Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ace Bass 3

550 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 15 oktober 2009 - 21:17

ronkan
  • ronkan
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
tjoo är bra sugen på denna kan få den för 4700:- och endå sitter man å velar...
varför inte steglös fas ghaaahh
men den lär väl endå vara värd 4700:- eller är kanske xtz W12.16 bättre?

åhhh ska det vara så svårt för hehehe

#102

Postad 15 oktober 2009 - 22:09

Unregisteredd4fdc3e6
  • Unregisteredd4fdc3e6
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

tjoo är bra sugen på denna kan få den för 4700:- och endå sitter man å velar...
varför inte steglös fas ghaaahh
men den lär väl endå vara värd 4700:- eller är kanske xtz W12.16 bättre?

åhhh ska det vara så svårt för hehehe


Ja du jag resonerade precis likdant men jag tänkte vaf-n en subwoofer som har kostat 10000:- vore ju f-n om den inte var lika bra eller bättre en än för 4000 men man kan ju ha fel helt klart :P!.....Tror båda är riktigt bra subbar... Håller tummarna då en ace bass 3 är på ingång :P !

#103

Postad 16 oktober 2009 - 11:08

ronkan
  • ronkan
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
sitter å väntar på ett telefon samtal från mediamarkt nu dom håller på kollar upp priser på subben dom tar ju 10k nu. men ska väl oxo försöka lägga sej på 4990:- eller lägre så kan man hämta den lokalt annars får man beställa från nätet...
men va där och titta på den igår och ganska imponerad av byggkvaliten riktigt trevlig faktiskt

#104

Postad 16 oktober 2009 - 13:54

Kw500
  • Kw500
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Sitter just nu och lyssnar och tycker det låter helt ok. Subben ger verkligen en ytterligare dimension som inte mina högtalare riktigt förmådde. Och då är subben varken inspelad eller korrekt inställd än. Har svårt att förstå de som säger att det inte är nåt tryck i Ace Bass 3. Visserligen är jag inte ute efter byxfladder utan bara lite lågbashjälp enbart vid musiklyssning men i alla fall.... Känner mig mycket nöjd!
/M

#105

Postad 18 oktober 2009 - 13:09

Log1N
  • Log1N
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Nå ni (bensanke kw500)som nyligen köpt denna subben. Hur upplever ni en nu efter några dagar.
Är mycket sugen på denna.

Frågan är om man skall vänta x antal veckor på att xtz ska få in sub amp 1 och köpa 12.18p eller om man skall slå till på ace-ass 3 an.

Skriv gärna vad ni tycker om Ace-bass:en.

#106

Postad 19 oktober 2009 - 08:28

Kw500
  • Kw500
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag är mycket nöjd, och ju mer jag spelar ju bättre tycker jag om subben, som jag uppfattar det så hänger den bra med högtalarna och kan absolut inte "höras". Låter helt enkelt som att jag flyttat in ett par större och baspotentare högtalare i källaren!
Kan däremot inte säga något om XTZ subben då jag aldrig hört den. Skulle varit kul att jämföra hemma dock. Vågar ändå ge en köprekommendation på ACE Bassen.

Mvh
M

Redigerat av Kw500, 19 oktober 2009 - 08:28.


#107

Postad 19 oktober 2009 - 17:34

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Jag är mycket nöjd, och ju mer jag spelar ju bättre tycker jag om subben, som jag uppfattar det så hänger den bra med högtalarna och kan absolut inte "höras". Låter helt enkelt som att jag flyttat in ett par större och baspotentare högtalare i källaren!
Kan däremot inte säga något om XTZ subben då jag aldrig hört den. Skulle varit kul att jämföra hemma dock. Vågar ändå ge en köprekommendation på ACE Bassen.

Mvh
M

Dito!

#108

Postad 19 oktober 2009 - 19:28

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Är det NÅGON som ändrar volymen på basen, som jag gör, istället för att ändra signalstyrkan via bioförstärkaren(verkar vara många som kör på +-0dB på basen och istället ändrar volymen på förstärkaren) ?

Redigerat av suffix, 19 oktober 2009 - 19:30.


#109

Postad 19 oktober 2009 - 21:37

Västeråsaren
  • Västeråsaren
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Är det NÅGON som ändrar volymen på basen, som jag gör, istället för att ändra signalstyrkan via bioförstärkaren(verkar vara många som kör på +-0dB på basen och istället ändrar volymen på förstärkaren) ?


Jag styr volymen på AB3. Vadårå?

#110

Postad 20 oktober 2009 - 10:00

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Vilken volym spelar du på när du kör film?

När jag spelar film ställer jag in den på MOVIE och har volymen på 16-17.

#111

Postad 20 oktober 2009 - 11:30

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Jag är som jag tidigare skrev mycket nöjd med mina AB3-subbar. Använder bara den ena just nu men den spelar riktigt snygg bas. Även om jag bara har subben till film så ska den ju lira filmmusik också och då vill jag inte ha något mullermonster utan basen ska vara transparent men ändå ge tryck och djup, och det tycker jag AB3 klarar galant.

