Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction

702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 november 2011 - 14:17

Toppa
  • Toppa
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Låter som en mycket intressant produkt från DSPeaker.
www.dspeaker.se
Är det någon på forumet som var på High-End HiFi Expo i Finland i helgen när det var premiär?

#2

Postad 12 november 2011 - 16:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Skulle precis till att göra en tråd ang denna :)

Gör en Copy & Paste ifrån grannforumet som alltid levererar. Component alltså ;)



För lite mer än ett och ett halvt år sen lanserade finska DSPeaker den första modellen Anti-Mode 8033. Senare kom det en upputsad version och det är först nu som det lanseras en helt ny produkt som också erbjuder mycket mer möjligheter. Produkten har haft stor del av sin framgång av att det varit väldigt enkel hantering och med tydliga resultat.

Lansering sker början 2012 och en variant med RCA-kontakter kommer att kosta runt 8500:-.

Del av pressrelease från DSPeaker
DSPeaker is pleased to announce its new flagship room correction product: Anti ModeTM 2.0 Dual Core. It is a highly customizable audio processor which builds upon the acclaimed Anti ModeTM algorithm. In addition of being able to correct a pair of full range speakers (or a dual subwoofer system) in an acoustically challenging environment, it offers a wide variety of adjustments for the overall sound.

Anti ModeTM 2.0 Dual Core offers DAC functionality with automatic room correction, EQ and volume control in a single, remote controlled package. It lives up to the DSPeaker's reputation of extreme ease of use without compromising performance. No computer is required for set up or use.

It is common knowledge that any listening environment suffers from standing waves and bass problems regardless of loudspeakers and/or subwoofers being used. Anti ModeTM from DSPeaker is arguably one of the most successful and critically acclaimed technologies for digital room correction. This technology has now been refined and improved even further.

Features
Automatically corrects any stereo system with user defined frequency range Remote controller
Can be used as a digital 1.1 cross over
Measures and displays the room response on a color TFT display
Supports multiple measurement points
Custom parametric EQs (notching, peaking, lowpass, highpass)
Easy to use House curve and Tilt curve tools
Supports several independent “sweet spots”, selectable with remote controller USB DAC
Dual 6 MHz oversampling multi bit DAC per output channel
Dual 192 kHz ADC per input channel
Pure Digital mode (Optical)
Digitally controlled analog volume control
Physical dimensions: 235x53x140 mm (9 1⁄4 x 2 x 5 1⁄2 “)

Connections
2 x Gold plated balanced XLR / RCA inputs 2 x Gold plated balanced XLR / RCA outputs USB connector
Optical Toslink S/PDIF input
Optical Toslink S/PDIF output
DSPeaker datalink connector

Processors
2 x VS8053 “IceDragon” (Audio DSP) 1 x VS1000 (CPU)


http://dspeaker.com
http://www.runtljud.se


Postad bild

#3

Postad 13 november 2011 - 17:23

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Ser spännande ut men undrar hur prisvärd den är i förhållande till mini DSP? prislappen var ju inte vidare snäll men man får ju vad man betalar för...

#4

Postad 13 november 2011 - 17:31

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
MiniDSP så sköter man själv rattandet mao är resultatet väldigt beroende av att användaren vet vad han/hon gör.

Här trycker man på en knapp och så ställer den själv, alt om man vill ändra på något som det verkar som man kan göra.
Mao helt skilda produkter.

#5

Postad 13 november 2011 - 20:54

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Mycket mer användar vänlig med andra ord :)

#6

Postad 21 februari 2012 - 10:12

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Är det ingen som hunnit testa Anti-Mode 2.0 från DSPeaker än, typ ett förhands exemplar eller något? Vet att de inte riktigt har börjat säljas ännu men ibland letar sig vissa exemplar ut för test. Skulle vara intressant att få höra lite utlåtanden innan man lägger en eventuell beställning.

#7

Postad 21 februari 2012 - 19:58

endless
  • endless
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Har inte hittat något test ännu.

Finns ett klipp tuben så man i alla fall kan se hur den ser ut, några menyer osv

#8

Postad 21 februari 2012 - 20:36

Toppa
  • Toppa
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Eftersom alla ger bra betyg till vanliga Anti-Mode 8033C...så bör den vara bra. Jag har beställt en och längtar :)

#9

Postad 22 februari 2012 - 01:16

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Var och såg den på Stockholms HighEnd mässa för ett par veckor sen men den var inte uppkopplad till något system, utan det var bara strömmen för menysystemet som var på. Såg helt ok ut, dock en alldeles för liten skärm. Men skärmen hade gärna gått att få till en telefon eller en tab då skulle problemet vara utraderat.

