Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad skall jag välja? Bitstream eller PCM?

124 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 december 2007 - 23:59

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis köpt en ny Toshiba HD Ep35 men jag har en något äldre förstärkare som inte har HDMI. Jag kan ställa in så HD DVDn matar ut PCM eller Bitstream. Vad får jag bäst ljud med? Jag har en Denon 3805 och mellan den och HD DVDn så kör jag för tillfället optisk kabel.

Tacksam för svar!

#2

Postad 20 december 2007 - 00:03

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
För att du skall få ut HDljuden måste du köra PCM via de analoga utgångarna på HDDVD och sedan in i de anaoga 7.1 ingångarna i recivern. Då fixar HDDVD uppackinging av ljudet och skickar via pcm till din reciver.

Du lär också behöva 8 st bra RCA kablar till ända målet.....eller 6 om du bara kör 5.1

#3

Postad 20 december 2007 - 01:04

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Alltså det är ingen PCM signal som går ut via dom analoga 5.1 utgångarna utan det är en rent analog signal.
Färdigt avkodad av Spelaren. PCM kan endast skickas via HDMI/Coaxial/TOS och att skicka PCM via TOS/Coaxial är ingen bra ide för då får man bara ut 2 kanal.

#4

Postad 20 december 2007 - 11:08

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Med andra ord (en summering): Inget av det! Det du kan göra är att skicka ut Dolby Digital el DTS via optiska kabeln eller koppla analogt via de analoga utgångarna.

#5

Postad 20 december 2007 - 21:13

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Tackar för svaren!

#6

Postad 21 december 2007 - 00:14

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Alltså det är ingen PCM signal som går ut via dom analoga 5.1 utgångarna utan det är en rent analog signal.
Färdigt avkodad av Spelaren. PCM kan endast skickas via HDMI/Coaxial/TOS och att skicka PCM via TOS/Coaxial är ingen bra ide för då får man bara ut 2 kanal.


Självklart! PCM är en digital tolkning av en analog signal...och de är därför de kan skickas i den digitala HDmi sladen eller toslink/coax.
Jag skrev utan att tänka..... borde veta bättre än att skriva när man halvsover...dock gör jag de igen nu.. :)

Redigerat av Jokkmokksjocke, 21 december 2007 - 00:26.


#7

Postad 26 december 2007 - 18:33

groove
  • groove
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Alltså det är ingen PCM signal som går ut via dom analoga 5.1 utgångarna utan det är en rent analog signal.
Färdigt avkodad av Spelaren. PCM kan endast skickas via HDMI/Coaxial/TOS och att skicka PCM via TOS/Coaxial är ingen bra ide för då får man bara ut 2 kanal.


Självklart! PCM är en digital tolkning av en analog signal...och de är därför de kan skickas i den digitala HDmi sladen eller toslink/coax.
Jag skrev utan att tänka..... borde veta bättre än att skriva när man halvsover...dock gör jag de igen nu.. :)


Finns det någon guide här hur man kopplar PCM från BD eller HD DVD spelaren in i AV recivern? Får inte min att funka med PCM Spelaren har ju 5.1 analoga RCA utgångar medans man har 7.1 system på AV..Hur ska allt kopplas in korrekt?
Någon som kan förklara detaljerat hur man ska koppla in allt? Har en Pioneer AV reciver 2016.

#8

Postad 26 december 2007 - 20:28

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
PCM skickar du via hdmi eller coax/optiskt.

#9

Postad 27 december 2007 - 09:30

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
En del brukar splita signalen så att du får ut ljud i alla bakkanaler.

Vad gäller PCM måste din reciver kunna ta emot detta via HDMI. Men om du kör analogt som du nu säger så skall det komma ljud.
Du kanske behöver väl ställa in recivern på att spelaupp multikanals analog in.

#10

Postad 02 januari 2008 - 17:55

Unregistered64250551
  • Unregistered64250551
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Vänta, nu hänger jag inte med... Kan man få ut HD-ljud genom att köra 5.1 analogt ut på spelaren till Stärkaren eller inte?