#112

Postad 20 oktober 2009 - 11:43

ronkan
  • ronkan
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
min är beställd nu...
hoppas nu att den är så där bra som man tror och hoppas...
men kan den ge en sub för över 2000 pund en match då lär den fan va ett mästerverk för 4700:-
får den väl imorn får jag hoppas ska bli skoj att leka med den lite...
den ska spela ihop med ett par canton ergo rcl samt centern och sateliterna

olidligt att vänta den som väntar på.... väntar alltid för länge =)

#113

Postad 20 oktober 2009 - 19:10

Västeråsaren
  • Västeråsaren
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Vilken volym spelar du på när du kör film?

När jag spelar film ställer jag in den på MOVIE och har volymen på 16-17.


Vilken volym man använder lär bero på vad man gillar samt hur hög signal recievern skickar ut så det är ganska orelevant, men...
Oftast så ligger volymen vid 10-14 vid både film och musik, men det varierar lite. Movieläget använder jag inte alls, jag tycker att det är helt värdelöst med så hög delning. Delningen hamnar ju på 80hz samt så tycker jag att ökningen på 5db @ 35hz är lite väl..
Jag har ställt in subben så den spelar 20-40hz och 48db branthet, anser att mina Canton 409or kan hantera resten av basen. Det jag tycker är schysst är just att AB3 spelar djupbasen och inget mer.

Jag testade att köra via högnivå en snabbis och märkte att man får betydligt högre volym då, fick sänka volymen till -10 på AB3 för motsvarande +10-14 via lågnivå.

#114

Postad 20 oktober 2009 - 20:04

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
J

Redigerat av suffix, 24 december 2014 - 18:17.


#115

Postad 20 oktober 2009 - 20:52

Log1N
  • Log1N
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Det funkar ju som så att om du har en delning vid 80hz så är det alla frekvenser under 80hz som basen hanterar.

Och en 5 db ökning vid tex 35hz som movie läget ger är något de gör för att boosta upp tex explosioner och annat som förekommer i filmer.

Något som jag själv tycks vara onödigt då man brukar ju sträva efter en så rak frekvensgång som möjligt i hela registret. Dock om man har en -5 db dipp i sitt rum vid just 35hz så är det ju perfekt, men tyvärr brukar man ju inte förbetämma vart dippar och toppar i rummet ligger utan att jobba mycket med akustiken i rummet.

#116

Postad 21 oktober 2009 - 11:44

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Nu har jag spelat in subbarna några dagar, inte på öronbedövande nivåer men i alla fall mjukat upp dem en aning. Jag har dessutom meckat lite med inställningarna. Det låter jäkligt bra nu, kan jag säga... Har lyckats att få dem integrerade med frontarna på ett sådant sätt att de inte "hörs" som externa enheter. De adderar bara det som golvarna inte riktigt förmår och påverkar inte golvarnas i övrigt ljuvliga spelstil, snarare tvärt om. Mycket bra subbar till synnerligen vettigt pris. Nu har jag ju inte testat de subbar jag från början varit inställd på att införskaffa, nämligen AV S-sub Avantgarde men i nuläget känns det inte motiverat att lägga 44 lök på sådana.

#117

Postad 21 oktober 2009 - 11:48

Log1N
  • Log1N
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Då får man väl säga grattis till dig då ben.

Skönt å slippa lägga ut 44 tusen på något man visst kunde få för 10.

Hmmm blir mer och mer sugen på en sådan här skapelse. Inte jätte roligt att köra med 5.0 som jag gör nu.

#118

Postad 21 oktober 2009 - 12:10

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Då får man väl säga grattis till dig då ben.

Skönt å slippa lägga ut 44 tusen på något man visst kunde få för 10.

Hmmm blir mer och mer sugen på en sådan här skapelse. Inte jätte roligt att köra med 5.0 som jag gör nu.

Thanks, man! Visst är det skönt att "spara" 34 000... :angry: Jag skulle inte tveka att skaffa denna sub om jag var i dina kläder. 5000 är ruggigt prisvärt! Den ansågs ju som en vinnare även för 10k i testerna.

#119

Postad 21 oktober 2009 - 12:17

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

min är beställd nu...
hoppas nu att den är så där bra som man tror och hoppas...
men kan den ge en sub för över 2000 pund en match då lär den fan va ett mästerverk för 4700:-
får den väl imorn får jag hoppas ska bli skoj att leka med den lite...
den ska spela ihop med ett par canton ergo rcl samt centern och sateliterna

olidligt att vänta den som väntar på.... väntar alltid för länge =)

Nå? :angry:

Kanske lite väl ivrig, du måste ju få komma hem och packa upp den innan du kan ge någon kommentar... Skriv in så fort du har några intryck att förmeda. Glöm heller inte bort att några dagars spelande gör gott för prestandan.

