Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Det är kört för Blu-ray

180 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 april 2008 - 12:02

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Blu-ray kommer inte försvinna herregud DVD kommer finnas i 10 år till minst, alla filmfantaster och
cineaster vill inte sitta och ladda ner massa film från nätet till en HTPC och dylikt..

löjlig disskussion som inte hör hemma i denna forumdelen!!

#52

Postad 13 april 2008 - 12:18

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Firren:
man kan alltid vrida o vända på statistik så det passar ens syften. BD generrellt är ett so far fjantigt dyrt genomsnittsnöje med kostnader över 1000kr / film (inkl spelare).
Får vi inte snart en Bra DVD spelare med BD möjligheter till ett bra pris så kan BD o andra HD-skiv format packa ihop för dom närmaste 5-10 åren. (so far är det väl bara Toshiba XE1 som lever upp till kvalitet med inte pris)
BD är j...t bra på en projektor men eftersom bara "0,00072%" av världens hushåll har projektor hemma så är det inte så många som kan dra nytta av detta.


Det känns som om du förväntar dig alldeles för mycket. BD har varit på marknaden i 1.5 år kanske? Dessutom har det varit krig med HD DVD under tiden vilket gjort att många har avvaktat med att köpa. Ge det ett halv år till år till så kommer det vara en helt annan sak tror jag.

DVD måste ha varit jättedyrt från början med, minns att filmerna kostade som BD filmerna kostar idag. Spelarna var säkert inte billiga heller och det tog lång tid innan min familj investerade i en DVD spelare. Vi hade tur som hade DVD-rom till datorn som mamma köpte genom jobbet.

Det jag vill få fram är att det kommer att gå bättre med tiden och det kommer att komma blu-ray spelare för 1000-1500 med tiden. Då kommer den stora massan att haka på.

Svenssons hatar datorer, klarar knappt av att koppla ihop saker så de funkar med varandra. Jag vet inte hur många äldre (35-70års åldern) jag har hjälpt med deras dator problem, koppla in digitalboxar osv. De vill ha det enkelt och inget är enklare än att köpa film på skiva som man lägger i en spelare och trycker på play.

Men det är ju bara jag...

#53

Postad 13 april 2008 - 12:24

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Blu-ray kommer inte försvinna herregud DVD kommer finnas i 10 år till minst, alla filmfantaster och
cineaster vill inte sitta och ladda ner massa film från nätet till en HTPC och dylikt..

löjlig disskussion som inte hör hemma i denna forumdelen!!


Håller med.

Jag har själv datorn in kopplad i TV:n och använder den som HTPC.
Men jag föredrar ändå fysiskt format.

Sen förtår jag inte varför så många här på forumet tjatar om att BD spelare måste ner i 1000-1500 spänn för att sälja.
Bara för att DOM är så snikna att dom inte vill betala mer än 1500 spänn så betyder det inte att ALLA är det.

Det har redan börjat säljas en massa spelare och filmer nu när kriget är över.

Inte fan väntade svenska folket till DVD spelarna gick ner runt 1000 lappen innan formatet tog fart.

Folk idag har helt enkelt glömt bort hur det var när DVD kom och hur segt det gick även för det formatet de första åren.

De som sitter och klagar på BD och priserna är helt enkelt bara sjukt snåla.
Om 3000 spänn för en spelare är så vansinnigt dyrt så finns det ju möjlighet att dela upp betalningen i alla butiker i landet :)

Visst släng gärna ut 15 papp på en platt TV, men att lägga 3000 spänn på en BD spelare är helt uteslutet.

Nåja, medan folk gnäller på hur BD är ett utdöende format och tittar på sina lågbitrate filmer genom datorn så kan vi andra njuta av 1080p i hög bitrate och lossless ljud.

Saken är den att vi som alltid betalat för våra filmer och har hemmabio som intresse, har och kommer för alltid att fortsätta så. Sen får resten göra som dom vill.

Och jag har ABSOLUT inget emot nerladdning som ett alternativ.
Men jag vill fortfarande kunna välja om jag vill ha en fysisk utgåva eller inte.

Redigerat av Svante Skoog, 13 april 2008 - 12:25.


#54

Postad 13 april 2008 - 12:27

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

löjlig disskussion som inte hör hemma i denna forumdelen!!


Lite omoget inlägg, forumet och tråden handlar om HD. Även du Henke007 som skuttar mellan olika format kommer säkert inom en inte allt för lång framtid prisa HD format som inte heter HD-DVD&BD.

#55

Postad 13 april 2008 - 12:26

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

DVD måste ha varit jättedyrt från början med, minns att filmerna kostade som BD filmerna kostar idag. Spelarna var säkert inte billiga heller och det tog lång tid innan min familj investerade i en DVD spelare.


Jepp spelarna låg länge på priser mellan 4000-6000 spänn.
De billigare spelarna som kostar runt 1000-1500 spänn är nåt som kommit nu dom senaste 2-3 åren.

Jaja, domedags profeterna får gnälla hur mycket dom vill.

Vi ses i denna tråd om 5 år så får vi se vem som har fel.
Förloraren bjuder på en back öl :)

Redigerat av Svante Skoog, 13 april 2008 - 12:29.


#56

Postad 13 april 2008 - 12:32

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Svante Skoog, word!

