Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ultra HD-bluray utan HDR?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 oktober 2018 - 10:05

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Hej!

 

Varit nöjd med min anläggning ett tag och därmed inte följt med så mycket i alla tekniknyheter med format osv.

Men ihelgen blev det ett impulsköp i form av en ny tv. Oled med 4k. 

 

Har sett några blu-ray filmer nu och bilden är magisk (gick från en 6 år gammal LCD)

Men så slog det mig, kan jag även se ultra HD blu-ray på min anläggning?

 

Spelare - PS4 (lanseringsmodell ej PRO) 

TV - Sony A1

Receiver - Yamaha RX-V773

HMDI kablarna stödjer 4k.

 

Receivern är gammal men såg till min förvåning att den ska stödja 4K passthrough men hittar inget om HDR så antar att den inte stödjer det.

Så då till min fråga, kan jag ändå njuta av filmer i Ultra HD eller tappar man meningen med det om inte hela anläggningen stödjer HDR?

Recievern stöder såklart heller inte de nya ljudformaten (tex Atmos)

Finns det normalt sett även ett HD-spår med, t.ex. DTS-HD Master?

 

Tacksam för lite klargörande   :)

 

 

 



#2

Postad 01 oktober 2018 - 10:17

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

PS4 har ej stöd för UHD Blu-ray, så skivor med det formatet kommer inte gå att spela upp med din anläggning.

En del av de fristående spelarna för UHD-skivor har en extra HDMI som endast skickar ut ljudsignalen, så man kan använda sin "gamla" förstärkare.



#3

Postad 01 oktober 2018 - 10:38

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

PS4 har ej stöd för UHD Blu-ray, så skivor med det formatet kommer inte gå att spela upp med din anläggning.

En del av de fristående spelarna för UHD-skivor har en extra HDMI som endast skickar ut ljudsignalen, så man kan använda sin "gamla" förstärkare.

 

OK, tack för svar!

Då avvaktar jag nog med Ultra HD Blu-ray filmer ett tag helt enkelt. 

Tror inte jag kommer köpa så många Ultra HD filmer för att motivera även en ny spelare som jag antar kostar några tusen  ;)

Är väl Oppo och liknande misstänker jag som har dubbla HDMI utgångar 



#4

Postad 01 oktober 2018 - 11:28

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

OK, tack för svar!

Då avvaktar jag nog med Ultra HD Blu-ray filmer ett tag helt enkelt. 

Tror inte jag kommer köpa så många Ultra HD filmer för att motivera även en ny spelare som jag antar kostar några tusen  ;)

Är väl Oppo och liknande misstänker jag som har dubbla HDMI utgångar 

 

Flera av Sonys, LGs och Panasonics spealre har dubbla HDMI. Billigaste möjliga tror jag är en LG UP970.

Jag köpte en Xbox One S på Black Friday förra året, fick en UHD-spelare med konsol på köpet för typ 1800 kr. :D



#5

Postad 01 oktober 2018 - 20:35

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Flera av Sonys, LGs och Panasonics spealre har dubbla HDMI. Billigaste möjliga tror jag är en LG UP970.

Jag köpte en Xbox One S på Black Friday förra året, fick en UHD-spelare med konsol på köpet för typ 1800 kr. :D

 

Klockrent  :)

 

Sony hade visst en spelare som verkar bra till ett ok pris -X700. 

Tjänar jag något på att byta till den även på vanliga blu-ray skivor mot att spela upp dem på ps3/ps4?

 

Brukar det även finnas med DTS-HD och Dolby TrueHD på Ultra blu-ray skivor?



#6

Postad 18 oktober 2018 - 13:12

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Köpte en Sony X700 spelare och är mycket nöjd så den kan jag rekommendera ifall någon annan läser tråden. 



#7

Postad 26 oktober 2018 - 16:47

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Xbox One S och X måste man undvika som UHDBD-spelare om man inte har HDR, eftersom Microsoft har förstört konverteringen från HDR till SDR sedan en tidigare uppdatering. Med facit i hand kommer de nog aldrig korrigera detta.

Vill man titta på UHDBD i SDR måste man köpa en dedikerad spelare med någorlunda hyfsad omvandling.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.