Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad kommer efter Blu-ray?

440 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 oktober 2012 - 13:51

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0
Jag undrar vad kommer efter Blu-ray. Måste man köpa alla filmer en gång till i nästa format?

Och jag undrar också om dagens blu-ray 3D filmer kommer funka i 3D-TV utan glasögon.

Annars kommer det bli dyrt att börja om med sin samling i nya format.

#2

Postad 30 oktober 2012 - 14:12

Plommonkalas
  • Plommonkalas
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Blu-ray borde väl ha ganska många år kvar med tanke på att det fortfarande är ett relativt nytt format. En del branschanalytiker tror till och med att Blu-ray är det sista stora fysiska formatet och att det nästa generation kommer att handla om att köpa sina filmer digitalt istället. Eller streama förstås, ett alternativ som bara blir mer och mer populärt.

Och om det nu skulle komma fler fysiska format i framtiden är förstås risken att utbudet inte blir lika stort om det inte ger tillräckligt med slantar i plånboken hos de olika aktörerna på marknaden. Nu sitter jag inte inne på några exakta siffror men det känns som att filmbolagen tjänade mer på DVD än de gör på Blu-ray, och därför helt enkelt kunde släppa fler titlar. Tänker då främst på äldre titlar, de nyare släpps ju förstås oavsett.

#3

Postad 30 oktober 2012 - 14:42

Unregisteredbf63d3ba
  • Unregisteredbf63d3ba
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 1
Gamma-ray!

En laser som ligger i frekvensområdet för gamma-strålning. CD bygger på infraröd laser, DVD bygger på röd laser och Blu-ray bygger på blå laser. Alla högre frekvens än de tidigare. Gamma-strålning är det med högst frekvens.

#4

Postad 30 oktober 2012 - 14:53

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Strömmande media är framtiden. Tror BD är det sista fysiska formatet för film vi ser.

#5

Postad 30 oktober 2012 - 15:21

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Strömmande media är framtiden. Tror BD är det sista fysiska formatet för film vi ser.


Jepp det skulle jag också tro. Bluray är ett uselt format också. Besudlat med allahanda kopieringsskydd och java som bara ställer till problem för folk som köper dem.

Redigerat av Unregistereddc471864, 30 oktober 2012 - 15:23.


#6

Postad 30 oktober 2012 - 15:25

turboadde
  • turboadde
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
4k formatet börjar det ju pratas mycket om nu. Hur stor plats behövs för en 4k film i 3D?

#7

Postad 01 november 2012 - 22:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Gamma-ray!

En laser som ligger i frekvensområdet för gamma-strålning. CD bygger på infraröd laser, DVD bygger på röd laser och Blu-ray bygger på blå laser. Alla högre frekvens än de tidigare. Gamma-strålning är det med högst frekvens.

Ganska osannolikt om man tänker efter. Det gick från infrarött till det synliga området. Därefter kommer ultraviolett, sedan röntgen och därefter gamma. Knappast troligt att man lägger vare sig röntgenlaser eller gammalaser i en konsumentprodukt.

Jepp det skulle jag också tro. Bluray är ett uselt format också. Besudlat med allahanda kopieringsskydd och java som bara ställer till problem för folk som köper dem.

Jag säger tvärtom, Bluray är ett bra format tycker jag. Kan leverera bra ljudkvaliter och bilden är helt ok om det är riktigt hanterat.

Jag har köpt/hyrt och tittat på rätt många filmer under årens lopp, både tidigare DVD och idag primärt Bluray. Jag har aldrig haft problem med något kopieringsskydd.

Jag hoppas det finns fysiska format även i framtiden. Vi får se vad som kommer. Frågan är hur stort behovet av t ex 4K är på hemmafronten. Jag har själv en duk och Bluray ger bra bild. Jag tror inte begränsningen ligger i upplösning utan snarare i andra parametrar.

#8

Postad 01 november 2012 - 23:11

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
"Jag säger tvärtom, Bluray är ett bra format tycker jag. Kan leverera bra ljudkvaliter och bilden är helt ok om det är riktigt hanterat."