Lite omoget inlägg, forumet och tråden handlar om HD. Även du Henke007 som skuttar mellan olika format kommer säkert inom en inte allt för lång framtid prisa HD format som inte heter HD-DVD&BD.


Rabalder, när kommer detta att ske menar du?

#57

Postad 13 april 2008 - 12:37

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Nackdelen med Blu-ray är att det ju är så pass nytt att man inte vet om folk vill ha formatet eller inte. Inte så kul att samla på sig värsta Blu-raysamlingen, för att sedan upptäcka att Blu-ray lägg ner eller något. :)
EDIT: Man får vål trösta sig med att man kan kopiera över filmerna till datorn om det nu skulle bli standard i framtiden.

Redigerat av Unregistered9a177c31, 13 april 2008 - 12:44.


#58

Postad 13 april 2008 - 12:42

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Va precis samma när DVD kom. Folk vägrade att släppa sina sunkiga VHS spelare och envisades om att "VHS är lika bra" osv. Dock ändrades den attityden några år senare tack och lov :)

Jobbar i en videobutik då och då så jag känner igen mönstret nu när vi börjat ta in BD filmer :P
Men våra BD filmer börjar gå riktigt bra nu. Så tydligen börjar folk köpa spelare trots att dom är så sinnesjukt dyra :D

Redigerat av Svante Skoog, 13 april 2008 - 12:45.


#59

Postad 13 april 2008 - 12:47

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Även om nu blu-ray vunnit som format för högupplöst film på disk, så är det än så länge långt ifrån så stort som DVD när det gäller utbud. Det börjar röra på sig lite, men alldeles för sakta tycker jag o säkert många andra. Kom dock inte ihåg hur det var för DVD, det var säkert lika trögt i starten ?

#60

Postad 13 april 2008 - 12:50

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Även om nu blu-ray vunnit som format för högupplöst film på disk, så är det än så länge långt ifrån så stort som DVD när det gäller utbud. Det börjar röra på sig lite, men alldeles för sakta tycker jag o säkert många andra. Kom dock inte ihåg hur det var för DVD, det var säkert lika trögt i starten ?

Kommer ihåg när det kom hit att de flesta filmerna man köpte var de från Japan, köpta från hembiocenter för länge sedan, samt reg 1, dyrt som fan närmare 400

Thomas

#61

Postad 13 april 2008 - 12:49

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Som sagt det var inte förrän runt 2000-2001 som det började hända saker.
Matrix var en av de filmer som drog igång succén med formatet.

Finns många gamla artiklar på nätet, speciellt på TheDigitalBits om hur folk trodde att DVD var ett format som skulle dö ut snabbt och att det gick så trögt med försäljningen m.m.

#62

Postad 13 april 2008 - 12:50

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Och alla satt och gnällde att det fanns fler spelare än filmer och kunde inte förstå vad vi skulle ha den bättre kvaliteten kontra VHS med... Och spela in kunde man inte heller göra... känns det igen? :)

#63

Postad 13 april 2008 - 12:55

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Just inspelningen va det ett jäkla gnäll om :)
"VHS har lika bra bild som DVD" är en av kommentarerna som fick mig att tappa tron för synförmågan i samhället :P

#64

Postad 13 april 2008 - 12:58

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Ja, det låter dyrt (400 spänn), mina första DVD var också reg 1 men köpta från Amazon US för mycket mindre än så.


Det finns jättemycket både nya o äldre filmer som jag saknar på blu-ray, man får då försöka se dem på bio eller hyra dem på DVD, och stå ut med DVD's "suddighet" nu när man vant sig vid högupplöst. Sedan hoppas på att de nån gång dyker upp på blu-ray... :)

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 13 april 2008 - 12:59.


#65

Postad 13 april 2008 - 12:58

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Och alla satt och gnällde att det fanns fler spelare än filmer och kunde inte förstå vad vi skulle ha den bättre kvaliteten kontra VHS med... Och spela in kunde man inte heller göra... känns det igen? :)

Vilken kvalitets skillnad det blev, Bad boys från 1995 var riktigt grym kommer jag ihåg, Blu-ray kommer bli stort, särskilt när priserna blir i klass med dvd, filmerna alltså

Thomas

#66

Postad 13 april 2008 - 12:59

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Det finns jättemycket både nya o äldre filmer som jag saknar på blu-ray,


Va samma sak även där med DVD. De klassiska filmerna kom inte förrän några år senare.
Tyvärr får man leva med att det mest släpps korkad PG-13 action i början för att dom har den häftigaste bild och ljud kvalitén :P

Höjdar filmerna kommer när Universal och Paramount släpper film på BD. :)

Redigerat av Svante Skoog, 13 april 2008 - 13:01.


#67

Postad 13 april 2008 - 13:01

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Även om nu blu-ray vunnit som format för högupplöst film på disk, så är det än så länge långt ifrån så stort som DVD när det gäller utbud. Det börjar röra på sig lite, men alldeles för sakta tycker jag o säkert många andra. Kom dock inte ihåg hur det var för DVD, det var säkert lika trögt i starten ?


Rätta mig om jag har fel men DVD´n kom väl 1996, tror det tog till början av 2000 talet innan försäljningen började att på allvar ta fart.
Vill minnas att jag betalade 4000kr för min första DVD.