#120

Postad 21 oktober 2009 - 14:13

ronkan
  • ronkan
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Nå? :angry:

Kanske lite väl ivrig, du måste ju få komma hem och packa upp den innan du kan ge någon kommentar... Skriv in så fort du har några intryck att förmeda. Glöm heller inte bort att några dagars spelande gör gott för prestandan.


tjoo igen har lyssnat på den lite redan och det lilla gav mersmak om man säger så....
den ligger på posten nu å väntar ska hämta den senare idag...
japp självklart så lär den spelas in innan den börjar låta som den skall...
hoppas bara inte den är lika seg å spela in som mina canton ergo rcl tog fan år att spela in...
men dom är nog värst av alla när det gäller inspelning

#121

Postad 21 oktober 2009 - 16:18

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Det funkar ju som så att om du har en delning vid 80hz så är det alla frekvenser under 80hz som basen hanterar.

Och en 5 db ökning vid tex 35hz som movie läget ger är något de gör för att boosta upp tex explosioner och annat som förekommer i filmer.

Något som jag själv tycks vara onödigt då man brukar ju sträva efter en så rak frekvensgång som möjligt i hela registret. Dock om man har en -5 db dipp i sitt rum vid just 35hz så är det ju perfekt, men tyvärr brukar man ju inte förbetämma vart dippar och toppar i rummet ligger utan att jobba mycket med akustiken i rummet.


Jag har svårt att höra hur bra mina frontar arbetar med basen, vid vilka frekvenser osv dom arbetar. Jag har ett canton system, små högtalare, en stor center och AB3, jag har kört autokalibrering, då med basen avstängd för förstärkaren sänker den alldeles för mycket annars, och jag tycker det låter bra. Jag har ingen aning om hur jag ska ställa in mer, för hur det låter nu tycker jag duger..

#122

Postad 21 oktober 2009 - 18:46

Log1N
  • Log1N
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Ronkan köpte du din ab3 på MM och i så fall vilket ?

#123

Postad 21 oktober 2009 - 19:52

ronkan
  • ronkan
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0

Ronkan köpte du din ab3 på MM och i så fall vilket ?



tjena tanken va att jag skulle köpa dom där men dom hade fortfarande 10k priset...
dom höll på höra sej för om dom oxo kunde sänka priset...
detta va i Valbo köpstad...

jag klarade inte av att vänta så jag beställde från fyndborsen 4700:- + 200 i frakt...
ojojoj vilken snabb leverans beställde och betalade 13:30 fick den 16:00 dagen efter =)

är nu uppackad och håller på spelar in den för fullt.. gnidit igenom 3 skivor en så länge men redan ur kartong så låter det finfint...
men avgrundsbasen får man nog vänta på tills den är riktigt inspelad och man har ställt in den ordentligt

Redigerat av ronkan, 21 oktober 2009 - 21:38.


#124

Postad 22 oktober 2009 - 21:14

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Innebär det att om man har en delning på 80Hz, så kommer basen börja arbeta så fort ljudet går under denna frekvens eller hur fungerar det?

Jag har baselement i mina frontar, men när jag sätter på basen kopplar förstärkaren automatiskt ur baselementen i mina frontar och när jag stänger av basen så sätts dom på. Vet inte om man kan ändra detta. Vid vilka frekvenser anser ni att man behöver basljud?

Och med vilka inställningar kör ni Exakt, när ni kör basen med film(equalizer, delning, branthet osv)?

#125

Postad 22 oktober 2009 - 21:33

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0

Jag har baselement i mina frontar, men när jag sätter på basen kopplar förstärkaren automatiskt ur baselementen i mina frontar och när jag stänger av basen så sätts dom på. Vet inte om man kan ändra detta. Vid vilka frekvenser anser ni att man behöver basljud?


Om stärkaren är inställd på front: small så kommer den att skära av basen från delningsfrekvensen och neråt. Testa att ställ in front: large så kommer båda att spela.

Citerar ur en annan tråd om inställningarna...

Ok, mina anvisningar gällde för 5.1 eller 7.1. Glöm ljudtrycksmätaren :)

Ska du köra subbarna i en vanlig två kanal uppsättning skulle jag göra så här:
1. Ställ brytfrekvensen på subbarna med lite överlappning mellan frekvenserna. Går dina golvare rakt ner till 40 Hz ställ subbarna på 60 Hz t ex.
2. Börja med fasen på 0, och volymen på t ex "9"
3. Kör en låt med mycket och bra bas, t ex Massive Attack "Angel" är en av det bästa låtar jag vet för att ställa in subbar.
4. Låter det som en enhet? Inga eftersläpningar? Då har du gjort rätt. Gör det inte det får du laborera med volymen och i värsta fall med fasen och placeringen också.
5. Stäng av subbarna när du tycker att det låter bra. Saknar du dem? Bra då är det som det ska...dvs de ska bara märkas när du stänger av dem. När de är på ska det vara så naturligt som möjligt...lite svårt att förklara men jag hoppas att du kan förstå :)



#126

Postad 22 oktober 2009 - 22:12

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Hahaha, sitter i lyssninsposition och avnjuter Damien Rice "Sleep don't weep", spår 10 på utmärkta "9". Köp, boys (and girls)! Lugn låt med fantastisk atmosfär och mycket luft kring instrumenten. Och vilken ###### sång!!! Rösten är fullständigt fokuserad och nästan helt utan effekter. Så nära att man ryser. Så här ska det låta! Skakar bra om lågbasen i soffan. ******** vad bra det låter just nu. Hustrun är i sovrummet en våning ner med stängd dörr till sovrumsavdelningen och äldsta dottern ligger i sin säng i rummet intill lyssningsrummet och tyckte att jag spelade för svagt för några minuter sedan. Det tycker hon inte längre... :)

Kommer inte att byta subbar i första taget, kan jag säga...