Hur länge skulle du behöva vänta innan leverans? Är grymt intresserad själv men vill läsa lite djuplodande tester innan jag bestämmer mig.

#10

Postad 23 februari 2012 - 00:13

endless
  • endless
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Eftersom alla ger bra betyg till vanliga Anti-Mode 8033C...så bör den vara bra. Jag har beställt en och längtar :)

Samma här - håller med

Att köra två st dual core i 2.2-läge (i kommande firmware för att länka 2 enheter) kan kanske bli en höjdare? Beroende på hur enheten presterar kan man kanske skippa LFE-anslutningen till två (eller flera) subbasar och låta dual cores i 2.2-läge med ca 80 zh delning helt ta över bass management. Det verkar finnas massor av inställningsmöjligheter, profiler mm (+ fjärr!) så jag är absolut nyfiken på den biten. Kostar en del med 2 st förstås..

Att köra två st dual cores i 1.1 + 1.1 är väl ett alternativ men jag tror det kan sabbar en del inställningsjusteringar då den ena enheten inte vet vad den andra ändrat & tvärt om. Risk för osynk helt enkelt. Att använda 2 fjärrar (om man nu kan använda olika ID:s på IR-signalerna) för att t.ex. justera basen för en äldre rockplatta lär vara ganska trist i längden.

I FAQ:en står release slutet av mars - har inte sett annan uppgift :(

#11

Postad 23 februari 2012 - 23:06

Toppa
  • Toppa
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Var och såg den på Stockholms HighEnd mässa för ett par veckor sen men den var inte uppkopplad till något system, utan det var bara strömmen för menysystemet som var på. Såg helt ok ut, dock en alldeles för liten skärm. Men skärmen hade gärna gått att få till en telefon eller en tab då skulle problemet vara utraderat.

Hur länge skulle du behöva vänta innan leverans? Är grymt intresserad själv men vill läsa lite djuplodande tester innan jag bestämmer mig.


Leveransen blir i slutet av mars enligt butiken :( Eftersom jag var på HighEnd mässan i Stockholm så får jag 850kr i mässrabatt :)

#12

Postad 20 mars 2012 - 12:23

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Denna grej är jag grymt intresserad av. Den har ju allt man kan begära...

http://www.youtube.c...h?v=bEdmU443CQU

#13

Postad 20 mars 2012 - 12:34

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Kontakterna på baksidan är ju felmärkta. Det lär vara fixat nu iofs. :)

#14

Postad 30 september 2012 - 23:05

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 1
Oj! Vad hände med dspeaker dual core? Har intresset för denna manick dött ut helt och hållet? Kan det bero på priset tro

#15

Postad 03 oktober 2012 - 23:08

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Hittade nyligen en mycket trevlig utländsk test av Anti-Mode 2.0 på AVforum som jag tycker ni kolla på :-)

http://www.avforums....361/Review.html

#16

Postad 05 oktober 2012 - 10:03

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag klurar lite på att prova den för min 2-kanalare, som en ren digital del mellan antingen dator/airport express och min dac.

#17

Postad 08 oktober 2012 - 09:29

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 1
Har beställt en nu för att utvärdera. Resonansen jag har på 38hz är trevlig till en del saker rent subjektivt, men nu har jag hittat alldeles för många bra låtar där resonansen sabbar upplevelsen. Har klurat på miniDSP och annat också, men behöver en rent digital lösning samt att min tid är inte helt obegränsad för att hålla på att tweaka in absurdum. avforums-recensionen gjorde att jag bara måste testa detta. Återkommer med lite intryck när jag fått testa den.

#18

Postad 08 oktober 2012 - 20:25

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Kul, härligt! Vad glad jag blev :-) väntar med spänning.

#19

Postad 12 oktober 2012 - 17:42

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Antiklimax, fick bara en testton i en kanal, både digitalt till dacen och direkt med rca till förstärkaren. Sen skickade den bara ut ett testsvep och hängde sig när jag körde rent digitalt. Med rca gick det dock att få igenom en full kalibrering och resultatet blev bra. Men jag kommer inte göra ngn längre lyssning med tanke på att jag bara fick testtonen i en kanal samt att det inte gick att kalibrera rent digitalt så jag kommer göra ett inbyte.