EDIT: stavfel

Redigerat av -Palle-, 13 april 2008 - 13:10.


#68

Postad 13 april 2008 - 13:12

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0

Och alla satt och gnällde att det fanns fler spelare än filmer och kunde inte förstå vad vi skulle ha den bättre kvaliteten kontra VHS med... Och spela in kunde man inte heller göra... känns det igen? :)

Allt går om och om igen. :P

#69

Postad 13 april 2008 - 20:48

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Lite omoget inlägg, forumet och tråden handlar om HD. Även du Henke007 som skuttar mellan olika format kommer säkert inom en inte allt för lång framtid prisa HD format som inte heter HD-DVD&BD.


Omogen det får stå för dig!! ;)

Jag föredrar riktiga filmer än massa datafiler och lowbitrate kopior utan lossless ljud!!

berätta mera vilket HD format är det som ska ersätta framförallt BD då
i dagsläget och i framtiden!!??

Hur skuttar jag mellan olika format jag äger både HD DVD & BD & DVD!??

#70

Postad 13 april 2008 - 21:33

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Lyckligtvis finns det många hembiofantaster som bara vill ha det tekniskt mest fulländade vad gäller bild och ljud (Blu-ray för de som inte visste). Jag tror Blu-ray kommer ha en strålande framtid.

#71

Postad 13 april 2008 - 21:39

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Får man lika bra bild via en inbyggd blu-ray/dvd-spelare i datorn som en fristående ? eller vad är det som avgör ?

#72

Postad 13 april 2008 - 22:45

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Jag som dom flesta andra vill ju gärna få bästa möjliga kvalitet och det är ingen som har sagt att inte BD är det bästa som finns för konsumentmarknaden idag. Jag trots detta mycket tveksam till att BD kommer bli något annat en ett exclusivt HD format för dom sanna fanatikerna.

Vissa tar ju gärna upp trögheten när DVD tog över från VHS men man bör se detta i ett större perspektiv.
DVDn kom till Europa 1998 men inte förrän 2000 började det hända något, dom tidiga (typ jag själv) importerde från US eller som jag hade tur att ha en lokal Videobutik som hyrde ut Reg1&2.-
MEN
hur såg alternativen och omgivningen ut..
- dom flesta hade 3 analog TV kanaler
- många hade en VHS
- VHS gav en grynig bild med ett tydligt bandslitage
- VHS var en mekansik katastrof.
- folk hade 28" CRT TV och gick under 2000-2005 över till 32 WS

Trots DVDns unika kundfördelar tog det 3-4 år innan den satt i var mans hem.

Idag så är situationen:
- Dom flesta har digital SD TV med 6-50 kanaler
- idag finns det c:a 50000 HDTV boxar ute och den siffran lär 3-4 dubblas till OS/EM
- HDD PVR revolutionerar TV tittandet
- DVDn har en stark marknad med ett jätte utbud.
- VOD tjänster introduceras /SDTV i Sverige HDTV i US.
- Lagliga och olaglig nedladdningarär en starkt växande marknad
- HD anpassade Media extenders säljer som smör.
- 1080p ger inga markanta fördelar med mainstream 32-42" bildvisare
- BD utbudet är litet och dyrt, mycket beroende på dom höga remastering kostnaderna att skapa en bra 1080p kvalitet.
- Svensson har just börjat investera i HD-ready platt TV
- BD spelarna är dyra och ännu ej färdigutvecklade där fortfarnde bara ett fåtal aktörer finns med.
- Vi har en miljörörelse som hittar nya hatobjekt varje vecka

Argumenten för BD-skivor är att det är fantastiskt bra på en 50+ bildvisare som du ska sitta 1-2 meter ifrån och ha en tung ny hemmabioanläggning med 50m dammsamlande sladdar över hela huset.

BD skall alltså slåss på denna markand med att ta andelar av Svensons plånbok och tid......tufft..

En snabb o enkel SWAT analys talar absolut inte för en jättelik utbredning av BD skivorna, jag tycker det är tråkigt men som sagt marknadstrenderna pekar åt andra håll. DVDn var trögstartad men BD blir knappt flygfärdig.

Redigerat av Rabalder, 13 april 2008 - 22:51.


#73

Postad 14 april 2008 - 09:18

Max_Power
  • Max_Power
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0
Jag kan faktiskt inte förstå hur ni kan tro att Blu-ray kommer försvinna.

DVD säljs i kopiösa mängder så film på skiva är ju här för att stanna. Att svenssons ska börja ladda ner betalfilm från nätet se jag som helt uteslutet. Det är alldeles för komplicerat.

Om två år har priset för BD-spelare och BD-filmer gått ner till näst intill dvd-priser. Varför ska man då köpa en ny dvd-spelare med hårddisk när du kan få en Blu-ray och dvd-spelare med hårddisk för samma pengar?

Vi kommer alltså få se an avfasning från dvd till BD under de nästkommande 5-8 åren.

Det kommer alltså bli ett självklart val för konsumenterna att gå över till Blu-ray.

#74

Postad 14 april 2008 - 09:48

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Argumenten för BD-skivor är att det är fantastiskt bra på en 50+ bildvisare som du ska sitta 1-2 meter ifrån och ha en tung ny hemmabioanläggning med 50m dammsamlande sladdar över hela huset.