#11

Postad 02 januari 2008 - 18:25

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Vänta, nu hänger jag inte med... Kan man få ut HD-ljud genom att köra 5.1 analogt ut på spelaren till Stärkaren eller inte?

Förutsatt att spelaren kan avkoda HD-ljudet och den har analoga 5.1-utgångar så är det inga problem med att få ut HD-ljudet.

#12

Postad 02 januari 2008 - 19:20

Unregistered64250551
  • Unregistered64250551
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Vänta, nu hänger jag inte med... Kan man få ut HD-ljud genom att köra 5.1 analogt ut på spelaren till Stärkaren eller inte?

Förutsatt att spelaren kan avkoda HD-ljudet och den har analoga 5.1-utgångar så är det inga problem med att få ut HD-ljudet.

Vilka spelare klarar av denna avkodning då?
- Kan man då få ut samtliga HD-ljud? Eller bara vissa?

#13

Postad 03 januari 2008 - 12:32

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

Vänta, nu hänger jag inte med... Kan man få ut HD-ljud genom att köra 5.1 analogt ut på spelaren till Stärkaren eller inte?

Förutsatt att spelaren kan avkoda HD-ljudet och den har analoga 5.1-utgångar så är det inga problem med att få ut HD-ljudet.


Det behöver väl den inte göra? Om du har en blu ray-spelare eller HD-DVD som klarar att internt avkoda HD ljuden kan du, om den har analoga utgångar, koppla till en förstärkare analogt 5.1 vilket dåblir att ljudet kommer som PCM till förstärkaren och i detta fallinte behöver avkoda några ljud utan baraskicka vidare PCM ljudet till högtalarna. Eller har ja missat nått?

#14

Postad 03 januari 2008 - 15:29

bjornf
  • bjornf
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0
PCM = Digital

Enligt Wickipedia:
"Pulskodsmodulering, PCM, (en: pulse code modulation), är en digital representation av en analog signal där omfattningen av signalen samplas i regelbundna intervaller och översätts sedan till symboler inom den digitala koden. Den analoga signalerna omvandlas till digital i en sk sändare och signalen översättes sedan igen i en mottagare.

Spänningen i varje sample beskrivs med 7 databitar (128 spänningsnivåer), det krävs också en databit utöver dessa sju, som används för polaritet alltså plus eller minus. Dessa 128 nivåer är olika stora beroende på amplitud, mindre vid låg amplitud och större vid hög amplitud. Detta ger bra återgivning, även vid de svaga ljuden/signalerna.

PCM används exempelvis inom digital telefoni och är även vanligt inom DAT- och CD-spelare."

DVS. PCM är tvåkanals digitalt ljud som kan avkodas med en vanlig DAomvandlare så länge samplingsfrekvens och bitrate är inom rätt nivå för DAomvandlaren , typ 16bitar/ 44,1 Khz för cd.

Står mycket mera på den engelska varianten, bla lite om blu-ray.

#15

Postad 03 januari 2008 - 18:11

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Vänta, nu hänger jag inte med... Kan man få ut HD-ljud genom att köra 5.1 analogt ut på spelaren till Stärkaren eller inte?

Förutsatt att spelaren kan avkoda HD-ljudet och den har analoga 5.1-utgångar så är det inga problem med att få ut HD-ljudet.


Det behöver väl den inte göra? Om du har en blu ray-spelare eller HD-DVD som klarar att internt avkoda HD ljuden kan du, om den har analoga utgångar, koppla till en förstärkare analogt 5.1 vilket dåblir att ljudet kommer som PCM till förstärkaren och i detta fallinte behöver avkoda några ljud utan baraskicka vidare PCM ljudet till högtalarna. Eller har ja missat nått?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du förklara en gång till?

#16

Postad 03 januari 2008 - 21:10

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Okej ska försöka. För att få ut HD-ljuden så behövs antingen att förstärkaren kan avkoda ljuden och spelaren kan skicka dem som bitstream till förstårkaren via en HDMI kabel eller så kan man kan göra så att spelaren avkodar ljudet själv för att sen skicka det vidare till förstärkaren som rent ljud, alltså redan "uppackat".