#20

Postad 14 oktober 2012 - 12:21

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Det var ju tråkigt!
Lite sugen själv på att testa denna produkt. Xavier! vart beställde du din?

#21

Postad 14 oktober 2012 - 18:09

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Det var ju tråkigt!
Lite sugen själv på att testa denna produkt. Xavier! vart beställde du din?


Hembiobutiken, har ett nytt exemplar på väg nu. Hoppas kunna testa igen nästa helg.

#22

Postad 23 oktober 2012 - 18:28

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Jag har precis kört en kalibrering med en Antimode 8033 Cinema. Det står i manualen att kalibreringen kan pågå i upp till 30 min, min kalibrering varade i någon minut endast.. någon som har någon erfarenhet av en Antimode och kan svara på om det är helt normalt eller har det kanske blivit något fel? Har provat flera gånger och varje gång varar det i max ett par minuter.

#23

Postad 25 oktober 2012 - 19:19

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Jag har precis kört en kalibrering med en Antimode 8033 Cinema. Det står i manualen att kalibreringen kan pågå i upp till 30 min, min kalibrering varade i någon minut endast.. någon som har någon erfarenhet av en Antimode och kan svara på om det är helt normalt eller har det kanske blivit något fel? Har provat flera gånger och varje gång varar det i max ett par minuter.


Detta är inte den Antimoden som tråden gäller, kör du på den andra tråden så får du garanterat svar.

#24

Postad 31 oktober 2012 - 17:34

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Resultatet av att kalibrera två stativare blev ju inte så tokigt:

Postad bild

#25

Postad 04 november 2012 - 20:51

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Liten sammanfattning nu när jag lyckats lyssna ett par gånger ordentligt:

Dual Core är lite av en allt-i-allo-mackapär. Första intrycket när man kalibrerat (jag kalibrerar 2.0 för övrigt, dvs två Dynaudio Focus 140 och inget annat) är att man undrar var basen tog vägen. Om man kollar på bilden ovan så kan man förstå det. De flesta låtar är riktigt häftiga med den baskurvan men rumsmoden runt 38hz är förstörande för enstaka låtar. Jag valde att kalibrera till 100hz, över det ville jag inte kalibrera.

Rummet är 4.5x4.6x3.1m, i stort sett kvadratiskt, ett riktigt mardrömsrum. Har gjort en del akustikfixar men det finns inget jag kan göra åt de resterande problemen, jag får snällt vänta tills det är hus och separat bio/lyssningsrum.

Så det första jag gör efter kalibrering och lyssning är givetvis att sätta en house curve på +3db, basen blir fläskig men detaljerad. Men efter ett tag vill jag bara höja och höja volymen men basen blir alltför dominerande. Vad jag inser är att jag inte behöver house curven, allt jag behöver göra är att höja volymen - rejält.

Jisses vad bra det blir, sjukligt bra t.o.m. Man bara höjer och höjer. Jag hade fortfarande velat lösa mina problem med riktiga akustikfixar, men det finns ingen möjlighet för sådana ingrepp. Efterklangen kvarstår till viss del på det som tidigare varit toppar, men resultatet är ändå riktigt bra.

Givetvis kommer jag behålla den. Dessutom kommer jag behålla min andra DAC också - trots att jag gjort all testlyssning med Dual Core med balanserade kablar - och anledningen till det är att jag kommer lyssna musik via DAC:en och Dual Core som ett rent digitalt mellansteg, och använda analog in/ut med hemmabioförstärkaren så att jag kan nyttja samma kalibrering även till den.

Tyvärr kan man inte plugga in både balanserat och obalanserat ut på samma gång, då hade jag sålt min DAC, men varningstexterna säger annorlunda, men annars verkar den här manicken klara av det mesta. Man kan bland annat skapa 4st olika profiler med olika kalibreringar samt ljudinställningar. Riktigt coolt.

#26

Postad 04 november 2012 - 21:40

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Spännande att läsa dina komentarer Xavier. Jag är själv intresserad av denna apparat, för att förbättra basen i min anläggning. Att den sen har fler funktioner är ju trevligt, om dom nu är något att ha. Har du till exempel jämfört DACen i Dual Core mot din vanliga DAC?

