätt långt utan blixt. Den externa är annars rätt liten och kan nog sitta på utan att den stör särskilt mycket. Detta behöver inte fälla ett köp, om du så småningom känner att det saknas inbyggd blixt eller vill ha en riktig blixtsko för att kunna sätta på rejäla blixtrar kan du uppdatera till en NEX-7 som har bådadera.

"Snabb och säker autofokus" brukar innebära fasdetekterande (dedikerade autofokusmoduler i klassiska systemkameror) framför kontrastbaserad (bildanalys i kompaktkameror) autofokus. 5N har kontrastbaserad. Du kan få fasdetekterande genom adaptern LA-EA2 jag berättade om tidigare.


Adaptrar finns till NEX-systemet för de flesta objektivfattningar; Canon, Nikon, Leica, M43 mm. Dock får du vanligen nöja dig med manuell fokus då, fast det är ju rätt enkelt numera med focus peaking.


okej.. så för att få snabbare och säkrare AF så kan jag köpa till LA-EA2 -adaptern?

så mina gluggar till EOS400D kommer även fungera på denna med andra ord?
manuell fokus är okej, jag kan överleva det.. men vad menar du med focus peaking?

förresten, skulle det inte fungera med gluggar med AF inplementerat?

#526

Postad 08 november 2011 - 00:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

okej.. så för att få snabbare och säkrare AF så kan jag köpa till LA-EA2 -adaptern?

så mina gluggar till EOS400D kommer även fungera på denna med andra ord?
manuell fokus är okej, jag kan överleva det.. men vad menar du med focus peaking?

förresten, skulle det inte fungera med gluggar med AF inplementerat?

Bara sonys objektiv med inbyggd motor kommer ge dig AF med adapter. Du kommer också behöva en adapter för varje annan fattning du vill montera på kameran.

Jag ser inte meningen med att köpa en LA-EA2 om du inte har en samling objektiv i a-fattning redan. Den är främst tänkt för att locka till sig gamla sony-användare och om man ska vara konspiratorisk; släta över det faktum att det saknas intressanta objektiv till NEX.

Fråga dig själv om det finns objektiv i E-fattning som du vill ha till kameran och dina behov och köp efter det. :)

#527

Postad 08 november 2011 - 09:04

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Bara sonys objektiv med inbyggd motor kommer ge dig AF med adapter. Du kommer också behöva en adapter för varje annan fattning du vill montera på kameran.

Jag ser inte meningen med att köpa en LA-EA2 om du inte har en samling objektiv i a-fattning redan. Den är främst tänkt för att locka till sig gamla sony-användare och om man ska vara konspiratorisk; släta över det faktum att det saknas intressanta objektiv till NEX.

Fråga dig själv om det finns objektiv i E-fattning som du vill ha till kameran och dina behov och köp efter det. :)


ja egentligen behöver jag väl en normal-glugg, fast kit-optipen kanske inte är den bästa?

och en vidvinkel.. fisheye som någon skrev om förut eventuellt?

hur är det med macro-gluggar till denna, eller ska man satsa på adaptern + en canon-macro-glugg tex?

sedan är jag nog all set!

#528

Postad 08 november 2011 - 09:12

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

hur är det med macro-gluggar till denna, eller ska man satsa på adaptern + en canon-macro-glugg tex?

Macro är ett bra undantag där en adapter och någon billigare glugg kan vara förstahandsval imo eftersom man inte behöver AF. Som sagt, du behöver en canonadapter om du ska ha objektiv från canon. Kanske en äldre i FD-fattning? Vet inte hur adaptrar fungerar med objektiv utan bländarring.

#529

Postad 08 november 2011 - 20:58

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

okej.. så för att få snabbare och säkrare AF så kan jag köpa till LA-EA2 -adaptern?

så mina gluggar till EOS400D kommer även fungera på denna med andra ord?
manuell fokus är okej, jag kan överleva det.. men vad menar du med focus peaking?

förresten, skulle det inte fungera med gluggar med AF inplementerat?

