Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sub i stereoläge

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer SC-1223 (Surroundförstärkare) 5 7,75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 11 augusti 2014 - 16:33

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej

Har precis införskaffat mig en Canton 10.2 sub som är inkopplad till min pioneer sc-1223 via en vanlig sublink(rca).
På förstärkaren har jag kopplat kabeln på sub out 1 och på basen är den på den röda lågnivån in står " R/Mono" på den så antar att det är rätt?

Nu till mitt problem, jag får inte basen att spela i stereoläget när jag har ställt in frontarna på large men om dom står på small så spelar den.
Tycker ju frontarna spelar bra i large så vill ju gärna ha dom så

Någon som har en ide?


Mvh Tobias

#2

Postad 11 augusti 2014 - 16:41

Legion20xx
  • Legion20xx
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
I menyn "speaker settings"(där du väljer vilka högtalare som ska vara small/large)
Så väljer du "plus" på subben.


#3

Postad 11 augusti 2014 - 17:00

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

I menyn "speaker settings"(där du väljer vilka högtalare som ska vara small/large)
Så väljer du "plus" på subben.


TACK!:D

Är en hel djungel detta, har en del att lära om inställningar osv :P

#4

Postad 11 augusti 2014 - 20:22

Unregistered202c6697
  • Unregistered202c6697
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Får du sämre ljud i stereo när du släpper över lägre frekvenser till subben? För mig har det varit bättre att sätta frontarna till "small" och dela dem vid 40hz till sub

#5

Postad 12 augusti 2014 - 14:02

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Får du sämre ljud i stereo när du släpper över lägre frekvenser till subben? För mig har det varit bättre att sätta frontarna till "small" och dela dem vid 40hz till sub


Sämre vet jag inte om jag får, va jävligt nöjd när dom stog på large innan jag köpte sub så ville ha det så nu med. Dock har jag inte krämat på än så får väl testa med dom båda inställningarna vad som låter bäst:)

Dock är jag rätt ny på detta så har inte hittat vart med delar dom olika högtalarna vid frekvenser

#6

Postad 12 augusti 2014 - 16:50

Legion20xx
  • Legion20xx
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Om du ställer in small och delar på exempel 80 Hz så avlastar du stegen i förstärkaren och elementen i högtalarna.
Om du tex spelar en låt med en väldigt djup bas så spelar högtalarna inte de frekvenserna men ställer du in på large så gör de det. De kan ju ändå inte spela de lägsta frekvenserna så då slipper de även göra det. Det blir oftast bättre ljud när man delar med en subb.

#7

Postad 13 augusti 2014 - 12:46

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Om du ställer in small och delar på exempel 80 Hz så avlastar du stegen i förstärkaren och elementen i högtalarna.
Om du tex spelar en låt med en väldigt djup bas så spelar högtalarna inte de frekvenserna men ställer du in på large så gör de det. De kan ju ändå inte spela de lägsta frekvenserna så då slipper de även göra det. Det blir oftast bättre ljud när man delar med en subb.


Okej, ska testa detta!
Dock måste jag först hitta vart man delar frevensen i förstärkaren :P

#8

Postad 14 augusti 2014 - 18:41

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Nu har jag nog fan testat alla inställningar som går att göra men jag får inte sub****t att "smälta" samman med högtalarna hur mycket jag
än vrider på faskontrollen, ändrar frekvens, labbar mellan small och large på frontarna, den låter liksom bara brötig och ur fas.

Någon ide på vad man kan göra eller är det skräp att ha sub till musik? Känns som att enda alternativet just nu är att sälja den..

#9

Postad 14 augusti 2014 - 18:47

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Fasratten på subben sätter du på noll, frekvensen sätter du så högt du kan, gain ställer du lagom.
I receivern ser du till att du har satt Small, förslagsvis 80Hz (både på toppar och bas om det finns bådeoch), och se till att du INTE har bassplus extrabass bassextra brötbasdelux-inställningen. Detta borde vara ok om topparna står på small, men man vet ju aldrig.

#10

Postad 14 augusti 2014 - 19:12

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Har du testat hur subben låter utan övriga högtalare inkopplade? Det kan ju vara så att den står helt dumt i rummet ur ett ljudperspektiv.