God natt, folks!

#127

Postad 23 oktober 2009 - 18:14

Unregisteredd4fdc3e6
  • Unregisteredd4fdc3e6
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Hahaha, sitter i lyssninsposition och avnjuter Damien Rice "Sleep don't weep", spår 10 på utmärkta "9". Köp, boys (and girls)! Lugn låt med fantastisk atmosfär och mycket luft kring instrumenten. Och vilken ###### sång!!! Rösten är fullständigt fokuserad och nästan helt utan effekter. Så nära att man ryser. Så här ska det låta! Skakar bra om lågbasen i soffan. ******** vad bra det låter just nu. Hustrun är i sovrummet en våning ner med stängd dörr till sovrumsavdelningen och äldsta dottern ligger i sin säng i rummet intill lyssningsrummet och tyckte att jag spelade för svagt för några minuter sedan. Det tycker hon inte längre... :D

Kommer inte att byta subbar i första taget, kan jag säga...

God natt, folks!


Säger bara detsamma fan har knappt spelat nåt med den än, är redan kär hehe.... Funderar på att beställa nåra Black Diamond V.2 dom är prisvärda nu ... Sitter med ett par gamla Audio Pro Image. Att en schysst subwoofer gjorde såååå mycke på det totala!!! Satt med en billig ja vad den nu heter kostade ny runt 1500:-....

Nej dax att leka med alla inställningar och pilla vidare :D... Btw vad kör ni för inställningar på subben när ni kollar film ? Å kör ni med LFE eller Line in ingångarna och en split? Sitter med en Onkyo 605:a...

#128

Postad 23 oktober 2009 - 22:50

ronkan
  • ronkan
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
haha detta känns nästan löjligt bra...
har haft 3-4 subbar tidigare iofs inte i denna klass men endå och aldrig blivit riktigt nöjd och strulat och ställt in massor med timmar utan att bli riktigt nöjd...
och så packar man upp denna som som spelar skjortan av allt jag tidigare lyssnat på å det utan att ställa in den ens och inte många timmars inspelning heller...
smälter ihop med övriga högtalare otroligt bra står innanför höger front och delar den vid 60hz kanske ska dela den lägre endå har inte provat så mycket ennu...
men kan bara tänka mej hur bra detta kommer att bli efter man tweakat den till 100% och spelat in den ordentligt... mina canton ergo rcl spelar ruggigt tungt och djupt själva med 2x200 watt steg men endå gav denna sub det där lilla extra...
och det bästa av allt är att annars så brukar subbor kunna låta entonigt/tråkigt eller hur man ska förklara det men med denna får jag fram bra mycket mer nyanser en jag är van med...

har även köpt en marantz 4003 reciver idag som jag tänkte ha som försteg ett tag...
har inte råd med ett nytt bioförsteg för tillfället dom är så dyra...
enda recievern jag hittat under 6-8k tror jag med pre out på alla kanaler...
fick den för 2990:- på mediamarkt vilket verkar vara ett riktigt kap...
kommer då även att få ut dolby true hd och dts hd 7,1 genom lpcm från ps3 så nu lär man ju köpa nån riktigt bra live konsert och spela å låta subben få jobba ordentligt...
men kopplar nog in den imorn å testkör hoppas att ljudet faller mej i smaken...
cantonarna är grymt kräsna när det gäller förstärkeri

Redigerat av ronkan, 23 oktober 2009 - 23:07.


#129

Postad 24 oktober 2009 - 01:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Kul att ni är nöjda, låter som att detta är en riktig höjdar subb ! :D

#130

Postad 25 oktober 2009 - 20:59

Franke73
  • Franke73
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Blir inte riktigt klok på alla inställningar på subben(är som sagt relativt ny på slope o.s.v).

Inställningar i nuläget:
Crossover: 70hz
Slope: 36db
Subsonic: 20hz
Bass EQ: 35hz , Q 2 , +2db
Phase: 0

Kör nu +-0db ut på Onkyo´n på subben.
Resterande speakers står på ca -8db, allt enl. Audyssey (som satte subben på -10db).
Men då tappar jag signalen till subben hela tiden...

Uppsättning just nu:
Audio Pro Black Diamond V2
Audio Pro Black Pearl V2
Audio Pro Black Vector V2
Onkyo 607

Synpunkter någon?

Redigerat av Franke73, 25 oktober 2009 - 23:37.