Som Supernaut redan har sagt så fungerar inte canonobjektiv med LA.EA2, har sett notiser om lite olika canonadaptrar, har för mig att det finns någon med inbyggd bländare också. Sök på ebay, där finns massor av olika adaptrar till NEX.
LA-EA2 fungerar som sagt bara med objektiv med sony/minolta A-fattning. Däremot behöver inte objektivet ha inbyggd fokusmotor eftersom detta finns i denna adapter. Den äldre adaptern LA-EA1 har varken fokusmotor eller phase detect autofokus.
Kontrastbaserad autofokus har dock blivit betydligt bättre på sistone, så köp inte LA-EA2 om du inte verkligen har behov av den, den är rätt dyr. Men om behov finns så är det bra att möjligheten finns där.

Ett nytt E-mount objektiv som verkar bra är 50 mm f/1,8:
http://thepicturedes...mount-50mm.html

Det finns ett 30 mm macro till E-mount, annars går det ju som sagt fint med adaptrar här eftersom man ändå vanligen kör manuellt vid makrofotande.

Focus peaking är en fantastisk finess som färgmarkerar de delar av motivet som är i fokus, går att välja mellan mellan röd, gul eller vit markering. Väldigt bra hjälp vid manuell fokus, finns på NEX-kamerorna samt på systemkamerorna a65 och a77. Sök på youtube efter Sony Focus Peaking så får du se hur det fungerar.

#530

Postad 08 november 2011 - 21:18

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
focus peaking verkar onekligen användbart!

anledningen till funderingar kring kamerabyte är att jag dels har en liten "fick-kamera" a la samsung,
men också en större systemdigitalare - canon EOS400.

dessvärre är den lite för klumpig att få med sig, den glöms liksom hemma.. har 2-3 olika gluggar till den.

nu kanske vikten inte är någon större skillnad mellan NEX5n och EOS400?
men den känns onekligen "smidigare" och enklare att få med sig..

fastnade för NEX5n efter att ha läst lite recensioner, användartester, kollat lite bilder.. den vanliga vägen dvs!

egentligen behöver jag bara en vettig standard-glugg, som både funkar bra på håll men även närmre,
utöver detta kan jag tänka mig en macro också, något lite tunnare att alltid ha med sig.

om jag vänder blicken åt annat håll, vad bör jag kolla på då istället för NEX5n ? (kan vara bra med tips..)

#531

Postad 08 november 2011 - 22:52

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

(...)
om jag vänder blicken åt annat håll, vad bör jag kolla på då istället för NEX5n ? (kan vara bra med tips..)

Tja... micro 4/3 är ju ett alternativ. Finns flera olika kameror och fint utbud av objektiv, även kompakta sådana. Det man framför allt kompromissar på jämfört med NEX är sensorstorleken, micro 4/3 har mindre sensorer vilket ger sämre egenskaper vid svagt ljus.
Om man vandrar vidare mot ännu mindre sensorer hittar man Nikons nya 1-system. De har snabb autofokus, men sensorerna har fått klart sämre mätresultat på DxO Mark, särskilt om man jämför med sensorn som sitter i NEX-5N (som f ö är en vidareutvecklad version av den sensor som sitter i systemkamerorna Sony a580, Sony a55, Nikon D7000 och Pentax k-5).

Det är som vanligt: Svårt.
Gäller att veta vad man själv prioriterar och vilka kompromisser man är villig att göra.

Om du bor i stockholmstrakten så är det snart dags för Fotomässan i Älvsjö, där kan man testa sig fram till vad som passar.

#532

Postad 09 november 2011 - 09:22

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Tja... micro 4/3 är ju ett alternativ. Finns flera olika kameror och fint utbud av objektiv, även kompakta sådana. Det man framför allt kompromissar på jämfört med NEX är sensorstorleken, micro 4/3 har mindre sensorer vilket ger sämre egenskaper vid svagt ljus.
Om man vandrar vidare mot ännu mindre sensorer hittar man Nikons nya 1-system. De har snabb autofokus, men sensorerna har fått klart sämre mätresultat på DxO Mark, särskilt om man jämför med sensorn som sitter i NEX-5N (som f ö är en vidareutvecklad version av den sensor som sitter i systemkamerorna Sony a580, Sony a55, Nikon D7000 och Pentax k-5).

Det är som vanligt: Svårt.
Gäller att veta vad man själv prioriterar och vilka kompromisser man är villig att göra.