Precis vad jag sa........................... 1982 när jag köpt en VHS :rolleyes:

#9

Postad 01 november 2012 - 23:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 888 inlägg
  • 2
Det går framåt. Men absolut bild och ljudmässigt så är det inget större fel på det. lossless är lossless liksom. bluray som format står sig helt okej mot SACD. Problemet ligger nog mer på java-biten och allt jox som tillåts komma in på skivorna som ställer till det. Jag vet inte om jag någonsin vart med om att jag inte kunnat lira någon dvd-film men det har hänt åtskilliga gånger med bluray. Och främst då 2012 releaser. Började min karriär med PS3. Sägs fortfarande vara en av de pålitligaste bluray spelaren av förklarliga skäl men har haft 2012 bluray releaser inte ens den fixat spela upp. Aldrig några problem med första generationens bluray men då stoppa de väl inte in så mycket skit.

#10

Postad 01 november 2012 - 23:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

"Jag säger tvärtom, Bluray är ett bra format tycker jag. Kan leverera bra ljudkvaliter och bilden är helt ok om det är riktigt hanterat."

Precis vad jag sa........................... 1982 när jag köpt en VHS :rolleyes:

Och skillnaden mellan HD (Bluray) och 4K skulle vara jämförbar med den mellan Bluray och VHS?
Ljudmässigt, vad är problemet?

Ytterst handlar det om vad som är säljbart, vad vill stora grupper konsumenter köpa? Blu-ray har ju inte slagit igenom in någon större mängd jämfört med DVD. VHS slog väl egentligen aldrig igenom så att folk köpte mycket film, den var för dålig. Köpfilm kom väl på bred front först med DVD som jag upplever det.

När det gäller "begreppet" Blu-ray så är det ju bara ett lagringsformat. Det går att köra HD på en DVD skiva men filmen får vara kort.

Redigerat av Mr_Tom, 01 november 2012 - 23:55.


#11

Postad 05 november 2012 - 06:17

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 2
Jag tror också att blu-ray kan va det sista fysiska formatet, men då kommer jag också sluta köpa film.
Jag köper enbart för att det är just fysiskt och roligt att ha några hyllor med sin samling... inte alls samma
känsla när man bara bläddrar på nån mediaspelare eller nån kass nättjänst.

#12

Postad 05 november 2012 - 15:41

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Jag tror också att blu-ray kan va det sista fysiska formatet, men då kommer jag också sluta köpa film.
Jag köper enbart för att det är just fysiskt och roligt att ha några hyllor med sin samling... inte alls samma
känsla när man bara bläddrar på nån mediaspelare eller nån kass nättjänst.


+1

#13

Postad 06 november 2012 - 09:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Ahh, spåkula-tråden...

Blu-violet ray är förvisso under utveckling men har svårt att tro på ett helt nytt skivformat.

En väg skulle kunna vara en "BD Profile 10.0" som, i den mån det går, är bakåtkombatibel med tidigare BD. Jämför BD Profile 5.0 ("Blu-ray 3D" mao), en vidareutveckling utan att för den delen vara något helt nytt. H265 codecen kirrar iofs säkert att få in en 4K-film på 50GB men det finns 100GB-lösningar som sägs bara kräva en FW-update av existerande spelare.

Om vi ser vad som kommer efter HD så är det ju UltraHD (beteckningen avser än så länge bara displayegenskaper men den kommer nog användas för signaler med) så finns det ju en hel del att erbjuda utöver vad vi har idag:
- 2D i 1080p60
- 3D i 1080p48/60, Hobbit time
- 2D i 2160p24/30, "4K" (4K 3D tror jag det är för tidigt för)
- 10 bit istället för dagens 8 bit
- Ersätta Rec709 colorspace med något annat, som öppnar för en palett med mer mättade färger (tänk D-Cinema eller fetare)

- Ljud är redan tillräckligt bra. Återstår bara det där 22.2-formatet kanske då... :)

Ovanstående tror jag skulle vara möjligt på en H265-baserad >=100 GB BD-standard ala "Profile 10". "Ultra Blu-ray"? Kom ihåg var du läste det först. :)

Man har faktiskt visat H265-komprimerad 2160p60 som hade en bitrate på bara 15 mbit men det var nog extremt snällt och tillrättalagt material så det är säkert att hoppas för mkt men det kan ju ev användas som en hint om att H265 är duktiga saker.

Annars är det ju streaming och download som gäller. Tycker det är märkligt att download inte tagit mer fart, måste ju ge klart mer marginaler än att skeppa runt plastskivor över hela jorden. Men det är väl nån copyskräck... Synd, en download-tjänst med rikligt tilltagen bitrate och en väl fungerande DRM hade varit nått det. Om 1000 år kanske...