Vad har detta med saken att göra kontra nerladdningstjänster ska du sitta och njuta via din laptop då eller
med inbyggda högtalare ;)

HD ser fantastiskt ut på 42 tum också vid 2-3 meters avstång att sitta 1-2 meter från en 50 tummare
går och det ser lika bra ut iom att det är HD vi snackar men är nog inte att rekommendera!! :P

Argumenten för BD är snarare att det är fantastisk bildkvalitet och det bästa ljud du kan få
direkt från original master elementen!!

Sen när det kommer till priser så pratar jag och förstår engelska flytande så det är
inga problem med billiga filmer från overseas och då det skiljer småpengar till
motsvarande DVD så är valet enkelt!!

De som bara handlar i Sverige får ju i dagsläget betala överpriser på det gamla
DVD formatet också förutom rea filmer. Det finns dock en tillräckligt stor marknad för att BD ska bli det nya DVD formatet där fler och fler måste inse att deras nya platt TV inte kommer till sin rätt
och att de måste följa framtiden annars tycker jag synd om dem får jag säga!!

Med ett stort antal film samlare och fantaster över hela världen så har jag svårt att se att
ett fysiskt format skulle sluta existera . Jag tror att BD spelare kommer finnas i var mans
hem inom 3 år och speciellt med PS3 så finns det ju redan hos många bara för dem
att inse att deras gamla DVD filmer inte duger längre förutom de smalare filmer
som aldrig kommer se dagens ljus på Blu-Ray!!

#75

Postad 14 april 2008 - 12:19

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Angående sönderkomprimerad filmer och behovet av bandbredd till streaming:

Filmer som är komprimerade till DVD-storlek (4.4 GB) i mkv-format i 720p upplösning är så pass bra att jag skulle vilja påstå att 99.9% av folket inte skulle kunna se någon skillnad på dem och en Blueray-film på en plasma eller LCD-tv. Här måste man gå upp till projektorstorlek för att se skillnad i skärpa och kunna dra nytta av den ökade kvalitén på BD. Jag har själv testat filmer på min projektor och det ser jäkligt bra ut även i 90 tum. Skillnaden är som dag och natt jämfört med DVD. Därför tror jag inte det kommer behövas bandbredd motsvarande BD för att kunna streama HD-filmer från nätet och därför tror jag inte streaming ligger särskilt långt bort i tiden heller. Det krävs inte speciellt mkt för att göra det verklighet och det finns redan bandbredd i många hushåll som räcker till.

Det troliga är nog att digitaltvboxen kommer att användas för att streama filmer direkt från nätet inom en snar framtid. Man bläddrar med sin fjärrkontroll genom ett filmbibliotek där det står lite om varje film och det finns lite bilder och en trailer, man väljer sedan film med ett knapptryck och filmen börjar streamas direkt samtidigt som filmkostnaden debiteras på ditt digitaltv-abonnemang. Eventuellt kan man hyra ett månadsabonnemang till filmbiblioteket där man får titta på hur mkt film man vill.

När kommer detta? Jag tippar inom 3-5 år. BD kommer att få ett uppsving närmsta tiden men kommer börja att fasas ut när andra alternativ blir vanliga inom kanske 5 år. Om 10 år tror jag BD har en högst marginell betydelse som filmmedium.

#76

Postad 14 april 2008 - 12:34

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Det här med att filmvisning via datorn är framtiden tror jag inte ett dyft på. Visst är det smidigt att ha alla filmer på en plats, men fysisk media tror jag ändå kommer säljas i stor majoritet.
För det första är våra bredbandsuppkopplingar på tok för dåliga för film i bättre kvalitet. YouTube är en sak, men ska vi smärtfritt se en hollywoodaction i HD krävs det en hel del av våra linor. ADSL är standard i Sverige, och det räcker inte om man så har snabbaste hastigheten 24 Mbit. Det är lååångt ifrån alla som kan få 100 Mbit fiberanslutning, och det är nästintill bara storstäderna som kan erbjuda det. Visst kan man "buffra" filmen under natten, men jag tror de flesta drar sig för att bestämma långt innan vilken film man vill se. Personligen är det oftast en impulshandling när jag vill se film. Det är inget jag planerar flera timmar innan.
För det andra är den tekniska kompetensen för låg. Det räcker att jag själv ser på mina stackars föräldrar som knappt vet hur man kollar mailen, så förstår jag att det här med HTPC, rätt upplösning, HDMI, videoformat osv är rena sci-fi för dem.
Och de är inte ensamma. Visst finns det en hel del som kan det här med datorer och teknik, men flertalet människor har faktiskt inte något större tekniskt kunnande, och det är nästan så DVD-spelaren är överkurs för många av dem. Jag tror inte de är så sugna på att bjuda in datorn i deras filmvardag.
För det tredje finns det en hel del filmsamlare där ute som antagligen vill ha sina filmer på fysisk media istället för på datorns hårddisk. Även fast flertalet filmer i min samling inte setts fler än 2-3 gånger, känns det roligare att ha dem där i bokhyllan än som en fil på datorn. Det finns ett samlarvärde helt klart bland många av oss.