Testa att inte röra fas på subben och delningen hög som möjligt och lagom volym, precis som Tvett säger.
Ställ sedan frontarna på large så att både sub och frontar spelar bas, ändra sedan subbens avstånd i förstärkaren samtidigt som du spelar musik med bra bas i. När du tycker att subben adderar som mest och integrerar som bäst så behåller du det avståndet.
Sedan kan du börja testa fram med large/small på frontar, vilken delning och volym du vill ha på subben.

Har du EQ i förstärkaren? Så du kan justera frekvens gången på subben.

#11

Postad 14 augusti 2014 - 19:14

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Fasratten på subben sätter du på noll, frekvensen sätter du så högt du kan, gain ställer du lagom.
I receivern ser du till att du har satt Small, förslagsvis 80Hz (både på toppar och bas om det finns bådeoch), och se till att du INTE har bassplus extrabass bassextra brötbasdelux-inställningen. Detta borde vara ok om topparna står på small, men man vet ju aldrig.


Har testat detta och har det just nu för tillfället, men känns som att jag tappar den där snärtiga och hårda basen som frontarna ger, frontarna är canton gle 496 så känns som att dom borde stå på large för annars kommer dom väl knappt använda baselementen?

Är mycket möjligt att jag har fel för jag kan inte så mycket men ställer jag på 80hz så kommer frontarna endast spela ner till det? Vilket betyder nästan ingen bas från dom?


Tack för svar :)

#12

Postad 14 augusti 2014 - 19:21

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Har du testat hur subben låter utan övriga högtalare inkopplade? Det kan ju vara så att den står helt dumt i rummet ur ett ljudperspektiv.

Testa att inte röra fas på subben och delningen hög som möjligt och lagom volym, precis som Tvett säger.
Ställ sedan frontarna på large så att både sub och frontar spelar bas, ändra sedan subbens avstånd i förstärkaren samtidigt som du spelar musik med bra bas i. När du tycker att subben adderar som mest och integrerar som bäst så behåller du det avståndet.
Sedan kan du börja testa fram med large/small på frontar, vilken delning och volym du vill ha på subben.

Har du EQ i förstärkaren? Så du kan justera frekvens gången på subben.


Nej det har jag faktiskt inte gjort,
Det dumma med denna förstärkaren är att jag inte kan spela musik samtidigt som jag ändrar avstånd på högtalarna, så fort man går in i den menyn så slocknar ljudet (iallafall när man kör musik från datorn via hdmi).

Ja jag har EQ, dock så höjer och sänker man väl dom olika frekvenserna där för alla högtalare? Eller går det att bara justera för subben där?

Edit: Såg nu att jag bara kan justera frontarna och centern i EQ

Tackar :)

Redigerat av Unregistered193d4080, 14 augusti 2014 - 19:24.


#13

Postad 14 augusti 2014 - 19:29

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Har testat detta och har det just nu för tillfället, men känns som att jag tappar den där snärtiga och hårda basen som frontarna ger, frontarna är canton gle 496 så känns som att dom borde stå på large för annars kommer dom väl knappt använda baselementen?

Är mycket möjligt att jag har fel för jag kan inte så mycket men ställer jag på 80hz så kommer frontarna endast spela ner till det? Vilket betyder nästan ingen bas från dom?


Kan tänkas att du ska låta frontarna spela lägre, dvs dela lägre. Eller låta subben endast ta hand om effekter i filmer, dvs sätta Large på frontarna så att basen inte tilldelas annat än LFE.

#14

Postad 14 augusti 2014 - 19:34

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Nej det har jag faktiskt inte gjort,
Det dumma med denna förstärkaren är att jag inte kan spela musik samtidigt som jag ändrar avstånd på högtalarna, så fort man går in i den menyn så slocknar ljudet (iallafall när man kör musik från datorn via hdmi).

Ja jag har EQ, dock så höjer och sänker man väl dom olika frekvenserna där för alla högtalare? Eller går det att bara justera för subben där?

Edit: Såg nu att jag bara kan justera frontarna och centern i EQ

Tackar :)



Ok kanske går det med analoga in, annars säger jag att du ska börja med att testa ca1,7 meter mer än tumstocken säger under förutsättning att frontar och center står på rätt avstånd i förhållande till lyssningsposition.

#15

Postad 14 augusti 2014 - 19:40

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Kan tänkas att du ska låta frontarna spela lägre, dvs dela lägre. Eller låta subben endast ta hand om effekter i filmer, dvs sätta Large på frontarna så att basen inte tilldelas annat än LFE.

