Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Systemråd - hemmabio med fokus på musikupplevelsen

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 mars 2020 - 19:11

Unregisteredd42e4c3c
  • Unregisteredd42e4c3c
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej kunnigt folk!

Jag har idag en HTPC med skapligt ljudkort, som skickar signal till ett aktivt delningsfilter. Detta är kopplat till en förstärkare som driver basarna (kvartsvågspipor med 8" bredbandselement) och till en förstärkare som driver diskanterna (bandelement). Förstärkare och högtalare är hembyggda. Detta lyssnar jag på musik med, och det ger också ljud till de serier/filmer vi ser på LCD-skärmen. Rummet är inte så stort (3,8x3,9m), men med dämpmtrl bakom högtalarna, bakom biosoffan och en tjock matta på golvet. Nu verkar det aktiva delningsfiltret ge upp, och jag funderar på ev hembiosystem

 

Fokus har varit (och är) att kunna njuta av musik i första hand. Akustiskt och sång går jättefint fram med nuvarande anläggning och det vill jag inte pruta på. Dock hade det varit trevligt med med tryck och rymd, som ett hembiosystem kan ge.

Hur hade ni gått tillväga? Bygga ut, men behålla nuvarande fronthögtalare (inkl förstärkare), eller byta ut hela rasket!



#2

Postad 10 mars 2020 - 22:45

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Ingen lätt grej att kombinera hifi med bio och få ljud i high end klass! I din sits hade jag haft kvat frontarna och stärkaren om du är nöjd fortsatt köra de till renodlad stereo och ha 2 anläggningar?! Nån finare atmosreceiver m.m till bio? Vad får de kosta?

#3

Postad 11 mars 2020 - 19:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Handlar mycket om hur du värdesätter det ena mot det andra och vilken budget du har.

Kör du 50%/50% musik vs. film så skulle jag satsa på en kombination av hemmabioreceiver och förstärkare med HT-bypass.
Lite mer påkostade frontar relativt resten.

 

Om du istället prioriterar 70% HiFi/30% film så skulle jag starkt överväga att köra även film i tvåkanaler och om du har pengar som du kan lägga på förbättringar kanske köpa något ännu bättre för 2 kanaler. En förbättring som kommer att gagna framför allt musiklyssning men också filmupplevelsen.
Vet inte hur mycket bas du får i nuläget men att komplettera ett tvåkanalsystem med en eller flera aktiva basar kan vara trevligt både för musik och film.

 

Bra DAC, försteg och slutsteg vilket du idag kan få i en och samma integrerad maskin kan gör under med musik om man jämför med en receiverlösning.



#4

Postad 13 mars 2020 - 20:55

Unregisteredd42e4c3c
  • Unregisteredd42e4c3c
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Ingen lätt grej att kombinera hifi med bio och få ljud i high end klass! I din sits hade jag haft kvat frontarna och stärkaren om du är nöjd fortsatt köra de till renodlad stereo och ha 2 anläggningar?! Nån finare atmosreceiver m.m till bio? Vad får de kosta?

Nej, det var ingen nöt jag enkelt kunde knäcka själv! :-)
Just hembiodelen har inte så hög prioritet. 30kkr totalt  kanske? Får man nåt vettigt för de pengarna?



#5

Postad 13 mars 2020 - 21:05

Unregisteredd42e4c3c
  • Unregisteredd42e4c3c
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Handlar mycket om hur du värdesätter det ena mot det andra och vilken budget du har.

Kör du 50%/50% musik vs. film så skulle jag satsa på en kombination av hemmabioreceiver och förstärkare med HT-bypass.
Lite mer påkostade frontar relativt resten.

 

Om du istället prioriterar 70% HiFi/30% film så skulle jag starkt överväga att köra även film i tvåkanaler och om du har pengar som du kan lägga på förbättringar kanske köpa något ännu bättre för 2 kanaler. En förbättring som kommer att gagna framför allt musiklyssning men också filmupplevelsen.
Vet inte hur mycket bas du får i nuläget men att komplettera ett tvåkanalsystem med en eller flera aktiva basar kan vara trevligt både för musik och film.

 

Bra DAC, försteg och slutsteg vilket du idag kan få i en och samma integrerad maskin kan gör under med musik om man jämför med en receiverlösning.

Det kan mycket väl vara så att nuvarande 2-kanalssystem ska användas och ev putsas på. Ljudtrycket räcker till. Jag var mest intresserad av att få uppleva surround-effekten. Jag kör som sagt HTPC med Tidal via ljudkort till aktivt delningsfilter. Funderade på att byta till ett bättre passivt istället, men då missar jag möjligheten att EQ:a bort resonansen i rummet vid 40-50Hz. Basarna är valda för sin snabbhet och hänger med diskanterna. Jag tror att basreflexer (aktiva basar är väl av den typen?) kommer lite försent...