Nej, den stora frågan är inte om Blu-ray kommer bli utslaget av film via datorn, utan om folk vill gå från DVD-formatet eller inte.
Jag tror marknaden inom Blu-ray är så pass stor, att både det formatet och DVD kommer leva sida vid sida i ett antal år framöver tills nästa fysiska lagringsenhet kommer.

#77

Postad 14 april 2008 - 12:58

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Att man inte ser nån skillnad mellan en 720mkv fil och en Blu-Ray film är bullcrap.

Film i 1080p är betydligt skarpare. mkv filer m.m. har komprimerings artefakt i bilden som stör jäkligt mycket, speciellt i mörkare scener.

Sen kanske inte alla är lika petiga med sånt. :P

Som sagt, vi äkta filmfantaster som alltid har köpt film kommer att fortsätta göra det.
Medans resten kan ladda ner sina komprimerade versioner.

Och som sagt har även mer "vanligt" folk skaffat sig BD spelare till sin platt TV vilket vi som sagt märkt av i videobutiken jag jobbar i.
Även Svensson kan tycka att det är fränt med ny teknik :D

Redigerat av Svante Skoog, 14 april 2008 - 12:59.


#78

Postad 14 april 2008 - 12:58

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Det här med att filmvisning via datorn är framtiden tror jag inte ett dyft på. Visst är det smidigt att ha alla filmer på en plats, men fysisk media tror jag ändå kommer säljas i stor majoritet.

Jag tror inte heller att film via datorn tar över, däremot film via en lättanvänd tv-box...

För det första är våra bredbandsuppkopplingar på tok för dåliga för film i bättre kvalitet. YouTube är en sak, men ska vi smärtfritt se en hollywoodaction i HD krävs det en hel del av våra linor. ADSL är standard i Sverige, och det räcker inte om man så har snabbaste hastigheten 24 Mbit. Det är lååångt ifrån alla som kan få 100 Mbit fiberanslutning, och det är nästintill bara storstäderna som kan erbjuda det.

En högupplöst film kodat i h264 med 4.4 GB storlek kräver ca 5 Mbit för att kunna streamas direkt. Även om uppkopplingarna inte alltid motsvarar specsen är det fortfarande många som har tillräcklig bandbredd. Dessutom tror jag även det finns möjlighet att streama via satellit och snart kommer trådlös uppkoppling i städerna med tillräcklig hastighet.

För det andra är den tekniska kompetensen för låg. Det räcker att jag själv ser på mina stackars föräldrar som knappt vet hur man kollar mailen, så förstår jag att det här med HTPC, rätt upplösning, HDMI, videoformat osv är rena sci-fi för dem.

Givetvis kommer inte denna kundkrets köra film via datorn, däremot via en lättanvänd tv-box. Dessutom tror jag inte folk som överhuvudtaget inte är teknikintresserade kommer att kasta sig över BD och HDTV ändå.

För det tredje finns det en hel del filmsamlare där ute som antagligen vill ha sina filmer på fysisk media istället för på datorns hårddisk. Även fast flertalet filmer i min samling inte setts fler än 2-3 gånger, känns det roligare att ha dem där i bokhyllan än som en fil på datorn. Det finns ett samlarvärde helt klart bland många av oss.

Detta är en grupp som föredrar BD framför streaming etc. Desvärre tror jag de utgör en för liten del av marknaden för att de ska kunna hga något inflytande på utvecklingen.

Jag tror marknaden inom Blu-ray är så pass stor, att både det formatet och DVD kommer leva sida vid sida i ett antal år framöver tills nästa fysiska lagringsenhet kommer.

Jag tror personligen att BD är det sista stora fysiska lagringsmediet för film.

Redigerat av Drexler, 14 april 2008 - 13:01.


#79

Postad 14 april 2008 - 13:14

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Att man inte ser nån skillnad mellan en 720mkv fil och en Blu-Ray film är bullcrap.

Film i 1080p är betydligt skarpare. mkv filer m.m. har komprimerings artefakt i bilden som stör jäkligt mycket, speciellt i mörkare scener.

Sen kanske inte alla är lika petiga med sånt. :D

Som sagt, vi äkta filmfantaster som alltid har köpt film kommer att fortsätta göra det.
Medans resten kan ladda ner sina komprimerade versioner.

Och som sagt har även mer "vanligt" folk skaffat sig BD spelare till sin platt TV vilket vi som sagt märkt av i videobutiken jag jobbar i.
Även Svensson kan tycka att det är fränt med ny teknik :P


720p-MKV ser bättre ut på min projje (BenQ W9000) än vad motsvarande BD ser ut på brorsans Plasma (Pana PZ70 42tum).

Jag ser inga komprimeringsartifakter från mitt sittavstånd (2.7 meter till en 90 tums duk), inte ens i mörka scener och jag är ändå extremt bildkvalitetsfixerad. Så till den grad att jag funderar på att uppgradera till en 50 000 kr proje. Däremot upplever jag att BD är skarpare på projen, men skillnaden är inte som natt och dag.

Hur upplever vanligt folk det på en 40-50 tums plasma och 3-4 meters avstånd? Inte en chans att de kommer att märka någon skillnad, särskilt inte om de inte gör en jämförelse sida vid sida! Bekvämligheten att enkelt hyra film i soffan kommer att väga mkt tyngre än knappt urskiljbara skillnader i PQ.