#131

Postad 26 oktober 2009 - 00:18

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Förstod inte riktigt. Vilken volym har du på basen, för jag antar att du reglerar direkt på basen eftersom du skrev att subbutgången på färstärkaren står på +-0dB ?

#132

Postad 26 oktober 2009 - 07:29

Franke73
  • Franke73
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Förstod inte riktigt. Vilken volym har du på basen, för jag antar att du reglerar direkt på basen eftersom du skrev att subbutgången på färstärkaren står på +-0dB ?

Precis.
Volymen på subben vid filmtest igår låg på -5db, och det fungerade bra tyckte jag.
Målet är väl att försöka få den att "försvinna".

Värt att tilläggas är att subben inte står på en optimal plats... bakom soffan... finns ingen annan lösning i nuläget tyvärr med rummets uppbyggnad...

#133

Postad 26 oktober 2009 - 12:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Blir inte riktigt klok på alla inställningar på subben(är som sagt relativt ny på slope o.s.v).

Inställningar i nuläget:
Crossover: 70hz
Slope: 36db
Subsonic: 20hz
Bass EQ: 35hz , Q 2 , +2db
Phase: 0

Kör nu +-0db ut på Onkyo´n på subben.
Resterande speakers står på ca -8db, allt enl. Audyssey (som satte subben på -10db).
Men då tappar jag signalen till subben hela tiden...

Uppsättning just nu:
Audio Pro Black Diamond V2
Audio Pro Black Pearl V2
Audio Pro Black Vector V2
Onkyo 607

Synpunkter någon?



Bara generella tipps som jag tycker du ska testa:
Skippa subsonic helt, behåll delningen men testa även att öka delnignen till 48dB/Okt, testa att sätta subbarna/subben på pre-mane out i stället (om din recivar har detta, det hoppas jag, annars är det otroligt synd... :P ) så att du inte använder reciverns delning till subben.
Ställ övriga högtalare på smal (eller om du har möjlighet, så till delning på 80Hz) och dela sedan även subben/subbarna vid 80Hz.
Ta bort Bas-eq till att börja med och ställ Q på 0,5-0,7 (mellan). har du subben stående någonstans mellan frontarna så testa med 0* på fasen först, har du den någonstans vid sidan av/utanför frontarna så ställ den på 180* (detta är bara något som jag själv personligen har märkt brukar vara "rätt", men har naturligtvis sina undantag :) )
Qvärdet kan du sedan kompencera med för om du känenr att du får en puckel eller en grop vid delningsfrekvensen, dock så borde du inte få det så lätt med dena branta delnignen. du höjer q värdet (>0,5-0,7) om du har en puckel och tvärt om för att kompensera en grop (<0,5-0,7).

Gör du dessa förändringar så skulle jag sätta en tia på att du får ut klart mer väljud för pengarna!
Och förhoppningsvis så slipper du ditt problem :P

lycka till !

mvh//David

#134

Postad 26 oktober 2009 - 16:19

Franke73
  • Franke73
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

...
Gör du dessa förändringar så skulle jag sätta en tia på att du får ut klart mer väljud för pengarna!
Och förhoppningsvis så slipper du ditt problem :)

lycka till !

mvh//David

Stort tack David!
Blir att labba ikväll efter jobbet.

#135

Postad 26 oktober 2009 - 18:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Kör hårt och se vad du tycker :)

#136

Postad 26 oktober 2009 - 18:47

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Precis.
Volymen på subben vid filmtest igår låg på -5db, och det fungerade bra tyckte jag.
Målet är väl att försöka få den att "försvinna".

Värt att tilläggas är att subben inte står på en optimal plats... bakom soffan... finns ingen annan lösning i nuläget tyvärr med rummets uppbyggnad...


Får du någon bas överhuvudtaget om du har +-0dB på subutgången och -8 på basens volym, låter märkligt enligt mig. När jag spelar film har jag antingen +16 på basen eller +5dB på förstärkaren(då noll 0dB på basens egna volym)

#137

Postad 26 oktober 2009 - 23:34

Franke73
  • Franke73
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
iom att jag hade -9db på resterande speakers och subben på +-0 på förstärkaren, blev resultatet att jag fick ordentligt med bas ändå. Har dock satt alla speakers på +-0 på förstärkaren nu.
Så jag håller på att labba med resterande inställningar på subben.
Dock verkar det som om placeringen av subben i nuläget är totalt fel(vilket jag redan visste)...
men rummets utformning gör det omöjligt att placera subben någon annanstans än bakom soffan..
och då får den spela för ett alldeles för stor utrymme, + avsaknad av ett hörn att stå i...
mer labbande återstår...

just nu släpper jag genom "lite" bas på frontarna och låter bara subben fylla upp, istället för att låta subben köra all bas för sig själv.