Om du bor i stockholmstrakten så är det snart dags för Fotomässan i Älvsjö, där kan man testa sig fram till vad som passar.


nja har 47 enerverande mil söderut för den mässan mao :)

nja.. har funderat lite på det där, kommit fram till att eftersom avsaknad av blixt gäller på nex5n så blir det desto viktigare med större sensor.. sen gör väl även iso-talet att man har lättare att få bra bilder i mörkare miljöer?

har dock läst att den lilla sko-blixten som går att montera, inte är den bästa.. det blir skuggor av kamerahuset..

snabb autofokus hade ju varit trevligt.. men undrar ju nu över reklamen igen som jag såg, fotar man tex. en karusell som rör sig snabbt så borde det ju vara ganska bra af? jag menar om reklamen inte nu var extremt retucherad?

#533

Postad 09 november 2011 - 09:58

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Focus peaking är en fantastisk finess som färgmarkerar de delar av motivet som är i fokus, går att välja mellan mellan röd, gul eller vit markering. Väldigt bra hjälp vid manuell fokus, finns på NEX-kamerorna samt på systemkamerorna a65 och a77. Sök på youtube efter Sony Focus Peaking så får du se hur det fungerar.


Tackar för den infon :)
Nu blir det ut att fota mer med Voigtländern! Tyckte det var lite svårt att få fokus förut så det har inte blivit använt så mycket förut.

#534

Postad 09 november 2011 - 10:08

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

om jag vänder blicken åt annat håll, vad bör jag kolla på då istället för NEX5n ? (kan vara bra med tips..)

Mitt val hade varit NEX om jag skulle montera massa manuella objektiv, leica, pentax, osv. pga focus peaking och bästa sensorn gör det till valet för den som sitter på klenoder och vill kunna montera dem på ett litet digitalt hus.


m4/3 om litet format vore prioritet. De kompakta objektiven finns här. Panasonics GX1 ser mkt trevlig ut om man ska nämna en ny lansering. Deras normalzoom är extremt kompakt om man inte vill ha pannkakor. Toppa det med 20/1.7.

Samsung NX har litet format och små objektiv och visar att objektiv inte behöver vara stora bara för att de tecknar ut aps-c vilket brukar vara försvaret i sonylägret jämfört med m4/3 ang. storlek på gluggarna. NX200 med 30/2-objektivet visar att de förstår det spegellösa konceptet. Lite sämre sensor än NEX dock.

Nikon 1? Har väl ingen fördel som jag ser det.

Redigerat av Supernaut77, 09 november 2011 - 10:09.


#535

Postad 09 november 2011 - 11:56

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

nja har 47 enerverande mil söderut för den mässan mao :)
(...)

Den siffran kändes bekant, så jag kollade i din profil. Härnösand minsann. Själv är jag från Kramfors, fast gick sista året på gymnasiet i Härnösand 1987-88.
Numera bor jag dock i Stockholm och tänker besöka Fotomässan B)

#536

Postad 09 november 2011 - 21:51

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
Jag har funderingar på att byta ut min D90 och spara 2 av 3 gluggar för att kunna byta upp och använda på en NEX-5n som jag förövrigt smekte på idag. Vilken kamera!

Men vad tror ni om adaptrar på den? blir den enda skillnaden att man får fokusera manuellt? Har AF50mm 1.8 & Micro 85mm 3.5.
Jag vill ha en smidigare kamera som man kan experimentera med lite olika objektiv med adaptrar samt att den ska klara höga iso galant och då har jag fastnat för NEX-5n, är det rätt?

#537

Postad 10 november 2011 - 00:30

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Jag har funderingar på att byta ut min D90 och spara 2 av 3 gluggar för att kunna byta upp och använda på en NEX-5n som jag förövrigt smekte på idag. Vilken kamera!

Men vad tror ni om adaptrar på den? blir den enda skillnaden att man får fokusera manuellt? Har AF50mm 1.8 & Micro 85mm 3.5.
Jag vill ha en smidigare kamera som man kan experimentera med lite olika objektiv med adaptrar samt att den ska klara höga iso galant och då har jag fastnat för NEX-5n, är det rätt?


min tanke också.. om jag kör äldre gluggar från eos400d, är det bara manuell fokus som man behöver tänka på då?