Det senaste går även att göra om du har en förstärkare som inte kan packa upp eller läsa de senaste ljuden. Men då om du istället kopplar analogt, alltså en kabel för varje högtalare från spelaren till förstärkaren och spelaren du använder packar upp ljudet själv, skickar vidare ljudet via de analoga kablarna som vanligt ljud (redan avkodat/uppackat) så funkar det att få ut HD-ljud fast man inte har en HD förstärkare. Med analogt ljud behövs som sagt en kabel för varje högtalare, så i ett 5.1 system behövs då 6 st kablar som är kopplade från blu-ray eller HD-dvd spelaren till förstärkaren. Viktigt är då att spelaren har dessa utgångar på baksidan.

Detta är kanske lite dyrare att göra än att bara skaffa en HDMI kablen men ett alternativ för de som inte har en försatärkare som klarar de nya ljuden.

#17

Postad 03 januari 2008 - 21:20

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
När vi snackar om att skicka HD ljud via analoga 5.1 som är omvandlat/uppackat i
HD/BD spelaren redan så gäller det inte DTS HD MA som
bara kan skickas till en nyare HDMI 1.3 receiver som RAW bitstream via HDMI för avkodning där!!

#18

Postad 03 januari 2008 - 21:39

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Okej ska försöka. För att få ut HD-ljuden så behövs antingen att förstärkaren kan avkoda ljuden och spelaren kan skicka dem som bitstream till förstårkaren via en HDMI kabel eller så kan man kan göra så att spelaren avkodar ljudet själv för att sen skicka det vidare till förstärkaren som rent ljud, alltså redan "uppackat".

Det senaste går även att göra om du har en förstärkare som inte kan packa upp eller läsa de senaste ljuden. Men då om du istället kopplar analogt, alltså en kabel för varje högtalare från spelaren till förstärkaren och spelaren du använder packar upp ljudet själv, skickar vidare ljudet via de analoga kablarna som vanligt ljud (redan avkodat/uppackat) så funkar det att få ut HD-ljud fast man inte har en HD förstärkare. Med analogt ljud behövs som sagt en kabel för varje högtalare, så i ett 5.1 system behövs då 6 st kablar som är kopplade från blu-ray eller HD-dvd spelaren till förstärkaren. Viktigt är då att spelaren har dessa utgångar på baksidan.

Detta är kanske lite dyrare att göra än att bara skaffa en HDMI kablen men ett alternativ för de som inte har en försatärkare som klarar de nya ljuden.

Ja. Du har förstått det rätt.

#19

Postad 03 januari 2008 - 23:04

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

  • 622 inlägg
  • 0

Okej ska försöka. För att få ut HD-ljuden så behövs antingen att förstärkaren kan avkoda ljuden och spelaren kan skicka dem som bitstream till förstårkaren via en HDMI kabel eller så kan man kan göra så att spelaren avkodar ljudet själv för att sen skicka det vidare till förstärkaren som rent ljud, alltså redan "uppackat".

Det senaste går även att göra om du har en förstärkare som inte kan packa upp eller läsa de senaste ljuden. Men då om du istället kopplar analogt, alltså en kabel för varje högtalare från spelaren till förstärkaren och spelaren du använder packar upp ljudet själv, skickar vidare ljudet via de analoga kablarna som vanligt ljud (redan avkodat/uppackat) så funkar det att få ut HD-ljud fast man inte har en HD förstärkare. Med analogt ljud behövs som sagt en kabel för varje högtalare, så i ett 5.1 system behövs då 6 st kablar som är kopplade från blu-ray eller HD-dvd spelaren till förstärkaren. Viktigt är då att spelaren har dessa utgångar på baksidan.

Detta är kanske lite dyrare att göra än att bara skaffa en HDMI kablen men ett alternativ för de som inte har en försatärkare som klarar de nya ljuden.


Vilka HD-Ljudformat kan man få ut då?