#27

Postad 04 november 2012 - 21:50

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Inte så djuplodande tyvärr, jag gjorde snabba jämförelser och upptäckte inga nämnvärda skillnader mellan min Cambridge DacMagic Plus och Dual Coren. Då var det med obalanserat ut från de två, så jag har inte jämfört balanserat ut. Får se om jag lånar hem en XLR-kabel så det blir balanserat ut både från Cambridge och Dual Core samtidigt, då borde det vara enkelt att switcha mellan analog och digital ut på Dual Core och jämföra.

Men i det stora hela är det trots allt rummet som spelar störst roll, och Dual Coren verkar göra bra ifrån sig som DAC också. Det jag gillar med Cambridgen är att den mäter så bra, och jag har inte sett något mättest på Dual Core...

#28

Postad 14 november 2012 - 14:48

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Jag lämnade tillbaks min Dspeakar Cinema, men är nu lite sugen på dual core varianten som känns betydligt mer gedigen och komplett. Hur funkar den i en surrounduppsättning? Jag vet att den bara kan korrigera frontar och sub, men jag tänkte på hur den ska kopplas in på ett vettigt sätt om man som mig kör mycket musik och film från olika källor såsom datorn, ps3 xbox och datorn och samtidigt få korrigeringen på frontar och sub?

#29

Postad 14 november 2012 - 15:43

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Tänkte du köra genom en receiver eller en tvåkanalare? Det finns massor med kopplingsexempel på dspeaker.com. Möjligheterna är många :)

Tur du ställde frågan för övrigt, jag gick in och kollade där igen och jag hade tydligen fel i att man inte kunde köra båda analoga outputsen samtidigt (XLR ut och RCA ut). Det var de analoga inputsen som man inte kunde koppla in båda samtidigt.

Tillägg: om du vill ha olika kalibreringsinställningar för film och musik så kan du spara 4 olika inställningar/kalibreringar som du kan växla mellan. Det behöver inte vara olika kalibreringar heller, skapar du en ny inställning så tar den med sig den kalibreringen som är aktiv, och så kan du labba loss med house curves och annat.

Redigerat av XavierJH, 14 november 2012 - 15:47.


#30

Postad 14 november 2012 - 19:37

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Tänkte du köra genom en receiver eller en tvåkanalare? Det finns massor med kopplingsexempel på dspeaker.com. Möjligheterna är många :)

Tur du ställde frågan för övrigt, jag gick in och kollade där igen och jag hade tydligen fel i att man inte kunde köra båda analoga outputsen samtidigt (XLR ut och RCA ut). Det var de analoga inputsen som man inte kunde koppla in båda samtidigt.

Tillägg: om du vill ha olika kalibreringsinställningar för film och musik så kan du spara 4 olika inställningar/kalibreringar som du kan växla mellan. Det behöver inte vara olika kalibreringar heller, skapar du en ny inställning så tar den med sig den kalibreringen som är aktiv, och så kan du labba loss med house curves och annat.


Jag kör med en receiver. Allt är kopplat via optisk kabel eller hdmi till receivern. Men det går alltså koppla den till en receiver och så behöver man inte krångla något när man ska använda den till film genom ps3, eller spela på xbox, eller lyssna på musik genom datorn? Syftet med den är att kalibrera både subben och frontarna.

#31

Postad 14 november 2012 - 19:47

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
funkar den här som 8033 stereo modellen, man kan både koppla hembio (sub pre-out) + 2-kanal försteg (pre-out)?
såg inget om det på deras sida, skulle vara perfekt att kunna ställa in för stereo sub när man lyssnar på sin 2-kanalare och hembio inställningar när man kanske vill ha lite fetare bas

//Mike

#32

Postad 02 september 2013 - 10:40

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Intressant produkt det här, men 8 lök är fan en del cash alltså.

#33

Postad 11 september 2013 - 17:06

Unregistered39dd7383
  • Unregistered39dd7383
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej alla,

Gammal tråd, men jag försöker i alla fall ;

Jag har haft en dual core till låns ett par dagar, jag körde USB -> S/PDIF med den, för jag vill använda min gamla DAC (X-DACv3)

Saken är i alla fall den - i korta ordalag - att dels funkar inte muting till 100% (vänster kanal tystnar inte helt) och dels så blev kanalbalansen svagt föskjuten åt vänster när DSPn körde via extern DAC (jag därtill testat DSPn på digitalingången på min Onkyo A-5VL med samma resultat).
Fenometet med kanalbalansen var särskilt märkbart om man använder hörlurar.
Använde jag istället analoga RCAutgångarna på dual coren fanns inte de här fenomenen, då funkade den helt som avsett.
A/B jämförelse var enkelt, bara att växla mellan analog och s/pdif med fjärren
Total återställning eller bypass gjorde ingen skillnad, det lät likadant i alla fall.