#538

Postad 10 november 2011 - 00:38

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Mitt val hade varit NEX om jag skulle montera massa manuella objektiv, leica, pentax, osv. pga focus peaking och bästa sensorn gör det till valet för den som sitter på klenoder och vill kunna montera dem på ett litet digitalt hus.


m4/3 om litet format vore prioritet. De kompakta objektiven finns här. Panasonics GX1 ser mkt trevlig ut om man ska nämna en ny lansering. Deras normalzoom är extremt kompakt om man inte vill ha pannkakor. Toppa det med 20/1.7.

Samsung NX har litet format och små objektiv och visar att objektiv inte behöver vara stora bara för att de tecknar ut aps-c vilket brukar vara försvaret i sonylägret jämfört med m4/3 ang. storlek på gluggarna. NX200 med 30/2-objektivet visar att de förstår det spegellösa konceptet. Lite sämre sensor än NEX dock.

Nikon 1? Har väl ingen fördel som jag ser det.


nja alltså att montera äldre optik är inte ett måste.. men kan ju vara skoj eftersom man nu har några liggandes.

är ute efter en kompakt kamera som är som en systemkamera i hanteringen
vill dock inte kompromissa med kvalitet, vare sig byggkvalitet eller fotokvalitet/egenskaper..

hur står sig NEX5n mot NX200 då?

är det extrem storleksskillnad på en m4/3 jämfört med NEX5n? (hus+optik dvs)

#539

Postad 11 november 2011 - 16:13

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
har tröskat igenom hela tråden nu.. och beslutat mig för en nex 5n

har även kollat samsung nx200, och panasonics dito.. men dessa faller mig inte i smaken på samma sätt,
och med utförliga tester och lovord från recensenter och produkttestare så tror jag det är ett bra köp!

#540

Postad 11 november 2011 - 17:58

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
Jag var inne på en NEX-5n men efter att ha sålt mitt 400mm objektiv (Sigma) så blev det att köpa den bästa superzoomen i dagsläget. Canon SX 40 HS

#541

Postad 12 november 2011 - 06:34

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Jag var inne på en NEX-5n men efter att ha sålt mitt 400mm objektiv (Sigma) så blev det att köpa den bästa superzoomen i dagsläget. Canon SX 40 HS


nja, det bär lite emot att köpa en kompaktkamera som trots allt är i viktklass och format med en systemare..

#542

Postad 12 november 2011 - 10:43

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

nja, det bär lite emot att köpa en kompaktkamera som trots allt är i viktklass och format med en systemare..


True, men den är inte så jättestor ändå :) gillar större kameror då jag har stora händer :)

#543

Postad 12 november 2011 - 17:08

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

True, men den är inte så jättestor ändå :) gillar större kameror då jag har stora händer :)


you got me.. jag gillar designen på nex 5n, sedan är det skönt att kunna banta ned sizen med tex. pancaken också :)

för övrigt spottas det ju ut en del bra optik nu 2012, så då kan man komplettera kit-optiken tänkte jag!

#544

Postad 12 november 2011 - 17:35

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

you got me.. jag gillar designen på nex 5n, sedan är det skönt att kunna banta ned sizen med tex. pancaken också :)

för övrigt spottas det ju ut en del bra optik nu 2012, så då kan man komplettera kit-optiken tänkte jag!


Den är bra designen. Pancaken är fin ;) jo det kommer bra optik, men kan vara skönt med ett optik utan byte ;)

#545

Postad 13 november 2011 - 14:05

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0
16mm. för 1290kr, är det ett bra pris det?

#546

Postad 13 november 2011 - 21:18

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

16mm. för 1290kr, är det ett bra pris det?


Väldigt bra pris!

#547

Postad 13 november 2011 - 21:27

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Väldigt bra pris!


försökte leta upp dem på prisjakt.. men lycades bara hitta en lens-converter etc.

vad går en 16mm på i nypris? - för det är väl pancake?

#548

Postad 13 november 2011 - 21:40

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

försökte leta upp dem på prisjakt.. men lycades bara hitta en lens-converter etc.

vad går en 16mm på i nypris? - för det är väl pancake?


16mm 2.8 är pancake och kostar 2465:- (cyberphoto) så ditt pris är väldigt bra.

#549

Postad 14 november 2011 - 08:52

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Skriver man "sony 16" så kommer denna fram ;)

#550

Postad 14 november 2011 - 10:17

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0


Skriver man "sony 16" så kommer denna fram ;)


Hoppsan, då var den billigare än jag trodde :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.