#20

Postad 03 januari 2008 - 23:14

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

  • 622 inlägg
  • 0

När vi snackar om att skicka HD ljud via analoga 5.1 som är omvandlat/uppackat i
HD/BD spelaren redan så gäller det inte DTS HD MA som
bara kan skickas till en nyare HDMI 1.3 receiver som RAW bitstream via HDMI för avkodning där!!


Vilken HD DVD spelare är bäst HD ljud via analoga 5.1? Är det 35:an?

#21

Postad 03 januari 2008 - 23:17

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
EP35.an och XE1 är de enda alternativen, skulle tippa att bägge är
lika bra!!

#22

Postad 03 januari 2008 - 23:28

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

  • 622 inlägg
  • 0

EP35.an och XE1 är de enda alternativen, skulle tippa att bägge är
lika bra!!


Vilka ljud får jag ut då? Eller handlar det mera om vilka ljud som finns på HD DVD skivan? Du sa att det inte gick att få DTS HD MA, men jag har nog aldrig sett att det ljudformatet skulle finnas på någon HD DVD film utan bara True HD och DD+?

#23

Postad 03 januari 2008 - 23:47

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Jag har nog ett 10 tal titlar med DTS HD MA, mestadels Studio Canal typ
Total Recall, T2 mfl

Annars är det Dolby True HD du får ut omvandlat till PCM vidare genom
Analoga till stärkaren vet inte riktigt hur DD+ blir men antar att det också blir till
en omkodad HD ljudsignal av nåt slag hehe, bättre än vanliga DTS 1,5 mbps via toslink borde det
ju vara!!

#24

Postad 03 januari 2008 - 23:50

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

  • 622 inlägg
  • 0
ok.. tack! bra:) Då blir det en 35:a när jag har råd :unsure:

#25

Postad 04 januari 2008 - 00:06

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Jag har nog ett 10 tal titlar med DTS HD MA, mestadels Studio Canal typ
Total Recall, T2 mfl

Annars är det Dolby True HD du får ut omvandlat till PCM vidare genom
Analoga till stärkaren vet inte riktigt hur DD+ blir men antar att det också blir till
en omkodad HD ljudsignal av nåt slag hehe, bättre än vanliga DTS 1,5 mbps via toslink borde det
ju vara!!


Stop, Du skickar inte PCM via de analoga utgångarna utan bara analogt .

Och varför skulle duinte kunna skicka DTSHD MAanalogt om spelaren klarar att av koda det?

#26

Postad 04 januari 2008 - 00:12

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Det borde väl funka , men det finns ju ingen spelare som kan avkoda
DTS HD MA själv, rätt skumt egentligen är det bara för att det ska
säljas nya receivers eller :unsure:

Ville ha fram att du skickar en omvandlad ljudsignal analogt
från Dolby true HD skrev lite otydligt, via HDMI får du ju PCM
från Dolby true HD, på en gammal HDMI stärkare!!

#27

Postad 04 januari 2008 - 00:17

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Kan alla Bluray spelare skicka de nya ljudformaten som pcm ?
( under förutsättning att de har decoder för dem så klart )

Jag ställer frågan, då det står så olika i specarna ..

Maveric :unsure:

#28

Postad 04 januari 2008 - 01:04

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

Kan alla Bluray spelare skicka de nya ljudformaten som pcm ?
( under förutsättning att de har decoder för dem så klart )

Jag ställer frågan, då det står så olika i specarna ..

Maveric :unsure:


Vad jag vet så borde de funka. Men var de nått speciellt med DTS HDMA? Det är väl mer kommande spealre som klarar DTS HDMA, varför de inte funnits många som klarat av de vet ja inte. En teori är väl kanske att DTS-studion har höga krav på spelarna för att få använda DTS HDMA. Men det är en gissning ifrån mig.

#29

Postad 04 januari 2008 - 08:58

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Jag har även hört att DTSHD MA är väldigt hårt kopieringsskyddat, och de försvårar avkodningen. Kanske är därför ingen brytt sig om de än ?

#30

Postad 04 januari 2008 - 10:03

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Kan alla Bluray spelare skicka de nya ljudformaten som pcm ?
( under förutsättning att de har decoder för dem så klart )

Jag ställer frågan, då det står så olika i specarna ..