Streaming hade ju funkat oxå men de lär väl snåla med bitrate för att få med så många som möjligt på tåget...Plus att det är dyrt att tillhandahålla stora datamängder. Med det sagt så tror jag vi kommer se H265-baserade streaming-tjänster redan nästa år som kommer ha en kvalité som är, med dagens mått mätt, riktigt jäkla bra. Jag är optimistisk. :)

H265 spikas snart. Desamma gäller förövrigt nästa version av hdmi. Nån som inte tror att "efter HD", UltraHD, börjar nästa år? ;) En "UltraHD"-logga på PS4 känns iaf givet.

1080p60 nedsamplat från en 4K/60Hz- kapabel digitalkamera (Sony F65 t.ex.) borde föresten se galet grymt ut, hoppas sånt dyker upp...


Och jag undrar också om dagens blu-ray 3D filmer kommer funka i 3D-TV utan glasögon.

I första hand så bör du nog fråga dig om 3DTV utan glasögon kommer funka. ;)
BD 3D funkar på dessa tv på så sätt att bilden kommer visas men man verkar lobba för ett "5-zoners"-format till glasögonfri 3D för att det inte ska bli förr keff, vilket 3D BD av idag förstås inte stödjer.

5 dubbla datamängden för en i slutändan rätt tafflig bild...well, well... Kanske är den där "5 zoners"-signalen som nästa version av hdmi avser att kirra, 1080p24 * 5, typ. :rolleyes:

Redigerat av pacman, 06 november 2012 - 09:31.


#14

Postad 06 november 2012 - 11:08

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Ganska osannolikt om man tänker efter. Det gick från infrarött till det synliga området. Därefter kommer ultraviolett, sedan röntgen och därefter gamma. Knappast troligt att man lägger vare sig röntgenlaser eller gammalaser i en konsumentprodukt.


Jag säger tvärtom, Bluray är ett bra format tycker jag. Kan leverera bra ljudkvaliter och bilden är helt ok om det är riktigt hanterat.

Jag har köpt/hyrt och tittat på rätt många filmer under årens lopp, både tidigare DVD och idag primärt Bluray. Jag har aldrig haft problem med något kopieringsskydd.

Jag hoppas det finns fysiska format även i framtiden. Vi får se vad som kommer. Frågan är hur stort behovet av t ex 4K är på hemmafronten. Jag har själv en duk och Bluray ger bra bild. Jag tror inte begränsningen ligger i upplösning utan snarare i andra parametrar.


Bluray är uselt pga allt skit de stoppat in i formatet. Java och massa annat skit har inte i ett film-medium att göra.
Folk har helt tiden problem med att spela upp sina köpta filmer pga detta usla format.
Jag kommer inte köpa några filmer sålänge de envisas med massa sånt skit på skivorna.

Redigerat av Unregistereddc471864, 06 november 2012 - 11:09.


#15

Postad 06 november 2012 - 11:16

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 2

Bluray är uselt pga allt skit de stoppat in i formatet. Java och massa annat skit har inte i ett film-medium att göra.
Folk har helt tiden problem med att spela upp sina köpta filmer pga detta usla format.
Jag kommer inte köpa några filmer sålänge de envisas med massa sånt skit på skivorna.


Eh? Jag kan inte säga att jag känner igen mig. Jag köper en hel del BD-filmer och har aldrig några problem. Det funkar på samma sätt som DVD.

#16

Postad 06 november 2012 - 11:35

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 1

Bluray är uselt pga allt skit de stoppat in i formatet. Java och massa annat skit har inte i ett film-medium att göra.
Folk har helt tiden problem med att spela upp sina köpta filmer pga detta usla format.


Hela tiden?? Känner inte igen mig i den beskrivelsen. Funkar minst lika bra som DVD.


#17

Postad 06 november 2012 - 11:51

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Finns en anledning till att det står en text i början på BD filmer, att man kan behöva uppgrader sin FW på spelaren för att få en fullgod upplevelse. Hur många DVD har ni sett det på?
BD-formatet är korkat på det sättet att det går att tänja mer på formatets gränser än vad det går att göra på DVD, vilket också resulterar i att vissa skivor inte går att spelai vissa spelare utan att uppdatera FW. Man borde satt rmaran lite hårdare.