Fantastiskt liten apparat för övrigt, korrektionen gör precis vad den ska, men det här störde jag mig lite på.

Är det möjligtvis någon i denna spalt som provat samma uppställning och kan bekräfta eller dementera mina observationer ?

Var det fel på mitt testex, eller "är det bara så" och så hoppas man på en firmware som grejar detta nån gång ?

Kör windows 8 för övrigt.

Redigerat av Unregistered39dd7383, 11 september 2013 - 17:16.


#34

Postad 01 oktober 2013 - 12:34

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Hej alla,

Gammal tråd, men jag försöker i alla fall ;

Jag har haft en dual core till låns ett par dagar, jag körde USB -> S/PDIF med den, för jag vill använda min gamla DAC (X-DACv3)

Saken är i alla fall den - i korta ordalag - att dels funkar inte muting till 100% (vänster kanal tystnar inte helt) och dels så blev kanalbalansen svagt föskjuten åt vänster när DSPn körde via extern DAC (jag därtill testat DSPn på digitalingången på min Onkyo A-5VL med samma resultat).
Fenometet med kanalbalansen var särskilt märkbart om man använder hörlurar.
Använde jag istället analoga RCAutgångarna på dual coren fanns inte de här fenomenen, då funkade den helt som avsett.
A/B jämförelse var enkelt, bara att växla mellan analog och s/pdif med fjärren
Total återställning eller bypass gjorde ingen skillnad, det lät likadant i alla fall.

Fantastiskt liten apparat för övrigt, korrektionen gör precis vad den ska, men det här störde jag mig lite på.

Är det möjligtvis någon i denna spalt som provat samma uppställning och kan bekräfta eller dementera mina observationer ?

Var det fel på mitt testex, eller "är det bara så" och så hoppas man på en firmware som grejar detta nån gång ?

Kör windows 8 för övrigt.


Fick du rätt på det?

Om ej, har du mailat/kontaktat DSPeakers support?

#35

Postad 10 oktober 2013 - 12:18

Unregistered39dd7383
  • Unregistered39dd7383
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Nej, all kontakt gick via butiken där man verifierade mina observationer vid egna tester.

Tyvärr fick varken jag eller butiken nåt riktigt svar på var problemet låg.

Jag ville låna en annan enhet, men vi fick lite kryptiska svar tillbaka om att man visste att digitalt ut hade vissa issues, utan att

närmare kommentera de observationer jag och butiken gjort.

I de inledande mailen svarade man t.o.m nåt i stil med att om jag nöjt mig med inbyggda dacen så hade jag inte haft några problem till

att börja med.

Så det hela stannade av där (tyvärr), jag bestämde mig för att gå på en annan lösning och väntar in stereoversionen av Dirak Live

Room Correction som ska släppas snart. Det räcker för mig som bara använder datorn som ljudkälla.

Redigerat av Unregistered39dd7383, 10 oktober 2013 - 12:23.


#36

Postad 10 oktober 2013 - 13:14

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Nej, all kontakt gick via butiken där man verifierade mina observationer vid egna tester. Tyvärr fick varken jag eller butiken nåt riktigt svar på var problemet låg. Jag ville låna en annan enhet, men vi fick lite kryptiska svar tillbaka om att man visste att digitalt ut hade vissa issues, utan att närmare kommentera de observationer jag och butiken gjort. I de inledande mailen svarade man t.o.m nåt i stil med att om jag nöjt mig med inbyggda dacen så hade jag inte haft några problem till att börja med. Så det hela stannade av där (tyvärr), jag bestämde mig för att gå på en annan lösning och väntar in stereoversionen av Dirak Live Room Correction som ska släppas snart. Det räcker för mig som bara använder datorn som ljudkälla.