Maveric ;)

Om en spelare har avkodare för ett format, så betyder det automatiskt att signalen måste omvandlas som PCM (som tex en DSP sedan kan behandla för att sedan skicka vidare till D/A-omvandlaren).

Så har den avkodare för ett format bör den kunna skicka det som PCM via HDMI, bör är nog ordet att ta fasta på här...

Det är dock så pass rörigt att man måste gå in på en specifik produkt och titta för att säga precis vad den klarar för tillfället.

MVH
/Chuck

En teori är väl kanske att DTS-studion har höga krav på spelarna för att få använda DTS HDMA. Men det är en gissning ifrån mig.


Dålig gissning tror jag eftersom billiga lågbudetförstärkare med i övrigt medelmättig prestanda har avkodare för DTS HD MA.

MVH
/Chuck

#31

Postad 04 januari 2008 - 11:53

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

  • 622 inlägg
  • 0
Men hur blir det för mig då? Jag har en Yamaha RX-V461 och skall köpa mig en EP35.an kommer det att fungera?
Bifogad fil  DSC03106.JPG   86,91K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av snuffe82, 04 januari 2008 - 11:53.


#32

Postad 04 januari 2008 - 13:22

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0

Kan alla Bluray spelare skicka de nya ljudformaten som pcm ?
( under förutsättning att de har decoder för dem så klart )

Jag ställer frågan, då det står så olika i specarna ..

Maveric ;)

Om en spelare har avkodare för ett format, så betyder det automatiskt att signalen måste omvandlas som PCM (som tex en DSP sedan kan behandla för att sedan skicka vidare till D/A-omvandlaren).

Så har den avkodare för ett format bör den kunna skicka det som PCM via HDMI, bör är nog ordet att ta fasta på här...

Det är dock så pass rörigt att man måste gå in på en specifik produkt och titta för att säga precis vad den klarar för tillfället.

MVH
/Chuck

En teori är väl kanske att DTS-studion har höga krav på spelarna för att få använda DTS HDMA. Men det är en gissning ifrån mig.


Dålig gissning tror jag eftersom billiga lågbudetförstärkare med i övrigt medelmättig prestanda har avkodare för DTS HD MA.

MVH
/Chuck


Okej då vet jag inte varför.

Men hur blir det för mig då? Jag har en Yamaha RX-V461 och skall köpa mig en EP35.an kommer det att fungera?
Bifogad fil  DSC03106.JPG   86,91K   2 Antal nerladdningar


Ja där har du de analoga ingångarna på din förstärkare.

#33

Postad 05 januari 2008 - 21:05

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Vad bör jag ställa in på min HD-E1 då? Bitstream eller PCM? Jag har en Onkyo 705. Har provat båda två, men jag får inte upp vad det är för ljudformat jag spelar på Onkyo-displayen.

Stängde av "Dynamic Range Control". Vad det bra gjort? Vad är det B)

Om jag sätter in en HD-skiva står det MCH PCM 5.1 i display (96 khz). Har jag gjort rätt då? Det låter fantastiskt bra, men jag vill ju utnyttja grejorna rätt :huh: Vet att HD-E1 inte skickar HD-signalerna fullt ut.

Hilfe bitte! ;)

Redigerat av Mr. Smith, 05 januari 2008 - 21:31.


#34

Postad 05 januari 2008 - 22:31

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Då ska du ha gjort rätt, du får ut PCM från DD+ och Dolby true HD genom HDMI:n

Dynamic range control, kan du ha på kvällen om du inte vill störa grannar
familjemedlemmar osv, det tar bort de högsta bas topparna mm, men gör
att det låter bra ändock!!

Men har du det på för länge kan spelaren ta skada :huh: ;) :lol:

Ska själv skaffa en onkyo 605 så fort så möjligt, vill med få ut PCM
och slippa toslink DTS, samt få ut alla format på "riktigt" från
BD på samsung 1400:an.. B)

Redigerat av henke007, 05 januari 2008 - 22:32.