Jag har väl sett ca 100 BD filmer i min BDP-93 och jag har haft tre som strulat, varav en fick jag helt enkelt göra en FW uppdatering för att den över huvud taget skulle starta. (Sen att filmen var kass och jag förlorade mitt .ISO-stöd gjorde ju inte saken bättre)

Redigerat av Melmac, 06 november 2012 - 11:53.


#18

Postad 06 november 2012 - 12:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Tror jag aldrig varit med om att en BD-film inte startat. Måste haft tur. :)

#19

Postad 06 november 2012 - 12:23

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Tror jag aldrig varit med om att en BD-film inte startat. Måste haft tur. :)


Avatar gick inte igång på min Pioneer när den kom. Riktigt störigt när man hade gäster på väg, spelaren inte hade nätverksuppdatering och jag inte hade dvd-brännare hemma.... som tur var var den dubbelpackad med DVD, så det gick att se filmen i alla fall...

#20

Postad 06 november 2012 - 13:04

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag har varit med om att en film av kanske 300 inte har fungerat som det var tänkt. Efter ett ha uppdaterat spelaren gick även den filmen utmärkt. Jag har nog också haft tur med andra ord.

#21

Postad 06 november 2012 - 13:50

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Tror jag aldrig varit med om att en BD-film inte startat. Måste haft tur. :)


Inte jag heller. Något man inte kan säga om dvd direkt som är mkt repkänsligare :)

Enda problemet jag haft med blu-rayformatet är att jag hade strul med min blu-rayspelare när jag nyss köpte den. Efter den var fixad har jag inte direkt haft strul med något gällande blu-ray.

#22

Postad 06 november 2012 - 20:49

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 888 inlägg
  • 0
Jag har haft 3 2012 releaser som strulat. Inga problem med äldre releaser...

#23

Postad 06 november 2012 - 20:52

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Det är just nya filmer som har problem, i synnerhet om spelaren är äldre än ett år

#24

Postad 07 november 2012 - 07:06

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 1

Jag har haft 3 2012 releaser som strulat. Inga problem med äldre releaser...

inte illa att hinna med att se så mycket film! Om vi antar att äldre innebär mer än två år så är det närmare 4.5 filmer som strular per dag. Funderat på att byta spelare?

Edit: glöm det jag skrev ovan. Jag kan inte läsa tidigt på morgonen tydligen.

Redigerat av joakim99, 07 november 2012 - 08:15.


#25

Postad 07 november 2012 - 07:42

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

inte illa att hinna med att se så mycket film! Om vi antar att äldre innebär mer än två år så är det närmare 4.5 filmer som strular per dag. Funderat på att byta spelare?


:lol: Tror han menade 3 stycken som releasats under år 2012

#26

Postad 07 november 2012 - 08:15

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

:lol: Tror han menade 3 stycken som releasats under år 2012

Jag ser nu att jag läste helt fel. Ledsen för detta. Nackdelen med att läsa på ipaden när man åker buss.

#27

Postad 07 november 2012 - 09:02

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0
Hade en äldre spelare innan som jag var sjukt nöjd med, men började förra året få väldigt svårt att starta många nya BD-J-titlar. Köpte ny spelare och har inte haft några som helst problem. Har man en spelare från -08 eller så så får man nog räkna med att det krävs ny hårdvara, inte bara FW.

#28

Postad 07 november 2012 - 09:08

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Hade en äldre spelare innan som jag var sjukt nöjd med, men började förra året få väldigt svårt att starta många nya BD-J-titlar. Köpte ny spelare och har inte haft några som helst problem. Har man en spelare från -08 eller så så får man nog räkna med att det krävs ny hårdvara, inte bara FW.


Det som är problemet. BD kräver att man uppdaterar nycklar var 18:e månad eller så. Det är därför det blir problem.
Folk som köper billiga BD-spelare riskerar hamna i en situation där tillverkaren inte längre uppdaterar sina spelare så man måste köpa en ny. Det problemet fanns inte med DVD. DEt är ett stort steg tillbaka och en av anledningarna jag anser BD vara ett sämre format än DVD. Ja BD har självklart bättre bild och ljud. Det är också det enda som är bättre. Allt annat är sämre än DVD.

#29

Postad 07 november 2012 - 09:14

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Ja BD har självklart bättre bild och ljud. Det är också det enda som är bättre. Allt annat är sämre än DVD.

