Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips HF3461 Wake-up Light?

53 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips Wake-up Light HF3451 (Väckarklockor) 1 7,5 (7) Inga priser
Philips Wake-up Light HF3461 (Väckarklockor) 1 7,12 (7) Inga priser
Philips Wake-up Light HF3475 (Väckarklockor) 3 8,25 (15) Inga priser

#1

Postad 16 oktober 2007 - 20:28

ste78fan
  • ste78fan
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jo är så här att jag undrar ifall nån har prövat den här Philips Wake-up light och har nåt att rapportera ifall den funkar eller ifall det är bluff och båg.

text från Siba.

Med Wake-up Light vaknar du enkelt och naturligt, och känner dig lika pigg som en sommarmorgon. Philips har 100 års erfarenhet av ljus, och Wake-up Light har utifrån det visat sig ha medicinskt bevisade fördelar.

En halvtimme före din inställda väckningstid börjar ljuset öka gradvis till den intensitet du har valt (250 lux rekommenderas). Ljuset blir starkare med optimal hastighet enligt en särskild kurva som har visat sig vara den mest effektiva. Ljuset faller på dina ögon, så att hjärnan uppmanas att öka produktionen av kortisol, energihormonet. Det innebär att dina sömn- och energihormoner är i bättre balans vid den inställda väckningstiden, och du känner dig piggare direkt vid dagens början.

Wake-up Light (HF 3461) ger upp till 400 lux ljusintensitet. Kliniska tester visar att människor behöver upp till 250 lux för att energihormonerna ska påverkas så att vi vaknar fulla av energi. Om du ska läsa behöver du en ljusnivå på 300 till 400 lux.

http://www.siba.se/p...ntifier=SE97570

skriv gärna ändå vad ni tror ifall ni inte har nån erfarenhet av den.

/Stefan

#2

Postad 21 oktober 2007 - 21:47

Joe71
  • Joe71
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har köpt den och använder den varje morgon som jag ska upp!
Jag har Philips HF3451, alltså den enklare av de två modellerna med något svagare wattstyrka och utan radio (har redan wake-up stereo m radio) - och jag är skitnöjd. Lampan räcker för att lysa upp hela rummet och (i kombination med radion) väcka hela familjen på 4 pers (inkl två knoddar som fortfarande kommer över till vår säng på natten). Ett gott betyg är när tjejen som först va skeptisk nu också är helnöjd, på söndag kväll brukar hon fråga "har du ställt lampan?". Den gör helt enkelt att man vaknar lättare och mer naturligt, så känns det - helt klart. Inte minst gör den skillnad under årets mörkare månader när det fortfarande är mörkt ute när man vaknar...
Samtidigt är det väl viktigt att säga att den inte ersätter sömn, har du gått och lagt dig för sent eller sovit dåligt är det självklart tungt att komma upp, men ändå lättare än vad det hade varit utan lampan
Det enda jag kan säga är att om man vill ha på larmet (fågelkvitter eller pip-ljud), vilket jag ju inte har, är att det knäpper till lite i högtalaren just när den startar. Är du känslig kanske du vaknar av detta knäpp och då förlorar den ju sin poäng om ett smooth uppvaknande. Men ljuset som sådant (som ju är huvudfunktionen) drar igång helt ljudlöst funkar kanon...
Köp!
/ Joe

#3

Postad 21 oktober 2007 - 21:57

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Köp en sån, vi har en hemma för tjejens skull och den funkar kalas bra.
Men att man skulle känna sig pigg vete katten :) Piggare än med en väckar klocka blir man visserligen.

Redigerat av Unregistered592cec63, 21 oktober 2007 - 21:58.


#4

Postad 21 oktober 2007 - 22:02

vanellus
  • vanellus
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag tackar för svaren, även om jag inte är trådstartaren!
Sen när man kommit in i att den inte ersätter sömn så kanske man lär sig att lägga sig tidigare! =)

Vad är det för skillnad på den dyrare av de 2 förutom att den har radio och högre Watt-styrka?

MVH / Thomas!