#35

Postad 07 januari 2008 - 17:40

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Alltså jag blir lite snurrig på detta .... :)

Manualen till HD-E1 säger ju att jag skall välja Bitstream om jag har spelaren kopplad till en receiver. Väljer jag Bitstream står det på Onkyon MCH PCM 5.1 och bläddrar jag vidare står det "fs 48". Men väljer jag PCM står det samma sak fast "fs 96", det borde ju innebära att PCM-valet är det bästa, för 96 är ju bättre än 48. Står det fel i manualen, eller tänker jag fel (som vanligt). :blush:

#36

Postad 07 januari 2008 - 18:21

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Någon som har en idé?

HDMI till Bitstream
SPDIF till PCM

Borde bli bra???

Redigerat av Mr. Smith, 07 januari 2008 - 21:41.


#37

Postad 07 januari 2008 - 22:28

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Någon som har en idé?

HDMI till Bitstream
SPDIF till PCM

Borde bli bra???


Det borde vara tvärt om...iaf om du avkodar tex TrueHD i din HD-DVD och sedan skickar som PCM via HDMI till din Onkyo.

Om du skall låta Onkyon avkoda skall du skicka bitstream via HDMI för avkodning i Onyon.

Det du kanske har upplevt är att du spelat en skiva med ett rent PCM-spår på, då bör det dyka upp samma indikation som i alternativ 1 (avkodning i spelaren och via PCM/HDMI till receivern).

SPDIF skall alltid vara bistream om du vill koda av DD och DTS i receivern.

MVH
/Chuck

#38

Postad 08 januari 2008 - 07:18

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Någon som har en idé?

HDMI till Bitstream
SPDIF till PCM

Borde bli bra???


Det borde vara tvärt om...iaf om du avkodar tex TrueHD i din HD-DVD och sedan skickar som PCM via HDMI till din Onkyo.

Om du skall låta Onkyon avkoda skall du skicka bitstream via HDMI för avkodning i Onyon.

Det du kanske har upplevt är att du spelat en skiva med ett rent PCM-spår på, då bör det dyka upp samma indikation som i alternativ 1 (avkodning i spelaren och via PCM/HDMI till receivern).

SPDIF skall alltid vara bistream om du vill koda av DD och DTS i receivern.

MVH
/Chuck


Jag avkodar i Onkyon eftersom jag har en HD-E1.

#39

Postad 08 januari 2008 - 08:11

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Men vänta här nu: HD-E1 har väl inte möjlighet att skicka losslessljud som Bitstream, det är väl en HDMI 1.2-maskin om jag kommer ihåg rätt.

Då bör inställningarna vara som jag skrev, du kan helt enektl inte koda av i din receiver. Dock bör SPDIF stå som bistream för att avkoda standard DD och DTS i din receiver.

MVH
/Chuck

#40

Postad 08 januari 2008 - 10:16

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Gå tillbaka till inlägg 33 & 34 och skippa missförstånden!!

#41

Postad 12 januari 2008 - 10:26

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Nu backar vi ett par snäpp och reder ut detta en gång för alla. ;)

Om receivern/förstärkaren/processorn inte har dekoder för HD-ljudfornat(en) men däremot har analoga 5.1- eller 7.1-ingångar kan man ansluta HD-spelarens analoga utgångar till dessa. Då får man de ljudformat som HD-spelaren kan avkoda , omvandlade till analoga signaler med hjälp av HD-spelarens avkodare och D/A-omvandlare.
I dagsläget har ingen spelare dekoder för DTS-MA. Om skivan har ett DTS-MA-ljudspår kommer spelaren att leverera ut det som kallas "core DTS" dvs DTS 5.1 med 1,5 Mbps bitrate, detta är dock bättre än "vanlig" DTS från en DVD som har klart lägre bitrate. I fallet med skivor som har LPCM-ljudspår omvandlas LPCM till analoga signaler i HD-spelarens D/A-omvandlare och ut på analogutgångarna.