Du bör kontakta Dspeakers support, de svarar oftast på samma dag. Har haft en del konversationer med dem för att konfigurera Dual Core så att jag både kan kalibrera frontar vid hemmabio och köra digitalt ut till egen DAC vid stereolyssning, utan att riskera att jag kopplar fel via fjärrkontrollen och skickar ut fullt utstyrd signal till förstärkaren när den är satt i hemmabioläge (fullt blås).

Har dock inte upplevt samma sak som du. Brasklappen där är att jag bara testat att växla mellan analog in/analog ut från hemmabioförstärkare till integrerad förstärkare, och mellan digitalt in/digitalt ut från mac mini till separat DAC, till integrerad förstärkare. Men stereobilden flyttar sig inte sidledes (vad jag kan märka).

#37

Postad 10 oktober 2013 - 14:20

Unregistered39dd7383
  • Unregistered39dd7383
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Du bör kontakta Dspeakers support, de svarar oftast på samma dag. Har haft en del konversationer med dem för att konfigurera Dual Core så att jag både kan kalibrera frontar vid hemmabio och köra digitalt ut till egen DAC vid stereolyssning, utan att riskera att jag kopplar fel via fjärrkontrollen och skickar ut fullt utstyrd signal till förstärkaren när den är satt i hemmabioläge (fullt blås).

Har dock inte upplevt samma sak som du. Brasklappen där är att jag bara testat att växla mellan analog in/analog ut från hemmabioförstärkare till integrerad förstärkare, och mellan digitalt in/digitalt ut från mac mini till separat DAC, till integrerad förstärkare. Men stereobilden flyttar sig inte sidledes (vad jag kan märka).


Ok, av det du säger förstår jag att det kan ha varit fel på apparaten jag lånade, men jag har den alltså inte kvar och står nog över ett köp utifrån vad jag

skrev ovan. Att kontakta dem själv fann jag ingen anledning att göra, jag visades konversationen och det var inga tveksamheter om vad som sades.

Det hela kändes i alla fall lite som ett magplask när man (efter en tid) slutligen sade att man visste om några kända problem med den digitala utgången,

men utan att egentligen svara på den ursprungliga frågeställningen - trasig eller buggig. Då tröttnade jag.

Tack för din input i alla fall !

#38

Postad 18 oktober 2013 - 09:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Har en 2.0 version av Dspeaker på ingång. Skall bli spännande att se vad den presterar!

Balar med glasull för att komma åt problem ner mot 40 hz blir det tyvärr inte tal om i nuvarande boende. Det här känns som näst bästa lösningen förhoppningsvis.

#39

Postad 21 oktober 2013 - 14:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Tillägg: om du vill ha olika kalibreringsinställningar för film och musik så kan du spara 4 olika inställningar/kalibreringar som du kan växla mellan. Det behöver inte vara olika kalibreringar heller, skapar du en ny inställning så tar den med sig den kalibreringen som är aktiv, och så kan du labba loss med house curves och annat.


Har tänkt på en sak. Hur ser microfonen ut till dspeakern? Får hem min i dagarna och då vill man ha förberett såklart, så det är bara att köra igång. Tänkte inhandla ett stativ till microfonen. Skruvar man i micen eller bara klämmer fast den i ett stativ?

Vad kör ni för stativ i tråden?

#40

Postad 21 oktober 2013 - 14:54

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Lurigt att bumpa den här tråden, man tror ju att det är en ny nyhet varje gång man läser rubriken. ;)

Micen är en liten knopp i änden av den medföljande sladden bara så det finns ingen särskild montering att göra. Själv lät jag den sticka upp mellan kuddarna i soffan till öronhöjd. Vad jag förstått så är den relativt okänslig för riktning osv på micen, det viktigaste är placeringen i rummet.

#41

Postad 21 oktober 2013 - 16:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Lurigt att bumpa den här tråden, man tror ju att det är en ny nyhet varje gång man läser rubriken. ;)

Micen är en liten knopp i änden av den medföljande sladden bara så det finns ingen särskild montering att göra. Själv lät jag den sticka upp mellan kuddarna i soffan till öronhöjd. Vad jag förstått så är den relativt okänslig för riktning osv på micen, det viktigaste är placeringen i rummet.


Ja trådskaparen eller admin kanske skall ta bort "ny" från rubriken.

Okej, men då kanske jag struntar i ett stativ. Borde vara lite mindre känsligt tycker man, eftersom det bara är de lägre registren som skall mätas.