Ok kanske går det med analoga in, annars säger jag att du ska börja med att testa ca1,7 meter mer än tumstocken säger under förutsättning att frontar och center står på rätt avstånd i förhållande till lyssningsposition.



Tack till er båda! :)

Får labba mer med detta imorgon då klockan börjar bli lite mycket för att ha hög volym en vanlig vardag som denna (bor i lägenhet)


Återigen tack!

#16

Postad 14 augusti 2014 - 19:44

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Hög volym ska inte behövas för att justera ett system ;)

#17

Postad 14 augusti 2014 - 19:56

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Hög volym ska inte behövas för att justera ett system ;)


Helt enig, jag brukar sitta mitt i natten när familjen sover och testa lite hit och dit på väldigt låg volym.

#18

Postad 15 augusti 2014 - 07:27

Unregistered193d4080
  • Unregistered193d4080
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Mycket möjligt, men tycker det blir lättare för mig att höra skillnaden :P

#19

Postad 14 juli 2015 - 00:41

nnike
  • nnike
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Väcker en gammal tråd...  ^_^

 

Har inhandlat ett 5.1 Canton GLE system (http://www.canton.de...-series/gle-496) med sub och skulle behöva lite expertis från experterna.

Förstärkare: Yamaha RX-A1040 (http://se.yamaha.com...0_g/?mode=model)

 

Följande är gjort:

  1. Kopplat in alla högtalare
  2. Kört YPAO kalibreringen
  3. Satt alla högtalare till SMALL och delningen på subben till 80Hz
  4. EQ inställningen som YPAO valde: FLAT
  5. Subben inställningar: Crossover på max 200 Hz, Phase: 0 och Volume: 0 och är inkopplad med en Y-Split
  6. Bastrimining och Extra Bass är OFF
  7. Mätt alla avstånd att de är korrekta
  8. Inte utfört någon mätning med hjälp av en stand-alone ljudmätare

Problembeskrivning:

När jag lyssnar på musik så hörs inte basen lite mycket som på film. För att få en relation, säg att på film är det en skala på 10 där film är 10, men vid musik så är det 2-3 kanske. Har provat med STRAIGHT och DSP 7.1 Stereo, men fortfarande inget vidare basljud. Jag är inte ute efter något dunderskakande bas, utan mer den där djupa fina basen.

 

Vill också passa på att fråga om dessa Canton GLE 496 frontarna skall ställas in som SMALL eller LARGE. Flera forum säger att det är alltid SMALL som gäller medan andra säger att det har med woofer storleken (>= 8 tum) eller om högtalarna har en frequency response från 20 Hz o ner.

 

Tack för all hjälp jag kan få!



#20

Postad 14 juli 2015 - 04:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Alltid small. Det är för att det finns så få högtalare som orkar göra en subwoofers jobb ner till 20 hertz. För länge sedan så fanns det en tillverkare som hade en subwoofer inbyggd i golvhögtalaren. Var det Mirage?

 

Inte behöver man väl ställa in "small" innan kalibreringen? Eller har jag missuppfattat dig? Delningen tar väl stärkaren själv hand om?

 

Hursomhelst. Ska du inte gå in och kolla inställningarna för stereo i din förstärkare? Kolla vad kalibreringen gjorde med inställningarna för stereo helt enkelt och ändra efter eget tycke. 


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 14 juli 2015 - 04:42.


#21

Postad 14 juli 2015 - 18:39

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 1

Följande är gjort:

  • Subben inställningar: Crossover på max 200 Hz, Phase: 0 och Volume: 0 och är inkopplad med en Y-Split

Tack för all hjälp jag kan få!
Vad är det för range på Subbens Volume? 0 till 10 eller -5 till +5?
Det är bra om du ställer den på ca 50% av max Volume.

#22

Postad 14 juli 2015 - 19:28

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0

Definitve Technology bygger in sub i sina golvare.

Men det är inget som hjälper här:-)

Förlåt jag frågar, men har du kollat hur skillnaden blir med extra bas i läge på?



#23

Postad 23 juli 2017 - 11:09

nnike
  • nnike
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Vad är det för range på Subbens Volume? 0 till 10 eller -5 till +5?
Det är bra om du ställer den på ca 50% av max Volume.

 

Baksidan av subben: den har (+10) till (-60)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.