Jag tror att det är många med mig som upplever att just bild och ljud är väldigt viktigt. Att det tar några sekunder längre att starta filmen och att en film av kanske hundra strular är i mitt tycke helt ok då fördelarna med BD relativt DVD är så mycket större.

För oss som köpte dvd-spelare när de kom så var inte heller den upplevelsen felfri och det tillkom funktioner som inte fanns i de första spelarna.

#30

Postad 07 november 2012 - 09:24

Illyren
  • Illyren
  • Forumräv

  • 641 inlägg
  • 0
Har en ps3, ifall jag vill kolla på 3dbluray, måste jag införskaffa en annan spelare? TV:n kan ju spela upp 3d, är det inte bara att sätta på det läget?

#31

Postad 07 november 2012 - 11:10

Plommonkalas
  • Plommonkalas
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Har en ps3, ifall jag vill kolla på 3dbluray, måste jag införskaffa en annan spelare? TV:n kan ju spela upp 3d, är det inte bara att sätta på det läget?


Det ska funka med PS3 tack vare uppdateringar som kommit till den.

#32

Postad 07 november 2012 - 11:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Har problem med ett tändstift till bilen. Ska jag byta det eller ska jag köpa den där lådinredningen från IKEA?

#33

Postad 23 november 2012 - 20:03

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Det är också det enda som är bättre. Allt annat är sämre än DVD.


Du tycker inte att reptåligheten är en viktig faktor att räkna in? Jag har hittills aldrig heller haft problem att starta någon BD-skiva, gammal som ny, däremot är det fortfarande lurigt att få igång DVD-skivor som varit i klåpares händer...

#34

Postad 27 november 2012 - 20:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Om vi ser vad som kommer efter HD så är det ju UltraHD (beteckningen avser än så länge bara displayegenskaper men den kommer nog användas för signaler med) så finns det ju en hel del att erbjuda utöver vad vi har idag:
- 2D i 1080p60
- 3D i 1080p48/60, Hobbit time
- 2D i 2160p24/30, "4K" (4K 3D tror jag det är för tidigt för)
- 10 bit istället för dagens 8 bit
- Ersätta Rec709 colorspace med något annat, som öppnar för en palett med mer mättade färger (tänk D-Cinema eller fetare)

Sa ju det. :)
http://en.wikipedia....i/ITU-R_BT.2020

#35

Postad 29 november 2012 - 19:03

MrAssov
  • MrAssov
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Människan har en samlar-gen och vill äga.
När det sista fysiska formatet ersätts med streamtjänst, så slutar jag med att samla på film.
Jag tänker inte börja köpa och samla på filmer som laddas ner från nätet.
När sista fysiska formatet försvinner, så dör köpfilmbranschen.
(och folk nöjer sig med hyra och använda netflix och liknande tjänster)

#36

Postad 01 december 2012 - 23:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Tror jag aldrig varit med om att en BD-film inte startat. Måste haft tur. :)


Samma här.

LG BD390: Aldrig några problem. Har uppdaterat när spelaren hittat ny mjukvara.

Oppo BD93: Samma här, inte ett enda problem hittills.


Den enda gången jag har haft problem (förutom en usel Asus-spelare som åkte tillbaks efter 2 dagar) var på min första spelare, en extremt långsam Sharp HP20S.

Jag var helt säker på att den hade hängt sig, men efter att ha läst lite på internet så väntade jag i 6 minuter (!) och sen startade Avatar ;)

edit: Ett streamingformat som kan konkurrera med bildkvaliteten/bitraten hos Bluray lär dröja minst 5 år, troligtvis mer. Annars är ju 4K nästa steg, men även där tror jag att det blir svårt eftersom Bluray redan är så pass bra att många filmer inte får märkbart bättre bild med ett mer högupplöst format. Undantagen är såklart de som är filmade i IMAX osv.

Redigerat av Ageve, 01 december 2012 - 23:59.


#37

Postad 02 december 2012 - 00:11

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Redray har ju precis släppt sin spelare för 4K media. http://www.red.com/p...redray#overview

Postad bild

#38

Postad 02 december 2012 - 01:09

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 888 inlägg
  • 0
Jag har stött på 3 2012 releaser gällande bluray som jag inte kunnat spela upp helt korrekt (låsningar vissa kapitel som måste hoppas etc) i någon av mina 4 bluray spelare. Inga repor i nyskick då blir man konfunderad hur det kan gå till så. Antar det slarvas mer med hyrreleaser? Men nej innan dess har jag aldrig haft problem med vare sig dvd eller bluray men mina skivor är antingen i fodral eller i spelarn.