#138

Postad 27 oktober 2009 - 20:23

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
slänger in en fråga angående min andra bas, Ace Bass 2. Spelade lite musik idag, lyssnade på låtar med snabba och ganska kraftiga basfrekvenser. Jag mixtrade lite och testade, och när jag drog ner "low pass frequency" till 50Hz, så blev basen otroligt seg, man hör i musiken att basljudet borde vara där, men uppkommer halvsekunden senare, sen drog jag upp den till 100Hz, då var den rapp och hann med hela tiden. Varför är det så, kan någon förklara lite vad delningsfrekvens innebär, för det är väl det "low pass frequency" är?

:)

#139

Postad 27 oktober 2009 - 22:05

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Subbarna på plats och hyfsat inspelade/intrimmade... (Ska bara upp med ett par absoflex-tavlor under småhögtalarna, förmodligen i samma färg som tapeten. Förutom förbättrad akustik så döljs även de fula, vita kabellisterna.) Vad tycks?

Bifogad fil  tv_kanalsetup.jpg   69,98K   2 Antal nerladdningar

#140

Postad 27 oktober 2009 - 22:19

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

slänger in en fråga angående min andra bas, Ace Bass 2. Spelade lite musik idag, lyssnade på låtar med snabba och ganska kraftiga basfrekvenser. Jag mixtrade lite och testade, och när jag drog ner "low pass frequency" till 50Hz, så blev basen otroligt seg, man hör i musiken att basljudet borde vara där, men uppkommer halvsekunden senare, sen drog jag upp den till 100Hz, då var den rapp och hann med hela tiden. Varför är det så, kan någon förklara lite vad delningsfrekvens innebär, för det är väl det "low pass frequency" är?

:)

Baskaggar som ger den där punchiga magtraktsbasen, ligger högre upp än 50 Hz (ca 60-80Hz). Det är från och med dessa frekvenser som basen brukar upplevas som "snabb". Lägre frekvenser är egentligen inte "snabba". Förmodligen är det därför du uppfattar återgivningen från dina basar som snabbare, då de tar hand om frekvenser så högt upp som 100 Hz. Nackdelen med en så pass hög delning, är att subbarna blir lättare att detektera placeringen av, d.v.s. det är enklare att höra varifrån sub-ljudet kommer. De blir mer placeringskänsliga och därmed svårare att integrera med övriga högtalare i systemet.

#141

Postad 27 oktober 2009 - 22:22

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Ojoj, riktigt fint bensnake, riktigt fint! varför två stora frontar och 2 små eller ser jag fel? Lägg upp en bild med högre upplösning så man verkligen kan inspektera ! :)

Redigerat av suffix, 27 oktober 2009 - 22:23.


#142

Postad 27 oktober 2009 - 22:28

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Baskaggar som ger den där punchiga magtraktsbasen, ligger högre upp än 50 Hz (ca 60-80Hz). Det är från och med dessa frekvenser som basen brukar upplevas som "snabb". Lägre frekvenser är egentligen inte "snabba". Förmodligen är det därför du uppfattar återgivningen från dina basar som snabbare, då de tar hand om frekvenser så högt upp som 100 Hz. Nackdelen med en så pass hög delning, är att subbarna blir lättare att detektera placeringen av, d.v.s. det är enklare att höra varifrån sub-ljudet kommer. De blir mer placeringskänsliga och därmed svårare att integrera med övriga högtalare i systemet.


Ja okej. Om man sätter sina frontare på säga 50Hz, och subben på 80Hz, innebär det då att Frontarna slutar arbeta när frekvenserna kryper lägre än 50Hz eller hur fungerar det, är mycket osäker på detta.

hur löser man ett "eftersläpnings" problem, utan att förstöra subbens "okända" plats i rummet?

Redigerat av suffix, 27 oktober 2009 - 22:32.


#143

Postad 27 oktober 2009 - 22:34

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Ojoj, riktigt fint bensnake, riktigt fint! varför två stora frontar och 2 små eller ser jag fel? Lägg upp en bild med högre upplösning så man verkligen kan inspektera ! :)

Thanks, man! Småhögtalarna samt den lilla centern är bara för TV-ljudet och har alltså inget med tvåkanalssystemet att göra. Bakom luckan i stereobänken finns försteget till tvåkanalsanläggningen samt en gammal bioreceiver och DVD-recorder med hårddisk för TV-ljudet. Internljudet i Samsungs plasmor är under all kritik, går inte ens att kolla Aktuellt med behållning... :blush:

Jag ska lägga upp fina bilder på all elektronik i hela huset i mitt kommande galleri. Ska bli kul att fixa och trixa med.

Ja okej. Om man sätter sina frontare på 80Hz, samt även basen, innebär det att basen tar alla frekvenser upp till 80Hz samtidigt som frontarna gör detsamma?

hur löser man ett "eftersläpnings" problem, utan att förstöra subbens "okända" plats i rummet?

Delar du basen vid 80 Hz och dina frontar vid samma frekvens, innebär det att frontarna tar hand om alla frekvenser över 80 och subben alla frekvenser över 80. Delning vid 80 anses av många som optimalt och är också THX-standard. Du borde inte få några "släpande" effekter vid denna delning om subben håller god klass.