#5

Postad 22 oktober 2007 - 10:24

Joe71
  • Joe71
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag håller med - att man som Philips hävdar "känner sig pigg som en sommarmorgon" är milt sagt en överdrift...
Glömde f ö att sätta på lampan imorse efter helgen, och det va RIKTIGT segt att komma upp/igång...
/ Joe

#6

Postad 22 oktober 2007 - 10:32

Joe71
  • Joe71
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är några fler skillnader, jämför själv:

HF3451
http://www.consumer...._01_SE_CONSUMER

HF3461
http://www.consumer...._01_SE_CONSUMER

/ Joe

#7

Postad 22 oktober 2007 - 14:50

Unregistered1b5b9519
  • Unregistered1b5b9519
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0
Om man tycker att 1500:- är lite saftigt så kan man göra som vi har gjort hemma hos mig. Ta en befintlig lampa i sovrummet, exempelvis nån som står i fönstret. Sätt i en lagom stark lågenerilampa och koppla till en digital timer. På så vis får man en lampa som tänds långsamt, eftersom det är en lågenergilampa, som inte drar så mycket ström. Den digitala timern går att ställa in i princip olika tider varje veckodag precis som man vill. Vi har den inställd på en fast tid måndag till fredag så vi slipper stänga av den på helgerna.

Hepp! Du får samma funktioner, om inte ännu mer valfrihet i programmeringen av tider, men det går att köpa för mindre än 100 kronor på exempelvis ClasOhlson.


Helt klart måste jag säga att det är mycket lättare att komma upp när lampan gått igång en stund innan man vaknar av klockradion. Istället för att vakna och känna som det är mitt i djupsömnen så känns det naturligt att vakna och man slipper bli bländad när man tänder lampan.

#8

Postad 22 oktober 2007 - 19:04

vanellus
  • vanellus
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Nice med så många som testat och har nya idéer!
Får jag dra en liten parentes? Tack : )

Jag tänkte på det här med Wake-Up Light och Energy Light?
Någon som testat den senare? Vad jag kan förstå av det jag läser på hemsidor och så är att om man är runt "Energy light" ca 30 minuter om dagen så blir man piggare "over all" till skillnad från Wake-Up som bara är en väckar"klocka".

Tacksam för svar!

#9

Postad 23 oktober 2007 - 09:37

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Verkar klart intressant, fast jag skulle behöva en med spot-funktion bara på mig eftersom jag ska upp två timmar före de andra i sovrummet! :D

#10

Postad 24 oktober 2007 - 20:05

ziah75
  • ziah75
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Nice med så många som testat och har nya idéer!
Får jag dra en liten parentes? Tack : )

Jag tänkte på det här med Wake-Up Light och Energy Light?
Någon som testat den senare? Vad jag kan förstå av det jag läser på hemsidor och så är att om man är runt "Energy light" ca 30 minuter om dagen så blir man piggare "over all" till skillnad från Wake-Up som bara är en väckar"klocka".

Tacksam för svar!

<{POST_SNAPBACK}>

Angående piggare och lampor så tänker du nog på fullspektrum-lampor och fullspektrum-lysrör. Dessa innehåller fler "färger" än vanliga lampor och efterliknar solljusets egenskaper bättre. Annars kan man ta en 30 minuters promenad ute, det är gratis, ger frisk luft och bra kondition dessutom. :(

#11

Postad 29 oktober 2007 - 10:35

Grönis
  • Grönis
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Philips Wake Up Light är en helt underbar produkt! Jag har hjälpt till att testa den för en hotellkedja som tänker ha den på rummen, och min ursprungliga skepsis har övergått till att den blivit livsviktig när man ska upp tidigt under dessa mörka årstider!
Jag ver skeptisk i början p.g.a. att den är ganska klumpig, ser rätt plastig ut och inte den snyggaste prylen rent designmässigt (man hade kunnat kombinera lampa och väckarklocka på stilrenare sätt). Men efter bara en vardagmorgon, när man ska upp kl 5 och det är helt kolsvart ute, är jag förvånad över vilken effekt bara ljuset ger, när den sakta dimrar upp 100W lampan så vaknar jag enbart av ljuset, och det ca 3 minuter innan den uppnått maximal effekt och har med andra ord inte ens börjat låta. Det kanske är tur att man vaknar innan den börjar låta, för det stora minuset med den är ljudkvalitén, framför allt på de inprogrammerade väckningsljuden (regnskog, strand och fågelkvitter).
Men när man väcks bara av att lampan tänds sakta, och att man alltid känner sig väckt på ett väldigt behagligt sätt, så behövs det inget ljud för min del. Den har lite man kan klaga på, som t.ex. dålig ljudkvalité, ingen batteribackup, men jag älskar den ändå! Förvånande att ingen har kommit på idén tidigare?!