EDIT: Jag är givetvis för maximal PQ och föredrar BD framför komprimerade format :P, tyvärr tror jag att vi bildfantaster utgör en för liten del av marknaden. Det är bara att se på hur det ser ut i tv-ladorna med inställningar som ger apelsinansikten och neongrönt gräs och folk förstummat tycker "wow, vilken bild..."

Förövrigt har jag inga problem med att BD-spelarna kostar 3-4 tusen. Dock är filmerna på tok för dyra. Finns ytterst få som kan pröjsa 200-250 spänn filmen till 2-3 filmer i veckan. Vill man sno åt sig marknadsandelar från TV och nedladdning krävs nog en rejäl sänkning i pris.

Redigerat av Drexler, 14 april 2008 - 13:27.


#80

Postad 05 maj 2008 - 13:35

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Jag gillar att ha filmerna på skiva och i hyllan/lådan men ja måste hålla med om att nerladning ÄR framtiden men en bra bit in.

Men ja kan mycke väl tänka mig att ha en central filserver i hemmet dit man laddar ner filmer och snabbt o smidigt kan bläddra igenom.
Men kravet för att jag ska vilja börja med det är:
* Kvaliten ska va samma som en BD (lossless) vilket betyder att bredbandet måste förbätras, 1Gbit iaf.
* Man ska kunna kopiera, flyttar runt som man vill och skulle den försvinna så ska man ha möjlighet att tanka igen utan extra kostnad.
*Priset ska va mindre än en dvd idag. 50-100kr skulle ja kunna tänka mig betala för en film om kraven ovan uppfylls.
* Om man vill ska man kunna bränna ner den på en fysisk disk som tex BD-skiva eller någon annan form av lagring med fodral och coverbild som då ska komma med.
* Det kan va som nu med olika spelare men alla ska ha samma funktion.
* Det ska va EN standard och inte en massa olika codec o skit. Man ska inte behöva ladda ner en massa program o pilla med uppdateringar själv utan allt ska ske automatiskt.

Det är iaf min tanke.

#81

Postad 05 maj 2008 - 14:23

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Filmerna skall inte stå i hyllan. Dom skall finnas i ett enda välorganiserat gigantiskt arkiv på nätet redo att tanka ner och titta på när man vill och till en så låg månadskostnad att det vore fullständigt vansinne att ens överväga piratkopiering eller att avstå från medlemskap.

Streaming tror jag dock till skilnad från andra inte ett dugg på. Bättre med ett bittorrentinspirerat protokoll där användarna själva står för bandbredden och rabatt på avgiften ges till dom som delar ut så att det inte blir skit av hastigheten samtidigt som distributionskostnaden därmed i praktiken mest handlar om fakturering och lagringskostnad för filerna.

Tyvärr är det en alldeles för enkel lösning för att den skall realiseras. Istället får vi fortsätta dras med begränsade samlingar av plastbitar i plastfodral så att filmbolagen kan fortsätta sin eviga gråt över piratkopiering och fortsätta jaga mer pengar än vad som existerar i all överskådlig framtid. På så vis behöver man inte vara orolig för att blu-ray skall försvinna på något annat sätt än att det kommer ett annat osmidigt ersättningsformat. Grundkravet är bara kopieringsskydd som inte fungerar i praktiken och att det skall vara dyrt och omständigt att distributiera så man har en ursäkt att fortsätta regionskoda och särbehandla sina kunder :lol:


Bertilsson for president! :)

#82

Postad 06 maj 2008 - 10:15

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
http://www.prylporta..._MKF694.dbp.asp
:P

#83

Postad 06 maj 2008 - 10:24

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0
Äsch, just like back in 1998-99, då DVD var det misslyckade formatet som inte verkade ta sig nånstans.
Folk slängde sig inte över det formatet heller de 2-3 första åren, för "VHS va minsann lika bra" :P
Alla verkar vara så stressade nu förtiden att allt måste hända NU annars är formaten DOOMED.
Just chill! ;)
Nu väntar vi tills efter julhandeln 2009 innan vi bestämmer oss för att "dödsförklara" Blu-Ray va :lol:

#84

Postad 06 maj 2008 - 18:04

GambitSWE
  • GambitSWE
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Mycket roligta att läsa i denna tråd... min första dvd köpte jag snart efter min första hemmabio anläggning som då var en Pro Logic....eftersom det var av märket Sony så tänkte jag köpa en dvd av samma märke...kontaktade Sony sverige efter jag sett en dvd jag fastnat för och de nämnde att Siba (Backaplan - Gbg) sålde dem för 6500 kr. Tur var att jag då reste till Polen en vecka senare, och på vägen hem såg samma dvdspelare på båten, för endast 4500...slog till direkt... Mina 2 första filmer var Phantoms och The Austronaut's Wife...inköpta på Movieline (hette då Melody Line)... kommer faktiskt inte ihåg hur mycket de kostade, men har för mig att de var vid 300 kr/st. Visade sig att man begick värdens tabbe med den ena av filmerna, då den var Region 1. Hittade lite senare en affär på nätet som sålde chip som kostade ca 450kr, och som lödades fast för att få tillgång till andra regions skivor....lol...det var tider det...