Redigerat av oqvist, 02 december 2012 - 01:10.


#39

Postad 03 december 2012 - 12:10

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Blu-Ray är och blir det sista formatet på bred front. Nisch produkter kommer alltid att finnas men tidigare har ändå alla stora spelare jobbat fram formaten tillsammans, så lär inte fallet bli efter Blu-Ray.

Visst kommer det finnas krav på bättre ljud och bättre bild men sanningen kvarstår -> endast en liten grupp i samhället vill ge extra pengar för det. Betänk även att man tidigare saknat konkurrens om hur en konsument kunde konsumera film då det bara fanns 3 val innan - Skiva / Bio / TV-kanaler.

Har själv jobbat en del med inköp av filmer och vid nyhetssläpp har förväntningarna på antalet sålda Blu-Rays varit kring 10-20% i antal mot DVD och då pratar vi om ett format som ändå har några år på nacken.

Det finns absolut inget som talar för att ett helt nytt format skulle lyckas bättre vilket leder till den enkla slutsatsen att det troligen inte kommer något fysiskt format på bred front efter Blu-Ray.....tyvärr.

Redigerat av PalmiNio, 03 december 2012 - 12:11.


#40

Postad 03 december 2012 - 12:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
Det blir svårt att motivera vanligt folk att köpa något som är bättre än Blu-ray. DVD var ett jättelyft från VHS och Blu-ray var ett jättelyft från DVD. Trots detta är många fortfarande nöjda med DVD. Lyftet från Blu-ray till ett annat format med 4k och högre bitrate skulle vara mycket mindre märkbart och gissningsvis endast attrahera de största entusiasterna och de som måste ha det värsta bara för att det finns.

#41

Postad 03 december 2012 - 13:36

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Det blir svårt att motivera vanligt folk att köpa något som är bättre än Blu-ray. DVD var ett jättelyft från VHS och Blu-ray var ett jättelyft från DVD. Trots detta är många fortfarande nöjda med DVD. Lyftet från Blu-ray till ett annat format med 4k och högre bitrate skulle vara mycket mindre märkbart och gissningsvis endast attrahera de största entusiasterna och de som måste ha det värsta bara för att det finns.


Exakt, håller med dig till fullo. Inte bara det, man måste motivera en högre kostnad vilket inte har gått mellan DVD och Blu-Ray.

#42

Postad 03 december 2012 - 17:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

SONY'S FIRST COLLECTION OF 4K ULTRA HD CONTENT FOR THE HOME NOW AVAILABLE FOR CONSUMERS
Ultra High Definition Video Player - Bundled with Sony's XBR 4K LED TV- to be Demonstrated at Star-Studded Event at the House of Rock
LOS ANGELES, Nov. 29, 2012 – Sony Electronics is unveiling the first step in delivering 4K Ultra HD video content in the home. The new 4K Ultra HD Video Player is a hard-disc server that connects easily to Sony's 84-inch 4K LED TV (XBR-84X900) allowing consumers to view 4K resolution movies and short form 4K videos. Available as a bonus loaned exclusively to U.S. customers purchasing the Sony 4K LED TV, the video player comes loaded with content, including both full length Hollywood features and a gallery of videos, creating the first true home 4K experience.

Tjaa, nånstans ska de väl börja. :)
Se nu till att folk kan tanka hem mer till sin lånade HDD...

#43

Postad 10 december 2012 - 02:34

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

  • 1 766 inlägg
  • 0

Lyftet från Blu-ray till ett annat format med 4k och högre bitrate skulle vara mycket mindre märkbart och gissningsvis endast attrahera de största entusiasterna och de som måste ha det värsta bara för att det finns.

Precis. Har man dessutom i åtanke att många "vanliga svenssons" sitter med TV-apparater runt 40-tum så blir ju kvalitetsskillnaden minimal i jämförelse mellan blu-ray och 4K. Jag tror inte heller att många av dem är speciellt sugna på att slänga upp en fet projektor eller en monster-TV på 70-tum eller större, bara för att få "en lite bättre bild".

Nej, 4K har förvisso kanske en framtid hos entusiasterna, men jag tror att DVD och blu-ray kommer leva kvar, sida vid sida med streamad media över nätet, ett bra tag framöver.