#12

Postad 29 oktober 2007 - 14:24

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

  • 1 000 inlägg
  • 0
Duger 3451 (den utan radio och med svagare lampa) helt som ersättning för säng-lampan? Dvs om jag vill ligga i sängen och läsa.

#13

Postad 29 oktober 2007 - 14:57

jleol
  • jleol
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Jag tror att Bodyclock var före Philips.
Gå in på www.nordiclightcare.com och kolla.

#14

Postad 02 november 2007 - 17:49

Unregistered1251
  • Unregistered1251
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
en schysst lampa. nice att vakna med ljus. även om det inte blir lättare å öppna ögonen:)

nåra egenheter har den dock.
* radion har ingen insomningsautomatik, så man måste stänga av den manuellt.
* att se vad klockan är när lampan är igång är näst intill omöjligt. försök å kolla in i en 100-wattslampa så begriper du varför:)
* om man har radion på när larmet går på så stängs radion av två minuter bara för i tonas upp.
* ljus-på/av, radio-på/av knapparna är idiotisk placerade. en gigantisk knapp för att dimma ur-displayen finns. det man verkligen vill är gömt bland massa små identiska knappar.

1500:- är dyrt. <1000:- e fortfarande på gränsen...

#15

Postad 12 november 2007 - 21:56

chinobar
  • chinobar
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Är sugen på en sådan lampa/väckarklocka, men herregud vilket pris de satt...!

#16

Postad 13 november 2007 - 08:44

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Edit: Har nu haft lampan några måndader så jag uppdaterar med en lite mer "mogen" recension. Se längre ner.

Första inrycket (November)

Har haft den billigare varianten några dagar nu. Valde den främst för att slippa klockradiofunktionen men också för priset. Synd att den är något ljussvagare än den dyrare, men det är inget jag märker av hittils som något negativt. Hursomhelst...

Underbart sätt att vakna! Även när jag sover för få timmar vaknar jag innan alarmet går igång och känner mig "vaknare" än när jag vaknar av vanlig klockradio. Det är dock ingen mirakelmaskin och jag är såklart trött under dagen om jag sovit för lite, men själva uppvaknandet går mycket lättare. :)

Mycket skön stegring av ljuset och alarmljudet. Går att ställa in maxstyrka på både ljus och ljud individuellt, vilket är trevligt, samma sak med snoozen.

Enda minuset är den lite tråkiga designen särskilt det plastiga knapparna och interfacet som reagerar långsamt när man går inställningar. För det priset borde den utstråla lite mer kvalitet. Men fungerar gör den! Och man behöver inte röra den särskilt ofta när man väl hittat inställningarna man vill ha.

Priset är ju tyvärr ganska högt, men ändå billigare än Bodyclock/Nordiclightcare som jleol tipsade om längre upp.

Några månader senare (mars)

Har kommit på mig själv att dra ner på ljusstyrkan en hel del. Jag vaknar alldeles för lätt en kvart innan det är dags att gå upp om jag kör på fullt blås och det gillar jag helt enkelt inte. Jag vill inte heller ställa alarmet en kvart senare för skulle jag vakna då är jag rädd att jag ändå är för trött för att hoppa upp omedelbart. Vad jag saknar är en kontroll som låter mig välja "hastigheten" i hur ljuset stegras. Jag skulle vilja ha den på 10-20% ljusstyrka under de första 15-20 minuterna och sedan öka till 100% de sista 5-10 minuterna innan larmet går igång, men den möjligheten finns inte.

Jag irriterar mig också lite på att det inte finns fler ljud att välja på. Men stegringen av ljudet är riktigt behagligt så det spelar mindre roll tror jag.

Ett viktat betyg nu efter några månader är mer en 6:a, första intrycket var en 8:a. Trots det är det den bästa väckarklockan jag ägt så jag kan inte säga att jag är missnöjd.

Redigerat av Unregisteredbd4cda37, 03 mars 2008 - 12:04.


#17

Postad 13 november 2007 - 20:27

Interloper
  • Interloper
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Verkar ju vara en schysst pryl det där! En fråga dock, finns det några liknande väckarklockor på marknaden? Förutom då Bodyclock som tidigare nämnts. Såg Wake Up Light på SIBA och tycker spontant att den är i största laget för mitt nattduksbord.

#18

Postad 21 november 2007 - 14:52

iswen
  • iswen
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ifall man vill fixa en hemmagjord wake-up light med timer, finns det någon speciell glödlampa som motsvarar solljuset mest?