#144

Postad 27 oktober 2009 - 22:43

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Ja okej. Om man sätter sina frontare på säga 50Hz, och subben på 80Hz, innebär det då att Frontarna slutar arbeta när frekvenserna kryper lägre än 50Hz eller hur fungerar det, är mycket osäker på detta.

hur löser man ett "eftersläpnings" problem, utan att förstöra subbens "okända" plats i rummet?

Såg inte din edit men ja, så funkar det. Alla frekvenser under 50 "beskärs" redan i receivern så att högtalarna endast får frekvenser över 50 HZ skickade till sig. Jag kör mina Avantgarde fullrange och delar subbarna vid 60 Hz och det fungerar mycket bra hos mig. Testade att dela vid 80 men det blev inte bra, upplevde en kaka på kaka-effekt trots att jag labbade med såväl filterbranthet, fas och Q-värde. Du får pröva dig fram och se vad som låter bäst, helt enkelt.

Redigerat av bensnake, 27 oktober 2009 - 22:49.


#145

Postad 27 oktober 2009 - 22:53

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Bra då vet jag, ska nu fortsätta trixa ! :)

slänger in en annan fråga. Filtrets branthet, jag har brantheten på 36dB. Vad gör denna inställning? Förlåt för okunskapen

Redigerat av suffix, 27 oktober 2009 - 23:01.


#146

Postad 27 oktober 2009 - 23:23

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Bra då vet jag, ska nu fortsätta trixa ! :)

slänger in en annan fråga. Filtrets branthet, jag har brantheten på 36dB. Vad gör denna inställning? Förlåt för okunskapen

Brantheten ska generellt vara så hög som möjligt. Ju brantare man delar, desto mer undertrycker man responsen från subben vid högre frekvenser. De "pucklar" eller "dippar" som kan uppstå vid delningsfrekvensen, kan man kompensera med Q-värdet. Vid "dipp"; sänk Q-värdet. Vid "puckel"; höj Q-värdet.

PM:a DVD:ai för en lektion i filterbranthet... Det gjorde jag och han svarar mycket utförligt. :lol:

#147

Postad 27 oktober 2009 - 23:26

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Tycker din förklaring var utförlig nog :)

#148

Postad 28 oktober 2009 - 09:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
eftersom frågan är uppe så tar jag mig friheten att klippa in en del av det som jag sa till Bensnake via PM här nedan:

"Jo, brantheten ska rent generellt vara så hög som möjligt, varför dom ens har 12 och 24dB/okt som valmöjlighet är mig en gåta då det är 36 och 48 som gäller om dom finns till hands, man vill få en så välmatchad överföringsfuntion mellan subbasar och toppar/frontar som bara möjligt och det uppnår man med hög branthet.
Du vet ju att ju brantare man delar ju mer undertrycker man responsen från subben vid högre frekvenser.
T.ex. delar du vid 70Hz (som du gör nu) och delar med 36dB/okt så betyder det att vid 140Hz så har du dämpat signalen med 36dB. dock så infaller det ett -3dB extra då delningen fungerar så att vid den delningsfrekvens du ställer in så har responsen hunnit falla med 3dB.
Så vid 140Hz så har du alltså en undertryckning av responsen från subben med 40dB vilket är väldigt bra och närmast idealisk om du ska kombinera denna med toppar som du alltså delar också vid fast med ett högpassfilter vid 70-80Hz. Just på grund av hur överföringsfuntionen ser ut hos en sluten låda, denna har 3e ordningens branthet = 24dB/okt i branthet faller den av, man brukar då dela denna med 1a ordningen 6dB/Okt till så får man 36dB / Okt och därmed en perfekt 36dB mot 36dB kombination.
Dock så finns det inga absolut regler för hur man "ska göra" utan det är testa som gäller och anpassa delningen till dom komponenter som man har anläggningen bestående av, och då såklart högtalarnas fasförhållanden till varandra.
I ditt fall så kan det vara 36 eller 48dB/okt, jag skulle utgå från 36 och sedan testa 48dB/okt för det har också med att göra hur subben och dina frontar spelar i förhållande till varandra i den akustiska fasen.
Betyder att: du kan få en dipp eller en puckel vid delnignen om du missanpassar, och i färsta fall om du delar för högt upp i frekvens (över85-90Hz) så kan du få en dålig överföringsfuntion. Betyder att du lättare hör vart subben står eller att ljudet blir "o-sammanhängande" som att man hör att det är subbar inkopplade "på något sätt" (kanste du varit med om och förstår hur jag menar?! :) ) även om man inte "hör vart dom står" man får inte en homogen ljudupplevelse och just detta är otroligt vanligt och något som folk inte tänker på. Inte för en dom verkligen hör en uppsättning som inte alls har dessa problem, då vill man inte gå tillbaka :D
Gällande puckel eller dal vid delningsfrekvensen så är detta något som du just kan kompencera för till viss del med Q-filtret på subben, har du en dal vid delningen så sänk Q och har du en puckel så höj Q så jämnar så kan du jämna ut det hela.
Dock så ändrar detta inte den akustiska fasen och om man delar för högt och inte subben lirar i perfekt "harmoni" med frontarna så kommer det inte att bli bra hur man än gör.
Därför som 80Hz är "det bästa" när man delar båda subben och frontar, medan när man "bara" delar subben så kan (50)60-80Hz fungera bra, under 60Hz så har jag för mig att våran detektionsförmåga för missanpassningar i akustisk fas, återigen ökar och det blir alltså känsligt igen att dela där nere (på samma sätt som att dela över 85-90Hz) om man inte har väldigt bra match mellan subbarna och frontarna i akustisk fas även där.