#44

Postad 10 december 2012 - 08:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Jag är förvånad att Blu-ray gått så bra som det gjort. Att det skulle ersätta DVD var det väl på allvar ingen som trodde? Förutom kvalité så erbjuder det ju inte ett dyft ijmf med DVD (ja, 3D oxå då). Och kvalité brukar inte direkt vara säljbart... Klart glädjande.

Blu-ray är en stor framgång, finfin kvalité, fräscht utbud, stort utbud där alla leverantörer finns representerade och hyffsade priser (på mjukvara, hårdvaran är ju galet billig) - man kan inte önska så mkt mer av ett format. Kan inte påstå att jag sett nån streaming/download-tjänst som kan matcha det...

Med det sagt så är en vidareutveckling, för UltraHD, av Blu-ray ganska tveksamt. Kan de inte få det bakåtkompatibelt (i betydelsen att en "Blu-ray Ultra"-film är spelbar i gamla spelare) blir det nog väldigt svårt att räkna hem det. Då är det nog billigare att satsa på download och på sikt streaming.

Ja, billigare med download borde det ju bli no matter what iofs...rätt sjukt att det inte är större än vad det är, i dagsläget galenskap att skicka plastskivor över hela jorden... Download borde vara "low-risk" formatet, perfekt för den nisch som UltraHD kommer bli. Streaming ja men det är klart dyrare att tillhandahålla den bandbredd som behövs ut till konsumenterna - enda egentliga fördelen för content-ägarna är väl förstås att de slipper pirat-skräck, inte att underskatta iofs...

Ang skillnader så hänger folk upp sig på 4K, dvs en högre upplösning. UltraHD kommer erbjuda mer än så. Högre framrate (48/60 Hz 3D och 2D i 1080p60) och större färgrymd, här behövs ingen jättetv för märka skillnaden. BD visade att det fanns en marknad för HD utöver SD, tror absolut det finns en marknad för UltraHD utöver HD. Bara man släpper idén om att saker och ting ska ersättas, tänk komplettering istället...

Och det är väl det vi har framför oss...en väldigt segregerad marknad med drösvis av "format" eller snarare tjänster. Alla ska ha sin tjänst. Ska vi tippa att det kommer bli ett helsike att försöka hitta en tjänst som kan erbjuda content från samtliga leverantörer?

Redigerat av pacman, 10 december 2012 - 08:56.


#45

Postad 11 december 2012 - 07:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Streaming känns helt naturligt, men samlaren i mig kommer gråta blod om det blir så.

#46

Postad 11 december 2012 - 11:50

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 2
Jag tror absolut att Blu Ray kommer att efterträdas av Ultra HD,även kallat 4K.Fast det tar nog några år.

Blu Ray skivor finns ju redan idag med 16 lagers skivor som tar upp till 400GB (Pioneer).

Film-materialet är redan idag inspelat i 4K upplösning,men man har komprimerat ner det till att få plats på en vanlig Blu Ray av idag 25-50GB.

Så om filmbolagen nyttjar dom nya Blu Ray skivorna fullt ut,och det kommer spelare på marknaden,så tror jag det går ganska fort.

#47

Postad 11 december 2012 - 15:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ja alltså, rent tekniskt så går det förstås att göra en Blu-ray Ultra standard. Inga problem.

Frågan är bara om, och hur, man får nån ekonomi i det.

#48

Postad 11 december 2012 - 17:10

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 1
Tror inte att Bluray är det sista inom fysiska medium. Däremot kan det vara det sista med roterande skivor (Roterande skivor har ju funnits sedan Edison Inspelnings cylindrar ersattes på 1800-talet).
Idag kan man tillverka minneskort på åtskilliga GB, kanske är det inte omöjligt att de båda trilogierna av "Stjärnornas Krig" släpps på ett minneskort, i samma storlek som ett MicroSD.
Fast troligare som 2,5" SSD, om filmbolagens PR-avdelningar får råda. Har för mig att CD-skivorna kritiserades, för att deras fodral var så små, jämfört med LP-konvolut.

#49

Postad 12 december 2012 - 11:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Och vari ser du ekonomin i att använda flash/ssd?

#50

Postad 12 december 2012 - 11:42

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0
Tror absolut som merparten här, blådiskar är sista (stora) fysiska formatet. Det finns alltid utrymme för nisch format så länge folk är reda att hosta upp lite gryn.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.