Lågenergi lampor tar ju en stund att värmas upp så de skulle passa bra för "soluppgångs" effekten.

Redigerat av iswen, 21 november 2007 - 14:55.


#19

Postad 23 december 2007 - 01:14

Dez
  • Dez
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Har precis dragit igång min nya HF 3461 och känner att det kan nog funka bra för mej.

Mitt första intryck är väl dock sådär...lampan flimmrar när den inte är på max, ska det vara så?
Meningen var väl att man skulle vakna skönare, inte med huvudvärk?

#20

Postad 15 januari 2008 - 14:12

jouh
  • jouh
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Hur är den i jämförelse med Axbo? Någon som har erfarenhet av de båda och har ett utlåtande? :)

#21

Postad 15 januari 2008 - 18:28

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Ett par tips bara, lampan på vissa är uppemot 100 watt och blir kokhet om man har den som läslampa, den kan med säkerhet smälta hela apparaten, vart så för mig nästan :)
Sedan så är det special lampor i dom så att slösa på dom dyrbara användnings timmarna till läslampa är inte att rekommendera + att en ny lampa kostar mer än en vanlig glödis.

Redigerat av Unregistered592cec63, 15 januari 2008 - 18:29.


#22

Postad 19 januari 2008 - 12:34

johanjohansson563
  • johanjohansson563
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Jag ska lätt köpa en sån!

#23

Postad 03 mars 2008 - 14:03

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0

Verkar ju vara en schysst pryl det där! En fråga dock, finns det några liknande väckarklockor på marknaden? Förutom då Bodyclock som tidigare nämnts. Såg Wake Up Light på SIBA och tycker spontant att den är i största laget för mitt nattduksbord.


Här har du en magisk pryl:

https://www.minhembi...howtopic=147413

#24

Postad 28 april 2008 - 08:59

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

  • 1 363 inlägg
  • 0
Köpte den billigare varianten till tjejen igår..

Undrar om det går att stoppa i den starkare lampan i HF3451?
Ville inte betala extra för radion då denna ändå inte kommer användas...

Redigerat av Mahti, 28 april 2008 - 09:00.


#25

Postad 22 juli 2008 - 23:15

asdf123123
  • asdf123123
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Ifall man vill fixa en hemmagjord wake-up light med timer, finns det någon speciell glödlampa som motsvarar solljuset mest?

Lågenergi lampor tar ju en stund att värmas upp så de skulle passa bra för "soluppgångs" effekten.


Lågenergilampa och dimmer är inte precis den bästa kombinationen. En klassisk 100W lampa är nog bäst. Någon som har tips på en excentrisk lösning på väckandet med stegrande ljus och ljud?

#26

Postad 23 juli 2008 - 10:51

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Köpte denna när den reades ut på webhallen och dn funkar faktiskt förvånansvärt bra. har ställt den på kl 10:30 nu under hela semestern för att inte sova bort hela dagarna och har nästan alltid vaknat upp pigg och glad när den börjat lysa i ca 10min. Men frågan är bara om man kommer vakna pigg och glad kl halv 5 på morgonen sen när man börjar om att jobba :P

#27

Postad 10 augusti 2008 - 09:57

msPotato
  • msPotato
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Det enda jag kan säga är att om man vill ha på larmet (fågelkvitter eller pip-ljud), vilket jag ju inte har, är att det knäpper till lite i högtalaren just när den startar. Är du känslig kanske du vaknar av detta knäpp och då förlorar den ju sin poäng om ett smooth uppvaknande. Men ljuset som sådant (som ju är huvudfunktionen) drar igång helt ljudlöst funkar kanon...
Köp!
/ Joe


Oj då, jag som e ganska känslig kommer förmodligen vakna av det där pipet. Piper den så även om man har valt att Radio ska sättas på istället för alarm?



Den har lite man kan klaga på, som t.ex. dålig ljudkvalité, ingen batteribackup, men jag älskar den ändå! Förvånande att ingen har kommit på idén tidigare?!



är ljudkvalitén på radion lika dålig? då ska jag kanske välja nordics lampa istället.