#6

Postad 14 mars 2020 - 12:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det är en mycket bra kompromiss att köra en integrerad för frontarna och låta en receiver ta hand om surround och center ljudet.
Man får en anläggning där man har en tydlig prioritering av stereoljud men får ut mer även av filmer.

 

Det finns belägg för att man är mindre känslig för varje enskild kanals kvalité när man utökar antalet och det blir hiskeligt dyrt om man skall ha något som låter High End i 7.1 kanaler eller ännu mer. Har man en dedikerad bio kanske det är värt det, men i ett vanligt vardagsrum????

En fördröjning i basen får du alltid med en aktiv bas om du inte kalibrerar bort den. Dock skiljer det en hel del i fördröjning mellan olika basar och det har betydelse hur lågt du ställer delningen. Men med tanke på hur din nuvarande anläggning är byggd så har du säkert bättre koll på detta än vad de flesta har.

Om det slutar med att du köper en receiver så skall du förmodligen komplettera med en sub för att få ut full film valuta. Helst skall du också ha en centerlösning som påminner om dina frontar. Surround högtalarna är inte oviktiga men inte alls lika kritiska så här finns det många alternativ som är tillräckligt bra. Vill du kunna köra stereo och mångkanal som två helt separata anläggningar dvs slippa att köra signalen genom receiver i stereo men ändå tillgodogöra dig den mixade bas kanalen till film så finns det subwoofer fabrikat som erbjuder den möjligheten genom samtidig inkoppling av högnivå och LFE och med automatisk omkoppling.



#7

Postad 14 mars 2020 - 13:08

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 854 inlägg
  • 0
Jag använder min gamla Yamaha 2065 till stereo dvs musiklyssning. Stor skillnad mot den nya recivern Denon 3600, sen vid filmtittande med Denon recivern skickas ljudet till frontarna genom Yamman via Multicannel läget på denna. Har även Emotiva slutsteg till frontarna efter Yamman. Fattar inte vad konstruktörerna av dom nya reciverna oavsett märke sysslar med(arcam har jag inte prövat men dom flesta andra) angående algoritmen avseende volymhöjning. Det enda som förstärks är diskanten, även om man inte använder det interna slutsteget händer samma sak. I Yamahan är det en jämn ökning av volymen i hela registret!

#8

Postad 21 mars 2020 - 06:58

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Just hembiodelen har inte så hög prioritet. 30kkr totalt  kanske? Får man nåt vettigt för de pengarna?

 

Fri tolkning av din topic, stereo eller flerkanal med musik och film

 

Eftersom du är så nöjd med ljudet idag så undrar om du inte får bäst resultat genom att försöka sätta upp flera av dessa bandhögtalare du redan har. Det kan nog bli riktigt svårt att få till klangbalansen mellan front, center och surr annars. Just upplevelsen av surround ska kanske skrivas i versal. Inte alltid det är till godo då marknaden är överröst med usla mixningar och ljudkvalitet där detaljer och helhet kokats ned till en klibbig kola i fickan en varm sommardag. Är du nöjd med ljudet nu tror jag det blir svårt att få till samma nöjdsamhetsgrad per investeringskrona vid uppgradering till flerkanal.

 

Här hemma svänger det rejält gällande musiklyssningen på stereo eller flerkanal. Ibland anser jag att det ena eller andra är bättre för stunden. Jag misstänker att de som mixar ned till flerkanal alltför ofta är lika spattiga som de som började med stereomixar. Alltihop så långt ut i kanalen som det bara går, vilket gör att det blir ett stort musikaliskt hål i mitten. Jag har bl a bara 1st klassisk inspelning där jag anser att mixningen i flerkanal är gjord perfekt. Det säger inte så lite det.  :blink:

 

Däremot finns det stora fördelar vid filmtittande och eller spelupplevelser idag. Många filmer blir ännu bättre när riktningen på ljudet sitter som en smäck med ljudupplevelser från handling utanför bild. En bisak men likväl förhöjer upplevelsen. Gällande spelupplevelser så är dagens spel så avancerade att ljudfokus följer med i flerkanal och ingår i helheten tillsammans med bilden för att klara sig. Här är flerkanal verkligen roligt och användbart.

 

Back on topic, jag tror det är till din fördel om du skulle satsa på flera småhögtalare med banddiskanter som du redan äger. Men det bästa tipset är alltid, precis som vanligt. Gå ut och lyssna hos valfri leverantör, gärna flera butiker och på många olika typer av system.

 

Förmedla gärna hur du lyckas slussa dig fram i den fortsatta kanalresan.  :)  ;)


Redigerat av PML73, 21 mars 2020 - 07:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.