Alternativt, om HD-spelaren kan leverera 5.1/7.1-kanals LPCM (linear PCM) via sin HDMI-utgång och receivern/förstärkaren/processorn kan ta emot det, kan man ställa in spelaren på att leverera LPCM via HDMI och den kommer då att skicka en multikanals PCM-signal (vilken är digital) till receiverns HDMI-ingång. Denna digitala signal omvandlas i receiverns D/A-omvandlare, fvb till försteg/slutsteg. Samma sak gäller här - du får bara ut de format HD-spelaren kan avkoda, dvs i dagsläget inte DTS-MA. I fallet med skivor som har LPCM-ljudspår skickas LPCM direkt vidare in i receivern utan någon avkodning eller D/a-omvandling i HD-spelaren.

Till sist, med en HD-spelare som kan leverera HD-ljudformat(en) som bitström via HDMI (i bästa fall både Dolby TrueHD och DTS-MA men i många fall bara det förstnämnda) och en receiver med HDMI som kan ta emot och avkoda de formaten, gör HD-spelaren inget annat än att skicka bitströmmen som den är lagrad på skivan direkt till receivern/förstärkaren/processorn. Inga avkodare eller D/A-omvandlare är inblandade i spelaren.

Inga andra alternativ finns. Via SPDIF (optisk eller elektrisk) får man aldrig bättre än 5.1-bitström eller 2-kanals PCM eftersom det inte finns bandbredd så det räcker.

/P-O

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 12 januari 2008 - 10:33.


#42

Postad 12 januari 2008 - 11:01

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Glasklart.

#43

Postad 12 januari 2008 - 11:14

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Ord, länka till denna sida hädanefter när folk frågar..

#44

Postad 12 januari 2008 - 12:09

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Ord, länka till denna sida hädanefter när folk frågar..


Jäpp.

#45

Postad 12 januari 2008 - 13:01

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Via SPDIF (optisk eller elektrisk) får man aldrig bättre än 5.1-bitström eller 2-kanals PCM eftersom det inte finns bandbredd så det räcker.

Vad är att föredra, lossy 5.1-bitström (t.ex. Dolby Digital eller DTS ) eller lossless 2-kanals PCM (t.ex. nedmixat från PCM, Dolby TrueHD eller DTS-MA)?

#46

Postad 12 januari 2008 - 13:39

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Via SPDIF (optisk eller elektrisk) får man aldrig bättre än 5.1-bitström eller 2-kanals PCM eftersom det inte finns bandbredd så det räcker.

Vad är att föredra, lossy 5.1-bitström (t.ex. Dolby Digital eller DTS ) eller lossless 2-kanals PCM (t.ex. nedmixat från PCM, Dolby TrueHD eller DTS-MA)?

Vad vill du se dina filmer i 5.1 eller 2-kanal?

#47

Postad 12 januari 2008 - 15:31

Unregistered64250551
  • Unregistered64250551
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Det känns lite kört med DTS-MA när det gäller analoga utgångarna faktist, men hur många spelare, på ett ungefär, kan koda och D/A omvandla DTS-HD och Dolby TureHD då? (dessa format ligger väl på 6 mbit, right?)

#48

Postad 12 januari 2008 - 19:54

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Inga andra alternativ finns. Via SPDIF (optisk eller elektrisk) får man aldrig bättre än 5.1-bitström eller 2-kanals PCM eftersom det inte finns bandbredd så det räcker.

/P-O

Helt OK sammanfattning i övrigt men ovanstående är felaktigt då det inte har att göra med bandbredden via S/PDIF utan kopieringsskyddet.

MVH
/Chuck

#49

Postad 13 januari 2008 - 18:37

Mr. Smith
  • Mr. Smith
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Nu backar vi ett par snäpp och reder ut detta en gång för alla. :)

Om receivern/förstärkaren/processorn inte har dekoder för HD-ljudfornat(en) men däremot har analoga 5.1- eller 7.1-ingångar kan man ansluta HD-spelarens analoga utgångar till dessa. Då får man de ljudformat som HD-spelaren kan avkoda , omvandlade till analoga signaler med hjälp av HD-spelarens avkodare och D/A-omvandlare.
I dagsläget har ingen spelare dekoder för DTS-MA. Om skivan har ett DTS-MA-ljudspår kommer spelaren att leverera ut det som kallas "core DTS" dvs DTS 5.1 med 1,5 Mbps bitrate, detta är dock bättre än "vanlig" DTS från en DVD som har klart lägre bitrate. I fallet med skivor som har LPCM-ljudspår omvandlas LPCM till analoga signaler i HD-spelarens D/A-omvandlare och ut på analogutgångarna.