#28

Postad 19 oktober 2008 - 23:52

davidalex
  • davidalex
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej jag är också intresserad av en sådanhär lampa från Philips. Efter att ha kollat runt lite fastnade jag för Philips senaste modell
som är lite mindre och innehåller en lågenergilampa som räcker länge. Den ska ha bättre högtalare och insomningstimer på radion bla och detta är ju jättevälkomna nyheter. Men vad gör det när jag upptäcker att LAMPAN EJ ÄR UTBYTBAR! (Jag använder sällan stora bokstäver men var tvungen nu). Såhär står det i bruksanvisningen

"Lampan har en förväntad livslängd på mer än
7 år. Livslängden beror på hur apparaten används. Om apparaten
används mycket kan det hända att lampan håller kortare tid än 7 år.
Lampan kan inte bytas ut. Om lampan går sönder kontaktar du Philips
kundtjänst i ditt land."

Så en varning till alla som tänkte beställa denna att den kan bli värdelös om några år om den används flitigt. Eller menar Philips att man ska skicka in lampan och så byter dom?

/David

Redigerat av davidalex, 19 oktober 2008 - 23:59.


#29

Postad 21 oktober 2008 - 15:46

candyraver
  • candyraver
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0
Den verkar hur nice som helst.... nu när mörkret börjar falla på och det är vintertid som gäller till helgen med löning så vettifan om det inte är värt de??!?

#30

Postad 21 oktober 2008 - 19:21

cozmic
  • cozmic
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Hej jag är också intresserad av en sådanhär lampa från Philips. Efter att ha kollat runt lite fastnade jag för Philips senaste modell

som är lite mindre och innehåller en lågenergilampa som räcker länge. Den ska ha bättre högtalare och insomningstimer på radion bla och detta är ju jättevälkomna nyheter. Men vad gör det när jag upptäcker att LAMPAN EJ ÄR UTBYTBAR! (Jag använder sällan stora bokstäver men var tvungen nu). Såhär står det i bruksanvisningen

"Lampan har en förväntad livslängd på mer än
7 år. Livslängden beror på hur apparaten används. Om apparaten
används mycket kan det hända att lampan håller kortare tid än 7 år.
Lampan kan inte bytas ut. Om lampan går sönder kontaktar du Philips
kundtjänst i ditt land."

Så en varning till alla som tänkte beställa denna att den kan bli värdelös om några år om den används flitigt. Eller menar Philips att man ska skicka in lampan och så byter dom?

/David


Lampan ser onekligen mycket bättre ut nu! Smart med energilampa denna gång. Jag har mailat Philips ang. byte av lampan, känns inte helt miljömedvetet att behöva kasta hela lampan när brinntiden är slut. Får se vad dem säger...

/D

#31

Postad 22 oktober 2008 - 11:49

cozmic
  • cozmic
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Lampan ser onekligen mycket bättre ut nu! Smart med energilampa denna gång. Jag har mailat Philips ang. byte av lampan, känns inte helt miljömedvetet att behöva kasta hela lampan när brinntiden är slut. Får se vad dem säger...

/D


Svar från deras kundtjänst:

<snip>
Hej

Håller med om att det inte är det mest miljövänliga sättet, men av säkerhetsskäl kan apparatens lampa inte bytas ut. OM lapman slutar fungera under reklamationstiden (3 år) tar du den till butiken så hjälper de dig.

Mvh Philips Kunstjänst
</snip>

Känns inte så bra men tror det blir denna trots detta.

#32

Postad 22 oktober 2008 - 14:28

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Beräknad livstid på 7 år lär ju räcka ändå

#33

Postad 24 oktober 2008 - 02:03

davidalex
  • davidalex
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Svar från deras kundtjänst:

<snip>
Hej

Håller med om att det inte är det mest miljövänliga sättet, men av säkerhetsskäl kan apparatens lampa inte bytas ut. OM lapman slutar fungera under reklamationstiden (3 år) tar du den till butiken så hjälper de dig.

Mvh Philips Kunstjänst
</snip>

Känns inte så bra men tror det blir denna trots detta.


Bra att du mejlade om detta! Jag ringde faktiskt kundtjänst om lampan och killen där tyckte också det var konstigt. Säkerhetsskäl alltså... låter lite som en bortförklaring... Jag är också sugen på att köpa en ändå, man borde kunna öppna den och byta lampa själv om inte annat?


Beräknad livstid på 7 år lär ju räcka ändå


Ja 7 år är visserligen ganska lång tid men räcker det verkligen? Skulle du köpa en ny tv som dör om 7 år? Sen kan den ju mycket väl sluta fungera om 3,5 år och då har man ingen rätt att byta ens... Nä... Jag får nog vänta på nästa version som det GÅR ATT BYTA LAMPA PÅ. Helt sjukt egentligen och detta marknadsförs som en miljövänlig produkt när det i själva verket är tvärt om.