#42

Postad 21 oktober 2013 - 16:26

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag använde lite tejp och satte den på ett stativ. Det spelar inte så stor roll vilken riktning man sätter den i, mer att den ska befinna sig där ditt huvud är när du lyssnar. Du kalibrerar trots allt inte full range som du gör med audyssey.

#43

Postad 21 oktober 2013 - 16:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag använde lite tejp och satte den på ett stativ. Det spelar inte så stor roll vilken riktning man sätter den i, mer att den ska befinna sig där ditt huvud är när du lyssnar. Du kalibrerar trots allt inte full range som du gör med audyssey.


Hittar jag ett stativ billigt kanske jag köper ett.Annars tar jag något hemma ioch tejpar fast den på och sticker ner mellan kuddarna där mitt huvud brukar vara.

Har ni mätt med en punkt eller flera mätpunkter?

#44

Postad 21 oktober 2013 - 17:15

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Bara en punkt för min del. Köp ett billigt stativ ändå även om inte samma principer gäller som när man mäter full range, med tanke på att micken är helt stilla plus att det inte finns några konstiga reflektioner.

#45

Postad 21 oktober 2013 - 18:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Bara en punkt för min del. Köp ett billigt stativ ändå även om inte samma principer gäller som när man mäter full range, med tanke på att micken är helt stilla plus att det inte finns några konstiga reflektioner.


Okej. Det kanske bara är advancedmätningar som är flera punkter? Provat om det är någon skillnad?

Kanske en sådan här http://www.kjell.com...-med-bom-p24521 och en sådan http://www.kjell.com...niversal-p24515

#46

Postad 21 oktober 2013 - 18:41

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Flerpunktsmätning är till för om du kollar på film och vill att dina polare ska ha lite bättre korrigering. Men det blir en kompromiss gällande hur det blir i din sweetspot relaterat till dem andra positionerna. Men med dual coren kan du ju spara flera mätningar som du kan växla mellan. Dessutom har jag för mig att man till en befintlig mätning kan lägga till fler positioner. Ingetdera har jag testat :)

#47

Postad 21 oktober 2013 - 18:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Flerpunktsmätning är till för om du kollar på film och vill att dina polare ska ha lite bättre korrigering. Men det blir en kompromiss gällande hur det blir i din sweetspot relaterat till dem andra positionerna. Men med dual coren kan du ju spara flera mätningar som du kan växla mellan. Dessutom har jag för mig att man till en befintlig mätning kan lägga till fler positioner. Ingetdera har jag testat :)


Äsch, dem skiter jag i! Det är bara jag som är så anal med ljudet :)

Edit: Sambon hade ett kamerstativ. Men för att få det i sweetspot behövde jag luta det mot soffan, det lär väl skaka som fasen när frekvenssvepet kör vid mätningen. Kanske inte så bra om mikrofonen vibrerar?

Redigerat av genstruktur, 21 oktober 2013 - 19:11.


#48

Postad 21 oktober 2013 - 19:14

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Äsch, dem skiter jag i! Det är bara jag som är så anal med ljudet :)

Edit: Sambon hade ett kamerstativ. Men för att få det i sweetspot behövde jag luta det mot soffan, det lär väl skaka som fasen när frekvenssvepet kör vid mätningen. Kanske inte så bra om mikrofonen vibrerar?


Precis så resonerar jag :D

#49

Postad 21 oktober 2013 - 19:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Precis så resonerar jag :D


Ja alltså jag har kommit fram till det. Ingen av dem jag känner och umgås med bryr sig så om ljud som jag, De skulle aldrig ens tänka på att basen var bumlig. Så är det någon annan här så spelar det mindre roll hur det låter någon annan stans i rummet. Det är bara när det är någon annan audiofil på besök som de spelar roll, men då får den personen ändå sitta i sweetspot, så då spelar det ingen roll ändå :).

Vad tror du om kamerastatativlösningen ovan?

#50

Postad 21 oktober 2013 - 19:23

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag använder kamerastativ men ser inte tjusningen med att luta det mot soffan. Ställ det stabilt i soffan bara och fäst mikrofonen ordentligt med tejp och låt den hänga bakåt där huvudet kommer befinna sig bara. Om soffan vibrerar kraftigt kanske du borde fixa soffan :D Det viktiga är bara att mikrofonen inte rör sig en massa, det borde den göra med ett kamerastativ likväl som med ett mikrofonstativ även om det senare kanske är något bättre.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.