Alternativt, om HD-spelaren kan leverera 5.1/7.1-kanals LPCM (linear PCM) via sin HDMI-utgång och receivern/förstärkaren/processorn kan ta emot det, kan man ställa in spelaren på att leverera LPCM via HDMI och den kommer då att skicka en multikanals PCM-signal (vilken är digital) till receiverns HDMI-ingång. Denna digitala signal omvandlas i receiverns D/A-omvandlare, fvb till försteg/slutsteg. Samma sak gäller här - du får bara ut de format HD-spelaren kan avkoda, dvs i dagsläget inte DTS-MA. I fallet med skivor som har LPCM-ljudspår skickas LPCM direkt vidare in i receivern utan någon avkodning eller D/a-omvandling i HD-spelaren.

Till sist, med en HD-spelare som kan leverera HD-ljudformat(en) som bitström via HDMI (i bästa fall både Dolby TrueHD och DTS-MA men i många fall bara det förstnämnda) och en receiver med HDMI som kan ta emot och avkoda de formaten, gör HD-spelaren inget annat än att skicka bitströmmen som den är lagrad på skivan direkt till receivern/förstärkaren/processorn. Inga avkodare eller D/A-omvandlare är inblandade i spelaren.

Inga andra alternativ finns. Via SPDIF (optisk eller elektrisk) får man aldrig bättre än 5.1-bitström eller 2-kanals PCM eftersom det inte finns bandbredd så det räcker.

/P-O


Tack för denna! :)

Om jag får återgå till min fråga. Jag har en HD-E1 och en Onkyo 705. Onkyon klarar ju HD-ljudet, men det gör ju Onkyon. Jag vet att jag inte får ut HD-ljudet beroende på HD-E1. Men jag vill ju ändå ställa in rätt. Jag ursäktar att detta inte är glasklart för mig ännu :wub:

Digital Out SPDIF ----------> PCM eller Bitstream
Digital Out HDMI ----------> Auto, PCM eller Downmixed PCM

???????????????????????

Kan vi klargöra detta? Jag antar att det är gjort i tråden tidigare, men jag har inte hittat det? Sorry alla.. men jag vill att det skall bli rätt :wub:

#50

Postad 13 januari 2008 - 23:08

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Inga andra alternativ finns. Via SPDIF (optisk eller elektrisk) får man aldrig bättre än 5.1-bitström eller 2-kanals PCM eftersom det inte finns bandbredd så det räcker.

/P-O

Helt OK sammanfattning i övrigt men ovanstående är felaktigt då det inte har att göra med bandbredden via S/PDIF utan kopieringsskyddet.

MVH
/Chuck


Kan nog ligga en del i det, många menar ju att bandbreddsbegränsningen i SPDIF bara är en myt och att det egentligen är AACS krav på obruten gemensam digital signalväg för audio och video som stoppar HD-audio via SPDIF.
SPDIF-specen lär klara 25 Mbps, en optisk länk (Toslink) har betydligt högre teoretisk bandbredd (aktuell specifikation: 125 Mbps, betydligt mer än vad t o m okomprimerad 7.1 LPCM behöver).

Men för att komma i ett läge där DRM lägger hinder i vägen skulle man vara tvungen att se till att både sändare (t ex HD-spelare, ljudkort, osv) och mottagare (förstärkare/processor/receiver) faktiskt klarar en så hög bandbredd. Frågan är om dagens apparater klarar det. Jag vet bara en, Auzentech - som påstår att deras SPDIF-implementation klarar 25 Mbps.

HDMI, åtminstone rent elektriskt, är väl inget annat än DVI och SPDIF i samma kabel.

/P-O

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 13 januari 2008 - 23:30.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.