#34

Postad 24 oktober 2008 - 06:12

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
hehe köper tv oftare än så

#35

Postad 30 oktober 2008 - 15:54

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
På den billigaste varianten, går det att ställa in så att den bara piper (finns det vanligt hederligt pip-ljud som man är van vid?) utan att någon lampa tänds?

Jag kan tänka mig att man inte alltid vill använda lampan, t.ex. när det är ljust dygnet runt.

#36

Postad 31 oktober 2008 - 07:57

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

På den billigaste varianten, går det att ställa in så att den bara piper (finns det vanligt hederligt pip-ljud som man är van vid?) utan att någon lampa tänds?

Jag kan tänka mig att man inte alltid vill använda lampan, t.ex. när det är ljust dygnet runt.


Japp, det funkar. Jag brukar ha det inställt så ibland av olika anledningar. Jäkligt schysst stegring på pip-ljudet också tycker jag.

#37

Postad 07 november 2008 - 21:34

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Någon som har den nya lågenergi-varianten och kan säga om det verkar bra? Lyser den verkligen lika mkt som en 100w vanlig glödlampa tex? Iofs tror jag nog en 100w lampa bredvid sängen är för mycket ändå så...

#38

Postad 10 november 2008 - 09:21

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Någon som har den nya lågenergi-varianten och kan säga om det verkar bra? Lyser den verkligen lika mkt som en 100w vanlig glödlampa tex? Iofs tror jag nog en 100w lampa bredvid sängen är för mycket ändå så...


Jag har den nya varianten och den lyser på bra, vet inte om den lyser lika mycket som en 100 wattare, svårt att jämföra. Men definitivt minst lika starkt (om inte starkare) än en 60 wattare!

Om jag tittar in i lampan när jag har den på det starkaste läget så blir jag helt klart bländad. Så den lyser rejält starkt för att vara en låg-energilampa.

/Hans

Redigerat av DiSNEY, 10 november 2008 - 09:22.


#39

Postad 27 november 2008 - 23:53

blatten
  • blatten
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Svar från deras kundtjänst:

<snip>
Hej

Håller med om att det inte är det mest miljövänliga sättet, men av säkerhetsskäl kan apparatens lampa inte bytas ut. OM lapman slutar fungera under reklamationstiden (3 år) tar du den till butiken så hjälper de dig.

Mvh Philips Kunstjänst
</snip>

Känns inte så bra men tror det blir denna trots detta.


Har också varit i kontaktmed Philips kundtjänst. Det visar sig att när lampan går sönder så är det bara att slänga hela apparten, det går inte ens att lämna in den för att få lampan utbytt mot en avgift. Händer det inom tre år så byter de ut hela apparaten åt en, men efter det så blir den alltså värdelös när lampan går sönder. Så att betala 1500 :- för en produkt som om man har otur efter tre år inte ens går att laga, nja...

Här är svaret från Philips:

***************
Hej och tack för ditt mail. Den här enheten repareras inte, den byt i butik. OM lampan skulle gå sönder efter garantitiden (3 år) finns det inte så mkt du kan göra. Vi hoppas att detta varit tillfredsställande. Med vänlig hälsningPhilips Kundtjänst

-----Original Message-----

Philips Wake-up Light HF3475/01, byte av lampa?

Jag undrar vad det kostar att byta lampan på rubricerad produkt efter garantitidens slut. Vid kontakt med Er (Philips kundtjänst) får jag svaret att vända mig till verkstan. Jag har ställt frågan till dem och de hänvisar mig till "butiken där du köpt den". Frågan kvarstår således: vad händer när lampan går sönder? Går det överhuvudtaget att byta den och vad kostar det i så fall? Man vill ju inte köpa en produkt som man eventuellt får slänga när lampan gått sönder! Inte så ekonomiskt och inte heller så snällt mot våran miljö.
**************

#40

Postad 01 december 2008 - 03:45

Unregisteredd0bf9efb
  • Unregisteredd0bf9efb
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Alla dessa svar och ingen som har listat ut vad dom menar med att känna sig som om man vaknar en sommarmorgon? :)
Nu vet jag ju inte hur de flesta av er gör under sommarn, men jag skulle nog vilja påstå att under sommarn så går jag nästan aldrig och lägger mig innan 03; oftare runt 04.