Jag samlar själv på film, i alla dess format...skulle dock vilja att dessa filmer kom på mindre medium...då det blir ganska så trångt, efter ett tag...men som många nämner så vill man synas...och ha skiten på datorn eller i pyttesmå minneskort är ju inte speciellt imponerande. Kanske om tekniken utvecklades så att minneskorten kunde lysa upp holografiska bilder på omslaget av filmen/serien... vem vet...

BD kommer dock säkert leva kvar ett bra tag till, det är ganska säkert...

#85

Postad 06 maj 2008 - 19:29

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Enligt Wkipedia o DVDfaq, lanserades de första DVD-titlarna i USA mars 1997. Lite drygt 2,5 år senare, dec 1999, fanns det ca 5000 titlar utgivna i USA. År 2004 fanns det ca 42500 titlar !!

De första blu-ray titlarna kom ut juni -06 i USA. I början av april i år fanns det ca 530 olika titlar. Ca 100 (?) till verkar vara planerade till början på juni. Så nog verkar starten för blu-ray bli ännu trögare än den för DVD. Så har det också fått kämpa mot ett konkurrerande format ett tag. Vågar man hoppas på 42500 BD-titlar år 2013 ?

Som några skrivit om tror jag också att en del av trögheten beror på att det krävs en kostsam investering i en stor bildskärm/projektor ( samt uppgraderad ljudanläggning) för att kunna dra nytta av formatet fullt ut. När DVD kom räckte det med den 28-tums tjockTV man hade och en relativt mindre investering i DVD-spelare för att ändå se en ordentligt förbättrad bild gentemot då förhärskande VHS.

#86

Postad 07 maj 2008 - 07:54

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Jag tror att folket måste få vänja sig först. De som har skaffat sig en plasma eller lcd är nog nöjda än så länge med att köra sin vanliga dvd med komponent eller hdmi.

-Bilden är trots allt mycket bättre jämfört med min gamla tjocktv.. Dessutom så fungerar ju min dvd spelare utan problem så varför ska jag byta nu?

(Jag tror att detta är det vanliga tänket bland folk som inte är beredda att lägga varenda krona de har på sin hemmabio).

För egen del så var min planering att skaffa en Bd-spelare så snart som möjligt då min vanliga spelare börjat krångla. Men pga att jag fick en svettig restskatt :P så får det skjutas på framtiden. De filmer som inte min dvd klarar läsa får jag spela upp i min gamla PS2´a som för övrigt ger en urkass bild :)

BD is tha shit..

#87

Postad 07 maj 2008 - 14:49

Unregistered8ee72311
  • Unregistered8ee72311
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag tror att förrutom att DVD hade bättre bild- och ljudkvalitet än VHS, så var den STORA grejen som fick många att byta då, att man kunde stänga av och på undertexter, man kunde hoppa runt i filmerna utan att spola i fem minuter, och man fick (för den tiden) flashiga menyer att leka med.

BD erbjuder inget nytt på den fronten som gemene man skulle lägga märke till.

Jag skulle vilja säga att VHS -> DVD var revolutionärt, medan DVD -> BD endast är evolutionärt. Så visst kommer BD att gå trögare än DVD, men jag tror ändå att BD kommer att sälja bra senare, det dröjer ett tag innan nedladdningar blir lika smidigt för alla som att sätta i en skiva.

#88

Postad 07 maj 2008 - 15:28

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

  • 638 inlägg
  • 0
Kanske inte passar i denna tråd men en sak jag stör mig något grymt på är
tiderna för när en film finns tillgänglig för hyra på BD.

Ser man på nedan exempel är det klart störande att det skiljer en månad på köp
och hyra brukar ta ett tag ytterligare. Har sätt detta på många nyakommande filmer.

http://www.no1video....?...4&varugrp=1

Vill man verkligen se en film hyr man den på DVD och sedan skiter i BD när det nu kommer.
Att det skall vara så svårt att göra rätt från börja. Detta får ju inte direkt fart på nya formatet.

#89

Postad 09 maj 2008 - 06:49

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Att försäljningen av blu-ray spelare minskar i USA trots att hd-dvd nu är ute ur bilden är väl i varje fall rätt illavarslande. Nåt sånt hände väl aldrig efter det att dvd-formatet hade introducerats? Jag tror helt enkelt att Sony och branchen ganska så grovt har överskattat behovet av ett bättre format. Dvd kommer att vara de flestas val i många år till, såvida inte folk tvingas att byta format i och med att spelare slutar säljas och filmer slutar att ges ut. Fast jag tvivlar på att bolagen skulle våga ge sig in på en sån politik med tanke på den redan nu stora nedladdningsproblematiken. Givetvis kommer Blu-Ray att finnas i många år framöver, men det är långtifrån säkert att det någonsin kommer att bli lika stort som dvd.

#90

Postad 09 maj 2008 - 11:24

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
jag kanske minns helt åt helsike fel, och då ber jag redan här om ursäkt för detta.

sa inte folk här under kriget att när hd-dvd dör så kommer bd att hålla sig på samma prisnivå? att det inte alls kommer ske några prishöjningar?
vad jag har förstått är det precis detta som hänt dock, och det är därför som försäljningen har sjunkit i usa (läste nåt om det i kupe (sjs tidning), minns inte exakt vad där stod). vad säger dessa människor idag?

försöker inte på något sätt smutskasta, vill bara ha lite klarhet i det här. och återigen, om jag minns helt åt helsike fel ber jag om ursäkt.