Hoppas du blev lite klokare på detta, för detta är inget lätt område och jag har mina "luckor" även jag här, men detta är jag dock väldigt säker på... :D

sammanfattning: alltså, du bör dela 36 eller 48dB/okt och testa dig fram (också mäta egentligen..) till det som är bäst, Q värdet ställer du helt beroende på hur subben och dina frontar sammarbetar vid delningsområdet. Tilläggas ska också att ju brantare du delar subben ju mindre problem med du med denna "synkning" i området >70Hz (eftersom du delar där) och mindre risk för en grop eller puckel.
Dock så kan du får leka med fasomkopplaren för att få till det rätt !

Det finns en liten "regel" för hur man kan utgå, om du har subbarna på utsidan av frontarna så börja med att köra 180* och har du dom innanför frontarna så börja med 0*
Men detta är bara en väldigt "o-generell" tum regel som du inte ska ta som något absolut sant, utan bara något som jag märkt att det brukar "kunna vara så"... :P

Och sorry för den dåliga grammatiska kvaliteten på detta PM, jag sitter på jobbet och då måste fingrarna gå fortare än hjärnan för att man inte ska få sura miner av kolegorna.... :D "


Edit: kan tillägga att om du delar subben vid 80Hz (kan vara 50-60 eller 70Hz också, jag bara tar ett värde ur luften) och inte delar frontarna vid samma frekvens så kommer ju subben och frontarna att försöka att spela samma signal under 80Hz. Detta kan fungera väldigt bra, men också blir ritkigt dåligt (läs olinjär respons) som följd av deras olika fasbetenden.
Om Subben har en viss fagång och frontarna en annan, och dessa ska spela samma signal, då kommer subben och frontarna att vid vissa frekvenser att mer eller mindre "ta ut varandra" och du får en grop, vid andra frekvenser så sker kanske det omvända och dom förstärker varandra. Detta är en av anledningarna till varför man egentligen alltid ska dela även frontarna om man har subbar, och även för att man vinner en del i ljudtryckskapacitet i dom flesta fall (man avlastar frontarna) och även steget till frontarna avlastar man betydligt !

Detta problem ska dock inte överdrivas, i många fall så märks det inte alls och har man dessutom flera subbar så blir problemet mindre också :lol:

Hur som helst, om vi nu tänker oss att vi delar subben vid 60Hz och frontarna kör vi "hela vägen ner" och att dom råkar ha en bra matchad akustisk fas. frontarna presterar bra ner till 45Hz med en fri placering ut i rummet säger vi, då kommer ju subben + frontar att resultera i en höjning runt 45-60Hz och denna höjning kan man då kompencera med att höja Q värdet så att responsen runt delningen tappar i amplitud.

Redigerat av DVD-ai, 28 oktober 2009 - 09:31.


#149

Postad 28 oktober 2009 - 12:25

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
K

Redigerat av suffix, 24 december 2014 - 18:20.


#150

Postad 28 oktober 2009 - 13:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Utförligt svar. tackar så väldigt!

Jag kör nu med golvare, men tidigare hade jag små canton högtalare, och dom har ju inget mellanregister/bas att tala om. Spelar det då roll vilken frekvens man delar dom små högtalarna, eller kan man lika gärna köra fullrange, detta med delning har väl egentligen bara med dom lägre frekvenserna att göra, 100-20Hz (sen är jag inte helt 100 på om det är vid 10Hz som frekvenserna kallas låga eller om dom kallas låga vid 10KHz)

Kör du med små stativare, finns det ingen större anledning att INTE dela, skulle jag vilja säga. Även om vissa stativare är specade rätt lågt, faller de ofta rätt kraftigt i ljudtryck (dB) i de lägre registren och den bas som finns, kan en sub ta hand om betydligt bättre. Dela vid 80, även om stativarna går lägre. De kommer att spela renare och högre.

Ju lägre frekvens (= färre antal svängningar per sekund) desto lägre ton. 10 Hz innebär alltså att ljudvågorna "svänger" 10 ggr/s, vilket är väldigt lite (vår hörsel kan inte uppfatta ljudvågor lägre än 20 Hz, däremot kan de upplevas rent kroppsligen men alltså inte HÖRAS). 10 kHz (10 kilohertz, alltså 10 000 Hz, alltså 10 000 svängningar per sekund) är en hög ton (vår hörsel kan höra toner upp t.o.m. 20kHz, dock faller denna förmåga med ökande ålder...).

Redigerat av bensnake, 28 oktober 2009 - 13:32.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.