Vid det laget är jag antingen trött (känns väl naturligt?) eller trasig/vinglig.
I inget av fallen skulle jag vilja vakna upp på morgonen, utan mycket hellre nånstanns strax innan lunch, så drar man till Subway, köper en 30cm macka och lägger sig i en park, på en strand (i dessa fall hjälper det om man är utomlands) eller annat trevligt ställe.

Några timmar senare när mackan har fått smälta möter man upp ett gäng vänner, går till lämplig uteservering, njuter av trevligt sällskap och några kalla öl (eller rosévin för de som hänger på lite mer "fancy" ställen).
Ytterligare några timmar senare rör man sig mot lämpligt matställe -- förslagsvis även detta med uteservering (dock kan filtar vara en vänlig gest beroende på temperatur).

Efter detta marinerar man levern tills det är sängdags och återupprepar hela proceduren.

Vid de tillfällen man har vissa yrkesmässiga skyldigheter tar man bort park/strandliggandet, går upp något tidigare och tar 15cm mackan till frukost. Lunchen spenderas självklart utomhus, och sen försöker man smita tidigare från jobbet för att kunna komma in på de vanliga punkterna ovan så tidigt som möjligt :P

M.a.o., sommarmorgonsteorin grundligt förklarad.
Väck mig (hoho...) när någon släpper en lampa som ger samma effekt som dom aldeles för härliga jaskabarasovaentimmenupåförkvällen (för att sen vakna kl 20/22) tillfällena.
Det, mina kära forumpostare, DET är sömn man vaknar pigg å glad av!

Redigerat av Unregisteredd0bf9efb, 01 december 2008 - 03:46.


#41

Postad 02 december 2008 - 15:31

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
Siba säljer nu en variant av Philips väckarklocka.
Limited Label Rise 'n' shine


#42

Postad 04 december 2008 - 21:05

JockeII
  • JockeII
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
TBH säljer samma "väckarlampa" verkar det som, identiskt utseende och identiska funktioner. Mycket troligt att det är en sådan produkt som tillverkas i någon random fabrik så får återförsäljaren sedan sätta sin egen stämpel på den.

http://www.tbh.se/in...p;prod_id=46621

Funderar faktiskt på att köpa den. Då jag nästan aldrig har någon bestämd tid att gå upp så slutar det ofta med att jag somnar om och går upp någon timma senare än jag ville trots flertalet alarm inställda på mobil och väckarklockan.

Redigerat av JockeII, 05 december 2008 - 15:56.


#43

Postad 08 december 2008 - 15:46

lasdjfk
  • lasdjfk
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Annat alternativ är att köra med: http://www.nordiclig...e-system100.asp

Och egen lampa: http://www.amazon.co...9676615-2519358

Eller: http://www.amazon.co.../ref=pd_sbs_a_1

Har inte prövat med borde fungera. Då har man fler möjligheter, vad gäller byte av lampa, lättare att bära med sig till hotellrum osv.

#44

Postad 25 december 2008 - 10:46

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Jag fick en HF3463 i julklapp. Egentligen vill jag nog ha en av de nyare, då de är så mycket snyggare men tjejen köpte en äldre då hon fick för sig att den nya inte går att slå av/på manuellt alltså att använda som en vanligt lampa. Detta kan jag inte tänka mig stämmer, skule ju vara oerhört dumt.


Sen undrarjag om det där med speciallampa. Är det inte bara struntprat eg. ? Låter mer som att de vill sälja sina egna glödlampor och inte som att den verkligen är special? Jag gissar att man tom kan koppla i dimbara CFLs i denna utan problem!


Edit: (Det går såklart att använda den nya som lampa! Testade i butik, nu blir det nog byte till den nyare modellen.)

Redigerat av sandos, 25 december 2008 - 22:42.


#45

Postad 26 december 2008 - 16:07

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

Jag fick en HF3463 i julklapp. Egentligen vill jag nog ha en av de nyare, då de är så mycket snyggare men tjejen köpte en äldre då hon fick för sig att den nya inte går att slå av/på manuellt alltså att använda som en vanligt lampa. Detta kan jag inte tänka mig stämmer, skule ju vara oerhört dumt.

Edit: (Det går såklart att använda den nya som lampa! Testade i butik, nu blir det nog byte till den nyare modellen.)