#91

Postad 09 maj 2008 - 11:39

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

att det inte alls kommer ske några prishöjningar?
vad jag har förstått är det precis detta som hänt dock, och det är därför som försäljningen har sjunkit i usa (läste nåt om det i kupe (sjs tidning), minns inte exakt vad där stod). vad säger dessa människor idag?



Nu var jag iofs inte en av de människorna, men stämmer det verkligen att priserna gått upp i staterna? Filmpriserna har ju INTE gått upp iaf. Spelare har jag inte koll på, men en snabb koll på svenska priser indikerar ju antingen status quo eller ett prisfall alltsedan HDDVD gav upp.

Kupé kanske inte alltid är den bästa källan för korrekt information förstås... :)

#92

Postad 09 maj 2008 - 16:36

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Äh, jag fortsätter köpa mina BD-filmer, och skulle formatet gå åt helv*te till förmån för filmer på datorn får jag väl kopiera alla filmer till datorn och köpa en TVix istället.
Men jag tror inte det är kört för Blu-ray. Bara filmer och hårdvara blir billigare så är det nog lugnt.

Redigerat av Unregistered9a177c31, 09 maj 2008 - 16:36.


#93

Postad 25 maj 2008 - 13:58

Sunstrider
  • Sunstrider
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Fortfarande dyra BD står och stampar på samma lilla fläck...

http://www.engadgeth...nding-may-18th/

Postad bild

#94

Postad 01 juni 2008 - 23:37

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Står och stampar på sin lilla fläck?
Rätt lustigt att du påstår det samtidigt som visar ett diagram där blu-ray ökat med en hel procentenhet på bara en vecka... Skulle utvecklingen fortsätta enligt det bifogade diagrammet så skulle blu-ray gå förbi dvd-försäljningen på mindre än fyra månader... :blink:

#95

Postad 02 juni 2008 - 06:18

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Står och stampar på sin lilla fläck?
Rätt lustigt att du påstår det samtidigt som visar ett diagram där blu-ray ökat med en hel procentenhet på bara en vecka... Skulle utvecklingen fortsätta enligt det bifogade diagrammet så skulle blu-ray gå förbi dvd-försäljningen på mindre än fyra månader... :blink:

Hur är din matte egentligen?

#96

Postad 02 juni 2008 - 09:07

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 108 inlägg
  • 0
Är det bara jag som ser att på varje sådan bild står det att Blu-ray ökar med 20% eller mer varje vecka? (I vad konsumenter spenderar på det dvs.)

#97

Postad 02 juni 2008 - 11:28

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Men vad händer när ens 15TB HDD krashar, surt att bli av med sin fina filmsamling.

//Max Reference

#98

Postad 02 juni 2008 - 15:10

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Men vad händer när ens 15TB HDD krashar, surt att bli av med sin fina filmsamling.

//Max Reference


Precis. Jag har själv blivit av med en jäkla massa obskyra kultfilmer tack vare krash ;)
Visst man kan bränna ut filmerna och spara dom på skiva, men då är det ju bättre att ett orginal istället :P
Och även en backup hårddisk kan krasha vilken en kompis råkade ut för och all hans egen tillverkade musik var borta :lol:

Därför vill jag hellre ha en fysisk produkt som inte kan råka krasha om jag nu inte repat sönder skivan utav**** ;)
Visst jag förstår om vissa tycker det är smidigt med att se film genom dator, gör ju själv ibland.
Men jag föredrar som sagt fysiskt ändå :blink:

Som sagt samlarna kommer att fortsätta köpa film medans dom andra laddar ner.
De jag känner som laddar ner film köper fortfarande de filmerna dom gillar.

Jag tror fysiskt kommer att leva kvar minst ett årtionde till iallafall.
Och DVD lär inte heller försvinna på 8-10 år.

But I could be wrong ;)

Vi får helt enkelt se vad vi använder 2018 ;)

Är det bara jag som ser att på varje sådan bild står det att Blu-ray ökar med 20% eller mer varje vecka? (I vad konsumenter spenderar på det dvs.)


Jepp, hade det gått NER vecka efter vecka, DÅ hade man börjat fundera på det börjat gå åt skogen med formatet ;)

Redigerat av Svante Skoog, 02 juni 2008 - 15:19.


#99

Postad 02 juni 2008 - 16:04

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Men vad händer när ens 15TB HDD krashar, surt att bli av med sin fina filmsamling.

//Max Reference


Tanken kanske inte är att du sparar något lokalt..
Men det är klart, shit happens typ Universal Studios där det visst brann upp 40000 filmer eller så igår.

#100

Postad 02 juni 2008 - 16:37

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 420 inlägg
  • 0

Tanken kanske inte är att du sparar något lokalt..
Men det är klart, shit happens typ Universal Studios där det visst brann upp 40000 filmer eller så igår.


Som tur var det bara filmkopior som brann upp och inte original negativen :blink:
Annars hade det nog varit kört med remastrade nyutgåvor av deras klassikers i framtiden ;)

Sorry för OT :lol:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.