Japp, det går utmärkt. Fick också en Wake-up Light av frugan i julklapp - den senaste modellen. Jag har använt den i två dagar nu och jag älskar den. Förstår inte varför jag inte provat detta tidigare. Istället för att vakna till ett jäkla väsen i ett mörkt rum så har jag de senaste mornarna vaknat i lugn och ro av det succesivt ökade ljuset. Sen fortsätter jag att ligga och dra mig fram tills lampan lyser som starkast och fåglarna börjar kvittra. Det är ljust, man har vaknat fridfullt och man känner sig pigg - underbart!

Det enda negativa som jag hittills irriterar mig på är de övriga "ringsignalerna", förutom fågelkvittret och vanlig radio så är de övriga inspelade ringsignalerna av både dålig kvalite och något som inte faller mig i smaken.

Men förutom det rekommenderas denna väckarklocka starkt!

#46

Postad 28 december 2008 - 15:56

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Siba säljer nu en variant av Philips väckarklocka.
Limited Label Rise 'n' shine

Jag köpte en sån där straxt innan jul.
Nu har jag bytt den till en Philips HF3475 istället.


Det fanns flera anledningar över att jag bytte.
Den dimmrar bara under 5 minuter, dvs det tar runt 5 min att gå ifrån min till max på lampan.
Pip ljuden startar då lampan startar, så man vaknar innan det hunnit blivit ljust.
Pip ljuden är odiskreta och för höjljudda även på minsta volym enligt mig.
Radion saknar stations minne, man måste söka rätt på radiostationen man vill lyssna på varje gång.
Glödlampan pajjade andra dagen, men den var ju enkelt utbytt.
Temp mätaren var paj, den säger att jag har 33 grader i sovrummet :(
Polaren köpte en likadan, hans var helt paj. Han köpte oxå en philips sen.

Men jag tyckte fortfarande att den hjälpte, det gick enklare att kliva upp på mornarana med den med.
Så den gör ju sitt jobb när man bara använder lampan.
En annan stor fördel med Rise n shine är att den har RGB LED lampor så man kan ha den som dekorativ lampa vid sängen och få den att lysa upp i många fina färger. Riktigt snyggt.

Redigerat av ljs-s, 28 december 2008 - 16:20.


#47

Postad 08 januari 2009 - 23:56

MatheL
  • MatheL
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Siba säljer nu en variant av Philips väckarklocka.
Limited Label Rise 'n' shine


Ja den är ju snygg.......... tog dom Philips gamla modell och försökte göra en fulare version så har de lyckats!

#48

Postad 12 februari 2009 - 14:06

uffe_
  • uffe_
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Idag har jag reklamerat min wake-up light (den med radio)
Köpte den i oktober 2007.

hjulet för att justera ljusstyrkan pajade.
sedan har "mjukvaran" i klockan varit buggig.
ibland står den och lyser när man kmr hem från jobbet.
ibland har ljusnivån ställt sig på 0 och radion har endast startat vid inställd larmtid.

Under tiden jag använt den har jag varit grymt nöjd med den.
Väldigt svårt att vakna med mörkläggningsgardin och vanlig väckarklocka tycker jag.

Frågan är vad man skall köpa istället? eller om jag skall skaffa en digitaltimer och vanlig lampa.

#49

Postad 03 september 2009 - 07:57

Unregistered51e27207
  • Unregistered51e27207
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Köpte nyligen den nya HF3475, och förvånad och irriterad över ett - enligt mig - grovt designfel. Nämligen det faktum att man inte kan ställa in alarmvolymen och alarmljusstyrkan separat.

Om jag vill lyssna lite på radio innan jag somnar, så vill ja ha den på låg volym. Men denna låga volym räcker inte för att väcka mig, den måste vara betydligt högre. Jag måste alltså innan jag somnar komma ihåg att höja volymen (och ljusstyrkan, då jag inte vill ha full ljusstyrka när jag läser, men vill ha det på morgonen).
Detta gör insomningstimern _helt_ värdelös för mig. Jag kan alltså inte slå på den och somna till radio, eftersom jag ju måste höja den innan jag somnar, för att kunna vakna dagen efter.

Jag kan inte förstå hur en sådan här produkt kan ha en så grov designmiss, speciellt eftersom det ju är den 3-4:e versionen av lampan. Helt sanslöst. Och det värsta är att manualen får detta att framstå som en feature.

Någon mer som har upplevt detta som ett problem. Lider de äldre modellerna av samma miss?

/Daniel

#50

Postad 05 september 2009 - 17:12

Unregisteredc2ba912d
  • Unregisteredc2ba912d
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Lampan är minst lika bra som solen, om man får tro detta vetenskapligt utförda test :) .
Philips vs the sun



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.